La Elokuussa 2009/heinäkuun lopussa 2009

Vau, onpas tämä aktiivinen ketju! Juttua tullut niin paljon, että meni hetkinen kahlatessa viestit läpi. Tervetuloa kaikille uusille! :flower:

Täällä oireet voimistuvat. Vielä en ole yökännyt, mutta pahanolon/huonon olon tunne on melkoinen. Ruoka maistuu oudolle. Ruokahalu on vähäinen/olematon. Ja oireeseen tullut lisänä päänsärky, eilen piti jo ottaa lääkettä kun se oli niin voimakas kipu.. ja tänään näyttää olevan tulossa samaa. Taidan soittaa neuvolaan ja kysyä tuosta särystä..

Mulla on neuvola varattuna ensi viikolle. Mieliala vaihtelee rajusti.. itkusta iloon, raivoon ja kaikkea siltä väliltä. Ja siihen vielä se valtaisa yökötyksen tunne niin jo on.. ei ole näin voimakkaita oireita minulla ollut aiemmissa raskauksissa tai sitten en vaan muista.
 
Mansikkatee , kaikki on varmasti hyvin :hug: Olet ajatuksissa.

Kävin ostamassa äsken appelsiini mehua, klementiinejä, porkkanoita ja omppuja, sekä mustikoita :LOL: Ne tuntuis sellasille, että voisi upota.

Onko ihan normaalia, että mulla ei juurikaan koske mahaan? Iltaisin usein "tuikkii" ja pikkuisen kiristää ja aristaa koko ajan, esim. yskiessä, mutta ei muuten.
 
Miulla on välillä ollut sellaista "kylmäystä" mahassa. Sitä oli kiinnittymisen aikaan (ainakin luulen, että se vuoto oli kiinnittymisvuotoa) ja nyt taas. Ihan kun olisi jääpussi mahan sisässä. Ei tunnu pahalta, vaan tuntuu vaan sellaiselta =)
Pahaa oloa ei ole varsinaisesti. Vähän etomista, mutta oksua ei ole tulossa. Mahaa koskee välillä, välillä se on erilaista kun menkkojen aikaa, tuntuu eri paikassa. mutta välillä se on _ihan_ kun menkkakipua, mutta ei ihan niin voimakasta (miulla aina ollut tosi kivuliaat menkat).
Mitään värillistä vutooa ei ole tullut.
 
mulla on menkkakivun tuntusia kipuja varsinki iltasin, ja jos oon kauhesti höösänny tai siivonnu. mut ne menee melko pian ohi vaan alkaakseen taas. ensin se vähän pelotti mut nyt se tuntuu jo normaalilta. mä tiedän et monella on ollu samaa ja hyvin on raskaus menny :)

iltasin jos on nauranu paljon, niin sitte tuntuu aika ilkeeltä just alavatsalla. mut sit pitä koittaa nauraa pallealla eikä koko vatsalla :D

tänään alko raskausviikko 6 :)
 
mulla on vatsa ollu melko hellänä...niinkun ulkoa että sisältä.. :) johtuneeko sitten edellisen section aieuttamista kiinnikkeistä..en tiedä.. Välillä vihlasee tosi kovaa jos yskäsen tai aivastan..sellain nopee viiltävä kipu menee just tossa sectio arven kohalla..toivotaan että paikat kestää vaikka onhan mulla jo reilu 2v leikkauksesta. Kauhee oksetus-olo kokoajan, mutta vielä ei ainakaan ole spytta lentänyt..onneks..viime raskaudessa söin pahaan olooni ihan kauheesti kaikkee suolasta ja rasvasta mut nyt ajatuskin ällöttää..joten hedelmä ja vihannes linjalla mennään täälläkin. Vettä vaan sais kyl varmaan juoda enemmn ku oon tosi laiska juomaan mitään ylipäätään..paitsi teetä ja kahvia :) ehkä se juominen helpottais näihin öllötys-oloihin. Vuotoja ei ole..jollei valkovuodon lisääntymistä lasketa..ja sitähän tulee..aluks luulin että mun hiiva(kroonikko) on pahentunut mut ei tuo kyl hiivaa ole ku ei limakalvot ole reagoineet. Mutta pitää sekin sitten tsekkauttaa kun on se eka lääkäri sitten.

Aikasemmin oli puhetta siitä ekasta neuvolasta että ottaako miehen mukaan, ni meillä ei mies ekaan neuvolaan pääse , mutta ultraan sano sit tulevansa. Esikoisesta oli kyl ekassa neuvolassa ja ultrissa myös. Joten eiköhän se nyttenkin ne ultrat ainakin mukana roiku.

ONKO kellään sitä että kun aamulla herää ja ei ole yöllä käyny veskissä ja rakko on täys ni sit ku meet pissalle ja alkaa rakko tyhjentyä ni alavatsaan sattuu?? ihan ku siel ois painetta?? Ku mulla tulee niin joka aamu..ni onkohan normaalia vai pitäskö soittaa neuvolaan?
 
Mansikkatee hyvä että pääset ultraan, eipähän tarvitse sitten jännittää kun näkee että kaikki kunnossa :heart:

Mä aikaistin sitä mun ultraa maanantaille kun silloin keskiviikkona olis aamusta ollut nvl ja illalla ultra. Olis aika ikävää jos ei kaikki olisikaan kunnossa niin ilmoitella sinne nvl:aan siitä sitten. Ja pääseepähän aikasemmin kurkkaamaan että kaikki on kunnossa. Ei jaksa enää pelätä olematonta, kun ei ole edes syytä. Kaikki on siis kunnossa, näin olen päättänyt :heart:

Mies lähtee kyllä tuonne ultraan mukaan ja toivottavasti pääsee muihinkin. Oli myös esikoista odottaessa. Silloin kävi alkuun myös nvl:ssa, mutta loppu raskaudessa ei sitten käynyt kun eipä siellä mitään oikeen tapahdu... Olishan se kiva jos tulisi kun kuunnellaan sydänääniä ekaa kertaa, on se niin ihmeellistä ja ihanaa... Katsotaan nyt miten viitsii olla töistä pois...

Starre uskoisin että on ihan normaalia että vatsassa tuntuu kun rakko on tupaten täynnä ja sitten tyhjentyy "paineella"... Tuskin tarvitsee nvl:aan soitella ellei kipu sitten ole tod. voimakasta. Tällöinhän voi olla kyse vaikka virtsatientulehduksesta?

Mites muuten teidän seksielämän on käynyt nyt odotusaikana? Meillä on kyllä aika hiljaista sillä saralla... :ashamed: Ei yksinkertaisesti illalla jaksa!!! Ja muulloin ei oikein onnistu kun on tuo esikoinen...

Lenan 6+0 (Jee 7. viikko pärähtää käyntiin!)
 
Huomenta! :) Piti kommentoida kovasti mut jotenkin on pää ihan sekasin eikä ajatukset pysy kasassa. Tyttö nukkuu just päikkäreitä, huomenna pitäis mennä tytön tarhaan ja mun töihin jos toi likan korvatulehdus nyt on laantunu tarpeeks...Pomo repi peliverkkarinsa jo tästäkin saikusta. :(

Kauhee jännitys päällä kun kävin eilen yhen koulun pääsykokeissa ja nt jännään ensviikkoon et miten käy...ja sit mietityttää tää masuasukki kun ei ole mitään oireita... :|

Nt pitäis mennä vähän siivoileen jotta vois sit mennä kauppaan kun tyttö heräilee.

Jakselkaahan hyvin kaikki! :hug:
 
Heipähei!
Minullakin on noita menkkamaisia kipuja alavatsalla, joskus enemmän, toisinaan vähemmän. Eilen tuli pikkuisen tuhruakin, mutta onneksi ei sen enempää. Vielä en tuosta huolestu.. tai huolestun tietysti, mutta siis ei tuosta pitäisi vielä huolestua.

Makuuhuoneessa on ollut erittäin hiljaista.. miehen harmiksi. Minua ei vaan kiinnosta, lisäksi paikat ovat ihan rutikuivatkin.. jauts.

Oksuoloa ei vielä ole ollut, ruokakin maistuu eikä päätäkään ole särkenyt. Olo on siis hyvä, mitä nyt tuo alavatsa välillä muistuttelee olemassaolostaan. Tuoremehuja on tehnyt enemmän mieli kuin normaalisti, Tropicana -mehuja voisin juoda vaikka kuinka paljon, kertoneeko tuo nyt sitten C -vitamiinin puutteesta. Muuten syön Multitabs -raskausvitamiineja yhden päivässä ja lisäksi otan vielä kalkki + d-vitamiini pillerin, maitotuotteita kun ei meinaa millään upota niin paljon kuin pitäisi. Söin kyllä just jugurtin vähän väkisinkin, että kalkkia tulisi edes jostakin.

Mutta päivä kerrallaan tässä mennään, takaraivossa kaivelee edellinen raskaus, mikä päätyi keskenmenoon, eihän sitä vaan voi olla miettimättä. Vaikka tämä alkuraskaus onkin ollut hyvin samanlainen kuin ekalla onnistunneella kerralla, viime kerta oli alusta asti ihan eriluokkaa ja huonosti kävi. Siihen nähden siis ihan hyvä mieli.

Sini, rv 5+0
 
OnSiisKevät kiitoksia, onnittelut sullekin! Oli kyl runsain plussapino mis oon ollut :heart:
Tikru70 eiks tuo tuorejuustokielto koske vaan pastöroimattomia tuotteita? kun suomalaisethan on lähes kaikki pastöroituja? tosin huono aika tulla raskaaks just ennen joulua, kun herahtaa vesi kielelle vaan aatellessakin savulohta... |O ja sit vielä pitäis yrittää olla vetämättä noita konvehteja kilotolkulla... no ei saa valittaa :)

ON pää räjähtää kohta! huomasin et täällä on muillakin ollut päänsärkyä. mitäköhän siihen vois oikeen hakea esim. apteekista kun ei nuita normikipulääkkeitä voi käyttää?

niin ja huomena alkaa 5+0
 
Heips! Täällä keskustelu käy vilkkaana, pari päivää poissa niin juttua on tullut sivu kaupalla =) Hyvä näin.
Naimisiin olen menossa 20 päivä, reilu viikko aikaa ja nyt alkaa jo jännittää ;)

Ultraan itse haluan oikeastaan sen takia, että saisi varmistuksen että masussa todella on jotain. Ja mulla tuo viime keskenmeno jätti todella pahat pelot, kun piti synnyttää ja poika oli jo ihan oikean vauvan näköinen :'(

Täällä myös kamppaillaan tupakan kanssa, jonain päivänä pystyy olla polttamatta, mutta jonain taas menee muutama tupakka. En viitti ottaa stressiä, kun saanut kumminkin aika hyvin pidettyä tupakoimattomia päiviä.
Ensi viikolle ajattelin varata ultraan ajan jos sitten vaikka häissä uskaltaisi kertoa ihmisille :)

Nyt lähden sovittamaan mahtuuko hääpuku enään päälle, pienensin juuri muutama kuukaus sitten ja nyt en tiedä pitääkö suurentaa :whistle:

heippa :wave:
Heitu ja onni-helmi rv 6 :heart:
 
Moikkista!

Täällä nyt varhaisultra takana (rv 6+5) ja kaikki just niin kuin pitikin: näkyi pieni sykkivä sydän ja 5mm pitkä sikiö pussissaan, kaikki kunnossa ja kuulemma erittäin hyvin. Itkuhan siinä tuli kun pitkän odotuksen jälkeen saa tämmöistä ihmettä todistaa :heart:

Eli nyt on hurjan paljon helpottuneempi olo, voi jotenkin alkaa uskoon ja luottaan tähän raskauteen hiljalleen.

Surppi: Sä ootkin tuttu tuolta odottajista, tervetuloa tänne ja onnea plussasta:) Aika samoissa mennään ja sama on ikäkin ja synnytyspaikka myös :) Olitteko hoidoissa Väestöliitossa? Mulla oli sama tilanne, syksyllä aloitettiin hoidot ja toisesta onnistuneesta hoitokerrasta (ekassa pelkät clomit ei viä tehonnu) tuli plussa...olimme myös varautuneet pitkään hoitorumbaan ja jopa koeputkihoitoihin, mutta nyt kävi näin onnellisesti. Pikkuhiljaa vasta alkaa uskoa asiaa...

t. Stellina ja pieni ihmeemme rv 6+5
 
Irmeli09
Onnittelut Stellina onnistuneesta ultrasta!

Itsellä iski tuossa äsken päivällä hurja väsy. Oikasinkin hieman tuossa pikkukakkosen päikkäreiden aikaan. Tämä raskaus varmasti vaikuttaa vaikka uskon että lisäksi väsytti mieltä myös tieto miehen työpaikalla alkavista yt-neuvotteluista. Minusta kun ei taida hetkeen olla töihin (olen nyt hoitovapaalla). Kyllä sillä miehellä varmaan on pullat ihan hyvin uunissa ja jos käy ohrasesti niin mahdollisesti jo toinen työpaikkakin tiedossa. Kyllä se silti vähän jännittää...

Irmeli + Armas-Armi 4+5
 
mäki odotan joulussa erityisesti niitä kiellettyjä ruokia :D fammon bravuuri on keitetyt kananmunan puolikkaat jossa nokare majoneesiä ja silliä päällä :p oi NAM! mut jos mä heitän sen sillin lattialle niin silloinhan mä voin sen syödä. pitää vaan kattoo ettei kukaan liukastu siihen silliin...


kiva stellina et ultrareissu oli menny hyvin :)
 
Voih, onnea stellina! Mä tuun kertomaan sit illalla, mitä mun masussa näkyi. Jännittää ihan älyttömän paljon.

Ruoka, vitamiinit: Mä oon kyllä alkanut tarkkailla syömisiäni. Vaihdoin leivät täysjyväleipään, eli Realia menee nyt paljon. Ja salaattia tai raastetta aina ruoan kanssa. Sit välipalaksi satsumia. Neuvolantäti käski mun käyttää enemmän maitovalmisteita. Pitäis juoda n. 8 dl maitoa päivässä, että tulee tarpeeksi kalsiumia. Syön sitä Multitabsin raskaus monivitamiinia yhden päivässä ja nyt sit lisäks Minisun d-vitamiinia (sitä kaikkein "tehottominta", 5 mikrogrammaa) yhden myös. D-vitamiinia pitäs tulla lisävalmisteena 10 mikrogrammaa vuorokaudessa talvikuukausina, eli maaliskuun loppuun näin.

Mun mies on halunnu kaikkiin neuvolatapaamisiin mukaan. Ainakin näin alussa. Ekassa neuvolassa oltiin yhessä ja nyt tänään mennään sinne varhaisultraan myös yhessä. Mun mielestä se on mukava, että hän on heti alusta asti mukana.

Mä oon myös huomannu, että pissaamisen tarve on kasvanut ihan valtavasti! Mä on aina ollu semmonen, että käyn ehkä kerran työpäivän aikana vessassa. Nyt tuntuu, että jatkuvasti. Ja varsinkin illalla! Eilen kävin neljä kertaa vessassa ennen kuin tuli uni. Uskomatonta!

Ja sitten se seksi. Huojentavaa kuulla, ettei muutamalla muullakaan oo seksielämää. Meillä ei oo peitto heilunu tän hedelmöityksen jälkeen. Musta tuntuu, että mies on ollu yhtä väsyny kuin mäkin. Sanoin jo eilen, että mulla on ikävä seksiä. Ehkä se tästä lähtee vielä.. =)

Mandy ja nappula 6+2
 


:heart: :heart: :heart: ELOMASUT 2009 :heart: :heart: :heart:

Meitä on jo 45 masunkasvattajaa!

nimi................ikä.......synnytyssairaala......monesko lapsi


Heinäkuun 24. päivä
Anna33............21................Kät....................esikoinen

Heinäkuun 25. päivä
Suveon............?.................?.........................esikoinen

Heinäkuun 27. päivä
Treelo...............29...............TYKS..................toinen

Heinäkuun 30. päivä
Stellina.............27...............TAYS..................esikoinen
Unicco..............30................MKS...................kolmas
piuli..................24................PKKS.................toinen
suzyco.............24................TAYS...................toinen

Heinäkuun 31. päivä
Kaksonen80.....28...............OYS..................esikoinen

Elokuun 1. päivä
Aaka.................25................?.......................toinen

Elokuun 2. päivä
Zebu.................33................?......................toinen
Mooka...............33................SeKS...............neljäs
Mandy81...........27...............K-SKS...............esikoinen

Elokuun 3. päivä
AnnaStiina82.....26..............Kät/KOS.............toinen
heitu.................27..................NKL.................viides
chick-82.............26..................KYS.................kolmas
Mansikkatee......25.................PHKS...............esikoinen

Elokuun 4. päivä
lenan................23................Kät/H...............toinen
Tipi....................?...................JS...................toinen

Elokuun 5. päivä
Tikru70..............38................NKL.................esikoinen
Tuiskuliina.........32................LUS..................kolmas
outiko................24...............K-SKS...............esikoinen

Elokuun 6. päivä
H-a-n-n-e..........29................KYS.................toinen
Starre................23................HYS................toinen

Elokuun 7. päivä
Hudjuke............31...............MHSO...............kolmas

Elokuun 8. päivä
Annitanni...........24..................?...................esikoinen
vintage..............30..................?...................esikoinen

Elokuun 9. päivä
L3nen...............28..................?.....................kolmas

Elokuun 10. päivä
missLuupää......25...............K-HKS...............toinen
pisita................28...............TAYS.................kolmas
nibbler..............21................MHSO..............esikoinen
miranda-81.......27.................NKL.................toinen
äiti ja esikko......?...................JS...................toinen

Elokuun 11. päivä
Sini74...............34.................JS....................toinen
Hempukka87....21................SeKS................esikoinen

Elokuun 12. päivä
aurora81.........27.................PHKS...............esikoinen
elizabeta.........28.................TAYS................toinen
surppi..............27.................TAYS...............esikoinen

Elokuun 13. päivä
Irmeli09............34................TAYS.................kolmas

Elokuun 14. päivä
kiana78.............30................TYKS................viides

Elokuun 15. päivä
ssihinä.............32................K-HKS................kolmas

Elokuun 16. päivä
Otawa.............33..................OYS..................viides

Laskettuaika ei tiedossa
vilmav2.............21.................SeKS...............esikoinen
pippuri81..........28.................KOKS...............toinen
Jopsu87............21..................JS...................esikoinen
OnSiisKevät......26.................EKKS...............esikoinen






Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson keskusairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
MHSO = Malmin terveydenhuoltoalue/Pietarsaari
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus

 
joo ei meilläkään oon enää seksiä. mun tekee kyl mieli mutta tuo mies on niin saita :D mut ei mun tee mieli niin paljoo ku ennen.

että mä oon tylsä, mä en oo vielä heittäny menee mun kuukautissuojiani. mut on se ihanaa ku ei oo enää menkkoja :D mä vaan en vielä uskalla tuota kuppianikaan haudata ku ei vielä tiedä mitä täs tapahtuu.
ihana siskoni oli tehny ittelleen raskauskalenterin niin että se tietää mitä mulle ja Bartille kuuluu :D :heart:

ja vitamiineista oli puhe. mä oon muutenki ruuan kans joutunu laskeskelee noita vitamiini pitoisuuksia joten melko monipuolisesti mä oon syöny jo monta kuukautta. varmuudeks mä ostin nyt niitä lady vita plussia joita mun pitää muistaa ottaa se kolme. *kääntyy laukulle ja ottaa päivän viimeisen nyt muistaessaan*

Heitu vatsa sisään ja tissit ylös kyllä se vielä päälle menee :)
 
Siis eikä savukalaa saa syödä? :eek: Mä söin sitä tänään jouluaterialla!!! :'( :'(

Stellina, ihana uutinen että kaikki on hyvin. Tänään olin juuri ajatellut että ehkä me emme varhaisultraan, mutta nyt kun luin käynnistänne, niin tekisi kyllä itsekin mieli mennä. Uskaltaisi varmaan paremmin keskittyä raskauteen..

vilmav, mulla on kanssa sellanen olo että voisin mennä ekaan neuvolaan yksin. Jotenkin mä kertoisin asioista eri lailla kun mies ei olis mukana..

Mansikkatee tsemppiä huomiselle, kaikki on varmasti hyvin..

Mandyn ultrakuulumisia odotellaan..

Muuten, tehdäänkö varhaisultra emättimen kautta? Kokematon kyselee..

Mun suurin murhe on tosi stressaava työ. Ollaan ihan ylityöllistettyjä siellä ja oon ruvennut reagoimaan viimesen puolen vuoden ajan siihen mahalla. Heti kun mua alkaa ahdistaa niin mahaa kouristaa. Nyt pelkään lisäksi vauvan puolesta, että mitä tää mun stressi sille aiheuttaa. Ja se ei tosiaan helpota asiaa. Tiedän ettei ne työasiat oo oikeesti tärkeitä, mutta mä en voi sille mitään..
 

Yhteistyössä