kuinka kotihoidontuella voi pärjätä??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 19:06 ellinoora kirjoitti:
onko se sitten hauskaa olla viisikymppinen asuntovelkainen?

Kyllä kotihoidontuella elintaso helposti romahtaa jos on ollut palkkatöissä aikaisemmin, mutta aika aikaansa...
niin joo.. jokainenhan sen valitsee, kituuttaako velkojen takia silloin kun lapset ovat pieniä vai silloin kun asuu itsekseen..

Totta on että luultavasti kotihoidontuki tuntuu surkealta palkkatöiden jälkeen. Itselleni se oli luksusta opintotuen jälkeen. Eli todettu on että sillä selviää mainiosti, se on elämäntavoista kiinni.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 19:40 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 19:06 ellinoora kirjoitti:
onko se sitten hauskaa olla viisikymppinen asuntovelkainen?

Kyllä kotihoidontuella elintaso helposti romahtaa jos on ollut palkkatöissä aikaisemmin, mutta aika aikaansa...
niin joo.. jokainenhan sen valitsee, kituuttaako velkojen takia silloin kun lapset ovat pieniä vai silloin kun asuu itsekseen..


Mutta ei se vuokralla asuminenkaan ilmaista ole. Joka kuukausi on asumisesta maksettava ja samalla summalla ehkä jo lyhentäsi lainaa, jolloin raha menisi omaksi hyödyksi eikä vuokranantajalle.
 
Hei,

Haluaisin vielä tarkentaa: Ajattelen siis, että haluan auttaa lapsiani silloinkin kun he ovat kenties opiskelemassa tai perustavat perheitään, se on yksi syy miksi haluan maksaa asuntovelkoja pois aikaisin. Omat vanhempani ovat kyenneet auttamaan minua tiukan paikan tullen - perheessämme odottamatonta sairastamista - ja se on ollut oikein mukavaa.
 
velallinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 19:06 ellinoora kirjoitti:
Pelkällä kotihoidontuella ei kyllä pärjää, jotain säästöjä tai lisätienestejä täytyy olla. Asuinpaikka vaikuttaa tietysti paljo, mutta meillä ei ole esim. mitään kuntalisiä ja asumiskustannukset ovat aika korkeat asuipa sitten vuokralla tai omassa.

Ai :/ Kyllä meillä pärjätään ihan hyvin. Normaalia elämää eletään. Kuntalisää ei meilläkään ole eikä miehen palkka mikään suuri. Lainaa maksellaan myös, tosin alun perinkin se on otettu vaan miehen tulojen mukaan, joten eiköhän homma mene ihan kuten on suunnitellutkin. Asunto ei ole uusi, sellaseen meillä ei olisi ollut varaa - käyttökustannukset tuppaavat laskemaan ajan myötä.
 
Meillä minä olen hoitovapaalla ja mies opiskelee eli tuloina hoitoraha, hoitolisä, kuntalisä, asumistuki, opintotuki ja lapsilisä. Sillä on pärjätty ja sellaisina kuukausina, kun vakuutukset menee maksuun tai on muita isompia menoja, otan säästöstä 200-500e käyttöön. Säästin raskausaikana palkasta sivuun sen varaan, että hoitovapaalle jääminen mahdollistui. No, asumiseen meillä ei mene paljoa, koska laina lyhenee puolivuosittain tältä säästötililtä. Asumismenoihin siis tuosta kuukauden "potista" kuluu vain n. 200e/kk.
Aivan hyvin on pärjätty, kun ruokaostokset tehdään aika usein Lidlistä... Siinä muuten säästää!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2006 klo 10:20 vieras kirjoitti:
Mutta ei se vuokralla asuminenkaan ilmaista ole. Joka kuukausi on asumisesta maksettava ja samalla summalla ehkä jo lyhentäsi lainaa, jolloin raha menisi omaksi hyödyksi eikä vuokranantajalle.
ei vai.. täällä ainakin asustellaan ilmaiseksi...... :headwall:
oman asunnon lainan lyhennykset ovat takuulla isommat kuin kaupungin omistaman pienen kolmion vuokra. Lisäksi on lämmitykset, vesimaksut, jätehuolto jne... Ja tuossa takaisin maksussa on just se että sitä halutaan lyhentää mahd. nopeesti, joten tulee kiire töihin. Samaa mieltä oon siinä että mielumminhan sitä omaa maksaisi pois kuin vuokraa. Mutta miski hankkia lapsi samaan aikaan? Tulee vaan stressiä juuri siitä töihin lähdöstä..
 
wanda
pakko puuttuu tähän vuokra vastaan oma kämppäjuttuun.. me maksetaan sama hinta omasta kun maksettais vuokralla. että mikä on kenenkin mielestä järkevää.. oikeesti..
 
me asutaan omassa kolmiossa (ei laina tästä) omakotitalo on rempassa, ja siitä on lainaa,lyhennetään vain ja ainoastaan 450? per kk. mutta kuten hay-d sano niin on muitankin laskuja. me kuitenki pärjätään vaikka minä olen minimiäippärahalla ja aion jäädä kotihoidotuelle taas, pojat 1v8kk ja 5kk. ei kiirettä töihin.
<br><br>
 
joo-o
[/quote]

Mutta miski hankkia lapsi samaan aikaan? Tulee vaan stressiä juuri siitä töihin lähdöstä..
[/quote]

Onpa tuo oman asunnon maksuaika niin pitkä että jos asunnon ostaa ennen lapsia niin biologisestä kellosta loppuu kyllä usein jo vetokin ennen kuin laina on maksettu ;) ....
 
Miskan äiskä
Meillä on myös asuntolainaa, mutta se on mitotettu niin, että muuhunkin elämään jää rahaa. Mies tienaa tosin aika hyvin ja saa bonusta yms. ulkomaantyömatkakorvauksia. Silti meillä ei pahemmin tuhlailla, tarkkaan mietetään mitä tarttetaan ja aina ei edes hommata vaikka tarvitaan.

Joulut ja syntymäpäivät kannattaa käyttää hyväkseen ja pyytää sukulaisilta lapselle vaatetta, lahjakortteja yms, niin ei tule mitään turhaa vaikka sitäkin kyllä aina tulee. Kirpparit kannattaa kiertää ja ostaa käytettynä niin paljon kuin mahdollista.

Ruokaan saa menemään myös aika paljon rahaa tai vähän vähemmän. Keittoja kannattaa tehdä iso satsi kerralla, aikakin joka toinen viikko, niin sillä säästää jo pitkän pennin ja einekset pois, koska ne on kalliita. Itse kannattaa leipoa leipää ja sämpylöitä, niin siinäkin jo säästää.
 
Minä hoidan kahta alle 3 v. kotona ja mies töissä, hän tekee myös vähän hommia sivutyönään. Asuntolaina saatiin onneksi maksettua esikoisen synnyttyä, nyt vain autolaina velkataakkana. Kyllä tietysti pitää katsoa mitä ostaa, ruuassa olen kyllä aika huono silti säästämään, vaatepuolesta sitten on kyllä tingittävä. No en ole ollut koskaan aikaisemminkaan mikään muotinukke :ashamed: Tosiasia on että pienillä lapsilla on pienemmät menot, kyllä ne menot varmasti kasvaa iän myötä. Kirppari vaatteita ja ystäviltä kierrätettyjä, silti lapseni on kauniisti puettuja. Kaikki palvelut mitä voi kilpailuttaa, kilpailutetaan aina kun siihen rumbaan jaksetaan ryhtyä. Onneksi mieheni on tarkka taloudesta, muuten meidän rahatilanne ei olisi näin vakaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2006 klo 11:44 Aadan äiti kirjoitti:
No meillä tulot kasvoi, kun kotihoidontukikausi alkoi :) Olin siis minimiäitiysrahalla ennen sitä! Mies opiskelee (ei opintotukea) ja käy iltaisin töissä ja kyllä me jotenkin pärjätään....paremminkin voisi mennä, mutta kaiken tarvittavan ja ylimääräistäkin on tyttö saanu, itse olemme sitten joistakin asioista tinkineet, eikä harmita yhtään.
Meillä sama juttu! Kun on tottunut elämään monta vuotta opisleijan tiukkaa elämää ei tämäkään lämä kummemmin ole tiukempaa tms. Eli kun aiemmin elintaso on ollut alhainen, niin ei tee tiukkaa ollenkaan.

Tsemppiä teille, joilla tipahtaa elintaso yhtäkkiä :flower:

Kannattaa tehdä suunnitelma, jos näin käy:mistä voi karsia? Esim. aikakausilehdet, syömiset ja juoiset ulkona minimiin, hintavertailu kaupassa, pakasteiden ostaminen tuoreiden sijaan, hyötyliikunta kalliiden tilalle, positiivinen asenne. Ja jos tarvii jotain hankkia (vaatteita, kodinkoneita tms.), niin suunnittelee etukäteen ja silloin tyulee mietittyä, että tarvitaanko me oikeesti tätä :D
 
No meillä ei kyllä pärjättäisi pelkällä kotihoidontuella, niin naurettavan kokonen!! Mies käy töissä ja itse saan kotihoidontuen ja liitosta työttömyyskorvauksen (täydestä päivärahasta vähennetään hoitotuki). Mutta ne yhdistettynä rahaa tulee reilu 800?/kk. Ollaan miehen kanssa aika tuhlailevia molemmat että silti rahat menee "kädestä suuhun" tyyliin. Mutta 1v4kk pojan leluista ja vaatteista ym. tavaroista ei tingitä. Ja suht usein käydään kyllä ylkona syömässä tms. Kämppää maksetaan pienin lyhennys kk ja laskut hoidetaan ajallaan. Jos on monta isoa laskua kerralla siirrän joko osan tai koko maksun parilla viikolla eteenpäin jos se maksun saajalle sopii. Ja onhan se pärjääminen ihan asenteesta kiinni ja kuinka jaksaa järjestellä laskea senttejä!
 
Minä en missään vaiheessa kuvitellut, että pystyisimme ostamaan nyt ison okt:n kun tiesin haluavani hoitaa pienet lapset kotona. Asumme vähän ahtaammin ja ostamme isomman asunnon vasta kun menen töihin. Pienten lasten kanssa tilaa ei loppujen lopuksi tarvitse hirveästi.

Kotihoidontuki on pieni, mutta jos puoliso on työssäkäyvä, niin useimmat pärjäävät sillä jotenkin. Jos ihan rehellisesti sanon, niin ei minusta yhteiskunnan tulisikaan maksaa kenenkään asuntovelkoja. Enkä tarkoita mitenkään piikitellä, mutta usein rahojen riittämättömyys hoitovapaalla tuntuu liittyvän siihen, että elintaso on korkeampi kuin mihin yhden työsskäyvän vanhemman palkalla on varaa. On omat autot tai useampi, isot asunnot jne. Ja ainahan pankin kanssa voi neuvotella lyhennysvapaasta vuodesta, jolloin maksellaan vain korkoja.

Sitten on tilanteita, joissa rahat vaan eivät riitä, on sairautta, pieni palkka, työttömyyttä, toinen opiskelee tms. Ja asuinkuntahan (mahd. kuntalisä) vaikuttaa saatuihin tukiin myös.
 
Dori
Meillä myös mies työssä, mutta minä ja lapset emme hänen tuloistaan hyödy. Elämme samassa taloudessa, mutta pidämme raha-asiat erillään.
Elätän siis itseni ja lapseni kotihoidon tuella ja lapsilisillä. Tiukkaa on, mut tiukempaa tulee kun lähden kouluun ja opintotukea maksetaan vain 219e eikä asumistukia ollenkaan, miehen tulojen takia. Saa nähdä miten sitten onnistuu päivähoidon, vuokran yms. maksu.... :/
 
Dori
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 11:07 vieras kirjoitti:
Eikö siis miehesi osallistu lasten aiheuttamiin kustannuksiin lainkaan? Aika hurjalta ajatukselta tuntuu.
Lasten ruuat (vain nuoremman soseet ja korvikemaidot), vaatteet, vakuutukset ym. maksetaan lapsilisistä.
Minä maksan omilla rahoillani oman osuuteni laskuista ja yhteisistä menoista. Ja maksan lapsille tarvittavat ostokset jos lapsilisät eivät ole riittäneet.

Ja kyllä, tiedän että meidän olisi parempi lasten kanssa jos asuisimme itseksemme, mutta minusta ei ole (ainakaan vielä) lähtijäksi.<br><br>
 
nimetön
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.04.2006 klo 11:00 Dori kirjoitti:
Meillä myös mies työssä, mutta minä ja lapset emme hänen tuloistaan hyödy. Elämme samassa taloudessa, mutta pidämme raha-asiat erillään.
Elätän siis itseni ja lapseni kotihoidon tuella ja lapsilisillä. Tiukkaa on, mut tiukempaa tulee kun lähden kouluun ja opintotukea maksetaan vain 219e eikä asumistukia ollenkaan, miehen tulojen takia. Saa nähdä miten sitten onnistuu päivähoidon, vuokran yms. maksu.... :/
Eikö isä osallistu ollenkaan lasten kuluihin????? Miten niin itsekäs voi olla!!!!!!!!!!!!!!
 
Dori


[/quote]

Eikö isä osallistu ollenkaan lasten kuluihin????? Miten niin itsekäs voi olla!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]

hän on niin velkaantunut ja ottaa lisää velkaa jatkuvasti (yksi syy siihen miksi haluan pitää rahat erillään) ettei hänellä käsittääkseni paljoa ylimäärästä jää.

Mutta ärsyttää kun kelaa ei tämä asia kiinnosta lainkaan. Vaikka menisi minkä toditusten ja kuittien kanssa sine selittämään meidän tilanteen, niin ei auta!
 
Sinänsä ymmärrettävää, eihän Kela voi maksaa extraa sillä perusteella, että perhe ottaa toistuvasti lisää velkaa.

Ehkä oikea osoite olisi velkaneuvonta, velkasaneeraus tms.? Ja tietysti kierteen katkaiseminen, mihin se raha nyt sitten meneekään.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2006 klo 10:45 vieras kirjoitti:
Sinänsä ymmärrettävää, eihän Kela voi maksaa extraa sillä perusteella, että perhe ottaa toistuvasti lisää velkaa.

Ehkä oikea osoite olisi velkaneuvonta, velkasaneeraus tms.? Ja tietysti kierteen katkaiseminen, mihin se raha nyt sitten meneekään.
niinpä, miksi kelan pitäisi ymmärtää. Jos mies ei osaa hoitaa raha-asioitaan vaikka on perheellinen niin sellainen mies joutaisi kyllä vaihtoon...
 
\Eikö isä osallistu ollenkaan lasten kuluihin????? Miten niin itsekäs voi olla!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]

hän on niin velkaantunut ja ottaa lisää velkaa jatkuvasti (yksi syy siihen miksi haluan pitää rahat erillään) ettei hänellä käsittääkseni paljoa ylimäärästä jää.

Mutta ärsyttää kun kelaa ei tämä asia kiinnosta lainkaan. Vaikka menisi minkä toditusten ja kuittien kanssa sine selittämään meidän tilanteen, niin ei auta!

[/quote]


Toivottavasti et ole naimisiin erehtynyt, pääset siitä pois kun päivä koittaa ja ei jää puolia veloista sulle.
 

Yhteistyössä