La Elokuussa 2009/heinäkuun lopussa 2009

Paljon näyttää meitä olevan.

Itse olen täällä ihan ensimmäistä kertaa. Kuulin kaverilta että plussassa on tällaisia ryhmiä.

Itselläni rv 4 ja 2-6 päivää päälle, riippuen miten laskee.

Laskettu aika 8.8.2009. Siskon mies ehti jo naureskella, että siinähän synnyttelet intiaanikesänä!

Ei lapsia entuudestaan, joten paljon muiden mammojen tai jo äitien apua otetaan mielellään vastaan!

Itse olen 30 v. Ensikertalainen. Synnytyssairaalasta ei tietoa vielä, koska mahdollisuuksia on monta. Tällä hetkellä asun Helsingissä.

Oireina mieletön väsymys ja vessassa ramppailu. Testin tein tiistaina. Keskiviikkona vielä verikoe päälle ja tänään varasin neuvolan sekä ensimmäisen ultran raskausviikolle 7 ihan varmuuden vuoksi, ettei olisi tuulimuna vain.

Pikkujoulu aika tekee tosiaan hiukan hankalan tästä odotuksesta! Viinaa ei vaikea välttää mutta valkoisten valheiden keksiminen tuottaa hankaluuksia.
 
Tervetuloa uusille! :flower:

Täällä alkaa oireita pikku hiljaa ilmenemään lisää. Yökötyksen tunnetta (ei oksentamista eikä oksentamisen tunnetta).. ja mitään ei tee mieli syödä. Aloitin tänään lounasta syömään ja oli pakko jättää parin haarukallisen jälkeen kesken kun ei saanut menemään alas. Pari päivää ollut tällaista tunnetta.. mikään ei maistu, mitään ei tee mieli syödä. Vettä kyllä menisi senkin edestä! Sitä voisin juoda jatkuvasti - siinä kun ei ole varsinaisesti makua, niin kai se ei sen takia yökötä.
 
Kiitos. Tosiaan tuo vesi on kumma juttu. Itse en ole ennen vettä juonut hirveästi, mutta nyt sitäkin enemmän! Ja mies kun oli juonut pulloveden eilen juuri kun sen olin ostanut, niin siitäkö riemu repesi!

Mitä muuten tarkoittaa rv:n jälkeen tuo +0 tai +2? tarkoittaako se raskausviikko esim. 5 ja + 2 päivää? Ensikertalainen kyselee :)
 
:wave: Moikka kaikille Ja tervetuloa kaikille uusille :flower: :flower:

nibbler mukavaa, että täällä pinossa on toinenkin jeppiksestä =) nii ja meijän sairaalan lyhenne on MHSO = Malmin terveydenhuoltoalue :D

Tarrasukkia kaikille :heart:

Hudjuke 4+5
 
Hei Mandy81, mites se neuvola käynti meni? Kiinnostaa tietää, et mitä siellä tehdään.

Itsellä vielä oireena melkoset vatsakivut hetkittäin. Nyt vaan toivoo, että tuo kipu ei enteilisi mitään pahaa :(

Kaksonen80 rv5+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaksonen80:
Hei Mandy81, mites se neuvola käynti meni? Kiinnostaa tietää, et mitä siellä tehdään.

Itsellä vielä oireena melkoset vatsakivut hetkittäin. Nyt vaan toivoo, että tuo kipu ei enteilisi mitään pahaa :(

Kaksonen80 rv5+6
Itsekin varasin neuvolan ja sain sen 30.12! Neuvolan täti vaikutti oikein mukavalla ja oli kovin iloinen, mutta kiinnostaa kyllä kuulla Mandy81 kokemuksia myös!

Ja Kaksonen80 - millaisia kipua sulla on hetkittäin? Itselläni pieniä kipuja kohdun vasemmassa yläkulmassa ja tuntuu hiukan nipistykseltä / pieneltä vedolta myös kohdun seinämässä, Aivan kuin olisi virtsatien tulehdus tavallaan. Itseäni kivut myös huolestuttuu. Kai ne ovat ihan normaaleja mutta silti. Osaako joku kertoa enemmän :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annitanni:
Miten olette muut ajatelleet alkuraskauden ultrat ym? maltatteko odottaa neuvolan ekaan asti? itse olen tehnyt vaan yhden testin ja oli kyllä niin selvä viiva, että ajattelin ettei tarvi noita enää tehdä..toivottavasti möykyllä kaikki hyvin:)

Ihanaa, että on tällainen palsta, sillä kuitenkaan ei vielä tuttujen kanssa näistä halua puhua, tiedätte mitä tarkoitan:) ja mies on kuitenkin mies.. :D

mun piti tänään lukea tenttiin, onneksi aiheena äitiyshuolto, joten saan rauhassa surffailla netissä ja samalla oppia tenttiä varten :D
Itse ajattelin, että menen ultraan heti rv 7, eli muutaman viikon päästä. Ihan vain oman mielenrauhan vuoksi.
Ja veit sanat suustani tämän palstan tärkeydestä. Normaalisti meidän perheessä kun mies tietää kaikesta kaiken. Totesi sitten vain alku "järkytyksen / huuman" jälkeen, että en tiedä tästä jutusta sitten yhtään mitään. Mä olen se tukipilari! Jep jep. Oli kuitenkin pakko soittaa siskolle, jolla juuri 1 v lapsi. Se oli riemuissaan ja isosiskon tapaan antoi heti hyviä vinkkejä, mutta kiva kuulla täältä myös toisten naisten kokemuksia ja ajatuksia :)
 
Mulla on ne kivut siellä täällä kohdun paikeilla. Ei mitenkään tietyssä paikassa. Sellaista vihlovaa kipua, et teke mieli painua kippuraan. Ajattelinkin huomenna soitella neuvolaa, jos sitä mun käynti aikaa sai aikaistettua, kun se nyt olis vasta 17.12.

Tietäiskö muuten kukaan jotain hyvää info kirjaa tulevalle isälle. Ajattelin, et se olis kiva joululahja :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaksonen80:
Mulla on ne kivut siellä täällä kohdun paikeilla. Ei mitenkään tietyssä paikassa. Sellaista vihlovaa kipua, et teke mieli painua kippuraan. Ajattelinkin huomenna soitella neuvolaa, jos sitä mun käynti aikaa sai aikaistettua, kun se nyt olis vasta 17.12.

Tietäiskö muuten kukaan jotain hyvää info kirjaa tulevalle isälle. Ajattelin, et se olis kiva joululahja :)
Mulla tuli tuollainen iso vihlova kipu eilen illalla, mutta ei toistuvasti. Paljon voimaa sinulle. Tuskin se mitään on, mutta kannattaahan se varmistaa. Tuo kirja on hyvä joululahja idea! Saanko lainata :) :flohttp://kaksplus.fi/keskustelu/t1244377,lainaa-13667119#wer:
 
Ja tervetuloa kaikki uudet :flower:

Täällä kaikki tuntuu niin uudelta ja jännältä. Edellisestä raskaudesta ku on jo aikaa. Tekis mieli huutaa kaikille onnesta, mut ko ei vielä vaan voi ilouutista kertoa. Minä olin varautunu paljon pidempään yritykseen ku mulla toimii vain toinen munasarja kasvaimen jäljiltä. Mutta nyt leijun onneni kukkuloilla:)
Väsymys vaivaa ja rinnat herkät. Vatsakipuja välillä... ja hajut saa yökkäämään, mutta kaikki tää vaan tekee onneliseks ku muistuttaa et johtuu tulevasta vaavista :heart:

Mukava viikonjatkoa kaikille:)
 
Moi taas =) Uusille onnea ja tervetuloa :flower:
Mä en oikeesti enään tiedä mitä tekisin, ku olen koko ajan ihan raivon partaalla :whistle: mies saa kuulla kunniansa jo aamusta alkaen :ashamed: Ei vaan hermot kestä, meillä huomenna muutto ja 20 päivä häät joten tekemistä on jo liikaakin. No meneepähän viikot nopeasti =) Mulla on kyllä jotenkin tosi vaikeeta ymmärtää, että raskaana ollaan, tänään tein taas uuden testin ku pelottaa vaan niin paljon :|
Neuvolaan varasin ajan, se on 30 päivä =) Ajattelin varata myös ultra ajan muutaman viikon päähän jos vaikka sitten vois hieman edes huokaista.

Mutta nyt nukkumaan kauniita unia kaikille :hug:
 
Ihan nyt vanhana (tai kokeneena) täytyy sanoa että mä olen enempi huolissani koska mulla ei oikein ole minkäänlaisia vihlaisuja :D Että jonkinlainen vihlonta kuuluu asiaan tässä hommassa! Ei toki sellainen, että menee toimintakyvyttömäksi mutta joskus mullakin vihloi silloin tällöin todella kovasti.

Ja eka neuvola, yleensä se on suurimmaksi osaksi juttelua ja kortin täyttämistä, taustatietojen keräämistä ja toki saatte pinkan opiskeltelevaa mukaan. Verikoe, verenpaine, hemoglobiini, mahdolliset sairaudet. Meillä eka käyntiin saa varata lähes tunnin.
Meillä pääsee kunnalliseen ultraan siinä rv 10 tienoilla sillä laite on aika vanha, eli ultraus tapahtuu vatsan päältä. Jos haluaa varhaisraskauden ultraan niin se pitää kustantaa itse.

Itse menen neuvolaan jo ensi viikolla kun muiden syiden takia tuossa kerkisin panikoimaan (mulle oli tulossa leikkaus mutta nyt se on siirretty siihen kunnes synnytän) ja varmaan vaikuttaa myös se, että edellinen raskaus meni kesken rv 19 ja mulla on kovin huolehtiva terveydenhoitaja, haluaa kai nähdä tarvitsenko jotain erityistä tukea, sillä jos olen täysin paniikissa oletan pääseväni sairaalaan ultraan, vaikkei ole syytä epäillä sen enempää keskenmenoa kuin muillakaan, viimeeksi oli vain huonoa tuuria.

Nyt hyvät yöt kaikille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Irmeli09:
Pisita: Hauska sattuma jos molemmilla samanikäiset pojat, LA:t lähes samat ja synnytyssairaalakin sama. Siellähän me sitten varmaan maataan vierekkäisissä pedeissä ne tyttövauvat sylissä ensi elokuussa. Eiköstä vain. Sovitaanko heti treffit :D .
:D juu aikas hyvät tsänsit ois reffata... ite vaan en tiedä olenko tavallisella osastolla vai 4:lla kun tämä kolmonen tullaan leikkaamaan suunnitellulla sectiolla kahden aikaisemman takia.. :/ mikä vähän jännittää kyllä vaikka "tuttua" onkin..

Vielä ei kyllä jotenkin ole iskostunut päähän että vauva on tulossa... TAAS =) kaipa se tässä jossai vaiheessa, viim. sitten sydänäänien ja ultran sekä kun alkaa liikkumaan masussa... Aamulla tulee huonoa oloa jos ei syö sekä saattaa tulla pitkin päivää sitä myös. Rinnoissa nk.vihloo välillä ja valkkaria tulee runsaasti. Muita oireita ei ole vielä ilmaantunut... Mutta tässäkin jo tarpeeksi koska tosiaan aikaisemmista ei ole mitään ollut kun vasta siellä rv6-8.

Pisita rv4+3
 
Hei !! Ilmoittautuisin varovasti tähän pinoon mukaan. Taustoja sen verran, että keskenmenoja on ollut niin monta etten juuri vielä osaa iloita tästä. Päivä kerrallaan. Viimesin km oli syyskuussa.

Oiretta löytyy jos jonkinmoista, samanlaista kun esikkoa (1v.) ootellessa.

La olisi yhdellä laskurilla 4.8. ja synnärinä Jorvi.

 
Irmeli09
Minulla on tänään ollut hieman parempi päivä (lue oireettomampi ) kuin eilen. Eilen oli vähän väliä outo vähän etova olo ja tosiaan alkoi pelottaa että jos tämä olotila tästä vain joka päivä hieman huononee on lopputulos kurja. Ainoastaan saunominen oli liikaa. Tuli tuttu tunne siitä että pitäisi nojailla seiniin. Minulla on tuollainen olotila ollut aina silloin tällöin (ei näillä viikoilla tosin) molemmista aikaisemmista raskauksista. Tosin kerkisin tuossa varmaan viikko sitten tuota olotilaa jo kaipailemaankin kun etsimällä etsin kaiken maailman raskausoireita ennen positiivista testiä :LOL: .

Irmeli rv 4+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hudjuke:
:wave: Moikka kaikille Ja tervetuloa kaikille uusille :flower: :flower:

nibbler mukavaa, että täällä pinossa on toinenkin jeppiksestä =) nii ja meijän sairaalan lyhenne on MHSO = Malmin terveydenhuoltoalue :D

Tarrasukkia kaikille :heart:

Hudjuke 4+5
mun mielestä tuo PRSS oli hauskempi :LOL: mut tuon mä huomasin kans eilen ku siellä kävin että sehän sen nimi onki.

vaude mikä sattuma :D meitä pietarsaarelaisia näyttää tulevan palstalla vastaan ku sieniä sateella nykyään :)

Nibbler ja Bart 4+3
 
oireistoa tällä hetkellä. Menkkakipuja! tulee ja menee mutta kun ne tulee niin ai että on kipeetä. onneks tietää valmiiks että ei se kestä kahta minuuttia kauempaa niin on vaan laitettava hampaat yhteen ja kestää.

toinen oire näyttää olevan yökuikkuilu. nukahtamisessa ei mitään ongelmaa mikä onki tervetullutta vaihtelua, mutta herääminen! kuka haluu nousta pirteenä sängystä viiden-kuuden maissa varsinkaan kun on sairaslomalla? :LOL: Bart vasta niin pieni ja nyt jo pitää mammaa hereillä.

Sitä mun piti kysyä teiltä että ootteko te ottamassa sitä raskausvakuutusta (onko se suomeks sillä nimellä?)
 
Huomenta vaan kaikille,

Täällä "outo" olo jatkuu. Pahoinvointia ei ole, mutta ruokaa ei tee mieli eikä mikään maistu (tai maistuu suussa ihan kummalle, kaikki melkein pahalle, olipa mitä vain.. kaikki ruoka vastenmielistä).. ja koko ajan nälkä.. mutta kiva kun mitään ei saa menemään alas kun kaikki "kuvottaa". Plääh. Tää on mulle ihan uutta, ei ole tällaista kahdessa aiemmassa raskaudessa - päinvastoin!! Vettä edelleen menee ja sitä tekee mielikin. Ja jotenkin olettaisin kun raskausviikot vielä niin pienet, että tämä on vasta "alkusoittoa"... :x

Hyvää ja iloista päivää kaikille! Nauttikaa viikonlopusta! :flower:

 
Heitu meillä onkin samat tilanteet täällä. Meillä häät on joulun jälkeen:) Ja muutto tammikuus ku kämppä ostettin:)
Jaksamisia kaiken härdellin keskelle :hug:
Täällä on aamusta juilinu mahaa oikein kunnolla. Iltavuoroon pitäs töihin taas jaksaa. Toivottavasti ei mee pahemmaks. Eilen yökkäytti kaikki hajut... mut viikonloppuna saa onneks sit lepäillä rauhas:)
 
Heippa hei. Plussanut olen toissapäivänä ja tänään eli elovauva olisi meillekin tiedossa, mikäli kaikki saa jatkua hyvin :heart: Neuvola varattu ja se olisi 15.12, koska viikoista ei ole varmuutta. Uskoisin että ollaan n.vko 4. Yhtään luomukuukautisia ei tullut pillereiden jälkeen joten siitä tämä epävarmuus.
 


:heart: :heart: :heart: ELOMASUT 2009 :heart: :heart: :heart:

Meitä on jo 29 masunkasvattajaa!

nimi................ikä.......synnytyssairaala......monesko lapsi


Heinäkuun 27. päivä
Treelo...............29...............TYKS..................toinen

Heinäkuun 30. päivä
Stellina..............?.................?......................esikoinen
Unicco..............30................MKS..................kolmas

Heinäkuun 31. päivä

Kaksonen89.....28...............OYS..................esikoinen

Elokuun 1. päivä
Aaka.................25................?.......................toinen

Elokuun 2. päivä
Zebu.................33................?.....................toinen
Mooka...............33................SeKS...............neljäs
Mandy81...........27...............K-SKS................esikoinen

Elokuun 3. päivä
AnnaStiina82.....26..............Kät/KOS.............toinen
heitu.................27..................NKL.................viides
chick-82............26..................KYS.................kolmas

Elokuun 4. päivä
lenan................23................Kät/H...............toinen
Tipi....................?...................JS...................toinen

Elokuun 5. päivä
Tikru70..............38................NKL.................esikoinen
Tuiskuliina.........32................LUS..................kolmas

Elokuun 6. päivä
H-a-n-n-e..........29................KYS.................toinen

Elokuun 7. päivä
Hudjuke............31...............K-PKS...............kolmas

Elokuun 8. päivä
Annitanni...........24..................?...................esikoinen
vintage..............30..................?...................esikoinen

Elokuun 9. päivä
L3nen...............28..................?.....................kolmas

Elokuun 10. päivä
missLuupää......25...............K-HKS...............toinen
pisita................28...............TAYS.................kolmas
nibbler.............21................PRSS................esikoinen

Elokuun 11. päivä
Sini74..............34.................JS....................toinen

Elokuun 13. päivä
Irmeli09............34................TAYS.................kolmas

Elokuun 14. päivä
kiana78.............30................TYKS................viides

Elokuun 15. päivä
ssihinä.............32...................?....................kolmas

Elokuun 16. päivä
Otawa.............?......................?....................?

Laskettuaika ei tiedossa
vilmav2.............?......................?...................?






Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson keskusairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
MHSO = Malmin terveydenhuoltoalue/Pietarsaari
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus

 
Yhteen päivään en päässy koneelle ja meitä elomasuja oli tullut jo tosi monta lisää! Yritin lisäillä kaikki tuonne listaan. Kertokaa, jos kaikki tiedot eivät täsmää. Onnea kaikille uusille plussauksesta ja tervetuloa mukaan! :flower: :heart:

Kävin eilen neuvolassa. Lasketuksi ajaksi päivittyi nyt 2.8.2008. Nettilaskuri näytti päivän myöhemmäksi. Sain paljon esitteitä ja infoa, jota jo tiesinkin ennestään. Oon tämmönen tiedonjanoinen kaikessa uudessa aina. :) Nyt menen hakemaan d-vitamiinivalmistetta apteekista. Sitä pitää kuulemma syödä talvikuukausina. Verikokokeita otettiin ja pitihän mun yrittää pyörtyä kahteenkin kertaan. Verentulo ei meinannu ihan heti tyrehtyä käsivarresta ja nyt aionkin tutkituttaa, ettei mulla ole verenvuototautia. Sitä kun on meidän suvussa. Saattaa tietysti olla, etten painanut tarpeeksi lujasti sitä lappua pistojäljen päällä.

Jep. Yritän myöhemmin lukea nuo teidän eiliset kirjoitukset ja kirjoitella lisää. Nyt pitäis tehdä töitäkin. :)
 

Yhteistyössä