Laadukas Älvsbytalo- heh (varoituksen sana)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Olipas täällä kiivasta keskustelua. Itse olen kuullut oikeastaan hyviä ja huonoja puolia älpparista. Onhan ne kuitenkin halpoja kun vertaa valmiisiin vanhoihin asuntoihin. Itsellä hakusessa 6h+k, mutta täällä sen kokoisista asunnoista saa maksaa yli 200000?+ tarvittavat pintaremontin jos kaipaa, joten välillä tulee mieleen että jospa hankkisin sen älpparin. Sitäpaitsi miksi täällä suurinpiirtein haukutaan muita, jos joku tykkää älpparista niin antaa niiden tykätä.
 
Tavallinen tallaaja
Joo. Huono kai se on. Nyt on asuttu yksi vuosi ko. valmistajan talossa. Ulko-ovet on vaihdettu uusiin veloituksetta.(takuuseen). Yksi kolminkertainen ikkuna on vaihdettu uuteen veloituksetta(takuuseen). Sisälämpötila pidetty +21 asteessa ja sähköä on kulunut 13000 kwh, sisältäen viiden viikon mittaisen kuivatusajan ennen sisäänmuuttoa. Täysin valmiina talo maksoi 102 000?. Olisivatko ovet ja ikkuna olleet paremmat 60 000? lisähintaanja olisiko sähkönkulutus pienempi tuolla samalla lisähinnalla? Ainakin me olemme olleet tyytyväisiä asumiseemme. Vielä kun saisi yhden naapurin vaihtoon niin kaikki olisi hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No ensinnäkin säästävät kaikessa, kaikki villat, eristeet yms. on just ja just vaaditun minimin. Alapohjan palkit on liian harvakseltaan (tehdäkseen ns. tukevan lattian, lattiapalkin on säälittävän ohuet (verrattuna muihin rossipohjiin), tuuletusongelmia ollut, ilmanvaihto suoraan 70- luvulta, kylppärin lattia lastulevyä (useita tapauksia joissa jo parin vuoden ikäisessä talossa lastulevyt aivan märkinä pesuhuoneessa), vain muovimatto päällä, useissa tapauksissa perustukset liikkuneet ja murtuneet, talo elänyt yli rajojensa, jolloin itse taloon tullut murtumia ja rakoja, taloyhtiö jatkuvasti mustalla listalla vikojen ja puutteidensa vuoksi (itse en ole kenenkään rakennusalan ammattilaisen kuullut sanovan mitään hyvää ko. tönöstä), takuuasiat ei toimi jne. jne.

Ja jokainenhan tietää sisustuksen tason, muovimattoa ja halpiskaappia jne, mutta niitä en viitsi tässä mainita, koska eivät ole rakennusteknisesti merkittäviä juttuja.

Tässä nyt siis ekat joita tulee mieleen.

EU:lta on muuten tulossa energiansäästödirektiivi ensi vuodella, missä on tarkaan määritelty kuinka paljon talo saa vuotaa hukkalämpöä ulos, eli ensi vuonna älvarit on sitten siinä muiden kanssa samalla viivalla.
Nämä aikaisemmat mallit myydään nyt sitten jópa vähän halvemmalla ulos ennenkuin kys direktiivi astuu voimaan.
Ollaan suunnittelemassa talon ostoa/rakentamista ja mies oli ottanut selvää. Älväriltä kertoivat tuon!
 
huoh
No ylipäänsä nuo talopaketit on sellasia, että kannattaa tarkasti niiden kans elää. Varsinki jos ne tosiaan tehdään täysin muualla ne talot ym ja tuodaan osia paikan päälle.

Talonrakentaminen on vähän hassua. Ammattimiehet eivät tee monen mielestä hyvää työtä, vaan joudutaan kinaamaan paljon asioista. Sitten tehdään kuitenkin pimeänä aika paljon noita>no aika vaikee valittaa sitten kun on rahat jo maksettu. Lisäksi talo pitäisi tehdä itse, vaikkei ole mikään ammattilainen. Silloin tulee hyvää jälkeä.

Tää on vaan niin jännää, että ammattimiehet on surkeitä ja itse ollaan hyviä tekeen ne talot ilman mitään kokemusta..no sit voi tehdä itse sen koko talon. Ammattimiehiäki on monenlaisia, mutta jos kovasti ahdistaa, niin en pimeänä palkkaisi. Silloin on sitä mainetta menettää. Nyt luulis olevan parempia ammattimiehiä tarjollaki hommiin, kun on työpulaa. Ja rakentaminen edullisempaa.

Itse en lähtis koko taloa rakentamaan, kun tuntuu että ongelmia on -itse rakentamissa tai muissakin tapauksissa. Sitä voi vaan miettiä, että eikös ne samat ongelmat koske kaikkia muitakin taloja tai rakennusfirmojen tekemiä rivareita jne. Ei kait nyt kaikki voi olla ihan p*skaa? =D Ei meillä ainakaan lapsuudenkoti ollut huono, hyvin oli rakennettu. Oli muuten ammattimies rakentanut itselleen talon...
 
mietiskelijä
Turussa myynnissä yksi älvsbytalo joka on 2000 paremmalla puolella rakennettu mietin vaan miten menee takuilla? Eli jos ostaa ja muutaa ja tulee ongelmia vaikka ekan 5 vuoden aikana kumman piikkiin menee talofirman vai myyjän kun eikös älväri lupaile tuota 10 ytakuuta. mut jos esim muutoskia kylppärissä laatat niin sit se on myyjällä takuu saumauksista aika kova? Onko tosiaan kylppärissä muovimatto se vesieriste materiaali jonka alla on tukevasti lastulevy levyjä? se ei paljoo vaadi et se alkaa homehtumaan yks pikku reikä jossain nurkassa ja huh huh? toi kylppärin vesi eristys eniten mietityttää
 
vierailija
Mielenkiintoista mielipiteiden vaihtoa, osa selvää omien kuvitelmien tuotetta, osa täysin tietämätöntä asioista ja osa selvää asiaa. Tuttu on tilannut ko. talopaketin ja siksi kiinnostuin kokemuksista. Itse pari taloa rakentaneen voisin todeta älvsby-talosta pari hyvää puolta. Siinä on rossipohja, helppo kontrolloida ja tarvittaessa korjata. Talossa räystäät, se on pelkkää plussaa pitkänpäälle. Harjakatto ja ullakkoa pääsee tarkastelemaan toisin kuin yläpohjan, missä sisä-ja ulkokatto ovat yhtä ja samaa ahdasta tilaa, mitä ei pääse mitenkään tarkastamaan.
 

Yhteistyössä