Lähihoitajat!!!

opiskelija hetken vielä
itse opiskelen aikuispuolella ja haastavaa on välillä ollut ne näyttösuunnitelmien pallukoiden availut ja siitä sitten lähteä kirjoittamaan suunnitelmaa, niitä kriteereitä on ihan tuhottomasti ja se vie todeella paljon aikaa, itse siis opiskelen sillä periaatteella, että saan hyviä numeroita, en halua papereita jotka on rimaa hipoen päästy läpi. Jos siis haluaa opiskella hyvin numeroin, niin haasteita löytyy. ainakin meillä nuo kirjalliset tehtävät ovat sitä luokkaa, että tarvitsee tietää syyt,seuraukset,hoito, kuntoutus ja huomioida monia pieniä yksityiskohtia joilla on todella suuri merkitys potilaan hoisdossa. Itse olen saanut aina hyvin monipuoliset työpaikat, varsinkin hohun jaksolla pääsin pistämään i.m ja s.c, lääkkeiden opettelu ja vaikutukset ym. vievät myös paljon aikaa ja pitää tosissaan perehtyä, käsittää miksi lääkkeitä ei tulisi jauhaa ja mikä lääke vaikuttaa missäkin osassa ruoansulatuskanavaa. Moni vanhus voisi paljon paremmin laitoksissa mikäli opiskelijat ihan oikeasti perehtyisivät käymäänsä koulutukseen ja tietoon, läpi siitä koulusta pääsee, mutta eri asia on se että onko valmistuneella lähärillä ihan oikeasti ammattitaitoa ja tietoa myös teoriassa.
 
aaarggghhh
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774589:
Lopetahan se jeesustelu ja mene kuuntelemaan millaista kieltä ne hoitsut taukohuoneissaan käyttää. Voisit yllättyä...
No ei ne siellä itseään vähättele ja älykääpiöiksi toisiaan mollaa, ei ainakaan meidän työpaikalla.Mene laskemaan vaikka lääkelaskuja aikas kuluks ennemmin kun täällähuutelet.
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774589:
Lopetahan se jeesustelu ja mene kuuntelemaan millaista kieltä ne hoitsut taukohuoneissaan käyttää. Voisit yllättyä...
Sori, mua kiinnostaa niin kovin sun ammatti :LOL:
Olet varmaan fyssari tai laikkari, tms - näet ja "tiedät kyllä hoitajan työstä kaiken" kun olet siinä äärellä päivittäin, mutta..NIIN paljon jää näkemättä/ ymmärtämättä..

Eräs fyssari oli sitä mieltä että jokainen potilas, voinnista riippumatta tulee viedä wc:hen pesuille, koska hänen mielestään kukaan ei peseydy vuoteessa..Se oli yksi hyvä tilanne mistä huomasi sen, miten vähän sillä toisen ammattiryhmän edustajalla on tietoa toisen työstä.

ja siis oikeasti- ei sen väliä. Kummastuttaa aina vaan nämä tyypit, ketkä tietävät jostain kaiken olennaisen, vaikkei ole omakohtaista käytännön kokemusta ollenkaan :saint:
 
Sori, mua kiinnostaa niin kovin sun ammatti :LOL:
Olet varmaan fyssari tai laikkari, tms - näet ja "tiedät kyllä hoitajan työstä kaiken" kun olet siinä äärellä päivittäin, mutta..NIIN paljon jää näkemättä/ ymmärtämättä..

Eräs fyssari oli sitä mieltä että jokainen potilas, voinnista riippumatta tulee viedä wc:hen pesuille, koska hänen mielestään kukaan ei peseydy vuoteessa..Se oli yksi hyvä tilanne mistä huomasi sen, miten vähän sillä toisen ammattiryhmän edustajalla on tietoa toisen työstä.

ja siis oikeasti- ei sen väliä. Kummastuttaa aina vaan nämä tyypit, ketkä tietävät jostain kaiken olennaisen, vaikkei ole omakohtaista käytännön kokemusta ollenkaan :saint:
Sovitaan vaikka että olen siivooja =)
Mitäs olen muutes kommentoinnut varsinaisesta hoitotyöstä tarkalleen? Muistaakseni en pitänyt lähärin opintoja vaikeina ja työtä kamalan teknisesti haastavana. Toki myönnän verranneeni sitä muihin hoitoalan ammatteihin kuten sairaanhoitajiin, kätilöihin ja peräti lääkäreihin. Lähihoitaja on siellä portaan alimmalla tasolla, halusipa tai ei. Niin se vaan menee. Fyssareista mun on vaikeeta mennä sanomaan ovatko he samalla askelmalla vai alempana.
 
"vieras"
Yksi kokemus työpaikasta ja sen työpaikan hoitsujen takahuonekeskusteluista, tai muutama harjottelupaikka ei vielä anna ihan täyttä kuvaa alasta, tai ihmisistä jotka työtä tekevät.
Täytyy muistaa että valittettavasti näitä "villejä" paikkoja on, jossa kouluttamaton kokematon ihminen laitetaan vastuuvuoroon, onneksi on myös paikkoja jotka toimii oikeilla periaatteilla.
Lähihoitajan koulutus ei ole vaikeaa, työ voi olla, riippuen mihin päätyy, ja mihin rahkeet riittää.
 
aaarggghhh
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774646:
No en, kun olen ylpeä ammatistani ja tekemästäni työstä. Kyllä se sunkin suu menee kiinni kun sairas olet ja hoitajaa tarvihet, on se ihanaa kun on ihminen vierellä joka hoitaa hellin ja osaavin käsin <3
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774681:
Sovitaan vaikka että olen siivooja =)
Mitäs olen muutes kommentoinnut varsinaisesta hoitotyöstä tarkalleen? Muistaakseni en pitänyt lähärin opintoja vaikeina ja työtä kamalan teknisesti haastavana. Toki myönnän verranneeni sitä muihin hoitoalan ammatteihin kuten sairaanhoitajiin, kätilöihin ja peräti lääkäreihin. Lähihoitaja on siellä portaan alimmalla tasolla, halusipa tai ei. Niin se vaan menee. Fyssareista mun on vaikeeta mennä sanomaan ovatko he samalla askelmalla vai alempana.
"Ja lähihoitajan työtä en ole varsinaisesti tehnyt, mutta olen kyllä tasan tietoinen mitä se pitää sisällään"

Tällainen lause hiukan kävi ärsyttämään.
 
"Ja lähihoitajan työtä en ole varsinaisesti tehnyt, mutta olen kyllä tasan tietoinen mitä se pitää sisällään"

Tällainen lause hiukan kävi ärsyttämään.
Mikä siinä niin kovasti ärsytti? Jos mulla on teoriassa tietoa mitä lähihoitajien työnkuvaan kuuluu? Onko se nyt hirveän ärsyttävää? Varmasti en tiedä jokaista pientä yksityiskohtaa mitä lähärit vaikka ensiavussa tekevät. Lähihoitajana en luonnollisestikaan ole toiminut, koska nimeäni ei JulkiTerhikistä löydy.
 
äitiyslomalainen
Siis onko ap:lla joku pakottava tarve nyt näyttää lähiksille paikkansa? "portaan alimmalla tasolla, halusipa tai ei". Öh, miksi sellaista pitäö selventää? Ja jos nyt tarkkoja ollaan, niin sairaalahierarkiassa edes lähihoitaja ei ole alimmalla tasolla.

Onneksi me koulutetut lähihoitajat ymmärretään tekevämme tiivistä yhteistyötä muiden ammatti-ihmisten kanssa, ja kyllä se pohjatyö on kaikkein tärkein. Mitä helkuttia meistä kukaan saa aikaiseksi esim paskan keskellä jos ei olisi siivoojia pitämässä siisteyttä yllä, tai millä kirurgi leikkelee potilaita ellei olisi välinehuoltajia? Tai mistä me saadaan uusia työntekijöitä ellei meillä olisi opiskelijoita? Tää työkaverin mollaaminen on ihan liian yleistä hoitoalalla, vaikka jokaista tulisi arvostaa. Jokaisella on jotain osaamista mitä toisella ei ole, myös sillä lähihoitajalla.
 
No en, kun olen ylpeä ammatistani ja tekemästäni työstä. Kyllä se sunkin suu menee kiinni kun sairas olet ja hoitajaa tarvihet, on se ihanaa kun on ihminen vierellä joka hoitaa hellin ja osaavin käsin <3
No niinhän se pitääkin olla ylpeä tekemästään työstä! Ja kuten olen todennut arvostan kaikkia hoitsuja jotka sitä työtään tekevät suurella sydämellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitiyslomalainen;27774753:
Siis onko ap:lla joku pakottava tarve nyt näyttää lähiksille paikkansa? "portaan alimmalla tasolla, halusipa tai ei". Öh, miksi sellaista pitäö selventää? Ja jos nyt tarkkoja ollaan, niin sairaalahierarkiassa edes lähihoitaja ei ole alimmalla tasolla.

Onneksi me koulutetut lähihoitajat ymmärretään tekevämme tiivistä yhteistyötä muiden ammatti-ihmisten kanssa, ja kyllä se pohjatyö on kaikkein tärkein. Mitä helkuttia meistä kukaan saa aikaiseksi esim paskan keskellä jos ei olisi siivoojia pitämässä siisteyttä yllä, tai millä kirurgi leikkelee potilaita ellei olisi välinehuoltajia? Tai mistä me saadaan uusia työntekijöitä ellei meillä olisi opiskelijoita? Tää työkaverin mollaaminen on ihan liian yleistä hoitoalalla, vaikka jokaista tulisi arvostaa. Jokaisella on jotain osaamista mitä toisella ei ole, myös sillä lähihoitajalla.
Portaan alinta tasoa tarkoitan KOULUTUKSEN laadulla ja määrällä. Lähihoitajan koulutus on pintapuolinen raapaisu verrattuna sairaanhoitajaan. Ja sairaanhoitajan koulutus taas suppeampi mitä lääkärin.
Mitä mollaamista se on jos asian sanoo ääneen?
 
Scarlett harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774737:
Mikä siinä niin kovasti ärsytti? Jos mulla on teoriassa tietoa mitä lähihoitajien työnkuvaan kuuluu? Onko se nyt hirveän ärsyttävää? Varmasti en tiedä jokaista pientä yksityiskohtaa mitä lähärit vaikka ensiavussa tekevät. Lähihoitajana en luonnollisestikaan ole toiminut, koska nimeäni ei JulkiTerhikistä löydy.
On eri asia tietää työstä osa teorias ku oikiasti tietää mitä se on käytännös. Suorastaan huvittavaa, että tullaan arvostelemaan toisten koulutuksia ja töitä oman pelkän osittaasen teoriatiedon perusteella.

No pätemisen aiheet kullaki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774405:
Ja olen jopa kuullut huhuja lääkelaskujen haasteellisuudesta.
:
Ei ne ole oikeasti niin haasteelliset mitä ihmiset antaa ymmärtää. Tai no haasteelliseksi tekee paine, koska pitää saada 100% oikein 5 tehtävää kokeessa.. Nehän on vain perus verrantoja ja pronsenttilaskuja. Yksi kurssi kolmen vuoden aikana. Ei ole vaikea oppia.
 
mammalomalainen
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27774778:
Portaan alinta tasoa tarkoitan KOULUTUKSEN laadulla ja määrällä. Lähihoitajan koulutus on pintapuolinen raapaisu verrattuna sairaanhoitajaan. Ja sairaanhoitajan koulutus taas suppeampi mitä lääkärin.
Mitä mollaamista se on jos asian sanoo ääneen?
No onhan se aika moukkamaista puhua toisten koulutuksesta siihen sävyyn ettei "se vaadi älyllisiä taitoja" tai "ole teknisesti vaikeaa". Vaikka sanon että esim. oppimateriaali ei ole vaikeimmasta päästä, niin eihän se toki tarkoita että kuka tahansa ne asiat osaa itsestään tai oppii ilman että niihin paneutuu. Ja kyllä ne katetrin laitotkin jonkun verran teknistä osaamista vaatii, joka tulee enemmänkin käytännön kokemuksen kautta eikä lukemisen. Myös sh:lla. Kyllä lähihoitajakoulussa töitäkin tehdä saa, ei niitä hyviä papruja ihan lonkalta saa.
 
"vieras"
Mikä siinä lähihoitajan ammatissa on sellaista, et on monta keskustelua jo saatu aikaseksi, sekä puoleeen , että vastaan. Ammatti muiden joukossa, ja kaikkia tekijöitä tarvitaan, myös lähäreitä. Ei kaikki voi olla lääkäreitä.
 
aaarggghhh
Tietysti lähihoitajan koulutus on pintaraapaisu sairaanhoitajan koulutukseen verrattuna ja siitä sitten lääkärin koulutukseen. Lähoihoitaja onkin perushoidon ammattilainen mutta tosi moni asia lähtee perushoidosta, apinakin oppii temput mutta empatiaa et kirjoja lukemalla opi.

Toinen pointti ainakin lähihoitajakoulutuksessa on opetuksen taso, kouluissa on eroja. Aikoinaan itse opiskelin koulussa, jonne tuli syventäviin opintoihin sitten naapuri kunnan koulusta oppilaita. Heidän tietonsa ei ollut ollenkaan samalla tasolla kun meidän tiedot, toisessa koulussa oli painotettu enempi sosiaalialan juttuja ja me kumminkin valmistuimme kaikki sairaanhoidon linjalta.

Mutta edelleenkään en voi yhtyä Horuksen älyllisiin pohdintoihin, mikä koulutus vaatii tietynlaista älykkyysosamäärää, sairaanhoitajaksikin valmistuu mitä kummallisempia persoonallisuuksia, ei vain lähihoitajiksi, että se niistä terävistä kynistä.
 
Kohta lähäri opiskelija
On todella mielenkiintoista lukea tätä keskustelua, itse kun aloitan reippaan viikon päästä lähäri opinnot. Vannoin 15 vuotta sitten että minusta ei tule koskaan lähihoitajaa, mutta niin vaan elämä opettaa ja pistää ajatusmaailman uusin puihin. Olen viimeisen viiden vuoden aikana nähnyt likeltä lähihoitajan työtä mm. kotihoidossa, vanhusten kodissa sekä sairalaan pitkäaikaisosastolla. Sitä työtä katsoessa heräs itellä mielenkiinto alaa kohtaan, huomasin että nuohan pirulauta tekee tärkeää työtä. He on sille sairaalle/vanhukselle tärkeitä ihmisiä. Siitä innostuneena pari vuotta asiaa hautoen olen nyt lähdössä opiskelemaan alaa. En tiedä miten opiskelujen käy kun tulee ensimmäinen sairaala/vanhustyön harjottelu, tuleeko heti äitiä ikävä "ei tämä olekkaan mun juttu". Mutta muuten en sitä tule tietämään ennenkuin pääsen ite kokeilemaan. Koen että lähärin työ on huomattavasti tärkeämpää kuin kahvin keittäminen/myyminen mitä olen tähän asti tehnyt.

Jatkakaa alan ihmiset keskustelua, jotta saan lukea teidän kokemuksia.
 
On eri asia tietää työstä osa teorias ku oikiasti tietää mitä se on käytännös. Suorastaan huvittavaa, että tullaan arvostelemaan toisten koulutuksia ja töitä oman pelkän osittaasen teoriatiedon perusteella.

No pätemisen aiheet kullaki.
Niin paljonkos sulla sitä työssäoppimista lähärinhommista olikaan? Vai onko sinun tietosi lähihoitajan työstä kuitenkin enemmänkin teoriapainotteista kun ymmärtääkseni olte vielä opiskelija?!
 
"päivikki"
toiset harjoittelupaikat aika kaukana ja ei mitään tietoa näytön vastaanottajalla esim.suonenjoella jossa harjoittelin..toisissa paikoissa taas hyvinkin osaavaa ja tietävää henkilökuntaa..eniten minua kiinnosti saattohoito jossa sainkin olla ,kamalinta oli kotihoito jakso..
'
 
Lh-koulutustakin on monentasoista, valitettavaa todeta näin. Kun aloitin sh-opinnot, ryhmässäni osa oli laillani lh-pohjaisia opiskelijoita, eri kaupungeista ja opinahjoista valmistuneita, ja todella tuntuvat erot oli niin teoriatiedoissa kuin taidoissakin. Oli hämmentävää huomata, ettei edes manuaalinen verenpaineenmittaus ollut kaikilla hallussa eikä siksi, ettei sitä olisi työssään hetkeen harjoittanut vaan siksi, ettei sitä ollut alunperin edes kunnolla opetettu. Työssäoppimisjaksot oli käyty melko yksipuolisesti vain tyyliin päiväkoti- ja vanhainkotipuolella eikä viimeksi mainitussakaan oltu edes perushoitoa kunnolla opittu :|
Tämä ei tietenkään ollut opiskelijatovereideni vika, vaan hyvin vaihtelevien oppilaitosten tarjoaman opetuksen. Sh-koulutus on "tasalaatuisempi" ja tuottaa kaupungista ja oppilaitoksesta riippumatta suhteellisen samantasoisia sairaanhoitajia (tai terveydenhoitajia, kätilöitä, fyssareita...)

Itse en kokenut ensimmäisen kahden vuoden aikana AMK:ssa oppineeni mitään uutta. Kaikki oli vanhan kertausta ja hyvin turhauttavaa sinänsä, perushoidon harjoittelujaksoilla olin lh-taustaisena pelkkää työvoimaa : / Aika lailla samoja ponnisteluja AMK vaati minulta vrt. ammattiopisto, jonka kävin ja joka tarjosi selvästikin korkealaatuista hoitotyön koulutusta.
 

Yhteistyössä