Kuinka vanhoja olette kun asuntolaina on maksettu?

  • Viestiketjun aloittaja pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti
Blue
Me joko 42 tai 43, en viitti papruja kaivaa tähän hätään. Ei oikeastaan ahdista enää kun kymmenen vuotta jo makseltu ja selvitty. Tosin aloitettiin sillon 10v sitten huomattavasti pienemmällä lainamäärällä ja 5v sitten lainamäärä tuplaantui kun rakennettiin, siksi laina-aikakin taas kasvoi.
 
[QUOTE="vieras";22329981]Saako kysyä miksi haluat olla raha-asioista tietämätön? En tarkoita epäillä miehesi kykyä hoitaa asioita, mutta kyllä jos olet velasta osallinen sun pitäisi tietää miten paljon sitä on ja mikä on maksuaikataulu, onko laina annuiteetti, tasaerä, tasalyhenteinen vai mikä.

Pelottavinta mitä olen kuullut on se kun yksi nainen sanoi että pankissa ne tietää hänen raha-asiansa, ne on siellä sitä varten. Että mitä???? Pankit yrittää tehdä tulosta ja myy niitä lainoja jne saadakseen katetta ja voittoa. Ei siellä kukaan ajattele sun parastasi, vaan pankin voittoa. Tämä pätee erityisesti rahastoihin mitä pankit yrittävät myydä mutta ihan samalla tavalla myös asuntolainoihin ja muihin tuotteisiin.[/QUOTE]

Kysy vaan.

Mulle riittää tällä hetkellä että tiedän oman henkilökohtaisen tilanteeni. Mies kertoo silloin tällöin tilanteen mutta en mä sitä muista, se ei kertakaikkiaan jää mieleen. Meillä on jako raha-asioissa mitä kumpainenkin hoitaa, mun 'vastuualuetta' on lapset ja ruoka- ja vaatehuolto.
Tulojen mukaan siis, mä tienaan huomattavasti vähemmän joten mies hoitaa isommat asiat kuten talolainan lyhennykset.
Meillä siis ei ole yhteistä tiliä (koska kummallakin on toiminumiyritys, on selvempi sillain), jos tili olisi yhteinen niin 'pakostakin' olisin paremmin selvillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22330045:
Kysy vaan.

Mulle riittää tällä hetkellä että tiedän oman henkilökohtaisen tilanteeni. Mies kertoo silloin tällöin tilanteen mutta en mä sitä muista, se ei kertakaikkiaan jää mieleen. Meillä on jako raha-asioissa mitä kumpainenkin hoitaa, mun 'vastuualuetta' on lapset ja ruoka- ja vaatehuolto.
Tulojen mukaan siis, mä tienaan huomattavasti vähemmän joten mies hoitaa isommat asiat kuten talolainan lyhennykset.
Meillä siis ei ole yhteistä tiliä (koska kummallakin on toiminumiyritys, on selvempi sillain), jos tili olisi yhteinen niin 'pakostakin' olisin paremmin selvillä.
Meillä on liki sama käytäntö. Minä hoidan kaikki lainanlyhennykset. Kyllä rouva tietää paljonko lyhennykset on ja aina silloin tällöin tulee huikattua paljonko sitä lainaa vielä on jäljellä. Eipä tuota tunnu edes nuo laina-asiat kiinnostavan muuta kuin että sen verran että lainaa on.
 
31-vuotias näköjään
Itse olen kanssa aika tietämätön raha-asioistamme, mutta mies ihan yhtä tietämätön =)
Suoraveloituksessa on lainanlyhennykset ja piti oikein käydä tarkistamassa. Haju oli että kauaa ei enää lainaa ole jäljellä, mutta huomasinkn että loppuu jo joulukuun lyhennyksestä!!
Eli parin kuukauden päästä olemme onnelliset ok-talon omistajat, pitänee juhlia.
 
"vieras"
En tiedä. Tässä on vuosien mittaan laitettu niin moneen kertaan uusiksi noita lainajärjestelyjä että en usko et nuo nykyisetkään loppuun asti pitää. Ja riippuu tarviiko vielä ottaa lisää vai ei. Ehkä siinä 50 kieppeillä..
 
[QUOTE="vieras";22330183]Paljon te lyhennätte kuukaudessa jos laina on alle 40v maksettu pois? oon niin kateellinen, ku ite oon 26v eikä lainasta vielä tietoakaan..[/QUOTE]

Aloitettiin muistaakseni tonni+korot, sittemmin nostettiin 1500+korot ja lopuksi jotain 2000+korot. Noin kuusi vuotta ja joitain kuukausia päälle kokonaisuudessaan maksellaan tätä.
 
erojakin löytyy
[QUOTE="vieras";22329981]

Pelottavinta mitä olen kuullut on se kun yksi nainen sanoi että pankissa ne tietää hänen raha-asiansa, ne on siellä sitä varten. Että mitä???? Pankit yrittää tehdä tulosta ja myy niitä lainoja jne saadakseen katetta ja voittoa. Ei siellä kukaan ajattele sun parastasi, vaan pankin voittoa. Tämä pätee erityisesti rahastoihin mitä pankit yrittävät myydä mutta ihan samalla tavalla myös asuntolainoihin ja muihin tuotteisiin.[/QUOTE]

Tästä olen vähän eri mieltä. Kilpailutettiin juuri laina isoissa pankeissa mutta päädyttiin omaan pieneen paikallispankkiin: se oli ainoa, jossa oikeasti tutkittiin mitä ollaan ostamassa, mitkä on järkevät lyhennykset yms. Isoilla pankeilla tuntui olevan asenne, että kunhan on takuu- ja panttiasiat kunnossa niin annetaan lainaa perheen talouteen perehtymättä, saavathan he ne takaisin sitten takaajien ja pantin myynnin kautta...
 
"opiskelija"
Asuntolainaa ei vielä ole kun opiskelen, todennäköisesti otetaan kun menen töihin 24-vuotiaana ja tavoite ois maksaa 15 vuodessa, eli alle 40 olisin :) Lainasumma tulee olemaan n. 300 000 e, sitä halvemmalla ei täältä saada.
 
ohhoh
[QUOTE="opiskelija";22330410]Asuntolainaa ei vielä ole kun opiskelen, todennäköisesti otetaan kun menen töihin 24-vuotiaana ja tavoite ois maksaa 15 vuodessa, eli alle 40 olisin :) Lainasumma tulee olemaan n. 300 000 e, sitä halvemmalla ei täältä saada.[/QUOTE]


Että reilut 2000 e/kk lyhentelisitte lainaa, plus muut asumiskulut päälle? Ihan mielenkiinnosta, mikäs on ammatti mihin valmistut?
 
ladsdpsdo
Tällä hetkellä mies omistaa meidän talon ja on vissiin niin laskenut että tällä menolla olis talo 20 vuoden päästä maksettu. Maksaa nyt vaan vähän lainaa pois. Mutta hommat muuttuu kellossa kun ostaa nykäsen tästä talosta puolet itselleni, joten miehen jo valmiiksi suht pieni laina puolittuu ja pystytään maksamaan taloa aivan eri tahtiin pois :) Mutta luulempa että otetaan sit vielä lisää lainaa kun aletaan ihan kunnolla remppaamaan :) Laina-aikaa en osaa sanoa, mutta noin 50 000 e olisi lainaa sitten kummallakin, eli ei edes kauheasti!
 

Yhteistyössä