Kuinka monet asuu omassa asunnossa?

Kertokaa kuinka paljon neliöitä, ketä sen maksaa ja kuinka paljon kuussa vähennätte lainaa?

Meillä olis kai asunnon osto ens syksynä edessä ja samoin vois se vauva sit tulla syksyn jälkee jos haluaa.. :D

Olis vaa kiva kuulla teijän ajatuksia siitä että asunto on oma ja laina olis aika suuri...
 
Ei vielä, mutta koko ajan katsellaan omaa. =)
Ajateltiin, että ostetaan aluksi kolmio ja sitten joskus myöhemmin isompi. Eipä huvita heti aluksi 150000 euroa lainaa ottaa. :D
Eli lainaa tulee olemaan n. 100000 euroa ja ajateltiin maksaa kuussa suunnilleen 640 euroa näillä koroilla. Ja itse me se maksetaan, kukas muu? :whistle:
 
No kun me kateltii eilen kolmioita ni kyllä meijän pitää se 150 000 maksaa..No kyllä sitä halvemmallaki löytyy.. :D

Me maksetaa asumismenoja tällä hetkellä 500e kuussa, joten kyllä sillä maksais pois jo omaakin asuntoa...

Mä oon siis 19 ja mies 23. Tuntuu vaa että ollaa vielä liian nuoria... :/
 
Siis ihanko totta kolmiosta 150 000e? Minusta tuo on ensiasunnoksi ihan liikaa..Kun lusikalla aloittaa voi EHKÄ kauhalla lopettaa, jos ymmärrätte mitä tuo tarkoittaa. Ei siinä, asuahan on pakko ja vuokrahinnoilla lyhentää kivasti omaa lainaa. Mut emmä lähtis nuorena ostaan ensiasunnoks heti miltei vanhas rahas miljoonan asuntoa saati lainaa. Kannattaa miettiä tarkkaan. Ei se ikä sinällään mikään este lainan ottamiselle ole jos toisella on vakityö.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 11:25 taizii kirjoitti:
No kun me kateltii eilen kolmioita ni kyllä meijän pitää se 150 000 maksaa..No kyllä sitä halvemmallaki löytyy.. :D

Me maksetaa asumismenoja tällä hetkellä 500e kuussa, joten kyllä sillä maksais pois jo omaakin asuntoa...

Mä oon siis 19 ja mies 23. Tuntuu vaa että ollaa vielä liian nuoria... :/
No ei tuolla 500 eurolla kyllä kovin isoa lainaa makseta. ;)
Tai sitten laina-aika venyy aivan kohtuuttomaksi. Ja varsinkin jos heti pitää se 150000 euron kolmio saada, niin 500 euroa ei riitä mihinkään. Lisäksi hoitovastikkeet sun muut + mahdolliset rempat. Me maksetaan nyt 750 euroa kolmiossa, eikä tuokaan riittäisi vaikka omaan 100000 euron kolmioon muutettaisiin.
Olen siis tuo ylempi vieras.
 
ulu
Älyn kallista! :eek: Me rakennetaan tuohon hintaan oma talo! Tosin arviota ei ole tehty, mutta luultavimmin joku 100 000 - 150 000. Tosin meillä helpottaa paljo se että tontti on lahja, ja puut saadaan tuttujen metsistä. Puut sahataan ite niin paljo ku pystyy (appiukolla kunnon värkki siihe). Kappaletavarasta siis tehään ja ite rakennetaan (mieheni on kirvesmies), joten paljon saadaan säästöä vaikka aikaa kuluu varmasti se vuosi tai puolitoista.

Miä en kyllä ikinä maksais noin suuria summia jostai rivi- tai kerrostaloasunnosta. No, minulle omakotitalo on ehdoton, en osaa muuta kuvitellakaan (vaikka tällä hetkellä asunki rivitalossa).

Valintojahan jokainen tekee, itselleen sopvimmalla tavalla...
 
ulu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 13:51 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 11:25 taizii kirjoitti:
No kun me kateltii eilen kolmioita ni kyllä meijän pitää se 150 000 maksaa..No kyllä sitä halvemmallaki löytyy.. :D

Me maksetaa asumismenoja tällä hetkellä 500e kuussa, joten kyllä sillä maksais pois jo omaakin asuntoa...

Mä oon siis 19 ja mies 23. Tuntuu vaa että ollaa vielä liian nuoria... :/
No ei tuolla 500 eurolla kyllä kovin isoa lainaa makseta. ;)
Tai sitten laina-aika venyy aivan kohtuuttomaksi. Ja varsinkin jos heti pitää se 150000 euron kolmio saada, niin 500 euroa ei riitä mihinkään. Lisäksi hoitovastikkeet sun muut + mahdolliset rempat. Me maksetaan nyt 750 euroa kolmiossa, eikä tuokaan riittäisi vaikka omaan 100000 euron kolmioon muutettaisiin.
Olen siis tuo ylempi vieras.
Noin yhtäkkiä karkeasti laskettuna siihen (150 000 laina ja 500 kuussa) menis 25 vuotta. Keski-iässä ennen kuin asunto on oma.

Sehä on niin monesta tekijöistä kii paljoko ees voi maksaa kuukaudessa. Tiettyhän se on aina parempi mitä isompaa summaa pystyy maksaan..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2006 klo 11:25 ulu kirjoitti:
Noin yhtäkkiä karkeasti laskettuna siihen (150 000 laina ja 500 kuussa) menis 25 vuotta. Keski-iässä ennen kuin asunto on oma.

Sehä on niin monesta tekijöistä kii paljoko ees voi maksaa kuukaudessa. Tiettyhän se on aina parempi mitä isompaa summaa pystyy maksaan..
Mitähän sinä höpiset? :eek:
Sammon sivuilla kävin laskurissa ja tämän hetken korolla + 0,4 % marginaalilla kuukausieräksi tulisi 150000 euron lainassa 25 vuoden maksuajalla 817 euroa. Ja siinä ei ole mitään lainaturvaa vielä mukana. Joten 500 euroa ei riitä alkuunkaan.

Ja helppohan se on puhua, että "halvalla" saa omakotitalon, kun tontti on lahja ja tekijöitä ja puuta löytyy. Monellakaan tällaista tilannetta ei ole. ;)
Täällä tonttien hinnat lähtee jostain 60000 eurosta >
 
ulu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2006 klo 11:57 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2006 klo 11:25 ulu kirjoitti:
Noin yhtäkkiä karkeasti laskettuna siihen (150 000 laina ja 500 kuussa) menis 25 vuotta. Keski-iässä ennen kuin asunto on oma.

Sehä on niin monesta tekijöistä kii paljoko ees voi maksaa kuukaudessa. Tiettyhän se on aina parempi mitä isompaa summaa pystyy maksaan..
Mitähän sinä höpiset? :eek:
Sammon sivuilla kävin laskurissa ja tämän hetken korolla + 0,4 % marginaalilla kuukausieräksi tulisi 150000 euron lainassa 25 vuoden maksuajalla 817 euroa. Ja siinä ei ole mitään lainaturvaa vielä mukana. Joten 500 euroa ei riitä alkuunkaan.

Ja helppohan se on puhua, että "halvalla" saa omakotitalon, kun tontti on lahja ja tekijöitä ja puuta löytyy. Monellakaan tällaista tilannetta ei ole. ;)
Täällä tonttien hinnat lähtee jostain 60000 eurosta >
Niin, minä en ottanutkaan korkoja ollenkaan huomioon...tai sillä tavalla että ne tulis sen summan päälle. Ihan päässä yhtäkkiä laskin joten tottakai se heitti. :D

Juu, meillä on kyllä tosi helppo tilanne tämä. Ei ole monella sellasta ei. Täälä meillä päin ei kyllä muutenkaan tonttien hinnat pilvissä ole, varsinkaan kaava-alueen ulkopuolella jonne meki rakennetaan. :)
 
Meillä okt 123m2 kysytyllä kaava-alueella lähellä suurempaa kaupunkia. Vuosi sitte ostettii joka valmistui juuri meille. Lainaa nostettii n 150000e
Mä kotona ja mies töissä. Lainaa lyhennetään n 800e/kk. Laina-aika on 25vuotta tällä menon. Tietysti rupeamme maksamaan enemmän kun/jos minä töihin pääsen. Ikää meillä molemmilla on 24v. Eka asunto, muuten.
 
meillä on pari vuotta ollu omakotitalo jotain 120m2, lainaa kaikkineen varmaan 140 000, johon sisältyy kyllä muutakin ku tää talo. laina-aikaa en muista mut lainojen lyhennyksiin menee yht jotain 1000e/kk ja itse tietenki maksetaan.
eikä se lainan makselu tunnu sen kummemmalta ku vuokrankaan maksaminen, samalla lailla se lähtee tilistä ku mikä tahansa muukin raha. erilaista on ainoastaan päätäntävalta omasta asunnosta, pikkuremontteihin ei tarvi muiden lupia. niin ja ikää mulla 21.
 
jenni87 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 11:25 taizii kirjoitti:
No kun me kateltii eilen kolmioita ni kyllä meijän pitää se 150 000 maksaa..No kyllä sitä halvemmallaki löytyy.. :D

Me maksetaa asumismenoja tällä hetkellä 500e kuussa, joten kyllä sillä maksais pois jo omaakin asuntoa...

Mä oon siis 19 ja mies 23. Tuntuu vaa että ollaa vielä liian nuoria... :/
Meillä oli asumismenoja 800euroa/kk kun ostettiin oma asunto.
Tästä maksamme lainanlyhennyksen jälkeen vielä yhtiövastiketta 250 euroa, eli asumiskulut tätä nykyä 950 euroa. Lainaa pikkasen vajaa 100 000 euroa. Enempää ei oltais lainaa edes saatu ilman takaajia, kuin tuon summan mikä meillä nyt on. Meillä on kolmio ja halvalla saatiin... yleensä täällä kolmiot just tuota 150 000 euroa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 15:02 jenni87 harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 11:25 taizii kirjoitti:
No kun me kateltii eilen kolmioita ni kyllä meijän pitää se 150 000 maksaa..No kyllä sitä halvemmallaki löytyy.. :D

Me maksetaa asumismenoja tällä hetkellä 500e kuussa, joten kyllä sillä maksais pois jo omaakin asuntoa...

Mä oon siis 19 ja mies 23. Tuntuu vaa että ollaa vielä liian nuoria... :/
Meillä oli asumismenoja 800euroa/kk kun ostettiin oma asunto.
Tästä maksamme lainanlyhennyksen jälkeen vielä yhtiövastiketta 250 euroa, eli asumiskulut tätä nykyä 950 euroa. Lainaa pikkasen vajaa 100 000 euroa. Enempää ei oltais lainaa edes saatu ilman takaajia, kuin tuon summan mikä meillä nyt on. Meillä on kolmio ja halvalla saatiin... yleensä täällä kolmiot just tuota 150 000 euroa.
kyllähän tolla 500 eurolla kuussa tosiaan saattaa kohtuullista lainaa lyhentää, mut kun se ei jää ainoaksi rahareiäksi. taloyhtiössä tosiaan tulee noi vastikkeet, omakotitalossa rahaa kuluu saman verran muihin menoihin lämmityksestä jätehuoltoon.... meille ainaki tuli yllätyksenä kustannusten suuruus ku ajateltiin selviävämme hyvin kutakuinkin samalla rahasummalla ku mitä vuokra-asunnossa.
 
mie
Kyllä se oman osto kannattaa aina vuokra-asunnon sijaan . Pankissa kyllä lasketaan kuinka paljon kenelläkin on maksukykyä, turha sitä täällä muiden on murehtia. Eikä ne lyhennykset aina niin sidottuja ole. Meillä esim. 160 000e laina ja lyhennys tällä hetkellä 580e /kk. Sovittiin että sitä nostetaan 850e 2 vuoden kuluttua kun minä aloitan työt. Ja talo maksettu kun ollaan 45 v. Eli ei mun mielestä paha ollenkaan.

Täällä kun vertaillaan hintoja yms. niin kannaataa muistaa että hinnat riippuu paikkakunnista.
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 13:27 vieras kirjoitti:
Siis ihanko totta kolmiosta 150 000e? Minusta tuo on ensiasunnoksi ihan liikaa..Kun lusikalla aloittaa voi EHKÄ kauhalla lopettaa, jos ymmärrätte mitä tuo tarkoittaa. Ei siinä, asuahan on pakko ja vuokrahinnoilla lyhentää kivasti omaa lainaa. Mut emmä lähtis nuorena ostaan ensiasunnoks heti miltei vanhas rahas miljoonan asuntoa saati lainaa. Kannattaa miettiä tarkkaan. Ei se ikä sinällään mikään este lainan ottamiselle ole jos toisella on vakityö.
Ainahan sen asunnon voi myydä jos tiukkaa tekee!!! Kannattaa aloittaa nuorena niin sit on lainat maksettu pois viim. nelikymppisex!! näin meillä 19-v olin ja ukko 21-v kun laina otettiin ja loistavasti on maksettu pois!! nyt meillä on 13 vuoden jälkeen liki velaton 240 neliön talo ja uuden karhee maasturi pihassa!!
 
juu juu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 23:31 mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 13:27 vieras kirjoitti:
Siis ihanko totta kolmiosta 150 000e? Minusta tuo on ensiasunnoksi ihan liikaa..Kun lusikalla aloittaa voi EHKÄ kauhalla lopettaa, jos ymmärrätte mitä tuo tarkoittaa. Ei siinä, asuahan on pakko ja vuokrahinnoilla lyhentää kivasti omaa lainaa. Mut emmä lähtis nuorena ostaan ensiasunnoks heti miltei vanhas rahas miljoonan asuntoa saati lainaa. Kannattaa miettiä tarkkaan. Ei se ikä sinällään mikään este lainan ottamiselle ole jos toisella on vakityö.
Ainahan sen asunnon voi myydä jos tiukkaa tekee!!! Kannattaa aloittaa nuorena niin sit on lainat maksettu pois viim. nelikymppisex!! näin meillä 19-v olin ja ukko 21-v kun laina otettiin ja loistavasti on maksettu pois!! nyt meillä on 13 vuoden jälkeen liki velaton 240 neliön talo ja uuden karhee maasturi pihassa!!
ja sä kuulutkin tänne alle 20v? :LOL:
 
me ostettiin viime keväänä omakotitalo.. ja sitä ennen vuokralla rivarissa.. asumismenoihin meni yli 50 euroo/kk ja nyt lyhennetään lainaa 560 euroo/kk et ihan sama raha.. ja saa maksaa omaa.. eli 120 neliöö on ja vm.86 tosi hyväkuntoinen talo löydettiin.. ja velkaa pankille on 105 tuhatta. minä oon 19vee ja mieheni 20vee.. tyttömme syntyi huhtikuussa 2005 ja toinen vaavi syntyy tämän vuoden toukokuussa..
 
maria85
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2006 klo 11:20 ulu kirjoitti:
Älyn kallista! :eek: Me rakennetaan tuohon hintaan oma talo! Tosin arviota ei ole tehty, mutta luultavimmin joku 100 000 - 150 000. Tosin meillä helpottaa paljo se että tontti on lahja, ja puut saadaan tuttujen metsistä. Puut sahataan ite niin paljo ku pystyy (appiukolla kunnon värkki siihe). Kappaletavarasta siis tehään ja ite rakennetaan (mieheni on kirvesmies), joten paljon saadaan säästöä vaikka aikaa kuluu varmasti se vuosi tai puolitoista.

Miä en kyllä ikinä maksais noin suuria summia jostai rivi- tai kerrostaloasunnosta. No, minulle omakotitalo on ehdoton, en osaa muuta kuvitellakaan (vaikka tällä hetkellä asunki rivitalossa).

Valintojahan jokainen tekee, itselleen sopvimmalla tavalla...

tuo on ihan totta. tuttu rakennutti 100 neliön omakotitalon + siihen tontti päälle, ja se tuli maksaa jotain 140 tuhatta. siis talopaketin.

minä en myöskään ostaisi kallista rivi-kerrostalo huoneistoa, mutta kukin tavallaan.

me myös asutaan nyt rivarissa, vuokra 489e.. alkaa jo kypsyttää.
taloa voidaan vaan alkaa rakentaa vasta parin vuoden päästä:(
 
Me muutetaan kohta omaan, pieneen neliöön. Otetaan aluksi pitkä laina-aika ( 25 vuotta) ja maksetaan reilut 500 euroa kuukaudessa. Asumiskustannusten kanssa maksetaan saman verran kuin nykyisessä vuokra-asunnossa, joka on pienempi.
 

Yhteistyössä