kuinka pakollinen ajokortti on?

  • Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
Onko sinulla/miehelläsi ajokortti? voisitko elää ilman?
tuntuu, että ollaan tuon ukon kanssa ihan ihme kummajaisia kun kummallakaan meistä ei ole korttia eikä olla aikeissa edes hankkia. pyörillä liikutaan, pakkotilanteissa bussilla tai junalla. asutaan lähiössä, pari-kolme kilsaa keskustaan.
 
kunhan saatte lapsia ja ostatte uskomattomiä määriä ruokaa ja vaippoja yms yms....niin kyllä sit sitä autoa kaipaa kuule kummasti. Ainakaan puoleen vuoteen et paljon muksua pyörään laita kyytiin...
 
Meillä kummallakin on ajokortit. Ja ilman autoa tuskin pärjättäisiin, asutaan Lapissa, jossa kaikki on kaukana ja paikallisliikenne on mitä on :D
Helpompi lähteä synnyttämäänkin tai muita vauvan asioita hoitamaan sairaalaan joka sijaitsee 150Km:n päässä. :)
Ja ajaminen on kivaa :)
 
Olen elänyt koko opiskeluaikani ilman autoa ja ajokorttia. En vieläkään omista autoa, käytän tosi vähän sitä.

Vastaus on, että kyllä - ilmankin selviää. Toki silloin tekee tietyt valinnat varmaan asumisen suhteen. Opiskeluaikana asuin keskustassa, jossa olisi ollut naurettavaa mennä kauppaan autolla. Tai ainakin siitä aiheutuva vaiva olisi ollut melkoinen. Mutta esim nykyäänkin teen omakotitaloon suurimman osan hankinnoista kotiinkuljetuksella (mullat, lannoitteet, kodinkoneet, jne) enkä edes sitä autoa käytä. Kaupungille menen lapsen kanssa useimmiten bussilla. Ja juu, minulle on merkitystä että bussireitit menevät kodin läheltä :D
 
"hmm"
kunhan saatte lapsia ja ostatte uskomattomiä määriä ruokaa ja vaippoja yms yms....niin kyllä sit sitä autoa kaipaa kuule kummasti. Ainakaan puoleen vuoteen et paljon muksua pyörään laita kyytiin...
no mutta onhan meillä jo tuommoinen. vauva-aikaan käytiin joko bussilla kaupassa tai vain toinen kävi kun toinen oli kotona. ja heti kun meni kypärä päähän niin lähdettiin kolmestaan :) käydään kaupassa todella usein, jos aikaa on niin joka päiväkin, ostaen sen mitä sinä päivänä tarvitsemme, niin ei tule enemmän ostoskasseja mitä voimme kantaa. (joskin saamme me nytkin kuljetettua kepeästi ainakin neljää täyttä ostoskassia.)
 
"heh"
On ajokortti ja miehellä myös. Ja autokin on molemmilla. Aika hankalaa olisi hoitaa muksut aamulla hoitoon (5 km) ja itsensä töihin (hoidosta 5 km) ajoissa jos fillarilla pitäisi liikkua. Linja-autoja ei tuolla välillä kulje. Miehellä taas työmatka ~50 km suuntaansa ja työpäivän aikana joutuu välillä vaihtamaan työpistettä.
 
"viima"
no. selvisin ilman korttia kaupungissa. mut tääl maalla kun busseja menee talvisin 5 kertaa päiväs ja kesällä 3 niin.... kauppaan ei ole kuin 3km mutta kaupunkiin 25km. kulkisin mielellään bussilla mut esim päivällä on 5-6 tunnin tyhjä kohta kun eivät kulje ja illan viimeinen läjhtee kaupungista 17.30. siinä ei paljon harrasteta. ja töiden takia tartten auton nykyään, noita rakennustarvikkeita ei paljon bussilla kuskata.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22128424:
Ei ole ajokorttia. Hyvin olen pärjännyt kohta 50 vuotta.
Ei mullakaan. Neljäkymppiä alkaa mulla häämöttää. Mutta etkös sinä miettinyt tässä äskettäin uran vaihtoa? Itse olen harkinnut samaa, mutta siinä tuntuu jonkin verran rajoittavan kortittomuus. Tai ainakin jos työkkäristä olisi valmis tilapäisduuniksi ottamaan mitä vaan, korttia monesti vaaditaan.
 
[QUOTE="heh";22128464]On ajokortti ja miehellä myös. Ja autokin on molemmilla. Aika hankalaa olisi hoitaa muksut aamulla hoitoon (5 km) ja itsensä töihin (hoidosta 5 km) ajoissa jos fillarilla pitäisi liikkua. Linja-autoja ei tuolla välillä kulje. Miehellä taas työmatka ~50 km suuntaansa ja työpäivän aikana joutuu välillä vaihtamaan työpistettä.[/QUOTE]

Mä kyllä pääsen 15kilsan päähän töihin pyörällä lähes samaa vauhtia kuin julkisilla. Ei matka päiväkodin kautta siihen hirvittävästi muutosta toisi. Ajoissa pääsee töihin, kun ajoissa lähtee? Pyörällä pääsee päiväkotiin tosi nopeasti (3.5km), vain jokusen minuutin autoa hitaammin, mutta jos bussilla joutuisi menemään, niin siinä tietty aikaa tuhrautuisi enemmän. Mulla haasteena on, että töihin menevä bussi kulkee erittäin harvoin - keskustaan meneminen olisikin helppo nakki. No meillä mies vastaa muksun kuljetuksesta, kun itse käytän bussia.
 
helposti
Kyl mie ilman korttia pärjäsin.Se oli vain aika inhaa ku aina sai pyytää kyytiä sinne ja tänne.Elää toisten varassa.
Ollaan mietitty et jos laitettas auto pois,lainattais/vuokrattais autoo sit pakollisille jutuille. lomamatkoille ym.
Kyllä sitä siis kortitta pärjää,ja autottakin.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";22128491]Ei mullakaan. Neljäkymppiä alkaa mulla häämöttää. Mutta etkös sinä miettinyt tässä äskettäin uran vaihtoa? Itse olen harkinnut samaa, mutta siinä tuntuu jonkin verran rajoittavan kortittomuus. Tai ainakin jos työkkäristä olisi valmis tilapäisduuniksi ottamaan mitä vaan, korttia monesti vaaditaan.[/QUOTE]
Noups, en ole harkinnut uran vaihtoa...olen vaihtanut jo kerran. Mutta olen harkinnut työnteon vähentämistä :)
 
Mulla ei ole korttia, miehellä on. Nyt hommattiin autokin kun tuli toinen muksu. Ajatuksena olisi itsekin mennä autokouluun mutta kahtellaan.... Hyvin olen tähän asti pärjännyt ilman autoa nuo kauppareissut lasten kanssa
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22128560:
Noups, en ole harkinnut uran vaihtoa...olen vaihtanut jo kerran. Mutta olen harkinnut työnteon vähentämistä :)
Korjaus: Juups, kerran muuten mietin sitäkin vaihtoehtoa, että tekisin tulevaisuudessa jotain muuta kuin nyt. Mutta tekisin siis jotain sellaista, mitä voisin tehdä. Kolmatta ammattia en enää lähtisi opiskelemaan.
 
plm
En haluaisi elää ilman autoa ja korttia.
Ja te joilla ei ole ja ilmoitatte tulevanne toimeen ilman, kuljetteko joskus kuitenkin jonkun kyydissä? En kysy pahalla mutta mietin vaan kun yksi kaverini hehkuttaa ekologisuuttaan kun ei autoile mutta kyyti kelpaa kyllä.
 
Keittiönoita
En haluaisi elää ilman autoa ja korttia.
Ja te joilla ei ole ja ilmoitatte tulevanne toimeen ilman, kuljetteko joskus kuitenkin jonkun kyydissä? En kysy pahalla mutta mietin vaan kun yksi kaverini hehkuttaa ekologisuuttaan kun ei autoile mutta kyyti kelpaa kyllä.
Kyllä kuljen, jos kyytiä tarjotaan. Systeri ja faija kysyy silloin tällöin, lähdenkö samaa matkaa kauppaan. Ja jos olen silloin lähdössä, niin miksi mä menisin bussilla ja systeri/faija autolla? Jos olen lähdössä myöhemmin, menen yksin ja bussilla.
 
a.p
En haluaisi elää ilman autoa ja korttia.
Ja te joilla ei ole ja ilmoitatte tulevanne toimeen ilman, kuljetteko joskus kuitenkin jonkun kyydissä? En kysy pahalla mutta mietin vaan kun yksi kaverini hehkuttaa ekologisuuttaan kun ei autoile mutta kyyti kelpaa kyllä.
esimerkiksi junamatkan korvaan mielelläni sillä, että pääsen toiseen kaupunkiin jonkun kyydissä, joka on sinne menossa. en kuitenkaan pyytele keltään kyytejä, mutta en yleensä kieltäydykkään jos minulle kyyti jonnekkin ja takaisin tarjotaan. en ajattele tätä mitenkään ekologiselta kannalta itse, mutta viestiisi liittyen, kimppakyytihän on yhtä ekologista kuin jos kaverisi kulkisi pyörällä.
 
"vieras"
En haluaisi elää ilman autoa ja korttia.
Ja te joilla ei ole ja ilmoitatte tulevanne toimeen ilman, kuljetteko joskus kuitenkin jonkun kyydissä? En kysy pahalla mutta mietin vaan kun yksi kaverini hehkuttaa ekologisuuttaan kun ei autoile mutta kyyti kelpaa kyllä.
Totta kai kuljen jos samaan suuntaan olemme kaverin kanssa menossa, eikös tuo nyt ole itsestään selvä asia. Ekologisempaa se on mennä yhdellä autolla kuin kahdella autolla. Kimppakyyti on ekologista, samoin joukkoliikenteen käyttö. Tunnen monia työmatkalaisia joille on periaate kulkea omalla autolla, ja sitten naapurit menevät monella autolla peräkanaa töihin, vaikka eivät tarvitse autoa töissä. Onpa järkevää.
 
plm
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22128598:
Kyllä kuljen, jos kyytiä tarjotaan. Systeri ja faija kysyy silloin tällöin, lähdenkö samaa matkaa kauppaan. Ja jos olen silloin lähdössä, niin miksi mä menisin bussilla ja systeri/faija autolla? Jos olen lähdössä myöhemmin, menen yksin ja bussilla.
Joo toki juuri noin.
Mutta mun kaveri monesti ehdottaa reissuja isoihin marketteihin. Tottakai kun ei itse pääse sinne :)
 

Yhteistyössä