Lapsettomuushoidoissa olevat

Oliko täällä muita jolla kakkostyypin diabetes? Mietin mitä muille sanottu hoidosta tai sen vaikutuksesta raskautumiseen
Mua kiinnostaisi kuulla tästä vaikkei tätä diagnoosia ookkaan. Mulla oli radi (ruokavaliohoitoinen) viime raskaudessa ja oon alkanut pelkää et jos mulla olisi dm2 (en vaa oo saanut aikaiseksi mentyä testeihin, eikä oo omaan mittariin enää liuskoja et voisin kotitestata edes suuntaa mun sokereille.
 
Mulla on siis tbl ja insuliinihoito ja klinikka hyvin tarkasti halusi oman sairaalan puolesta selvityksen mahdollisen raskauden turvallisuudesta, pitkäaikais sokeri pitää olla tietyn tason alapuolella että ns lupa tuli, mulla juuri alittui.
Sairaalan mukaan diabetes ei mulla varsinaisesti lisää riskiä vaan eniten raskausmyrkytykset joita ollut kaksi.
Niihin ei tietysti itse voi vaikuttaa mutta ilmeisesti siksi luovutetuilla munasolulla hoitoa mulle ei klinikka anna
 
Kokemuksia noista suunnittelukäynneistä? minkälaisia ovat ja mihin kannattaa varautua? :D voin sanoa, että itse olin ihan pihalla noista lyhenteistä ja kirjaimista mitä ne tarkoittaa, mut pikkuhiljaa olen alkanut vähän jo sisäistää, mistä ihmiset puhuu ... :D

onko jotain lääkkeitä mitä ei tällä hetkellä saa hyvin.. ?
 
Malttamattomuus kävi niin kovaksi että testasin jo tänään (DPO 11, 6 päivää alkionsiirron jälkeen) ja plussahan sieltä tuli <3 nyt ei auta kun toivoa, että kaikki jatkuu hyvin :) mikä kokemus muilla on, kuinka pitkään omaan kiertoon tehdyn PASin jälkeen jatketaan tukilääkkeitä? Saan tähän varmasti vastauksen ensi viikolla kun soitan klinikalle mutta kiinnostaa silti kuulla muiden kokemuksia :) tuoresiirron jälkeen muistaakseni sain lopettaa Terolutit aika pian.

@NewYork suunnittelukäynnillä meillä lääkäri kävi läpi IVF-hoidon lääkitykset ja niiden ajoitukset, seurantaultrien ajoituksen ja kertoi, että millainen toimenpide munasolujen keräys on. Puhuttiin myös hoidon ennusteesta ja riskeistä. Hoitaja sitten vielä näytti kaikkien pistettävien lääkkeiden käytön demovälineiden avulla. Stimulaatiolääkkeiden tämänhetkisestä saatavuudesta en osaa sanoa, Ovitrellea (irroituspistos) ja loppukierron tukilääkkeitä on ainakin saanut ihan normaalisti.
 
Malttamattomuus kävi niin kovaksi että testasin jo tänään (DPO 11, 6 päivää alkionsiirron jälkeen) ja plussahan sieltä tuli <3 nyt ei auta kun toivoa, että kaikki jatkuu hyvin mikä kokemus muilla on, kuinka pitkään omaan kiertoon tehdyn PASin jälkeen jatketaan tukilääkkeitä? Saan tähän varmasti vastauksen ensi viikolla kun soitan klinikalle mutta kiinnostaa silti kuulla muiden kokemuksia tuoresiirron jälkeen muistaakseni sain lopettaa Terolutit aika pian.

@NewYork suunnittelukäynnillä meillä lääkäri kävi läpi IVF-hoidon lääkitykset ja niiden ajoitukset, seurantaultrien ajoituksen ja kertoi, että millainen toimenpide munasolujen keräys on. Puhuttiin myös hoidon ennusteesta ja riskeistä. Hoitaja sitten vielä näytti kaikkien pistettävien lääkkeiden käytön demovälineiden avulla. Stimulaatiolääkkeiden tämänhetkisestä saatavuudesta en osaa sanoa, Ovitrellea (irroituspistos) ja loppukierron tukilääkkeitä on ainakin saanut ihan normaalisti.
Täälläkin plussattiin tänään, eli dpo14. Klinikallekkin jo ilmoitin 😊

Onnea ja tarrasukkia sulle ❤💖💕
 
Uteliaana kysyn oliko teillä plussanneilla monesko hoito nyt takana (ivf?)
Tämä oli mulla 1. IVF joka tehtiin siis melkein neljä vuotta sitten, tuoresiirrosta syntyi meidän nyt 3-vuotias esikoinen ja tämä oli eka PAS. Eli toinen raskaus ekasta IVF-hoidosta :) munasoluja kerättiin alunperin 9, niistä 7 oli kypsiä, 5 hedelmöittyi ja 4 kehittyi blastoiksi asti. Kaksi blastoa on vielä pakkasessa.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Millis86 ja Tiukuna
Tämä oli mulla 1. IVF joka tehtiin siis melkein neljä vuotta sitten, tuoresiirrosta syntyi meidän nyt 3-vuotias esikoinen ja tämä oli eka PAS. Eli toinen raskaus ekasta IVF-hoidosta munasoluja kerättiin alunperin 9, niistä 7 oli kypsiä, 5 hedelmöittyi ja 4 kehittyi blastoiksi asti. Kaksi blastoa on vielä pakkasessa.
Tulipa paljon keräyksessä 🙂 oletko minkä ikäinen?
 
Tulipa paljon keräyksessä oletko minkä ikäinen?
Olin munasolujen keräyksen aikaan 33 v, nyt 37 v. Muistan kun keräyksen jälkeen lepäilin siellä klinikan lepohuoneessa ja kuulin sivukorvalla, kun biologi kertoi jollekin toiselle asiakkaalle keräyksen saldon olevan yli 20 munasolua - tuo oma määräni vaikutti silloin kovin vaatimattomalta. Toki kovin suuresta munasolumäärästä usein iso osa on epäkypsiä eikä määrä muutenkaan välttämättä korvaa laatua.
 
Vitsi mua jännittää. Meillä se Hoidon suunnittelukäynti on ens viikolla ja nyt on ovis siis tulossa pikkuhiljaa ja ens kiertoon toivottavasti jo lähdetään tekemään hoitoja. Oon nii innoissaan tuosta ivfästä.
Ainoat mitä mietityttää on, voiko lääkäri kieltäytyä tekee ivfän (BMI himpun yli 35. Klinikalla sinänsä ei rajaa ivf BMI:lle). Tarviiko testata jotain ennen ivfää. Ja se et voiko Ivf poistaa mun kiinnittymisongelmqn (3varhaista keskenmenoa ja kohdunulkoinen).
 
Onnea @Samppa40 ja @Pupuna112

Omaan kiertoon tehdyn PASin jälkeen terolut loppui minulla testipäivään, sama oli tuoresiirrossa.
Kiitos onnittelusta :) testasin tänä aamuna vielä uudestaan ja hienosti oli raskaustestin viiva vahvistunut. Soittelen maanantaina klinikalle, toivottavasti saisin luvan jättää jo pian tukilääkkeet pois. Etenkin Cyclogest ei ole lemppari kun se sotkee niin paljon ja tänään onnistuin tiputtamaan yhden vessanpönttöön :rolleyes:
 
  • Rakkaus
Reactions: Samppa40 ja Tiukuna
Vitsi mua jännittää. Meillä se Hoidon suunnittelukäynti on ens viikolla ja nyt on ovis siis tulossa pikkuhiljaa ja ens kiertoon toivottavasti jo lähdetään tekemään hoitoja. Oon nii innoissaan tuosta ivfästä.
Ainoat mitä mietityttää on, voiko lääkäri kieltäytyä tekee ivfän (BMI himpun yli 35. Klinikalla sinänsä ei rajaa ivf BMI:lle). Tarviiko testata jotain ennen ivfää. Ja se et voiko Ivf poistaa mun kiinnittymisongelmqn (3varhaista keskenmenoa ja kohdunulkoinen).
Onks kellään mitään ivf vinkkejä tai mitään? Mua niin silleen positiivisesti jännittää tää käynti et haluaisin kuulla kaikkea vain etukäteen
 
Voi ihanaa kun täällä on tullut hoitoalkuisia plussia. ❤ Onnea @Samppa40 ja @Pupuna112 !

Täällä kävi ekassa IVF kierrossa niinkin onnellisesti, että eka PAS tuli plussa, joka on edelleen kyydissä.:giggle:

Ja ei tosiaan kannata liikaa IVF/ICSI pelätä, varsinainen munasolukeräys oli melko nopea toimenpide ja hyvillä lääkkeillä. Vinkkinä IVF meneville sanoisin että kannattaa kiinnittää huomiota hyvään ruokavalioon, lepoon, stressittömyyteen ja mahdollisesti lisäravinteisiin (ubikinoni, E-vitamiini). Keräystä ennen ja keräyksen jälkeen kannattaa muistaa juoda riittävästi. Hiilihapollisia en näin jälkiviisaana suosittele, kun sain niistä hirveää turvotusta. Ainiin ja ennen alkion siirtoa ei kannata olla rakko liian täynnä, ettei ole vaikeuksia pidätellä. 1h-30min ennen siirtoa kerkeää vielä juomaan hieman nesteitä, että saa rakon sopivan täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Voi ihanaa kun täällä on tullut hoitoalkuisia plussia. Onnea @Samppa40 ja @Pupuna112 !

Täällä kävi ekassa IVF kierrossa niinkin onnellisesti, että eka PAS tuli plussa, joka on edelleen kyydissä.

Ja ei tosiaan kannata liikaa IVF/ICSI pelätä, varsinainen munasolukeräys oli melko nopea toimenpide ja hyvillä lääkkeillä. Vinkkinä IVF meneville sanoisin että kannattaa kiinnittää huomiota hyvään ruokavalioon, lepoon, stressittömyyteen ja mahdollisesti lisäravinteisiin (ubikinoni, E-vitamiini). Keräystä ennen ja keräyksen jälkeen kannattaa muistaa juoda riittävästi. Hiilihapollisia en näin jälkiviisaana suosittele, kun sain niistä hirveää turvotusta. Ainiin ja ennen siirtoa ei kannata olla rakko liian täynnä, ettei ole vaikeuksia pidätellä. 1h-30min ennen keräystä kerkeää vielä juomaan hieman nesteitä, että saa rakon sopivan täyteen.

Joo musta tuntuu en kyl sitä keräystä pelkääkään yhtään. Enemmän pelkään voidaanko tälläkään onnistua ja suostuuko lääkäri tähän hoitomuoto on. Ubikinoni/-kinoli ja kasa muita vitamiineja mulla onkin käytössä mitä suositellaan siinä "IT starts with egg" -kirjassa 🥰. E-vitamiini taitaakin olla ainoa jota en oo viel aloittanut.

Mietityttää siis jos ongelma ei oo hedelmöittymisessä vaan kiinnittymisessä (mut syytä ei tiedetä/oo löydetty) miten ivf voisi korjata ongelman 🤔 tai onko ongelmaa🤷 tälleen naisparin toisena osapuolena kun ei voi yrittää perinteisesti nii meidän perinteiset keinot oli noi kuusi inssiä ja nyt onkin lapsettomuusdiagnoosi ja kasa kemiallisia ja kohdunulkoinen takana.
 
  • Tykkää
Reactions: Millis86
Joo musta tuntuu en kyl sitä keräystä pelkääkään yhtään. Enemmän pelkään voidaanko tälläkään onnistua ja suostuuko lääkäri tähän hoitomuoto on. Ubikinoni/-kinoli ja kasa muita vitamiineja mulla onkin käytössä mitä suositellaan siinä "IT starts with egg" -kirjassa . E-vitamiini taitaakin olla ainoa jota en oo viel aloittanut.

Mietityttää siis jos ongelma ei oo hedelmöittymisessä vaan kiinnittymisessä (mut syytä ei tiedetä/oo löydetty) miten ivf voisi korjata ongelman tai onko ongelmaa tälleen naisparin toisena osapuolena kun ei voi yrittää perinteisesti nii meidän perinteiset keinot oli noi kuusi inssiä ja nyt onkin lapsettomuusdiagnoosi ja kasa kemiallisia ja kohdunulkoinen takana.
Kemiallisistahan ei voi tietää, että onko ne olleet kohdunulkoisia vai kohdunsisäisiä joten jos ongelma on alkion kiinnittyminen väärään paikkaan niin siihen toki ivf voi auttaa kun siinä alkio viedään kohtuun (joo, voi se sieltä vielä eksyä väärään paikkaan ennen kiinnittymistä mutta ainakaan sen ei tarvitse itse siirtyä munajohtimesta kohtuun). Ivf-hoidossa saadaan myös tietoa alkioiden laadusta ja voidaan valita siirtoon se paras alkio, jolla biologi arvioi olevan parhaat mahdollisuudet kehittyä lapseksi. Moni selittämättömästi lapseton onnistuu saamaan lapsen ivf-hoidolla, mullakaan ei missään tutkimuksissa löydetty mitään vikaa enkä vieläkään tiedä, että miksi ei insseillä onnistuttu. Niitä tehtiin kuitenkin viisi kun esikoista yritettiin. Nyt olen oikeastaan tyytyväinen, että "jouduttiin" ivf-hoitoon kun saadaan samasta keräyksestä toivon mukaan vielä sisaruskin :) tsemppiä ivf-hoitoon, toivottavasti hoito tuo pian tulosta 👍
 
Kemiallisistahan ei voi tietää, että onko ne olleet kohdunulkoisia vai kohdunsisäisiä joten jos ongelma on alkion kiinnittyminen väärään paikkaan niin siihen toki ivf voi auttaa kun siinä alkio viedään kohtuun (joo, voi se sieltä vielä eksyä väärään paikkaan ennen kiinnittymistä mutta ainakaan sen ei tarvitse itse siirtyä munajohtimesta kohtuun). Ivf-hoidossa saadaan myös tietoa alkioiden laadusta ja voidaan valita siirtoon se paras alkio, jolla biologi arvioi olevan parhaat mahdollisuudet kehittyä lapseksi. Moni selittämättömästi lapseton onnistuu saamaan lapsen ivf-hoidolla, mullakaan ei missään tutkimuksissa löydetty mitään vikaa enkä vieläkään tiedä, että miksi ei insseillä onnistuttu. Niitä tehtiin kuitenkin viisi kun esikoista yritettiin. Nyt olen oikeastaan tyytyväinen, että "jouduttiin" ivf-hoitoon kun saadaan samasta keräyksestä toivon mukaan vielä sisaruskin tsemppiä ivf-hoitoon, toivottavasti hoito tuo pian tulosta
Joo tää mulla on kyl kans sellai mitä oon ajatellut 😊 esikoista alettiin yrittää vuonna -20 (synt -21) ja melko pian alettiin yrittää toista. Ei tiedetä viel varmaksi halutaanko kolmatta nii alkiot pakkasessa olis kyl kiva. Ei sit tarviis ainakaan heti lähtee miettii mitä hoitoja käyttää. Ja vaikka oonkin viel suht nuori nii vanhenee nuo munasolut kokoajan. (Ja noita lahjoittajan siittiöitä ei oo muutamaa olkea enempää jäljellä).

Joo mulle ei hirveästi oo tehty tutkimuksia kun alkuperäinen lapsettomuuden syy tosiaan sosiaalinen ja ku esikoinen tuli insseillä nii on jotenki ajateltu et ei mussa olis vikaa (kunnes alkoi tulla noita kemiallisia kemiallisten perään). Jotenkin vähän vielä vaatii sopeutumista et nyt tarviikin jotain muuta kun ne perusinssit (jotka meidän tapauksessa "imitoi" sitä kotona yrittämistä)

Kiitos paljon kaikista vinkeistä 🥰
 
Kemiallisistahan ei voi tietää, että onko ne olleet kohdunulkoisia vai kohdunsisäisiä joten jos ongelma on alkion kiinnittyminen väärään paikkaan niin siihen toki ivf voi auttaa kun siinä alkio viedään kohtuun (joo, voi se sieltä vielä eksyä väärään paikkaan ennen kiinnittymistä mutta ainakaan sen ei tarvitse itse siirtyä munajohtimesta kohtuun). Ivf-hoidossa saadaan myös tietoa alkioiden laadusta ja voidaan valita siirtoon se paras alkio, jolla biologi arvioi olevan parhaat mahdollisuudet kehittyä lapseksi. Moni selittämättömästi lapseton onnistuu saamaan lapsen ivf-hoidolla, mullakaan ei missään tutkimuksissa löydetty mitään vikaa enkä vieläkään tiedä, että miksi ei insseillä onnistuttu. Niitä tehtiin kuitenkin viisi kun esikoista yritettiin. Nyt olen oikeastaan tyytyväinen, että "jouduttiin" ivf-hoitoon kun saadaan samasta keräyksestä toivon mukaan vielä sisaruskin tsemppiä ivf-hoitoon, toivottavasti hoito tuo pian tulosta
Juuri näin! Meillä oli kanssa selittämätön lapsettomuus. Muistan itsekin kuinka harmitti, että jouduttiin IFV asti menemään mutta tajusin sitten siinä hoitojen aikana, että sehän on vain hyvä mun iällä kun mulla on nyt pakkasessa odottamassa alkioita seuraavaa siirtoa varten. Ja tosiaan riippuen paikasta ja hedelmöittyneiden munasolujen määrästä niin IVF:ssä yleensä hedelmöittyneet munasolut viljellään blastoksi ja määritetään niiden laatu. Lueskelin Kannasta että meille siirretty alkio oli parasta mahdollista, minkä todennäköisyys aloittaa raskaus oli erään artikkelin mukaan jotain 60%. (Tietysti keskenmenon mahdollisuus on edelleen, siihen se ei vaikuta.) Mutta tosiaan hyvillä alkioilla paranee myös kiinnittymismahdollisuus, varsinkin kun alkio siirretään parhaaseen mahdolliseen kiinnittymispaikkaan. Julkinen terveydenhuolto ei tutki optimaalisinta siirtoaikaa, mutta yksityisillä nekin testit on mahdollisia.

Se harmillinen puolihan IVF on, että se toimii parhaiten jos munasolureservi on vielä hyvä, tai edes kohtalainen.
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni ja Tiukuna
Ivf-hoidosta positiivinen kokemus. Meilläkin selittämätön lapsettomuus. Ei ole ollut kiinnittymisyrityksiäkään koskaan tietääksemme. Mutta monella tutullani on ollut haasteita esim. kiinnittymisessä ja ivf on tuonut avun. Syyt on niin erilaisia, miksi ei ole kevyemmillä hoidoilla onnistunut. Eräältä tutkittiin alkiot ja selvisi, että isosta määrästä alkioita vain murto-osa oli kromosomeiltaan(muistankohan oikein) terveitä, ja tutkimuksen avulla vältettiin turhat siirrot ja vauva syntyi. Meille ei ole tehty tällaisia tutkimuksia, niin niistä en osaa enempää sanoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Tiukuna
vierailija
Minulla juuri otettu testit ja odottelen tässä aikaa lääkärille tulosten läpikäyntiin (ja oletettavasti keskusteluun, että aloitetaanko hoidot). Olen siis nelikymppinen, noin kolme vuotta luomuyritystä takana ja kolme keskenmenoa/kemiallista saatu aikaiseksi. AMH 0,9 ja FSH 8,5 - alku-ultrassa näkyi 5 follia/puoli. Vähän jännityttää, kun en tiedä, aloitetaanko noilla arvoilla hoitoja lainkaan.. Julkiselta puolelta en apua saanut koronavuosien takia, koska päättivät, että se vuosi yritystä alkaa uudestaan keskenmenosta ja ehdin sillä välin ylittää maksimi-iän. Pelottaa ihan sairaasti jos sanovat, ettei mitään voi enää tehdä
 
  • Surullinen
Reactions: Millis86

Yhteistyössä