Kuinka paljon annetaan mennä yli lasketunajan?

En tiedä,mutta ainakin eräällä ystävälläni odotettiin,kun oli 2vkoa yli ja sitten tarkistettiin vauvan kunto ja äidin vointi(Oys)..Ja aloitettiin käynnistys.Yleensähän se on se 2vkoa se raja,jolloin otetaan tehotarkkailuun ja käynnistetään heti,kun on tarvis..Kyllä varmasti moni äiti alkaisi tuossa vaiheessa ollla kypsynyt odottamiseen ja toivoa käynnistämistä :whistle:
 
jippii
Mulle on ainakin sanottu neuvolassa, et kaksi viikkoa saa maksimissaan mennä yli ja sit käynnistetään.Mulla tosin molemmat lapset käynnistetty,esikoinen rv41+6 ja toka 40+6, molemmissa käynnistyksen syynä liian vähäinen lapsiveden määrä.
Esikoinen syntyi naistenklinikalla ja toinen PHKS.
 
Lyyti
Minulla on aika ensi keskiviikolle Oysiin, kun on 42+1. ja silloin on tosiaan vasta kontrollikäynti, eikä tarkoita automattisesti käynnistystä. Eli, jos kaikki on ok äidillä ja vauvalla, niin oysissa päästetään reippaasti yli. Ymmärsin, että minut otetaan kuitenkin silloin ke sisään osastolle, jossa sitten katsotaan milloin käynnistetään.

rv41+4
 
Riippuu äidin ja vauvan voinnista, istukan toiminnasta, vauvan koosta jne.
Pitää kuitenkin muistaa, että raskautta pidetään normaali kestoisena, kun synnytys tapahtuu viikoilla 38-42. Vasta 42 viikon jälkeen aletaan puhua lääketieteessä yliaikaisuudesta (näin oon käsittänyt).
 
koiraharrastaja
Siskon synnytys käynnistettiin OYS:ssa viikolla 42+3. Lääkäri olisi vielä passittanut kotiin, kun kaikki oli hyvin, mutta sisko uhkas jäädä lattialle makaamaan, kunnes käynnistävät... :)
 
Kuopusta odotettiin itsekseen syntyväksi rv 42+2 asti. Yliaikaiskontrollissa lääkäri sanoi sen olevan ehdoton takaraja. Tosin samaisessa sairaalassa melkein 15 vuotta aikaisemmin esikoistani odottaessa synnytys käynnistettiin vasta rv 43+5...
 
Useimmiten pari viikkoa eli viikolle 42 asti, mutta se on ihan tapauskohtaistakin! Mulla käynnistettiin rv 41+6 ja viimeistään seuraavana aamuna olisi joka tapauksessa käynnistetty, mulla oli siis mahdollista saada käynnistys tuolle viikolle 41+6.
 
Miljukka
Minulla laskettu aika oli 2.12. Kaksi viikkoa odoteltiin yli lasketun ajan. 16.12 oli sitten ensimmäinen yliaikaisuuskontrolli. Vauvan vointi oli hyvä ja minun myöskin. Samana päivänä yritettiin käynnistää synnytystä käynnistystableteilla. Ei tapahtunut mitään. Yhden yön olin sairaalassa ja sitten menin pariksi päiväksi kotiin.
Seuraavan kerran tulin taas sairaalaan 19.12 ja taas tutkittiin vauvan ja minun vointi. Kun kaikki oli hyvin, yritettiin käynnistystä tableteilla. Tulos oli taas sama, ei tapahtunut mitään.
Sitten äidin ja isänkin sana alkoi painamaan. Sanottiin vain yksinkertaisesti ettei tällaista odottamista ja sairaalassa hyppäämistä jaksa.
Sektioaika varattiin seuraavalle päivälle eli 20.12.

Täyden kympin tyttö syntyi!

Joten meidän neitimme meni 18 päivää yliaikaiseksi lasketusta ajasta.
 

Yhteistyössä