Kumman valitsisit: käynnistys vai luonnollisen käynnistymisen odottelu, kun odotettavissa iso vauva?

  • Viestiketjun aloittaja En osaa päättää
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Tilanne siis se, että ultran mukaan tulossa iso vauva. Neuvolassa on sanottu, että halutessani käynnistävät kyllä, kun menen kontrolliin laskettuna päivänä. Kohdunsuun tilanne on tarkistettu viimeksi kaksi viikkoa sitten, jolloin tilanne oli kaikin puolin epäkypsä. Nyt laskettuun aikaan on viikko, enkä tiedä nykytilannetta.

Kumman valitsisit mieluummin: käynnistyksen ja arviolta nelikiloisen vauvan, vai mahdollisesti luonnollisesti käynnistyvän synnytyksen ja 4,5 -kokoisen vauvan? Kyseessä ensimmäinen alakautta tapahtuva synnytys.
 
"vieras"
Käynnistyksen valitsin, mutta lapsi syntyi käynnistystä edeltävänä yönä. Sattumalta kai. Mitään ihmeellistä en tehnyt, en edes seksiä harrastanut, mikä olisi voinut käynnistää.

En siis tiedä kokemuksesta, että miten olisi käynyt jos olisi lopulta käynnistetty, mutta käynnistyksen siis valitsin. Mulla vielä toinen lapsi, eli ei esikoinen. Esikoisen kanssa repeytyminen ja muut on aina todennäköisempiä. Valitsisin siis ehdottomasti käynnistyksen.

Varaudu kuitenkin siihen, ettei käynnistys onnistu ja voidaan joutua pahimmassa tapauksessa käynnistyksen takia leikkaukseen. Liian iso vauva voi tosin jumittua ja aiheuttaa pahat repeämät ja voidaan joutua leikkaamaan myös. Käynnistys tulee todennäköisesti sattumaan enemmän.
 
"elli"
Sen, mitä lääkäri suosittelee. Jos lapsen voinnissa on jotain, niin ehdottomasti käynnistyksen (miksi on iso, onko rd?)
Yhtä paljon sattuu kuin synnytys muutenkin. Helpommin pyytäisin kivunlievitystä - suppareitakin voi hallita lääkkeillä
 
"..."
En valitsisi missään muussa tapauksessa käynnistystä kuin jos vauvan tilassa olisi jotain, minkä vuoksi niin pitäisi tehdä (kuten itsellä oli-> lapsiveden tihkuminen ja tulehdusarvojen nousu). Käynnistys oli kaamea kokemus enkä itse kyllä sitä suosittele kenellekään. Vertailukohtaa mulla tosin ei ole, mutta cytotec oli ainakin mulle myrkkyä!
 
"vieras"
Käynnistyksessäkin eroja ja ison vauvan kohdalla valitsisin käynnistyksen, jos sellaista tarjotaan. Itsellä takana käynnistys suuhun otettavalla tabletilla ja siinä supistukset oli kyllä tosi napakoita ja pitkäkestoisia n. puoli tuntia, mutta vauva syntyi reippaasti, parissa tunnissa. Kalvujen puhkaisulla käynnistetty synnytys jota vauhditettiin reippaasti cytotecilla (raskausmyrkytys) oli supistusten kannalta kivuttomampi, mutta vauva synty nytkin ripeästi, parissa tunnissa. Nuo synnytykset on käynnistetty viikoilla 37-38 ja olin toista ja viidettä kertaa hommissa. Esikoinen oli 4,5kg ja syntyi laskettuna aikana. Synnytys oli ripeä (5 tuntia) ja käynnistyi itsekseen.Huomioon kanttaa ottaa myös se, että joudut käynnistykseen sen isomman vauvan ja väsyneemmän kropan kanssa. Yliajalle en ainakaan päästäisi, mutta reipasta mieltä viime metreille!
 
Kuopuksen synnytys käynnistettiin kun pelättiin että sieltä olisi tulossa yhtä iso vauva kuin esikoisesta. Kyllä täytyy sanoa että koko käynnistysoperaatio meni ihan metsään joka ikisen asian kanssa mitä vastaan tuli, mikään ei mennyt suunnitelmien mukaan, ihan kamala kokemus. Paikat oli käynnistykseen lähtiessä täysin epäkypsät ja lopulta se synnytys päätyi hätäsektioon.

En kyllä haluaisi kokea enää käynnistystä.
 
Toinen vauvoistani syntyi rv 39 yli 4,5kg painoisena ja kolmas rv38 kalvojen puhkaisulla käynnistettynä ison kokoarvion vuoksi. Käynnistyksen valitsisin uudelleen, koska kolmas painoi tuolloin jo yli 4kg ja synnytys kesti n.5tuntia. Aiemmat synnytykset kesti n.4-5tuntia joten eroa ei pahemmin noissa ollut.
 
"aapee"
Kiitos kokemuksista.

Minulla on ruokavaliohoitoinen rd, joka kotimittauksissa on pysynyt helposti annetuissa rajoissa. Vauva on ollut kaikissa ultrissa isompi viikkoihin nähden, kasvanut siis tasaisesti omalla käyrällään keski- ja yläkäyrien välissä. En edes tiedä suostuisivatko laitoksella yrittämään käynnistystä tai miten kovasti sitä pitäisi itse vaatia, mutta ajatus kovasti yli nelikiloisesta vauvasta pelottaa näin ensi kertaa asialla olevaa. Minulla on takana sektio, joten käynnistystä yritettäisiin ilmeisesti pehmeämmin kuin jos takana olisi normaali alatiesynnytys. En siis tiedä mitä mieltä lääkärit käynnistyksen tarpeellisuudesta ovat, antoivat kuitenkin vielä tämän yhden ajan lasketulle päivälle, vaikka synnytystapa-arviossa kaikki oli ok. Neuvolassa kovasti suositeltiin vaatimaan käynnistystä ja uskottiin sitä tarjottavan. Esikoisen synnytys ja ensimmäiset viikot olivat traumaattisia, siksi neuvolassa uskotaan, että lääkärit kuuntelevat omia toiveitani herkemmin kuin ehkä muuten.

Sektiota en toivoisi.
 
J-t harmaana
KÄynnistyksen. Ja halusinkin, kun tyttö ei tehnyt elettäkään syntyäkseen ja laskettuna aikana painoarvio oli jo yli 4kg. Mutta lääkäreillä ei kiirettä....jos vaikka ite syntyis....meni 10 päivää yli ja sain käynnistyksen, kun ultra arvioi tytön painoksi 4,6kg. No onneks painoi "vain" 4,2 kg =D
 
"Mievaan"
Odottelisin vielä, jos lääkärin mielestä se on ok.

Kokemusta kahdesta synnytyksestä. Eka käynnistetty Cytotecilla kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen, lapsi 4300 g. Toinen käynnistyi itsekseen lasketun ajan tienoilla, lapsi 3700 g. Molemmat hyviä kokemuksia, mutta jälkimmäinen kivempi, kun sai olla kotona melkein ponnistusvaiheeseen saakka.
 
"Juudit"
Mulla 2 käynnistettyä ja 2 itekseen alkanutta ja ottaisin käynnistyksen. Ei mulla poikennut juuri ollenkaan synnytykset toisistaan paitsi vika (käynnistetty) joka oli niin vauhdikas etten ehtinyt sit lääkkkeitä ees saamaan.

Eli näin ne kokemukset vaihtelee ihan ihmisestä riippuen.
 
"vieras"
Kuinka helposti nuo lähtevät käynnistämään, jos on iso vauva? Mulla kokoarvio noin 4 kg raskausviikolla 39. Esikoinen syntyi reilun viikon lasketun ajan jälkeen nelikiloisena. Mulle ei ole tässä raskaudessa edes puhuttu mahdollisuudesta käynnistää synnytys ison koon vuoksi, vaan normaalisti yksi neuvolakäynti viikolla 40+jotain ja sitten mahdollisesti yliaikaiskontrolli viikolla 41+5. Helpostihan tuo on pari viikkoa yliaikaisena painaa sen 4,5 kg.
 
"aapee"
Tarkennan vielä, että en mitenkään erityisesti haluaisi käynnistystä, luonnollinen synnytyksen alkaminen olisi ehdottomasti se mieluisin vaihtoehto, mutta ison kokoarvion vuoksi se tuntuu tällä hetkellä pienemmältä pahalta kuin reilusti yli nelikiloinen vauva alakautta. Nyt viikkoja 39+1 eikä vielä ole ollut merkkiäkään synnytyksen lähestymisestä.
 
"Tiina"
Käynnistys. Mulla molemmat käynnistetty laskettuna päivänä, MINUN vaatimuksesta. Esikoinen 4600 ja kuopus 4400. Suvussa isot vauvat, geenijuttu sano lääkäri, mun bmi 20. Osasin odottaa isoja vauvoja.
 
milliinneaharmaana
[QUOTE="aapee";29057308]Tarkennan vielä, että en mitenkään erityisesti haluaisi käynnistystä, luonnollinen synnytyksen alkaminen olisi ehdottomasti se mieluisin vaihtoehto, mutta ison kokoarvion vuoksi se tuntuu tällä hetkellä pienemmältä pahalta kuin reilusti yli nelikiloinen vauva alakautta. Nyt viikkoja 39+1 eikä vielä ole ollut merkkiäkään synnytyksen lähestymisestä.[/QUOTE]

Mitä merkkiä sä odotat? Mulla ensimmäinen merkki tulevasta oli 41+1 kun vedet meni. Syntyi 4,1kg vauva helposti. Käynnistys oli viimeinen asia mitä toivoin. Eli itse odottelisin.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";29056616]Tilanne siis se, että ultran mukaan tulossa iso vauva. Neuvolassa on sanottu, että halutessani käynnistävät kyllä, kun menen kontrolliin laskettuna päivänä. Kohdunsuun tilanne on tarkistettu viimeksi kaksi viikkoa sitten, jolloin tilanne oli kaikin puolin epäkypsä. Nyt laskettuun aikaan on viikko, enkä tiedä nykytilannetta.

Kumman valitsisit mieluummin: käynnistyksen ja arviolta nelikiloisen vauvan, vai mahdollisesti luonnollisesti käynnistyvän synnytyksen ja 4,5 -kokoisen vauvan? Kyseessä ensimmäinen alakautta tapahtuva synnytys.[/QUOTE]

Vauvat eivät yleensä kasva LAn jälkeen enää 250g viikossa, eli puolta kiloa tuon 40+0 - 42+0 välisenä aikana. Kasvutahti pikemminkin hidastuu, kun istukka alkaa kalkkeutua hissukseen. TOKI POIKKEUKSIAKIN ON, ennenkuin joku alkaa tästä vänisemään.

3,9kg ja 4,3kg vauvoissa nyt ei mainittavaa eroa koossa ole. Oleellinen asia on pään koko ja se voi olla pienemmälläkin vauvalla isohko. Lisäksi RaDi saattaa aiheuttaa vauvalle suuremman vatsanympäryksen ja kookkaammat hartiat, jolloin synnytys lienee parempi käynnistää ajoissa.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";29057451]Vauvat eivät yleensä kasva LAn jälkeen enää 250g viikossa, eli puolta kiloa tuon 40+0 - 42+0 välisenä aikana. Kasvutahti pikemminkin hidastuu, kun istukka alkaa kalkkeutua hissukseen. TOKI POIKKEUKSIAKIN ON, ennenkuin joku alkaa tästä vänisemään.

3,9kg ja 4,3kg vauvoissa nyt ei mainittavaa eroa koossa ole. Oleellinen asia on pään koko ja se voi olla pienemmälläkin vauvalla isohko. Lisäksi RaDi saattaa aiheuttaa vauvalle suuremman vatsanympäryksen ja kookkaammat hartiat, jolloin synnytys lienee parempi käynnistää ajoissa.[/QUOTE]

Näin minäkin sen olen ymmärtänyt. Olennaista pään koko, muoto ja tarjonta ennen kaikkea. LA:n jälkeen ei kasva , vaan voi jopa laihtua.

Itse olen synnyttänyt kaksi ja puoli viikkoa yliaikaisen vauvan enkä edes harkinnut mitään käynnistyksiä. Lisäksi synnytin neljä ja puolikiloisen vauvan, ei ongelmaa.

Musta tuo on enemmän äitien hysteerisyyttä ja kärsimättömyyttä... Eiks teille lääkärit yhtään selitä näitä asioita vai haluatteko vaan omapäisesti nopean käynnistyksen ja vähän ylimääräistä huomiota?
 
käynnistys
Käynnistyksen yhden melkein 5 kiloisen synnytyksessä vammautuneen, mutta onneksi vammoistaan toipuneen, lapsen jälkeen. Onneksi lääkärit kuuntelee äitiäkin, eikä sano, että olet vain hysteerinen ja kärsimätön. Ison vauvan synnyttäminen pelottaa todella paljon juuri tuon vammautumisriskin vuoksi. Käynnistyksistä hyvät kokemukset.
 

Yhteistyössä