Kuinka usealla on tapana olla avaamatta ovea vieraille?

jppp
En avaa, koska tutut ei tuu koskaan kylään ilmoittamatta etukäteen --> jos ovikello soi eikä tiedetä kuka se on, niin se on todennäköisesti jehova, tv-lupatarkastaja tai joku muu ei-toiottu vieras.
 
Äijän zäppänä
En avaa, koska tutut ei tuu koskaan kylään ilmoittamatta etukäteen --> jos ovikello soi eikä tiedetä kuka se on, niin se on todennäköisesti jehova, tv-lupatarkastaja tai joku muu ei-toiottu vieras.
Joo, meillä käy Jehovan todistajia, lupatarkastajia, kaikenmaailman myyntimies Mynttistä rinkuttelemassa ovikelloa. Tein yhdessä vaiheessa päätöksen, että nyt jumalauta riittää. En jaksa edes avata ovea.

Asun ilmeisesti sellaisessa paikassa johon kaikki tulee myymään jotain paskaa. Joku yritti myydä kerran perunoita, sanoin että ostan perunat kaupasta joten ei kiinnosta.
 
Vau. Yllättävän moni vastasi. Kuinka usein teidän ovikello sitten soi mahdollisesti "turhaan". Soiko se päivittäin, viikottain? Minä olen avannut oveni niin jehoville kuin myyjillekin. Olen sanonut myyjille "Ei kiitos, en halua. Hyvät päivän jatkot" jatkaen laittamalla oven kiinni. Katson sen olevan kohteliasta.

Jehovien kohdalla huudan miehen ovelle, koska en saa leikkiä miehen jehovilla. Vieraiden kohdalla avaan aina, koska en koskaan tiedä mitä asiaa heillä on. Kyllä minä ainakin katson kohteliaaksi avata sen oven, myöskin sen takia että asia voi oikeasti olla jotain mikä todella kiinnostaa (kuten esimerkkinä "Anteeksi, taisin juuri raapaista autoanne parkkipaikalla" tai "Hei, olen Niko-Petterin isä koulusta. Oletko nähnyt lastani").

Mutta olisin varmaan aika kaksinaamainen kakkiainen jos väittäisin, että aina menen oven avaamaan. Olen minäkin oman osani ollut avaamatta. Tosin en ole vaivautunut ovelle asti menemään tai ikkunasta kurkkimaan.
 
"vieras"
jos näyttää vieraalta, paitsi yhden kerran. Olin jo tympääntynyt lapsen pimpotteluun..sanoin että jätä se ovi auki niin ei tarvii joka kerran 5 min. välein tulla aukomaan ovea. No kuitenkin se ovi taaas kiinni ja aukasin sen oven ja "kysyin no mitä nyt"(tympeen olosesti) siellä olikin solttu pojat tekemässä keräystä. Ei nolottanut ei yhtään! sanoin vaan: "joo ei nyt rahaa muuten kyllä oisin lahjoittanut"!
 
"Henna"
Mulla ei ole tullut mieleenkään olla avaamatta ovea. Tosin pääsisi tulija sisälle tulemaan kuitenkin, koska ovi ei ole lukossa muulloin kun ollessani pidempään pois ja öisin. Ystävät osaakin tulla suoraan sisälle, jos ollaan sovittu tulosta niin ne tulee koputtamatta, jos tulevat yllättäen niin koputtavat/soittavat ovikelloa ennen sisälle astumista. Tosin viikonloppuisin on hetkiä jolloin halutaan miehen kanssa olla rauhassa ja laitetaan ovi lukkoon...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inhimillinen tekijä;25666488:
Nii-in murunen, sää ootkin ihan hirveen hurjan ja pelottavan näköinen. :D Mutta kyllä mää silti sulle oven avaisin. ;) Ai niin, ihanaa ystävänpäivää. :heart:
Enkö olekin. Puhdasta lihasta ja pituutta. Varsinainen karpaasi. Ilme julma ja katse kuuluu tappajalle. :D

Hyvää ystävänpäivää murunen. Minunkin oveni on aina auki sinulle. :hug:
 
Ai niin. Olen minä kerran murissutkin epäkohteliaasti eräälle naiselle, joka yritti tunkea sisään. Oli normaalilla juopporeissunsa jälkeisellä pummikierroksella naapurustossa, joten kun sana "ei" ei meinannut mennä perille, murisin ja pakotin naisen hyppämään pois oven välistä. Ei ole kyllä enää kylään tullut. Ehkäpä minä oikeasti olen pelottava... Hurrrrja.
 
Ovikello tuppaa soimaan aina juuri silloin kun on ruoka-aika, vaipanvaihtoa tai muuta tärkeää meneillään. Tutut ja isovanhemmat soittavat tai tekstaavat käynnistä etukäteen eli tuntemattomat saa jäädä ovelle ihmettelemään.
 
"Henna"
Sopiiko monet tosiaan kaikista vierailuista etukäteen? Me vieraillaan perheen, sukulaisten ja ystävien kanssa ihan spontaanisti, sovittujen vierailujen lisäksi. No, paljon enemmän meille tullaan noin vain, kuin me itse mennään. Mutta mulle se sopii. Olen kotona lasten kanssa ja olen sanonut ystäville että meille saa tulla aina kun olen kotona, ja silloinkin kun en ole, ottaa vain avaimen "piilosta" ja menee sisälle ja laittaa kahvit valmiiksi, enköhän mä kohta tule lasten kanssa kauppareissulta... :)
 
"vieras"
[QUOTE="Henna";25666585]Sopiiko monet tosiaan kaikista vierailuista etukäteen? Me vieraillaan perheen, sukulaisten ja ystävien kanssa ihan spontaanisti, sovittujen vierailujen lisäksi. No, paljon enemmän meille tullaan noin vain, kuin me itse mennään. Mutta mulle se sopii. Olen kotona lasten kanssa ja olen sanonut ystäville että meille saa tulla aina kun olen kotona, ja silloinkin kun en ole, ottaa vain avaimen "piilosta" ja menee sisälle ja laittaa kahvit valmiiksi, enköhän mä kohta tule lasten kanssa kauppareissulta... :)[/QUOTE]

No todellakin sovitaan. Meilläpäin kun kaikki käy töissä ja tekee pitkiä päiviä ja monia eri työvuoroja, niin yleensä sais jäädä oven taakse ihmettelemään että ai, ei kukaan ookkaan kotona. Lisäksi isossa kaupungissa välimatkatkin on kumminkin sellaisia ettei nyt ihan turhaan viitti ajella.
 
Kyllä meilläkin sovitaan suurin osa vierailusta puhelimitse. Sukulaiset tulee kyllä ilmoittamatta, mutta kaverit sopivat etukäteen. Todennäköisyydet sillekin, ettei olla kotona on aika suuret. Enkä ole maailman sosiaalisin ihminen (palstapaljastus). Harvoin jaksan enää päivän harjoiteltuani sosiaalista kamalasti lähteä esimerkiksi kahvittelemaan tai kyläilemään minnekään. Eikä meille kyllä olla viime aikoina kamalasti kylään hinguttu. Onkohan meistä tullut... hylkiöitä o_O?
 
"Henna"
[QUOTE="vieras";25666612]No todellakin sovitaan. Meilläpäin kun kaikki käy töissä ja tekee pitkiä päiviä ja monia eri työvuoroja, niin yleensä sais jäädä oven taakse ihmettelemään että ai, ei kukaan ookkaan kotona. Lisäksi isossa kaupungissa välimatkatkin on kumminkin sellaisia ettei nyt ihan turhaan viitti ajella.[/QUOTE]

Niin tietysti noinkin. Mulla on kotona olevia tuttuvia paljon, kotiäitejä ja -isiä ja eläkkeellä olevia. Mutta tosiaan, meillä ne käy enemmän kuin me heillä. Paitsi ihan vanhoilla sukulaisilla mä ja lapset käydään toki enemmän, joka päivä, kun hoidetaan heidän asioitakin. :)
 
"dee"
En avaa juuri koskaan jos en tiedä kuka on tulossa. Tutut huutavat yleensä postiluukusta että aukasta ovi. Viimeksi mies lähti johonkin ja hetken kuluttua soi ovikello, luulin että avaimet jäi niin eiköhän se ollut joku muka köyhä kuuro latvialainen myymässä puutöitä. Tässä käy hirveästi kaikkia kaupustelijoita sun muita niin olen vähän säikähtäny.
 
"vieras"
Me emme avaa ovea tuntemattomille, meillä käy riesaksi asti kaupustelijoita, jehovia, rahankerääjiä ja meidän talon oma juorupappa heille emme avaa ovia, tutut soittaa jos ovat tulossa....
 
Vau. Yllättävän moni vastasi. Kuinka usein teidän ovikello sitten soi mahdollisesti "turhaan". Soiko se päivittäin, viikottain? Minä olen avannut oveni niin jehoville kuin myyjillekin. Olen sanonut myyjille "Ei kiitos, en halua. Hyvät päivän jatkot" jatkaen laittamalla oven kiinni. Katson sen olevan kohteliasta.

Jehovien kohdalla huudan miehen ovelle, koska en saa leikkiä miehen jehovilla. Vieraiden kohdalla avaan aina, koska en koskaan tiedä mitä asiaa heillä on. Kyllä minä ainakin katson kohteliaaksi avata sen oven, myöskin sen takia että asia voi oikeasti olla jotain mikä todella kiinnostaa (kuten esimerkkinä "Anteeksi, taisin juuri raapaista autoanne parkkipaikalla" tai "Hei, olen Niko-Petterin isä koulusta. Oletko nähnyt lastani").

Mutta olisin varmaan aika kaksinaamainen kakkiainen jos väittäisin, että aina menen oven avaamaan. Olen minäkin oman osani ollut avaamatta. Tosin en ole vaivautunut ovelle asti menemään tai ikkunasta kurkkimaan.
Täälä ne tyrkyt olivat oikeasti riesa. Ravasivat päivittäin jehovat ja usein mormonitkin. En ihmettele jos osa syy ovikoodiin oli kyllästys tähän tyrkkyraviin.
Aina ties olla avaamatta kun niitä näki tuola kulkevan.
 
Täälä ne tyrkyt olivat oikeasti riesa. Ravasivat päivittäin jehovat ja usein mormonitkin. En ihmettele jos osa syy ovikoodiin oli kyllästys tähän tyrkkyraviin.
Aina ties olla avaamatta kun niitä näki tuola kulkevan.
Veikkaan oikeasti, että haluni avata ovea muuttuisi jos oveani pimpotettaisiin jatkuvalla syötöllä ja se alkaisi jo häiritä elämää. En voi siis alkaa tätäkään kieltämään.

Meillä ei ole IKINÄ käynyt mormonit oven takana. Minä en ole (tietääkseni ainkaan) edes tavannut ketään mormonia IRL. Taitaa meillä olla aika tuppukylä, vaikka kohtalaisen isossa kaupungissa asunkin :D
 
"vieras"
siitä kun en avaa tuntemattomille ovea! Niin en aukase sitä ovee! Aukasen kun tiedän kuka soittaa ovi kelloa! Pitäs varmaan yhdistää netti kamera ja tietokone! Kattoo vaan päätteeltä kuka on tulossa!
 
"vieras"
En avaa ovea ikinä, ellei vierailusta ole sovittyu etukäteen. En pidä yllätysvieraista, joten joskus on jopa appivanhemmat saaneet turhaan rimputtaa ovikelloa tuolla ulkona. Tykkään siivota ja järjestää tarjottavaa vieraille, joten siksikin näin. Aina en ole halukas seurustelemaan vieraiden kanssa, vaan haluan olla rauhassa oman perheen kesken. Mielestäni näin kännykkäaikana on jopa epäkpohteliasta mennä soittelemaan jonkun ovikelloa ihan ykskaks yllättäen.
 
"vieras"
avaan aina. Ei ole ovisilmää joten ei näe etukäteen.

Kaupustelijoille ja tyrkyttäjille osaan sanoa jämptisti EI.

Aika monta kertaa siellä on ollut avun tarvitsija (lapsi tai dementtimummo tai dementtimummon etsijä) tai postimies tuomassa pakettia (hyvä palvelu tällä kylällä).
 
  • Tykkää
Reactions: versatile
"vieras"
kerrostalossa asuessa en aina avannut, varsinkin kun jehovat jaksoi käydä tosi ahkerasti. En kyllä mennyt mitään välioviakaan availemaan..
Nyt kun on omakotitalo niin en kehtaa olla avaamatta kun kuitenkin ikkunoista näkee että ollaan kotona. Aika vähän käy kukaan ovella.
 

Yhteistyössä