Lapsettomuudesta plussaan (kesä/syksy -09)! Paljon vauvoja syntynyt! <3

Voi kuinka kateellisena lueskelen teitin synnytyskertomuksia ja samalla koen että en näköjään kestä yhtään mitään kipua kun kaikki eroaa niin kauhiasti mun synnytyksestä... :(

Mulla siis käynnistettiin synnytys (ehkä sekin osa syynä koviin kipuihin)eka tabletti laitettiin klo.11 joka sai aikaan pienet menkkakivut ja toka tabletti laitettiin klo.15 sama jomotus jatkui alavatsalla.Klo.17 kätilö siirsi mut käyrälle valvontahuoneeseen koska vauvan sydänäänet laski aina välillä.Sitten ne KIVUT (ja kirjoitan tarkotuksella isolla) alkoi klo.17.30.Ei löytynyt asentoa missä olis hyvä olla ja kipu oli oikeasti ihan kamala.Aaltomaisena se tuli mutta niitä kauheasti puhuttuja taukoja supistusten välissä ei todellakaan ollut.Niitä minäkin odotin ku kuuta nousevaa :LOL: Jos oliskin ollut taukoja välissä niin ehkä sen olis kestänyt paremmin.Kipu siis väheni välillä mutta pois se ei ollut missään vaiheessa.Vessassa käyntikin oli tuskaa kun en ollut kivuton.Sain kipulääkkeitä mitä ne osastolla pysty tarjoamaan mutta ei ne auttaneet sitten klo.19.30 kävin vessassa ja huomasin vuotavani verta ihan reilusti,kysyin kätilöltä että kuuluukos tämä asiaan niin sanoi että ei kuulu ja lääkäri tuli käymään.En ollut kuin 1cm auki mutta koska vuoto oli niin runsasta lääkäri sano että siirretään rouva synnytyssaliin parempaa kipulääkitystä ja seurantaa varten.Siinä vaiheessa mut valmisteltiin leikkausta varten ja ajattelin että toivottavasti siihen ei päädytä.

Salissa oltiin klo.20 jossa sainkin sitten kovempia kipulääkkeitä (petidin) joista ei ihan kauheasti apua ollut,samalla hengittelin ilokaasua mikä mun yllätykseksi autto ehkä eniten kaikista.Jossakin vaiheessa lapselle laitettiin päähän anturi joka seuras sydämensykettä koska ne laski aina supistusten aikana niin halusivat varmuuden tarviiko mennä leikkaussaliin mutta onneks ei tarvinnu vaan laskut johtu huonosta kontaktista.Siinä vaiheessa meni lapsivedetkin.Epiduraalin sain siinä vaiheessa kun olin 3cm auki ja se auttoikin se vei VATSAkivut pois 15min. ja sen jälkeen alko tuntumaan että vauva tulee pyllystä ulos.Eli kivut voimistu ja ne siirty pylly puolelle (ei muuten mikään mukava kokemus kun tuntuu että pylly halkeaa :LOL: ) Se anestesialääkäri sanokin että epiduraalin huonopuoli on juuri tuo että se vie vatsakivut mutta ei sitä selkäpuolen kipua. No minä ajattelin että kärvistellään sitten kun ajattelin että muuta ei ole tarjolla joten pakko kestää.Siinä meni varmaankin 1-2h ja lääkäri huomasi että olen melkein kokonaan auennut ja samalla jotkut lapsesta otetuissa verinäytteissä oli huononemista joten vauva oli saatava maailmaan. Päättivät vielä laittaa spinaalipuudutuksen jonkin pehmytkudosvastustuksen takia (jos puudutus auttais ponnistamaan) no kun se spinaali laitettiin niin sitten tuli se kauan odotettu taivas,kivut hävis täysin mutta niin hävis tuntokin alakropasta.En päässy nostamaan itseäni ylöspäin siinä sängyssä ja mies auttoi kiltisti.Sitten tulikin se ponnistusvaihe mutta ponnistapa oikein ja oikeaan aikaan kun et enää tunne yhtään mitään.En mä tienny millonka ne supistukset oli.Sanoin vain että nyt tuntuu painetta niin sain ponnistaa.Tulosta ei syntynyt joten lääkäri kaivoi imukupin jostakin,koska ilmeisesti vauvalla alko olemaan jo hätä.Pelästyin tietysti ihan kauheasti ja ponnistin minkä pystyin.Leikkasivat välilihan ja seuraavalla ponnistuksella sanoivatkin että pää on ulkona että älä ponnista enää,en kyllä tuntenut sitä että pää oli ulkona.Sitten menikin enää hetki ja tyttö oli ulkona.Iskä sai leikata napanuoran ja tyttöä vilautettiin mulle pikaisesti ja sitten se vietiin valvontaan ja minä jäin kursittavaksi.Hetken päästä tulivat sanomaan että iskä voi tulla katsomaan vauvaa,koska tyttö voi niin hyvin.

Kaikenkaikkiaan mulle ei jäänyt huono mieli synnytyksestä,kätilä oli meinaan niin upea ja lääkäri kanssa.Ja jos mies ei olis ollut siellä ei mistään olis varmaankaan tullut mitään kyllä siitä niin suuri tuki ja turva oli. :) Kivut oli kamalat mutta lääkäri sanokin myöhemmin että se synnytys eteni niin hirvittävän kovaa vauhtia että ei kuulemma ihme että olin niin kipeä,eli kait se käynnistys teki osansa. Mun harhakuvitelmat tauoista supistusten välillä oli tosiaan harhaa ja eipä siinä olis pystyny mihinkään suihkuun/ammeeseen menemäänkään mutta siltikin nyt kun asiaa miettii niin ei jäänyt kammoa ja tuloshan oli mitä parhain ja ihanin :D :heart: Ja kaikki synnytyksethän on erilaisia.

 
Heippa naiset!

Piti tulla poksumaan täysaikaisuuden kunniaksi, tänän siis 37+0! :)
Ja neuvola oli tänään, on nyt viikon välein sovittu ajat laskettuun aikaan asti.
Siellä kaikki kunnossa ja kaikki arvot ok.
Ei ollut vielä kokonaan ainakaan kiinnittynyt, mutta oli th:n mielestä alempana kuin viikko sitten.
Eipä tässä siis muuta kuin odottelua, milloin alkaa tapahtumaan.

Ainoa mikä nyt vähän harmittaa on se, että en ole saanut minkäänlaista kokoarviota! Olisi se kiva tietää että olisiko mahd. 2 vai 4 -kiloinen tulossa.
Mulla kun ei ole mitään käyntejä äippäpolille. Ja se viimeinen lääkärineuvola meni niin nopsasti, eikä maininnut mitään koosta tai lantiosta tai synnytystapa-arviosta, ei mistään. Vasta jälkeenpäin tajusin, että se oli se vika lääkäri ja näitä asioita olisi kai pitänyt arvioida. TH sanoo vaan, että kyllä se lekuri on sen asian katsonut vaikka ei mitään sanonut, eikä ilmeisesti tietoihinkaan ole mitään kirjoittanut, mutta mietityttää kyllä vähän. Pitäisköhän mennä vielä jonnekin yksityiselle tarkistukseen....

Ja nyt kun aloin sitten kuitenkin valittamaan, niin autoasiat on täällä kans mietinnässä, enkä jaksais niihin nyt paneutua. Pitäis tuo toinen auto vaihtaa parempaan, mutta se on niin romu, että ei saada sitä edes katsastukseen kun ei sitten lähtenytkään taas vaihteeksi käyntiin. Mun auto toimii, mut mies käy sillä töissä ja mä olen sitten päivät täällä ilman autoa! Noh, ehkä huomenna sitten vaan pitää päättää että otetaanko yksi uusi auto vai vähän käytetty. Seisokoon tuo yksi pihassa, kun siitä ei ole mihinkään.
Noh joo, turhaa valitusta, sorry!!

Aurinkoista viikkoa ja odotusta kaikille! Ihana kun tuli kesä :)

T.Ripe + Elvis 37+0 :heart:
 
Vihdoin täällä =) Kuten olitte ehkä jo arvanneet, syy poissaolooni on pieni prinsessa :heart:
Eli tyttö syntyi 11.5. klo 3.10 rv 37+0 täsmällisesti äidin 30v. syntymäpäivänä :saint:
Supistukset alkoi tulemaan 2-4min. välein viiden aikaan edellispäivänä. Seitsemän aikaan lähdettiin varmuuden vuoksi käymään synnärillä, kun paikat oli jo valmiiks niin kypsät, supparit ei kovin pahoja ollu. Synnärillä olin auki 3-4cm ja kätilö sanoi että sit kun musta siltä tuntuu niin lähdetään saliin. Seuraavassa tarkistuksessa olin reilu 5 senttiä auki ja silloin siirryttiin saliin. Vieläkään en ollu kovin kipeä. Siihen reiluun 5 senttiin synnytys kuitenkin pysähtyi joten puolen yön aikaan puhkaistiin kalvot ja samalla laitettiin kohdunkaulan puudute. Olisin saanut epiduraalin, mutta en halunnut. Siitä käynnistyi kunnolla synnytys, parin tunnin päästä sain toisen puudutteen kohdunsuulle ja kolmelta aloin ponnistaan. Ponnistusvaihe kesti 10 minuuttia. Onneksi ei pidempään, koska kipu oli aivan helvetillistä, puudutteesta ei ollut juurikaan hyötyä ja siinä vaiheessa kadutti etten huolinut sitä epiduraalia.. Lopputulos on kuitenkin kaiken kivun arvoinen ihana pieni prinsessa :heart: Tytön mitat oli 2740g, 46cm, pipo 32,5cm. Eilen vasta kotiuduttiin, tyttö on kellastunut ja tänään käytiin kontrolli verikokeessa, ei onneksi jouduttu takaisin osastolle. Lisäksi tytön sydämestä kuului sivuääni, sydänlääkäri löysi ultrassa sieltä pienen reiän, jonka pitäis umpeutua itsekseen, joten ei aiheuta toimenpiteitä tai rajoituksia.
Jaahas , kutsu käy, pitää mennä!

-minttu ja pikku neiti 6vrk
 
Hurjasti onnea minttu!! :heart: Aivan mahtava 30-vuotis lahja,parempaa ei kait voisi toivoakaan? :D

Meillä on tytöllä kovat vatsakivut aina syömisen jälkeen.Ei kenelläkään olis joitakin hyviä vinkkejä millä auttaa pikkuista?Ottaa meinaan sydämestä asti kun katsoo miten toinen kärsii... :( neuvolasta ensaanut mitään apuja sanoi vain että kaikkien vauvat on kipeitä mahasta,mitä kuitenkin epäilen...Tyttöhän syö korvikkeita (nan) koska mulla ei maitoa tule voisiko se aiheuttaa enemmän kipuja?Mutta kun ei tuota lapsen ruokkimista voi lopettaakaan... :LOL: Viime neuvola käynnillä oli painokin taas noussut hienosti
2140g-->2390g!! Hieno homma :D

Alex ja tyllerö 3vkoa 3 pvää
 
Alexandria Oletko kokeillut antaa cuplatonia? Meillä poika saa myös nania, mutta meillä se ongelma on enempi se että röyhtäystä on hyvin vaikea saada tulemaan. Selvästi on vatsanväänteet hellittäneet tuon cuplatonin aloituksen jälkeen. Tsemppiä!
 
Paljon onnea mittu maailman parhaasta synttärilahjasta. :) Jannaliinille paljon onnea prinsessan johdosta. :heart: Ihanan kuuloiset synnytykset teilläkin.

Alexandria: Meillä oli kanssa vähän masuvaivaa. Alkoi tuossa aikatarkkaan 2 viikon ikäisenä. Annetaan kans niitä cuplaton tippoja, lisäksi tehostin röyhtäyttämistä ja pidän syötön jälkeen pidempään pystyasennossa. Ton jälkeen helpotti. Meillä oli kakkakin silloin 2 viikkosena sellaista vihreää ja tahnamaista (masuvaiva kakkaa). Kun mahanväänteet helpotti muuttui kakkakin takaisin löysäksi ja keltaiseksi. Kannattaa varmaan myös kokeilla vaihtaa nan tutteliin hetkeksi. Toisille sopii tutteli paremmin (toisille taas nan).

Meillä menee täällä hyvin. :) Ainoa vaan, että tytteli on semmoinen sylivauva, että ei paljon mitään muuta saa tehtyä, mutta mitäs siitä. Mä olen kotona tätä vauvaa varten. :) Helppoa, kun ei ole niitä muita lapsia. Jos vielä lisää lapsia saa, niin niille ei kyllä ihan samalla tavalla sitä aikaa sitten ole ja muutakin pitäisi saada tehtyä.

Eilen tuli jo kuukausi täyteen. Meidän pikkunen tyttö. :heart: Kovasti on olemus muuttunut. Nyt on alkanut tulemaan niitä sosiaalisia hymyjä, että vastaa meidän hymyyn omalla hymyllään. (ilmavaiva hymyjä tuli tietenkin heti. :D) Muutenkin on olemukseltaan selvästi jo "vanhempi".
 
Tyttö syntyi 15.5.2010. 4150g ja pitkä 54 cm.
Synnytys meni hyvin. Säännölliset supparit alkoivat illala klo 21.30 ja aamulla klo 6 vauva tuli maailmaan. Kivunlievityksenä oli ilokaasu kunnes olin 7 cm auki kokeilin spinaalia joka helpotti vain puoleks tunniks. Ponnistus vvaihe meni tosi hienosti....vauva liukui lähes itse ulos joka supparilla pikkuhiljaa. Ei tullut repeämiä eikä monta ponnistusta tarvinnut tehä :) Oli epämielyttävän tuntunen mut ei enää niinkään kipeä vaihe kun oli jo kärsinyt kaikki kamalat supparit koko yön :)
Vauvan keltasuuden takia jouduttiin olee sairaalassa hieman pidempään ja tänään kotiuduttiin vasta.
Imetys on haaste kun maito ei heti noussut vaan vasta nyt alkanut tulee paremmin...... joten koko ajan vauva ollut rinnalla nää 5 päivää ja uni jäänyt niiin vähiin kuin vain voi......eli en ole nukkunut kuin muutaman hassun tunnin.....
 
Onnea kaikille jo vauvan saanneille :flower:
Nyt sitten mullakin alkoi lopulta mammaloma ja eka päivä oli eilen ja sen vietin kauneushoitolassa, nyt on karvat poistettu, varpaat lakattu (jalkahoito olikin tosi mahtava tässä vaiheessa, suosittelen!), kampaajalla käyty ja kestovärit ripsissä, joten valmiina synnytyssaliin =)
Oon alkanu myös kovasti lenkkeileen ja rappuja käveleen että pääsis jo synnyttään ku ei enää nukkumisesta tule mitään, mutta eipä taida auttaa. Kiloja tullut 11 ja kaikki on tossa edessä ja kun en hirveän pitkäkään ole ni näky on kyllä mahtava ku 2 koiran kanssa viiletän lenkillä.
Nyt vaan odottamista...

T Tuulia ja Jalmari 37+1
 
Onnea Minttu ja Aitiliini :flower: :flower:

Ripe: Täällä ei myöskään mitään synnytystapa-arviota ole tehty, vaikka oon tiuhaan neuvolalääkärillä käynytkin, viime viikolla oli viimeinen kerta. Kokoarvion oon kyllä joka kerta saanut.

Tuulia: Minä myös kävin viime viikolla kauneushoitolassa ja kampaajalla valmistautumassa synnytykseen :D

Tänään neuvolassa kaikki taas ok. Vauvan pää oli kiinnittynyt ja sf-mitta tipahti nyt käyrien alapuolelle (se oli itseasiassa sentin vai pari pienempi kuin viime viikolla). Oma painokin oli laskenut.

Jaksaiskohan sitä vielä tuohon rantaan raahautua viimeisen hellepäivän kunniaksi. Oon kovasti ollut nyt liikekannalla, kun on viimeisiä hetkiä mennä, kun vauva kulkee helposti, hiljaisena masussa :D

Hyvät voinnit kaikille, pian meillä viimeisilläkin on vauvat maailmassa!

Anna ja Olivia 38+0
 
Paljon onnea aitiliini tytöstä. :heart: Hyvin on mennyt sullakin synnytys. :)

Jannaliini: Täysimetyksellä mennään täälläkin. Mä jätin suklaan pois kokonaan ja se tuntui kanssa auttavan. Samoin kannattaa kokeilla jättää nää tyypilliset masuvaivojen aiheuttajat esim. kaalit, sipulit mahdollisesti tumma leipä yms. (lisää löytyy googlettamalla). Toivotaan, että teilläkin helpottaa. Se on kyllä kamalaa kuunneltavaa, kun toiseen sattuu, eikä pysty mitään tekemään paitsi tietenkin lohduttamaan sylissä.

Jos tuntuu, että cuplaton ei auta, niin voi kokeilla myös disflatyliä tai rela-tippoja, niitä saa molempia apteekista. Joillekkin on auttanut vyöhyketerapia.

Tsemppiä kaikille joilla on vauvat vielä masussa. Ei teillä kenelläkään ole enää pitkästi odottamista. :)
 
Onnea Vauvautuneille!!!

Jannaliini ja Taikapapu sekä Alexandria kurja kuulla että teillä on masuvaivoja =(. Meillä on poju syönyt rela-tippoja siitä lähtien kun mä sain sen antibioottikuurin rintatulehdukseen, eli aikalailla kotiutumisesta saakka. Ollaan niitä jatkettu kun ne D-vitamiinitkin on aloitettu. Nyt menee 4 tippaa päivässä. Ollaan hitaasti nostettu annosta. Masuvaivoja ei ole ollut ennen tätä iltaa. Mut tänään on itketty oikein urakalla. En tiedä on ko osa sitä että olin Toukan kanssa viime yön mun vanhemmilla ja kun kotiuduttiin puolen päivän aikaan oli meillä vieraita koko päivän. Liekö poju herkkis että tollanenkin vaikuttaa, tiedä häntä? Mutta ilta on itketty. Osa tietty yliväsymystä kun ei päivän aikana nukkunut kun 2,5h. Onneksi sammahti tos 22 jälkeen omaan koppaansa. Pitäis äidinkin malttaa mennä nukkumaan.

Normisti poju syö yön aikana kerran ja sit 5-7 aikaan toisen kerran, mut se on mulle jo aamua. Lopullisesti heräilee 8-10 välillä. On tähän saakka ollut aika perustyytyväinen poju, ei turhia ole itkeskellyt.
 
aitiliini onnea tytöstä!
tuulia hyvää äippälomaa!

Meillä vatsavaivat senkun jatkuu :( mä olen ihan puhki. Nyt on cuplatonia kokeiltu jo pidempään ja aluks tuntu auttavan mut nyt taas kivut pahentuneet.Kakkaa tulee tosi harvoin ja sillon ku sitä tulee niin se on keltanen pieni pallero ja muistuttaa muovailuvahaa...Sit tyttö on keksinyt uuden jutun...ei suostu nukkumaan missään muualla kuin sylissä :eek: voi jessus mä sanon.Mä valvon yöt ja päivät kun tyttö vaan huutaa.Sen kun laittaa omaan sänkyyn niin huuto alkaa jo sänkyyn laittaessa vaikka olis sylissä ollessaan ollut täydessä unessa.En haluais valittaa mutta jossakin vaiheessa väsymys vaan vie voiton lapsen ihanuudesta. Viime yönä sain nukkua 1h ja nytkin on pakko sylitellä jotta tyttö nukkuis. Perjantaina on onneks neuvola ja saavat luvan antaa neuvoja sitä vartenhan ne siellä on,viimekshän mä en saanut neuvoja meinaan :kieh:
 
Alexsandria kuulostaa aika tosi tosi rankalta =(. Auttaisko yhtään jos vauvaa pistäis kapaloon tai ptiäis jotain lämmintä masun päällä? Meillä sillon harvoin kun masuvaivoja on oon laittanut masun päälle jotain lämmintä ja hiljaa hieronut selkä ja masupuolelta vuoron perään. Tosin meidän masuvaivat on aika minimaalisia teihin verrattuna.

Jaksamista :hug: :hug:
 
Alexandria: Ensiksi :hug:. Varmasti tosi raskasta, jos ei saa itse yhtään nukkua. Meillä on kans välillä silleen, että ei suostu nukkumaan kun sylissä. Tai päivällä näin. Iltaisin ihme kyllä sammuu tissille ja sitten suostuu nukkumaan vieressä sängyllä. Omassa pinniksessä ei ole nukkunut kertaakaan. Manduca on älyttömän kätevä tähän "vaivaan". Siinä tyttö viihtyy hyvin ja nukkuu pitkiä unia. Samalla voi itse tehdä jotain tai sitten tehdä pesä sohvan nurkkaan ja torkkua, kun ei tarvitse pelätä, että tyttö tipahtaisi siitä vatsan päältä.

Eli tuommoinen kapistus kyseessä (jos et ole kuullut).
http://www.ozbaby.fi/manduca_kantoreppu_pr_10003.html?keywords=manduca&gclid=CI-q4Jrg6qECFYou3godDRtIJw

Tosi helppo käyttää. Suosittelen. :)

Jannaliini: Mä taas komppaan sun tekstiä. :) Eli välillä on täällä pikkaisen levottomampaa (kuten tänä aamuna on huudeltu aika reippaasti). Normaalisti huutelee enää aika vähän ja menee tosi kivasti kyllä. :)
 
alexandria: tuttua tekstiä. Meilläkin vauva nukahtaa vaan syliin tai oikeastaan rinnalle!
Rinta pitää olla suussa tuttina tai ei uni tule! Välillä rankkaa kun muutenkin imetän yötä päivää 2 tunnin välei suunnilleen ja silloinkin vähintään tunnin rinnalla eli muuhun ei jää aikaa!

Huomenna neuvolassa punnitus kun lauantaina paino oli noussut kahes päiväs vain 30 g ja se oli kätilön mukaan liian vähän ja kehotti antamaan lisä maitoa pullosta. Terkkarin mukaan paino oli hyvin noussut koska syntymäpaino pitäisi saavuttaa kahessa viikossa ja meillä launataina vasta vauva tulee 2 viikkoa ja painoa siihen pitäisi nousta vielä 125g.......siis viime launtaista ensi lauantaihin. Haluaakohan toi kätilö pilata mun imetyksen kun kerrankin se onnistuu :kieh:
Noh huomenna katson vielä ja jos ei paino noussut tarpeeks ni alan sen lisämaidon. Eilen yritin imetyksen päätteeksi antaa lisämaitoa ja joihan se mutta oksensi sitten kaiken ulos!
Masuvaivoista täälläkin kärsitään. Toinen kipristelee minkä kerkeää kun syö. Tänänä sitten helpotti varmaan kun pinnisti kakkaa pitkään ja saikin kunnon satsin niin että oli koko tyttö kakassa, pääsikin sitten ekaan pika kylpyyn lavuaariin :)
 
Jannaliini: Manducassa voi pitää alusta asti. Painoraja taisi olla 3,5kg ->. Siinä on semmoinen vauvatuki, jonka kanssa voi pitää. Pystyasento ei haittaa mitään, kunhan on kunnolla tuettu. Ergossa ei voi pitää heti ilman sellaista erillistä osaa.
Meillä tyttö heti alusta asti ei suostunut yksin nukkumaan. Heti kun yritti laskea omaan petiin, niin heräsi ja alkoi huuto. Siis synnärillä heti. Ja sama jatkui. En mä raaskinut enkä raaski huudattaa, niin saa nukkua sylissä. Nykyään ajoittain jatkaa unia muuallakin kun nukahtaa syliin.
 
Nonii neuvola takana ja tytön paino oli 4170 eli ylitti jo syntymäpainon =)
Eli täysimetyksellä saan jatkaa joten se todella kannustavasta kätilöstä. Siinä näkee et kannattaa luottaa omaan vaistoonsa!
Masuvaivoihin se neuvo et itse söihin maitohappobakteereja ku ne erittyy maitoon ja jos ei toimi ni sit vauvallekkin erikseen. Ja toinen et masulla makuuttaa ku on hereil.
 
kiitos rakkaat ihmiset tuesta ja neuvoista! Viime yönä sain nukkua 4h!! :D On ihan eri olo kun sai nukkua!Oikein säpsähdin hereille klo.3.30 et mikä vikana...sen kerran sit ku sais nukkua ni minä pöljä valvon :LOL: no tyttö heräs kyl seuraavan 10min. sisäl syömään et ei haitannu.Onneks mulla on myös ihana mies joka eilen töistä tullessaan otti tytön ja passitti mut nukkumaan,niin sain sitten päikkäreillä vähän lataa akkuja.

Massuvaivat ei varmaankaan johdu mun syömisistä kun en imetä :) mutta korvikkeilla on varmasti osansa asiaan,eri versioita kokeiltu ja Nanniin ollaan jääty.D-tipoista meillä on "Deetipat" käytössä kun sen se lääkäri kirjoitti reseptillä.Sit on myös noi "keskostipat" voikohan nekin aiheuttaa vaivoja?Röyhtäytyksestä tyttö kyllä röyhtäilee hyvin mutta ruokailun jälkeen puklailee aikasta paljon.Nyt se on vielä viime päivinä vaatinut isompia annoksia nannia että aikamoinen noidankehä.Mutta eihän tää voi loputtomiin kestää?Aikansa kutakin...on vaan surkea katsoa vierestä kun ei voi auttaa.

Ainiin vielä tosta kantorepusta mä en ihan vielä semmosta ottais kun tyttö painaa n.2500g niin on varmaankin vielä liian pieni siihen mutta katsotaan myöhemmin uudestaan :D

Alex ja tyllerö 4 vko+ 4pvä (mulla olis muuten laskettu aika ens maanantaina :LOL: )
 
Ihanaa Alexandria että sait nukkua edes vähän enemmän! Hyviä vinkkejä olitkin saanut, toivottavasti joku auttaa tytön masuvaivoihin :hug: Oletko muuten kokeillut disflatylia? Meillä ei esikoisella cuplaton auttanut, mutta disflatyl auttoi.
Täällä odotellaan tämän päivän neuvolaa. Kiva nähdä miten paino on noussut, jos vaikka saataisiin lupa lopettaa yöllä syömään herättämiset. Päivät ja varsinkin illat tyttö olis tissillä koko ajan, mutta yöllä nukkuu inahtamatta ja oon herättäny syömään 1-2 aikaan. Pulloon oon ensin lypsäny, koska tissiltä tuo ei syö yöllä vaan nukahtaa samantien. Eikä pullostakaan kovin hanakasti syö, joten ilmeisesti ei ole nälkäinen, niin tuntuu vähän tyhmältä herättää väkisin. Hieman erilainen vauva kuin isoveljensä joka söi ekat 3 kuukautta ympärivuorokauden 2 tunnin välein..

-minttu ja Elsi 2vkoa
 
Alexandria: Kuulostaa kyllä rankalta, voisitkohan kokeilla sellaista jauhemaista Nutricia äidinmaidonkorviketta, mun veljen vauvalla ei mikään muu auttanut kuin se, sitä saa Suomesta ihan tavallisesta ruokakaupasta, täältä Norjasta en oo löytäny, joten jos mulle tulee ongelmia ni aion tilata sitä suomesta.

Täällä on tukalat oltavat, tänä aamuna supisteli jo jonkin verran mutta meni ohi :( Nukun puolen tunnin pätkissä, ku kyljet tulee niin kmipeiksi että pakko nousta yl¨s vähäksi aikaa ennenkuin voi laittaa toiselle kyljelle nukkumaan.

Tuulia ja Jalmari 37+5
 
Onnea Minttu ja Äitiliini tyttösistä! :flower: :heart:
Ja vielä on jokunen vauva masussakin, tsemppiä kamalasti loppusuoralle. Se se vasta tuntuu pitkältä. Mutta pisinhän tämä miun odotus näköjään olikin. Kaikki muut saaneet vauvansa ajoissa paitsi minä, ja sekin käynnistettiin. Mutta on tämä ihastuttava herra odotuksen arvoinen!

Meillä siis mennään yläkäyrillä pituudessa ja painossa melkein jo keskikäyrällä. Pitkä ja hoikka poika siis, joka kolmiviikkoisena teki kaksikuisen kehitysaskelia. Neuvolan täti vaan ihmetteli. Siis kun hän päivän ikäisenä synnärillä kääntyi kyljelleenkin, jopa kahdesti peräkkäin. :D OIkea muskelimies, ihana hurmuri.
Ja muuten nukkuu meditointiasennossa kuten intialaiset jumalat. Pitää siis käsien sormista peukaloa ja etusormia sormenpäistä yhdessä ja muita sormia auki. Se näyttää hassulta ja herättänyt hihhulipiireissä ihastusta.

Meillä syödään kokoajan, kahden tunnin välein päivin ja öin. Mutta energiaa myös menee enemmän kun tämä vauva ei lötkötä, vaan haluaa seistä ja kääntyillä ja huitoa ja potkia ihan kokoajan. Ja tuntuu ärtyvän kun ei pääse liikkeelle. :LOL:

Nukkuu hyvin omassa sängyssä, eli sivuvaunussa minun vieressä. Sitterissä myös, mutta sitterin pitää olla vielä ihan makuuasennossa ja sitä pitää heiluttaa kokoajan jalalla, muuten herää. Vaunuissakin nukkuu hyvin, minkä vuoksi me lenkkeillään joka päivä pitkiä lenkkejä. Tai noh, totuuden nimessa ainakin tunti menee kahvilassa äidillä cappucinon ääressä. :ashamed:

Masuvaivoja täälläkin on, mutta niitä tulee just ennen kakkaamista ja ne loppuu kun on luomishommat vaippaan tehty. Gefilustippoja täällä syödään, koska niissä on nuo d-tipat samassa. Ei tarvitse sitten ottaa kun yhtä. Ja masu on pysynyt hyvänä huolimatta siitä, että kotiutumisen jälkeen söin pari viikkoa myrkyllisiä antibioottikuureja hevosannoksia. Yllättävän pienillä väänteillä selvitty.

Eli hyvin täälläkin sujuu, niin kauan kun vaan menee herran ehdoilla eikä ota stressiä kaikesta muusta mikä jää nyt toiselle sijalle. Kotitöistä ja semmosista esimerkiks...

Tsemppiä masuvaivoihin ja unenpuutteeseen niille keitä moiset vaivaa - onneksi tämä pikkuvauvavaihe ei kestä kauaa!

Toivoopi Bee ja Eino reilut 4 vkoa
 
Meilläkin tyttö kääntyi synnärillä muutamaan kertaan kyljelleen hoitopöydällä. Sukulaisvauva kääntyi synnärillä mahalleen ja "joutui" sit ekan vuoden käymään lasten fysioterapeutilla ylijäntevyyden vuoksi jumppailemassa.
Nauratti Rouva B:n kertoma pojastaan. Meillä esikoinen oli myös erittäin liikkuvainen vauva, varasi aikasin jaloilleen ja olis halunnu seistä vaan ja sylissä ei suostunut makaan vaan punkesi itseään istuun. Lisäks oli huomattavasti vähäunisempi kuin monet muut samanikäiset. Eikä tuo ole siitä vieläkään rauhottunu ja edelleen tulee suht vähällä unella toimeen :whistle: Niinpä onkin ihanaa kun tämä vauva vaikuttaa ainakin vielä rauhallisemmalta.. Paino oli noussu hyvin, vajaassa viikossa 220g, eli nyt 2950g. Nyt ei tarvi enää herättää syömään yöllä vaan saadaan mennä lapsentahtisesti. Edellis yönä tosi oli pakko herättää klo3.30 kun mulla meinas tissit räjähtää.. Viime yönä heräs itse klo 2.30 ja sit nukkui melkein seiskaan, heräs ilmeisesti märkyyteen kun vaippa oli falskannu. Kuivittelun jälkeen otti pikku hömpsyt ja jatkoi unia ja nukkuu edelleen. Esikoinen lähti päiväkodin kanssa kevätretkelle joten meillä on miehen kanssa nyt oikeen kahdenkeskistä laatuaikaa :) Lähdenpä siis siitä nauttimaan :heart:
 
Täällä vielä odotellen mennään ja masun möyrintää seuraten. Laskettuun on vielä aikaa, mutta viitteet on kyllä aikaisemmasta syntymisestä vahvat. Onnea kaikille vaavin jo saaneille! Olen käynyt täällä todella harvoin, kun olen tehnyt kouluvuotta pakettiin urakalla.
 

Yhteistyössä