kun hampaidenpesu ei vaan onnistu

  • Viestiketjun aloittaja miten ihmeessä
  • Ensimmäinen viesti
miten ihmeessä
Minulla alkaa olla keinot vähissä tuon 1,6 vuotiaan neitin hampaiden pesun kanssa. Ei kertakaikkiaan anna laittaa harjaa suuhun. Itse kyllä sohii, mutta jos joku muu yrittää niin ei millään.

On laitettu tahnaa, on koitettu palkita jollain kivalla, leikin varjolla, ja on annettu pestä samaan aikaan vanhempien hampaita. Mutta kun ei niin ei. Hirveä huuto alkaa ja kiemurtelu ja mulla ainakin alkaa jo hermot mennä koko hammaspesuun.

Neuvolasta neuvoivat,että väkisin vaan, mutta sekin tuntuu minusta vähän väärältä. Ainakin nyt, kun sitä on hiukankin väkisin yritetty tehdä, niin enemmän vaan vastaan pistää.

Huolestuttaa, kun tytöllä muutamassa hampaassa näkyy jo keltaista. Pitäisikö kuitenkin unohtaa vähäksi aikaa koko touhu, vai mitä te tekisitte?! Onko kellään muulla näin vaikeaa hampaiden pesu?!
 
hammaspeikko
Kokeilepa antaa tytölle oma hammasharja, jota saa sen aikaa tutkia/leikkiä kun harjaat hänen hampaat. Meillä auttoi ainakin jonkin aikaa. Myös Ti-Ti Nallen Hammaspeikko-laulu auttaa kummasti ;) . Sitä kun äiti rallattaa niin hampaidenpesu on jopa "hauskaa".

On meillä niitä perinteisiä uhkailukonstejakin jouduttu välillä käyttämään tyyliin "jos ei anna pestä hampaita, ne menee mustaksi..." Auttaakin aika hyvin, kun on nähnyt muutamilla lapsilla tummia (reikäisiä) hampaita!

Mut ehkä pitäisin aluksi hieman taukoa tuosta hampaiden pesusta, että tilanteenne vähän rauhoittuu. Anna vaikka joka aamu tai ilta Fludent fluoritabletti, sekin on tyhjää parempi. Meillä ainakin aamuisin mennään fluoritabletilla ja vain iltaisin on harjattu hampaat. Ja nolla reikää oli (viikolla käytiin hammashoitajalla.)

Tsemppiä harjailuun!
 
Meillä tyttö jauhaa purkkaa ikää 1.6v hampaidenpesu huutoa ja yhtä tuskaa,nyt pidetään taukoa tovin ja jatketaan yritystä taas myöh.Hyvin osaa jauhaa suussa ei nielase purkkaa vaan sylkäseen roskikseen tai äipän kätöseen tai lattialle..junior purkka pussin takana että voi antaa 1,5v ylöspäin mainitsin ettei tartte joidenkin mainita jotain että ei saa antaa jne..
 
meillä 1v1kk ei mieluusti ennen antanu pestä. ei vaik oli toinen hammasharja omassa kädessä.
Nyt on menny viimeiset pari viikkoo kivasti ku laulan samalla sutsi-satsi laulua.. se naurattaa ja siinä samalla saan pestyä leikin varjolla.. :D
(tyttö istuu sylissä )
 
Meilläkin auttoi oma hammasharja. Välillä takkusi kunnolla, mutta nyt saadaan hampaat pestyä jopa helposti. On osa iltarutiinia, eli suihkun jälkeen istutaan pöntön päälle ja pestään hampaat. Saa valita kumman hammasharjan ottaa, ja toinen meistä sitten pesee sillä toisella samaan aikaan. Meillä tärkeintä on että on "puupista" (=hammastahnatuubista) laitettu makua...
 
pakko väkisin
Meillä on kokeiltu kaikki konstit, siis KAIKKI ja silti pesu hankalaa. Mutta lapset ei päätä pestäänkö ne hampaat vai ei, joten meillä pestään väkisin. Enemmin kuuntelen sitä itkua hampaita harjatessa, kun sitte hammaslääkärin tuolissa kun porataan.
 
Meillä tyttö haluaisi vain itse pestä hampaansa,muilla ei ole asiaa sinne hammasharjalla tai ilman.Ollaan kokeiltu tahnalla ja se vähän auttoi mutta haluaa sen harjan itselleen muuten ei sitä laita suuhun ja ollaan koeiltu kahta harjaa toinen tytöllä ja toinen äitillä,mutta vain tytön harja pääsee suuhun,äiti saattaa välillä saada sipaista hampaita harjalla.Tyttö on nyt 1v 2kk joten en nyt suurta panikkia siitä ota vielä koska harjaus on kuitenki tytön mielestä mielekästä puuhaa.

Minusta kuulostaa hirveältä jos pestään pakosta,riippuu tietenki iästä että ymmärtääkö lapsi sen että miksi on pakko pestä,mutta en lähtisi ainakaan alle 2v pesemään pakosta koska se tekisi pesusta vaan entistä hirveämmän asian lapsen silmissä.Mutta tämä on vain minun mielipiteeni asiasta.
 
Varmastihan se kuulostaa pahalta, jos toiset väkisin pesee lasten hampaat. Mutta mitkä on vaihtoehdot, jos lapsi ei suosiolla anna pestä: ei pestä ollenkaan tai pestään väkisin. Jokainen vanhempi päättää itse. Itse kannatan tuota neuvolan ohjetta. Suurempi itku siitä seuraa, jos hampaisiin alkaa särkeä.
 
Meillä on päiviä jolloin harjaus ei suju, silloin vaan harjataan vähän "huonommin". Tärkeintä kuitenkin on harjaukseen totuttelu. Pääasiassa harjaus sujuu meillä hyvin niin, että lapsella on oma harja ja vanhempi harjaa toisella harjalla. Fluorihammastahnakin on käytössä kun tytöllä on jo poskihampaat. Tahnoistakin kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja esim . apteekista saatava Salutem-hammastahna on tarpeeksi mieto ja on saatavana myös fluorittomana vaihtoehtona. Ksylitoli purkan syöminen on hyvä lisä hammashoidossa ja meillä sitä suositeltiin jo yksi vuotiaana hammashoitolassa. Nykyään tyttö pyytää sen itse ruuan jälkeen ja vie myös roskikseen. Kannattaa katsoa, että purukumi on makeutettu pelkästään ksylitolilla (Pikkukakkosen purukumi), niin voi välttää turhia makeutusaineita. Purkan syönti ei kuitenkaan korvaa hampaiden harjausta. Harjauksen tarkoituksena on poistaa plakki, purukumin syönti ei poista plakkia (ainakaan kaikkea!).
 
Ei nimimerkiä
Voi herranjestas. On asioita, joista lapsi ei pidä, mutta ne on tehtävä siitä huolimatta. Aikuinen tekee päätöksen, pestäänkö hampaat vaiko ei. 2 vuotias ei sitä osaa tehdä. Meidän poika inhoaa KAIKKIA hoitotoimenpiteitä, on inhonnut aina, mutta onhan se vaippakin vaihdettava jos se on märkä. Ja puettava päälle. Ja rasvattava. Ja nukuttava. Ja pestävä ne hampaat... \|O
 
Pumpuli
Olisin kyllä sitä mieltä, että en jättäis pesua joksikin aikaa pois, vaan jatkaisin harjoittelua vaan tunnollisesti joka ilta, koska hampaathan tarkoitus pestä vähintään joka ilta tulevaisuudessakin, ilmeisesti!
Yritä tehdä hampaanpesu hetkestä kiva, sanot innostuneella ja pirteällä äänellä, että nyt pestään hampaat, kivaaaa, jeee.... Yritä vaikka samalla kun yrität pestä keskittää lapsen ajatukset päivän tapahtumiin esim. että muistatkos kun päivällä käytiin kaupassa niin siellä oli paljon muitakin lapsia ym. sepustuksia. Näin meillä toiminut alusta asti ja tyttö antaa hyvin pestä hampaat sylissä istuen. Kuuntelee siis minun sepustuksia ja joskus lauluakin. Kiinnität vain huomion johonkin muuhun ja sinnikkäästi yrität joka ilta uudella innolla niin eiköhän se joskus onnistu! Tsemppiä!
 
Meillä tyttö "pesi" itse hampaansa pienenä. N. 3 vuotiaana rupesi antamaan pestä hampaansa. Ja nyt viisi vuotiaana hampaiden pesu sujuu jo aikas hyvin, eikä reikiä.

Nyt pojulla noudatetaan samaa linjaa.

En ymmärrä miksi hampaiden pesutakin tehdään valtataistelu? Sitä kun voi juottaa vettä aterioiden jälkeen, jolloin suu huuhtoutuu...
 
mia
Meillä piti ottaa käytäntöön tuo pakkopesu. Kokeiltiin kaikki keinot, mutta ei onnistunut. (Huomasin myös alahampaiden taakse kerääntyneen keltaista plakkia.) Joten ei ole annettu vaihtoehtoja. Nyt on viikon verran pesu onnistunut tosi hienosti. En tiedä mistä muutos johtuu, mutta parempaan suuntaan mennään, ja se on helpotus se! =)
 
meillä kokeiltiin tuota itselle harja käteen ..ei onnistunut.
kokeiltiin sitä että kun lapsi antoi pestä niin pestiin ja jos tuli huutoa niin ei pesty..paitsi jos oli syöty karkkia tms.
sitten aloin kanssa katsoa hampaita ja oli keltaset ja plakkiset niin alko väkisin pesu jonka jälkeen sai hammasnamin(yleensä oli d-vitamiini tai joskus jopa täysxylitolipastilli)
nyt kun ikää 2v 2kk niin on jo parin viikon aikana avannu suunsa ammolleen jo kun kuulee että pestään hampaat :LOL:
ja annan sen d-vitamiinin kun en sitä päivisin muuten edes muista...joskus en sitäkään.

että kyllä se siitä ajan kanssa..tsemppiä vaan sulle!!!
 
äiskä-78
Ei kai pidä pakottaa (eli tehdä siitä ikävää tapahtumaa) vaan nimenomaan koittaa tehdä siitä mukava ja hauska juttu, joka siis kuuluu jokaiseen päivään, mieluiten iltaan JA aamuun. Ei se lapsi ite saa sitä päättää pestäänkö hampaat vai ei, vaan tietenkin aikuinen semmoiset päättää ja se on siis tehtävä selväksi sille pikku luupäälle. Tuon ikäinen kyllä tajuaa sen, koittaa vaan vastustaa kaikkea, kuuluu ikään... B)
Kärsivällisyyttä ja johdonmukaisuutta vain, sekä toki oma esimerkki tässäkin asiassa ;)

(Lapset 4,5v ja 1,5v ja hyvin meillä toiminut näin)
 
toiset ei ymmärrä
Niin, kyllä vanhemmat päättää ja pakkohan se on sitte pakolla, jos lapsi ei muuten anna harjata vaikka vanhemmat olis kaikkensa tehny, että harjaushetki olis mukava (tarrat, laulaminen, peili, oma harja, hammastahna ja kaikkee mahdollista). Niiden vanhempien keiden lapset antaa pestä hyvin tai sitten suostuttelun jälkeen ei varmaan voi käsittää että joissain tilanteissa vaan on pakko.
 
Täältäkin löytyi hyvää infoa hampaista:

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2002/030902_a.html:

"Lahden mukaan harjaamisesta kannattaa heti kättelyssä pyrkiä tekemään jokaiseen päivään kuuluva rutiini, josta ei poiketa. Harjaamisen ei tarvitse kuitenkaan olla ikävä tai inhottava asia - päinvastoin. Se voi olla mukavaakin.

- Positiiviset mielikuvat ovat tärkeitä. Lasta ei kannata pelotella hammaslääkärillä tai poraamisilla, vaan hampaita harjataan siksi, että tulee kauniit hampaat ja hyvä mieli."
 
pörrö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2007 klo 14:56 pakko väkisin kirjoitti:
Meillä on kokeiltu kaikki konstit, siis KAIKKI ja silti pesu hankalaa. Mutta lapset ei päätä pestäänkö ne hampaat vai ei, joten meillä pestään väkisin. Enemmin kuuntelen sitä itkua hampaita harjatessa, kun sitte hammaslääkärin tuolissa kun porataan.
Peesailen täysillä. Meillä oli aika tuon vanhimman kanssa jolloin pesu oli tehtävä väkisin,mutta voi se aika on jo kaukana takana eikä lapselle ole jäänyt traumaa vaan ehjät hampaat joita yhdessä vieläkin harjataan koska ikää 5v. Keskimmäisen kanssa pesu sujuu vielä ilman pakkoa,mutta voi olla vielä edessä se ns pakkopesun aika. Jotain asioita tässä lastenmaailmassakin on tehtävä pakolla,lapset eivät nääs tiedä mikä heille on parasta. Ja minustakin se pienempi paha on huudattaa lasta kotona kuin ham.lääkärin tuolissa,isomman trauman se siellä varmaan saa.
 
Sullulalla
Oon samaa mieltä, tottakai lapsi pistää vastaan, sehän on normaali reaktio kaikelle ei-niin-kivalle asialle. Ei meilläkään tykätä nenän niistämisestä (niistimellä) ulkovaatteiden pukemisesta jne. mutta pakkohan nämä asiat on suorittaa itkulla tai ilman. Ei lapsi kykene ymmärtämään mikä on hänelle parasta, näistä asioista hän ei voi päättää itse, joten vanhempi päättää. Ja tuskin itkeminen ja kiukkuaminen näistä asioista elinikäisiä traumoja jättää...

 
Suvikka
Moi.
Meillä on poika 1v9kk. Aluksi, n.5kk ikäisestä 1vuotiaaksi hampaiden pesu sujui aivan ongelmitta, mutta nykyisin meilläki on samoja ongelmia eli millään ei poika antais hampaita harjata. Poika kyllä tykkää "itse pestä hampaita" eli pureskella hammasharjaa, mutta muuten harjaus on vähän niin ja näin. Parhaiten hampaiden pesu tuntuu sujuvan silloin, kun poika ei ole vielä liian väsynyt ja kun isi on samalla pesemässä omia hampaitaan. Myös erilaisia loruja olen kokeillut hampaiden pesun yhteydessä - toisinaan auttaa toisinaan ei. Meillä pojan hammasharja on jatkuvasti esillä ja annan hänen pestä itse hampaitaan monta kertaa päivässä silloin kun hän niin haluaa. Oletko kokeillut lapsen antaa itse valita oman hammasharjan kaupassa? Entä mitä hammastahnaa käytät? esim. golgaten lasten hammastahna on melko väkevän makuista ja meidän poika ainakin antaa paremmin pestä pepsodentilla.... :kieh:
 
Meillä nuorempi kans inhos hampaitten harjausta. Kokeilin kaikkea mahdollista ja jos ei muu niin sit puolipakolla pikaisesti pesin. Eli periksi en antaisi.
Meillä kokeiltiin sitä et oli kaks hammasharjaa ja kun tyttö laitto hammasharjan suuhun nii minä tunkiin kans.
Lorujen ja laulujen avulla, kiikuttelin lasta sylissä ja sain nauramaan ja silloin hetkeksi taas hammasharja suuhun.
Sanoin et ei tipu iltatisua ellei hampaita harjata.
Välil antoi isosiskon harjata.
Se on todella hermoja raastavaa mut sinnittele vaan kyl laps siit oppii et hampaat pestään halus tai ei.
Tuo väkisillä sana on inhottava. Puolipakolla on mun mielest parempi.
Jos on jo keltaista niin kokeilkaa varovasti kynnel rapsuttaa pois.
jos laps ei tykkää tai osaa purkkaa purra niin kaupast saa xylitol pastilleja.
Nyt meil tyttö vuosi ja 9kk ja antaa hyvin pestä hampaansa.
ja muistakaa ku kiukuttelevan lapsen hampaita pesette ettette paina liikaa. Sit laps vasta hanttiin pistääki jos ikenet tulee kipeeks.
 

Yhteistyössä