kuinka paljon pidätte kotona käteisvaroja?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Mulla on kans jotain pikkukolikoita purkissa, mutta usein käy mielessä että pitäis edes muutama kymppi olla käteisenä. Partiolaisille on turha tarjota korttia, kun käyvät kalenteria myymässä.. eikä kehtaa 5 sentin kolikoillakaan maksaa. Mä ihan mielelläni maksaisin kaupassakin käteisellä, rahan meno tuntuu silloin jotenkin "oikeammalta", konkreettiselta. Mutta kun en tahdo muistaa nostella käteistä ja lähikauppakin on lähempänä kuin automaatti ja.. ja..
 
"vieras"
Joitakin vuosia sitten meillä oli 1000 euroa, sitten se kutistui 500 euroon ja nyt muutamaan vuoteen ei ole ollut kodin vararahastoa ollenkaan. Olisi kyllä hyvä idea pitää ainakin 500 euroa varalla. Pitänee järjestää.
 
"vieras"
Kotona vaihdellen 600-800, tosin en osaa sanoa paljonko esikoisen jemmassa on tällä hetkellä. Lisäksi minun lompakostani löytyy yleensä muutama satanen, mieheltä muutama kymppi.
 
"vieras"
Mä ymmärrän että kassajärjestelmän tms pettämisen kannalta täytyisi olla vähän käteistä.

Mutta euroalueen kriisiin varautuminen käteisen säilyttämisellä ei minusta ole ratkaisu. Samalla tavalla se käteisen arvo katooa, jos pankkitilillä olevien varojen arvo sulaa. Jos taas ajattelee että pankkijärjestelmä kaatuu kokonaan, niin silloinhan KAIKKI rahat pitäisi nostaa myös pankkitileiltä.

En mä usko että jollain tonnin käteisen arvolla on mun selviytymisen kannalta isoa merkitystä. Enemmän merkitystä on silä miten mun säästöilleni ja sijoituksilleni käy, ja onko mulla enää työpaikkaa. Harvalla on säästöjä niin paljon, että pystyisi kovin pitäkaikaisesti olemaan kotona ilman mitään tuloja.
 
"niin"
mulla on 4000 euroa.
johtunee ihan siitä, että otin ne tiukassa paikassa tililtä pois ettei näy tiliotteessa kun oli todennäköistä, että olisimme joutuneet menemään sossuun ;)...
mutta sitä sossua emme tarvinneet, mutta rahat on pysyneet kotona säilössä...
 
Pikkuhiluja on ehkä n. 100€ eestä, 10€ näkyy lojuvan pöydällä, ja lompakossa on vielä jokunen hilu. Miehen lompakosta en tiedä, se on yleensä 0-100€.

Ja kaapissa on kruunuja jonkin verran, oisko n. 300kr.
 
ei taida olla senttiäkään kotona, lompakossa voi olla muutamia kymmeniä senttejä :D
Maksan kaikki aina kortilla ja käteistä nostan vaan tarpeeseen, en oo koskaan ymmärtänyt mitään käteisen kotona säilyttämistä eikä vanhempanikaan niin tehneet.
 
"vieras"
[QUOTE="niin";25152308]mulla on 4000 euroa.
johtunee ihan siitä, että otin ne tiukassa paikassa tililtä pois ettei näy tiliotteessa kun oli todennäköistä, että olisimme joutuneet menemään sossuun ;)...
mutta sitä sossua emme tarvinneet, mutta rahat on pysyneet kotona säilössä...[/QUOTE]


Siis mikä tiukka paikka on jos on 4000 euroa rahaa??? Huh huh.....
 
"mem"
Kukkarossa taitaa olla vitonen, kolikkopossussa ehkä muutama euro. Lapsen possussa on varmaan muutama kymppi.

Jotenkin naurattaa koko survivalismi. Ehkä ne nauraa mulle sitten, jos se oikea hätätilanne joskus tulee :D
 
"vieras"
Olen tässä yli 30 vuotta rahaa käsitellyt ja ei vielä ole hetkeä tullut että olisin tarvinnut kotona olevaa käteistä johonkin niin akuutisti ettei se ole muulla tavoin onnistunut, että en usko että tarvitsen tulevaisuudessakaan että rahat ovat tilillä yms. ei patjan alla.
 
Scarlett harmaana
[QUOTE="vieras";25152798]Tässä ei mitään järkeä. Mitä pienemmän tulot sitä enempi syytä pitää säästöjä.[/QUOTE]

Vaikia säästää kun pitääs elääkin eikä tuijottaa valoa jääkaapissa... Tai jättää vuokra maksamatta ja menettää asunto.
 

Yhteistyössä