Kukaan tehnyt MyHeritage-dna-testiä?

Se on hyvä että murhaajat ja muut jää kiinni tuollaisen rekisterin vuoksi mutta rikkooko se ihmisen yksityisyyden suojaa? minusta jos tuollaiseen dna:ta lähettää niin lupa pitäisi kysyä koko lähisuvulta koska siskojen ja veljien perimä ns. paljastuu siinä samalla myös. ja jos jotkut eivät halua dna:taan jakaa mihinkään rekisteriin niin sitä pitäisi silloin kunnioittaa.


Ei nuo firmat tiedä mitään sisaruksistasi. Vasta sitten, jos he teettävät testin!
 
vierailija
Täytyy olla aivan erityislaatuisen yksinkertainen, jos tuuppaa oman dna:nsa noihin palveluihin. Tiedätkö, miten yksityisyytesi on todellisuudessa suojattu? Tiedätkö mihin data tulee palvelun kautta valumaan? Tiedätkö, tai onko sinulla edes kalpeaa aavistusta siitä kuinka moneen ihmiseen, asiaan ja tapahtumaan data voidaan linkittää nyt ja tulevaisuudessa? Tiedätkö, mihin sitä tullaan käyttämään seuraavien vuosikymmenten aikana?
 
r0s
Täytyy olla aivan erityislaatuisen yksinkertainen, jos tuuppaa oman dna:nsa noihin palveluihin. Tiedätkö, miten yksityisyytesi on todellisuudessa suojattu? Tiedätkö mihin data tulee palvelun kautta valumaan? Tiedätkö, tai onko sinulla edes kalpeaa aavistusta siitä kuinka moneen ihmiseen, asiaan ja tapahtumaan data voidaan linkittää nyt ja tulevaisuudessa? Tiedätkö, mihin sitä tullaan käyttämään seuraavien vuosikymmenten aikana?

Nii-i.

Valukoot minne valuu. Ja mitä enemmän, sen parempi. Mä olen onnekseni (?) jopa niin sairaalloinen ettei musta taitaisi kukaan edes varaelintä huolia.
 
Täytyy olla aivan erityislaatuisen yksinkertainen, jos tuuppaa oman dna:nsa noihin palveluihin. Tiedätkö, miten yksityisyytesi on todellisuudessa suojattu? Tiedätkö mihin data tulee palvelun kautta valumaan? Tiedätkö, tai onko sinulla edes kalpeaa aavistusta siitä kuinka moneen ihmiseen, asiaan ja tapahtumaan data voidaan linkittää nyt ja tulevaisuudessa? Tiedätkö, mihin sitä tullaan käyttämään seuraavien vuosikymmenten aikana?
Heh, no tuossa se jutun juoni onkin, että juu kiitos, haluan löytää sukuni puuttuvan linkin.

Lainasin tuossa itseäni, kerro jos pitää kääntää teksti?

Minulla ei ole mitään salattavaa, sanoin samaa muutamille lähisukulaisille jotka vähän vinoilivat tietämättöminä aiheesta. Minusta on upeaa, että sarjamurhaajat ym pahikset saadaan kiinni.

Tämä ao on kopioitu FTDNA:lta

OUR COMMITMENT

We won’t share your DNA

We believe your DNA belongs to YOU and only you . . .period. For that reason, we will never sell your DNA to third parties.

Can the other guys say that?


https://www.familytreedna.com/
Ja elämä on :whistle:

 
  • Tykkää
Reactions: r0s
Se on hyvä että murhaajat ja muut jää kiinni tuollaisen rekisterin vuoksi mutta rikkooko se ihmisen yksityisyyden suojaa? minusta jos tuollaiseen dna:ta lähettää niin lupa pitäisi kysyä koko lähisuvulta koska siskojen ja veljien perimä ns. paljastuu siinä samalla myös. ja jos jotkut eivät halua dna:taan jakaa mihinkään rekisteriin niin sitä pitäisi silloin kunnioittaa.
Ei nuo firmat tiedä mitään sisaruksistasi. Vasta sitten, jos he teettävät testin!
höps. jos ne tietää esi-isistä niin kyllä ne silloin seuloo ja kertoo sinulle kaikkien tiedot joilla on samanlainen dna ja osa löydetyistä sukulaisista ja isoisän syrjähypyistä ei ole halunnut ns. tulla löydetyksi
Eivätpä muuten kerro.

Ja miten voisivatkaan? Kerrohan!
Minä kiusallani käännän hieman veistä vierailijan haavassa ja kerron hänen olevan osittain oikeassa - kyllä ne sisaruksesi voivat sinut paljastaa :sneaky:

Jos sama käyttäjä laatii nettiin avoimen sukupuun, joista sukulaisuussuhteet näkyvät (esim. Geni) ja tekee geenitestin (esim. MyHeritage), ovat nämä tiedot yhdistettävissä.

Oikeasti katoaminen yhteiskunnalta on muutenkin mahdotonta nykyisin, ainakin jos aikoo pysyä Suomessa. Keräsin muutama vuosi sitten entisen luokkani yhteystietoja tapaamista varten.Löysin kaikki nykyisestä sukunimestä tai paikkakunnasta huolimatta, myös sen, joka oli salannut kaikki tietonsa eikä halunnut tulla löydetyksi.

Mutta kyllä yksilön kannalta riskejä on. Moni voi tulevaisuudessa kokea ongelmana esim. sen, jos(kun?) vakuutusyhtiöt ryhtyvät hinnoittelemaan vakuutuksensa terveysriskeistä kertovan DNA-datan perusteella.
http://www.generisk.fi/content/generisk-tutkimuksesta
 
r0s
Minä kiusallani käännän hieman veistä vierailijan haavassa ja kerron hänen olevan osittain oikeassa - kyllä ne sisaruksesi voivat sinut paljastaa :sneaky:

Jos sama käyttäjä laatii nettiin avoimen sukupuun, joista sukulaisuussuhteet näkyvät (esim. Geni) ja tekee geenitestin (esim. MyHeritage), ovat nämä tiedot yhdistettävissä.

Oikeasti katoaminen yhteiskunnalta on muutenkin mahdotonta nykyisin, ainakin jos aikoo pysyä Suomessa. Keräsin muutama vuosi sitten entisen luokkani yhteystietoja tapaamista varten.Löysin kaikki nykyisestä sukunimestä tai paikkakunnasta huolimatta, myös sen, joka oli salannut kaikki tietonsa eikä halunnut tulla löydetyksi.

Mutta kyllä yksilön kannalta riskejä on. Moni voi tulevaisuudessa kokea ongelmana esim. sen, jos(kun?) vakuutusyhtiöt ryhtyvät hinnoittelemaan vakuutuksensa terveysriskeistä kertovan DNA-datan perusteella.
http://www.generisk.fi/content/generisk-tutkimuksesta

Niih, oishan se kurjaa jos haluaisi pysyä piilossa ja/tai asioista tietämättömänä. Mä taas ottaisin avosylin vastaan jos löytyisi lisää sisaruksia. Ei sekään mahdotonta edes olisi.

Ja vakuutukset. Joo, on se kurjaa kun noin ennen pitkää käy. Mutta toisaalta taas, riskigeenit tietäen, osataan seuloa varhemmin ja löydetään sairaudet aiemmin. Sit pääsee hoitoonkin aiemmin ja paraneminen voi alkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Muistakaa sitten opetelle vähän lisätietoa siitä mitä ne tulokset oikeasti kertovat. Katsoin juuri äskettäin youtube-videon mustasta jenkkinaisesta, joka tilasi testin äitilinjastaan ja olisi halunnut kuulla mistä päin Ghanaa tai Nigeriaa juurensa ovat kun oli aina kuvitellut olevansa sieltä.

(Kertoo sivumennen sanoen jotain yleissivistyksestä kun niputtaa yhteen Ghanan ja Nigerian ja kaikki ne heimot, jotka sille sektorille osuvat).

Testi paljasti naisen äitilinjan olevan 100 % eurooppalaisen. Ja sen jälkeen nainen luuli oikeasti olevansa 100 % eurooppalainen. Kun siis tutkittiin äitilinja ja tämän naisen mummon äiti tai tämän äiti oli ollut 100 % eurooppalainen ja valkoihoinen, joka oli mennyt naimisiin mustan kanssa.

Ilmeisesti ei ollut erityisen hyvin perehtynyt siihen mitä oli testattu ja mitä se äiti- tai isälinja tarkoittaa. Pettymys oli suuri.
 
vierailija
Se on hyvä että murhaajat ja muut jää kiinni tuollaisen rekisterin vuoksi mutta rikkooko se ihmisen yksityisyyden suojaa? minusta jos tuollaiseen dna:ta lähettää niin lupa pitäisi kysyä koko lähisuvulta koska siskojen ja veljien perimä ns. paljastuu siinä samalla myös. ja jos jotkut eivät halua dna:taan jakaa mihinkään rekisteriin niin sitä pitäisi silloin kunnioittaa.
Mutta jos sen saa vaikkapa yrityskauppojen yhdistyessä, et koskaan saa sitä tietää, minne meni?
 
vierailija
No höpsis. Mua alkoi naurattamaan se, että tulkitsin sanomasi siten, että olet hämmästynyt siitä, että miten 100% suomalaisen äidin lapsi voi omata sukujuuria muualta. Tajusin kyllä, ettet ole niin hönö, ettetkö asiaa tajuaisi. Kyseessä oli siis läppä, joka ensisijaisesti kohdistui itseeni:ROFLMAO:
Eikö nuo testit yleensä tehdä joko isä- tai äitilinjasta? Eli nehän eivät normaalisti avaa yksilön perimää kuin toiselta puolelta. Jos testaat äitilinjan ja siellä on ollut yksi bulgarialainen nainen jossain välissä, niin koko äitilinjasi on bulgarialainen. Koska se periytyy äidiltä äidille 100 % eikä siihen vaikuta isä millään tavalla. Ja vastaavasti, jos testaat isälinjan, niin siinä ei näy afrikkalaisia geenejä, vaikka äitisi olisi Nigeriasta.
 
Eikö nuo testit yleensä tehdä joko isä- tai äitilinjasta? Eli nehän eivät normaalisti avaa yksilön perimää kuin toiselta puolelta. Jos testaat äitilinjan ja siellä on ollut yksi bulgarialainen nainen jossain välissä, niin koko äitilinjasi on bulgarialainen. Koska se periytyy äidiltä äidille 100 % eikä siihen vaikuta isä millään tavalla. Ja vastaavasti, jos testaat isälinjan, niin siinä ei näy afrikkalaisia geenejä, vaikka äitisi olisi Nigeriasta.
Sulta meni nyt ehkä vähän ohi mitä sanoin.
 
vierailija
Mielenkiintoisimman lausunnon on antanut Sacramenton piirisyyttäjä Anne Marie Schubert. Hänen mukaansa julkiselle paikalle ”hylättyä” dna:ta saa käyttää vapaasti. Kyse ei siis ole vain dna-palveluiden keräämien tietojen käytöstä, vaan siitä, onko kaikki meidän jälkeemme ripottelema dna itse asiassa vapaata riistaa kenelle hyvänsä.
Tämähän on perushuttua jenkkileffoissa ja -sarjoissa. Poliisit tai yksityisetsivät käyvät tonkimassa ihmisten roskat koska kun ne on viety kadunvarteen, niiden tutkiminen ei enää edellytä kotietsintälupaa. Sieltä voi siis hakea dna-näytteen tai vaikka hiuksen ihan vapaasti.

Tämän ketjun kannalta mielenkiintoinen kysymys on, voiko tietoverkko olla julkinen paikka.
 
vierailija
Nii-i.

Valukoot minne valuu. Ja mitä enemmän, sen parempi. Mä olen onnekseni (?) jopa niin sairaalloinen ettei musta taitaisi kukaan edes varaelintä huolia.
Voi jeesus. Naamapalmu.

Päähän sattuu, kun edes alkaa ajattelemaan miten lyhytnäköisesti nämä mammat toimivat kun aivan innoissaan tuuppaavat dna:ta näihin palveluihin kun ”on niin jännä nähdä mitä suvusta löytyy”. Vituttaa, suorastaan, kun tietää että tätä dataa tullaan käyttämään todella moneen muuhunkin tarkoitukseen mutta suomimammaa ei kiinnosta, kun ei ymmärrä isoa kuvaa.
 
vierailija
:LOL: Joku mamma oikeasti kuvittelee, että epämääräinen mainoslause ”we won’t sell your dna to third parties” muka jotenkin ehkäisee, etteivät tiedot voi millään tavoin ikinä päätyä muiden yritysten, organisaatioiden tai valtiollisten toimijoiden käsiin ja sitä kautta mihin tahansa. :LOL:
 
r0s
Voi jeesus. Naamapalmu.

Päähän sattuu, kun edes alkaa ajattelemaan miten lyhytnäköisesti nämä mammat toimivat kun aivan innoissaan tuuppaavat dna:ta näihin palveluihin kun ”on niin jännä nähdä mitä suvusta löytyy”. Vituttaa, suorastaan, kun tietää että tätä dataa tullaan käyttämään todella moneen muuhunkin tarkoitukseen mutta suomimammaa ei kiinnosta, kun ei ymmärrä isoa kuvaa.
Mä haluaisin löytää isän puolen sukuni.

Ajattele sä asia jännäksi ja vittuunnu ihan vapaasti.
 
Mulle on sama jos ne kloonaa, mut ku en oo näkemässä sitä ihmettä kuitenkaan. Mulle on dna testistä selvinnyt sitä ja tätä, ettei tällä kertaa kiinnosta kaivaa mitään uutta. Oisko jo n. 30 000 serkkua läheltä ja kaukaa, kyl riittää tällä kertaa..
 
vierailija
Mulle on sama jos ne kloonaa, mut ku en oo näkemässä sitä ihmettä kuitenkaan. Mulle on dna testistä selvinnyt sitä ja tätä, ettei tällä kertaa kiinnosta kaivaa mitään uutta. Oisko jo n. 30 000 serkkua läheltä ja kaukaa, kyl riittää tällä kertaa..
Mitä, kloonaa? Luuleeko joku oikeasti että kloonaus on se pahin uhka, mistä puhutaan, kun hämmästellään niiden ihmisten typerryttävää typeryyttä, jotka uploadaavat oman DNA:nsa ja tietonsa tuosta noin vain ja vielä maksavat siitä? Tämä kommentti kertoo tästä tässäkin ketjussa säkenöivästä totaalisesta typeryydestä ja tietämättömyydestä liki kaiken.

Miten helvetissä ihmiset voivat olla niin käsittämättömän typeriä, että kaikki typeryyden huipentumatkin jaetaan ja saman tien sen kummemmin miettimättä apinoidaan äippäfoorumeilla?
 

Yhteistyössä