Lapsen kaverien "ruokkiminen"

  • Viestiketjun aloittaja Mep
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä meillä saa kaikki syödä, jos ovat siihen aikaan paikalla ja nälättää :). Musta toi on vaan hauskaa, samalla siinä ison pöydän ääressä pääsee paremmille aitiopaikoille lasten kavereitten suhteen ja tulee tutuiksi kaikin puolin :).
 
  • Tykkää
Reactions: Jellonainen
ggg
Tarjoan ruokaa kaikille keitä meillä ruoka-aikana on paikalla. Teen ruokaa sen verran että riittää vaikka olisi muitakin kuin oma perhe, eihän se mahdollinen ylimääräinen kuitenkaan huonoksi mene kun se jää seuraavan päivän lounaaksi. Meille ei mene yhtään ruokaa roskiin.
 
Herätys todellisuuteen
[QUOTE="...";30792880]En tajua tuollaista asennetta. Ainoastaan itsekeskeiset suomalaiset luolaihmisen tasolla olevat mammat tuohon sortuvat. Oikeasti kellään ei ole Suomessa niin tiukkaa rahasta, etteikö voisi silloin tällöin yhden ylimääräisen suun ruokkia. Eli kyse on vain asenteesta "minä en muille omistani anna". Kuvottavaa.[/QUOTE]

No kyllä todellakin voi olla niin tiukkaa rahasta, että siihen ei tarvita ylimääräisiä ruokailijoita. Kun olin opiskeleva yhden lapsen yh niin kyllä piti monta kertaa laskea senttejä, että rahat riitti mun ja lapsen ruokiin. Ei todellakaan olisi ollut varaa ruokkia ketään muuta.

Sä olet itse kuvottava jos et tajua todellisuutta mitä Suomessa on.
 
LaMamanMorbid
Ruokaa saa jos on sovittu kyläily. Ei yleensä silloin jos joku lasten kavereista on vaan tullut ulkoleikkien jälkeen käymään. Meillä on yleensä suht tiukkaan mitoitettu ruoka ja pieni ruokapöytä...okei, joskus kavereitakin ruokitaan mutta ei silloin jos on kyseessä koko perheen oma ruokailu. Silloin haluan katsella pöydässä vain omiani. Ei haittaa vaikka olisinkin niuho tai mikä lie.:heart:
 
"eeee"
Lapsen kaverit saavat ruokaa jos haluavat eikä muusta ole sovittu lapsen vanhempienkaan kanssa, mutta pakko ei ole ruokapöytään tulla vaikka omat lapset syömään kutsuisinkin.
 
useamman äiti
Jos lasten kavereita meillä ruoka-aikaan, niin toki pyydän syömään! Ruokaa jaetaan niin kauan kuin sitä riittää.
Jos itse olette kylässä ruoka-aikaan/päiväkahviaikaan niin eikö teillekin tarjota? Vai pyydetäänkö poistumaan ruokailun ajaksi ??
Aina kuuluu vieraalle tarjota!
Eri asia,jos kavereiden vanhempien kanssa on sovittu,että lapset syövät kotonaan.
Vuoroin vierahissa käydään!
 
Kuis ny
No ehdottomasti annan lapsemme kavereiden syödä meillä ja se nyt on ihan selviö. Itsekkyyden huippu olla antamatta lapselle ruokaa! Me suomalaiset ollaan rikkaita, mutta silti tällaisistä jotkut tekevät ongelmaa :x
Ei sulla ole lapsia. Suomessa on kyllä aika paljon sellaisiakin, joilla on oikeasti tiukkaa rahasta. Tai sitten ihan vaan sellainen tilanne, että ruokaa on just sille omalle perheelle, kun ei ole varauduttu ruokavieraisiin. Lämmitellään vaikka eilisen jämiä. Kuuluuko silloin jonkun omasta perheestä jättää oma osansa syömättä tai jokaisen karsia omasta annoksestaan, että saadaan ruokittua se vieraskin, jolla ehkä ruoka odottaisi kotonakin?
 
Ei sulla ole lapsia. Suomessa on kyllä aika paljon sellaisiakin, joilla on oikeasti tiukkaa rahasta. Tai sitten ihan vaan sellainen tilanne, että ruokaa on just sille omalle perheelle, kun ei ole varauduttu ruokavieraisiin. Lämmitellään vaikka eilisen jämiä. Kuuluuko silloin jonkun omasta perheestä jättää oma osansa syömättä tai jokaisen karsia omasta annoksestaan, että saadaan ruokittua se vieraskin, jolla ehkä ruoka odottaisi kotonakin?
Höpö höpö. Itsekkyys se on mikä tuollaisissa perheissä estää tarjoamasta lapselle ruokaa. En tunne yhtäkään ihmistä lähipiirissäni (tai ehkä yhden nyt tarkemmin ajateltuna) kuka kehtaisi olla kutsumatta pöytään lapsen kaveria.
 
En tykkäisi
Miten suunnittelemattomasti te tarjoajat teette ruokaa, jos sitä riittää aina x määrälle yllätysvieraita? Teettekö joka aterin esim. kolmelle ylimääräiselle ihmisille? Mitä niillä ylimääräisillä ruoilla tehdään? Eihän niitä voi syödä seuraavalla aterialla, kun ei ne siihen riitä - silloinkinhan pitäisi taas olla se x määrä ylimääräistä ruokaa jos joku extra tuleekin syömään... Ja jos syödään eilisen tähteitä niin taas ollaan tilanteessa jossa ruoka ei riitä vieraille - pitäisi varautua isommalla satsilla jne.

Esim. meillä kyllä ostetaan ja tehdään ruokaa aina tasan sen verran mitä itse syödään. Jos siitä antaisi annoksen yllätysvieraille niin joku oman perheen jäsen jäisi ilman, tai jos joku kävisi yllärinä syömässä jääkaapista pari jogurttia niin sitten joku meistä olisi muutaman aamun ilman aamupalaa ennen seuraavaa kauppakäyntiä... Ei meillä ole tippaakaan ylimääräistä ruokaa, sillä roskiinhan siitä suurin osa menisi jos ei sattuisikaan niitä yllärivieraita. Ihmekään että suomessa on niin paljon ylimääräisiä, jos monet vakiona laittavat ruokaa myös ylimääräisille suille ja sitten syövät itse, jos sillä kertaa ei vieraita satukaan pöytään...

Eli ihmettelen miten te ruokkijat hoidatte ruokien oston ja kokkaamisen, jos yhtään ei ole tiedossa syödäänkö teillä viikon aikana 10 vai 20 ateriaa!
 
Hophop
Itse lopetin lasten kavereiden ruokkimisen parista syystä. Yksi oli, että eräs mamma sai hepulin, kun lapsi oli syönyt meillä kaakaota ja juustovoileivän. Heidän lapsi kun ei kuulemma saa syödä sokeria eikä leipää. Lapsi itse ei kyllä mitään sanonut ja hyvällä halulla söi. En sitten enää ainakaan pieniä lapsia ruoki ellen kysy ensin vanhemmilta. Toinen syy oli, että kun lapset alkoivat tulla teini-ikään, niin sitä ruokaa meni ihan järkyt määrät. Välillä töistä tullessa huomasin, että eilen ostettu paahtoleipäpaketti oli syöty kokonaan, juustosta oli jäljellä enää ohut viipale ja litra jogurttia oli kadonnut, sekä puolikas pullollinen mehutiivistettä. Oli poika kavereineen ottanut vähän välipalaa. :) Ja jos 3 teinipoikaa on ruokapöydässä, siinä menee jo melkoinen määrä ruokaa! Välillä kutsun poikia kahville tai ihan syömäänkin meille ja silloin osaan varautua, mutta enää ei yllärivierailulle saa tulla tai ei ainkaan syödä kaappia tyhjäksi.
 
Mua on alkanut ärsyttää tytön kaverit jotka tulee meille välipalalle ja notkuvat vielä iltapäivällä nälissään keittiön nurkalla odottamassa kutsua pöytään.. Tämä oli joka päiväistä. Välipalalla kolme-neljä kymmenen vuotiasta syö pussillisen leipää ja 4-5 jogurttia. Litra maitoa häviää hujauksessa. Sitten pitäs olla pari ylimääräistä kanankoipea ja pottua ostettuna iltapäivään että kaikki saa syödä.. Jokapäivä saa ostaa kaupasta leipää ja rahkoja/jogurtteja. Joillakin sankareilla on vielä tapana pyytää lapseltani evästä kotimatkalle..... Lapsi joka syö meillä eniten on ylipainoinen ja vaikea uskoa ettei kotona saisi ruokaa..

Oma lapseni ei käy kylässä syömässä vaan tulee kotiin ja menee takaisin ulos kun on syönyt. Joskus tullaan porukalla meille välipalalle ja mennään sitten sinne kaverin luo... Nyt kielsin että meillä ei saa syödä. Tuntuu pahalta kieltää, mutta on se jo rahallisestikkin ongelma syöttää joka päivä pari kolme ylimääräistä.
 
en ruoki
Meitä on neljä henkeä, isosti syövä mies ja 14v poika joka myöskin vetää aika hurjat määrät, sekä minä ja 11v.

Teen ruokaa yleeensä niin, että siitä riittää justiinsa kaikille ja voi vähän ottaa lisääkin. Yleensä ei ole yhdelle ylimääräiselle suulle ruokaa.

Eikä se mun mielestäni ole minun tehtäväkään ruokkia niitä lasten kavereita, meillä on aina joku lapsi ruoka-aikaan kylässä ja sehän tietäisi yhtä lisäsuuta ruokittavaksi joka päivälle.

Enkä kyllä tykkää, että lapseni syö muualla, nuoremman lapsen kaverin luona on aina jotain epäterveellistä tai sitten jotain pelkkää makaroonia kalapuikkojen kanssa tms. Kyllä se siellä joskus syö, vaikka olen pyytänyt kotiin syömään.

Joskus taas jos olen tehnyt paljon ruokaa, pyydän vieraankin syömään.
 
Ihmepossuja
Mua on alkanut ärsyttää tytön kaverit jotka tulee meille välipalalle ja notkuvat vielä iltapäivällä nälissään keittiön nurkalla odottamassa kutsua pöytään.. Tämä oli joka päiväistä. Välipalalla kolme-neljä kymmenen vuotiasta syö pussillisen leipää ja 4-5 jogurttia. Litra maitoa häviää hujauksessa.
... Nyt kielsin että meillä ei saa syödä. Tuntuu pahalta kieltää, mutta on se jo rahallisestikkin ongelma syöttää joka päivä pari kolme ylimääräistä.
Tottakai tuollainen pitää lopettaa, ei sinun tarvitse tuntea pahaa mieltä siitä että et suostu hyväksikäytettäväksi! Johan tuollaiseen menee päivässä vähintään 5 euroa, joka tekee kuukaudessa 150e ja vuodessa melkein kaksi tonnia! 2000e! Se on hemmetin iso raha laittaa huonotapaisten lasten syöttämiseen. Jos vanhemmat eivät ole opettaneet heille tapoja, niin teet heille paljon isomman palveluksen opettamalla edes sen, että toisten ruokia ei jatkuvasti syödä yksipuolisesti.
 
minäää
Meillä on tullut naapurin perheen kanssa ja muidenkin lasten kanssa (jotka tulee koulusta joskus meille tai meidän lapsi menee heille, välimatkaa on) sellanen sopimus ihan sopimatta mitään, että välipalalle koulusta sinne kaverin luo minne menossa leikkimään. Kumman tahansa vanhempi voi sanoa, että läksyt tehdään heti, mikäli esim. illalla on muuta ohjelmaa eikä niitä ehdi sillon tekemään. Naapurin lapsi/meidän lapsi naapurissa kyläillessä tulee/menee kotiinsa syömään, kauempana asuvat syö meillä tai meidän lapsi heillä, mikäli haku on vasta sen jälkeen. Asutaan siis maalla ja kaveri voi asua jopa 20km päässä.

Jos asuttas kylillä ja lapsia pyöris viis koko ajan joka tenavalla kylässä, niin kotia sitten. Eihän kukaan pystys kymmentä päivittäin ruokkimaan, siis ylimäärästä.
 
Vierass
Höpö höpö. Itsekkyys se on mikä tuollaisissa perheissä estää tarjoamasta lapselle ruokaa. En tunne yhtäkään ihmistä lähipiirissäni (tai ehkä yhden nyt tarkemmin ajateltuna) kuka kehtaisi olla kutsumatta pöytään lapsen kaveria.
Tottahan se on itsekkyyttä, mutta itsekkyys oikeassa määrin on tervettä. Epäitsekkyys voi olla jopa pahempi asia.

Meillä oli naapurin poika aamusta iltaan. Aamulla saapui yhdeksän paikkeilla ja oli iltaan saakka. Ruokaa ei tarjottu kuin poikkeustapauksissa. Huonoista kotioloista ei ollut kyse, vaan lapsi viihtyi meillä hyvin, kun oli samanikäistä seuraa. Toki oltaisiin voitu tarjota ruokaa, mutta olimme sen verran itsekkäitä, että nautimme, kun saatiin olla hetki perheen kesken. Naapurin lapsi kävi syömässä kotonaan. Usein äiti soitti ja pyysi lapsen kotiin syömään. Tai jos meillä oli ruoka-aika niin lapsi passitettiin kotiinsa sadan metrin päähän.

Mun mielestä on ok, ettei kavereille tarjota ruokaa, jos he asuvat lähellä ja voivat helposti mennä kotiinsa syömään. Mutta sitä en ymmärrä, jos on kauempaa harvinaisempia vieraita, niin mitään ei tarjota, vaikka pöydässä olisi vastaleivotut pullat. Tällaiseenkin olen törmännyt. Kaikkeen siis kannattaa varautua eikä koskaan pidä pitää vieraanvaraisuutta itsestäänselvyytenä.
 
V.ieras
Alkuperäinen kirjoittaja En tykkäisi;30794018:
Miten suunnittelemattomasti te tarjoajat teette ruokaa, jos sitä riittää aina x määrälle yllätysvieraita? Teettekö joka aterin esim. kolmelle ylimääräiselle ihmisille? Mitä niillä ylimääräisillä ruoilla tehdään? Eihän niitä voi syödä seuraavalla aterialla, kun ei ne siihen riitä - silloinkinhan pitäisi taas olla se x määrä ylimääräistä ruokaa jos joku extra tuleekin syömään... Ja jos syödään eilisen tähteitä niin taas ollaan tilanteessa jossa ruoka ei riitä vieraille - pitäisi varautua isommalla satsilla jne.

Esim. meillä kyllä ostetaan ja tehdään ruokaa aina tasan sen verran mitä itse syödään. Jos siitä antaisi annoksen yllätysvieraille niin joku oman perheen jäsen jäisi ilman, tai jos joku kävisi yllärinä syömässä jääkaapista pari jogurttia niin sitten joku meistä olisi muutaman aamun ilman aamupalaa ennen seuraavaa kauppakäyntiä... Ei meillä ole tippaakaan ylimääräistä ruokaa, sillä roskiinhan siitä suurin osa menisi jos ei sattuisikaan niitä yllärivieraita. Ihmekään että suomessa on niin paljon ylimääräisiä, jos monet vakiona laittavat ruokaa myös ylimääräisille suille ja sitten syövät itse, jos sillä kertaa ei vieraita satukaan pöytään...

Eli ihmettelen miten te ruokkijat hoidatte ruokien oston ja kokkaamisen, jos yhtään ei ole tiedossa syödäänkö teillä viikon aikana 10 vai 20 ateriaa!
Mä teen aina reilusti ruokaa, siitä söisi meidän perheen lisäksi 2-3 tyyppiä. Jos niitä muita ruokailijoita ei ole, niin jäänyt ruoka on mun ja kuopuksen seuraavan päivän lounas. Ja joskus laitan pakastimeen sen mitä jää, on sitten hätävarana.

Ja kun kauppa on vieressä, niin äkkiä siihen kipaisee jos jääkapissa alkaa tyhjältä näyttämään.
 
Lukematta muita vastauksia...

Meillä ruokaa saavat kaikki paikalla olijat. Joskus olen varannut vain edellisen päivän tähteitä ja silloin sanon, että sori, nyt on vähän ruokaa ja tarjoan vieraille leipää, hedelmiä tms...
Usein kyllä varaudun jo ruokaa laittaessa siihen, että jos on kavereita niin laitetaan enemmän.. Ja jos tietäisin, ettei joku saa ruokaa kotona ja on nälkäinen... No en voisi jättää ruokkimatta.

Koska teen kaiken (melkein) ruoan itse ja ruokaa laitetaan aina isolle joukolle jo omasta takaa niin en usko, että kaverien ruokailu kamalasti kasvattaa ruokalaskua. Toisaalta en ole koskaan laskenut...
 
näin!
Mua on alkanut ärsyttää tytön kaverit jotka tulee meille välipalalle ja notkuvat vielä iltapäivällä nälissään keittiön nurkalla odottamassa kutsua pöytään.. Tämä oli joka päiväistä. Välipalalla kolme-neljä kymmenen vuotiasta syö pussillisen leipää ja 4-5 jogurttia. Litra maitoa häviää hujauksessa. Sitten pitäs olla pari ylimääräistä kanankoipea ja pottua ostettuna iltapäivään että kaikki saa syödä.. Jokapäivä saa ostaa kaupasta leipää ja rahkoja/jogurtteja. Joillakin sankareilla on vielä tapana pyytää lapseltani evästä kotimatkalle..... Lapsi joka syö meillä eniten on ylipainoinen ja vaikea uskoa ettei kotona saisi ruokaa..

Oma lapseni ei käy kylässä syömässä vaan tulee kotiin ja menee takaisin ulos kun on syönyt. Joskus tullaan porukalla meille välipalalle ja mennään sitten sinne kaverin luo... Nyt kielsin että meillä ei saa syödä. Tuntuu pahalta kieltää, mutta on se jo rahallisestikkin ongelma syöttää joka päivä pari kolme ylimääräistä.
Höpö höpö. Itsekkyys se on mikä tuollaisissa perheissä estää tarjoamasta lapselle ruokaa. Me suomalaiset ollaan rikkaita, mutta silti tällaisistä jotkut tekevät ongelmaa.
 
careful
Alkuperäinen kirjoittaja näin!;30794717:
Höpö höpö. Itsekkyys se on mikä tuollaisissa perheissä estää tarjoamasta lapselle ruokaa. Me suomalaiset ollaan rikkaita, mutta silti tällaisistä jotkut tekevät ongelmaa.

Mää annan vieraille muksuille ruokaa vain jos asiasta on sovittu heidän vanhempiensa kanssa. En ala ottamaan riskiä siitä, että lapsi ei itse muista omia ruoka-aineallergioitaan.
 
Herätys todellisuuteen
No ehdottomasti annan lapsemme kavereiden syödä meillä ja se nyt on ihan selviö. Itsekkyyden huippu olla antamatta lapselle ruokaa! Me suomalaiset ollaan rikkaita, mutta silti tällaisistä jotkut tekevät ongelmaa :x
Jos pitää laskea senttejä, että rahat riittää omiin ja lapsen ruokiin niin ei siinä ole varaa ruokkia ulkopuolisia. Olisit edes joskus hiljaa kun et tiedä todellisuudesta mitään.
 

Yhteistyössä