Lapsettomuushoitojen 2012 ja 2013 vauvaantuneet =)

Täällä meidän pieni mies on ollu vajaan viikon nuhanenä :| Mies on kanssa kipeenä ja itselläkin kurkku vähän kipeenä, syysflunssaa siis jo hyvinkin liikkeellä :( Toivon vaan ettei poika sairastu pahemmin kun kuitenkin ollu nuhasta huolimatta oma iloinen itsensä.

Rytmi on meillä edelleen hakusessa :D Nukkuu päivällä liian vähän, mut öisin ollut nyt jo muutama 7h tunnin unipätkä :) Tuntuu ihan luksukselta nukkua putkeen niin pitkään! Tosin muutamana yönä on ite sitten jo niin virkee sen ekan herätyksen jälkeen, että on ollu hankala saada unen päästä uudelleen kiinni :D

Siitä ekasta rotarokotteesta ei täälllä tullu mitään oireita mut toka kipristeli massua :( Mä luulin et ne loppuu nyt mut näköjään niitä tulee vielä yks tehoste. Jospa siitä ei taas tulis mitään. Muista rokotteista en huomannu mitään sivuvaikutuksia, vaikka vähän pelkäsin niitä ennakkoon.

Rintaraivareita meillä ei oikeestaan ole, koska on pullo...Käytännössä poika ottaa pullosta 2x päivässä. Ekan kerran jonkun päiväsyönnin yhteydessä ja toisen kerran ennen nukkumaan menoa. Aika hyvin osaan ite nyt jo arvioida millon poika tarttee ekan lisämaitohömpsyn niin ei sitten pääse kiukkuamaan tissillä :) Meillä onkin vähän toisenlainen pulma, joka on kyllä ollu jo syntymästä lähtien, eli poika tahtoo nukahtaa tissille. Kun sitä tuttia ei suostu (edelleenkään) syömään niin tissi on ainut lohtupaikka.

Jälkitarkastus mulla oli jo heinäkuun alussa. Kaikki muu oli kunnossa paitsi verenpaine korkeemmalla kuin edes kertaakaan raskausaikana, laitoin se kyllä silloin nimiäisjärjestelyjen piikkiin :) Painoa raskauden myötä mulle kerkis tulla vaan 10kg ja sairaalaan jäi vähemmän kuin mitä poika ja istukka paino yhteensä :stick: Pari kiloa on vielä jälellä ja johtuu kyllä ihan vaan omasta kesäherkuttelusta. Ehkä otan nyt syksyllä itseä niskasta kiinni ja yritän saada mahaa edes vähän timmimmäksi. Huom. ehkä :D

Yksi huolenaihe itsellä on tuo pojan pulauttelu :| Neuvolassa eivät ole huolissaan kun poika kasvaa (3kk 5,1kg ja 57cm). Ei se nyt ehkä täytäkään refluksin tuntomerkkejä, mut tosi ikävä kun välillä tuntuu et kaikki mitä menee sisään tulee vähän ajan päästä väärästä päästä ulos :( Me ollaankin pikku hiljaa aloteltu jo kiinteitä, josko se pulauttelu vähän helpottuis sen myötä.

Harrastuksista ollaan ilmottauduttu muskariin ja vauvan värikylpyyn :) Myöhemmin syksyllä alkais äiti&vauva bailatino :) Vauvauinti infossa kävin, mut täällä uinnit alkaa jo seiskan jälkeen ja meiltä on uimahallille vajaa tunnin matka eli oisin joutunu herättää pojan tosi aikaseen (normisti poika herää vasta9 jälkeen). Mietittiin sitten, että elämässä joutuu niin paljon herättelemään, että aloteta sitä rumbaa vielä kun ei oo pakko :)

Ihan parasta tällä hetkelle on kun poika nyt on ruvennut nauramaan ääneen. Sydän pakahtuu onnesta kun kuuntelee sitä uskomatonta pikku kikatusta ja räkätystä :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin kohta 3kk raja rikotaan..vielä muutama päivä:) perjantaina ois taas neuvola, ja saa tietää paljon pikku äijä painaa, veikkaan et yli 7kg mennään heittämällä :D meillä poitsu yrittää tarttua tavaroihin ja kun se ei aina onnistu vetää kauheet pultit. Meillähän pojalla on noita affektikohtauksia.Eli jos sitä koskee tai se suuttuu niin huutaa ittensä tajuttomaksi jos ei saa rauhottuu ajoissa. Tempperamenttinen tapaus. Oon niin ilonen kun pojalla on jo jotain rytmiä mitä esikolla ei aikoinaan ollut. Herätään siinnä klo.6-7 aikaan ja yöunille klo.20 pintoja. Yöllä syö 3-5krt. Eilen alotettiin antaa maissivelliä kun tuntuu et poika syö hullunnaan öisin, jopa tunnin välein. No viime yönä söikin vain 3krt mikä tuntu luksuskselta:)

tyty ja poika kohta 3kk:heart:
 
sebu oon kyllä yrittänyt pumppailla mutta en oikein heru sille kunnolla joten tosi vähän saa talteen.Taidan olla tuon imetyksen syhteen "moniongelmainen",tuntuu että maitoa ei ole tarpeeksi(olen yrittänyt lisätä mm juomalla paljon ja jostain luin myös ett kotikalja auttaisi maidon nousuun) ja vähän samaa kuin jadekivellä eli tyttö ei malta imeä tarpeeksi kauan että heruminen alkaa.Ja tosiaan on niin herkkä nykyään häiriintymään syönnillä että mieluiten syöttö täytyy hoitaa hämärässä makuullaan ilman mitään virikkeitä.Jos kertaalleen hermostui niin uudelleen tissille saaminen on kyllä mahdotonta.Olen myös yrittänyt kävellä vauva imetysasennossa mutta huuto alkaa heti kun tytön saa vaakatasoon:/Puoliunessa syönti onnistuu eli öisin ja heti päikkäreiden jälkeen,muuten ei.Toissailtana huusi melkein kaksi tuntia putkeen kun suuttui jo tissin nähdessään ja säikähdin että tukehtuu koko lapsi kun ei enää meinannut saada henkeä.Eikä siinä auttanut oma eikä miehenkään rauhoittelu.Loppui heti kun sai pullon suuhun.Päätin että enää en huudata vaan tarjoan pulloa jos ei tissi kelpaa.Taitaa olla tämän imetyksen loppumetrejä mikä on surku sillä olisin halunnut kyllä imettää.stressaan myös jo jokaista imetyskertaa ja voi olla että sekin vaikuttaa maidon herumiseen.No kutenkin yritän vielä tarjota rintaa joka syötöllä mutta taistelemaan en rupea.Kai sitä korvikkeellakin kasvaa kuitenkin ihan täyspäisiä lapsia:)

Rytmi on myöskin muuttunut taas täysin.Päivällä saattaa olla neljänkin tunnin syöttövälejä mutta öisin tankkaa 1,5- 2 tunnin välein.tyty oon myöskin miettinyt tuota vellien antamista,varsinkin jos nyt näyttää siltä että imetys tulee tiens päähän.Käytätkö kaupan valmisvelliä vai teetkö itse?

Meillä oli eka muskarikerta maanantaina ja tyttö tykkäsi kovasti:)Tärkeämpää hänelle näytti olevan "lajitoveriensa" ihmettely kuin musisointi mutta kyllä laululeikeistäkin oli ihan innoissaan.Marakassikin pysyi näpeissä jo jonkun aikaa:)
 
Hei,täällä käyty pari päivää sitten vauvahieronnassa ja vyöhyketerapiassa ja saatiin ohjeet kotiin. On auttanut ja aamuöiset ähinät ja puhinat helpottaneet. Nyt vaan on meilläkin ongelmana tiheä syöminen. En sitten tiiä onko joku kasvupyrähdys vai onko meiän 6viikkonen vaan nälkänen. Maitoa riittää,mutta ilmeisesti ei vaan täytä,kyn tyttö on viis kiloinen. Syö päivisin tunnin välein ja öisinki 1,5tunnin välein. Neuvolassa meinasivat,ellei ala helpottamaan niin aloitetaan kahden kuukauden jälkeen kiinteitä taivelliä. Esikoisellakin aloitettiin kahden kuukauden jälkeen kiinteitä. Välillä tosin meilläkin ollaan nukuttu kuudenki tunnin pätkää nyt ei vaanpitköön aikaan.

Täällä edelleen tulee välillä verihulahteluja.Piti käydä jälleen polilla. Sain cytotekkeja,mutta ne ei tehonneet mitenkään,joten kohdussa edelleenkin ylimäärästä kudosta,joka nyt sitten ilmeisesti joudutaan poistamaan kahden viikon päästä ellei nyt sitten jokin ihme taoahdu ja se tule tässä vielä itsestään pois. Mihin en kyllö usko,koska ei oo eka kerta mulle,että joudun kaavintaan. Mun kroppa,kun vihdoin pääsee raskaaksi,niin ei hevillö halya siitä tilasta luopua.

Täälläkään ei suostu syömään tuttia,joten olen sitten se lohtututti,mikä välillä ahistaa. Nukahtelee kans tissille,josta yleensä ei havahdu,mutta jos yrittää siirtää muualle siitä jatkamaan unia,niin siihen kyllä havahtuu. Joten kuten ollaan kuitenki saatu häbet jo nukkumaan osittain päikkäreitä vaunuissa,mutta sisällä,joten ei nuku vaan mun sylissä. No omaan sänkyyn ei kuitenkaan edelleenkään suostu yöksi nukkumaan.

Inkkunen,mun esikoinen oli pullopoika,ja terve ja täyspäinen on ollut koko ikänsä. Oikeastaan,jopa paljo terveemoi kuin muutaman kaverini saman ikäiset tissilapset????

Täällä rytmiä alkaa jollain tapaa tulla,mutta syömistiheuden takia tuntuu,etten voi lähtä mihinköön,kun aina pitäs olla tissi suussa.

Niin ja nyt on meiän tytöllä nimikin. Juhlat oli ihanat ja liikuttavat. Tämä tytön tyllerö oli niin kauan toivottu,että meni kastepuhe jne. Ihan kyynelehtimiseksi ilosta.

Sannuliinu ja tytteli n.6viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Sannuliinu
Pikana kirjotan.
Täällä asustaa samanmoinen vauva. Rinnalla tiheesti jopa 1-2h välein läpi vrk. Tuttina toimin minäkin, kova olis imemistarve. Samoiten kasvaa hyvin, pelkällä rintamaidolla menty alusta asti. Mut mä koen et tää on vielä tän ikäselle normaalia. Toki hankaloittaa arkea etenkin ku on esikoinenkin olemassa. Ikinä ei voi jättää tunniksikaan isin kanssa kun ei tiedä havahtuuko huutamaan. Tääkään ei nuku "omillaan" ku muutaman minuutin. Havahtuu siirrettäessä.
Eli hyvin samalle kuulostaa teidän arki. Tossa naapuri kerto viikon ikäsen nukkuvan jopa 6h "mut vauvatha vaan syö ja nukkuu" ja kauhisteli meidän unikuvioita. Tämä ku ei nukkunu edes sairaalassa tollasia pätkiä vaan asui vieressä tissi suussa ja heräs jos poistuin ;) Niin ne vaan mukulat on erilaisia.
Ja ps 6vk iässähän on se tyypillisin tiheän imun kausi.

Kirjottelehan miten teidän arki rullaa jatkossa!
 
Minäkin pääsen vihdoin tänne puolelle kirjoittelemaan. Poika syntyi siis 6.9 ja on nyt hurjat 3 pv vanha. Tuntuu, että hän on ollut aina täällä. Synnytys meni loistavasti ja molemmat voimme hyvin joten kotiuduimme sairaalasta yhden yön jälkeen. Esikoinen on hieman alkanut reagoimaan vauvaan, kiukuttelee ihmeellisistä asioista. Kovasti sitä yritetään huomioida ja mies on kotona nyt hänen käytettävissään. Se ei tietysti ole sama asia kuin äiti jonka kanssa saanut olla kolme vuotta melkein 24 h. No ajan kanssa toivon tämänkin menevän ohi kun vauva ei ole koko aikaa rinnalla.

Meriann ja poika 3 pv.
 
  • Tykkää
Reactions: sebu08
inkkunen annoin kaupan maissivelliä mutta poika sai aika paljon siitä ilmavaivoja, joten luvuttiin koko yrityksestä antaa sitä iltasin. Ja siis poitsuhan käy nykkuu siinnä klo.19-20 ja ekan kerran syö klo.23-00 joten eka syöttöväli on jokatapauksessa pidempi. En usko, että vellin atto auttaa koko yön uniin.

Meillä siis syödään maitoa öisin se 5krt:O mä oon ihan koomassa aamusin ja öisin väsyttä ihan saatanasti kun poika syö aamuyöllä tunnin välein. Sama vaikka antasin pullosta maitoa niin on jo tunnin päästä uudestaan nälissään. Meillä aloteltiin jo soseet neuvolan ohjeista ( koska poika syö niin usein öisin jo) kun käytiin 3kk neuvola käynnillä. Poika paino 7200g ja oli 62cm..nyt on jo kasvukin tasaantunu. Ite teen soseet kyten esikollekkin ja aloteltiin bataatilla ja porkkanalla. Hedelmäsoseet ostan kaupasta ja mango onki pojan herkkua:) nyt se jopa osaa iha oikeesti syödä jo vähän eikä syle kaikkea pois.

Merian onnea pienokaisesta:heart:

tyty ja Ukko 3kk ja risat:)
 
Nyt vaan on meilläkin ongelmana tiheä syöminen. En sitten tiiä onko joku kasvupyrähdys vai onko meiän 6viikkonen vaan nälkänen. Maitoa riittää,mutta ilmeisesti ei vaan täytä,kyn tyttö on viis kiloinen. Syö päivisin tunnin välein ja öisinki 1,5tunnin välein. Neuvolassa meinasivat,ellei ala helpottamaan niin aloitetaan kahden kuukauden jälkeen kiinteitä taivelliä.
En kyllä enää ihmettele miksi Suomessa on vain muutama prosentti 6kk ikään täysimetettyjä, jos neuvolan tietämys ja ohjeet ovat tuota luokkaa :O

Siis en mitenkään halua kritisoida tai ottaa kantaa siihen, että kuka imettää ja kuka antaa korviketta, se on ihan jokaisen oma asia. Mutta jopa minä, tavallinen maallikko, tiedän, että esim. 6vkon iässä vauvoilla on usein YKSI MONISTA tiheän imun kausista. Se ei tarkoita, että maito loppuu tai ei riitä. Luulin todella, että nykyiset terkat imetyskoulutuksineen tämän tietäsivät. Mitä enemmän kehoitellaan vastaamaan tiheänimunkauden maidontilaamisiin lisämaidolla, velleillä ja soseilla, niin sitä useammalta se maito "vaan loppui sitten yhtäkkiä". Jotenkin kurjaa minusta, et imetystietämys on ammattilaisilla tuota luokkaa. Itse tässä pitää näemmä kaikki selvittää, kun ei voi heihinkään luottaa. Varsinkin lääkärit ovat oman kokemukseni mukaan erittäin imetysvastaista porukkaa.

Onnittelut vauvan saaneille ja tervetuloa tälle puolelle :flower: Ehkäpä keskustel tästä aktivoituisi hissukseen, kun väkimäärä kasvaa.

Meillä menee ihan hyvin. Esikoinen hakee huomiota välillä kovinkin keinoin, mutta välillä on kultainen oma itsensä. Yleensä silloin, kun vauva nukkuu ja mulla on aikaa vain hänelle. Vauva on kääntynyt kerran selältä vatsalleen, mutta siitä on jo vähän aikaa. Kovin lähellä se kääntyminen koko ajan on, ehkä pian huomaa jutun jujun. Leluihiin tarttuu jo taidokkaasti ja tunkee kaiken suuhunsa :D Yöunille menee yleensä klo 20-21 aikoihin ja syö 2-3 kertaa yössä. Herää vaihtelevasti klo 8-10 välillä. Päivisin nukkuu vähän lyhyempiä pätkiä.

Äkkiä nuo kasvaa, voi hyvänen aika.
PP ja pikkuinen 3,5kk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Pikkuperho, en kyllä ole samaa mueltä,etteivät neuvolassa tietäisi asioista,vaan enemmän olen sitä mieltä,että ovat vain huolissaan äidin jaksamisesta. Ei mielestäni ole kenenkään etu mikäli äiti imettää monta viikkoa putkeen yötä päivää tunnin välein. Meillä edelleen syödään tunnin välein päivisin,mutta yöllä meno on nyt tasaantunut syödään eka kerran 5-6tunnin päästä nukahtamisesta ja siitä vielä aamu kuuden ja seitsemän väkllillä vielä kerran,joten yöt helpottaneet,mutta päivät yhtä imetystä.

Muutenkin täällä on vatsavaivat helpottaneet,mutta päikkärit menee edelleen pätkissä ja rintarepussa taikka sylissä. No en valita,saanpa samalla lueskella ja kattoa telkkaria,kun muuta ei pahemmin voi tehdä????

Sannuliinu ja tytteli 7 viikkoa
 
Mä olen kyllä samaa mieltä ku PikkuPerho.. Meilläkin vauva on rinnalla 1-2h välein ja usein lähes koko ajan mitä hereillä on. Onhan tää aika raskasta sikäli ku esikoinenki vaatii ruokansa ja itsekin pitää syödä ja tehdä kotihommia ja öiden jälkeen on ihan kuutamolla. Siihen lisänä pätkäunet ja jatkuvat mahaoireet vaikka vältän sellaisia selkeitä pahiksia kuten suklaa ruis ja kahvi jne, Mut ite ajattelen että tää on vaihe ja pian koko pienivauva-aika ohi,liianki nopeesti. Esikoisesta aloitimme kiinteet refluksin takia aikaisemmin ku 6kk ja musta se rumba oli rasittavampaa ja sitovampaa eikä ne kovin nopeesti mitään unia korjannu. Esikoinenkin nukku samoja päibäunipätkiä kiinteistä huolimatta 2,5v ikään saakka jollo ekaa kertaa nukku päiväunia 1,5h putkeen :D

Mut toki ymmärrän että jokaisen jaksaminen on omansa eikä 6kk täysimetyksestä mitään kultakruunuja jaella. Mut mä ite toivon et tälläkertaa oma maito toimis sinne 6kk saakka täysin ettei tarviis alkaa vielä ruokia ihmettelemään ja stressaamaan mistä saa mahakipuja ja mistä ei :)

Muoks ja kutrn PP sanoi, mäkään en tätä sano sillä ettö arvostelen ratkaisuja tai väheksy korviketta tai imetysfanatisoi. Mut nyt ku on kokemusta vähä kummankinlaisista vauvoista nii kyllä tää pelkkö imetys tuntuu helpommalle ja loppujenlopuks vapauttavammalle vakkka nyt onkin ihan jatkuvaa symbioosia eikä tahdo suihkuun päästä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Pikkuperho, en kyllä ole samaa mueltä,etteivät neuvolassa tietäisi asioista,vaan enemmän olen sitä mieltä,että ovat vain huolissaan äidin jaksamisesta. Ei mielestäni ole kenenkään etu mikäli äiti imettää monta viikkoa putkeen yötä päivää tunnin välein. Meillä edelleen syödään tunnin välein päivisin,mutta yöllä meno on nyt tasaantunut syödään eka kerran 5-6tunnin päästä nukahtamisesta ja siitä vielä aamu kuuden ja seitsemän väkllillä vielä kerran,joten yöt helpottaneet,mutta päivät yhtä imetystä.
En puuttunut tuossa äidin väsymykseen, jaksamiseen tai muihin mahdollisiin syihin, miksi kiinteitä tai vellejä (joissa muuten ravintoarvo ei ole yhtään äidinmaitoa kummoisempi) aloiteltaisiin aiemmin kuin on suositeltu. Vaan sain kirjoituksestasi sellaisen kuvan, että pelkäsit että maito ei riitä täyttämään vauvaa, koska on jatkuvasti rinnalla ja terkka on ollut ilmeisesti samaa mieltä, että maito ei riitä, koska meinaa suositella kiinteitä 2kk "normaalia" aiemmin. Siksi ihmettelin, että eikö ammattilainen tiedä tiheänimunkausista?

Äidin jaksamiseen ja siihen, että mikä on kullekin perheelle paras vaihtoehto, en puutu. Jokainen tietää sen parhaiten itse.
Mutta sen verran sanon, että olisi meilläkin tainnut ensimmäinen imetys kosahtaa, jos en olisi itse ottanut selvää imetyksestä, mahdollisista ongelmista ja niiden ratkaisuista ja siitä, että mistä voi päätellä maidon kyllä riittävän vauvalle. Kovin moni ei osaa tai jaksa etsiä tietoa itse ja sitten mennään terkkarin ohjeiden mukaan lisämaidoilla ja kohta ihmetellään, että kun se maito vaan loppui ilman mitään syytä. Kurjaa tämä on siinä tapauksessa, että äidillä olisi toive imettää pidempään.

Itse olen siis sitä mieltä, että jokainen ruokkii lapsensa niin kuin parhaaksi näkee. Pääasia, että lapsi kasvaa ja voi hyvin. Näen vain punaista, kun äitien kanssa työskentelevät ammattilaiset ovat niin kädettömiä imetyksen suhteen ja jakavat parhaissa tapauksissa ihan älyttömiä neuvoja tai lietsovat äidille paniikkia maidon riittämisestä.
 
Tästä aiheesta voisi käydä keskusteluja,vaikka kuinka. Kannattaako täysimettää,onko korvikkeista,velwleistä ja kiinteistä alle 6kk ikäisille apua ja mielipiteitä varmasti monen moisia,mutta turhaa ehkä alkaa täällä aiheesta kovin paljo keskustelemaan jokainen tekee niinkuin parhaakaakseen kokee. Itsellä on kokemusta esikoiselta,joka oli täysin pulloruokittu ja nyt täysimetyksestä. Kummassakin on puolensa ja ongelmansa. Nyt toivon täysimetyksen jatkuvan mahdollisemman pitkään,jos vaan maitoa riittää ja pääkoppani kestää tiheät syöttövälit öisin. Päivisin olen siihen jo tottunut.

Sori kirjotusvirheet tää kosketusnäyttö on sanonko mistä:)

Niin ja mullahan on siis imetystiheys ollut tätä jo seitsemän viikkoa,joten tiheänimukaudestä tuskin voi olla:)Itseä ja luulisin terkkaakin vain mietityttävän,kun tyttönen on tosiaan jo 5800g ja jos tätä vauhtia kasvaa,niin kuinka tiheään tulee olemaan rinnalla vielä seuraavat kuukaudet:).
 
Viimeksi muokattu:
Sannuliinu Ok. Tämä lauseesi aiemmassa viestissä: "Nyt vaan on meilläkin ongelmana tiheä syöminen. En sitten tiiä onko joku kasvupyrähdys vai onko meiän 6viikkonen vaan nälkänen" sai minut kuvittelemaan, että ongelma on uusi ja tuore, eikä syntymästä saakka jatkunut.
Ilmeisesti käsitin väärin, pahoittelut.

Mun mielestä kaikenlaiset keskustelut sopivat tähän ketjuun, ihan vaikka parisuhteista lähtien. Ovathan nekin olennainen osa vauva-aikaa, samoin isompien lasten kanssa kohdatut haasteet, vauvojen ravinto tai vaikkapa kakan koostumus :D
Edelleenkään tarkoitukseni ei ollut herättää keskustelua siitä, että mikä on kellekin parasta ja kuka imettää pisimpään. Yllä jo mainitsin kantani vauvan ruokintaan ja se on se, että vauvan pitää saada ravintoa. Se mistä se ravinto tulee, on jokaisen oma asia. Ei lisättävää.
 
Jooo hei. Ei tarkoitus ollu munkaan aiheuttaa mitään kinaa ketjuun eikä mitään väittelyä.. Vaan just samaa pohdin kuin PP, että jännä miten neuvola ohjeistaa maidon riittävyydestä. Kun Sannuliinu sullakin vauva just kasvanu maidolla noin julmetusti, niin silloin nimenomaan sun maito on riittäny erittäinkin hyvin ellei loistavasti!! :)

Musta vaan tuntuu et ainakin omallani on ihan hirvee imemisen tarve. Suurempi ku esim esikoisella joka söi ja oli tyytyväinen, pullokin kelpas kerrasta. Siks vauva ollu synnäriltä saakka rinnassa kiinni lähes tauotta siinä missä naapurin mukula nukkui jo siellä 3h ja söi ja nukku 3h. Tai toinen kenen viikon ikänen imetetty nukku 8h pätkiä ja syöminen oli hoidtttu 5min ja thats it. Mä en päässy siellä edes vessaan ilman vauvaa :) Siks vauva on nytkin mussa kiinni ku takiainen ja tarvii rintaa nukahtamiseen ja lussuttaa rintaa aina kun tarjoaa ja syötyäänkin söisi ja söisi jne...sitä myötä siis tuntuu et "syö" tiheesti vaikka tosiasiassa tyydyttää imemistarvetta ja sitä myötä toki saa maitoa koko ajan. Mullakin vauva siis kasvaa tän takia hulluna ja paino nousee silmissä. Toinen on just se ettei nuku omillaan ku muutaman minuutin ja vaatii tissin naamaan. Tuttia olen yrittäny mut ei kelpaa. Se auttas kyllä ja pidentäs syöntivälejå ja unipätkiä varmasti. Mut näillä mennään. Enää en oo tuttia yrittänykään.
Tää on mun oma tulkinta tästä kylläkin. Tosin tää kaikki jatkuva imuttelu pahentaa myös mahaoireita.. Siitä kurjaa..
Tsemppiä Sannuliinu. Samassa veneessä olen :)
 
  • Tykkää
Reactions: sebu08
Tervehdys pitkästä aikaa. :)

Täällä mietitään kovasti kiinteiden aloittamista pikku hiljaa kun yösyötöt on aika tiheässä. Millään ei vaan jaksaisi lähteä vielä siihen rumbaan. Muuten täällä voidaan hyvin ja nukutaan kahdet pidemmät unet ulkona vaunuissa ja pieni pätkä illalla äidin sylissä. Kylmenevät ilmat tuovat välillä päänvaivaa lukemisen kanssa; mitä laittaa päälle ettei vauvalla ole liian kylmä tai kuuma.

Pakastussopumus tuli klinikalta ja jatkettiin sitä nyt vuodella eteenpäin. Katsotaan sitten lähdetäänkö niitä koskaan siirtämään.

Tällainen pika viesti arjen keskeltä! :)

Sebu ja huomenna 4kk kääntyilevä tyttönen
 
Heipat!
Täälläpä on ollut hiljasta.Meilläkin on aloteltu maisteleen kiinteitä perunalla kun imetys meillä nyt sitten loppui viikko sitten.Yöt ovat menneet risaisemmiksi,aiemman 3 h sijaan neiti heräilee 1,5-2 h välein eikä eka unipätkäkään ole ollut kolmea tuntia enempää.Korvike ei sit ilmeisesti enää oikein pidä nälkää joten päätettiin alottaa iltavellikin.Eilen meni ekaa kertaa niin että puolet maitoa ja puolet velliä ja johan tyttö veteli unta 5,5 h putkeen!:)No söi sit kyllä vielä kaks kertaa yöllä.Jotenkin vaikuttaa myös paljon tyytyväisemmältä.

3 kk neuvolamitat oli 5,5 kg ja 59 cm.Rokotuksista onneksi selvittiin tällä kertaa vähällä:)Tyttö kääntyilee täällä kanssa jo kovasti mahalleen mutta sit menee käpy kun ei pääsekään vielä takasin=DHuvittavaa seurata sitä puhkumista ja puhinaa:)Ja sinnikkäästi kääntyy vain toiselle puolelle vaikka on yritetty ohjata vähän toiseenkim suuntaan:)

Pukeminen on täälläkin tuottanut vähän päänvaivaa kun vaunukoppa on ilmeisesti kuitenkin tosi lämmin eli vähempikin pynttääminen varmaan vielä näillä keleillä riittäisi;)Vaunuissa kyllä typy tykkää nukkua pitkiä unia,2-3 h yleensä ja sit parit pienemmät sisällä.Yöunille menee nykyään aika aikasin n.19.30 mikä tarkottaa sitä että kukkuu sitten pystyssä jo kuuden jälkeen aamulla????On hauska kun sillä on aamusin ja nukahtaessaan kamala "puheripuli"=DHöpöttelee pehmoleluille ja reunapehmusteelle hirveeseen ääneen,hassu,hih:)

Inkkunen ja typsy 3,5 kk
 
^ kuulostaa niin tutulta teidän arki, yöunet, iloiset heräämiset ja kääntyilyt. :) täällä tulee joka aamu pissat läpi kun neiti syö niin tiheästi maitoa yöllä. Ajateltiin myös kokeilla velliä nyt yötä vasten, jospa sitä saisi pidemmän unipätkän itsekin välillä.

Keskiviikkona meillä on neuvola ja torstaina lääkäri. Saa nähdä miten neiti on kasvanut. :)
 
Tervehdys myös täältä. Poika jo reilu 3 vk. Painoa kotivaa'an mukaan 5,2 kg!!? No ei kyllä ihme kun syö tosi usein. Yölläkin keskimäärin 4-5 kertaa. Arki on lähtenyt sujumaan hyvin ja poika vaikuttaa erittäin tyytyväiseltä yksilöltä, ei kyllä turhista kitise =) Tässä kovasti oon miettinyt ehkäisy asiaa kun luomusti en raskaaksi enää tullut ja diagnoosina vähät munasolut niin tarviiko tässä enää mitään ehkäisyä käyttää. Lapsilukumme on tässä joten uutta raskauttakaan emme toivo (kauhea sanoa näin kun vielä vähän aikaa sitten sitä halusi raskautua). Turhaan en kyllä haluaisi ehkäisypillereitäkään syödä. Oletteko muut ajatelleet ehkäisy asiaa?

Meriann ja rakas pikku-ukko 3vk
 
Heips!
Täälläkin ehkäistään vaikka tosiaan luomuraskaus meilläkin on aika epätodennäköinen,mutta kuitenkin mahdollinen.Katellaan sen pois jättämistä sit kun tytteli on vähä kasvanut:)

Kiinteiden maistelu jatkuu uusilla mauilla,päärynä on ollut tähän mennessä suosikki mutta peruna ja bataattikin tekevät kauppansa:)Nyt jo avataan suuta ammolleem että lapa nyt sitä sapuskaa tiheempään tahtiin=D

Pari yöt on ollut tässä aika hulinaa,tyttö on heräillyt tunnin välein kiekumaan.Tutilla saa kyllä rauhoitettua ei siis nälkäänsä heräile.On ollut itellä pieni kooma aamusin.Ilmeisesti päivän aktiviteetit tulee yöuniin ja monesti kun tuttia oon laittanu niin neiti on ollut sängyssä ihan poikittain=O
Tyttö on myös löytänyt polvet ja varpaat ja niitä pitää ihmetellä päivittäin=DTykkää myös hypellellä kaikenlaisia erilaisia materiaaleja ja tosiaan tunkee kaiken suuhun mitä näppeihinsä saa.Ens viikolla oiskin jo 4 kk neuvola.Aika menee kyllä niin nopeeta ettei meinaa pysyä perässä:)
 
Hei pitkästä aikaa. Täällä arki sujuu vaihtelevasti. Meillä sairastettiin koko porukalla flunssa ja pienimmäisellä se olikin tosi tympiä,kun yöt oli yhtä tuskaa,kun henki ei kulkenut. Sitten saatiin ilmeisesti rotarokotteesta rota,kun viikko oltiin ripulilla ja käytännössä ruoka tuli melkein ylös heti syönnin jälkeen,joten sain olla kellon ympärisyöttökoneena,ja painon kehitys tyssäsi. Nyt onneksi paino taas nousee ja ruoka pysyy sisällä,mutta rytmi meni täatä sairastelusta ihan,sekaisin,joten meidän jo 6-8h yhden syötön yöt on vaihtuneet käytännössä tissi suussa nukkumiseen. Pitää mua tuttina,lohtuna ja joo syökitokivälillä. Omassa sängyssäkin ehti hyvin oppia nukkumaan,mutta nyt taas passaa vaan mun kainalo.

Odotan kauhulla tehosteannoksen antoa. Toisaalta me kuulutaan rokotetutkimukseen,joten saadaan vastaus ens kerralla,että joko se rota tuli sairastettua,joten vissiin tehosteet jäis sitte antamatta. En ole kylläkään varma.

Ehkäisystä. Ei meillä ole käytössä,vaikka luomuolussa mahdollinen,kun oon kolmesti ollut luomusti raskaana,josta yks onnistunut raskaus. Joten jos onnistuisin raskautumaan ja en saisi siitä keskenmenoa niin silloin asia ois ok. Toisaalta eipä tässä ole siihen vaaraa olkut,kun vuosin 10viikkoa,joka loppu vasta kun multa poistettiun tähystyksellä kohtuun jäänyt minimaalinen istukan pala.

Sannuliinu ja tytteli 11viikkoa
 
Hei piiitkästä aikaa...

Meillä menee hyvin, neiti on superihana ja tyytyväinen oloonsa ja eloonsa. Mulla alkuvaikeuksien jälkeen alkoi nousemaan maito ja nyt sitä tulee sitten jo liikaakin, ei ole kiva olla kylässä tai kaupassa ilman neitiä, kun heti on paita märkä... Mutta ei haittaa, pääasia mulle on et maitoa tulee! Muutaman viikon jouduttiin antamaan neidille lisämaitoa pullosta, ja mä koin kaikki epäonnistuneen äidin tunteet, juu tiedän, että on sama mistä vauva saa ravintonsa kunhan saa, mut kaippa ne hormoonit pimensi mun pään ;)

Torstaina käytiin neuvolassa ja uudet hienot mitat olivat 5135g, 55.5cm ja 38.8cm, kun syntyessä oli 3635g, 50cm ja 35cm. Joten hienosti hän kasvaa.

Meillä oli perheessä vesirokkokin, kun neiti oli 11pvää huomasin nuoremmalla veljellään olevan rakkuloita... Ja mies sai n kk sitten ruusun, joten ollaan kahteen kertaan odotettu jännityksellä miten käy neidin, mutta toistaiseksi ei ole sitä saanut...

Yöt nukutaan hyvin, kunhan vaan maltetaan nukahtaa, melki joka ilta/yö on vasta 1-2aikaan nukahtanut yöunille, mutta nukkuu sitten pitkälle aamuun, yleensä klo 10 saakka, vielä kun sais itekin nukkua, mut tuo koululainen täytyy herättää ja laittaa kouluun joka aamu... Mies kyllä auttaa ja haluaa valvoakin, mut en nää siinä järkeä et kaks valvoo yöt, kun en saa kuitenkaan unta, kun tiedän/tiedostan neidin olevan hereillä... Nyt vaan ootan et neiti kasvaa sen verran että saan alkaa antamaan hälle kiinteitä...

Ristiäiset vietettiin pari viikkoa sitten ja hienosti neiti nukkui toimituksen ajan.

Mitäs teille muille kuuluu? Gabrielan kuulumisia odottelen erityisesti ;)

tiggeri ja neiti reilu 2kk
 
Heippa täältäkin!
Kiva Tiggeri lukea kuulumisiasi:)Mulla edelleen sillon tällön surettaa että jouduin imetyksen jo lopettamaan ja tosiaan niitä huono äiti fiiliksiä oli jonkun aikaa.Varmasti hormoneilla osansa asiassa,että silloin tuntui tosi pahalta vaikka itse nyt tiedostam että kaikkeni kuitenkin yritin.Kiva kuulla että siellä imetys sujuu hyvin:)Onhan se niin paljon kätevämpi ja halvempi tapa ruokkia kuin tää pullojen puljaaminen:)

Meillä 5 kk neuvolamitat reilu viikko sitten oli 7050g ja 62 cm:)Aika kyllä menee niiin nopeeta,kohta tulee jo puoli vuotta mittariin.Kiinteät maistuu hyvin ha tyttö veteleekin jo 4 ateriaa päivässä:lounaan,välipalan,päivällisen ja iltapuuron.Puuro tuli kuvioihin vajaa viikko sitten ja siitä lähtien tyttö on nukkunut yönsä syömättä.Pari kertaa saattaa heräillä mutta tutilla tai unirätillä jatkaa unia.Nukkumaan mennään n.20.30-21.30 ja aamulla herätään 7.30-9.00.Noiden ruokailujen ansiosta päivään on muodostunut myös ihan kiva rytmi.Päikkäreitä nukkuu kolmet tällä hetkellä,kaksi n tunnin pätkää ja yhen n1.5-2 h.

Liikkumishaluja olisi kovasti mutta vielä ei mennä eteenpäin.Peppu pystyssä punkeaa lattialla ja yrittää saada jalkoja alle:)Juttua tulee paljon ja on tosi aurinkoinen ja nauravainen tytteli.Parasta on aamut kun neiti herää leveän hymyn kera sängynpohjalta.On tää niin ihanaa olla äiti<3

Inkkunen ja typsykkä 5 kk ja risat
 
Hei leidit pitkästä aikaa!!!

Olen aina aika ajoin käynyt kurkkaamassa kuulumisianne, mutten ole saanut aikaiseksi vastata. En nimittäin muistanut enää salasanaani! Mut nyt huomasin, että puhelimessa mulla olikin se muistissa joten tässä vihdoin vähän kuulumisia!

Meille kuuluu myös hyvää!! :) Tiitiäinen on kasvanut hienosti! 3kk neuvolassa 5080g ja 57,8cm :)

Neitihän syntyi täysiaikaisena rv 38+1, mutta kovin pienenä, virallisesti alipainoisena 2350g ja 45cm. Vauvan pieni koko johtui siitä, että hänellä oli normaalin kolmen sijaan vain kaksi napasuonta ja raskauden loppua kohti hän ei saanut riittävästi ravintoa. Minäkin laihduin kilon viikossa viimeisten 3 viikon ajan.

Synnytys käynnistettiin osaksi sen takia ja mulla ehdittiin myös todeta raskausmyrkytys. Kun supistukset alkoivat, varsin pian kävi ilmi, että vauva ei kestä supistuksia (kahden napasuonen takia istukan toiminta ei ollut riittävää), joten pääsin kuin pääsinkin lopulta (kiireelliseen) sektioon, mitä olin koko ajan toivonut ;)

Voisin ehkä kirjoittaa koko pitkän ja ihanan synnytyskertomuksen erikseen, mutta loppu hyvin ja terve pieni ihanuus saatiin maailmaan alle 6t käynnistyksestä.

Tyttöni on aivan kertakaikkiaan hurmaava!!! <3 Yhtä hymyä aamulla kun herää eikä itke kuin vain jos on jotain vialla. Tyttö on tosi sosiaalinen, ja puhelias, äitiinsä tullut selvästi :D Tällä hetkellä tyttöni tunkee kokoajan sormiaan suuhun ja alkaa varmaankin kohta ottaa leluja käteen. Kääntyy vatsalta selälle, mutta vahingossa, ei vielä tietoisesti. Päiväunia ei malta enää nukkua kuin 45min-1t kerrallaan, mutta koko marraskuun hän on nyt nukkunut kaikki yöt heräämättä (!!!), joten minäkin olen hyvässä kunnossa kun saan riittävästi nukuttua :D Muuta rytmiä meillä ei tytön päiväunettomuudesta johtuen oikeastaan ole, mutta iltakylpy on kl 21 ja vauva menee n kl 22:30 yöunille ja heräämme 8:30-10 välillä. Ihanaa! :)

Kaikki on muutenkin mennyt tosi hyvin :) Palauduin sektiostakin ennätysajassa, kahden viikon jälkeen pystyin jo jättämään kipulääkkeet pois?! (Jotkut saattavat muistaa, että mulla on maailman matalin kipukynnys, joten olin tästä ällistynyt!) Kahdeksasta saamastani raskauskilosta 7 jäi ilokseni laitokselle :) Jälkitarkastuksen yhteydessä kysyin gyneltäni, onko ihan hullua haaveilla kaikista raskaudenaikaisista ongelmistani (raskausdiabetes, vauvan kaksi napasuonta, maksahepatoosi, raskausmyrkytys ja lopulta vielä kiireellinen sektio) huolimatta vielä toisesta lapsesta? Ja ihana gyneni sanoo, että ei hän näe mitään syytä miksei?? :D Että lopputuloshan oli aivan täydellinen :) No niin on!! <3

Vain yksi asia ei ole mennyt täydellisesti nappiin. Imetys ei valitettavasti koskaan lähtenyt kunnolla toimimaan :( Kun vauva oli ihan pieni, hänen suunsa oli myös tosi pieni ja siksi hän ei saanut hyvää otetta ja nännini kipeytyivät ihan hirveästi ja vuosivat joka kerta verta :( Kerran vauvalla valui ihan kirkas veri suupielestä :( :( Minun vertani. Kävin pari kertaa kotiuduttuani Kättärin imetyskoulussa ja koin sen kyllä hyödylliseksi. Mutta kokoajan vauva on kuitenkin saanut enemmän pullomaitoa. Nyt maitoa tulee enää tosi vähän :( Surettaa, kun vauva ei viittisi vaivautua imemään, mutta yritän silti joka aamu ja ilta kannustaa häntä imemään edes 5min/rinta ennenkuin annan pullon. Ja hei, pääasia että syö jotain, vaikka sitten reippaasti pullomaitoa, kunhan kasvaa! :)

Nyt täytyy mennä nukkumaan... Ai niin. Sen vois vielä kertoa, että vaikka meillä on nyt tosi ihana koti ja saan edelleen tosi paljon sukulaisilta hoitoapua, niin elän vähän kuin "kuplassa" vauvan kanssa enkä ole ollenkaan vielä sisäistänyt, että asumme nyt Suomessa.. (ainakin toistaiseksi).. Tuntuu kuin olisin lomalla jossain ulkomailla tai vieraassa paikassa vaikka olen täällä lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt.

En tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu, mutta olen iki iki onnellinen, että musta 26vuoden haaveilun jälkeen on viimeinkin tullut Äiti!!! :) Vieläkään en sitä täysin ymmärrä enkä sitä, miten tässä näin kävi, että juuri minä sain maailman ihanimman lapsen??! :)

Ihanaa joulun odotusta ja hyviä vointeja Tiggerille ja kaikille, jotka meidät muistavat :)

t: superonnellinen Gabriela ja Ihana rakas tytär, tiistaina 16 viikkoa vanha :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä