Kuka IHME uskaltaa tehdä 50-60-70-lukujem taloihin remonttia???

  • Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
-
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja noista vanhoista kämpistä saa maksaa ihan törkeästi, täällä seudulla esim rintamamiestaloat 120 000-160 000e ja samalla hinnalla sais uuden muuttovalmiin..Ei tajua.
laske tontti 20000-50000e pihan laitto 20000e. liityminen kunnallistekniikkaan,sähköliitymä....
Täällä Seinäjoella saa tontin tonnista 30000 euroon. Pihaa nyt voi laittaa pikkuhiljaa.
Joissain kaupungeissa vaaditaan puskatkin istutetuiksi ja kasvimaa perustetuksi rakennuslupakuvien mukaisesti lopputarkastukseen mennessä. Ehkä 20000? nyt on vähän yläkanttiin, mutta kyllä 10000? menee pihaan joka tapauksessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja mun ei ollu tarkoitus ketään 50-luvun talon omistajaa alkaa ärsyttämään aloituksellani! Ihmettelen vain että eikö ketään muita pelota!
No mua ei. Tän talon on rakentanu mun isovanhemmat ja sen jälkeen tää on ollu mun vanhempien omistuksessa. Nyt me omistetaan tää. Mä tiedän tän talon historian aikast hyvin. :)
 
nima
No miten sitten kivestä rakennetuissa kerrostaloissa, asunnoissa sisällä? Onko niissäkin asbestia? Siis noissa 30-90-luvulla rakennetuissa? Ja jos, niin missä? Me asutaan vuokralla 70-luvulla rakennetussa ktalossa ja täällä sitä asbestia oli porraskäytävän lattiassa ainakin.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asbestin purkua ei saa tehdä kuin siihen erikoistunut henkilö/firma ja maksaa maltaita. Ja jos itse meinaa niin rakennustarkastus ei sitä salli.
Rakennustarkastus ei salli?
Meillä sähkömies kertoi tarkalleen, miten se pieni kohta puretaan turvallisesti pois, ja ohjeita noudattaen tein sen itse. En todellakaan alkanut tilata paikalle asbestinpurkuammattilaista. Se olisi ollut jo ns. järjen köyhyyttä. Joku putki- tai julkisivusaneeraus on sitten jo asia erikseen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja noista vanhoista kämpistä saa maksaa ihan törkeästi, täällä seudulla esim rintamamiestaloat 120 000-160 000e ja samalla hinnalla sais uuden muuttovalmiin..Ei tajua.
laske tontti 20000-50000e pihan laitto 20000e. liityminen kunnallistekniikkaan,sähköliitymä....
Täällä Seinäjoella saa tontin tonnista 30000 euroon. Pihaa nyt voi laittaa pikkuhiljaa.
Joissain kaupungeissa vaaditaan puskatkin istutetuiksi ja kasvimaa perustetuksi rakennuslupakuvien mukaisesti lopputarkastukseen mennessä. Ehkä 20000? nyt on vähän yläkanttiin, mutta kyllä 10000? menee pihaan joka tapauksessa.
Onneksi täällä ei vaadita. Ja kyllähän sitä ite osaa pihan laittaa, ruohoa kasvamaan ja taimia. Uusi on aina uusi, sitä paitsi rintsikoissa on yleensä tyhmä pohjapiirrustus, eikä ikinä tiedä mitä remppaa joutuu seuraavaksi tehä. Onhan ne nostalgisia, itsekkin olen semmosessa lapsuuteni asunut ja mummoilla on semmoset, mutta ite en silti ostais semmosta ikinä.
 
palma
Tuttujen 70-lukulaisen talon saunassa on iso asbestilevy kiukaan ja lauteiden välissä. Siinä se saa ollakin, koska vaaratonhan se on siinä ehjänä ollessaan.

Yksi lattiapinta tuli meiltäkin mieleen, jossa saattaa asbestia olla. Mut ei siinä mitään, joko jätetään se rempatessa niille sijoilleen, puretaan se itse jos asiallisesti osataan tai pyydetään purkufirma paikalle. Kun on lapsia, niin ehkä tuo vika vaihtoehto. Rahallahan siitä selviää;).
 
vieras
meidän talon on rakentanut miehen isä. mitään ei ole missään vaiheessa purettu. lisäsiipi on rakennettu v. 1983. jolloin mä olin vielä ihan muualla kuin missä nyt oon. ite on rempattu sisäpuolta lähinnä keittiötä ja pintaremonttia muissa huoneissa. asbestia ei oo tullu vastaan.








 
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Ei 50-lukulaisissa oo asbestia.
Suomessa asbestia on käytetty rakentamisessa 1920-1990-luvuilla.
No okei, meen talossa ei ole asbestia.
sokkelin betonin joukossa luultavasti ainakin on.
Entäpä jos se sokkeli on luonnonkiveä? Ai niin, mut on siinäki kai käytetty sitä betonia. Mut en mä kyllä usko, et tässä on.
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja noista vanhoista kämpistä saa maksaa ihan törkeästi, täällä seudulla esim rintamamiestaloat 120 000-160 000e ja samalla hinnalla sais uuden muuttovalmiin..Ei tajua.
laske tontti 20000-50000e pihan laitto 20000e. liityminen kunnallistekniikkaan,sähköliitymä....
Täällä Seinäjoella saa tontin tonnista 30000 euroon. Pihaa nyt voi laittaa pikkuhiljaa.
Joissain kaupungeissa vaaditaan puskatkin istutetuiksi ja kasvimaa perustetuksi rakennuslupakuvien mukaisesti lopputarkastukseen mennessä. Ehkä 20000? nyt on vähän yläkanttiin, mutta kyllä 10000? menee pihaan joka tapauksessa.
Onneksi täällä ei vaadita. Ja kyllähän sitä ite osaa pihan laittaa, ruohoa kasvamaan ja taimia. Uusi on aina uusi, sitä paitsi rintsikoissa on yleensä tyhmä pohjapiirrustus, eikä ikinä tiedä mitä remppaa joutuu seuraavaksi tehä. Onhan ne nostalgisia, itsekkin olen semmosessa lapsuuteni asunut ja mummoilla on semmoset, mutta ite en silti ostais semmosta ikinä.
Juu, mutta se ruoho ei kasva ilman multaa ja se multa ei levity eikä ilmesty pihaan itsekseen. Multaa ei myöskään voi kipata pihaan, jossa ei ole asianmukaisia maanpinnan kallistuksia ja sadeveden poistokin pitää järjestää. Pikkulapiolla puurtaen ei pihaa rakenneta ja koneethan ne maksaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asbestin purkua ei saa tehdä kuin siihen erikoistunut henkilö/firma ja maksaa maltaita. Ja jos itse meinaa niin rakennustarkastus ei sitä salli.
Rakennustarkastus ei salli?
Meillä sähkömies kertoi tarkalleen, miten se pieni kohta puretaan turvallisesti pois, ja ohjeita noudattaen tein sen itse. En todellakaan alkanut tilata paikalle asbestinpurkuammattilaista. Se olisi ollut jo ns. järjen köyhyyttä. Joku putki- tai julkisivusaneeraus on sitten jo asia erikseen.
Kuka tässä sun pikku "kukkaruukustas" puhui? Asbestia on käytetty maaleissa, liimoissa, saumausaineissa, levyinä saunan katossa jne. jne. eli sitä voi olla siveltynä katosta lattiaan.

Ja jos sinulla oli se pieni kohta asbestia niin voi olettaa että sitä on talossanne enemmänkin.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asbestin purkua ei saa tehdä kuin siihen erikoistunut henkilö/firma ja maksaa maltaita. Ja jos itse meinaa niin rakennustarkastus ei sitä salli.
Rakennustarkastus ei salli?
Meillä sähkömies kertoi tarkalleen, miten se pieni kohta puretaan turvallisesti pois, ja ohjeita noudattaen tein sen itse. En todellakaan alkanut tilata paikalle asbestinpurkuammattilaista. Se olisi ollut jo ns. järjen köyhyyttä. Joku putki- tai julkisivusaneeraus on sitten jo asia erikseen.
Kuka tässä sun pikku "kukkaruukustas" puhui? Asbestia on käytetty maaleissa, liimoissa, saumausaineissa, levyinä saunan katossa jne. jne. eli sitä voi olla siveltynä katosta lattiaan.

Ja jos sinulla oli se pieni kohta asbestia niin voi olettaa että sitä on talossanne enemmänkin.
Mihin tämän väitteen perustat?

Jos sitä on kerran ihan kaikkialla, niin sittenhän esimerkiksi sisäseinääkään ei saisi purkaa tai tapettie poistaa kukaan muu kuin valtuutettu asbestinpurkaja. Ei sitä nyt ihan kaikkialla sentään ole käytetty.
 
asbestikartoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja mun ei ollu tarkoitus ketään 50-luvun talon omistajaa alkaa ärsyttämään aloituksellani! Ihmettelen vain että eikö ketään muita pelota!
No mua ei. Tän talon on rakentanu mun isovanhemmat ja sen jälkeen tää on ollu mun vanhempien omistuksessa. Nyt me omistetaan tää. Mä tiedän tän talon historian aikast hyvin. :)
Se ei vielä kerro että tietäisit mitään talossa käytetyistä materiaaleista. Asbestia on käytetty erilaisissa liima-ainessa ja esim. maaleissa se on ollut erittäin suosittu ja hyvä sidosaine.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asbestin purkua ei saa tehdä kuin siihen erikoistunut henkilö/firma ja maksaa maltaita. Ja jos itse meinaa niin rakennustarkastus ei sitä salli.
Rakennustarkastus ei salli?
Meillä sähkömies kertoi tarkalleen, miten se pieni kohta puretaan turvallisesti pois, ja ohjeita noudattaen tein sen itse. En todellakaan alkanut tilata paikalle asbestinpurkuammattilaista. Se olisi ollut jo ns. järjen köyhyyttä. Joku putki- tai julkisivusaneeraus on sitten jo asia erikseen.
Kuka tässä sun pikku "kukkaruukustas" puhui? Asbestia on käytetty maaleissa, liimoissa, saumausaineissa, levyinä saunan katossa jne. jne. eli sitä voi olla siveltynä katosta lattiaan.

Ja jos sinulla oli se pieni kohta asbestia niin voi olettaa että sitä on talossanne enemmänkin.
Mihin tämän väitteen perustat?

Jos sitä on kerran ihan kaikkialla, niin sittenhän esimerkiksi sisäseinääkään ei saisi purkaa tai tapettie poistaa kukaan muu kuin valtuutettu asbestinpurkaja. Ei sitä nyt ihan kaikkialla sentään ole käytetty.
Ei herraisä teidän kanssanne! En sanonut että KAIKISSA taloissa KAIKKIALLA. Luettelin vain muutamia mahdollisuuksia. Ja jos asbestia tiedetään seinässä olevan, niin sitä ei saisi purkaa kuin siihen erikoistunut henkilö. Ihansama minulle miten teette käytännössä.
 
asbestikartoittaja
On täällä taas harhaluuloja. Aspesti on täysin vaaratonta silloin kun siihen ei kosketa, eli siitä ei ole mitään haittaa asumiselle tai rakennuksen muullekaan käytölle jos rakenteissa tai materiaaleissa on asbestia, oikeastaan päin vastoin, sillä asbesti on erittäin hyvä raaka aine monissa tilanteissa. Ongelmia tulee siiten kun asbestia sisältävää ainetta hajotetaan ja asbestikuidut pääsevät hengitysilmaan.

Asbestia ei voi nähdä. Et voi tietää että seinässä on asbestilevy (sellaista ei ole olemassakaan), vaan se täytyy aina tutkia. Jos isompaa remonttia on tekemässä kannattaa teettää tutkimuksia ja antaa purkaminen ammattimiehille, tai sitten huolehti varotoimista. Asbestikuitu ei poistu keuhkoista koskaan ja oireet saattavat ilmestyä vasta vuosikymmenien jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja asbestikartoittaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja mun ei ollu tarkoitus ketään 50-luvun talon omistajaa alkaa ärsyttämään aloituksellani! Ihmettelen vain että eikö ketään muita pelota!
No mua ei. Tän talon on rakentanu mun isovanhemmat ja sen jälkeen tää on ollu mun vanhempien omistuksessa. Nyt me omistetaan tää. Mä tiedän tän talon historian aikast hyvin. :)
Se ei vielä kerro että tietäisit mitään talossa käytetyistä materiaaleista. Asbestia on käytetty erilaisissa liima-ainessa ja esim. maaleissa se on ollut erittäin suosittu ja hyvä sidosaine.
Juu, en tiedä varmaksi, mut rehellisesti, mun isä on remonnut tätä taloa 80-luvulla ja me nyt lisää. Tuskin täällä on kauheesti enää niin vanhoja maaleja jäljellä.
 
ak
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja asbestikartoittaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja mun ei ollu tarkoitus ketään 50-luvun talon omistajaa alkaa ärsyttämään aloituksellani! Ihmettelen vain että eikö ketään muita pelota!
No mua ei. Tän talon on rakentanu mun isovanhemmat ja sen jälkeen tää on ollu mun vanhempien omistuksessa. Nyt me omistetaan tää. Mä tiedän tän talon historian aikast hyvin. :)
Se ei vielä kerro että tietäisit mitään talossa käytetyistä materiaaleista. Asbestia on käytetty erilaisissa liima-ainessa ja esim. maaleissa se on ollut erittäin suosittu ja hyvä sidosaine.
Juu, en tiedä varmaksi, mut rehellisesti, mun isä on remonnut tätä taloa 80-luvulla ja me nyt lisää. Tuskin täällä on kauheesti enää niin vanhoja maaleja jäljellä.
Isäsi tuskin on poistanut jokaista maalattua seinää, vaan maalannut ainostaan päälle, jolloin mahdollinen asbesti on edelleen siellä pohjalla.
 
juu
monet ostavat vanhoja taloja koska niissä on valmis kiva asuinalue ja isompi piha kuin uusissa.

Hinnassa ei ole oikeastaan mitään eroa. Vanhoista pyydetään lähes sama kuin uusista taloista tai jopa enemmän, koska ovat usein paremmalla paikalla.

Itse pelkäisin kosteusvauriota tai asbestia. moni ei pelkää.

vanhoista taloista saa mielettömät voitot. tontit ovat aikoinaan olleet lhes ilmaisia samoinkuin rakentaminen, muutamassa vuodessa maksetttiin talot kun omat vanhempani ostivat talon 70-luvulla.
 

Yhteistyössä