Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Saakohan liittyä seuraan? Tuolla syyskuisissa kirjoittelen myös, mut "kiva" kun löytyi tälläinen, missä muita samanhenkisiä.

Meillä siis ennestään kaksi poikaa (vm 06 ja 08, isoja poikia jo ;) ) ja kolmatta haaveiltiin 3.5vuotta, ennenkuin tärppäsi! Kaksi km takana viime kesänä ja kesältä -10. Molemmat pojat on myös saatu aikaan hormonihoidoilla, joten niillä samoilla mentiin kolmosenkin kanssa, yksityisellä puolella. Eli clomit+menopur+pregnyl-coctaililla :)

Tää raskaus on vieläkin ihan käsittämätön, en oo viel ihan kokonaan sisäistäny koko juttua, vaikka pienokaista ollaan käyty ultraamassa jo neljä kertaa, vaikka vasta on rv14 takana. Koko ajan pelkään, et jotain sattuu ja kaikki ei mee hyvin... Mut niin kai se on ymmärrettävääkin, kun niin monta pettymystä on joutunut kokemaan.

Yhden tutunkin täältä bongasin Gabrielan ;) kirjoiteltiin tuolla vauvan puolella, tai niin ainakin luulen, että olet sama, mulla on vaihtunut nimimerkki. Mitenkäs sun rakenneultra meni?

Täällä seuraavat etapit on sokerirasitus 15.4 ja neuvola 16.4 (sokerirasitus sen takia, kun ed kerralla oli raskausdiabetes, ja pelkäänpä pahoin et iskee tälläkin kertaa...)

tiggeri ja muru 14+1
 
  • Tykkää
Reactions: Ambrosia85
Tervetuloa Tiggeri ja suuret onnittelut plussasta!! :)

Sitten pikanen kyssäri, apua tarvitsen naiset!!!
Oliko se kookosöljyä mitä pystyi käyttämään massun öljyämiseen????
Oli aiemmin täällä juttua, mut en millään viittis jaksais selailla taakse päin.... : /

voisko joku ihana muistaiskos kertoa???
 
TanZZZku: Ainakin manteliöljyä on monet käyttäneet. Ja mielestäni myös kookosöljyä. :)

Tervetuloa tiggeri! :)

(.):

Maha kasvaa ja välillä vie keuhkoilta tilaa, joten hengittäminen on hankalaa. Housuja en meinaa löytää mistään... Tuntuu, että tuo maha kasvaa vaan ylös, alas ja sivuille eikä yhtään eteen! Muuten oon kai voinut ihan hyvin. Jalat väsyy tosi äkkiä kävellessä/seistessä varmaan ihan tän kertyneen +11 kg:n takia. Pakko olisi koittaa vieläkin tiukempaa ruokavaliota vaan, koska tää nousu on kamalaa! En halua olla mikään satakiloinen kesällä!! :O Herkkuja en syö nytkään mutta vissiin liikaa normaalia kotiruokaa kuitenkin, kun en liiku paljoakaan.

Ihana bolakoruni Gaia saapui postissa viime viikolla ja sitä tulee hypisteltyä ja helisteltyä koko ajan. Ihana! :heart:

Pikkukaveri potkii ja möyrii tosi paljon. Tietääpähän, että on kunnossa mutta aina ne liikkeet ei tunnu niin kivoiltakaan enää. Odotan kauhulla, millainen adhd-tapaus sieltä putkahtaa. :D Tosin kuulemma miehenikin oli todella vilkas mahassa ja lapsenakin.

Aika sais kulua vieläkin nopeampaa. Haluaisin jo niin kovasti saada pienen syliin! :) Ainakin kolmella kaverillani on LA ennen minua ja yhdelle syntyikin pikkuinen poika aprillipäivänä.

Muoks. Lisäsin vielä näitä etappeja...

Sokerirasitus 12.4.
Lääkärineuvola 16.4.
Äitiysloma alkaa 11.6.


Vienda poksuu 25+0
 
Viimeksi muokattu:
Mua vituttaa, mulle on laitettu synnytystapa arvio vasta rv 38+3..eilen tuli polilta kirje. Aika myöhään musta jos meinaavat magneettikuviakin ottaa. Mä en minkää perse/pillu puheiden ja tutkimuksen tiimoilta lähe synnyttää tätä toista muksuu:LOL: vaan nyt on päästävä niihin lantion kuvauksiin. Kuolen ja tukehun varmaan sinne saatanana putkeen sitten joskus rv 39+? :kieh:..kun nytkin on jo niin hankalaa maata muutama minuutti selällään ilman välikuolemaa.

Mulla siis esikko ei mahtunu tulee ulos vaan sectioitiin kesken synnytyksen ja on tää selkäreuma jonka takii ei luut jousta ja on hyvin epätodennäköistä et tääkään muksu mahtus ulos normisti alakautta. Tosi kiva jos tää poika päättää lähtee syntyy ennen tota synnytys arvioo ja kappas, ei mahukkaan..no hupsista vittu..sit taas tukkaputkella leikkuriin. Anteeks mut mua kyrpii nyt :kieh:

tyty rv31+6
 
Heippa leidit! Olin viikon Suomessa pääsiäislomalla ja enimmäkseen ilman nettiä, ja nyt sitten yritän palata kartalle täällä palstallakin... Töihinkin siis palasin tänään ja täytyy kyllä sanoa, että evvk koko työt! Ajatukset on muutossa ja vauvassa ihan kokoajan.. :D

Heh en ollut ennen tätä palstaa koskaan kuullutkaan raskauskoruista, mutta asiaan tutustuttuani päätin nyt sitten tilata sellaisen minäkin. Tosin, kun kerroin siitä kreikkalaiselle vanhemmalle kollegalle (joka sai 45-vuotiaana lapsensa), niin hän sanoi että "Kuule, se vauva kuulee sun äänen, ei sen tarvi mitään kellon helinää kuulla!!".. No joo.. mutta tilasin nyt kumminkin tosi söpön munan muotoisen korun netistä tänään. Tykkäsin siitä, että ne korut ovat Mexicosta, joka taas on mulle erittäin läheisen ihmisen kotimaa ;)

Meillä oli rakenneultra viime viikolla. Ja kuten täkäläinen lääkäri, myös Suomen gyneni oli huolellisesti tutkittuaan sitä mieltä, että napasuonia on vain kaksi. KAIKKI muu on erinomaisen hienosti! Vauva vastaa viikkoja edelleen plus yhdellä päivällä kuten aina tähän asti, kaikki tutkittavat kohdat mm. 4 sydämenkohtaa (2 kammioo ja 2 eteistä, luulen?) löytyivät hienosti ja aortta ja sen kaarikin (ja ajattelin lämpimästi Sannuliinua sillon).. Mutta tuo napasuonitilanne on mitä on, ja ilmeisesti iästäni johtuen se juuri voisi vaikuttaa, että vauvalla olis kuitenkin puhtaista veriseuloista ja kahdesta erinomaisesta niskaturvotustuloksesta huolimatta Downin vaara. Ja näin sitten päädyin tekemään lapsivesipunktion, joka tehtiin nyt tiistaina. Pelkäsin ja jännitin sitä niin paljon, että aloin itkeä kun ystävällinen hoitaja kysyi että onko kaikki hyvin. Onneksi mulla oli äitini mukana, en sitten alkanut ihan yhyy-itkeä.. Vauva voi hyvin edelleen. Siellä hän potkiskeli ja heilutti käsiään, mutta sitten kun tehtiin itse operaatio ja minähän en TODELLAKAAN katsonut miten neula menee kohtuun ultranäytöllä, mutta tohtori kertoi, että tyttö oli sen ajan IHAN paikallaan, kuin ollen kiltti ja yhteistyöhaluinen.. Toinen on niin kiltti pieni kulta.. Punktion lopuksi tohtori erittäin viisaasti näytti vielä näytöltä, että tässä tämä sydän edelleen sykkii (mähän ehdinkin tietysti jo pelätä että sydämen syke lakkas heti kun iso neula tuikattiin sisään..) ja tyttö heilui taas oikein kunnolla, kuin näyttäen että ei hätää äiti, kaikki on hyvin täällä! :heart:

Rakenneultran yhteydessä muistin vihdoin kysyä, missähän mun istukka oikein on, kun ei kukaan ole siitä missään vaiheessa mitään maininnut?? Selvis, että se on edessä (olikohan se termi etinen istukka?), mutta ei tule liian alas eli on oikein hyvässä paikassa. Valitettavasti en vaan siitä johtuen vieläkään tunne hänen potkujaan, vaikka haluaisin jo kovasti tuntea..

Nyt on sitten vatsa niin iso, että jo asiasta tietämättömätkin huomaavat :) Eilen kahvilassa Hesassa, kun aloin kysyä kahvilanpitäjältä että "onkohan noissa teidän uuniperunatäytteissä..." niin keskeytti että "kaikki meidän tuotteet on tehty pastoröidusta maidosta!" :D Kuulema kaikki raskaanaolevat kysyvät sitä. Tuntui niin KIVALTA, että tuntemattomatkin nyt näkee sen, että vauva on tulossa!! Katselin jotain raskausvaatteita netissä, ja must on outoa miten monissa paidoissa lukee "Don't touch my bump!" (= älä koske vauvamahaani!) kun must on taas ihanaa paiijata tätä masua ja tuntuu kivalta että muutkin paijaa :)

Ja on IHANAA, että Suomessa kahvilassa saa noin vain varmuuden tuotteista! Täällä.. no voi kysyä, mutta ei ne kyllä tiedä sanoa...

Vauvani muuten tykkää kahvista ja croissantista. En ole yleensä mikään kahvisieppo, mutta selvästi tekee kahvia nyt mieli vaikka joka päivä ja aamuisin tekee mieli makeaa?! Molemmat ovat erittäin epätavallista mulle ja syytänkin siis vauvaa ;)

Minä toivoisin kovasti, että vauveliini haluaisi sitten olla kantoliinassa.. tuntuu jotenkin niin luonnolliselta ja perinteiseltä tavalta kanniskella vauvaa mukana, ja kyllähän esim noi afrikkalaiset siskommekin tuntuvat liinaa edelleen käyttävän ;)

Millonkohan noita harjoitussuppareita alkaa tulee? Mulla on tällä hetkellä menossa taas tosi seesteinen kausi. Ei tunnu oikeen missään -ja nautin koska tämä tulee varmasti muuttumaan.. ;) Pahoinvointi tai oikeammin kuvotus ei nyt ole melkeen viikkoon kiusannut ja se on ihanaa. Istumaan pitää kyllä mennä ja nousta ylös eri tavalla kuin ennen (käsillä tukien) ja olenkin alkanut miettiä että kylpyammeessani olis hyvä olla sellanen kahva, että varmasti pääsen ylös..!

Noita vaunuja en vieläkään ole päässyt livenä koeajamaan.. Mutta kysyisin kokeneemmilta vielä: 1) Onko 3- vai 4 -pyöräinen parempi? Suomessa sukulaiset vannoivat, että kaikista tärkeintä on, että siinä on ISOT (traktorin??) pyörät, että pääsee lumessa eteenpäin.. Mua jo valmiiksi niin pelottaa ajatus, että pitää ylipäätään sellasella lumikelillä ulos lähteä.. :$ Mun silmää miellyttääs enemmän 4-pyöräiset, mutta kertokaas te, joilla on kokemusta. Onko kääntyvät pyörät tärkeät?? Ja sitten: 2) Luuletteko, että vaunuissa on paljon eroa sen mukaan, onko ne Suomessa tehty tai Suomessa myyty verrattuna tänne keski-Eurooppaan? Onhan Saksassakin lunta, eikö silloin vois kuvitella että heidän mallinsa kestäisivät Suomessakin? Kälyni on sitä mieltä, että VAIN Emmaljungat toimivat Suomen oloissa.. Ja että jos haluaa sitten jälleenmyydä niin vain Emmaljungat menee kaupaksi? Niitä en välttämättä täältä löydä ja haluaisin tuoda vaunut tullessani kun ne ovat täällä halvempia kuin Suomessa. Ai niin ja vielä kysymys 3) Onko todennäköistä, että tarvitsen vaunuun varaosia tms. Sillon tietysti olis parempi, että ne olis Suomesta ostetut.. Ei ole helppoa, ei!

Miles: sinäkö olet löytänyt ne Emmaljungat jostain Suomen ulkopuolelta?? Ehkä niitä on täällä meilläkin sitten, toivotaan! :)

Mulla on tänä iltana normaali lääkärinkuukausitarkistus ja sen yhteydessä on aina ultra. Aion nyt oikein pyytää voisko näyttää 3D kuvia kun tiedän että hänen laitteessaan sellainen mahdollisuus on. Pitkään mietittyäni peruin 4D aikani Suomesta - aion säästää sen rahan ja matkustusrahan ja näillä näkymin tulen Suomeen seuraavan kerran sillon kun muutan!! :O

Toivottavasti täkäläinen lääkärini ei loukkaannu, että rakenneultra ja lapsivesipunktio tehtiin jo Suomessa. Vähän jännitän myös, mitä sanoo painostani.. Hän oli niin tiukka silloin alussa, että korkeintaan 10kg saa tulla koko aikana. Painoni on nyt viime kerrasta noussut noin 900g (kuukausi sitten viimeksi olin hänen luonaan). Kaiken kaikkiaan painon nousua on siis nyt 1,9kg vaikka masu näyttääkin painavammalta, mutta kun mulla oli sitä reserviä alussa ja sitten mun paino putos ekat viikot.

Ai niin, sokerirasitus tehtiin eilen aamulla. Ei ollut paha ollenkaan. Muutenkaan en yleensä syö heti aamusta ja se neste oli pahaa, mutta ei kuitenkaan mitään yltiöpahaa. Ajattelin (tyypillisesti, olen tällänen optimisti-Olga) että vois olla niin paljon pahempaakin, jos vaikka joutus juomaan sammakonkutua tai jotain matoja soosissa.. ;) Tulokset tulee viikon kuluttua ja lapsivesipunktion tulos 16.4...


Tiggeri: Mun piti vähän miettiä, mutta kyllä nyt tiedän kuka olet :) Voi miten hauskaa, että löysit mut täältä!! Tervetuloa tänne ja suuret onnittelut plussasta ja jo ihan pitkällä olevasta raskaudesta!!! :D

Jeanna: Sori mua hymyilytti noi sun kyynelehtimiset.. Kaippa kaikki oudotkin tunteilut kuuluu raskauteen.. Mä olen viime päivinä NAURANUT ääneen ihan väärillä hetkillä?! Esim. kun äidiltäni kaatui punaviinilasi isolle vaalealle villamatolle ja äiti harmitteli ja oli todella kiukkuinen itselleen ja mä vaan nauroin?! Kun se näytti niin kuin olisin murhapaikalle tullut, sitä viiniä oli lentänyt TODELLA laajalle alalle, ruumis vaan puuttui.. Muoks: Mä en ole todellakaan mikään verellä mässäilijä yleensä!! En edes tykkää katsoa CSI:ta tai vastaavia.

Kiitos Sekundamamma kun kerroit sektiosta.. on se jännä mutta kun näitä lukee ja nyt juttelin serkkujen ja kavereiden kanssa Suomessa, niin vähän alkoi helpottaa mun alatiesynnytyspelko?? Nyt ainakin pystyn ajattelemaan sitä vaihtoehtona sektiolle, jota ennen pidin ainoana mahdollisuutena..

Inkkunen: Olisko sulla vinkkejä, miten suojata vauvan sängyn ja vaunut kissoilta? Mulla on 3 kissaa ja 2 niistä on erittäin uteliaita ja mustasukkaisia, joten veikkaan että ongelmia voipi tulla. Kuulin sellaisen vinkin, että vauvan sänkyyn pitäs laittaa puhallettuja ilmapalloja ja kun kissa hyppää sinne niin ei sitten hyppää enää.. Kuulostaa kyllä vähän oudolta, mä luulisin että mun kissat tietää onko sängyssä ilmapallo tai vauva!

Jadekivi: upea kuva!

Ambrosialle onnea rakenneultraan!

TanZZZku: pari kolme sivua taaksepäin useampi kehuu kookosöljyä ja sitä saa kuulema tavallisistakin kaupoista nyt ;)

Tyty: Älä yhtään pahoittele, mehän ollaan just siksi täällä että voidaan purkaa hyvät ja pahat olot!:) Voisitko sanoa suoraan sille taholle, joka synnytystavan arvioi? Minusta se, että on jo kerran joutunut hätäsektioon pitäisi ehdottomasti huomioida tapa-arviossa eikä todellakaan kuulosta kivalta, että se on noin myöhään! Eikä se ole hyvä, että sinulle aiheutetaan tällaista stressiä ihan turhaan!! Tsemppiä, taistele tiukasti vaan ja vaadi aikaisempi aika! Välillä tuntuu, ettei tässä elämässä saa MITÄÄN jos ei sitä pyydä ja vaadi..

Viendalle onnittelut poksumisesta ja olen kyllä kade että tunnet niin hyvin potkut! :)

Nää lähtee nyt sinne kuukausitarkistukseen, se on moro! Ja sori nyt taas että tästä tuli tällanen romaani.. Yritän olla lyhytsanaisempi ens kerralla!

t. Gabriela ja nyt jo kolmen lääkärin 95% varmuudella tytöksi arvioima ihanan kiltti bebeliini 19+3 :)
 
Viimeksi muokattu:
Voi Gabriela, teilläkin ollut rakenneultrassa "ikävämpiä" löydöksiä. Toivottavasti nyt kaikki on kuitenkin reilassa!

Meillä oli RU tänään.. sikiö oli hyvin kehittynyt ja kaikki oli mallillaan ja paikoillaan MUTTA joissakin raajoissa ja esim mahassa kehitys oli jäljessä. Kätilön mittaaamana pahimmillaan jopa 3 viikkoa, mutta lääkäri sai vaan reilun viikon heitoksi.
Tästä syystä saatiin lähete huomisaamuksi naistenklinikalle jatkotutkimuksiin ja varmaankin päädytään tuohon lapsivesipunktioon.

Nyt just en jaksa valitettavasti muiden asioihin pahemmin perehtyä..

lisää tosta käynnistä löytyy blogistani Haaveista totta: Hyviä vai huonoja uutisia odotellessa?
 
Gabriela ja Ambrosia. Halaus.
Jotenkaan en millään jaksa uskoa että jotain olis pielessä. Lukasin pikana sun tekstiä tuolta blogista Ambrosia, ja eikös pikkunen ollu jo nt ultrassa vähä viikkoja pienempi? Siis meinaan vaa, et jos yksinkertaisesti on kyse myöh.hedelmöittymisestä? Otettiinko tätä ollenkaan huomioon. Ja mulle ainakin sairaaalan äitipolilla erikoislääkärin taholta sanottiin että viikon heitto mitoissa on ihan normaalissa rajoissa. Mikä lääkäri teille ton ultran ja lähetteen teki? Toiv,nyt on kyse vaan ammattitaidottomuudesta.

Ja Gabriela. Mä jotenki luottaisin aika paljo ultraan. Pelkkä napasuonen puutos tuntuu tosi uskomattomalle, jos sen perusteella teille down diagnoosi tulee. Siis ettei missään oo muuten erikoista, tuo vain.. Jotenlin tuntuu, että kyse on terveestä vauvasta jolla nyt on vaan tollainen napanuora?
 
Tiggeri tervetuloa.

Tyty, on kyllä todella outoa, jos ensimmäinenkin on täytynyt leikata, että ottavat edes synnytystapa arvion, eivätkä pistä suoraan sektioon. Muutenkin kyllä myöhään tuo kontrolli. Itsellä taisi olla ekasta n. rv 34.

Gabriela, eiköhän sulla ole kaikki ok pikkusella. Milloin saat lapsivesipunktion tuloksen?

Jadekivi
, todella ihan kuva. Itse päädyin skippaaman nyt 4d ultran, ja käytän sen 300E sitten vaunuihin, kun sen aika on.

Korusta. itse en ole ostanut kyseistä korua, vaikka olen kyllä sellaista jo kädessä asti kaupassa pyöritellyt:) PIkkunen potkii ja möyryää ilman koruakin niin kiitettävästi. Toki on silläkin rauhallisempia päiviä, mutta olen arvellut, että silloin vain on niin päin, että potkii mun selkärankaan päin, eikä näin ollen liikeet tunnu niin hyvin. Koska kun potkii suoraan mahaan päin, niin vatsanahkat heiluu ja jopa käy välillä ihan kipeääkin. Meillä mies on pystynyt tuntemaan pikkusen liikeet jo usean viikon ajan.

Ambrosia, ompa sulla ollut tosi osaamatonta toimintaa. Pistäisin tuon viikon heiton ihan normaaliin piikkiin ja kätillön omaan typeryyteen ja osaamattomuuteen. Onneksi kuitenkin sikiötutkimusyksikössö ainakin Oulussa saatiin nippu papereita , jossa näkyy kaikki mitat ja lisäksi ne vielä laitettuna kasvukäyrille ja muutenkin oli erittäin tarkka selostus, koko ajan kun ultrasi. Eiköhän teilläkin erikoislääkärin kontrolloidessa kaikki ole lopulta ok.

Vaunuista, itsekkin ole sitä mieltä, että ainakin täällä pohjoisessa ei tule toimeen kolmirenkaisella vaan pitää olla neljä rengasta ja mahdollisemman isot sellaiset. Itse olen katsellut tuossa emmaljunginvaunuja, mutta vasta vilkaisuja:). En vieläkään uskalla ostaa niitä. Kesällä sitten.

Oulussa on kyllä tuon äitiyspakkauksen kanssa todella ripeää toimintaa. Sain sen jo viime viikolla alle viikon siitä, kun laitoin hakemuksen netissä.

Täällä oleillaan jo kotosalla, koska mun määräaikaisuus ehti päättymään tossa. Tämä tuli kyllä jo tarpeeseen, koska muuten oisin saattanut joutua olemaan äippälomaan asti saikulla, kun vanha selkävaiva on alkanut vaivaamaan ah niin ihanalla iskiassäryllä oikeaan jalkaan. Välillä on hyviä päiviä ja välillä käveleminenkin on yhtä helvettiä. Tänään on taas hyvä päivä.

Mulle vois päivittää

Istukan sijainti kontrolliultra 3.6

äitiysloma alkaa 19.6

Sannuliinu ja pitkä jalkainen tytteli rv 24+1
 
^ Ei mekään 4d-ultrasta mitään ekstraa olla haluttu maksaa, vaan tuolla meidän käyttämällä klinikalla on tuollainen uudempi ultralaite, jolla lääkäri aina näyttää myös kolmiulotteisia näkymiä normiultran yhteydessä. Mutta eipä nuo lääkärikäynnit ultrien kera tuolla yksityisellä mitään halpoja ole kuitenkaan. 190e tais olla Kelan korvausten jälkeen tämä viimeisin visiitti :x


Vaunuissa me päädyttiin lopulta kolmipyöräisiin, mutta vaatimuksena oli, että se eturengas todella on iso, jotta kulkee hyvin lumessakin. Ja ehdottomasti sen piti olla myös lukittavissa, koska valtoimenaan pyörivä eturengas ei todellakaan voi toimia sohjokelillä. Haaveilimme kyllä nelipyöräisistä kääntyvillä eturenkailla, mutta yllättävien menoerien takia budjettia piti pienentää ja käytettynä löytyi onneksi mieleiset kärrät :) Asutaan kyllä landella, mutta meidän kunnassa toimii aurauspalvelut kävelyteillä tosi hyvin, joten aika harvassa on ne päivät että vaunuttelu olisi silkkaa tuskaa ilman kunnon hyökkäysvaunuja.

Gabriela,
muillakin merkeillä kuin Emmaljungalla on kyllä erityisesti Suomen oloihin tehtyjä malleja (esim. Gesslein). Ja aina voi hommata lämpöpusseja yms talvea varten! Varaosien suhteen voi olla hankalaa, jos vaunujen merkki on sellainen, jota ei myydä Suomessa. Aika hyvin eri malleja kyllä saa, mutta kannattaa ennen ostopäätöstä kuitenkin vaikka googlettaa, että löytyykö kyseiseltä vaunumerkiltä Suomesta maahantuojaa/jälleenmyyjää.


Voi Ambrosia, toivottavasti olisi nyt vaan turhaa säikyttelyä :( Naistenklinikalla on varmasti osaavaa porukkaa tekemässä vielä tarkistusmittaukset (mahdollisesti jopa sama ultraava lääkäri kuin meillä, Stefanovic, joka on erikoistunut poikkeaviin raskauksiin yms).
Peukkuja!
 
Voi Ambrosia! Paljon voimia ja rauhallisia aatoksia teille! Kuulostaa ihan hirveen pelottavalta kokemukselta teidän eilinen! Minusta on silti mahdollista ja todennäköistä, että kaikki on vauvallanne kuitenkin hyvin. Viikon heitto koossa on käsittääkseni aika yleistäkin, juuri koska yleensä ei edes tiedetä ihan täsmällistä hedelmöittymisajankohtaa. Hyvä, että pääsette heti spesialistien käsiin!
Täälläpäin muuten eivät kätilöt tee mitään tärkeitä tutkimuksia, vaan asialla on aina erikoislääkäri, jolla on takanaan vähintään 10 vuoden koulutus. Samoin Italiassa ja Bulgariassa aina erikoislääkäri tekee raskauden ajan tutkimukset (kysyin tossa kollegoilta). Olet Ambrosia ajatuksissa nyt kokoajan ja toivon ja rukoilen, että saatte parempia uutisia tänään!! Ja jos päädytte lapsivesitutkimukseen niin toivottavasti lohduttaa, että se on Suomessa tehtynä erittäin vähänriskinen, verrattuna esim. tänne.


Kiitos Ambrosia, Tammityttö ja Sannuliinu! Kyllä minäkin olisin taipuvainen uskomaan, että kun kaikki on muuten mennyt niin hyvin, niin että sitten menis jatkossakin.. Olen koko raskauden ajan pyrkinyt ensisijaisesti ja aktiivisesti olemaan stressaamatta ja nauttimaan aina kun mahdollista.. Ei se aina helppoa ole, mutta toi stressaamattomuus oli ivf-klinikan lääkärin ohje jo ennen kuin tulin raskaaksi ja ehkä se on auttanut (hänestä ainakin mun raskaaksi tulemisessa; mähän en edes odottanut tulevani raskaaksi vaan halusin vaan nähdä vieläkö tulee munasoluja..) Lapsivesitutkimuksen tulos tulee ti 16.4.

Minäkin siis skippaan 4D ultran Suomessa. Ja sitten tietysti (ja valitettavasti) eilen en ainakaan saanutkaan kovin hyviä kuvia oman lääkärin 3D ultralla, odotin parempia... Noh, osittain kuvat on siksikin vähän huonoja, koska vauva oli päällään ja jalat ristissä naaman edessä! :D Kuin olis sukeltamassa! Kuvia en saanut kuin korvasta ja jaloista! :D Kaikki oli oikein kunnossa tämänkin lääkärin mukaan, mutta hän ei tutkinutkaan napanuoraa. Ja sanoi, että hyvin teki Suomen lääkäri, hän olis myös tässä tilanteessa, jos ei nyt suoraan suosittellut lapsivesitutkimusta, niin hänestä oli silti hyvä että se tehtiin.

Jadekivi: Oi miten kiva kuulla! Gessleinin vaunuja olen just netissä ihaillutkin!! Ja Suomesta saan sitten varmasti tarpeeksi lämpimiä lämpömakuupusseja ym. vauvalle.

Hyvää perjantaita kaikille!

t. Gabriela & jo kovasti rakastettu tyttöbebe 19+4
(neljäs eri lääkäri vahvisti eilen sukupuolen, jokohan riittäs.. ;)

AI NIIN!! Minä luulen, että tunsin eilen ensimmäiset potkut!!! :D Vaikka ei ne potkuilta tuntuneet vaan kuin olis isoja ilmakuplia ihon alla?? Siis jotain mitä en ole ennen tuntenut. Aika jännää!!
 
Hirveesti tekstiä taas tullut :) Harmittaa kun ei heti pääse aina koneelle niin jää paljon asioita kommentoimatta :/

Ambrosia toivottavasti olette saaneet tänään hyviä uutisia! Vaikutti kyllä tosi tökerölle eilisen ultraajan käytös :(

Gabriela tsemppiä myös sinulle tulosten odotteluun! Toivotaan, että ihanalla pikku tytölläsi on kaikki hyvin :) Kyselit muuten jossakin vaiheessa vinkkiä miten saa kissat pysymään poissa kielletyiltä alueilta. Meidän pirun uteliaalle kissalle on toiminut teippi :D Siis tehdään kirkkaasta teipistä myttyjä ja kylvetään niitä myttyjä paikkoihin joihin kissa ei saisi mennä. Vaunut on meillä edelleen pahvilaatikossa juurikin kissan takia. Pinnasänky (kunhan sen nyt saisi kasattua :D) ois tarkoitus teippikäsitellä ennen vauvan syntymää. Mä oisin halunnu ostaa vauvalle sellasen katosta roikkuvan haikaranpesä/intiaanikehdon, mut ajattelin, että se ois epäreilua kissaa kohtaan kun senhän lempipaikka se ois tullu kuitenkin olemaan :) Vaunut ostettiin nelipyöräisinä kun asutaan totaalikorvessa. Lisäks ajattelin, että ehkä ne on tukevammat kun paljon lenkkeillään koiran kanssa :) Ja Gessleinien puolesta minäkin täällä puhun :)

Tänään tuli postista hug a bub kantoliina :heart: Olin markkinoinut sen miehelle, että se on helppo sitoa. Ensimmäisen sitomisen jälkeen mies totesi, että tekee johonkin reppuun jalanreijät ja kantaa muksuaan sitten siinä :D Hankinnoista on ollut täällä muutenkin puhetta. Mä myönnän, että oon ostanu aikasta paljon vauvanvaatetta :) Paria vaatetta lukuun ottamatta oon kuitenkin löytäny kaikkee ihanaa kirppareilta muutamilla euroilla. Eli rahallisesti ei harmita vaikkei kaikkea tulisikaan loppujen lopuks käytettyyn :) Mun on tosi vaikee hahmottaa mitä kesävauva oikeesti tarttee? Nauroin jo töissä, että viimeset viis vuotta oon päivittäin pukenu lapsia ja siltikään mulla ei oo mitään käsitystä mitä milläkin kelillä lapselle (varsinkin vauvalle) päälle laittaa. Saan kuulemma soittaa töihin ja saada sitä kautta konsultaatio apua :D

Eilen oli muuten neuvola. Pää alaspäin Pikkulainen siellä köllötteli :heart: Toivottavasti ei keksi nyt enää paljoa ympäri kääntyillä. Paino mulla noussut kuulemma maltillisesti (8.5kg) mutta maha menee lähellä yläkäyrää. Hemppa edelleen matala ja nyt pitäis kokeilla josko maha kestäis enemmän rautaa :/ Muuten olo ollut (vielä) mitä mainioin :) Vaikka yöt alkaa olla aika katkonaisia... Oon aina nähny paljon unia ja nyt raskausaikana vielä enemmän. Nyt kun nukkuu muutenkin levottomasti unet on muuttunu jotenkin ahdistavimmiksi :( Niin ja kutinan takia otettiin multakin maksa/sappiverikokeet. Jos jotakin häikkää on niin viim maanantaina ottavat yhteyttä. Seuraava neuvola ois 25.4 ja neuvolan täti vähän lupaili, että voitais silloin ultralla kurkata mitä Pikkulaiselle kuuluu :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tiggeri Tervetuloa ja isosti onnea:flower:

Ambrosia Lisää kuulumisiasi odottelen... Toivottavasti olisi kaikki mallillaan. Tosi ikävä ultraava kätilö teille kyllä osunut!

Minä olen kärsinyt tämän aamua jostain ihme krampeista:| En oikein tiedä ovatko jonkinmoisia supistuksia vai onko kyseessä suoliston kramppeja... Todella häijyn tuntuisia joka tapauksessa!

Ostin tuttavalta vaunut, parilla kympillä... eivät ole kuulema kovin hyvässä kunnossa, ajattelinkin että parveke vaunuina sitten jos eivät normi vaunujen virkaa aja. En ole vielä livenä niitä nähnyt.

M+M 19+6
 
Tiggerille onnea plussasta ja tervetuloa!

Ambrosia paljon voimia ja hermoja tulosten odotteluun!:hug:

Gabriela:Kyselit kissanhäätökonsteja, meillä ei ole toiminut oikein mikään eikä kauheasti ole aiemmin yritettykään.Eniten huolestuttaa muakin just se että toinen kisu jota on siunattu kohtuullisella elopainolla muutenkin tykkää hakeutua kaikkiin laatikkohin yms ja tunkee myös sit vauvan sänkyyn.Täytyy kokeilla sitä teippijutskaa mitä täällä joku ehdotti...Toinen mitä aattelin että äippäpakkauslaatikko tuskin tulee vauvan käyttöön niin sen voisi hämäykseksi jättää jonnekin lojumaan ja katit sais pitää sitä uutena pesänään.Vaunuihin näin lastentarvikeliikkeessä myytävän sellasta verkkoa jonka saa laitettua vaunun päälle, sänkyyn oli samantapaista mutta se oli kyllä aika karun näköinen.Ei varmaan vauvallakaan kiva olla niinkun häkissä:(

Vienda täälläkin hengenahdistus on ollut kuvioissa jo jonkun aikaa.Sama juttu että tuntuu että maha vaan vaan kasvaa ylöspäin eikä eteen ollenkaan.Jos istuu vähänkään lysyssä niin saa välillä oikein henkeä haukkoa ja keskittyä että saa otettua kunnon henkoset:)

(.)Närästys on vähän pahentunut ja mulla ilmeisesti se liittyy nimenomaan maustettuihin ruokiin ja tiettyihin hedelmiin...renniellä kuitenkin toistaiseksi pärjännyt.Ja tosiaan annoskoot on kyllä pienentyneet huimasti, napa vaan ei enää vedä määräänsä enempää=)Vähän pidemmät kävelylenkit aiheuttaa aikamoiset supistelut, uinti on tällä hetkellä ainoa liikuntamuoto jota pystyy tekemään vähän pitempään..

Vauva möyrii päivin öin ja liikkeet on kyllä todella voimakkaita.Mulla ei ole mitään hajua miten päin se tuolla majailee..tuntuu että heittää kuperkeikkaa ihna miten sattuu:LOL:Eli tilaa ilmeisesti vielä on rymytä:)

Eilen poksui 30+0 :heart: ja tänään ois neuvolaa luvassa.Tän jälkeen sit alkaakin olla parin viikon välein.
 
Ambrosia: yritin viikonloppuna laittaa blogiisi tervehdyksen, mutta uutena (ja todella vihreänä) iphonen käyttäjänä en kertakaikkiaan saanut viestiäni näkymään. Mutta siis: sydämestäni lähetän suojelusenkeleitä, onnea ja voimia teille tähän raastavaan tilanteeseen!

Inkkunen: Onnea uusista viikoista ja poksumisesta! Mä olen kans ymmärtänyt, että parhaiten vauvaa kissojen uteliaisuudelta suojaa verkko, mutta onhan se vähän outoa, että vauva olis häkissä ja eläimet kulkis vapaina...:confused: Olen kuitenkin kuullut monilta kavereilta, että heidän kissansa eivät loppujen lopuksi olleet moksiskaan vauvasta vaan kiersivät sen kaukaa. Toivottavasti mun kissatkin tekis niin!! Täällä asuinmaassani sanotaan, että paras konsti on tuoda vauvan kakkavaippa ja joku hänen päällään ollut vaate heti sairaalasta, siis ennenkuin vauva itse tulee kotiin, niin että hänen hajunsa ja tuoksunsa olis kissoille heti tuttu. Ja eläinkaupasta saa (kissanminttuakohan se oli?), suihketta, jota voi suihkuttaa joka paikkaan mihin kissan haluaa - ja jättää vauvan alueet suihkimatta. Kuulostaa työläältä, mutta olen valmis yrittämään kaikkeni tietenkin. Mun ihana eläinlääkärini on luvannut ennen muuttoamme antaa mulle puolen tunnin teho-opetuksen, miten totuttaa kissat uuteen perheenjäseneen! Jos tulee uutta tietoa, niin tulen tänne kertomaan kyllä.

Lila-kiltti, kerrotko lisää niistä teippipalloista kissan"karkotukseen" vauvan paikoista?? En oikein ymmärtänyt :)

Kävin viikonloppuna katsomassa ekaa kertaa vaunuja, ja vieläpä exäni kanssa!! :D Hän on kovasti innoissaan vauvastani, ja haluaa auttaa, haluaisi tulla synnytykseenkin mukaan?!? Sitä tuskin tapahtuu ;) mutta olen iloinen, että voimme olla ystäviä kaiken kokemamme jälkeen ja annoin hänen nyt sitten viedä mut hänen mielestään parhaaseen lastentarvikekauppaan. Näin meidän kesken, olin pettynyt. Odotin jotain hehtaarihallia, jossa olis kaiken maailman mallit, juu ei ollut. Vaunut olivat yhtä mallia lukuunottamatta aivan liian rimpuloita toimiakseen Suomen oloissa :( Etelä-eurooppalaisia malleja kaikki. Mutta onpahan aloitettu nyt etsintä, ja ens viikonloppuna ajattelin ajella Saksan puolelle katsomaan niitä Gessleineja, joihin olen netissä tykästynyt :)

Kertoisko joku kiltti miltä ne potkut oikein tuntuu?? Minä olen niitä niin kovasti jo odottanut, mutta edessä oleva istukka ja ilmeisesti myös kokemattomuuteni ymmärtämään mikä on potku, on estänyt. Muutamana päivänä olen nyt tuntenut sellaista kuin olis iso ilmakupla ihon alla.. ja toisaalta sellaista kuin joku kutittelis vatsan päältä (kuin hiirulainen juoksisi vatsalla??)

Ja sitten kanssa, miltä supistukset tuntuu? Mulla ei ole ollut vielä mitään sellasta.. Ihan alhaalla on joskus ollut sellasta painon tai turvotuksen tunnetta välillä, mutta ei mitään mikä supistelis, tuo tunne on kestänyt noin tunnin kerrallaan.

Ai hei, ja sattuisko joku tietämään, milloin uskaltais harrastaa seksiä lapsivesipunktion jälkeen? Mähän olen sinkku ja yksin, mutta on mulla yksi kaveri, ei poikaystävä mutta hmmmm, sanotaanko läheinen ystävä ;) Ja mä olen viettänyt koko raskauden ilman seksiä. Ensin, koska pelkäsin (pelkäsimmme miehen kanssa molemmat) että sillä aiheutuu keskenmeno, sitten mun ei vaan ole tehnyt mieli. Nyt VIHDOIN tekisi taas mieli, mutta nyt en sitten lapsivesipunktion takia uskalla. Onko jollain tietoa, milloin olis taas turvallista??


Meillä juhlitaan täällä vauvan kanssa tänään raskauden puoliväliä!! Jotenkin ihan uskomatonta, mutta tänään poksuu jo rv 20!! :heart: Mittani ovat edelleen samat kuin ennen raskautta, vain painoa on tullut nyt 1,8kg ja vatsan ympärys on kasvanut 16cm :)

Oikein hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

t. Gabriela & tyttönen rv 20+0 eli puolivälin POKS!! :heart:
 
Kiitos kaikille tsempeistä :heart:

-Gabirela- se keskenmenon riskihän on koholla vain viikon punktiosta ja pienenee päivä päivältä, eli uskoisin että varmasti viikon jälkeen uskaltaa jo seksiä harrastaa :) ja mulle kyllä kätilöt ja lääkäri painotti että ihan normaalia elämää voi elää punktion jälkeenkin, mutta tottakai oma järki sanoo ettei mitään raskasta tehdä kun on reikä mahassa ja sikiöpussissa!


Meillä pieni toisaan ilmeisesti liikkunut perjaintain jälkeen pois lantiosta (vasenpuoli), sillä jo lauantaina tunsin liikkeitä myös keskeltä vatsaa ja eilen illalla tuntui potkut kun kävin vielä juomassa vettä ennen nukkumaanmenoa..
Luulin jo tönineeni mahaani keittiönpöytään kunnes katsoin alaspäin ja pöydän reunaan oli matkaa vielä varmaan 15cm :D
Mulla on siis tosi hentosia noi potkut ja muuten liikkeet tuntuu semmosena "kuopsuttamisena".

Sykkeet kuuluu myös nyt paljon vahvemmin oikealta puolelta, eikä siltä tutulta vasemmalta.

Huomenna saattais tulla jo uutiset. Jännittää ja ahdistaa aivan käsittämättömästi!!!
 
Voimia tulosten odotteluun. Peukut ja varpaat pystyssä että tulokset on hyviä.

liikkeet mulla kohtu on voimakkaasti taaksepäin. Ja lisäks esikoisesta oli istukka suoraan edessä. Liikkeet tuntui siis vain alussa sivuilla, alkuun sellaisena että kuin joku vierittäisi kuulaa mahan sisäpuolella. Hankala oli erottaa sitä, oliko tuntemukset siirtyvien suolien ja ilman kutinoita vai mitä. Sitten pikkuhiljaa alkoi tulla napsumista, kuin kupla puhkeisi ja sen jälkeen ihan kunnon monotuksia raskausvk 20, että se tuntui jo ulospäin eikä voinu erehtyä. Nyt istukka on takana ja aika lailla samalla kaavalla ja aikataululla menny nytkin. Ainoastaan liikkeet tuntunu ja näkyny ulospäin jo useamman viikon (nyt siis rv 22+ menossa). Selvästi alkaa olla lepo ja aktiivivaiheita. Kunnon potkut siis kyllä tunnistaa, se on ku joku tökkäisi pehmeellä kepillä mahaa sisältä päin, nousee ihan sellainen pollukka :)

Mullakin ahdistaa henkee jo nyt, maha tuntuu tosiaan kasvavan enemmän ylös ku eteen :D

Muoks kramppeja mahassa on täälläkin. Välillä ihan silleen kipeitä. Harjoitussupistuksia ja sitten sellaisia ku tekee äkkiliikkeen. Magnesium tuntuu auttavan. Esikoisesta ne oli tosi hankalia, en voinu edes kävellä muutamaa sataa metriä enempää ku piti mennä kaksinkerroin. Silti lapsi syntyi yli lasketun ajan :D
 
Viimeksi muokattu:
Ambrosia ihan hirveästi voimia teille pelottavassa ja ahdistavassa tilanteessa!!:hug: Pidetään peukkuja että kaikki olis kuitenkin hyvin ja toivotaan että saatte tulokset pian.

Kissat ja vauvat Meillä on kissoja ja esikoisen kohdalla tietty jännättiin kuinka käy, pyrkiikö katit vauvan kehtoon tai vaunuihin. Turhaan pelättiin. Siitä päivästä kun vauva tuli taloon, kissat juoksi häntä suorana karkuun kun beibi vähän itkaisi, puhumattakaan siitä kun lapsi lähti liikkeelle ja alkoi itse kiinnostua kissoista.:LOL: Ei olla tarvittu mitään kissasuojia tai kommervenkkejä. Pari kertaa oli vauva-aikana kissa mönkinyt pinnasängyn jälkopäähän yöllä nukkumaan, mutta silloin poika oli jo sen verran isompi vauva, etten kokenut siitä olevan edes mitään vaaraa.

Hengenahdistus kuulostaa tosi tutulta, maha on vielä niin ylhäällä että varsinkin kumarrellessa meinaa happi loppua ihan tyystin. Ja ah, iki-ihana unettomuus jatkuu. Tai pitäiskö sanoa yöheräily, kun illalla uni kumminkin tulee hyvin. Aamuyöt sit valvoskelen herättyäni pissalle tai milloin mihinkin. Ei meinais mitenkään jaksaa. : / Aamusta nukuttaisi, mutta lapsonen tietty heräilee ja sen kanssa on noustava.
 
Onpahan tullu kirjoitusta, ja olipa kurjaa huomata myös ikäviä uutisia!! :(
Ihan hirveän paljon voimia, paljon pitkää pinnaa, :hug: :hug: roppakaupalla ja tsemppiä Ambrosia!!!
Ihan kamala tilanne sulla teillä siellä, tsemppiä tulosten odotteluun!!!
Toivottavasti selviätte säikähdyksellä ja kaikki menisi hyvin, olet ajatuksissa :hug:

Tyty syystäkin ottaa kupoliin!!! :kieh: Eihän tossa toiminnassa ole mitään järkeä!!! Soittoa ja raivarit polille, että sinun on päästävä aikaisemmin tapa-arvioon!! Miten muuten olet jaksanut??? Onko ollut vielä niitä karmeita kipuja joista jossai kohti kirjottelit???

Gabriela, löysin kookosöljyä, kiitos muistutuksesta :) Vaunuista, meillä päädyttiin Emmaljungiin, koska niihin ainakin täällä suomen markkinoilla on mun käsittääkseni eniten vaihtoehtoja mitä turakaukaloita siihen ratasosaan saa liitettyä. Lisäksi vaunujen jälleenmyyntiarvo on hyvä.
Mulla liikkeet tuntuu edelleen pääosin niinä kuplina. Tosin ovat selkeämpiä,ja potkuja tuntuu vain sitten muutamia. ilmeisesti en sitten vain tunne kaikkia liikkeitä, kait se on näin sit. Pääasia et jotain tuntuu kuitenki ;)

Sannululle tsempit selkäsäryn kanssa kärvistelyyn. Itsellä on myös pari kertaa ollut ett' ylösnoustessa meinaa vähä lähtee niinku jalat alta ja pistää just ikiastyyppisesti alaselkään... Ei kiva. : /

eemiliina, voin lohduttaa, että mä herään n. 2-4 tunnin välein pissalle öisin :( Kurjaa, että "jo" tässä vaiheessa. Eikä varmasti tule helpottamaan....

itse kävin hammaslääkärissä viime to, jeeeeeee, reikiä 0!!!! Lisäksi kävin viime pe siinä toisessa sokrurasituksessa, tulokset olivat oikein hyvät, ehkä jopa paremmat kuin 1. rasituksessa.
Hyvä näin :)
Kävi myös pieni kommervenkki, kaaduin viime viikolla ja soitin varuiksi synnärille ja menin sitten käymään näytillä...
Käyrillä köllöttelin ja ultrasivat myös. Kun oli se sykkeitä mittaava juttu tossa vatsalla, ja kätilö kun asensi sitä, vauva potkaisi. en tuntenut sitä potkua mutta kätilö sanoi että se oli potku. tästä päättelin että en vain tunne kaikkia niitä :(
Joo. Täällä kun on ollut puhetta kahdesta napasuonesta, ni mulle on tullu nyt pakottava tarve kysyy sitä et miten mulla on.... Vaikka kai siitä olisi mainittu jos niitä olisi se kaksi...???
Aina vain on sanottu että normaali virtaus napanuorassa...Kysyn joka tapauksessa ku menen pelkopolille 2.5.
Päivittääkö joku muuten meidän tota listaa???? Missäs muuten Sebu on??? Ei ole näkynyt aikoihin... Muitakin on "kadoksissa", kaikki kadonneet FB:hen... ;)

TanZZZku ja Toivotypykkä, 27+6
 
Pikainen kysymys Sannuliinu missä kaupassa olet korua nähnyt? Minä haluaisin nähdä sen livenä ennen tilaamista, mutten oikein tiedä missä niitä myydään..

Ja uudet
, ja toki yhtälailla vanhatkin tervetuloa mukaan tämän ryhmän suljettuun Facebook-ryhmään, mukaan pääsee laittamalla minulle viestiä. :)

Mistä olette ottaneet vauvavakuutuksen? Tarttis vissiin vähän vertailla noita..
 
Viimeksi muokattu:
Ambrosia. kovasti jaksamisia. Olet mielessäni. Toivotaan, että kaikki on hyvin ja pieni koko olisi tosiaan vaan istukkasta johtuvaa. Muistan itsekkin kuin raskasta oli pohtia nuita asioita ja itku oli koko ajan herkässä.

Yoslene, Oulussa on Stockmannin yläkerrassa Jasmin lasten- ja äitiysvaateliike ja siellä on pieni valikoima bola-koruja, joten siellä olen sellaista kädessäni pidellyt:)

Itsekkin mietin ihan samaa, että päivittääkö kukaan listaamme enään ja Sebusta ei ole tosiaan kuulunut mitään pitkään aikaan.

Muuten voisin päivittää kyseistä listaa, mutta käyn suurimmaksi osaksi täällä kännykälläni, jolla päivittäminen on aika tuskaista, joten jos joku muu olisi innokas ottamaan päivityspestin?

Minä kysyin vauvavakuutuksesta vain meidän vakuutusyhtiöstä, joka on Fennia. Mutta taidamme päätyä ottamaan sen vasta vauvan syntymän jälkeen, niin kuin teimme esikoiseltamme. Kuitenkin vakuutus oli aika hinnakas ottaa nyt, ja nostaisi meidän kotivakuutuksen erää n. 100€, joka on jo nyt aika hinnakas, koska asumme vanhassa rintamamiestalossa, jossa vesikiertoinen sähkölämmitys, mikä ei ole vakuutusyhtiöiden suosikkitapaus:)

Eemiliina, täällä myös yöunet aika katkonaisia. Ei kylläkään vielä johdu vessassa ravaamisesta, vaan mulla puutuu paikat, ja joudun vaihtamaan kylkeä useaan otteeseen yössä.

TanZZZku, onneksi ei sattunut kuinkaan, vaikka kaaduit. Se on minun pahin pelkoni tällä hetkellä, että liukastun ja kaadun, kun täällä missä asumme tuntuu teiden kunnossapito olevan ihan perseestä. Jopa keskustassa saa kävellä kieli keskellä suuta, että pysyy pystyssä.

Täällä myös kissa, ja jännityksellä odotetaan miten suhtautuu uuteen tulokkaaseen kesällä.Saas nähdä pitääkö tehdä jotain ihme ratkaisuja sängyn ja vaunujen kanssa.

Täällä kärsitään jälleen kovasta yskästä. Ehdinhän tossa olla yli kuukauden ilman yskää, kun taas sain sen riesaksi. Välillä kun saan kamalia yskän puuskia, niin sen jälkeen alkaa supistelemaan. Ei mitenkään kivuliaasti, mutta epämielyttävästi.

Sannuliinu ja pitkä jalkainen tytteli rv 24+5
 
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala


5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka Tyttölupaus

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS poikalupaus

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.
TanZZZku / 30 / 1. lapsi / Jorvi/Kättäri tyttölupaus
Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä? poikalupaus

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

18.7.
Vienda / 28 / 1. lapsi poikalupaus

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Naistenklinikka poikalupaus

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS tyttölupaus

6.8
tammityttö/2. Lapsi

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

23.8.
Ambrosia85 / 27 / 1. lapsi / HYS

25.8.
Mörkötys / 29 / 1. lapsi

26.8.
-Gabriela- / 40+ / 1. lapsi tyttölupaus

4.9.
meriann / 30 / 2. lapsi / Kättäri
Yoslene / 32 / 2. lapsi / NKL
Nuppu81 / 31 / 1. ja 2. lapsi / KYS


5.9
Annabell-77 / 35 / 2. lapsi

9.10
Vihervaara

22.10
Tigridia

Tiggeri


Neuvolat & ultrat


Vienda - sokerirasitus 12.4.
Tiggeri - Sokerirasitus 15.4.
Vienda - neuvolalääkäri 16.4.
Tiggeri - neuvola 16.4.
TanZZZku - neuvolalääkäri 16.4.
Lila13 - neuvola 25.4.
Sannuliinu - neuvolalääkäri 25.4.
TanZZZku - pelkopoli 2.5.
Sannuliinu - istukan sijainti kontrolliultra 3.6.



Äitiysloma alkaa:
Sekundamamma - 28.3
Sebu08 - 19.4
Jadekivi - 22.4
Lila13 - 29.4
Inkkunen - 13.5
Vienda - 11.6
Sannuliinu - 19.6


Suuren surun kohdanneet
Cisu
Wilbe
 
Viimeksi muokattu:
Mäkin pelkäsin hirvesti kokoajan kaatumista sillon kun täällä oli vielä lunta. Olin vielä jättänyt kunnon talvikenkäni Suomeen ja sitten täällä onkin tullut lunta vielä pääsiäisenäkin, mikä on tosi harvinaista, yleensä kirsikkapuut kukkii maaliskuun puoliväliltä! Nyt ei onneksi enää ole lunta ja ens sunnuntaiksi on lupailtu 20C ekaa kertaa tänä vuonna :D

TanZZZku: Onneksi et satuttanut kun kaaduit! Ja voit olla napanuoran suhteen ihan rauhassa! Aivan varmasti sinulle olisi siitä sanottu, jos vauvallasi olis vain kaksi napasuonta. Käsittääkseni napa tutkitaan aina rakenneultrassa. Normaali virtaus kuulostaa minusta oikein hyvältä! :) Niinhän sen pitäisi ollakin, että on kaksi valtimoa (eli virtaus sisään) ja yksi laskimo (ulospäin vauvasta).

Kiitos Sannuliinulle listan päivityksestä! :) Tsemppiä yskän kanssa!

Eemiliina: Kiva kuulla, että teillä kissat niin viisaita, että väistävät vauvaa! Toivottavasti mullakin olis niin hyvä tuuri! bd bd Mun kissat on kyllä aivan ihania, 3 aivan erilaista persoonaa, mutta tosi kilttejä hömppiä kaikki! Olen sanonutkin että kyllä on käynyt hyvä tuuri kun niin ihanat tyypit olen omakseni saanut! Ja näitten ansiosta elän varmaan 150-vuotiaaksi, jos kerran nauru pidentää ikää.. ;)

Minäkin olen kaivannut Sebua ja Lumin kuulumisia olis kiva kuulla ja Milesin ja .... kaikkien!! On NIIN Kiva lukea kuulumisia, raskauden eri vaiheista ja ihan elämistä, kun meitä on tässä niin eri elämäntilanteissa olevia :)

Täällä on tänään erittäin raskaanaoleva olo. Selkää painaa (johtuu kuulema erittäin kosteasta säästä, sanoi kreikkalainen kollega) ja kuvotus vaivaa taas oikein voimakkaana.. Yöllä nukuin toista yötä peräkkäin levottomasti, potkin peittoja ja jalat tuntuivat "sisältä kylmiltä", en osaa paremmin selittää.. Toivottavasti loppuis, ei tuntunut kivalta!

Huomenna mulla on sitten tämä täkäläinen rakenneultra.. Välillä tuntuu, että sitä juoksee liikaakin ultrissa, mutta tää on vähän hankala tilanne, kun on muuttamassa maasta toiseen ja molemmissa maissa on mielestään se "ykkös-hoitava lääkärini"... Mutta toki mielellään aina näen vauvan :heart:

Mukavaa päivää!
t. Gabriela & bebetje 20+1
 
Moikka kaikille toosi pitkästä aikaa :)

Mä käyn teidän kuulumisia lukemassa joka toinen päivä suunnilleen, mutta oon nyt jotenkin tosi laiska ollut itse kirjoittelemaan.. ehkä mä aktivoidun taas, kun kevät näyttelee tulon merkkejä :) (mitä nyt pikkasia lumisateita tulee vielä..!!)

Ambrosialle haleja, toivottavasti kaikki on kuitenkin parhain päin.
tanzzzku onneks ei käynyt mitään, mä oon kanssa pelännyt kaatumista, pari kertaa ollut lähellä, mut onnistunut sitten tasapainoilemaan kuitenkin :)

Täällä on voitu tosi hyvin, lukuunottamatta viisaudenhammasta, johon söin antibiootit pari kk sitten.. oli taas ilkeen näkönen ien ja päätin käydä viime perjantaina hammaslääkärillä, ettei vaa tulehdu. Päättivät sitten siltä istumalta leikata sen pois, kun kerran kenkkuaa ja raskautta vielä 3kk jäljellä.. Sanoivat, että nyt tai sit vasta synn.jälkeen ja nyt oli parempi, koska ei ollut ien tulehtunut. On tietty parempi leikata terveenä! Nyt vaan leukaa sattuu aikaslailla, parasetamoli auttaa kyllä kiitettävästi, mutta en tykkää niitäkään ihan hulluna syödä.. joten kärvistelen tämän kanssa nyt sitten! Tikit pitäisi sulaa, perjantaina meen poistattaa jos ei oo lähtenyt itellään veks. Kuhan ei vaan tulehtuisi, ei meinaan määrännyt lekuri antibioottia!

Meillä peruuntui pari viikkoa sitten 3D, kun mulla nousi yheks illaks kuume :( Mietinnässä, että mentäskö tällä tai ens viikolla (sanoivat, että lääkäri yleensä laittaa siihen käynnin syyksi sellaisen, että saa kelakorvauksen) tai sitten skipataan koko jutsku. En tiiä..

Vakuutuksista mä tein ihan hullun ison vertailun (hinnat, sisällöt, korvaushakemukset & omavastuut ym).. Meille kaksi parasta oli pohjola ja lähitapiola. Molemmissa oli omat hyvät puolet. Me päädyttiin pohjolaan, kun se on voimassa 65v asti ja lähitapiola päättyy 20v. Otettiin ehdottomasti ennen syntymää, sillä tuttavapiirissä tapaus, jossa vauvalle otettu vakuutus 2kk iässä. Sitten 6kk todettiin leikkausta vaativaa vikaa ja vakuutusyhtiöstä todetiin, että tämä vika on oletettavasti ollut jo syntyessä ja lapsella ei ole ollut syntyessään voimassaolevaa vakuutusta. Ei sitten suostuneet antamaan maksusitoumusta leikkaukselle ja joutuivat kunnalliselle jonoon. Voi toki olla vakuutusyhtiöissä erojakin, mutta itse en missään nimessä halunnut riskeerata mitään. Ja pohjolassa odotusajan varausmaksu hyvitetään 1 vuoden vak.maksussa, eli lisäkustannusta ei tuu odotusajalta.

Vaunut ostettiin jo jokin aika sitten, me päädyimme saksalaisiin Teutonia-merkkisiin :) tosi samanhenkiset kun gessleinit ja muutamat tutut kehunut! Oli 2012 kuosit -25%, niin napattiin heti kiinni! Me otettiin sellaset missä kääntyvät pienmmät etupyörät (saa lukittuakin), tutut sanonut että pääsee lumessakin. Ja sit totesin, et jos sitä lunta on tullut yöllä ja tietä ei vielä aurattu, niin ei siellä kyllä pääse millään vaunuilla ketterästi :) Sit mä oottelen, et tiet aurataan ja lähen sit kävelylle :) Me asutaan Helsingissä (5km keskustasta), joten uskon, että nämä on meille parhaat. Mä en 4 isoa pyörää halunnut, koska ne on niin hankalat kääntää. Kääntyvät pyörät on tosi paljon kätevämmät kaupungilla, kaupoilla ym. Emmaljungista en tykännyt kun ne oli mun silmiin niin kauhean muhkeat ja kuomu tosi iso/pussimainen. Mutta makuasioita nämä, onneks jokaiselle löytyy jotain :)

Äitiyspakkaus hakemuksen tein pääsiäisenä, kovasti oottelen josko jo tällä viikolla tulisi :) Olis niin ihana päästä laittamaan ekoja vaatteita kaappiin.. uskotteko, en siis ole ostanut muuta kuin vaunut ja hoitopöydän.. Seuraavaks ostoslistalla turvakaukalo autoon :)

Tämä oli kovin omanapainen selostus, pahoittelut siitä. Mä koitan nyt aktivoitua täällä enemmän ja osallistua keskusteluihin ja meininkeihin, muutakin kuin sivustaseuraajana..

Seuraavat käynnit olis sokerirasitus 16.4 ja neuvolalääkäri 18.4 .

Nuppuska 25+3
 

Yhteistyössä