Kysykää tulevalta lähihoitajalta mitä haluatte :)

....
ei se nyt ihan noin oo. Keskimäärin 30-40% hakeneista pääsee koulutukseen. En ymmärrä mistä tulee ajatus että lähärikouluun niin vaan mennään.
Jep mä olen kansitse miettinyt samaa ? Aikoinaan kun hainitse sosiaali-ja terveysalalle minä+ 10 kaveria haettiin vain minä ja yksi kaveri päästiin porukasta opiskelemaan ! Ja muutenkin ei sinnetuosta noin vain mennä :) Monella jo opintie katkeaa viimeistäänpsykologin haastatteluun
 
"..."
KOLME kertaa? :eek: Kuinka vaikeeta sinne on nykyään sisään päästä? Itse valmistuin just, vähän alle 2 vuotta kesti aikuispuolella opiskelut ja mulle sanoi haastattelija jo pääsykokeessa että aivan varmasti pääset sisään.. Hakeeko lähäriksi nykyään muka niin moni?
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28487237]Kyllä täytyy aika tyhjäpää ja psykopaatti olla, jos ei lähärikoulutukseen pääse ekalla yrittämällä. Kaikista pahimmista yläasteaikojen pissiksistä on tullut lähäreitä tai teiniäitejä. Huolestuttaa kyllä, millaista hoitoa tullaan tulevaisuudessa saamaan.[/QUOTE]

No huh. Tuon kommentin laittaja ei taida todellakaan olla penalin terävin kynä.
Hakijoita saattaa olla jopa lähes sata ja opiskelemaan otetaan vaan murto-osa.

Ei kaikki voi päästä, vaikka olisi kuinka hyvä testeissä. Katsotaan opiskeluun valinnoissa muutakin kuin palikkatestien menestystä. Motivaatio, ikä ja kelle tärkeintä opinnot juuri sillä hetkellä, ja kuka voi aloittaa myöhemminkin koulutuksen.
 
"Vieras"
Tajusitko aikoinaan, kuinka suuri voima sosiaalisellamedialla on. Meinaan siis sitä, että kun huijasit ihmisiä nettikirppiksillä niin tieto levisi heti tänne ja asia vieläkin muistetaan?
Kuinka tyhmä pitääkään olla, että omalla nimellään ja kuvallaa kusettaa muita, etenkin kun sitä samaa kuvaa jne. on jaettu keskustelupalstoilla auliisti.
 
"Vieras"
[QUOTE="...";28487302]KOLME kertaa? :eek: Kuinka vaikeeta sinne on nykyään sisään päästä? Itse valmistuin just, vähän alle 2 vuotta kesti aikuispuolella opiskelut ja mulle sanoi haastattelija jo pääsykokeessa että aivan varmasti pääset sisään.. Hakeeko lähäriksi nykyään muka niin moni?[/QUOTE]

No ei voi haastattelija sanoa tuollaista, kun ne paperitestit tarkistetaan ja tulkitaan jäljestä päin ja niitä on iso kasa. Niissä hyvinkin voi paljastua persoonallisuudesta jotain joka estää.
Ja kuka haastattelija noin sanoi?
 
"..."
[QUOTE="Vieras";28487318]No ei voi haastattelija sanoa tuollaista, kun ne paperitestit tarkistetaan ja tulkitaan jäljestä päin ja niitä on iso kasa. Niissä hyvinkin voi paljastua persoonallisuudesta jotain joka estää.
Ja kuka haastattelija noin sanoi?[/QUOTE]

Meillä oli kirjallisten kokeiden lisäksi psykologin ja opon haastattelu. Psykologin haastattelu oli mulla viimeisenä ja sanoi että tervetuloa kouluun syksyllä. "Virallinen" kouluun hyväksyminen tuli tietysti myöhemmin postissa.
 
"vieras"
Kertokaa mulle missä voi vuodessa suorittaa lukion :D Naurettava väittämä, että olet huono hoitsu, jos et ekalla pääse. Testit olen kuitenkin joka kerta läpäissyt.
Miksi pitäisi vuodessa suorittaa kun olet kolme kertaa hakenut? Ja aikuislukion pystyy ihan hyvin suorittamaan vuodessa, jos panostaa kunnolla. Aikuislukiossa ei tarvi suorittaa kuin 44 kurssia. Tavallisessa lukiossa suurin osa suorittaa sen noin 30-40 kurssia vuodessa, vähän kun kiristää vauhtia niin saa ne 44 vuodessa tehtyä.
 
BV
[QUOTE="vieras";28487399]Miksi pitäisi vuodessa suorittaa kun olet kolme kertaa hakenut? Ja aikuislukion pystyy ihan hyvin suorittamaan vuodessa, jos panostaa kunnolla. Aikuislukiossa ei tarvi suorittaa kuin 44 kurssia. Tavallisessa lukiossa suurin osa suorittaa sen noin 30-40 kurssia vuodessa, vähän kun kiristää vauhtia niin saa ne 44 vuodessa tehtyä.[/QUOTE]

Riittääkö toi hakemaan sitten AMK.n? Hmp, eipä tullut ajatelleeksi moista.. No kuitenkin viimeisen vuoden aikana tää oli kolmas yritys lähärikouluun ja nyt tärppäsi. Tyhjän päällä en ole ollut, alan töitä koko ajan tehnyt.
 
BV
[QUOTE="vieras";28487463]Riittää toki, se on ihan normaali suoritettu lukio. Se vain on aikuispuolella lyhyempi.[/QUOTE]

Onko lukiopohjalta vaikeampi päästä AMK.n kuin eh-lähihoitajalla, mulla kun ei ole mitään hajuakaan... Niin ja haetaanko aikuiskoulutuslukioon peruskoulun päästötodistuksen perusteella. Sitten ei tuu kesää..
 
"yyhoo"
[QUOTE="vieras";28487262]Mä todellakin toivoisin, että ambulansseissa ei olisi lähihoitajia töissä. Jos tilanne on niin paha, että tarvitaan ambulanssia niin sitten toivoisi auttajien olevan myös kunnolla koulutettuja, jotka osaavat hommansa.[/QUOTE]

:D Et sitten ole kuullut lisäkoulutuksista, itseopiskelusta jne.? ;) Ja ihan vain tiedoksi, että ne pesutason ja hoitotason kurssit pitää käydä ja myös kirjallisesti ja näytöin osoittaa, ennen kuin ko. toimenpiteisiin lh saa LUVAT? Että kyllä ne lähäritkin hommansa osaa, jos näytöt on läpäisty. Ja ne luvatkin on voimassa vain tietyn aikaa, kunnes taas pitää käydä kirjalliset ja näytöt. Tai näin ainakin vielä muutama vuosi sitten oli. Että jos meinaa hommiaan tehdä, niin kyllä on koko ajan itseään koulutettava ja oltava ns. ajan hermolla, joten ihan turhaa tämä mollaaminen ja pelko. Mulla on myös yksi tuttu "vanhan ajan" lääkintävaksi, joka teki lanssihommia varmaan 20 vuotta, ennen kuin nämä uudistuksen tuulet tuli ja joutui lukemaan sh:n paperit ja tämä heppu oli kyllä esim. sydänkäppyröiden tulkitsemisessa hakampi, kuin moni tavallinen tk lääkäri yhteensä. Ja tiesi monesta muustain asiasta saman mitä lääkäri. Ei mitkään kirjat ole kaupoissa / kirjastoissa mitenkään lukkojen takana ja jos haluaa jostain asiasta jotain oppia, niin niitä saa muutkin ostaa / lukea, kuin juuri sen alan opiskelija. Eli tämäkin heppu on vaan niin motivoitunut ja omistautunut työlleen, että ihan vapaaehtoisesti lukee ja opiskelee jatkuvasti asioita, jotka ei ole koskaan hänen koultukseensa kuulunut.

T: n. 5 vuotta hoitotason töitä tehnyt lh
 
"vieras"
[QUOTE="yyhoo";28487736]:D Et sitten ole kuullut lisäkoulutuksista, itseopiskelusta jne.? ;) Ja ihan vain tiedoksi, että ne pesutason ja hoitotason kurssit pitää käydä ja myös kirjallisesti ja näytöin osoittaa, ennen kuin ko. toimenpiteisiin lh saa LUVAT? Että kyllä ne lähäritkin hommansa osaa, jos näytöt on läpäisty. Ja ne luvatkin on voimassa vain tietyn aikaa, kunnes taas pitää käydä kirjalliset ja näytöt. Tai näin ainakin vielä muutama vuosi sitten oli. Että jos meinaa hommiaan tehdä, niin kyllä on koko ajan itseään koulutettava ja oltava ns. ajan hermolla, joten ihan turhaa tämä mollaaminen ja pelko. Mulla on myös yksi tuttu "vanhan ajan" lääkintävaksi, joka teki lanssihommia varmaan 20 vuotta, ennen kuin nämä uudistuksen tuulet tuli ja joutui lukemaan sh:n paperit ja tämä heppu oli kyllä esim. sydänkäppyröiden tulkitsemisessa hakampi, kuin moni tavallinen tk lääkäri yhteensä. Ja tiesi monesta muustain asiasta saman mitä lääkäri. Ei mitkään kirjat ole kaupoissa / kirjastoissa mitenkään lukkojen takana ja jos haluaa jostain asiasta jotain oppia, niin niitä saa muutkin ostaa / lukea, kuin juuri sen alan opiskelija. Eli tämäkin heppu on vaan niin motivoitunut ja omistautunut työlleen, että ihan vapaaehtoisesti lukee ja opiskelee jatkuvasti asioita, jotka ei ole koskaan hänen koultukseensa kuulunut.

T: n. 5 vuotta hoitotason töitä tehnyt lh[/QUOTE]

En mä epäillytkään sitä etteikö lähihoitaja osaisi hyvin niitä hommia mitä niille opetetaan. Tarkoitin sitä, että niille opetetaan niin paljon vähemmän kuin ensihoitajille ja sairaanhoitajille, että kyllä mä mielummin sellaisen haluan mun sydänkohtausta hoitamaan.
 
"vieras"
Onko lukiopohjalta vaikeampi päästä AMK.n kuin eh-lähihoitajalla, mulla kun ei ole mitään hajuakaan... Niin ja haetaanko aikuiskoulutuslukioon peruskoulun päästötodistuksen perusteella. Sitten ei tuu kesää..
Aikuislukioihin pääsee yleensä ihan vain ilmottautumalla. Tuosta en osaa sanoa miten pääsee helpoiten amkiin, kannattaa katsoa mitä niiden nettisivuilla lukee. Hieman kyllä ihmetyttää miten vähän olet ottanut selvää asioista, jos sinne kuitenkin havittelet opiskelemaan.
 
"Vieras"
Itseopiskellut ambulanssikuski kuulostaa ihan kamalalta! :O jätetään ensihoitajien ja lääkäreiden työ päteville ihmisille ja lähärit voivat pysyä vaihtamassa vaippoja. Oikeasti, todella huolestuttavaa jos epäpätevä itseopiskellut lähihoitaja työskentelee lanssissa! Mihin Suomen terveydenhuolto on menossa? :( surullista
 
"vieras"
Onko lukiopohjalta vaikeampi päästä AMK.n kuin eh-lähihoitajalla, mulla kun ei ole mitään hajuakaan... Niin ja haetaanko aikuiskoulutuslukioon peruskoulun päästötodistuksen perusteella. Sitten ei tuu kesää..
Aikuislukioon ei haeta millään todistuksella, sinne voi mennä kuka tahansa. Käytännössä kuitenkin vuodessa sen suorittaminen on mahdotonta, koska kurssien suorittamisella on tietenkin oma järjestys eri aineissa ja aina ei ole tarjolla joka jaksoon niin montaa sopivaa kurssia, että tulisi se reilu 40 täyteen. Kurssien vähempi määrä perustuu siihen, että aikuislukiossa on yhdistetty joitain kursseja (esim. äikän ykkönen ja kakkonen), joten se ei ole suoraan verrattavissa päivälukion kurssien suoritustahtiin. "Turhat aineet" kuten liikunta ja kuvaamataito on jätetty pois. Niin ja koska kirjoituksiin osallistumiseen vaaditaan tietty kurssimäärä, niin käytännössä lukukaudessa pitäisi n. 3/4 osassa saada suoritettua helvetisti kursseja, että voi edes ilmoittautua kirjoituksiin. Ja kursseja ei voi ihan mahdottomasti ottaa yhteen jaksoon senkään takia, että kokeet ja lähitunnit menee päällekkäin.

Itse opiskelen etäpuolella ja suoritan noin kolme kurssin jaksotahdilla kesken jääneitä päivälukio-opintoja loppuun. Enempää en ole pystynyt ottamaan kursseja vaikka haluja olisi, juuri edellämainituista syistä. Mutta suosittelen kyllä tätä vaihtoehtoa! Itse käyn töissä samalla.
 
Hui, tää psykopaatti ei päässyt ekalla kerralla lähihoitajakouluun, tokalla tosin pääsin ja SH kouluun ekalla yrittämällä..ja hoidan ehkä jopa sun lastas joku päivä.:headwall:

[QUOTE="vieras";28487237]Kyllä täytyy aika tyhjäpää ja psykopaatti olla, jos ei lähärikoulutukseen pääse ekalla yrittämällä. Kaikista pahimmista yläasteaikojen pissiksistä on tullut lähäreitä tai teiniäitejä. Huolestuttaa kyllä, millaista hoitoa tullaan tulevaisuudessa saamaan.[/QUOTE]
 
"vieras"
Hui, tää psykopaatti ei päässyt ekalla kerralla lähihoitajakouluun, tokalla tosin pääsin ja SH kouluun ekalla yrittämällä..ja hoidan ehkä jopa sun lastas joku päivä.:headwall:
En mä aio lapsia hankkia, sori. Ja kyllä sinne aikamoiset tyhjäpäät tuntuu pääsevän, mulla on kaverina monta lähäriä ja niiden taviselämä on kyllä aikamoista rälläämistä. Ja saan välillä viikoittain seurata Facebookista keskusteluja näiden välillä, kuinka "vittuku siistii työharjotteluu pyyhkii vanhojen äijien perseitä -.-". Että kyllä mun huoleni on ihan aiheellinen.
 
"mmmm"
en ymmärrä miksi tämä lähihoitajan työ saa aina niin kiivaan keskustelun aikaiseksi.

moni joka mollaa lähäreitä, ei itse pystyisi päivääkään tekemään niitä töitä, mielikuva mummojen ja pappojen pyllypesuista ja vaipanvaihdoista on kyllä hyvin kaukana todellisuudesta.
 
"yyhoo"
[QUOTE="Vieras";28487779]Itseopiskellut ambulanssikuski kuulostaa ihan kamalalta! :O jätetään ensihoitajien ja lääkäreiden työ päteville ihmisille ja lähärit voivat pysyä vaihtamassa vaippoja. Oikeasti, todella huolestuttavaa jos epäpätevä itseopiskellut lähihoitaja työskentelee lanssissa! Mihin Suomen terveydenhuolto on menossa? :( surullista[/QUOTE]

Jes, tätähän mä just tarkotinkin... :D Voi kiesus, miten kehnoja provoyrityksiä taas... :headwall: Ensi kerralla paremmin - jooko? ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28487794]Aikuislukioon ei haeta millään todistuksella, sinne voi mennä kuka tahansa. Käytännössä kuitenkin vuodessa sen suorittaminen on mahdotonta, koska kurssien suorittamisella on tietenkin oma järjestys eri aineissa ja aina ei ole tarjolla joka jaksoon niin montaa sopivaa kurssia, että tulisi se reilu 40 täyteen. Kurssien vähempi määrä perustuu siihen, että aikuislukiossa on yhdistetty joitain kursseja (esim. äikän ykkönen ja kakkonen), joten se ei ole suoraan verrattavissa päivälukion kurssien suoritustahtiin. "Turhat aineet" kuten liikunta ja kuvaamataito on jätetty pois. Niin ja koska kirjoituksiin osallistumiseen vaaditaan tietty kurssimäärä, niin käytännössä lukukaudessa pitäisi n. 3/4 osassa saada suoritettua helvetisti kursseja, että voi edes ilmoittautua kirjoituksiin. Ja kursseja ei voi ihan mahdottomasti ottaa yhteen jaksoon senkään takia, että kokeet ja lähitunnit menee päällekkäin.

Itse opiskelen etäpuolella ja suoritan noin kolme kurssin jaksotahdilla kesken jääneitä päivälukio-opintoja loppuun. Enempää en ole pystynyt ottamaan kursseja vaikka haluja olisi, juuri edellämainituista syistä. Mutta suosittelen kyllä tätä vaihtoehtoa! Itse käyn töissä samalla.[/QUOTE]

En mä kyllä ymmärrä mikä ongelma on ottaa vaikka 25 kurssia kerralla, jos käy ne etänä? Tavallisessa lukiossakin voi käydä kursseja itsenäisesti, jolloin niitä saa käytyä enemmän kuin jos pitäisi odottaa millon niitä on tarjolla.
 

Yhteistyössä