Kuuluuko armeijan käydä?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Tuomarin vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomarin vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomari:
Juuri näin. Sisäpiiritietoa on, joten anna nyt jo olla. Ja sen verran kommenttia vielä tähän, onko armeija tarpeellinen vai ei. Niinkuin jo joku täällä totesi, Suomessa on Puolustusvoimat. Niiden tarkoitus on luoda ja näyttää sellainen kuva, että maa ei ole puolustuskyvytön vaan on olemassa sotilaallinen voima. Ilman tätä pelotetta olemme hyvin nopeasti vieraan vallan alla. Aikoinaan Neuvostoliitto aliarvioi tämän sotilaallisen kyvyn, ja kiitos puolustusvoimien, emme tällä hetkellä puhu äidinkielenämme venäjää.
Annan olla minkä?

Kyllä mä aion tästä eteenpäinkin etsiä netistä itseäni kiinnostavaa tietoa, lukea uutisia, väitellä asioista ja näin saada lisää tietoa jotta voin muodostaa mielipiteeni sen hetkisen tiedossa olevan faktan mukaan. Olen pahoillani jos sinua eivät asiat kiinnosta yhtä paljon vaan luotat sokeasti johonkin mistä et tiedä mitään todellista. Kyseenalaistus on tervettä ja kehittää yleistietoa jos saa aikaan järkevän ja rakentavan keskustelun.

Aikoinaan. Nykytilanteesta ei voi sanoa mitään varmaa mihinkään suuntaan. Paljon uutisoitiin siitä että Suomi on avuton jos ilmahyökkäys tulee, meillä ei ole ohjuksia kuin kourallinen jne. En usko että kyseinen väyte on täysin tuulesta temmattua. Ei savua ilman tulta jne.
Onko lukutaidossa vikaa? Tuomari juuri kirjoitti, että armeijan sisäpiiritietoa löytyy, joten turha tulla väittämään, että "... luotat sokeasti johonkin, mistä et tiedä mitään todellista". Faktatietoa siis löytyy hyvinkin korkealta taholta, joten turha tulla pätemään armaan Googlesi kanssa.
Ja mistäköhän kohtaa vedit tuon väitteesi, että Tuomaria kiinnosta lukea uutisia, etsiä tietoa asioista jne.? Taitaa jo olla argumentit vähissä, kun tarvitsee tuulesta temmata juttuja.
Ainoa asia, josta ollaan yhtä mieltä, on se, että kyseenalaistaminen on tosiaan tervettä.
Nyt varmaan kaikki uskovat, että teillä on todellakin sitä armeijan sisäpiiritietoa, kun kerran rouvakin käy harmaana vakuuttelemassa...
Etkö mitään tuon "muhevampaa" keksinyt? :-D
Tämä rouva täällä "vakuuttelee" ukon puolesta harmaana, kun tuo ukko tuolla hoitelee meidän vauvelia, kuten kunnon mies ainakin. :)
Uskokoon ken tahtoo mitä tahtoo, tekstin pointti ei ollut se vakuuttelu, vaan se, että faktatietoa löytyy, ihan kuin tältä yhdeltä googleen luottavalta kirjoittajaltakin.
Täällä voisi vääntää vaikka koko illan, mutta nyt tämä perhe ryhtyy viettelemään itsenäisyyspäivän iltaa. Siispä hyvää itsenäisyyspäivää armeijan käyneille, sivareille ja ihan kaikille (jopa niille totaalikieltäytyjillekin), jotka saavat nauttia vapaudesta, jonka Suomen armeija meille vuosina 1939-1944 takasi. ;)
 
Milla
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Miten tämän nyt kauniisti sanoisi... sivarit oppii mitä? Puolustavat maataan miten, vaihtamalla lakanoita ja siivoamalla vai? Jos ihminen ei pysty vastaanottamaan käskyjä, toimimaan ryhmässä ryhmän hyväksi, vaan on itsekäs ja tekee niin kuin tahtoo, mitä hyötyä hänestä on kenellekään?

Suomessa kasvaa paskahousujen sukupolvi :( Minä itse, muista viis - sukupolvi jolle on ihan yksi ja sama mitä Suomelle käy. Vaan miten kävi rintamakarkureille viime sodissa?
Nuori polvi öyhyää ja haukkuu toisiaan. Mitähän sinäkin olet Suomen hyväksi tehnyt toisien tuomitsemisen lisäksi?

Veteraaneista useimmilla riitti empatiaa rintamakarkureillekin. Mutta toisaalta: onkin kaksi eri asiaa nähdä sodan mielettömyys ja kärsiä siitä loppuelämänsä, ja öyhytä kotona itsenäisessä valtiossa.
Minä kunnioitan maatani ja sen veteraaneja, sen historiaa ja luontoa ja kaikkea. Sitä ei moni tee.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Miten tämän nyt kauniisti sanoisi... sivarit oppii mitä? Puolustavat maataan miten, vaihtamalla lakanoita ja siivoamalla vai? Jos ihminen ei pysty vastaanottamaan käskyjä, toimimaan ryhmässä ryhmän hyväksi, vaan on itsekäs ja tekee niin kuin tahtoo, mitä hyötyä hänestä on kenellekään?

Suomessa kasvaa paskahousujen sukupolvi :( Minä itse, muista viis - sukupolvi jolle on ihan yksi ja sama mitä Suomelle käy. Vaan miten kävi rintamakarkureille viime sodissa?
Nuori polvi öyhyää ja haukkuu toisiaan. Mitähän sinäkin olet Suomen hyväksi tehnyt toisien tuomitsemisen lisäksi?

Veteraaneista useimmilla riitti empatiaa rintamakarkureillekin. Mutta toisaalta: onkin kaksi eri asiaa nähdä sodan mielettömyys ja kärsiä siitä loppuelämänsä, ja öyhytä kotona itsenäisessä valtiossa.
Minä kunnioitan maatani ja sen veteraaneja, sen historiaa ja luontoa ja kaikkea. Sitä ei moni tee.
Emmeköhän me kaikki kunnioita noita asioita, kukin omalla tavallamme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Miten tämän nyt kauniisti sanoisi... sivarit oppii mitä? Puolustavat maataan miten, vaihtamalla lakanoita ja siivoamalla vai? Jos ihminen ei pysty vastaanottamaan käskyjä, toimimaan ryhmässä ryhmän hyväksi, vaan on itsekäs ja tekee niin kuin tahtoo, mitä hyötyä hänestä on kenellekään?

Suomessa kasvaa paskahousujen sukupolvi :( Minä itse, muista viis - sukupolvi jolle on ihan yksi ja sama mitä Suomelle käy. Vaan miten kävi rintamakarkureille viime sodissa?
Nuori polvi öyhyää ja haukkuu toisiaan. Mitähän sinäkin olet Suomen hyväksi tehnyt toisien tuomitsemisen lisäksi?

Veteraaneista useimmilla riitti empatiaa rintamakarkureillekin. Mutta toisaalta: onkin kaksi eri asiaa nähdä sodan mielettömyys ja kärsiä siitä loppuelämänsä, ja öyhytä kotona itsenäisessä valtiossa.
Minä kunnioitan maatani ja sen veteraaneja, sen historiaa ja luontoa ja kaikkea. Sitä ei moni tee.
no itseasiassa, sitä tekee vielä tänäpäivänä aika moni. v
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Miten tämän nyt kauniisti sanoisi... sivarit oppii mitä? Puolustavat maataan miten, vaihtamalla lakanoita ja siivoamalla vai? Jos ihminen ei pysty vastaanottamaan käskyjä, toimimaan ryhmässä ryhmän hyväksi, vaan on itsekäs ja tekee niin kuin tahtoo, mitä hyötyä hänestä on kenellekään?

Suomessa kasvaa paskahousujen sukupolvi :( Minä itse, muista viis - sukupolvi jolle on ihan yksi ja sama mitä Suomelle käy. Vaan miten kävi rintamakarkureille viime sodissa?
Nuori polvi öyhyää ja haukkuu toisiaan. Mitähän sinäkin olet Suomen hyväksi tehnyt toisien tuomitsemisen lisäksi?

Veteraaneista useimmilla riitti empatiaa rintamakarkureillekin. Mutta toisaalta: onkin kaksi eri asiaa nähdä sodan mielettömyys ja kärsiä siitä loppuelämänsä, ja öyhytä kotona itsenäisessä valtiossa.
Minä kunnioitan maatani ja sen veteraaneja, sen historiaa ja luontoa ja kaikkea. Sitä ei moni tee.
Miten sulla meni armeijassa?
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pettyisitkö jos lapsesi menisi sivariin? Pitäisikö armeijan olla pakollinen myös naisille?
Mulla on tyttö, mutta jos olisi poika (ja siis olisi asevelvollinen), niin en pettyisi lainkaan, jos menisi sivariin. Mun mies ei ole käynyt armeijaa terveydellisistä syistä enkä ajattele sitä mitenkään pahana. Armeijan ei pitäisi olla pakollinen naisille.
 
äää
Mä toivoin aikoinaan, että mun pojasta tulisi sivari, mutta poika valitsikin armeijan. Mä en tuonut omaa näkökantaani esille eikä mieskään armeijamyönteisyyttään, vaan poika sai itse tehdä valinnan. Pitkin hampain hän sinne meni ja lähtiessään sanoi, ettei ole kuutta kuukautta pitempään. Oli sitten kuitenkin 9 kk, kun kouluttautui lääkintämieheksi. Ja hän todellakin viihtyi armeijassa, vaikka leirejä oli paljon ja vapaalla hän nukkui kotona univelkaansa pois. Pojan armeija-aikana muakin alkoi puolustusvoimat kiinnostaa ja mä kunnioitan työtä, mitä siellä tehdään. Olen ylpeä pojastani, joka kävi armeijan, mutta luultavasti olisin hänestä ylpeä, vaikka olisi siviilipalveluksenkin valinnut.
 
hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
tuli vaan mieleen että mitkä on sitten ne perustelut sivarin käymiselle tai totaali kieltäytymiselle?? mikä siinä armeijassa on niin pahaa ettei sinne voi mennä??
Aikamoista tietämättömyyttä, jos ei tiedä ollenkaan syitä siviilipalveluksen tai totaalikieltäytymisen valitsemiselle. Mietihän nyt.
no kerro ne perustelut??
tähän asti olen kuullut seuraavia: ei halua oppia tappamaan... noh armeijassa ei opita tappamaan vaan puollustamaan maata... tappamisen osaa kyllä ihan ilman armeijaa...
eli niitä perusteluita kehiin.. miksi siviilipalveluksen valitsevat ovat muka fiksumpia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomarin vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomari:
Juuri näin. Sisäpiiritietoa on, joten anna nyt jo olla. Ja sen verran kommenttia vielä tähän, onko armeija tarpeellinen vai ei. Niinkuin jo joku täällä totesi, Suomessa on Puolustusvoimat. Niiden tarkoitus on luoda ja näyttää sellainen kuva, että maa ei ole puolustuskyvytön vaan on olemassa sotilaallinen voima. Ilman tätä pelotetta olemme hyvin nopeasti vieraan vallan alla. Aikoinaan Neuvostoliitto aliarvioi tämän sotilaallisen kyvyn, ja kiitos puolustusvoimien, emme tällä hetkellä puhu äidinkielenämme venäjää.
Annan olla minkä?

Kyllä mä aion tästä eteenpäinkin etsiä netistä itseäni kiinnostavaa tietoa, lukea uutisia, väitellä asioista ja näin saada lisää tietoa jotta voin muodostaa mielipiteeni sen hetkisen tiedossa olevan faktan mukaan. Olen pahoillani jos sinua eivät asiat kiinnosta yhtä paljon vaan luotat sokeasti johonkin mistä et tiedä mitään todellista. Kyseenalaistus on tervettä ja kehittää yleistietoa jos saa aikaan järkevän ja rakentavan keskustelun.

Aikoinaan. Nykytilanteesta ei voi sanoa mitään varmaa mihinkään suuntaan. Paljon uutisoitiin siitä että Suomi on avuton jos ilmahyökkäys tulee, meillä ei ole ohjuksia kuin kourallinen jne. En usko että kyseinen väyte on täysin tuulesta temmattua. Ei savua ilman tulta jne.
Onko lukutaidossa vikaa? Tuomari juuri kirjoitti, että armeijan sisäpiiritietoa löytyy, joten turha tulla väittämään, että "... luotat sokeasti johonkin, mistä et tiedä mitään todellista". Faktatietoa siis löytyy hyvinkin korkealta taholta, joten turha tulla pätemään armaan Googlesi kanssa.
Ja mistäköhän kohtaa vedit tuon väitteesi, että Tuomaria kiinnosta lukea uutisia, etsiä tietoa asioista jne.? Taitaa jo olla argumentit vähissä, kun tarvitsee tuulesta temmata juttuja.
Ainoa asia, josta ollaan yhtä mieltä, on se, että kyseenalaistaminen on tosiaan tervettä.
Ai että löytyy sisäpiiritietoa :D No sehän on hyvä perustelu kun sitä ei voi todistaa mitenkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomarin vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Mä lähden nyt juhlistamaan Suomen itsenäisyyttä, palaan illemmalla vilkaisemaan onko tämä piristävä väittely jatkunut yhtä asiallisena vai onko "homottelijat" palanneet paikalle, vai kenties tyrehtynyt kokonaan :) :wave:
Hienoa, juhlipa tosiaan sydämesi kyllyydestä Suomen itsenäisyyttä, joka on SUOMEN ARMEIJAN ansiosta säilytetty.
Näh... Kävin vain katsomassa ilotulituksen, pitihän se nähdä miltä näyttää kun varat jotka olisi voinut käyttää mm. terveydenhuoltoon näyttävät ammuttaessa taivaalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Miten tämän nyt kauniisti sanoisi... sivarit oppii mitä? Puolustavat maataan miten, vaihtamalla lakanoita ja siivoamalla vai? Jos ihminen ei pysty vastaanottamaan käskyjä, toimimaan ryhmässä ryhmän hyväksi, vaan on itsekäs ja tekee niin kuin tahtoo, mitä hyötyä hänestä on kenellekään?

Suomessa kasvaa paskahousujen sukupolvi :( Minä itse, muista viis - sukupolvi jolle on ihan yksi ja sama mitä Suomelle käy. Vaan miten kävi rintamakarkureille viime sodissa?
Eikös se ole vain hyvä että ihmiset joilla ei ole motivaatiota eivät armeijassa ole?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomarin vaimo:
Etkö mitään tuon "muhevampaa" keksinyt? :-D
Tämä rouva täällä "vakuuttelee" ukon puolesta harmaana, kun tuo ukko tuolla hoitelee meidän vauvelia, kuten kunnon mies ainakin. :)
Uskokoon ken tahtoo mitä tahtoo, tekstin pointti ei ollut se vakuuttelu, vaan se, että faktatietoa löytyy, ihan kuin tältä yhdeltä googleen luottavalta kirjoittajaltakin.
Täällä voisi vääntää vaikka koko illan, mutta nyt tämä perhe ryhtyy viettelemään itsenäisyyspäivän iltaa. Siispä hyvää itsenäisyyspäivää armeijan käyneille, sivareille ja ihan kaikille (jopa niille totaalikieltäytyjillekin), jotka saavat nauttia vapaudesta, jonka Suomen armeija meille vuosina 1939-1944 takasi. ;)
Kuule mun tietoni uutisista ym. on ihan yhtä faktaa kuin jonkun harmaan "sisäpiiritieto" Suomen loistavasta valmiudesta puolustua tosipaikan koittaessa.

Linkki johon kannattaa tutustua, kertoo omalta osaltaan jotain siitä kuinka hyvin armeijassa kaikki sujuu, mitään muutosta mihinkään ei kaivata ;)

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/armeijan-liikuntakoulutus-ei-toimi-tassa-syy
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Data:
Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Vaan miten kävi rintamakarkureille viime sodissa?
Teloittajat eivät olleet sen parempia joilta meiltä suojelivat.
Käskystä sen tekivät. Eivät he olleet yhtään huonompia kuin muutkaan.
Tuo on vielä pahempaa. Sanot siis että emme olleet sen parempia kuin mitä vastaan taistelimme.
 
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Linkki johon kannattaa tutustua, kertoo omalta osaltaan jotain siitä kuinka hyvin armeijassa kaikki sujuu, mitään muutosta mihinkään ei kaivata ;)

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/armeijan-liikuntakoulutus-ei-toimi-tassa-syy
Tuossa jutussahan nimen omaan kerrotaan että uudistuksia tehdään mutta tämä ei nyt sitten näemmä ollutkaan hyvä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Linkki johon kannattaa tutustua, kertoo omalta osaltaan jotain siitä kuinka hyvin armeijassa kaikki sujuu, mitään muutosta mihinkään ei kaivata ;)

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/armeijan-liikuntakoulutus-ei-toimi-tassa-syy
Tuossa jutussahan nimen omaan kerrotaan että uudistuksia tehdään mutta tämä ei nyt sitten näemmä ollutkaan hyvä.
Tehdään mutta niitä ei saada toimimaan. Sekö on suunta parempaan? Paperilla uudistus joka ei kuitenkaan toimi käytännössä, juu loistavaa toimintaa.

"Puolustusvoimien liikuntapäällikkö Matti Santtila myöntää, että liikuntakoulutuksessa saattaa olla puutteita vajaan ohjeistuksen vuoksi. Hän epäilee, että joka varuskunnassa ei ole ehditty reagoimaan ohjeisiin kunnolla ja että tieto ei ole kulkenut kaikkiin yksiköihin.

Tämänkaltainen tilanne ei tule yllätyksenä, jos on lukenut syksyllä ilmestyneen tutkimuksen Tunnetut sotilaat. Siinä kolme nuorisotutkijaa kävi intin ja raportoi kokemuksesta varusmiehen kannalta. Tutkijat arvostelivat armeijaa muun muassa siitä, että johto elää eri todellisuutta kuin varuskuntien arki. Myös liikuntakoulutusta tutkijat kritisoivat. SK:n haastattelussa dosentti Mikko Salasuo sanoi, että kuntoryhmiä voisi armeijassa olla enemmänkin, ja ne voisivat koostua kokonaisista yksiköistä (komppania, patteri).
"
 
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Tehdään mutta niitä ei saada toimimaan. Sekö on suunta parempaan? Paperilla uudistus joka ei kuitenkaan toimi käytännössä, juu loistavaa toimintaa.
Ehkä se pikkuhiljaa alkaa toimimaan. Ei yrityksissäkään kaikki muutokset onnistu heti kerralla ja saman tien.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Tehdään mutta niitä ei saada toimimaan. Sekö on suunta parempaan? Paperilla uudistus joka ei kuitenkaan toimi käytännössä, juu loistavaa toimintaa.
Ehkä se pikkuhiljaa alkaa toimimaan. Ei yrityksissäkään kaikki muutokset onnistu heti kerralla ja saman tien.
No olen pahoillani mutta mun mielestäni ei herätä kauheasti luottamusta armeija joka ei saa tietoa perille yksiköihinsä. Jos uudistus on Heinäkuusta asti ollut voimassa ja liikuntakasvatusupseeri jutussa tuskailee että tuskin Tammikuussakaan vielä onnistuu niin... Ei kuulosta hyvältä.

muoks. Mä haluan armeijan jossa hommat toimii eikä yksiköt toimi "vähän sinnepäin" koulutuksissaan.
 

Yhteistyössä