Lapsettomuushoidoissa olevat

Kyllä se sen taitaa nollata 😥 Meillä ainakin sanottiin että 12kk aina keskenmenosta eteenpäin tai jos niitä kertyy kolme. Vaikka oli tiedossa ongelma jota voitaisiin hoitaa mutta koska kuitenkin tulin raskaaksi niin ei "tarvinnut" hoitaa. Vaikka se sama syy mahdollisesti aiheutti ainakin kaksi keskenmenoa...
Tosin sairaalakohtaisia eroja on, me hakeuduttiin ja päästiin naapurishp:n polille yksityisen lähetteellä koska oli yritetty 1,5v, ikää 37v, ongelma oli tiedossa ja kaksi keskenmenoa, tosin kolmaskin ehti tulla kun odotettiin polille. Kannattaa siis vaikka etukäteen soitttaa sinne lapsettomuuspolille ja kysyä niiden käytönnöistä ennen kun hakee lähetettä ja kysyä naapurista jos se on matkan puolesta mahdollista. Matkakuluistahan saa korvauksen kun ylittää 300e. Tulee käytännössä n.70km yhdensuuntaisilla matkoilla n. viidessä käyntikerrassa (eikä bensaan mene oikeasti ihan sitä summaa)

Tuo 3kk lähetteestä on hoitotakuun määrittelemä aika jonka aikana pitäisi päästä ensikäynnille ja se ymmärtääkseni aika hyvin toteutuu monessa paikassa kyllä.
Soitin perhesuunnitteluneuvolaan eikä siellä hoitaja osannut sanoa vaikuttaako kohdunulkoinen raskaus yritysaikaan. Lupasi kysyä lääkäriltä ja soittaa viikon päästä takaisin. Soitin sitten myös lapsettomuuspolin neuvontaan, muttei sielläkään hoitaja osannut sanoa. Lääkäri kuulemma siellä päättää hyväksyykö vai hylkääkö lähetteen. Ei kai sitten mitään yksiselitteistä käytäntöä ole. Nyt ei auta kuin odotella saadaanko edes lääkäriaikaa tai lähetettä parin kuukauden sisään. Huoh!
 
vierailija
Hei!
Te joilla on määrätty ja käytössä keltarauhastuki loppukiertoon, niin onko teillä ongelmia ettei valmisteet sovi teille? Terolut, Lugesteron, Lutinus, Crinone, Prolutex.
Liikaa haittaoireita tai, että progesteroni ei imeydy?
Ja olisiko vielä sellaista kokemusta, että joku ei olisi voinut progesteronilääkitystä edes ottaa käyttöön ja keltarauhasen tuki on hoitunut jotain toista lääkettä tai hoitoa hyödyntäen?
Myös kokemuksia eri valmisteiden kokemuksista otetaan vastaan.

Kysyjällä ongelmana, ettei progesteronivalmisteet ole sopineet, eivät imeydy ja haittaoireet ovat valtavat ja terveydelle jo haitallisia.

Kiitos vastauksista jo ennakkoon.
 
Hei!
Te joilla on määrätty ja käytössä keltarauhastuki loppukiertoon, niin onko teillä ongelmia ettei valmisteet sovi teille? Terolut, Lugesteron, Lutinus, Crinone, Prolutex.
Liikaa haittaoireita tai, että progesteroni ei imeydy?
Ja olisiko vielä sellaista kokemusta, että joku ei olisi voinut progesteronilääkitystä edes ottaa käyttöön ja keltarauhasen tuki on hoitunut jotain toista lääkettä tai hoitoa hyödyntäen?
Myös kokemuksia eri valmisteiden kokemuksista otetaan vastaan.

Kysyjällä ongelmana, ettei progesteronivalmisteet ole sopineet, eivät imeydy ja haittaoireet ovat valtavat ja terveydelle jo haitallisia.

Kiitos vastauksista jo ennakkoon.
Mulla oli Terolut, eikä siitä tullut mitään haittoja tai oireita.
 
Mullakaan ei ole ollut merkittäviä haittavaikutuksia luteaalituesta. Varmaankin vastaavia oireita kuin kunnolla toimivasta keltarauhasesta tulisi, eli rintojen turvotusta, ilmavaivoja ym,
Terolut oli alkuun, mutta ei auttanut tiputteluvuotoon, sen jälkeen ollut käytössä Cyclogest joka vei tiputtelun kokonaan pois. Terolut taisi aiheuttaa enemmän sivuoireita kuin Cyclogest, varmastikin johtuen suun kautta ottamisesta versus Cyclogest emättimeen laitettuna.
Toivottavasti sulle löytyy jokin apu ilman pahoja haittavaikutuksia.
 
vierailija
Kiitos vastauksista, voisin siis tällä otannalla vielä yrittää tuon Cyclogest valmisteen josko se toisi parempia tuloksia. Ilmeisen paljon eri valmisteissa kuitenkin eroja vaikka vaikuttava aine olisikin sama.

Hei!
Te joilla on määrätty ja käytössä keltarauhastuki loppukiertoon, niin onko teillä ongelmia ettei valmisteet sovi teille? Terolut, Lugesteron, Lutinus, Crinone, Prolutex.
Liikaa haittaoireita tai, että progesteroni ei imeydy?
Ja olisiko vielä sellaista kokemusta, että joku ei olisi voinut progesteronilääkitystä edes ottaa käyttöön ja keltarauhasen tuki on hoitunut jotain toista lääkettä tai hoitoa hyödyntäen?
Myös kokemuksia eri valmisteiden kokemuksista otetaan vastaan.

Kysyjällä ongelmana, ettei progesteronivalmisteet ole sopineet, eivät imeydy ja haittaoireet ovat valtavat ja terveydelle jo haitallisia.

Kiitos vastauksista jo ennakkoon.
 
vierailija
Hei!
Te joilla on määrätty ja käytössä keltarauhastuki loppukiertoon, niin onko teillä ongelmia ettei valmisteet sovi teille? Terolut, Lugesteron, Lutinus, Crinone, Prolutex.
Liikaa haittaoireita tai, että progesteroni ei imeydy?
Ja olisiko vielä sellaista kokemusta, että joku ei olisi voinut progesteronilääkitystä edes ottaa käyttöön ja keltarauhasen tuki on hoitunut jotain toista lääkettä tai hoitoa hyödyntäen?
Myös kokemuksia eri valmisteiden kokemuksista otetaan vastaan.

Kysyjällä ongelmana, ettei progesteronivalmisteet ole sopineet, eivät imeydy ja haittaoireet ovat valtavat ja terveydelle jo haitallisia.

Kiitos vastauksista jo ennakkoon.
Minulla on käytössä ollut Prolutex, Terolut ja Lugesteron huonolla kokemuksella. Mitään haittavaikutuksia en ole noista kokenut mutta mikään noista ei toimi. Ei vaikka käytössä on isot annostukset ja eri valmisteita samaan aikaan. Ei vaan nouse oma hormoniarvo riittävästi, että vuoto pysyisi pois.
 
vierailija
Moikka! Mulla on tänään edessä Ganirelixin pistäminen ja oon hämilläni pakkauksen käyttöohjeita lukiessani. Muistelisin että hoitaja olisi neuvonut pistämään neulalla "suoraan" mahamakkaraan, mutta pakkauselosteessa neuvotaan pistämään 45 asteen kulmassa ihon pintaan nähden 🤔 Pakkausselosteen esimerkissä pistetään reiteen. Hoitajan antamissa kirjallisissaohjeissa ei lue tarkemmin tuosta. Missä suunnassa te olette pistäneet?
 
vierailija
Moikka! Mulla on tänään edessä Ganirelixin pistäminen ja oon hämilläni pakkauksen käyttöohjeita lukiessani. Muistelisin että hoitaja olisi neuvonut pistämään neulalla "suoraan" mahamakkaraan, mutta pakkauselosteessa neuvotaan pistämään 45 asteen kulmassa ihon pintaan nähden Pakkausselosteen esimerkissä pistetään reiteen. Hoitajan antamissa kirjallisissaohjeissa ei lue tarkemmin tuosta. Missä suunnassa te olette pistäneet?
Suoraan olen pistänyt. Ja vatsanahkaan.
 
Moikka! Mulla on tänään edessä Ganirelixin pistäminen ja oon hämilläni pakkauksen käyttöohjeita lukiessani. Muistelisin että hoitaja olisi neuvonut pistämään neulalla "suoraan" mahamakkaraan, mutta pakkauselosteessa neuvotaan pistämään 45 asteen kulmassa ihon pintaan nähden 🤔 Pakkausselosteen esimerkissä pistetään reiteen. Hoitajan antamissa kirjallisissaohjeissa ei lue tarkemmin tuosta. Missä suunnassa te olette pistäneet?
Se ohje on vähän outo joo. Ite kysyin aikanaan klinikalta ja hoitajan ohje oli se suoraan ja vatsamakkaraan.
 
Moikka! Mulla on tänään edessä Ganirelixin pistäminen ja oon hämilläni pakkauksen käyttöohjeita lukiessani. Muistelisin että hoitaja olisi neuvonut pistämään neulalla "suoraan" mahamakkaraan, mutta pakkauselosteessa neuvotaan pistämään 45 asteen kulmassa ihon pintaan nähden Pakkausselosteen esimerkissä pistetään reiteen. Hoitajan antamissa kirjallisissaohjeissa ei lue tarkemmin tuosta. Missä suunnassa te olette pistäneet?
45 asteen kulmassa vatsan alueelle, ei reiteen vaikka ohjeessa oli sekin lueteltu. Se kulma helpotti kai pistokipua ja aineen levittymistä. Kannattaa työntää se aine hitaaaaaaaasti.
 
Moi!

Mäkin ajattelin liittyä tänne.
Eli toisen lapsen yritys aloitettu 9/21. Ensimmäinen muksu aikanaan luomuna parin kierron yrityksellä.
Ollaan oltu nyt keväästä asti hoidoissa. Meillä on todettu selittämätön lapsettomuus. Oon nyt 35v ja mies 37. Miehellä on hyvä sperma, jonkun verran ilmeisesti pyöreäsoluisia, mutta ei kuulemma selitä lapsettomuutta. Itsellä myös säännöllinen ovis. Pesun jälkeen sperma on tosi hyvää.
Mulle on tehty eka inssi kesäkuussa, siitä tärppäs, mutta varhaisultrassa todettiin mennen kesken n. viikolla 5. Se sitten tyhjennettiin lääkkeillä. Eilen olin toisessa inssissä. Lääkärit meinas, että kolme kokeillaan ja sitten aletaan suunnitella IVF, mutta itse toivoisin näitä kevyempiä hoitoja useamman. Mulla on ollut tässä reilu 2v aikana 3kemiallista, jotka vuotanut ulos n. viikon päästä siitä, kun menkkojen olis pitänyt alkaa. Itte epäilen siis, voisko olla kiinnittymisessä häikkää. Mitään tukea mulla ei ole loppuvaiheen kiertoon.
 
vierailija
45 asteen kulmassa vatsan alueelle, ei reiteen vaikka ohjeessa oli sekin lueteltu. Se kulma helpotti kai pistokipua ja aineen levittymistä. Kannattaa työntää se aine hitaaaaaaaasti.
Se ohje on vähän outo joo. Ite kysyin aikanaan klinikalta ja hoitajan ohje oli se suoraan ja vatsamakkaraan.
Suoraan olen pistänyt. Ja vatsanahkaan.
Kiitos vastauksista! Pistäminen sujui yllättävän kivuttomasti. Tänään pääsin vielä lääkäriltä varmistamaan ja pistosuunnalla ei kuulema ole oikeastaan väliä, kunhan menee ihon alle 😊
 
vierailija
Hellou,
Täällä on nyt pistelty Menopur 300 annoksella jo 8.päivää ja jarruja 2.päivää. Huomenna olisi 2.ultra sekä punktio ajankohdan määrittäminen. Tässä kohtaa alkaa olemaan tyrkky täynnä neuloja ja tuntuu, että nyt jokainen pisto tuntuu enemmän kuin aikaisemmin. Varsinkin fyremadel, joka on helvetin aine. Toivoo jo hartaasti, että saataisiin tämä tältä osin jo maaliin.
 
Soitin perhesuunnitteluneuvolaan eikä siellä hoitaja osannut sanoa vaikuttaako kohdunulkoinen raskaus yritysaikaan. Lupasi kysyä lääkäriltä ja soittaa viikon päästä takaisin. Soitin sitten myös lapsettomuuspolin neuvontaan, muttei sielläkään hoitaja osannut sanoa. Lääkäri kuulemma siellä päättää hyväksyykö vai hylkääkö lähetteen. Ei kai sitten mitään yksiselitteistä käytäntöä ole. Nyt ei auta kuin odotella saadaanko edes lääkäriaikaa tai lähetettä parin kuukauden sisään. Huoh!
Ei päästä julkiselle tutkimuksiin ennen kuin ensi vuonna vasta. 😥
 
Moi!

Mäkin ajattelin liittyä tänne.
Eli toisen lapsen yritys aloitettu 9/21. Ensimmäinen muksu aikanaan luomuna parin kierron yrityksellä.
Ollaan oltu nyt keväästä asti hoidoissa. Meillä on todettu selittämätön lapsettomuus. Oon nyt 35v ja mies 37. Miehellä on hyvä sperma, jonkun verran ilmeisesti pyöreäsoluisia, mutta ei kuulemma selitä lapsettomuutta. Itsellä myös säännöllinen ovis. Pesun jälkeen sperma on tosi hyvää.
Mulle on tehty eka inssi kesäkuussa, siitä tärppäs, mutta varhaisultrassa todettiin mennen kesken n. viikolla 5. Se sitten tyhjennettiin lääkkeillä. Eilen olin toisessa inssissä. Lääkärit meinas, että kolme kokeillaan ja sitten aletaan suunnitella IVF, mutta itse toivoisin näitä kevyempiä hoitoja useamman. Mulla on ollut tässä reilu 2v aikana 3kemiallista, jotka vuotanut ulos n. viikon päästä siitä, kun menkkojen olis pitänyt alkaa. Itte epäilen siis, voisko olla kiinnittymisessä häikkää. Mitään tukea mulla ei ole loppuvaiheen kiertoon.
Tervetuloa Hellu.
Toivottavasti vierailusi tässä ketjussa jää lyhyeksi.
Kuulostaa hyvältä, että inssistä on tärpännyt ja sen perusteella ajattelisi, että siitä voisi sitten kyllä onnistua jatkossakin.
TOivottavasit nyt siis onnistuu.

Millä viikolla keskeytyminen huomattiin ja miten pitkää piti odottaa/montako kiertoa, että pääsitte uuteen yritykseen?

Tämä kiinnostaa nyt siksi, että sain juuri tänään kuulla rv 8+3, että alkion sydän on lakannut lyömästä ja että kehitys on pysähtynyt viikolle 6+. Minulla oli tukilääkitys, sillä raskaus sai alkunsa pakastealkionsiirrosta ja nyt lopetan sen jääden odottamaan, että vuoto tulisi.
Mietin vain, että kuinkahan pitkään pitää odottaa, että pääsee viimeiseen yritykseen.

Tsemppiä nyt tähän odotteluun!
 
  • Surullinen
Reactions: Mamiks ja Fiufau
Ajattelin tulla pitkästä aikaa kertomaan omia kuulumisia. Meillä tosiaan elokuussa alkoi ivf-hoidot lyhyellä kaavalla ja tehtiin tuoresiirto, mutta tulos oli negatiivinen. Ja pakkaseen ei saatu mitään.

Nyt tässä ollaan sen jälkeen odoteltu tietoa jatkosta ja nyt saatiin tietoa, että seuraavakin hoito tehdään lyhyellä kaavalla, mutta ennen pistoksia/kuukautisia on viikon ajan käytössä Progynova. Mellle ei kerrottu sen tarkemmin mitä tuolla lääkkeellä halutaan saada aikaiseksi niin, onko jollakin ollut kyseinen lääke käytössä tai tietääkö mihin se vaikuttaa?

Saatiin ilmoittautua nyt lokakuun kierrosta hoitoon niin, että lokakuun kierron lopussa alkaisi progynova ja marraskuun kierrosta pistelyt. Valitettavasti mies on kuitenkin yli viikon työmatkalla juuri keräyksen aikoihin, joten ei päästy vielä hoitoon.. ja seuraavassa mahdollisessa kierrossa joulu osuu keräyksen ajalle ja keräyksiä ei tehdä viikoilla 52 ja 1. Eli meidän osalta hoidot jatkuvat vasta tammikuussa.

Ajattelin kuitenkin käyttää hyödyksi tämän väliajan ja kokeilen onko akupunktiosta mitään apua hormonitoiminnan tasapainottamiseen, katsotaan onko sillä vaikutusta tiputteluvuotoon😊
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
@K3rttuli Harmittavasti nyt teillä menee aikataulut ristiin, mutta hyvä juttu, että on suunnitelma tiedossa.
En tiedä tuosta progynovasta mitään, sillä omistahoidoista on ehtinyt vierähtää jo vuosia eikä kyseisestä lääkkeestä ollut tietoakaan tuolloin.

Meillä odotellaan vuotoa alkavaksi, mutta ei nyt näytä yhtään hyvältä sen suhteen.
Kätilö, joka ultrasi, sanoi ettei todennäköisesti kohtu ymmärrä alkaa tyhjenemään vaan joudun odottaa lääkkeitä.Mietin kyllä, että olisiko pitänyt soittaa ja kysyä saisinko ajan aikaisemmin, ettäsaisi lääkkeet tyhjennykseen, mutta toisaalta sitten en tiedä. On nyt muutama päivä aikaa antaa kehon aloittaa itse keskenmeno.

Tämä on henkilökohtaisesti ensimmäinen keskenmeno ja mietin, että miten pitkään yleensä tarvitsee sitten sen jälkeen odottaa, että voi siirtyä seuraavaan yritykseen

Meillä onpakkasessa vielä yksi alkio jonkasiirtoon koitetaan vielä päästä.
Sitten tämä taival saa päättyä, kun pakastin tyhjenee.

Huomaan kyllä, että nyt kun raskaus ehti jo alkaa sitä ehti jo miettiä, että jos sitten kuitenkin saisi jäädä kotiin vielä vauvan kanssa, mutta eihän se koskaan varmaa ole. Meidän lapsettomuustaipaleelle tuli sitten koettavaksi myös keskenmeno näköjään.
 
  • Tykkää
Reactions: K3rttuli
Tervetuloa Hellu.
Toivottavasti vierailusi tässä ketjussa jää lyhyeksi.
Kuulostaa hyvältä, että inssistä on tärpännyt ja sen perusteella ajattelisi, että siitä voisi sitten kyllä onnistua jatkossakin.
TOivottavasit nyt siis onnistuu.

Millä viikolla keskeytyminen huomattiin ja miten pitkää piti odottaa/montako kiertoa, että pääsitte uuteen yritykseen?

Tämä kiinnostaa nyt siksi, että sain juuri tänään kuulla rv 8+3, että alkion sydän on lakannut lyömästä ja että kehitys on pysähtynyt viikolle 6+. Minulla oli tukilääkitys, sillä raskaus sai alkunsa pakastealkionsiirrosta ja nyt lopetan sen jääden odottamaan, että vuoto tulisi.
Mietin vain, että kuinkahan pitkään pitää odottaa, että pääsee viimeiseen yritykseen.

Tsemppiä nyt tähän odotteluun!
Varhaisultra taisi olla viikolla 7, ja siinä huomattiin vain pieni alkiolevy, joka vastasi viikkoa 5+. Sain tyhjennyslääkkeet, vuotoa tuli aika niukalti, mutta raskaustesti näytti kuitenkin jo parin viikon päästä negaa. Meille suositeltiin yksiä normaaleita kuukausia, joiden jälkeen seuraavasta kierrosta ilmoittautua taas inssiin. Ja näin tehtiin. Itsellä kyllä ei ole nyt jostain syystä uskoa, että tällä kertaa onnistui, vaikka ekalla kerralla oli "tunne" että nyt tulee positiivisia uutisia. 🤭 kierto myös ollut pari viimeistä kiertoa keskeytyksen jälkeen pari päivää pidempi. Eka inssi tehtiin monta päivää mun normaalia ovulaatioaikaa enemmin, sillon oli kyllä folli hyvänkokoinen. Nyt oli maanantaina vain n. 15mm, mutta perjantaille laitettiin inssi. Ekassa kierrossa pistin heti ultran jälkeen ovitrellen, nyt en, koska ovisplussa tuli, ennen lääkärin määräämää pistosaikaa ja inssi tehtiin jo torstaina. Ekalla kerralla en ollut vielä ovuloinut ja kivut tunsin inssiä seuraavana päivänä, nyt oli ovis jo tapahtunut ja saman päivän illalla/yöllä tuli kivut. Oon aina luullut, että kivut johtuu ovulaatiosta, mutta ne taitaakin tulla vasta sen jälkeen, koska tosiaan lääkärin mukaan ovis oli jo tapahtunut? 🙈
 
vierailija
Hellou,
Täällä on nyt pistelty Menopur 300 annoksella jo 8.päivää ja jarruja 2.päivää. Huomenna olisi 2.ultra sekä punktio ajankohdan määrittäminen. Tässä kohtaa alkaa olemaan tyrkky täynnä neuloja ja tuntuu, että nyt jokainen pisto tuntuu enemmän kuin aikaisemmin. Varsinkin fyremadel, joka on helvetin aine. Toivoo jo hartaasti, että saataisiin tämä tältä osin jo maaliin.
Nyt on piinaviikot edessä. Kolmepäiväinen alkio on laitettu kokeilemaan onneaan luonnonolosuhteissa. Jännittää onnistuuko vai jääkö yritykseksi. Tukilääkitys 4vkon ajaksi.
 
Täällä dpo 12 ja yllättävä testitulos aamulla https://aijaa.com/ZMMTXd

Rintojen aristus loppui dpo 9, ja ajattelin että se siitä sitten taas. Jatkoin kuitenkin testailua ennen luteaalituen lopetusta, koska ainahan sitä toivo elää kuitenkin 🙄.
Toki on mahdollista että tuo oli viallinen testi, katsellaan mitä huomenna aamulla näkyy, tai näkyykö mitään. Ja toki tässä iässä kemiallisen/keskenmenon riski on suuri, joten suurta tuuletusta ei vielä tuommoinen hailura viiva aiheuta 😅.
 
Täällä dpo 12 ja yllättävä testitulos aamulla https://aijaa.com/ZMMTXd

Rintojen aristus loppui dpo 9, ja ajattelin että se siitä sitten taas. Jatkoin kuitenkin testailua ennen luteaalituen lopetusta, koska ainahan sitä toivo elää kuitenkin .
Toki on mahdollista että tuo oli viallinen testi, katsellaan mitä huomenna aamulla näkyy, tai näkyykö mitään. Ja toki tässä iässä kemiallisen/keskenmenon riski on suuri, joten suurta tuuletusta ei vielä tuommoinen hailura viiva aiheuta .
Oletko tänään testaillut? 😍
 

Yhteistyössä