Kyläpaikassa törkyinen koti..

  • Viestiketjun aloittaja Kummissaan
  • Ensimmäinen viesti
Kummissaan
Jaksatteko muut useamman kuin yhden lapsen kotiäidit siivota?

Olen itse yhden lapsen äiti joten kokemusta ei isommasta katraasta ole, mutta ihmettelen suuresti serkkuani jonka koti on aivan mieletön läävä.
Serkulla siis kaksi pientä lasta.

Olen käynyt usein heillä kylässä ja aina on asunto kuin pommin jäljiltä.
Hiekkaa olohuoneen lattioilla, keittiönpöytä ja -tasot sekä syöttötuoli paksun tumman möhnän peitossa, lattialla ruuantähteitä kuivuneena lattiaan, likaisia vaippoja lattioilla, roskapusseja ympäriinsä, likaisia vaatteita olohuoneen tasoilla, sohvilla likaisia tuttipulloja yms.

Serkku puhuu aina miten siivoaa 24/7 ja 2 lasta sotkevat kaiken. Hänen tilapäivityksensä koskevat aina lapsia ja kotitöitä, saattaa päivittää ennen kyläilyäni että täytyy siivota kun serkku tulee, ja asunto näyttää tältä.

Onko kaikissa isommissa perheissä tällaista?
 
"JJJ"
Ehkei nyt ihan noin törkyistä, mutta kyllä, meillä ainakin näyttää talo suurimman osan aikaa siltä kuin täällä olisi pommi räjähtänyt (3 pientä lasta). Itse olen lasten kanssa kotona ja koen ettei päivässä vain riitä tunnit jatkuvaan siivoamiseen, tavaroiden paikalleen palautteluun, pyykin pesuun, lasten perässä kulkemiseen....
 
kyllä
kyllä mä sanoisin et on vaan luonteesta kiinni!! jos ei kiinnosta siivota niin site ei kiinnosta on lapsia 1 tai 10.. itella 4 lasta ja kyllä mä sanon että meijän kotin on oikeestaan aina siisti! seiniä en tosin hinkkaa mut yleijärjestys on aina ok..
 
"vieras"
Meitä on 2 aikuista ja 3 pientä lasta, ja sanoisin että ainakin 80% ajasta koti on esittelykelpoisessa kunnossa. Toki välillä leluja on joka paikka täynnä sikin sokin, mutta piankos ne kerää. Likaiset vaipat meillä viedään heti ulkoroskikseen, keittiö siivotaan heti ruokailun jälkeen, imuroiraan 2-3 krt viikossa ja vessat pestään 2krt viikossa. Piktin päivää pidän pieniä raivaussessioita, jolloin lelut sun muut tavarat viedään paikoilleen, ja viimeistään illalla kun lapset menevät nukkumaan, laitan kodin kuntoon. En viihdy läävässä ja mielestäni ei ole lainkaan rasittavaa pitää järjestystä yllä.

Parilla sukulaisperheellä on taipumusta asua sikolätissä. Ihan normaaleja, työssäkäyviä ja hyvin lapsistaan huolehtivia vanhempia ovat, mutta jostain kumman syystä kodin siisteys ei kiinnosta. eivät myöskään ole mitenkään hämillään jos vieraita tulee ja koti on kuin kaatopaikka. Juuri äskettäin olimme lasten synttäreillä siellä, puoli sukua kutsuttu paikalle, eikä sen vertaa viitsitty että vessat olisivat saaneet siistittyä.
 
"vieras"
Entäs jos ensi kerralla sanot serkullesi, että otat lapset pihalle leikkimään tms. että hän saa saa siivota sisällä rauhassa ja vaikka luuluta lattiat. Pyydät tuomaan roskat pihalle niin viet ne roskikseen lasten kanssa ja vaikka tomuttamaan matot. :) Näet silloin tapahtuuko siellä sisällä muutosta entiseen yhtään vai onko se serkkusi puhumat siivoukset vaan sanahelinää.

Nyt siis yksi lapsi mulla ja hyvin pystyy siivoamaan ja meillä on tosi siistiä ainakin ystävien ja sukulaisten mielestä. Toinen lapsi syntyy lähipäivinä ja saa nähdä miten homma toimii.. En ainakaan alussa aio stressata (ja meillä mies osaa siivota) siisteydestä ennen kuin saadaan rutiinit toimimaan ja uusi arki tulee tutuksi. Mutta joo.. Tosiaan vaipat ei tule seilaamaam lattioilla ja meidän aikuisten tavarat ovat omilla paikoillaan. Esikoisen lelut nyt saa levitä..
 
tarjoa apua
synnytyksen jälkeinen masennus? jos koti on kuin kaatopaikka, niin joku on pielessä. ei ole normaalia, jos on likaisia vaippoja yms pitkin kämppää. vähän hiekkaa lattialla on eri juttu.

Meillä kaks lasta ja neljä eläintä, eikä täällä ole koskaan ihan järjetöntä kaaosta tai tosi likaista.

Tarjoa ap apua hänelle.
 
thtfgtf
Tällä hetkellä koti on läävä :( Juuri tänään paukkasi sisään porukka jonka tuloa en ollut muistanut (siis taloyhtiön/isännöintitoimiston väkeä remonttisuunnittelun merkeissä).
Ollaan oltu sairaana ja nyt puolikuntoisina askarreltiin muksujen kanssa. Keittiössä aamupala-astiat laittamatta, eteisessä kaksi roskapussia viemättä, vessassa paskavaippa haisemassa (juuri olin pessyt lapsen pyllyn kun ovikello soi), kuopuksen leluja lattialla, pyykkipino sohvalla, sängyt petaamatta, pöytä ja pöydän alunen täynnä paperislippua, liimatahroja yms. Ai niin, ja pikkuvessan pöntössä paskat joita 3v. ei ollut muistanut vetää.

Miten mairea olo minulle tulikaan... NOT! =O

Etenkin knu tiedän että yksi mukana olleista on sellainen talokyylä joka varmasti raportoi näkemästään sotkusta parille muulle rapun rouvalle. Aijai, että tas saadaan kauhisteltavaa.

Normalisti huusholli on ihan ihmismäisessä kunnossa eikä yllätysvieraiden saapuminen hätkäyttäisi sen kummemmin.
 
"kkk"
Meillä 3lasta, 3koiraa ja kissa.. pyykkiä en keräile ja aina keittiö siistitään syönnin jälkeen.Toki leluja ja leikkimisen meininkiä näkyy mutta joka ilta ennen nukkuun menoa lapset siivoaa lelut, pyykit viedään pyykkikoriin ja aamulla isoimmat petaa omat sängyt. Sellaista perussiistiä, VESSAN pitää olla aina puhdas (en kestä jos jollain on vessa kun kirjasto ja tyhjiä rullia ja likaa siellä täällä, yök!!!) Mutta kyllä meidän kodissa saa elää, itse en vaan pysty relaan jos kaikki on hujanhajan..
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
paskamutsi
50% ajasta on tip top siistiä ja 50% pommin jäljiltä. Se on vähän joko tai. Pissavaippojakin saattaa löytyä lattialta aamuisin, kun yöllä vaihdan vaipat vaan sängyllä enkä jaksa nousta.

Ja mulla vain 1 vauva, mutta en ole vielä ihan päässyt tavalliseen arkeen kiinni. Sit kun vauva nukkuu ja olis aikaa niin en aina vaan jaksa siivota, vaan annan itselleni luvan mennä sohvalle lököttään.

Oletko ajatellut tarjota apua?
 
Meillä on ajoittain sekaista (ei kuitenkaan likaista), mutta minulla on ystävä jonka luona tekisi mieli vetäistä kengät sisällä jalkaan. En tiedä miksi siellä on niin likaista, muttaviimeisen päälle sisustettua kuitenkin. Karvalankamatossa purukumeja ja sohvaan piirelty kuulakärkikynällä, lapset syö sohvilla.
Mukava perhe muutoin.
 
meillä on sen verran siisti koti että ite oon tyytyväinen. makuuhuone on se joka yleensä on pomminjäljiltä, vaate kasoja ja sellasta. oven voi onneks aina sulkea jos vieraita saapuu yllättäen :D mutta joku olikin jo sanonu että kyllä se on luonteesta ja ennen kaikkea asenteesta kiinni. ja kyllä se väsymys vie voiton, ei kiinnosta silloin kyllä tarttua imuriin. jos aina väsyttää niin sillon pitää mennä lekurin pakeille. on tää koti nyt enemmän siisti ku tän toisen lapsen synnyttyä ku ekan aikana. sillon kesti tosi kauan tottua siihen uuteen arkeen ja etsiä ne hyvät tavat juuri meille. ja jotkut ei kyllä yksinkertaisesti välitä kaikesta "paskasta" ympärillään :D ihmisiä kun on monenlaisia..
 
[QUOTE="kkk";27701068]Meillä 3lasta, 3koiraa ja kissa.. pyykkiä en keräile ja aina keittiö siistitään syönnin jälkeen.Toki leluja ja leikkimisen meininkiä näkyy mutta joka ilta ennen nukkuun menoa lapset siivoaa lelut, pyykit viedään pyykkikoriin ja aamulla isoimmat petaa omat sängyt. Sellaista perussiistiä, VESSAN pitää olla aina puhdas (en kestä jos jollain on vessa kun kirjasto ja tyhjiä rullia ja likaa siellä täällä, yök!!!) Mutta kyllä meidän kodissa saa elää, itse en vaan pysty relaan jos kaikki on hujanhajan..[/QUOTE]

Täyspeesi!
 
kohtalontoveri
ymmärrän kyllä serkkuasi. Meillä on kaksi lasta ja asunto tuppaa menee samaan kaaokseen. Itse siivoan joka päivä:imuroin,kerään roskat/vaatteet/astiat ja koitan saada asunnon näyttää hyvälle. Mutta se aika ei riitä kaikkeen. Heti jos oot saanut yhden asian tehtyä ja teet seuraavaa alkaa oravanpyörä alusta. Isä ei siivoa. Jos joskus haluat vetää henkeä niin päivässä kämppä on todella törkyinen. Itse tykkäisin jos mies ja lapset on poissa ja joku kaveri jutteluseurana kun siivoaa.
 
kolmen kera
[QUOTE="kkk";27701068]Meillä 3lasta, 3koiraa ja kissa.. pyykkiä en keräile ja aina keittiö siistitään syönnin jälkeen.Toki leluja ja leikkimisen meininkiä näkyy mutta joka ilta ennen nukkuun menoa lapset siivoaa lelut, pyykit viedään pyykkikoriin ja aamulla isoimmat petaa omat sängyt. Sellaista perussiistiä, VESSAN pitää olla aina puhdas (en kestä jos jollain on vessa kun kirjasto ja tyhjiä rullia ja likaa siellä täällä, yök!!!) Mutta kyllä meidän kodissa saa elää, itse en vaan pysty relaan jos kaikki on hujanhajan..[/QUOTE]

Näin meilläkin, kolme alle 5v lasta löytyy. Sotkuista voi olla sillä tavalla just että leluja ja vaikka tyttöjen askartelujen jäljiltä paperisilppua on lattialla ennenkuin siivotaan pois, mutta likaa, ulosteita, roskapusseja tai kenenkään vaippoja ei loju kyllä missään. Eli likaista ei ole koskaan. Sen perussiisteyden kun pitää joka päivä niin semmosia suursiivous kokotalopitäähinkatalattiastakattoontänään- maratooneja ei tule.
 
anteeksi
taitaa serkkusi olla avun tarpeessa tarjoa sit auta siivoamaan tai hoida lapsia jos ei apu kelpaa te ls ilmo
mitähän se lastensuojelu auttaa asiaa jos perheessä kaikki muuten on kunnossa. Kukaan ei hakkaa toisia ainut miinus on "likainen"asunto. huhhuh.. vastuskyky paranee ja kyllä uskon että siellä siivotaan riittävästi. Suku/ystävät voivat auttaa eikä heti kuormiteta ls missä oikeat tapaukset jää näiden "siivouspalveluita"tarvitsevien jalkoihin
 
  • Tykkää
Reactions: Uudi
"Vieras"
Meillä on 4 lasta ja kyllä koti on yleensä ihan siistissä kunnossa. Eläminen näkyy lastenhuoneissa ja siellä siivotaan iltaisin leikit paikoilleen. Jos ollaan pitkään sairastettu (niinkun meillä välillä näitä kausia valitettavasti on...) ja yöt valvottu, niin silloin ei välttämättä mitenkään hirmuisen siistiä ole. Meillä kun aina lasten sairastaessa käydään öisin avaamassa keuhkoja. Vessa on silti aina siisti, mä en kestä ikasta ja haisevaa vessaa. Keittiön tiskipöytä pääsääntöisesti siisti. Tavaroille on kaikille omat paikat, joten joka ilta siivotaan ne paikoilleen, samoin joka päivä meillä imuroidaan, joskus useammankin kertaa päivässä.
 
peesaan
ymmärrän kyllä serkkuasi. Meillä on kaksi lasta ja asunto tuppaa menee samaan kaaokseen. Itse siivoan joka päivä:imuroin,kerään roskat/vaatteet/astiat ja koitan saada asunnon näyttää hyvälle. Mutta se aika ei riitä kaikkeen. Heti jos oot saanut yhden asian tehtyä ja teet seuraavaa alkaa oravanpyörä alusta. Isä ei siivoa. Jos joskus haluat vetää henkeä niin päivässä kämppä on todella törkyinen. Itse tykkäisin jos mies ja lapset on poissa ja joku kaveri jutteluseurana kun siivoaa.
Näin itsekin muitan lasten pikkulapsiajan, koti on siisti jos siivoaa koko ajan. siis jos lapset saavat olla sisällä ja leikkiä, eikä olla koko ajan pois kotoa.
 
"tooo"
Meillä 3lasta ja vanhin sen 4v,kämppä on hetken siisti siivouksen jälkeen...mutta sanotaan että 20min päästä sen näköinen niinkuin ei olisi siivottukaan! jos OIKEASTI haluaisi että asunto on aina tip top niin luutun ja imurin kans pitäisi perässä kulkea koko ajan. Tietenki riippuu siitä mikä on sotkuista ja mikä ei :)
 

Yhteistyössä