Kyläpaikassa törkyinen koti..

  • Viestiketjun aloittaja Kummissaan
  • Ensimmäinen viesti
Jaksan siivota, ja meillä on perussiistiä oikeastaan aina. Nytkään roskapusseja ei loju missään, likaiset astiat ovat astianpesukoneessa ja tiskiallas tyhjä, tasot pyyhitty, pöydät ja syöttötuoli pyyhitty, lelut on laatikoissaan, kissan hiekkalaatikko pesty. Huomenna imuroin ja pesen lattiat, mies pyyhkii pölyt, pesee vessat ja kaitsee lapsia.

En koe, että kodin siistinä pitäminen olisi raskasta.

Mutta jos jonkun koti on noin törkyinen kuin ap:n serkun, miettisin että missä vika. Ja että voisinko ehkä auttaa.
 
Meillä on kyllä sekaista melko usein, mutta ei likaista. Ja kyllä mä ennen vieraita aina järjestelen. Meitä on siis 2+4, toki on päiviä jolloin tuntuu ettei saa mitään aikaiseksi, mutta harvemmin se johtuu siitä ettei olisi aikaa sille.
 
"joku"
saattaa meilläkin olla roskapussi odottamassa eteisessä tai jopa kaksi, tiukasti suljettuina niin ei lapsi pääse penkomaan. vien ne vasta sitten kun muutenkin liikutaan ulos. pissavaippakin saattaa olla unohtuneena kylpyhuoneen lattialle, sen korjaan pois kun huomaan. tiskejä saattaa olla tiskipöydällä ennemmänkin, tiskaan yleensä vasta kun on pakko. huuhdeltuja ja liotettuja astiat ovat kuitenkin, etteivät haise. lattialla on usein hiekkaa kun kulkeutuu kenkien ja rattaiden mukana poikkeuksetta sisään useammankin kerran päivässä, enkä imuroi kuin 2-3 päivän välein. ja voi sitä hiekkaa kulkeutua siitä olohuoneeseenkin. likaisia tuttipulloja voi löytyä sängyn alta tm kun lapsi niitä heittelee enkä niitä aina heti löydä tai edes etsi vaan otan puhtaan pullon kaapista. lelujakin on lattialla ja keittiönpöydät pyyhin tahroista paremmin vasta illalla kun lapsi nukkuu. ja pyykkejäkin voi olla lattioilla päivän aikana, illalla järjestelen pois. silti en sanoisi että meillä olisi törkyistä, siistimpää voisi olla tietenkin, mutta skarppaan asian kanssa kokoajan. oon sairastanut masennuksen ja olen yh, ja siisteystaso nousee vähitellen. musta sun kannattaisi tarjota siivousapua tai lastenhoitoapua serkullesi. tai vaikka siivousneuvoja.
 
"vieras"
Meillä asunto oli ihan läävä silloin kun mulle äityi vaikea masennus. Mä en yksinkertaisesti jaksanut enkä kyennyt selviämään itkuisen, kaiken aikaa sylissä kannettavan refluksilapsen hoidosta ja kotitöistä sen lisäksi, kun en itsekään ollut kunnossa. Jos mä näkisin jonkun kaverin tai sukulaisen kämpän samassa kunnossa, niin huolestuisin ja jos en enempää kehtaisi udella, niin kysyisin että saisinko auttaa siivoamisessa/lasten hoidossa.

Nykyisin meillä on harvoin likaista, mutta sellaista epäjärjestystä ja ei-pinttynyttä likaa tulee kyllä nopeasti, enkä aina ehdi siivota sitä mukaa kun sitä syntyy, mutta siivoan sitten kun ehdin ja koti ei pääse muuttumaan miksikään lääväksi.
 
hellsbells
Meillä on 2 lasta. Sekaista voi ollakin, paskasta ja törkystä ei.
Joka päivä pyykätään, tiskataan, kerätään leluja, siistitään pöytiä, viedään roskat, imuroidaan ~5krt viikosssa .. Siitäkin huolimatta voi leluja lojua väärissä paikoissa, kuten vaatteita ja astioitakin.

Joskus on toki aamuja, päiviä, iltoja ettei vaan kerkee kaikkee, ja sillon tosiaan on sekasta. Mutten ole ikinä ymmärtänyt semmosia talouksia missä sukat liimaantuu paskaseen lattiaan ja paska haisoo :x
 
Meillä neljä lasta; 7v ja 6v erityislapset sekä 2v ja vauva. Jaksan kyllä siivota ja sitä saa tehdä joka päivä. Kun kotona on vain kaksi nuorinta paikat pysyykin mukavasti kunnossa, isompien kohdalla on jo paljon haastavampaa ja siksi tekemistä riittää. Kuitenkin joka päivä imuroidaan tai otetaan lattiat mikrokuitumopilla, astiat menee suoraan koneeseen ja koneesta puhtaina kaappiin. Wc pestään niin ettei kerkiä likaantumaan, samoin keittiö. Muutenkin lattiat pyyhitään kostealla noin joka toinen päivä. Roskapussit suoraan roskakuiluun ja vaipat luonnollisesti heti roskiin ja likaiset vaatteet pyykkikoriin. Hyllyjä ja pintoja pyyhitään niin ettei juuri kerkeä pölyyntymään. Sängyt pedataan joka päivä ja petivaatteita vaihdetaan riittävän usein. Muuten sellaisena jatkuvana toimintona tulee kuljetettua tavaroita oikeille paikoilleen.

Silti harvoin on ihan siistiä. Tavaroita eksyy vääriin paikkoihin ja leluja levitellään ympäri asuntoa. Sisälle kulkeutuu hiekkaa rattaiden ja pyörätuolin mukana. Seinillekin on keretty piirtämään, keittiö on jokaisen ruokailun jäljiltä sen näköinen että siinä on aterioinut kolme syömään opettelevaa ja aina välillä joku kerkeää likaisine näppeineen tekemään jälkiä johonkin. Kaikenlaista.
 
"jep"
Kaksi lasta, ja on sekaista. Itse koen haastavimpana sen, että kun alan siivota, se keskeytyy N+100 kertaa, koska alle 2 v taapero on pöydällä tai kiskoo CD-levyjä tornista (kyllä, alimmat tasot on poistettu, mutta se kiipeää sohvalle...), tai lapset riitelevät ja huutavat jne. Ei riitä, että työni lomasta huutelen ohjeita, vaan usein saa sammuttaa imurin tai jättää rätin siihen, ja mennä selvittämään. Ynnä se, että tosiaan se viisitoista minuuttia siivoamisen jälkeen on lähes saman näköistä.

Näillä spekseillä meillä olisi suht siistiä, jos siivoaisin koko ajan, mutta kun en kuitenkaan jaksa, siivoan kunnolla kerran tai pari viikossa, ja muuten järkkäilen, pyyhin keittiön tasoja, sutaisen lavuaarin tai pöntön jne. Se, että olisi niin siistiä kuin haluaisin (tai kuin anoppi haluaisi...), vaatisi sitä, että kiristäisin pinnaani ja olisin kohtuuttoman väsynyt, ja sitä taas en halua.

Ja juu, minä siivoan meillä enemmän, mies sitten enemmän tekee päivittäisiä ruoanlaitto-, tiski- ja pyykkihommia.
 
"vieras"
Meillä neljä lasta; 7v ja 6v erityislapset sekä 2v ja vauva. Jaksan kyllä siivota ja sitä saa tehdä joka päivä. Kun kotona on vain kaksi nuorinta paikat pysyykin mukavasti kunnossa, isompien kohdalla on jo paljon haastavampaa ja siksi tekemistä riittää. Kuitenkin joka päivä imuroidaan tai otetaan lattiat mikrokuitumopilla, astiat menee suoraan koneeseen ja koneesta puhtaina kaappiin. Wc pestään niin ettei kerkiä likaantumaan, samoin keittiö. Muutenkin lattiat pyyhitään kostealla noin joka toinen päivä. Roskapussit suoraan roskakuiluun ja vaipat luonnollisesti heti roskiin ja likaiset vaatteet pyykkikoriin. Hyllyjä ja pintoja pyyhitään niin ettei juuri kerkeä pölyyntymään. Sängyt pedataan joka päivä ja petivaatteita vaihdetaan riittävän usein. Muuten sellaisena jatkuvana toimintona tulee kuljetettua tavaroita oikeille paikoilleen.

Silti harvoin on ihan siistiä. Tavaroita eksyy vääriin paikkoihin ja leluja levitellään ympäri asuntoa. Sisälle kulkeutuu hiekkaa rattaiden ja pyörätuolin mukana. Seinillekin on keretty piirtämään, keittiö on jokaisen ruokailun jäljiltä sen näköinen että siinä on aterioinut kolme syömään opettelevaa ja aina välillä joku kerkeää likaisine näppeineen tekemään jälkiä johonkin. Kaikenlaista.
Peesaan tätä, vaikka lapsistani kukaan ei olekaan erityislapsi, tosin olen yksinhuoltaja ja nuorin on nyt 9kk vanha.

Siivoan oikeastaan koko ajan jossain jotain, illat rauhoitan kokonaan omalle ajalleni, ei meillä koskaan ole mikään tiptop, mutta peruspuhdasta kuitenkin. Voisi olla huonomminkin, mutta pyrin ajattelemaan niin, että talo on elämää, ei vieraita varten. En ymmärrä miksi koko elämän pitäisi pyöriä siivouksen ympärillä.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
"tuikku"
Meillä asuu 1 aikuinen, 4 lasta, kaksi koiraa ja kissa, eikä meillä likaista ole koskaan. Joskus saattaa olla lasten leluja lattioilla mutta lelut kerätään joka ilta paikoilleen.
Roskat viedään joka päivä. Astiat laitetaan koneeseen käytön jälkeen, pöydät pyyhitään syönnin jälkeen, wc:n siivoan väh. kaks kertaa viikossa jne.
Jotenkin tulee mieleen että on elämän hallinnassa jotain pahasti pielessä jos ei edes vauvan vaippoja saa roskiin vietyä. Lapsi perheessä tavarat on helposti hujan hajan mutta se on mielestäni aivan eri asia kuin likaisuus.
 
"mona"
Meillä näyttää aina pomminräjähdykseltä. Lapsia siis kaksi, jotka kotihoidossa. Likaista meillä ei ole mutta sekaista kyllä. Leluja ja vaatteita joka paikassa.. Lapsetkin vaihtaa koko ajan vaatteita. Jää välillä itselläkin astioita tiskipöydälle

Meillä käy kerran kuussa siivoojat ja jos ne on aamulla käynyt, niin illalla sitä ei huomaa. Mutta siis likaista ei tietenkään ole jos siivoojat on käyneet, mut näyttää silti epäsiistiltä.
 
..
Meillä 2v ja vauva 1kk. Lapsen lelut lapsen huoneessa ei haittaa mua tippaakaan. Meillä on vähän liian sotkusta aina, mutta pyrin siihen ettei olis likaista ja häpeäisin silmät päästäni jos sattuis oikeen pahaan aikaan yllätysvieraita. Vaippoja on joskus meilläkin lattialla, mutta korjaan ne päivittäin pois. En oikeen tiedä itsekään miksi ne on niin vaikea laittaa pois. Tiskipöytä siivotaan yleensä päivittäin, mut jos just joku sattuis tulemaan ennen siivoamista niin saattaa näyttää siltä kun ei koskaan tehtäis mitään.:p Tuttipullojakin saattaa jostain löytyä ja jonkin verran likaa on lähes aina syöttötuolissa..

Ehkä saan jotain anteeks sillä, et oon vielä aika väsynyt tuon vauvan kanssa kun ei sillä ole minkäänlaista rytmiä. Mieskin siivoaa, mutta meillä on iso talo ja piha ja mies siivoaa eri tavalla kun minä.:p Se polttaa roskia hellassa, tiskikoneen täyttää (mutta jättää pöydän pyyhkimättä), nostelee tavarat sohvalle (josta ne sitten tipahtaa pian takas lattialle..). En jaksa enkä halua valittaa, ettei vaan lopeta sitäkin.:p Masennusta ei ole, mut mä en vaan jotenkin saa siivottua ja tällä hetkellä koen, etten kerkiä kun vauva ei viihdy missään yksinään..
 
"nana"
Meillä on 2 aikuista ja 2 koiraa. Sillon kun olen yksin kotona koirien kanssa niin saan pidettyä siistinä mutta kun mies on kotona, eikä esim työreissulla,niin sitten - kuten nytkin- tää on kun pommin jäljiltä: vaatteita koiran boxin päällinen täys, sähköasennussarja ja limsapullot pitkin olkkarin lattiaa, tyynyjä lattialla, tiskipöytä täys tiskiä jne. En vaan jaksa koko ajan siivota. Huomenna isäntä lähtee "onneksi" metsälle niin on koko päivä aikaa siivota. Voisi jopa viedä matot lumihankeen raikastumaan ja jos jaksaa niin repäistä ja pestä lattiat. :D
 
..
Ja lisään vielä, että elämänhallinnassani ei ole varsinaisesti mitään pielessä. Mies on, maksan laskut, vakituinen työpaikka on, pidän itsestäni tarpeeksi huolta. Mä en vaan nää siivousta niin tärkeänä, vaikka siisti koti tietty kiva oliskin.
 
vieras?
Jaksatteko muut useamman kuin yhden lapsen kotiäidit siivota?

Olen itse yhden lapsen äiti joten kokemusta ei isommasta katraasta ole, mutta ihmettelen suuresti serkkuani jonka koti on aivan mieletön läävä.
Serkulla siis kaksi pientä lasta.

Olen käynyt usein heillä kylässä ja aina on asunto kuin pommin jäljiltä.
Hiekkaa olohuoneen lattioilla, keittiönpöytä ja -tasot sekä syöttötuoli paksun tumman möhnän peitossa, lattialla ruuantähteitä kuivuneena lattiaan, likaisia vaippoja lattioilla, roskapusseja ympäriinsä, likaisia vaatteita olohuoneen tasoilla, sohvilla likaisia tuttipulloja yms.

Serkku puhuu aina miten siivoaa 24/7 ja 2 lasta sotkevat kaiken. Hänen tilapäivityksensä koskevat aina lapsia ja kotitöitä, saattaa päivittää ennen kyläilyäni että täytyy siivota kun serkku tulee, ja asunto näyttää tältä.

Onko kaikissa isommissa perheissä tällaista?
jos noin hidasta!
 
"vieras"
Meillä on aina kuin pommin jäljiltä. Ei meillä nyt roskapusseja loju joka paikassa, eikä vaippojakaan, mutta likatahroja on siellä täällä ja tälläkin hetkellä on kauraryynejä pitkin lattioita. Pöytätasot on yleensä täynnä tavaraa ja aina kun ne saan siivottua, niin ei mene kauaa kun tavaraa on taas joka paikassa. Minä tiedän, että mulla on liikaa tavaraa, mutta en osaa heittää käyttökelpoista tavaraa roskiinkaan, jotenkin ei luonto anna periksi. Yritystä toki on, mutta toteutus ei oikein toimi. En ole mitenkään siivoajatyyppiä ja välillä elämä on niin hektistä, että ei kotona ehdi paljoa olla ja senkin vähän kun on, niin ei viitsi kuin olla vaan.
 
"Noh"
Meillä on aina peruspuhdasta, mutta yleensä on jotain pikkusotkua. Teen ruoat itse alusta asti, tiskiallas on kovin pieni ja tiskikone myös, joten usein jää tiskipöydälle astioita oottamaan seuraavaa koneellista.. Vaipat viedään automaattisesti heti roskikseen. Imuroin, kun siltä tuntuu, eli noin 2-3krt/viikko. Keittiön pöytä ja tasot pidetään siisteinä ja puhtaina. Lelut kerätään laatikoihinsa säännöllisesti. Yleensä osa leluista on jemmassa vintillä, vaihellaan ettei kaikki ois samaan aikaan jalois pyörimässä. (Sen lisäksi ne lelut jaksaa taas kiinnostaa, kun ovat olleet poissa hetken)
 
"JJJ"
[QUOTE="vieras";27703171]Peesaan tätä, vaikka lapsistani kukaan ei olekaan erityislapsi, tosin olen yksinhuoltaja ja nuorin on nyt 9kk vanha.

Siivoan oikeastaan koko ajan jossain jotain, illat rauhoitan kokonaan omalle ajalleni, ei meillä koskaan ole mikään tiptop, mutta peruspuhdasta kuitenkin. Voisi olla huonomminkin, mutta pyrin ajattelemaan niin, että talo on elämää, ei vieraita varten. En ymmärrä miksi koko elämän pitäisi pyöriä siivouksen ympärillä.[/QUOTE]

Peesi :)
 
..
Pyrin siihen, että saan kodin puolessa tunnissa edustuskuntoon, jos joku ilmoittaa tulostaan. Perussiistiä siis, mutta tavaroita unohtuu sinne tänne.

Ei vaan millään ehdi pitää jatkuvasti tiptop, molemmat aikuiset kokopäiväisesti töissä, lasten harrastukset vie 6 iltaa viikossa + vielä omat harrastukset. Sen olen kyllä huomannut, että kun perheen miespuoliset on pidempään poissa niin koti pysyy siistinä kuin itsestään :D
 

Yhteistyössä