Kysymyksiä kaksivuotiasta lapsistanne

  • Viestiketjun aloittaja Gg
  • Ensimmäinen viesti
Gg
Mielenkiinnosta kyselen.

Mitä tiedän kaksivuotiaat osaavat? Syödä itse? Koota palapelejä? Paljonko tulee puhetta? Pottailu? Onko tuttia enään?

Paino ja pituus?

Onko erityisiä taitoja jotka oppinut varhain?
 
mmm.
Mielenkiinnosta kyselen.

Mitä tiedän kaksivuotiaat osaavat? Syödä itse? Koota palapelejä? Paljonko tulee puhetta? Pottailu? Onko tuttia enään?

Paino ja pituus?

Onko erityisiä taitoja jotka oppinut varhain?
osaa syödä itse, kyllä nuppipala pelejä osaa tehdä, puhuu tosi paljon kokoajan,potalla istuu muttei oo ikää tehnyt siihen vielä mitään, tutti on yöllä ja päiväunilla. paino 14kg, pituutta en tiedä kun viime mittauksesta tosi pitkä aika ja on varmaan kasvanut paljon sen jälkeen.
 
"tinni"
meillä täytetään 1kk päästä 2v. syö itse, pottailee hoidossa kotona totaali kieltäytyjä, ei kokoa palapelejä vaan leikkii mieluiten autoilla tai duploleekoilla joita koittaa sitkeesti päällekkäin, tuttia ei o ollu vuoteen ja puhe ihan alkutekijöissä. osaa ehkä kymmenkunta sanaa. juoksee, kävelee, kiipeää portaita hyvin. opettelee mielellään polkemaan nyt kun isoveljetkin polkee.

pituus oli 1,5v:nä 87,5 cm ja nyt käy 92cm vaatteet pieniks että varmaan 90+ cm pitkä ja painoo reippaasti eli yli 15kg ISO POIKA!
 
"peppi"
2v 3kk
- syönyt itse heri 1-v. lähtien, juo tavallisesta lasista
- nuppipalapelejä tekee
- puhetta tulee parin-kolmen sanan lauseita, puhuu vielä aika epäselvästi
- harjoittelee pottailua ja osaa välillä pyytää potalle pissalle, mutta on kuitenkin vielä täysin vaipoissa
- tutti jätettiin 1.5-v. pois ennen päiväkodin aloitusta
- 2v neuvolassa 80cm ja 11kg
 
"vieras"
Osaa syödä itse siististi, juo tavallisesta mukista. Osaa tehdä nuppipalapelejä( 6-10 palaa), rakentaa palikoista torneja ja järjestelee lelut riviin. Jaksaa leikkiä pitkäänkin yksin mutta aikuisen lähellä.Pukee ja riisuu itse. Päiväkodissa käy potalla, kotona ei tahdo. Puhe ei vielä täysin selkeää, mutta parin-kolmen sanan lauseita tulee ja kaiken ymmärtää mitä hänelle sanoo. Ei syö enää tuttia.Pituus on n. 86cm ja paino n. 10kg. Pieni tyttö.
 
meillä
Ensi kuussa 2-vuotta täyttävä poika ei osaa vielä kävellä, nousee tukea vasten seisomaan ja muutaman askeleen ehkä uskaltaa ottaa. Ei puhu juurikaan, äiti ja tyttö on sanat jotka tulee. Joskus isi ja pappa. Viittoo noin 50 viittomaa joilla kommunikoi.
Äsken ruokapöydässä tuli uusi viittoma: Pissa. Ja viittoi sitä niin kauan kunnes katsoin vaippaan ja siellähän olikin kakka :D Ajatus oli oikea: Puhdas vaippa saatava.
 
Täytti huhtikuun puolivälissä 2v. Pottailee, jos saa olla munasillaan, housut jalassa tekee siihen. Puhuu paljon ja laulaa. Laskee seitsemään. Laulaa lastenlauluja mielellään. Palapelejä tekee, muutaman palan tavallisiakin yrittelee. Värejä harjoittelee. Osaa laittaa levyn dvd-asemaan.. Onhan näitä. 2v mitat 13.5kg ja 90.7cm. Tuttia ei käytä. Syö ja juo itse. Pukee osittain itse. Turhan hanakka kiipeilemään ties minne.. Selkeästi tietyissä asioissa edellä isoveljeään, kun on tuo malli olemassa :)
 
"vieras"
Poika 2v 4kk. On syönyt itse jo kohta vuoden, syö haarukalla ja lusikalla ja juo mukista. Tekee 12 palan palapelejä. Ajaa polkupyörällä, kiipeilee ja hyppii rohkeasti. Tekee kuperkeikkoja. Pukee itse sukat ja housut, muut ei oikein mene vielä... Omaa tahtoa on kovasti. Päiväkuiva, öisin vaippa. Unitutti on vielä... siitä pitäisi päästä nyt eroon. Puhetta tulee vielä melko vähän. Ja sekin mikä tulee, on epäselvää. Mutta parempaan suuntaan on siinä menty viime viikkoina. Pituutta lienee n. 98 cm ja painoa n. 15 kg.
 
"vieras"
Poika 2v 4kk. On syönyt itse jo kohta vuoden, syö haarukalla ja lusikalla ja juo mukista. Tekee 12 palan palapelejä. Ajaa polkupyörällä, kiipeilee ja hyppii rohkeasti. Tekee kuperkeikkoja. Pukee itse sukat ja housut, muut ei oikein mene vielä... Omaa tahtoa on kovasti. Päiväkuiva, öisin vaippa. Unitutti on vielä... siitä pitäisi päästä nyt eroon. Puhetta tulee vielä melko vähän. Ja sekin mikä tulee, on epäselvää. Mutta parempaan suuntaan on siinä menty viime viikkoina. Pituutta lienee n. 98 cm ja painoa n. 15 kg.
 
2v. 1kk

- Syö itse, juo tavallisesta mukista
- Käy potalla päivisin, mutta vielä vaippaillaan ihan täysin kuitenkin
- Tekee nuppipalapelejä ja piirtää erittäin komeaa suttutaidetta
- Ei ole tuttia ollut 1v. 2kk täytettyään
- Puhe on kaksisanaisia lauseita ja laaja sanavarasto. Ymmärtää mitä hänelle sanotaan.
- Tykkää leikkiä yksin pitkään toisten ollessa vieressä. Isoveljen kanssa leikkii myös mielellään.
- Pukee itse sukat, lakin, kengät, hanskat, housut ja paidan (puolitiehen)
 
Syö itse, kokoaa joitakin palapelejä innolla, puhuu joitaki virkkeitä, paljon sanoja (nyt vasta alkanut yhdistellä niitä omiksi virkkeikseen eikä kopioi vaan meiltä opittuja valmiita kokonaisuuksia), käy pissalla potalla, muttei kakalla ja ja vaippa pakollinen, ei tuttia. Pukee jopa harmittavan paljon itse (kun ei saa auttaa ja ne saattaa sitten mennä vähän väärinpäin... :whistle: )

Pituutta en tiiä, mutta veikkaan n. 95 cm ja painoa 13,5 kg.
 
Suzyanne
Viime lauantaina 2v. täyttänyt poika on syönyt itse 1 v. 2 kk ikäisestä. Nykyään syö sen verran siististi ettei tarvitse ruokalappua, harvemmin tulee enää sotkua. Osaa syödä haarukalla.

Osaa tehdä 12-palaisen nuppipalapelin. Puhe on vielä suurimmaksi osaksi siansaksaa, mutta sitä tulee koko ajan. :D

Sanoja on alkanut nyt parin viikon sisällä tulla enemmän, oiskohan niitä nyt parisenkymmentä, ja muutama kaksisanainen lause tyyliin "ei näy", "ei ota" , "sinne meni" tms. Ymmärtää todella hyvin puhetta ja kommunikoi nyökkäämällä yms.

Tutti on öisin vielä, tässä kesän aikana olen asettanut tavoitteeksi siitä päästä eroon.

Pottailuharjoittelut juuri meneillään, muttei ole vielä lähellekään päiväkuiva. Pissa tulee pottaan satunnaisesti, ei tunnista pissahätää. On nyt kakannut toista viikkoa niin että kakkaa potalla istuen vaippaan. Lähipäivinä alan ottaa vaippa pois ennen kakkimista, jos saisi sen kakan pottaan.

En tiedä onko se erityisen aikaisin oppimista, mutta suht ajoissa juoksi, taisi olla häthätää vuoden kun porhalsi täyttä vauhtia. Rohkea on myös, viime kesänä vuoden vanhana jo laski ihan kunnollisen kokoisista liukumäistä, ei mitkään taaperoversiot kelvanneet. :D

Meillä on neuvola ensi viikolla, mutta kotimittausten mukaan painoa olisi jotain 13 ja 14 kilon välillä, ja pituutta 92-94 cm.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meillä paria viikkoa vajaa 2-v: syö itse ja juo hienosti lasista, osaa yli10 sanaa(lisäksi joitakin sanoja ruotsiksi), ja yhdistelee sanoja, esim. Hauva tuolla ja mä menen. Kasaa palikoista tornin, Pottaan tekee melkein kaikki tarpeet, vaippa jätetään parin viikon päästä pois. Osaa pukea paidan ja housut sekä sukat(sukkahousuja ei saa puettua)- myös takki ja ulkohousut osaa itse pukea ja kengät laittaa jalkaan. Tuttia ei ole syöny koskaan. Tykkää myös hoivata hauvaa: antaa sille ruokaa, luita ja vettä(meillä tyttö pitää huolta että koiralla on kaikkea riittävästi)
 
"Kahden äiti"
Meidän kaksivuotias tyttö on n. 95cm pitkä ja painaa 15kg. Syö siististi itse ja juo tavallisesta lasista/mukista. Puhuu usean sanan lauseita, ja puhuu paljon! Mikään asia ei jää selittämättä :D
Osaa tehdä 24 palan palapelejä. Osaa pukea muuten mutta sukat ja sukkahousut tuottaa vaikeuksia, mutta on laiska pukija. On päiväkuiva, yövaippa on välillä kuiva, toivottavasti kesällä päästään siitäkin eroon.
Juoksee ja touhuaa paljon isosiskon perässä, kova kiire oppia kaikki sama mitä pari vuotta vanhempi siskokin tekee.
 
"Vierailija"
Tyttö, 92 cm ja noin 12 kg.

Syö itse haarukalla. Väsyneenä pyytää syöttämään (ja me syötämme, koska haluamme "lelliä" vanhempia lapsia, koska meille syntyi juuri vauva). Juo lasista.

Tekee itse 20 palan palapelejä, tarpeeksi avustettuna tietty isompiakin.
Puhuu huonohkosti. Sanoo lyhyitä lauseita, mutta ääntämys on usein epäselvää.
Pottailu sujuu erittäin heikosti... Laiskat vanhemmat...
Ei ole ollut tuttia noin vuoteen.
 
1.v. 7kk syö itse, kokoaa 10 palaisen nuppipalapelin, ajaa potkupyörällä itse parinkymmenen metrin matkoja. Tutti jätettiin kuukausi sitten, sitä ennen oli öisin. Puhuu hulluna esim "isi, tule, leikitään leegoilla" " mennään leikkimään kakkuja, lapiolla" jne.. Eli tulee lauseita, joskin vajaavaisia. Potalle tekee suurimman osan, mutta unohtaa monesti, että on hätä tai ei vain halua lähteä potalle.
Aloitti kaiken aikaisin :)
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
meillä poika täyttää 2 kesäkuun alussa. Ei suostu potalle, syö itse kohtuullisen hyvin. Tutti on päiväunilla ja yöllä, palapeleistä ei paljon perusta autot on jees, puhuu yksittäisiä sanoja mutta tulee kyllä ymmäretyksi kotosalla ollessa. Pituutta reilusti yli 90 cm ja painoa jotain 15-16 kiloa. Maailman ihanin poika <3
 
Meillä
Mielenkiinnosta kyselen.

Mitä tiedän kaksivuotiaat osaavat? Syödä itse? Koota palapelejä? Paljonko tulee puhetta? Pottailu? Onko tuttia enään?

Paino ja pituus?

Onko erityisiä taitoja jotka oppinut varhain?
nyt jo 2½v.
- Oppi itse syömään 1v4kk,tahallaan ei yleensä sotke,pienestä tavallisesta lasista juonut alle 1v. asti.
-Palapeleistä nyt vasta alkanut kiinnostumaan,ei osaa vielä muita kuin nuppipalapelejä.
-Alkoi aikaisin puhumaan,1v2kk oli jo yli 60 sanaa.2v. puhui pitkiä lauseita ja selvästi,ärräkin tulee melkein oikein.
-Pottailu aloitettiin jo alle 1v.,vaipoista pääsi 1v9kk,yövaippaa käytettiin vielä muutama kuukausi,vaikka se olikin yleensä kuiva.
-Tutin käytön lopetti n.1v2kk.
-2v. oli 91cm ja 11,8kg.
 
"sondersson"
meidän poju on aina syönyt itse, 6 kk lähtien. Alkoi käymään pöntöllä itsenäisesti yksveenä, kakalla käy potalla. ei ole kiinnostunut palapeleistä yms. pelkästään lätkästä ja sählystä :D
 
"vieras"
-syönyt itse noin vuoden verran
-tekee 10-15 palaisia tavallisia palapelejä
-piirtää pääjalkaisia
-puhuu ymmärettävästi pitkillä lauseilla
-ei ole huolinut tuttia koskaan
-pottailu sujuu vaihtelevasti, kotona sujuu parhaiten kun housut ja vaippa pois kokonaan ja potta lattialla
-osaa laskea noin seisemään, luettelee numerot 12 asti
-osaa kävellä varpaillaan
-2v mitat: paino 12, 45, pit.84,7
 
2,5v päivä ja yökuiva (paitsi kakan suhteen:snotty:) käy vain vessan pöntöllä, ei tykkää potasta. Puhuu pitkiä lauseita esim: "katso äiti, tuolla on iso karhu mennään halimaan sitä"
Tuttia ei ole käyttänyt koskaan. Syö haarukalla ja veitsellä itse lähes aina (poikkeus puuro aamuisin) hyppii, pomppii, kiipeilee, tanssii, laulaa jne jne,,
 
Poika 2v3kk Syö itse, kokoaa nupillisia ja nupittomia palapelejä, mutta se ei ole hänen lempipuuhaansa. Laskee seitsemään. Puhuu 4-5 sanaisia lauseita, mutta moni sana hakee vielä itseään ja on aika epävarma puhumaan edelleen. Kiipeilee, hyppii, pomppii ja tänään melkein polki pyörää :) Pottailussa on menossa joku totaalikieltäytymisvaihe täälläkin, kokeillaan kesällä uudestaan sitten. Tuttia ei ole ollut melkein kahteen vuoteen. Tunnistaa logoja, esim. kauppojen tai autojen merkkejä ja toistaa niitä.

Paino on noin 13kg, pituudesta en olekaan yhtään varma enää. Tuntuu kasvaneen silmissä.
 

Yhteistyössä