Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset vol. 3

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Gilmore: Enpä minä ainakaan välitä, milloin olisi lapsen syntymäaika, kun tämä projekti on näin pitkä muutenkin.... Ehkä ne, joilla tärppää aina 1 yk, voi miettiä ajoituksia tarkemmin. Mun mies sanoi silloin alkuvaiheessa, että olis kiva, jos lapsi syntyis alkuvuonna, niin ei olisi sitten pienin luokallaan yms. Mutta eipä ole enää ollut puhetta koko jutusta =)
 
Ada
Maanantai 18.2.2008

Janis...................30
Hazel..................28
Sitrus79..............28..........................................kesä stä 2006
Kvart Över..........28...........kp 27/ ??.....................yk 10/ 1

Toivo79...............28...........kp 25/27-34...aloitus syksy 2008
Oliva...................27....................................aloitus syksy 2008

Pilvilinna.............28............kp 2/28.....................yk 5
Drömma..............29............kp 4/28.......................yk 5
MemmuLiina........26...........kp 5/28-32..................yk 4
Hammy................28...........kp 6/28-29..................yk 3
Piip......................29...........kp 9/32-33.........syksystä 2006
Gilmore...............29...........kp 10/31-35..................yk 6
Kevätesikko........28...........kp 12/28-34.................yk 13
Vadelmaunelma..28...........kp 15/25-26................yk 4
Postimestari........29...........kp 17/23-28................yk 11
JuneGrace...........28...........kp 18/28-31................yk 3
Ada.....................29............kp 22/26-30.......toukokuusta 2007
Kaa.....................29............kp 25/31.....................yk 2
Unico..................28............kp 29/26-30................yk 14

Plussanneet:

Schätzchen (yk 2)
Unelma (yk 2)
Miumau (yk 6)
Hipu (yk 2)
Piipi79 (yk 5)
Naone (yk 1)
Taimi (yk4)
Joanna
Veera80 (yk 4)
Katarina81 (yk 1)
juuri (yk 3)
Hemuli (yk 2)
Renee (yk 1)
Coke (yk 4)
Matarena (yk 9)
Susanna78 (yk 4)
Nanna81 (yk 14)
Siilura (yk 3)
Novelle78 (yk 14)
 
Huomenta ja maanantaita,

Ajoituksesta oli aluksi puhetta, ja syysvauvaahan sitä lähdettiin hakemaan ekalla yk:lla. Nyt se on aivan sama, mihin vuodenaikaan kaveri tulee. Pääasia, että tulisi!

Taas tällanen ankee synkee väsy maanantai. Ja nukuin kuitenkin yli 8 tuntia. Käytiin eilen 10 km:n kävelylenkillä, kävi vähän voimille. Vaikka iltasin käydäänkin kävelemässä, niin ei ne lenkit ole kuin n. 2 km pitkiä. Rankkaa toi urheilu!
 
Ada
:headwall: tökkiköhän mun kone, vai tämä palsta? Mulla hävisi juuri pitkä tarina jonnekin.

Oi voi, olen nähnyt kaksi yötä unia vauvasta ja olen tällä hetkellä täysin unohtanut sen, kuinka yrityksen alkuaikoina iloitsin siitä, että ei olla tekemässä loppuvuoden vauvaa. Tässä kuumeilun kestäessä olen oppinut elämästä sen, että sitä ei voi ajastaa. Harras toive on vaan, että asiat jotenkin loksahtaisi onnellisesti kohdilleen, ja tänne tulisi joskus jonkun vuodenajan lapsi.

Pilvilinna - eikös sulla ollut sitä verensekaista? Selvisikö koskaan, mitä se oli? Mulla oli muutama kierto sitten sama homma, joka päättyi ihan normi tätiin. Muistaakseni myös testasin silloin - negan.

Unico - toivottavasti siellä ollaan kunnossa? Pidän täällä peukkuja ja toivon, että olette tehneet Siilurat ;) !
 
Mäkin ensin lähdin tekemään sitä talvivauvaa. Aloitettiin yritys maaliskuussa, niin ajateltiin että se ei kuitenkaan ihan ekasta tule, että ei vielä jouluksi, mutta tokastahan se tietenkin tulee ja sitten tulisi tammivauva. Huooh. Aivan sama nyt milloin syntyy, kunhan se olisi pian!

Täällä ei sitä ovista kyllä ole vielä ollut, tuskimpa tuleekaan tässä kierrossa. Lämmöt nimittäin edelleen alhaalla. Oon menossa lääkäriin tänään kun kurkku on edelleen kipeä (kohta viikon ollut) niin ajattelin kysäistä siellä myös näistä ihme oireista mitä mulla on ollut. Vuodan jotain ihan ällöttävää kellertävää hyytelölimaa ja alavatsaa sekä -selkää särkee. Toivottavasti en oo nyt saanut jotain tulehdusta alakertaan. Lämpöä ei kuitenkaan oo ollut eikä toi kipu oo mitään järkyttävää, niin en ehkä usko kohtutulehdukseen. Ja sen nyt muutenkin luulisi tulleen heti keskenmenon jälkeen eikä 4 viikkoa myöhemmin. Eiköhän tuo lekurilla selviä.

Mukavaa maanantaita kaikille! =)
 
Hyvää maanantaita!
Ada Mulla tuli viikon tuhrua, verensekaista ja kaikkea siltä väliltä, kunnes eilen aukes hanat. En tiedä mitä oli ku en kerenny testailemaankaan. Ei oo kyl aikoihin ollu tällaset menkat, mut eipä oo varmaan ovulaatiotakaan. Täytyy gyneltä kysellä johtuko hormoneista toi mun ihme tiputtelu. Ehdin jo toivoa niin paljon, ku oireitakin oli jos jonkilaista. Nyt kuitenki opin että mikään oire ei viittaa mihinkään ja raskautta ei kannata edes epäillä ennenku menkat on myöhässä.

Mitkäs fiilikset unicolla?
 
Kaa
Joskus itsekkin ajattelin, että haluaisin vauvan syntyvän vuoden alku- tai keskivaiheilla. Mutta juuri nyt minulle on ihan sama, milloin tuleva lapsemme syntyy. Kunhan vain syntyy... Vaikka jouluaattona tai uutenavuotena! Tahtoo vaan niin kovasti sen oman lapsen... :heart:
 
Aah, maailmanhistorian pisin siemennesteanalyysi on valmis. Aikaa kului 5,5 viikkoa. Olin alkanut olla jo varma, että tuloksia ei ole eikä tule, eikä meidän puheluihin kohta enää vastata.

Uutiset ovat kaikin puolin hyviä: Näyte oli vahva ja hyvä. Näytteen määrä oli hyvä, normaaleita siittiöitä oli paljon ja oikein hyvä prosentti uiskenteli innokkaasti ja nopeasti suoraan eteenpäin. Vain pieni tulehdusepäily löytyi näytteestä. Mies saa käydä lääkärissä, mutta ymmärtääkseni tulehduksella ei ole lisääntymisen kannalta ainakaan isoa merkitystä.

En tiedä, mitä ajattelisin. Etukäteen luulin, että saisin jonkun voimakkaan tunnereaktion siitä, että jokin asia olisi lopulta selvä, mutta en tiennyt miten mihinkin uutiseen suhtautuisin. En saanut mitään muuta kuin uupuneen ja tyhjän olon, sellaisen stressin laukeamisesta kertovan. Olen vähän yrittänyt tunnustella, koenko nyt, että kaikki on omaa syytäni. Olen aika helposti itseäni syyllistävä, joten toivon, että osaan suhtautua inhimillisesti itseeni.

----

En ole osannut koskaan ajatella, että juuri jouluvauva olisi kaikista huonoin vaihtoehto. Olen itse syntynyt aivan alkuvuonna ja uskon kärsineeni siitä vähintään yhtä paljon kuin joulukuun lapset. Olin kuolla tylsyyteen koulun ensimmäisillä luokilla, koska olin oppinut samat asiat aiemmin itse tai isosiskon vanavedessä. Sillä oli paljon vaikutusta myöhemmilläkin luokilla. Eikä ollut kivaa olla aina vanhin ja pisin tyttö. Murrosikä tuli minulla varhain, ja se aika oli suorastaan traumaattista. Lapset eivät olleen minulle julmia, mutta itse olin. Tunsin itseni tosi voimakkaaasti ulkopuoliseksi pitkään.

Tämän valossa olen suorastaan toivonut loppuvuoden lasta. Ei sillä, että sitä olisi sen mukaan yritetty ajoittaa. Yk 1 on ollut meillä puolitoista vuotta sitten syyskuussa, joten olisimme saaneet kesälapsen, jos se olisi onnistunut. Olen alusta asti uskonut (tiennyt?), etten voi vaikuttaa siihen, milloin lapsi tulee. Sehän voi syntyäkin kovin eri aikaan kuin laskettu aika on.
 
Hienoa Piip, että tulokset vihdoin tulivat!!

Kyllähän tuo hyvä asia on, että simpat olivat kunnossa, auttaa varmasti mahdollisissa jatkotoimenpiteissä hurjasti. Ymmärrän hyvin tuon itsensä syyllistämisen tunteen, mutta yritä työntää se pois, sillä et ole syyllinen!! Teillä on vain huono onni tässä hommassa, se ei missään nimessä ole sinun vikasi! Ja mistä sitä tietää, vaikka vika olisi ollut juuri tuossa pienessä tulehustekijässä ja homma pelittää sitten samantien kun se saadaan pois päiväjärjestyksestä? Toivotaan ainakin näin.

Miten tästä nyt edetään sitten? Saitteko jotain lisätutkimusaikoja?
 
KÖ: Kiitos rohkaisusta. Jatkamme niin, että mies käy lääkärissä ja katsotaan tämä kierto läpi. Gyne olisi nostanut mulle clomiannosta, jos olisi ehtinyt, mutta jouduin syömään koko kuurin ennen kuin ruuhkautunut YTHS sai mulle puhelinajan. Ilmeisesti nosto tehdään sen vuoksi, että kierto liian lyhyt siihen nähden, miltä munasolu näytti 14. kp:nä. Tämä kierto voi siis olla turha, mutta kestän kyllä yrittää siinäkin. :) Ensi kierrossa sitten kahdella klomilla.

Löysin netistä referenssejä noihin siemennestetuloksiin. Siellä sanottiin, että siemennesteen emäksisyys voi viitata tulehdukseen ja haittaa siittiöiden hedelmöittämiskykyä. Taitaa siis olla ihan aiheellista mennä urologille pikimmiten!
 
Sain tulokset nyt käteen ja tarkennan vielä, että näemmä normaalinmuotoisia siittiöitä oli aika vähän, vain 6 %. Viitearvo on 15 %. Ongelmia näyttäisi olevan siittiöiden pään muodossa. Mutta liikkuvuus on niin hyvää, että se kompensoi tuota, samoin siittiöiden kokonaismäärä. Viitearvo on 40 milj, mutta tuossa satsissa niitä oli niinkin paljon kuin 366 miljoonaa!

Olen ehtinyt vähän sulatella asiaa ja tunnelma on nyt tosi helpottunut.

Jotenkin pisti naurattamaan, kun mietin niitä pieniä raukkoja muhkuraisine ja vinoine päineen..
 
tervetuloa JuneGrace ja :hug: kaikille listalla liian ylos nousseille :ashamed:
Ja onne Kvartille kesatyopaikasta :flower:
Gilmore, sa kirjoitit tasmalleen mun ajatukset! vaikka kuinka ollaan jo kauan yritetty, mietin ihan samaa etta toivottavasti tarppais tassa kuussa tai sitten vasta huhti-toukokuussa. Ma olen itse syntynyt maaliskuussa ja olen aina miettinyt et joulukuun lapsilla ei ole helppoa, ma ajattelin et silloin kun taytin 18-vee et sain odottaa iaisyyden, vaikka odotin vaan maaliskuuhun asti. Samoin naa joululahjajutut, mulla on jo nyt vahan ongelmia kun on kavereilla jouluvauvoja/tammikuun alun vauvoja et ostanko kaksi lahjaa vai meneeko joulu ja synttarit yhdella paketilla. Ehka meidan pitais sinne Dr Philiin menna. Ja Murphyn lakien mukaan olen tasavarmasti tarppaamassa just jouluvauvoihin :/ tosin tassa tilanteessa ei enaa pitais nirsoilla, kun on tota yritysta jo noin paljon takana..
mulla on naa mitaansanomattomat paivat menossa, ovis meni ja tatiin on viela toivottavasti ainakin viikko. huhhuijaa, tylsaa..
 
Minä tunnustan ihan rehellisesti aina välillä miettiväni näitä vuodenaikajuttuja vauvan suhteen. Itse asiassa oma pieni jouluenkeli olisi tosi kiva! Tai vaikka kevätvauva. AAh...Ihan oikeasti on sama, milloin syntyy. Päivän kehotapahtumia: testasin siis eilen clear bluella lh-huipun - sarvi täynnä - aamuvirtsasta ja lisäksi vielä alkuillasta aconin testillä ovisplussan. Samoin tänään alkuillasta tuli heti selvä ovisplussa aconilla. Ihan vaan mielenkiinnosta siis testasin. Että en nyt sitten tiedä, mitä ajatella tästä oviksesta. Yleensä kierto on tuon 25pv ja heittää pikemminkin 23-24 kuin pitenisi kuten Gilmore tiedusteli. Joskus on ollut 26pv tai huimat 27. Mutta jos nyt kierto tuon 25pv niin kiire tulee kyllä kiinnittymisellä. Ikinä en muuten ole odottanut gyneaikaa näin malttamattomana :LOL:
 
Ada
Pilvilinna :hug: , uskon että toiveet oli korkealla. Toivottavasti jo tästä uudesta kierrosta tärppäisi! Luin että tiputtelu johtuu keltarauhashormonista (liian vähäisestä sellaisesta), mutta varmaan se gyne on viisaampi tässä asiassa :) .

Hienoa Piip, että hartaasti ja ajan kanssa tutkitut tulokset saapuivat. Ja onnea siitä, että ne olivat monilta osin niin myönteisiä. Eiköhän sitä vähän vinommallakin päällä onnistu pääsemään maaliin, varsinkin kun on noin hyvä joukko apureita matkassa! Heitä tosiaan kuitenkin syyllisyyden tunto pois! Se on ihan perusteeton tunne.

Vadelmaunelma - tulee tosiaan vähän kiire kiinnittyä, mutta ei se ollenkaan mahdotonta ole! Luin, että 9pv. riittää, mutta silloin on tosi kiire. Pidetään nyt peukkuja ja toivotaan sulle pitkää kiertoa! Onneksi tuo on sellainen vaiva, jonka voi vaivatta lääkkeillä hoitaa pois.

Mä luulen, että myös mulla on joku alakertatulehdus. Äähh! Voihan tämä todella epämiellyttävä vuoto (jota en viitsi edes millään kielikuvilla selostaa), olla myös jotain kuviteltua raskausoiretta. Mutta vuodosta päätellen kohtu on tällä hetkellä niin homehtunut paikka, että ihmettelisin jos siellä joku viihtyisi :( .
 
Tiistai 19.2.2008

Janis...................30
Hazel..................28
Sitrus79..............28..........................................kesä stä 2006
Kvart Över..........28...........kp 28/ ??.....................yk 10/ 1

Toivo79...............28...........kp 26/27-34...aloitus syksy 2008
Oliva...................27....................................aloitus syksy 2008

Pilvilinna.............28............kp 3/28.....................yk 5
Drömma..............29............kp 5/28.......................yk 5
MemmuLiina........26...........kp 6/28-32..................yk 4
Hammy................28...........kp 7/28-29..................yk 3
Piip......................29...........kp 10/32-33.........syksystä 2006
Gilmore...............29...........kp 11/31-35..................yk 6
Kevätesikko........28...........kp 13/28-34.................yk 13
Vadelmaunelma..28...........kp 16/25-26................yk 4
Postimestari........29...........kp 18/23-28................yk 11
JuneGrace...........28...........kp 19/28-31................yk 3
Ada.....................29............kp 23/26-30.......toukokuusta 2007
Kaa.....................29............kp 26/31.....................yk 2
Unico..................28............kp 30/26-30................yk 14

Plussanneet:

Schätzchen (yk 2)
Unelma (yk 2)
Miumau (yk 6)
Hipu (yk 2)
Piipi79 (yk 5)
Naone (yk 1)
Taimi (yk4)
Joanna
Veera80 (yk 4)
Katarina81 (yk 1)
juuri (yk 3)
Hemuli (yk 2)
Renee (yk 1)
Coke (yk 4)
Matarena (yk 9)
Susanna78 (yk 4)
Nanna81 (yk 14)
Siilura (yk 3)
Novelle78 (yk 14)
 
Huomenia kaikille ja Kvartille onnea työpaikasta!

Itse olen ajatellut tuosta ajoituksesta aika samalla tavalla kuin muutamat muutkin. Loppuvuonna syntynyt saa aina odottaa kaikkea ja mites niitten lahjojen kanssa... Mutta kuten joku jo sanoi aiemmin, on alkuvuonna syntyneelläkin omat probleemansa! Ja tämän hetkinen mielipide on, että vauva saa tulla ihan koska vaan haluaa! :)

Näin myös vauvaunia edellisyönä kuten Adakin! Voi mikä pettymys kun heräsin, sillä vauva oli unessa maailman ihanin pieni poika jolla oli paksu ruskea tukka. :heart:

Nyt kahville ja töihin, mukavaa tiistaita!
 
Huomenta kaikille!

Mukavaa,kun tuo plussalista näyttää kasvavan koko ajan :)
Onnea siis valtavasti plussanneille ja varsinkin niille,jotka ovat pidemmän aikaa pienokaista yrittäneet :flower:

Minä täällä masua kasvattelen ja kuulostelen sen asukin touhuja.Kovastipa tuo jo potkii mamiaan ja pitää mut valppaana pitkin päivää.Onneksi antaa vielä yöt nukkua rauhassa!!!

Jatkakaahan listan kasvattelua,niin voidaan kaikki siirtyä tonne odottajiin ja vaihtaa siellä kuulumisia :attn:

Hemuli ja "mönkijä"26+3
 
Hiiop, nostan meidät ylemmäs :)

Mun puolesta on kanssa ihan se ja sama, koska lapsi tulee, kunhan vaan tulee :) . Mieluiten heti! Mies kyllä haaveilee kesävauvasta, mutta ei onneksi kieltäydy kevät-, talvi- ja syksyvauvojakaan yrittämästä :D

Ja sitten kysymys teille, rakkaat vertaistukisiskot: Eikös tässäkin pinossa ollut clomien käyttäjiä, Piip ainakin? Missä vaiheessa ja millä perusteella ja minkälaisten tutkimusten jälkeen niitä määrätään? Elän nyt taas tätä kierron vaihetta, kun on aikaa miettiä (uuh, ihan liikaa aikaa miettiä) kaikenlaista muutakin kuin kuviteltuja raskausoireita, ja ryhdyin pohtimaan, että mitähän meillä on edessä sitten, kun Primolut-kuuri loppuu, että tuleeko ovista ja venyykö kierto ja mitä kaikkia pillereitä pitää ryhtyä popsimaan... Jotenkin tuntuu epäuskottavalta, että kolmen kuukauden Primolut-kuurin jälkeen tämä vanheneva, lahoava ruhoni suostuisi noin vain yhtäkkiä tajuamaan, että kuukautisten kuuluu tulla 28 päivän välein ja siinä välissä kuuluu myös oikeaan aikaan ovuloida... No, toivotaan parasta :).

Pilvilinnalle :hug: , Kvartille onnea työpaikasta ja toivottavasti Adaa ei vaivaa tulehdus :)

Aurinkoa kaikille!
 
Drömma: Clomeja määrätään sellaisille, joista epäillään ovuloimattomuutta. Esim PCO:n aiheuttama ovuloimattomuus saatetaan saada kuriin clomeilla. Niillä nostetaan keinotekoisesti FSH- ja LH-hormonitasoa (ymmärtääkseni tämä auttaa munasolua kasvamaan), ja kun hormonitaso sitten kuurin jälkeen alkaa laskea, se aiheuttaa munasolun irtoamisen. Kuuri otetaan tavallisimmin kierron 3.-7. päivä. Kierron puolivälissä munasarjat ultrataan ainakin ensimmäisellä kerralla ja silloin, kun annostusta muutetaan.

Clomien teho edellyttää ainakin jonkinlaista omaa estrogeenituotantoa naiselta. Ne vaativat siis ärsykkeen naisen omasta kropasta.

Onko sulta tutkittu ovulaatiota? Sehän tehdään verikokeilla kierron kahdessa eri vaiheessa. Jos ovulointi on ok, clomeista ei todennäköisesti ole hyötyä vaan pelkkiä riskejä. Mutta jos olen oikein ymmärtänyt, clomit määrätään usein tueksi joihinkin hedelmöityshoitoihin muulloinkin (näistä asioista en voi kyllä väittää tietäväni juuri mitään).

Mulle on määrätty clomit huolimatta siitä, että ovuloin. En vaan ovuloi kovin usein ja kierrot menevät sen vuoksi aika sekaisin. Olen tyytyväinen, että minua hoidetaan terojen sijaan clomeilla (koska uskon, että terot korjaisivat kuukautiset oikeaan rytmiin, eivät ovulaatiota), mutta luulen, että joku toinen lääkäri olisi saattanut hoitaa teroillakin.

Clomiraskaudet ovat muita todennäköisemmin monisikiöisiä ja päättyvät myös vähän useammin keskenmenoon.
 
Piipilla oliki hyvin jo noista clomeista tuossa, mutta vielä lisäisin että joillekki tosiaanki määrätään clomit tukemaan omaa ovulaatiota. Sillon käsittääkseni syödään kp5-9. Aivan täysin 100% varma tästä en ole, mutta näin lukenu...

Onnea Piip hyvistä testituloksista. Tuosta epämuodostuneista sen verran, että huvikseni kysyin perjantaina lekurilta noista minun miehen tuloksista kun kävin ultrassa. Olivat tosi hyvät muuten, mutta 4% vain oli normaalin mallisia. Lääkäri sanoi siihen, että sillä ei ole vaikutusta hedelmöittymiseen, koska miehelläki oli tuo määrä n 300milj. On kuulemma aivan tarpeeksi normaaleitaki. Ja tulihan siitä todistekki nyt =) .

Mitenkäs unicolla? Päivät alkaa olemaan täynnä!
 
Kiitti vastauksista, Piip ja nanna! Mulla ei ole tutkittu ovulaatiota tai mitään muutakaan, kun on vasta puoli vuotta yritystä takana, mutta hyvä kuitenkin tietää mitä edessä saattaa olla... Jostain muusta keskustelusta muistelen lukeneeni, että clomeja on joillekin määrätty ilman mitään tutkimuksia, se kuulosti vähän oudolta. Tai siis kai se ovulaatio ainakin ensi pitäisi jollain lailla tutkia.
 

Yhteistyössä