Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Kiitos Eemiliina ja tsemppiä sinullekin viimeisiin aikoihin!

Tyty joko sait verikokeen tuloksia? Itse kävin tänään myös labrassa (oman mielenrauhan vuoksi kinusin lähetteen neuvolasta) ja maksa-arvo oli pudonnut onneksi 352 -> 185. Edelleen se on tietty korkea (viitearvo alle 45) mutta kuitenkin suunta oikea. :) Sappi menee huomiseen mutta se ei viimeksikään ollut kuin vähän ylärajan yli. Terkka meinasi, että hepatoositapauksia aletaan usein käynnistellä jo 36 viikosta eteenpäin... Huih! Eihän tässä välttämättä mene enää kauaakaan... Olenkohan mäkään valmis?? Hankinnat (ja paljon ylimääräistäkin) on kyllä tehtynä itkuhälytintä ja kylpyammetta lukuunottamatta, eikä ne nyt olekaan ne kiireisimmät. Vanulappuja ja sen sellaista varmaan olisi hyvä vielä hakea...

Eilen oli eka synnytysvalmennus. Pieni tila, paljon ihmisiä, tosi kuuma ja huono ilma. Muut istui kuin tatit ja minä vääntelehdin, vaihdoin asentoa, hikoilin ja hörpin vettä... Huhhuh, en tajua, miten voi olla näin kuuma! Ja tukala olo. Ja vielä näytettiin kuvia kohdunsuusta, enkä tajua, miten sieltä voi ikinä yksikään lapsi mahtua ulos... :O Alkaa vissiin synnytys pikkuhiljaa pelottaa.

Muutenkin olo on ihan tuskainen, levottomat jalat kiusaa, enkä saa nukutuksi juuri ollenkaan. Jalkapohjia kuumottaa ja kutittaa ja sormet ja jalat turpoaa kuin sienet, vaikka en todellakaan syö suolaa, juon vettä/vihreää teetä reilusti jne...

Oho, menipä valitukseksi. Kyllähän näiden kanssa pärjää.

Vienda 32+5
 
Onnea Pikkuperho tytöstä.

Nyt tulee vaan omaa napaa. Tänään on oltu aika hermona,kun vauveli liikkunut aamusta asti tosi vähän.
Joten soitin neuvolaan ja aikaistettiin mun neuvola jo tälle päivälle. Sykkeet oli neuvolassa hyvät,joten ei siinä mitään. Kuitenkin en saanut makeasta juomisesta ja syömisestä huolimatta vauvelia liikkumaan kymmentä liikettä tunnissa,joten soitin synnärille ja pyysivät mut käymään. Joten tulin just kotia sieltä. Makasin tunnin käyrillä,jolloin lopussa vauveli innostui oikein kunnolla mekastamaan koko päivän edestä elikkä käyrissä ei mitään häikkää. Lääkärin mukaan jopa viikkoihin nähdän käyrä oli todella hyvä,mitä lie sekin sitten tarkoitti.

Sen jälkeen ultrattiin,josta ei löytynyt mitään poikkeavaa. Vauva liikkui vähäisesti,mutta lääkärin mukaan kuitenkin tarpeeksi. Oli raivotarjonnassa ja istukka ja napavirtaukset ok. Kokoarvio 2 kiloa. Ei siis löytänyt mitään huolenaihetta. Sanoi kuitenki,että seuraile liikkeitä ja maanantain istukkakontrolli ultraa ei peruttu.

Niin istukka oli kahden sentin päässä kohdunsuulta,kuulemma tarpeeksi,lapsivettä normaalimäärä ja kohdunsuu pehmeä.

Tulipas omaa napaa.

Sannuliinu ja tosi pitkä jalkainen rauhallinen tytteli
 
sannuliinu mullakaan vauva ei reagoi koskaan mitenkään erityissti makeaan tms syömiseen. Esim sokerirasituksessa ei tapahtunu mitään muutosta vauvan liikkumiseen. Mietin tätä joskus itsekin. yksittäisiä liikkeitä tuntuu toki pitkin päivää mut en mäkään usein saa 10 liikettä kovin lyhyessä ajassa. Muutenkaan babe ei ole mielestäni kovin kova meuhaamaan (esim öisin en tunne mitää). Tuntuu, että vauva liikkuu jonain ajankohtana päivässä sitten enemmän, muuten ei juurikaan. Ja esim viime neuvolassa mahaa mitattaessa täti sanoi, et noo potkiipas hyvin vastaan. Ja pisti liikket kahdella plussalla. Mä en tuntenu mitään!? Eli ilmeisesti vaan kaikkea ei tunne ja nyt ku tilaa on vähemmän nii liike on enemmän sellasta asennon vaihtelua ja muljausta, eikä välttis potkuja? Ja mäkun oon aina ajatellu, et mulla on todella herkkä tuntoaisti :D Esikosta liikkeet oli vaisuja mut sillon oliki istukka suoraan edessä.

Ultrissa mustakin vauva on liikkunu mun silmiin vähän (esim viimeks ei vaihtanu ollenkaan asentoa et olis saatu vaikka naamakuvaa) mut aina ne liikket on pistetty kahdella plussalla ja sanottu et ihan hyvin liikkuu??

Tsemppiä ja hali. Tällasta kai se vaa sit voi olla? Ei kaikki oo potkunyrkkeilijöitä. Itse ajattelisin et tärkeintä on tuntea päivänmittaan kuitenki jotain..? En mää tiiä..onhan tää tätä..luulin et tällä kertaa oon ihan pulassa vauvan liikkumisen kanssa ku istukka on takana (kaverit aina mainosti miten vauva melkein tunkee itsensä mahan läpi), mut eipä nää tunnu elämää haittaavan mitenkää :rolleyes:
 
Mä en edelleenkään tunne kaikkia liikkeitä, vaan mies saattaa välillä katsella mua typertynyt ilme naamallaan ja käskeä vilkaisemaan mahaa. Ja tosiaan, se saattaa velloa hurjan näköisesti, ilman että mä tajuan sitä :D Mulla on istukka edessä, joten tuohon ihan keskelle vatsaa osuvat liikkeet ei rekisteröidy kuin silmämääräisesti seuraten.

Ja tämä vauva on ainakin aktiivisimmillaan joskus kuuden aikaan illalla ja seuraavan kerran vähän ennen puoltayötä. Muina aikoina tulee liikkeitä aika harvakseltaan, mutta mulle annettiinkin liikelaskentaan ohje, että se kannattaa tehdä niihin aikoihin kun vauva yleensä on liikkunut paljon. Vauva myös selkeästi reagoi kylmään ja alkaa silloin peuhata enemmän. Jäätelön tai kylmän veden juomisen jälkeen alkaa aina bileet.


---

Täällä alkoi supistelemaan neljän aikaan aamuyöstä ja tässä ollaan nyt vähän jännän äärellä, että voimistuuko nämä vai vieläkö odotellaan päivätolkulla.

Ruskeaa tuhruakin tulee, joten kyllä tuolla kohdunsuulla vissiin ainakin jotain tapahtuu.

Täytynee lähteä ripeälle lenkille koirien kanssa, jos saatais vaikka synnytys kunnolla käyntiin :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: tyty86
jadekivi oisko toi tuhru limatulppaa? tosin yleensä se taitaa olla punasta ja limasta..toivotaan et pääset synnyttää;)

Vittu mä kuolen näihin helteisiin..|O klo.8 aamulla ja ulkona varjossa jo +20c..normaalisti en valittas, rakastan arskaa ja sen ottoa..mut nyt mulla ei oo vaatteita joissa voi olla ulkona ja tää ihottuma vaan lisääntyy kun on kuuma ja aurinkoa..kaula kutisee ja joka helvetin paikka..ulkona pakko olla kun esikko sekoo sisällä..ja ei ole ketään kuka ois esikon kaa ulkona ja en voi pukeutua koko vartalo kondomiin ku tukehun tonne..:kieh: ja illalla oon niin turvoksissa et omena vaan ssuhu ni menisin joulusiasta joulupöydässä:LOL: tosin oisin rupinen sika..ei helvetti oikeesti..

rupinen ja kutiseva sika tyty ja poika rv39+5
 
Voimia Tyty! Sun kirjoitus nosti kyllä hymyn huulille täällä, varsinkin toi sikajuttu. :LOL:

Sannuliinu: Meidänkin pikkukaverilla oli viimeksi jalat puolitoista viikkoa muuta kroppaa edellä pituudessa. Lääkäri vaan totesi, että on ainakin selvää, kenen lapsi on kyseessä, kun vilkaisi omia koipiani... ;)

Vienda 32+6
 
Ensiksi ONNITTELUT kaikille vauvan saaneille! Ihanaa!

Meillä oli eilen kauan odotettu rakenneultra. Vauva voi hyvin, kasvaa normisti, painoarvio eilen oli 380g. Eli katsotaan nyt syksyllä minkä kokoinen hän on syntyessään... Niin ja "uskallettiin" kysyä jopa sukupuoltakin, kätilö sanoi "100% varmuuttahan ei voi sanoa, mutta ei täältä mitään ulokkeita löydy, että tyttöä veikkaan! mutta hän ei maksa sitten ennaltaostettuja mekkoja, jos tuleekin poika ;)" Joten mun tyttöoloni oli oikein.... TAi varmuushan sille saadaan vasta syksyllä ;)

Mä en nyt muista mitä mun piti vastata, ja nyt en jaksa alkaa käydä läpi viestejä, eli väsymys täällä jatkuu edelleen... koskahan tää loppuu!? Lonkkakivuista ja jalkasäryistä kyselin kanssa, niin sanoi, ettei niille oikein muuta voi kuin kärsiä ja ottaa panadolia (ja sitähän mä en ota!) ja sitten jos ei ala hellittään, niin mentävä lääkäriin ja sitten saa vahvempia lääkkeitä... voi tsiisus!

tiggeri ja typy 22+1
 
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka tyttölupaus

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

31.5.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk poikalupaus

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

16.6.
inkkunen / 33 / 1. lapsi / TAYS

17.6
Eemiliina/ 33 / 2. l apsi / KOKS poikalupaus

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

3.7.

Miles / 34 / 1.lapsi / ? Helsinki tai Jyväskylä? poikalupaus

4.7.
Lumi72 / 40 / 1. lapsi / ulkomailla

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

18.7.
Vienda / 29 / 1. lapsi poikalupaus

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Kättäri poikalupaus

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS tyttölupaus

6.8
tammityttö/2. Lapsi

7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

25.8.
Mörkötys / 29 / 1. lapsi

26.8.
-Gabriela- / 40+ / 1. lapsi / Kättäri tyttölupaus

4.9.
meriann / 30 / 2. lapsi / Kättäri poikalupaus
Yoslene / 32 / 2. lapsi / NKL
Nuppu81 / 31 / 1. ja 2. lapsi / KYS


5.9
Annabell-77 / 35 / 2. lapsi/poikalupaus

1.10
Tiggeri/ 33 / 3.lapsi / K-HKS tyttölupaus

9.10
Vihervaara

22.10
Tigridia/ 4.lapsi

27.10
Pikkumyy-09/ 33 / 2.lapsi



:heart: SYNTYNEET :heart:
2.5.2013 sekundamamma / 36 / 2. lapsi / tyttö/ (rv 39+4)
6.5.2013 TanZZZku / 30 / 1. lapsi / tyttö/ 1695g/ (rv 31+5)
12.5.2013 Jeanna / tyttö/ 3700g, 51cm/ (rv 39+2)
16.5.2013 Lila13 / 28 / 1. lapsi / poika/ 2530g
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi / tyttö



Neuvolat & ultrat

Sannuliinu - istukan sijainti kontrolliultra 3.6.
Vienda - neuvolalääkäri 11.6
Nuppuska - neuvola 14.6
Sannuliinu - neuvola 14.6
Gabriela - neuvola 17.6
Gabriela - lääkäri 19.6



Äitiysloma alkaa: =)
Sekundamamma - 28.3
Sebu08 - 19.4
Jadekivi - 22.4
TanZZZku - 22.4.
Tyty86 - 24.4
Lila13 - 29.4
Inkkunen -3.5
Eemiliina - 13.5.
Vienda - 12.6
Nuppuska - 14.6
Sannuliinu - 19.6
Mörkötys - 22.7.


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
Ambrosia
Millian
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset kaikille kommenteista, kait sitä on vaan tässä raskaudessa kaikesta niin hermo heikko, eikä ole osannut nauttia yhtään. Vielä pitäs jaksaa monta viikkoa olla hermoilematta. Mitenhän tuo lie onnistunee:)

Mäkin olin kuolla nauruun, kun luin Tytyn kommentin. Itsellä kyllä tekee kanssa tukalaa olla pihalla ja yöt on yhtä tuskaa. Meillä on vanha rintamamiestalo, jossa makkarit yläkerrassa ja talossa on vielä musta huopakatto, joten voi vaan arvata mitä nämä helteet tekee yläkerralle. Eilenkin meillä oli varmaan kaks tuntia ennen nukkumaan menoa yläkerran kaikki ikkunat auki ja siihen vielä isot tuulettimet pörisemässä, että saatiin yläkerta edes vähän viilenemään ja silti yön vain hikoilin.

Tytteli on tänään ollut onneksi hyvinkin aktiivinen, joten en ole saanut paniikkia aikaiseksi. Eilenkin kun lääkäri ultrasi, niin tuumas mulle, että nyt liikkuu ja tuntuu ihan anturiin asti ja minä vaan siihen, että aijaa eipäs tunnus missään.

Hassua on mullakin se, että esikoiselta istukka oli edessä ja ei ikinä iskenyt paniikki liikeistä ja nyt takana ja tää liikkuu ihan erillailla.

Tammityttö, mäkään en tunne öisin mitään liikeitä, joskus vessa reissun jälkeen jos en saa unta ja makaan hipi hiljaa saattaa pari pienen pientä muksausta tuntua, mutta tämäkin todella harvoin. Sitä ihmettelinki lääkärille, että voiko vauveli tosiaan olla yli kahdeksantuntia niin rauhallisesti, etten tunne öisin liikkeitä. Kuulemma voi. Toiset nukkuu öisin ja toiset päivisin.

Vienda, meiän tyttelillä on jalat olleet jokaisessa ultrassa n. kolme viikkoa edellä. Eilenkin lääkäri ihan päivitteli, että kylläpä tällä on pitkät jalat, kun ne huiteli jo rv34+ jotain. Eikä ole todellakaan äitiinsä tullut:) Tämäkin voi toki olla syy, etten hirmuisesti enää tunne potkuja vaan möyrintää, kun jalat vastaa jo noinkin pitempiä viikkoja niin ei ole enää tilaa monotella.

Tiggerille onnea hyvistä ultrakuulumisista. Tuohon panadoliin liittyen, niin kyllä minä olen sitä surutta ottanut, jos kivut ovat olleet kovia. Parempi sekin kuin kärvistellä kivuissa. En olis tän selän kanssa pärjännyt laisinkaan, jollen olis voinut napata silloin tällöin edes panadolia kipuun, vaikka eihän se vie silleen hermosärkyä pois, kuin muut lääkkeet.

Jokos Jadekivi ja Sebu on päässyt tositoimiin?

Sannuliinu ja tänään vilkkaampi tytteli rv 31+6
 
Viimeksi muokattu:
Voi Tyty! Halaus. Voin vaan kuvitella koska itsekään en meinaa jaksaa tätä kuumuutta pätkääkään, vaikka ennen olin ensimmäinen ja viimeinen uimarannalla aurinkoa ottamassa. Eikä mulla ole edes mitään turvotuksia tai juuri painokaan noussu. Et ihan varmasti on tuskainen olo :( Nyt on ihan hirveetä yrittää istua puistossa esikoisen kanssa, itse olis valmis lähtemään 5min päästä ja eipä se nyt oikeen ole kenenkään etu. Sit tulee äyskittyä muksulle jos se vielä yhtään hidastelee tai jumittaa..

Mullaki yöt on pahimpia. Vaikka meillä on ilmastointi niin tuntuu et se pitäs muistaa pistää päälle jo tunteja ennen iltaa. On vaan sellanen tukala olo vaikkei kuuma oliskaan.

sannuliinu Esikoinen liikku yhtä vähä öisin ja ei sillä kyl koskaan ollukaa ilta/yörytmissä synnyttyäkään vaikeuksia. Päivisin olikin sitte pätkänukkuja ;) Joten elätän toiveita et tääkin nukkuu yönsä tämän perusteella :D
Ja jep, tunnistan. Mullaki ailahtaa aina yks kaks sellanen fiilis, et apua..mitähän tässä vielä tulee eteen ja jokainen pienikin "epäkohta" (joka ei edes ole epäkohta) jää kaihertamaan. Mä näen usein unta että mä olen synnyttäny, mut vauva ei ole mulla. Kyllä se alun takkuaminen oli vaan iso juttu sille, ettei osaa ihan satasella olla huoleton.

liikkeistä vielä sen verra, että paljon tosiaan on päivävaihtelua vauvalla. On tosi hiljasia ja sit yliaktiivisia päiviä. Mut niinkai se kuuluu ollaki :)
 
Miten tyty voit? Sulla h-hetki lähenee. :) vai oletko jo lähtenyt?

Kävin eilen neuvolassa ja kaikki hyvin, viikon päästä yliaikaiskontrolliin jos synnytys ei käynnisty ennen sitä. Viime yönä supisteli neljästä eteenpäin pari tuntia 10 minuutin välein, mutta supistukset loppui kuin seinään. Uni ei kuitenkaan tullut sen jälkeen, joten viereystila täällä mitä parhain. Tää ei varmaan ikinä tule täältä, ihan sellainen olo. Tuntuisi ihan epätodelliselta jos lähtö tulisikin yllättäen.:headwall:
 
Tammityttö: Meillä on myös ilmastointi kämpässä ja pidetään se kyllä päällä ihan läpi kesän. Termostaatti sitten huolehtii, että lämpötila pysyy sopivana. Suosittelen kyllä, koska koko ajan on mukavan viileää sisällä. Ulos ei sitten paljon huvitakaan mennä... :stick:

Tyty
n kokemuksia käynnistyksestä odotan jo mielenkiinnolla, koska se on todennäköisesti edessä itsellänikin hepatoosista johtuen.

Vienda 33+0 (poks!)
 
Joo täällä mä oon ja ootan huomista ihan jännät housuissa :D viime yönä poltti alaselkää ja kohtua iha ku ois ollu jotku super menkat päällä..ja ne tuli aaltoina, että en tiedä oliko ne sit jotain suppareita mitkä selän puolella vaan tuntu. Piti ottaa panadolia et sai nukutuksi. Huomenna siis klo.9.30 äippäpolille aika ja katsotaan mikä kohdunsuun tilanne ja alottaavatko käynnistellee. Et jos mä en huomen oo linjoilla niin ne on mut sisää ottanu..:) kaikki ulokkeet pystyyn et voitas käynnistellä. Mua jännittää ihan sikana et jos rupeevat käynnistelee niin miten kipeetä touhuu se on ja kui pitkin menee..onneks mun äiti tulee huolehtii tytöstä niin ei tartte sitä stressaa.

tyty ja poika rv 39+6
 
  • Tykkää
Reactions: Vienda
Pikkuperho, onnittelut tytöstä!

Tiggerille myös onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!

Tytylle paljon tsemppiä huomiseen,peukut ja varpaat pystyssä että pääset käynnistykseen ja nyytin pian syliin:)

Ja Sebullakin sielä loppurutistus menossa, paljon hermoja kärvistelyyn!

Monella muullakin täällä alkaa olemaan jännät paikat, päivittäin käyn kurkkimassa onko tulossa uusia vauvauutisia:)

Sannuliinu niin tuttu tunne tuo liikkeiden panikointi, varsinkin nyt vauva on tosi paljon hidastanut tahtia ja hiljasia päiviä on enemmän.Hyvä että kaikki siellä kuitenkin kunnossa:)

Täälläkin yksi jolla yöt alkaa olla aika risaisia,nukkumaanmeno venähtää reilusti päälle puolenyön ja sit kun ehkä saa unen niin alkaa se vessaralli.Ja tosiaan tää kuumuus ei kyllä oo yhtään kiva lisä tähän päälle.Normaalisti nauttisin ja ottaisin arskaa mut nyt vaan tekee mieli viileisiin sisätiloihin...

Painosta,tähän mennessä mulla kertynyt 13 kiloa ja siihen saisi jäädäkin mutta tää turvotus on tällä hetkellä niin jäätävää että että varmasti nousee vielä.Vyötäröä en ole edes mittaillut...

Tänään tuli ensimmäiset kipeät supistukset, muutama tunnin sisään.Sai vähäks aikaa nojailla pöytään ja keskittyä kunnolla hengittelyyn.Lääkärineuvolassahan pari viikkoa sitten kohdunsuu oli tiukasti kiinni ja kaulaa 3 senttiä eli toivon että jotain siellä alakerrassa alkaisi pikkuhiljaa tapahtumaan....

Inkkunen 37+4
 
tytylle ja sebulle hirmuisen paljon peukkuja!!

vienda Joo, niinhän se olis..mut mä olen noin muuten vilukissa ja jotenkin muutenki menen ihan jumiin ton vekottimen "viimasta". Vakkkei se olekaan mikään sellanen veto, niin mä en vaan tykkää et se on jatkuvaan päällä :(.

yöt valitusta täältäkin. joo..mä en tajua miten kaveri nukkui raskaana ollessa sellasia 9-10h tauottomia öitä alusta loppuun. Etenkin kuulema loppuraskaudessa :O Ei ihme että oli virtaa ja jaksoi superhyvin myös vauvan kans. Mullakin yöt pätkiytyy ja herään aina vähintään kahdesti samaan aikaan, n.klo 2 ja 4. Plus muut havahtumiset. Sitten aamulla ei meinaa enää nukutttaa. Pelottaa taas mikä univelka tästä ehtii kertyä.. Esikoisesta olin synnärillä ihan naatti eikä ollu kovin helpooa aloittaa vauva-arkea ja heräilyä :( Ja nyt kun ei voi päivisinkään levätä.

aurinko mulla on uusi ilmiö! Mä en ole palanut oikeesti ku kerran ulkomailla kovassa auringonpaisteessa liiallisesta makoikusta yks kaks ihan lakananvalkeana. Suomessa en oikein koskaan. Päinvastoin rusketun tosi hyvin ja herkästi. Nyt sain hervottoman aurinkoihottuman ja kaikki paikat meinaa kärtsätä. Ilmeisesti hormonit tekee jotain muutoksia sietokykyyn!
 
Voi mä oon niin kade teille noista mahtavista hellesäistä (hellesää monikossa)!!! Kumpa niitä riittäs pitkin kesää sitten kun minäkin pääsen niistä nauttimaan Suomessa! Täällä on tänään ollut max 13C ja sateista! :( Siis kevättakkia on pakko pitää päällä vielä, vaikka ei mahdu enää kiinni..

Tsemppiä kaikille kärvistelijöille, oli se sitten huonojen unien tai helteen tai raskauden viimehetkien syytä!!

Me käytiin tänään vauvan kanssa viimeistä kertaa ultrassa täällä. Pyysin, että lääkäri nyt ottas vähän niitä 3D kuvia, mutta ei ne kyllä hyviä ole... Vauva kyllä näyttää ja vaikuttaa suloiselta ja nyt saatiin hänen ensimmäinen yli kilon painoarvionsa! :) Tarkalleen 1152g :) Ja kaikki näyttää edelleen hyvältä. Sokerista lääkäri varoitteli kovasti, mutta olen aika rauhallinen sen kanssa, kun eilen juuri näin diabeteshoitajaa ja hän ei haukkunut mun tuloksia yhtään niin paljon kuin pelkäsin ;)

Seuraavaksi on sitten vuorossa tapaamisia Suomessa! (saa lisätä listaan jos haluutte) Ensin mun aikuiselämäni ensimmäinen neuvola 17.6. (yksityinen), ja sitten Suomen gynen käsiin 19.6. (lääkäriaika)

Nyt ei selkä kestä kirjoittaa enempää tässä huonossa asennossa kun on muuttolaatikoita pitkin ja poikin, joten sohvalle mars (myin tänään sänkyni että sohvalla sitten nukunkin muuttoon asti, joka on noin parin viikon kuluttua huih!!)

Mukavaa loppuviikkoa ja viikonloppua!

t. Gabriela ja Bébé 27+3

PS. Tosi jännittyneenä seuraan kuka teistä/meistä seuraavaksi saa nyytin syliinsä!!
 
Viimeksi muokattu:
Pikkuperholle onnea tytöstä, ihanaa :)

Tää on tosi jännää seurata, et kuka tulee seuraavaks vauvauutisten kanssa palstoille? :) Tsemppiä kaikille viimemetreillä porskutteleville, toivottavasti saatte pian vaavit ulos :)

Joo tää kuumuus on aivan kauheeta, vielä luvattiin jotain +30 helteitä.. aargh!! Meillä on öisin ilmastointilaite päällä, se helpottaa kyllä. Mutta kämpässä on tosi huono ilma, kun ei voida pitää ikkunoita auki, kun koko kämppä on ihan keltaisena siitepölystä. Mulla on astmaa ja pahat siitepölyallegiat, niin voitte kuvitella kuinka hehkeä kasvoinen olen, kun hiki virtaa, hengitys pihisee, silmät vuotaa ja punottaa, räkä valuu ja aivastelen! Ihan tosi hehkeä olo :)

Liikkeet tuntuu mullakin ajoittain enemmän ja ajoittain vähemmän. Kuulemma ihan normaalia. Naistenklinikalta sanoivat että vauvalla voi olla ihan useita tuntejakin ettei liiku (tai äiti tunne liikkeitä), mutta jos sellasen makea/kylmä kokeilun tekee ja saa sen 10 liikettä, niin se pitäisi olla ihan ok. Mullakin on ollut välillä niin, etten oo saanut 10liikettä ja oon vähän huolestunut, mutta sit hetken päästä kaveri on ruvennut mylläämään oikein urakalla..

tiggeri mikset syö panadolia? En mäkään siis mielellään syö (mitään lääkkeitä), mutta mulle on kyllä sanottu, että ei se äidin kivun tuottama stressihormonikaan hyvää sille lapselle tee.. Eli jos kahdesta pahasta (panadol/stressihormoni) pitää valita, niin kyllä mä oon valinnut sen panadolin. En tietty mihinkään pikkukipuun, mutta mulla on kanssa lonkassa tosi kovaa hermosärkyä kun kuukausi sitten revähti lihas. Eiks vahvemmat lääkkeet oo sit pahaks? Kysyn vaan, kun oon itsekin asiaa pohtinut? Onnea hyvistä ultakuulumisista :)

Tänään ois neuvola iltapäivällä, varmaan aika läpihuutojuttu, kun 2 vko sitten kävin. Jännää punnitus, kun painonnousu ollut hyvin vähäistä (+5kg) ja nyt pelottaa että tää loppuraskaus tekee mulle temput ja saan jonkun 10kg lisää parissa kuukaudessa!

Hauskaa viikonloppua kaikille ja hyviä vointeja!
Nuppuska 32+6
 
Eivät lähteneet käynnistämään..kuulema liian epäkypsät paikat ja ei oo iha äkkiä lapsi tulossa..viikon päähän sitten uus aika..mua vituttaa niin ettei veri kierrä..poika painaa jo 3840g..esikko oli sen 3500g ja ei mahtunu..mut kuulemma tää mahtuu..se on viikon päästä jo 4kg..tekis miel itkee vaan:ashamed: mä sit varmaan synnytän yksin ku ei meil oo lapsenvahtiakaan enää..hirvee järkkäys et saatii tälle viikonlopulle mummi vahtii..

tyty ja poika rv 40+0
 
Voi Tyty, todella kurjaa:(. Mä en ymmärrä miksi uskovat tämän mahtuvan syntymään alakautta, jos on jo isompi kuin esikoisenne ja silloin oli ongelmia. Aivan outoa toimintaa. Mä niin tiedän tuon tunteen, kun menee yliajan ja mikään ei auta ja täytyy vain kärvistellä ja odottaa, että milloin suvaitsevat alkaa käynnistämään. Itsellähän esikoista käynnistettiin kaks päivää ennen kuin supparit lähti käyntiin ja tosiaan vasta, kun tuli rv 42+0 täyteen. Esikoinen syntyikin sitten 42+1.

Mäkin olen miettinyt tuota koko asiaa, kun esikoiseltahan mulla todettiin raskausdiabetes vasta rv 28 jotain ja nyt jo rv 13. Ultrassahan pikkunen oli sen saman koko arvion verran kuin esikkokin oli näillä viikoilla elikkä 2 kiloa, ja ehti kasvaa pikkasen vajaa nelikiloiseksi. Nyt vaan mun sf-mitta mennyt kokoajan yläkäyrillä kun taas esikoisellla meni tasaisesti keskikäyrällä, joten pelkään myös pahoin, että kyllä tästä taitaa tulla yli nelikiloinen, joten kiva alkaa sitten punnertamaan tätä ulos, kun viimeksikkin piti ottaa lopussa järkyttävien kipujen takia esikko ulossa imukupin avulla.

Painosta, mulla tullut alusta painoa vajaa kymmenen kiloa, ja ei kyllä tarttis tulla yhtään enempää, mutta nythän se vasta massakausi alkaa näin loppua kohti. Esikoiselta tuli lopussa tosi paljon lisää kiloja ja turvotusta oli aivan hirmuisesti, vaikka oli talvivauva. Yhteensä silloin tuli n. 20kiloa. Nyt olen yrittänyt pinnistellä, että ei menis yli kymmenen kilon, mutta näiden helteiden ansiosta taitaa jäädä haaveeksi. Vatsanympärystä en ole mitannut, mutta varmaan huitelee satasen paremmalla puolella sen verran kookas maha on.

Sannuliinu ja tytteli rv 32+1
 
Viimeksi muokattu:
Voi ei tyty!!! Mä jo huokaisin helpotuksesta sun puolesta kun ajattelin aamulla että sun kärsimys olisi loppusuoralla. Voin kuvitella miten kypsä olet, tai ainakin melkein. Mä en tajua miten isompi voi mahtua tulemaan, jos pienempikään ei mahtunut??

Itselläkin ottaa täällä koville, supistelee enemmän ja vähemmän mutta mitään ei tapahdu. Mulla eka yliaikaiskontrolli torstaina (41+3) mutta en usko että pääsen silloinkaan tästä mahasta eroon. Mun on niin vaikea ymmärtää tätä kun kaksi aikaisempaa olleet tässä vaiheessa jo syntyneet.

Voimia sulle niin fyysisesti kuin henkisestikin. :hug:
 
Kuulemma kuvien perusteella mahtuu isokin lapsi tulemaan..mä olen silti tosi skeptinen sen suhteen..pelottaa kokoajan enemmä ja enemmä synnytys ku poika jo niin iso. Itehän olen vaan 158cm..ja normisti sen 54kg..nyt tosin jo 72kg..et ku oon lihonu melkei 20gk ni oisko poikaki sen takii niin iso..sebu mulla myös torstaina aika polille ja laittaavat pallongin kohdunsuulle JOS paikat kypsyny..mutta veikkaan et ei oo kypseyneet, koska kuukauteen ei oo tapahtunu tuolla alakerrassa mittään vaikka koskee ja supistelee..on tää yhtä perkelettä..voimia sullekki sebu..jospa me viikon päästä jos päästäs synnyttää..huoh..
 
Voi ei Tyty! :( Minäkin olen puolestasi tosi pahoillani täällä, etteivät sitten käynnistäneet, vaikka oli puhe. Toihan on jo henkisestikin tosi rassaavaa - törkeää, että asennoituu yhteen asiaan ja sitten tuleekin tieto että eikun muutetaankin suunnitelmaa viime hetkillä :(

Tää on JUST sitä miksi mua todella pelottaa tulla Suomeen synnyttämään!! :( Asuttuani täällä toistakymmentä vuotta olen tottunut täkäläiseen tapaan, että naista kuunnellaan ja hänen toiveensa pyritään täyttämään, koska nainen on oman synnytyksensä pääosassa. En voi ymmärtää, miksei modernissa länsimaassa Suomessa, joka on monessa asiassa, mm. tasa-arvoasioissa muita maita edellä, miksi siellä nainen ei saa itse vaikuttaa omaan synnytykseensä?? Täällä ei ole kaikki asiat suinkaan (!!) aina paremmin kuin Suomessa mutta kyllä synnytyksessä ja sen valmistelussa kuunnellaan äitiä ihan eri tavalla. Lisäksi täällä kun on 40 viikkoa täynnä niin käynnistetään AINA. "Mitä ihmettä sitä odottamaan, vauva on 40 viikossa valmis", sanoi erikoislääkäri kun kysyin asiasta. Ja vielä jos on hoidoilla saatu raskaus alkuun niin hedelmöityshetki on tiedossa ja näin ollen se 40 viikkoa helppo laskea!
Täällä synnytyksiä käynnistetään tehdään KOKOAJAN - kun on 40 viikkoa täynnä tai aiemminkin, aina viikolta 37, jos lapsen painoarvio on 3kg (Kyllä, KOLME) tai yli. Mä en tykkään YHTÄÄN siitä, että Suomessa äiti ei saa itse päättää miten haluaa synnytyksensä alkavan ja etenevän, ihme viranomaistoimintaa, että joku muu päättää meidän puolesta noin tärkeissä asioissa!!

Anteeksi kovasti purkaus, tästä mun mysrkyämisestä ei kenellekään ole hyötyä, mutta olen tosi raivona puolestasi täällä Tyty ja kaikki muutkin jotka joutuva yliajalla kärvistelemään. Toivotaan nyt kovasti, Tyty, että poika päättäisi ihan itse tulla maailmaan ja jo pian, ettei tarvis odotella.

Mitenkä muuten on, eikö tosiaan ole mitään instanssia mistä saisi lastenhoitoapua kun sitä todella tarvitaan?

Kaikille teille kärvistelijöille paljon voimia ja tsemppiä sydämestäni, kumpa vaan kaikki saisitte käärönne pian ja mahdollisimman vähin taisteluin maailmaan!!

t. myrskynraivoinen Gabriela
 
Minäkin olen ihan tyrmistynyt Tytyn puolesta. :O Miten ei yhtään heru empatiaa alan ammattilaisilta. Vielä kun raskauden alkuun saamiseenkin on jouduttu käyttämään niin paljon enemmän voimavaroja kuin useimmilla. Voimia suuresti!!

Vienda 33+1
 
Täällä mennään musta aika pitkälti vaan vauvan ehdoilla..jos sillä on kaikki hyvin eikä kiire pois, ei äidin sanalla ole paljon väliä. Mullakin perus sairautena selkärankareuma. Kysytään vaan meneekö siihen lääkitystä ja miten oon pärjänny..se siitä. Ei välitetä vaikka on kipeenä..kun kerta vauva jaksaa hyvin. Kätilö käski rentoutua kun stressi ehkäsee oksitosiini hormoonin tuoton ja ei rupee supistelee. Joo..en mä pysty rentoutuu..nauroin vaan siellä vastaanotolla tuota enkä voinu ees puhua..vitutti niin paljon..miten tässä tilanteessa voi renoutua..ei helvetti..
 

Yhteistyössä