Lapsen kaveri tappoi meidän lemmikin!

  • Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti
fg
Mulla tulee mieleen se yksi tosi pitkä lehtijuttu jossain englanninkielisessä lehdessä, jossa perheeseen tuli pieni kasvattityttö. Se pisti koko perheen elämän sekaisin, manipuloi ihmisiä ja teki ihan käsittämättömiä julmuuksia. Eikä katunut. Harmi, ettei mulla ole linkkiä siihen kertomukseen, enkä ees muista sitä, että mistä nettilehdestä sen luin.
 
Karmeeta. Mä olen ollut pienestä pitäen eläinrakas, eikä tuollainen olis koskaan voinut juolahtaa mieleenkään. Koulussa oli pari aivan häiriintynyttä tapausta, jotka rääkkäsivät kaikkea minkä kiinni saivat, ja siis ihan kuoliaaksi asti. Toinen näistä oli lastenkotilapsi, joten epäilemättä hällä on jonkinlaisia tunnetason ongelmia ollut.
Tässä tapauksessa voi kyllä vanhempienkin mielipiteet olla lapseen iskostuneita: hiiri on typerä eläin, ja aivan älytön lemmikki. Jos ei ole koskaan ollut omia lemmikkejä, ei voi ymmärtää kuinka rakkaita ne voivat olla. Se on minustakin hyvä asia, että ette päästä tyttöä ihan tuosta vaan pälkähästä. Jos tytön vanhemmat eivät teidän pointtia tajuta, niin toivottavasti teidän viesti menee edes tytön jakeluun.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja joko provo:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Joko provo:
Tää on joko provo tai sit terveydenhoitaja on pahasti rikkonut vaitiolovelvollisuutensa.

t. kouluterveydenhoitaja myöskin.
Siis eikö saa sanoa, että tarkkailee tyttöä???
Saa, muttei saa sanoa, että on myös koulukiusaamista kuvioissa!
jospa ap sanoi sen
Näin minäkin asian ymmärsin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Ylireagoit mun mielestä. Tytön vanhemmat alireagoit ja sinä kompensoit ylireagoimalla. Olisin itse pakottanut vaan sellaisen kahden perheen keskusteluun tytöt mukana. Jos keskustelujen jälkeen olis jääny vielä sellanen olo että jotain viella ottanu yhteyttä johonkin sosiaalipuoleen. Aivan naurettavaa tehdä ls ilmoitus noin pienin perustein, hysteerinen kikatus tuntuu hämärtäneen tilanteen arvioinnin sinulta. Poliisi voimiin toki välittömästi yhteys,,,Olisti hillinny itses ja ottannu vähän rauhottumis aikaa ja katsonnu ton keskustelun vanhempien kanssa ensin.


Mun mielestä taasen ihan hyvä pyytää ulkopuolista apua, koska äiti vähättelee tytön tekoja eikä usko, mitä tyttö teki, vaikka siitä on selvät todisteet. Jos äiti uskoisi tilantee ja yrittäisi auttaa tyttöään, tilanne olisi eri. Toivottavasti isä olisi yhteistyöhaluisempi, niin noiden sosiaalivirannomaisten ei välttämättä tarvitsisi puuttua asiaan.

Mun mielestä opettajalle pitäisi myös kertoa tilanteesta, koska koulussa pitäisi kuitenkin pystyä lasten leikkimään keskenään. Nyt tilanne on se, että tyttö on ilmeisesti kaikille huonoa seuraa ja ei pääse kenellekään kylään yms. Tyttö tarvitsee apua, eikä eristäminen muista kuitenkaan "paranna" tyttöä.


 
Alkuperäinen kirjoittaja fg:
Mulla tulee mieleen se yksi tosi pitkä lehtijuttu jossain englanninkielisessä lehdessä, jossa perheeseen tuli pieni kasvattityttö. Se pisti koko perheen elämän sekaisin, manipuloi ihmisiä ja teki ihan käsittämättömiä julmuuksia. Eikä katunut. Harmi, ettei mulla ole linkkiä siihen kertomukseen, enkä ees muista sitä, että mistä nettilehdestä sen luin.
Just tällaista tarkoitan. Näitä siis on ihan oikeasti olemassa. Tässä vaan niin tuntuu läpi se että ap on jo päättänyt mielessään että tytössä on jotain vikaa, naurustakin saa jo painajaisia. Viimeinenkin rationaalisuus ja rauhallinen suhtautuminen katosi kun tytön äiti ei pidä hiiriä lemmikkeinä. Juuri näitä asenteita puolin ja toisin pitäisi aina ensin puida perheet yhdessä. Ap saa hävetä silmät päästään ja menettää ihan uskottavuuden jos paljastuu että omassa mielsään paisutellut asioita ja vetänyt vääriä johtopäätöksiä. Ap saattaa ihan yhtä hyvin olla vaan erityisen herkkä ja havainnut tytön poikkeavuuden tarkasti, sillon ansaitsee suuret kiitokset. Lykkäämällä yhteydenottoja sinne tänne niin pitkälle että kävisivät asiat läpi olisi varmistanut. Väärässä ollessaan tehnyt ison virheen.
 
UGH
mä jättäisin kyllä poliisin pois. Ensinnäkin lapsi on niiin alaikäinen, ettei poliisi asialle mitään voi toisekseen poliisilla on tärkeämpääkin tekemistä. Jos on kuvioissa jo ls ja koulu ni se on ihan tarpeeksi..

Pitäiskö poliisin pamputtaa sitä lasta vai...?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja UGH:
mä jättäisin kyllä poliisin pois. Ensinnäkin lapsi on niiin alaikäinen, ettei poliisi asialle mitään voi toisekseen poliisilla on tärkeämpääkin tekemistä. Jos on kuvioissa jo ls ja koulu ni se on ihan tarpeeksi..

Pitäiskö poliisin pamputtaa sitä lasta vai...?
No pitäisi.
 
suututtaa nyt
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja UGH:
mä jättäisin kyllä poliisin pois. Ensinnäkin lapsi on niiin alaikäinen, ettei poliisi asialle mitään voi toisekseen poliisilla on tärkeämpääkin tekemistä. Jos on kuvioissa jo ls ja koulu ni se on ihan tarpeeksi..

Pitäiskö poliisin pamputtaa sitä lasta vai...?
No pitäisi.
Nefernefernefer mieti nyt vähän mitä kirjotat. Monesti oon sun kans samaa mieltä mutta nyt oikeati pysähdy ja mieti ja kerro ootko edelleen samaa mieltä, että pamputtaa pitäs? :eek:

 
Hyi kamala.. :eek: |O
Tsemppia ap, onneks jaksat nähdä vaivaa ja haet mahdollisesti apua tytölle ja mikä sinun omalta kannaltasi tärkeintä, -opetat näin omalle tyttärellesi ettei tuollaisesta selviä ilman rangaistusta :attn:
Tyttäresi lemmikki on tapettu, se on väärin, siihen puututaan ja tekijä tulee saamaan jonkinlaisen rangaistuksen.
Jos antaisit asian vain olla niin etkö samalla opettaisi lapselle että on ihan ok että tällaista tapahtuu, annetaan asian olla ja ostetaan vain uusi hiiri tilalle..
Harmittaa tyttäresi puolesta moinen tilanne ja inhottavaa tietää että tämä "kaveri" kuuluu tyttäresi jokapäiväiseen elämään ainakin koulun kautta.. ystävyys koulun ulkopuolella ei tosin varmaan enää ikinä palaa ennalleen..
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja suututtaa nyt:
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja UGH:
mä jättäisin kyllä poliisin pois. Ensinnäkin lapsi on niiin alaikäinen, ettei poliisi asialle mitään voi toisekseen poliisilla on tärkeämpääkin tekemistä. Jos on kuvioissa jo ls ja koulu ni se on ihan tarpeeksi..

Pitäiskö poliisin pamputtaa sitä lasta vai...?
No pitäisi.
Nefernefernefer mieti nyt vähän mitä kirjotat. Monesti oon sun kans samaa mieltä mutta nyt oikeati pysähdy ja mieti ja kerro ootko edelleen samaa mieltä, että pamputtaa pitäs? :eek:
No päähänkö pitäs silittää tollasta tunnevammasta?
 
En ymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Just tällaista tarkoitan. Näitä siis on ihan oikeasti olemassa. Tässä vaan niin tuntuu läpi se että ap on jo päättänyt mielessään että tytössä on jotain vikaa, naurustakin saa jo painajaisia. Viimeinenkin rationaalisuus ja rauhallinen suhtautuminen katosi kun tytön äiti ei pidä hiiriä lemmikkeinä. Juuri näitä asenteita puolin ja toisin pitäisi aina ensin puida perheet yhdessä. Ap saa hävetä silmät päästään ja menettää ihan uskottavuuden jos paljastuu että omassa mielsään paisutellut asioita ja vetänyt vääriä johtopäätöksiä. Ap saattaa ihan yhtä hyvin olla vaan erityisen herkkä ja havainnut tytön poikkeavuuden tarkasti, sillon ansaitsee suuret kiitokset. Lykkäämällä yhteydenottoja sinne tänne niin pitkälle että kävisivät asiat läpi olisi varmistanut. Väärässä ollessaan tehnyt ison virheen.
Miten voi tehdä vääriä johtopäätöksiä jos käsissä on kuollut lemmikki, jonka kyseinen tyttö on tallonut tarkoituksella kuoliaaksi?!

Poliisiasiaa en tekisi tuosta koska poliisi ei tosiaan voi oikein mitään. Mutta lastensuojelussa ja muualla korostaisin sitä, että vaikka hiiret eivät ehkä nauti niin suurta arvostusta kuin vaikka koirat, niin niilläkin on arvonsa, eikä elävää eläintä saa koskaan tappaa julmalla tavalla. Varsinkaan silloin kun se sattuu olemaan jonkun toisen hyvin rakas lemmikki!
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja suututtaa nyt:
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
No päähänkö pitäs silittää tollasta tunnevammasta?
Tässäkö sun mielestä on vaihtoehdot? Pamputtaminen tai päähänsilittely? :headwall:
No toivottavasti ei. Mutta parempi, että jotain tehdään, vaikka sitten ilmotetaan poliisille, että joku tekisi jotain, kun kerran sen omat vanhemmat ei välitä ollenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja fg:
Mulla tulee mieleen se yksi tosi pitkä lehtijuttu jossain englanninkielisessä lehdessä, jossa perheeseen tuli pieni kasvattityttö. Se pisti koko perheen elämän sekaisin, manipuloi ihmisiä ja teki ihan käsittämättömiä julmuuksia. Eikä katunut. Harmi, ettei mulla ole linkkiä siihen kertomukseen, enkä ees muista sitä, että mistä nettilehdestä sen luin.
Just tällaista tarkoitan. Näitä siis on ihan oikeasti olemassa. Tässä vaan niin tuntuu läpi se että ap on jo päättänyt mielessään että tytössä on jotain vikaa, naurustakin saa jo painajaisia. Viimeinenkin rationaalisuus ja rauhallinen suhtautuminen katosi kun tytön äiti ei pidä hiiriä lemmikkeinä. Juuri näitä asenteita puolin ja toisin pitäisi aina ensin puida perheet yhdessä. Ap saa hävetä silmät päästään ja menettää ihan uskottavuuden jos paljastuu että omassa mielsään paisutellut asioita ja vetänyt vääriä johtopäätöksiä. Ap saattaa ihan yhtä hyvin olla vaan erityisen herkkä ja havainnut tytön poikkeavuuden tarkasti, sillon ansaitsee suuret kiitokset. Lykkäämällä yhteydenottoja sinne tänne niin pitkälle että kävisivät asiat läpi olisi varmistanut. Väärässä ollessaan tehnyt ison virheen.


Kuitenkin on selvästi "mustaa valkoisella", kun on kuollut hiiri ja mitä ap on kertonut ei tyttö ole missään vaiheessa väittänytkään, ettei olisi tallannut hiiren päälle.

Kun tyttö on vielä nauranut ja sanonut ap:lle, että kokeili kuoleeko hiiri yms., niin mielestäni asia pitää selvittää. Jos äiti olisi ollut yhteistyöhaluisempi, niin ei mitään sosiaalivirannomaisia tarvittaisi, mutta koska äiti vain puolustaa tyttöään ja vähättelee tekoja, on mun mielestä ihan ok, että joku 3 taho tulee asiaan mukaan selvittämään.

Mun mielestä ap:llä ei ole mitään hävittävää, vaikka osottautuisikin niin, että ap olisi ylireagoinut. Saadaanpahan asia ainakin selvitettyä.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja joko provo:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Joko provo:
Tää on joko provo tai sit terveydenhoitaja on pahasti rikkonut vaitiolovelvollisuutensa.

t. kouluterveydenhoitaja myöskin.
Siis eikö saa sanoa, että tarkkailee tyttöä???
Saa, muttei saa sanoa, että on myös koulukiusaamista kuvioissa!
jospa ap sanoi sen
Näin minäkin asian ymmärsin.
Ap sanoi jo monta sivua sitten, että tätmä kyseinen tyttö kiusaa koulussa, joten eiköhän se ollut jo tiedossa ennen kouluterveydenhoitajaakaan.
 
Ja kyllä mun mielestäni niin äidin kuin ton ikäsen tyttärenkin pitäis tajuta et vaikka toisella ihmisellä olis lemmikkinä kastemato niin mulla ei ole mitään oikeutta mennä vahingoittamaan ko. lemmikkiä.

Mä ottaisin yhteyttä koulukuraattiriin (koska samalla luokalla) tai lastensuojeluun ja kertoisin että en tiedä onko tarpeeksi suuri asia viranomaisten puuttua mutta että olen huolissani lapsesta ko. asioiden perusteella.

Esim. lastensuojelussa menee monesti niin että huolta ilmoittaa lapsen lähipiiristä useampi eritaho ja näiden yhteisvaikutuksesta puuttuminen tilanteeseen tulee ajankohtaiseksi.
 
dffd
Kyllä kaverin pitää joka tapauksessa korvata teille lemmikkieläin eli ostaa uusi tilalle. Yleensä vastuuvakuutus korvaa ulkopuolisille lasten aiheuttamat aineelliset vahingot, jos sellaisen on ottanut.
 
vieras
En jaksanut lukea koko ketjua. Tosi surku tytöllenne ap. Ja tuo kaveri oli tosi julma. Hiiri oli varmasti tärkeä tytölle. Meillä eläinrakas tyttö, jolle lemmikit tosi tärkeitä, ja on näreissään, kun meidän on pakko pitää mm. autotallissa hiirenloukkuja talvisin, jotta eivät tule sisälle talvisin. On ollut vaikea asia selittää tytölle, että ulkohiiret ovat tuholaisia, joista voi tulla harmia. Joo, meni ohi aiheen hieman.

Sitä ihmettelen, että äiti ei ottanut mitään kantaa asiaan :eek: , ja mielestäni ei voi olla normaalia, jos lapsi haluaa jalallaan murskata toisen lemmikin. Julmaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En jaksanut lukea koko ketjua. Tosi surku tytöllenne ap. Ja tuo kaveri oli tosi julma. Hiiri oli varmasti tärkeä tytölle. Meillä eläinrakas tyttö, jolle lemmikit tosi tärkeitä, ja on näreissään, kun meidän on pakko pitää mm. autotallissa hiirenloukkuja talvisin, jotta eivät tule sisälle talvisin. On ollut vaikea asia selittää tytölle, että ulkohiiret ovat tuholaisia, joista voi tulla harmia. Joo, meni ohi aiheen hieman.

Sitä ihmettelen, että äiti ei ottanut mitään kantaa asiaan :eek: , ja mielestäni ei voi olla normaalia, jos lapsi haluaa jalallaan murskata toisen lemmikin. Julmaa.
Siis ettei tämän hiirentappajan äiti kommentoinut mitään...
 
Ap:lle ja pikkuneidille jaksuja! Varmasti tuntuu kamalalta tuollainen pinen tytön mielestä. Vaikeahan tuon ikäisen on käsittää, että miksi jotain tuollaista tapahtuu. :(
Toivottavasti saisitte tänään vanhemmat ottamaan asian vakavammin ja näkemään, että jotain on oikeasti vialla. Itse olen myös vahvasti sitä mieltä, että teit oikein ottaessasi yhteyttä lastensuojeluun ja kouluterveydenhoitajalle; ei tuollaista uskalla jättää huomiotta.

Itse olin vuosi sitten päiväkodissa töissä ja meidän ryhmässämme oli yksi pieni tyttö, jossa oli vähän samantapaisia piirteitä. Ei eläimiä kyllä tappanut, mutta saattoi heittää kesken leikin ihan ilman syytä puupalikan toisen lapsen otsaan ja ihan kovaa heitti. No toinen lapsi itsee kipua ja säikähdystä ihan hysteerisenä ja otsassa jälki. Mitä tämä toinen tyttö tekee? Nauraa käkättää oikein sellaista häijyä, pahantahtoista ja vahingoniloista naurua, joka sai kaikissa hoitajissakin kylmänväristyksiä. Tyttö teki tätä aina silloin tällöin ja oli kovin pelottavaa se nauru. Toisen hoitajan kanssa siitä puhuttiinkin, että tavallaan molemmat pelkäsimme kyseistä tyttöä, vaikka tämä yleisesti olikin oikein ihana ja suloinen tyttö.

En halua kuulostaa pahalta ja häijyltä, mutta monilla sarjamurhaajilla yms. on ensimmäiset tapot ja murhat kohdistuneet nimenomaan pieneläimiin lapsuusiällä. Ja näihin tyypillistä on myös se, että lapsi ei käsitä siihen liittyvää surua, vaan juurikin esimerkiksi nauraa.
Tämä on aika ankara kommentti, eikä varmaan tästä ole tämän tytön kohdalla kyse, mutta ihan oikeasti sitä ei kannata vähätellä, koska kyse voi ihan oikeasti olla jostain isommastakin ongelmasta kuin huomion haku.

:(
 
Anais.
Hienosti toimittu. Tunnen edelleen sympatiaa molempia lapsia kohtaan. (Näin muuten minäkin painajaista tästä viestiketjusta viimeyönä, en siitä naurusta, mutta pienten eläinten liiskaamisesta.)
...Mitään diaknoosia en halua tehdä, mutta tiettyjä samankaltaisuuksia oli mielestäni Nancy Spungenin elämänkerrassa, jossa kerrottiin myös Nancyn lapsuudesta.
Tuntuu ikävältä myös nämä kommentit joissa avoimesti vihataan tuota "häiriintynyttä kakaraa". Itse ajattelen, että toimenne eivät niinkään ole kosto, kuin parhaassa tapauksessa suuri apu tytölle. (Sekä omalle lapsellenne, jolle ei jää sellainen tunne, että hänelle voi tehdä kauheuksia ilman että asiaan puututaan.) Ja edellä käytyyn turhanpäiväiseen spekulointiin haluaisin vastata että mielestäni tuollainen "häiriintynyt kakara" tarvitsee varmaan sopivassa suhteessa sekä "pamputusta" että "päähän silittelyä."
 

Yhteistyössä