Lapsettomuuspuolelta 2008 alkuvuodesta plussanneet

Kiitos, Miruliini ja Annuli! Niin se on, että plussan saminen toisaan saa haukkomaa henkeä. Mulla taisi sydän lyödä ainakin kahtasataa ja heittää volttiakin välillä :D Ja tarkistin juuri lääkäriltä hcg-arvoni: se on 728 ja kuulemma oikein sopiva lukema, kun eletään rv4+4. Olen todella onnellinen, että tekivät heti tuon veritestin, kotitestiin en olisi luottanut hetkeäkään!

Nyt tosin en oikein osaa iloita, kun pelkään koko ajan jotain katastrofia... tunnustelen minuutin välein onko tissit vielä yhtään kipeät, tuntuuko kuvottavaa oloa enää ollenkaan, viiltääkö alavatsaa edes silloin tällöin... :ashamed: No, sen nyt tiesi, että se todellinen piina alkaa aina vasta plussasta :headwall:

MUOKS. Ja taikauskoa täälläkin, erityisesti juuri tuo iloitsemisen suhteen: jos nyt iloitsen tästä liikaa, kyllä se pois otetaan... Ja: jos nyt palstailen liikaa, kyllä jotain pahaa tapahtuu... Höhlä kun olen. :kieh:
 
Moikka Maija-mamma, tervetuloa mukaan myös minun puolestani! Teillä on kyllä ollut pitkä tie lapsettomuushoidoissa kuljettavana. Onneksi se kaikki ei kuitenkaan ollut turhaa ja kaivattu lopputulos eli tässä vaiheessa plussa sitten viimein tuli. Huomasin tuosta sun hoitohistoriasta, että teillä on kokeiltu myös IVM:ää. Täällä en olekaan moneen niissä hoidoissa olevaan törmännyt.

EllaElias, noin huonoa tuuria ei voi olla kellään! Kovasti jaksamista :hug: .

Marli, mulla on kans edelleen ollut melko oireetonta, vaikka viikkoja on jo rv 8+2. Tänään just äsken tosin tuli joitakin satunnaisia, aika koviakin vihlaisuja keskellä alavatsaa. Sellaisia ei olekaan vielä ilmaantunut.
 



Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

NIMI*********** HOITO ************ SYNNÄRI

LASKETTUAIKA

SYYSKUU

25.9
Habanero..........Puregon+Pregnyl...........

30.9
Marimilla................1.IVF/ICSI:n 1. Pas............

LOKAKUU

7.10
Miikkis .....................1. IVF.................. PHKS

8.10
mari75..................... 1. ICSI ...............TAYS

19.10
heidh....................1.PAS....................TYKS

20.10
geri.......................... 1. IVF................. EKKS

22.10
Bea..............................3. IVF ...................NKL

23.10
Amelia.............. 2. ICSI, 3.PAS.......Kaksoset................TYKS

Kulti.............................1.IVF............................KSKS

26.10
Ulpulummukka......... 2. IVF/ICSI...........Kaksoset / SeKs

27.10
Elämänperhonen.....Luomu......2.IVF.................

31.10
Raitapaitainen..........1.IVF..................TAYS


MARRASKUU


4.11
löllykkä...................1. ICSI...............OYS

8.11
kuunkulta..............1.IVF/ICSI.........

17.11
Marica.................1. IVF......................KOKS


JOULUKUU


1.12
Tiiti-......................1.IVF.....................OYS

15.12
Annuli81.....................1. PAS.................NKL

Kati231.................1.Pas...........................JS

22.12
Miruliini.....................Kaksoset.................PHKS

26.12
Maria83......................Clomit..................EKKS

TAMMIKUU 2009

1.1
PeePee...................1.PAS.......................SEKS

Ilman laskettua aikaa

tiltalitti...................1. PAS?

Adette...................luomuihme IVF:n jälkeen.......

Marli..........................

Maija-mamma...............3. IVF......................


Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PK2S = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VALS= Valkeakosken aluesairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus

[/quote]

 
Tervetuloa Maija-mamma!! Ja onneksi olkoon!! Muistan tuon tunteen kun plussattuani kurkkasin lokakuisten pinoon.. En kuulunut sinne. Lapsettoman identiteetti ei lopu plussaamiseen.

EllaElias: Jaksamisia sinulle!! Toivottavasti Ella ja Elias lähiaikoina ilostuttavat elämääsi.. :hug:

Olen lukenut juttujanne ja päivitellyt listaa.. Eilenkin kirjoitin pitkät pätkät mutta sitten huomasin päivittämässäni listassa jonkun virheen ja ilmeisesti mammadementian aiheuttaman häiriön vuoksi menin ja muokkasin sitä listaa kesken kirjoituksen.. No oma tekstihän katosi bittiavaruuteen.. :x

Mutta siis täällä kasvetaan hurjaa vauhtia! Punktiopäivän paino on nyt saavutettu ja tuntuu, että maha on yhtä paisuvaiskudosta!! :LOL:

Kestämistä pahoinvoiville ja hermoja niille, jotka oireita odottavat!

t. Edelleen oireeton Raitis + PikkuKaveri, rv 14+4
 
PeePee onnea sydänäänistä! :heart: Nehän jo todella aikaisin näkyivät, meillä näkyi tuossa vaiheessa vasta sikiön alkua. Mun huonolla näöllä (ja rillejähän ei voi käyttää ) on vaikea ultraruudusta vieläkään tosin mitään eroittaa :D Pitää luottaa lääkäriin ja mieheen, ja käydä joku kaunis päivä ostamassa sellaiset silmälasit, joita kehtaa käyttää ihmisten ilmoilla...
 
Raitis kiitos listan päivityksestä osaltani :heart: Toisaalta sellaiset sanat kuin synnäri, laskettu aika, äitiyspoli (jonne joudun/pääsen kaksosten vuoksi heti neuvolakäynnin jälkeen kaiketi) kuulostavat omalta kohdalta vielä niin vierailta. Kuin puhuisi jonkun toisen asioista. Ja toki siihen hiipii taikauskoakin peliin.. hysss - ei saa sanoa noita asioita vielä ääneen, ettei se joku kuule, joka sitten pudottaa mut taas takaisin.. :ashamed:

Kyllä itsekin kurkkasin tuonne "omaan pinoon" joulukuisiin odottajiin, mutta ei sitä vaan osannut sinne kirjautua mukaan. Samoin kuin joka päivä käy tuolla lapsettomuuspuolella "juttelemassa" omiensa kanssa. Irtaantuminen lapsettomuudesta ei todellakaan tapahdu raskautumiseen tai lapsen saamiseen. Se on niin tullut minuksi näiden vuosien aikana ja seuraa mukana ihan aina.

Hyvää yötä kaikille!
:wave:
 
Tervetuloa ja onnea maija-mamma :flower:
PeePee onnea sydän äänistä, ne on tosi aikasessa, kaverilla kiire kasvaa vahvaksi ja isoksi, ihanaa.
Mä olen kukkunut pystyssä jo kuudesta asti kun tuo rakki ei osaa olla enään maaten kun on näin valosaa, tää on ny vähän niinkun esimakua unettomuudesta lapsen kanssa
:p ei tosin vielä tahtois alkaa harjotteleen, pitäis saada nukkua varastoon.

Palaan vielä kertomaan kuulumiset ultrasta....jännää. Neuvola mulla onkin varattu jo 19.5 eli se olis sit seuraava etappi.

rv 7+1
 
Kiitos vaan kaikille onnitteluista :heart:
kati231: Juu, kokeilimme ivmää, koska pelkäsin, että ivfn stimulaatio saa pcos-munasarjani rähjähtämään... Ei sinänsä hassumpi kokemus, mutta eipä siitä tulostakaan tullut, joten kankkulan kaivoon menivät nekin rahat :| enkä siksi voi sitä kenellekää yrittävälle suositella, jollai ole pahaa hyper-riskiä.
peepee: Kovasti onnea, olivatpa upeita uutisia :heart: Siellä tosiaan kasvaa aika tomera tyyppi! Ja äitiyskortti ja kaikkea...huh, aikamoista vauhtia siellä mennään :)
raitis: Totta turiset, ei todellakaan lopu lapsettomuus plussatestiin! Eikä varmaan siihenkään, että se oma pikkuinen sylissä pötköttää. Aina se tlee olemaan mukana, jollain tavalla. Näin ainakin nyt kuvittelen. Kiitos muuten "hermolähetyksestä" =) Alan olla ihan päreinä, kun oireet ovat kadonneet kuin tuhka tuuleen! Kipitin lähimpään kemppariin raskaustestiostoksille ja jonotin oven takana jo ennen kuin kauppa aukesi :ashamed: No, plussaa se vielä näyttää, joten kaipa kaikki on OK.
Annuli: Silmälasit tekevät hyvän näköiseksi! Usko vaan... Näet ne kaikki ihailevat katseet vasta kun hankit lasit :D
tiltalitti: Onnea ultraan!
Huh, muistinkohan nyt kaikki... Tällaista tämä aloittelijan elämä on... hihhih!
Omasta navasta sen verran, että en vieläkään usko plussaneeni. Se ei vaan mene tajuntaan. Tai menee, mutta negatiivisesti, tyyliin 'kyllä jotain vielä tapahtuu' (tuo kaikuu päässäni hyvin kolkolla äänellä...:). Missä vaiheessa te muut olette uskaltaneet alkaa olla oikeasti iloisia plussistanne?
 
Maija-mamma. Enpä taida vieläkään uskaltaa ilakoida ihan kauheasti raskaudesta. Tottakai plussa tuntui hyvältä - 1. ivf hoito onnistui hienosti (ainakin tähän asti), mutta taidanpa olla niin hyvin karaistu, että varsinainen ilakoiminen alkaa vasta varmemmilla viikoilla. Minua kiusaa, kun eräs ystäväni puhuu nyt jo minulle muodossa "te" ja hössöttää liiankin kanssa. Miten sanoa ystävällisesti, että vielä ei ole tuon aika ainakaan minulle. :|
Kyllä itsekin juttelen pikkuisille aamulla ja illalla vatsaa silitellen. Mutta se rauhoittaa ennen muuta minua - yritän pitää stressin poissa. Ja kyllä vatsan päällä on kilissyt jo plussasta alkaen pienenpieni tiukunen ketjussa. Ehkäpä enemmän taikauskoa siinä asiassa =)

Mutta onneksi olkoon jälleen. Nyt olet saanut kaksi erilaista todistusta siitä että raskaana olet :)

Tiltaltti, meillä on samana päivänä neuvola. Hauskaa. Pidän itse sitä taas seuraavana merkittävänä paaluna. Silloin taas näemme ultralla tilanteen. Siihen asti olisi luotettava ja pidettävä huolta itsestään ja pikkuisista parhaalla mahdollisella tavalla.

Nyt huutaa karmiva nälkä, mars lounaalle!
 
EllaElias, :'( Olen todella pahoillani puolestasi :'( :hug: Kovasti jaksamista sinulle! :hug:

Tervetuloa ja onnittelut Maija-mamma!:flower:
Kuulostaa niin tutulta nuo ajatuksesi plussatessa.
Minullakin löi sydän voltteja, Olo oli ihan utopinen. Ei tosiaan mennyt tajuntaan.
Sitten vasta kun näki sen vauvan ultrassa liikkumassa, oli pakko uskoa, että siellä todella on joku! Nuo pelot tosiaan varjostaa sitä iloa ja on vaikea iloita täysillä. Luulen, että meillä lapsettomuustaustaisilla on kaikilla enemmän pelkoja, kuin ei-lapsettomilla. Sitä onnentunnetta ei oikein uskalla kokea täysillä, kun on niin paljon negatiivisia kokemuksia taustalla. Sitä ei halua enää pudota korkealta vaan haluaa suojella itseänsä.
Olen kuullut muilta lapsettomilta, että vasta sitten kun lapsi oli maailmassa tuli koko asia todelliseksi, koko raskausaika meni kuin sumussa, eikä uskonut että meille tosiaan tulee lapsi. Mulla helpotti vähäsen kun pääsi yli tuon 12 viikon riskirajan ja raskaus tuli julkiseksi, uskalti jo pikkaisen iloita.
Kyllähän niitä pelkoja tulee koko ajan. Se on normaalia ja kuuluu vanhemmuuteen. Koko raskausajan saa pelätä, eikä se helpotu lapsen syntymään, sitten tulee uudet pelot.
On kuitenkin tärkeetä, että hyväksyy noi pelot. Ne ei kuitenkaan saa hallita elämää.
Kannattaa yrittää elää ihan normaalia elämää ja keskittyä kaikkeen positiiviseen.
Tehdä kaikkea mistä saa iloa. Vauvakin vaistoaa äidin tunnetilat. :)

Miruliini, Onnittelut tuplista! :heart: :heart:

Kaikille oireellisille ja oireettomille kestämistä!

T: myöskin edelleen oireeton Kuunkulta + pikkuinen rv 13+4
 
Upeasti plussanneiden lista kasvanut, ihan mieletöntä! Sydämelliset onnittelut teille :heart: tämän listan naiset ovat todella plussan ansainneet. Helppoa ei ole varmasti ollut kellään.

Harmikseni luin useamman suru-uutisen tästä ketjusta, todella epäreilua!! Koittakaa jaksaa :hug: :hug: Ei sitä oikein löydä lohduttavia sanoja....

Omia uutisia:

Viikko sitten oltiin niskapoimu-ultrassa. Päätettiin sitten viime hetkellä ettei haluta tarkentavia verikokeita. Ei kuitenkaan tehtäisi mitään ratkaisuja vaikka tulos olisi mikä hyvänsä. Niskaturvotusta ei ollut kuitenkaan joten hyvältä näytti sen puoleen. Tai kai sitä nyt hivenen oli ,mutta kätilön mukaan niin vähän että voi sanoa ettei sitä käytännössä ollut.

Mieheni arasteli huoneeseen mukaan tuloa. Ymmärrän kyllä koska onhan se outoa kun vaimo makaa siinä vieressä jalat levällään=) Sanoin vaan hänelle, että tottakai tulet mukaan, ethän sä sinne mun haaroväliin tuijota :LOL: Katsot vaan tiukasti sitä monitoria. Ihan hirveästi jännitti, että onko vaavi kehittynyt normaalisti. Siellähän se köllötteli kohdussa. Ensin se hieraisi silmäänsä, taisi olla unillaan =) Kätilö joutui jonkun verran "herättelemään" sitä eli hieroskeli mun vatsaa jotta olisi saanut kuvia eri kuvakulmista. No ei se suostunut kuin kerran heilumaan, kukas sitä nyt viitsii kesken unien. Se ikäänkuin tanssi meille, jalat vispasi niin kovasti. Kyllä oli ihanaa nähdä konkreettisesti, että masussa asustaa ihan oikea ihminen! Kuultiin sydänäänet ensimmäistä kertaa myös. Ja oli hyvä, että mieskin nyt sitten vihdoin näki, että vauva on tosiaan masussa. Oli se näkemisen arvoinen hänenkin ilme, sellainen lumoutunut katse. Jos katsoo mun vatsaa niin ei tosin ole epäilystäkään siitä, että olenko raskaana vai en. On nimittäin sellainen pallo jo, että mua töissä jo onnitellaan, varovaisesti tosin. Ja mähän olen vasta viikolla 13, heh. Ja musta on huomannut jo aikoja sitten, että pieniin päin ollaan.

Täällä on vasta viikon verran ollut pahoivoinnit poissa. Vielä viikolla 10 oli kestokrapula, sen jälkeen lieveni ennenkuin loppui. Joskus yöllä voi olla enää hetkittäin lievästi äklöolo. Mutta tilalle on tullut sitten kestopäänsärky. Tulee aina yllättäen ja häviääkin sitten yllättäen. Mutta joka päivä särkee päätä. Olen nyt vasta tajunnut, että mun pitäisi juoda koko ajan jos haluan välttää jysärin. Vaikkei olisi janokaan. Pahoinvoinneista sen verran, että se on vaan merkki siitä, että istukka toimii. Eli olkaahan kiitollisia pahoinvoinneista jos teillä sattuu sellaista olemaan=) Nyt kasvaa kohtu selvästi kun maha on tosi painostavan tuntunen. Ja tisut alkaa kasvamaan, mieskin on oikein innoissaan vaikkei ne normaalistikaan pienet ole =)

Kysyttiin vaavin sukupuolta, mutta kätilö sanoi ettei sitä vielä erota. Oletan, että seuraavassa, rakenneultrassa sitten varmaan näkee. Se on vasta heinäkuun alkupuolella. Minä ainakin haluan tietää heti kun sen näkee, vaikka onhan siinä virheen mahdollisuus. Miehestä en tiedä haluaako hän tietää.

Mä olen tässä miettinyt, että missä vaiheessa sitä uskaltaa rentoutua ja nauttia täysin siemauksin tästä olotilasta. Tottakai nytkin jo vähän uskaltaa, mutta sitä on jotenkin vielä varovaisen onnellinen. Vaikka toisaalta sitä on koko ajan ollut jotenkin luottavainen olo, loppujen lopuksi. Mä juttelen ja lauleskelen vauvalleni jo nyt, vaikkei se sitä vielä kuulekaan :heart:

Kaverilta sain jo pinnasängyn, hoitopöydän sekä turvaistuimen. Hän halusi varastoaan tyhjäksi joten toi noi tavarat jo meille. Itse en olisi pitänyt mitään kiirettä sen kanssa. No tuolla ne on tulevassa vauvan huoneessa, muttei niitä ole vielä kasattu. Ekan kerran uskalsin eilen vähän hiplata lastenvaatteita kaupassa, mutten ostanut vielä mitään. Enkä osta vielä pitkään aikaan. Oletteko tehneet mitään hankintoja muutes vielä?

Marica ja asukki 12+1
 
heipsan kaikille,
Ultra kuulumiset, Kaveri vielä matkassa, sydän läpätti vinhasti ja on kiinnittynyt oikeaan paikkaan. Pää-peppumitta (hauska siltä toukkamuodolta otettuna) 11mm eli oikea kasvutahti.
Nyt sitä oikein vasta tajus että siellä on oikeasti joku masussa kasvamassa. Ihanaa, kylillä hymyilin kulkiessani typerää hymyä kun näki vaan ne sydämmen lyönnit silmissään.
kyllä tästä jo nyt pitää osata iloita, niin paljon pettymyksiä on jo koettu mutta ei sitä vaan vielä uskalla. 19.5 eka neuvola, ja niskapoimu ultra 9.6 joten siinä seuraavat etapit äitiyskortissa,...ihana sana.

Mun pitäis kans alkaa osteleen vaunuja/yhdistelmiä kun sisko tulee vauvansa kanssa juhannuksena suomeen kesäksi ja hän ei vaunuja ala raahaamaan koneessa kun koiruuskin tulee mukana, niin että mun vaunut menis lainaan heti kättelyssä. Tuntuu hullulta lähtee vaunukauppaan kun viikkoja vasta 7+1. Siskon odotusvaatteet on jo täällä suomes ja pitäis mennä niitä vähän penkomaan, on maha nyt turvoksissa. johtuisko se lie kun vissyä tulee lipitettyy parilitraa päiväs.

Olkaamme onnellisia jo siitä että ollaan päästy hoidoissa näin pitkälle. tulee mitä tulee.
 
marica, Kivoja uutisia sulla ultrasta :heart: !
Täytyy myöntää, etten voinu vastustaa kiusausta, kun näin alennusmyynnissä tosi söpöjä vaatteita justiinsa talvivauvalle ja vielä tosi edullisesti, niin ne tarttui mukaan ;)
Ajattelin et voishan sitä tässä alkaa pikkuhiljaa keräilemään noita vaatteita ainakun näkee noita huipputarjouksia.
Sukulaiset on jo ostelleet ja neuloneet jotain vaatteita ja töppösiä.
Mitään isompia hankintoja ei kyllä tehdä vielä pitkään aikaan.
Kavereilta ja sukulaisilta saadaan kyllä aika paljon sitten kaikkea. Turvaistuin ja pinnasänky ainakin saadaan. Katotaan mitä kaikkea saadaan ja mitä lopuksi jää itse ostettaviksi.
Vaunut nyt ainakin aiotaan ostaa itse.
Ei kuitenkaan kannata varmaankaan jättää noita hankintoja ihan viime tippaan. Kun ei tiedä miten tukala olo on loppuraskaudessa, että jaksaako kauheasti kierrellä kaupoissa.

Milloin te pidemmällä olevat aloitte tuntemaan noita liikkeitä?
Varmaan tulee raskaus todellisemmaksi, kun tuntee ne liikkeet.
Mulla on ollut niin oireeton olo, kertakaikkiaan normaali olo, että välillä unohtaa että olen raskaana, vaikka tuo vatsankumpu tuossa on. Jännää koska tuntee ne liikkeet ja millaisia ne on. Kun tuo vauva on joka ultrassa ollut niin liikkuvaista sorttia, että gynekin ihmetteli, että onpas aktiivinen. Mua rupee aina naurattaa kun ajattelen sitä kun se pomppi siellä ylös ja alas, oli niin hassun näköistä :)

Tuosta sukupuolesta: Mekin haluttais heti tietää se. Saa nähdä näkeekö sen jo ensi ultrassa rv 17?

muoks* Tiltalitti, Onnittelut hienoista ultrakuulumisista! :heart:
 
Ihania ultrakuulumisia!! Saadaan olla onnellisia kun kaikki on hyvin.
Tampereen kaupunki ei tarjoa lainkaan veriseulaa. Ainoastaan ultrat ja niitäkin virallisesti vain yhden mutta käytännössä kuulemma kaikille sen kaksi.

Mä olen ostellut vaikka mitä!! Vaatteita on ISO kassillinen ja jotain pikkutilpehööriäkin löytyy. Leluja, kirjoja ja sen sellaista.

Tässä mun maha... Ja vähän muutakin. Täydellinen paljastus siis nimimerkin takaa. B) Noloa, mutta ei voi mitään. Yrittäkää unohtaa ne ällörakastuneet ilmeet.. Kuvaajan piti oikein sanoa meille, että "näyttäkää rakastuneemmilta.." :D

Linkistä alaotsikko "Katso juttu".

http://lotta.yle.fi/rswebtre.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=Content402E9
 
Vautsi, Raitis! Oot tosi rohkea kun uskallat nuin julkisesti asiasta puhua! =)

Tervetuloa minunki puolesta Maija-mamma ja onnea plussasta. Teillä on kyllä tosi pitkä tie takana.

Peepeelle onnea sydämen sykkeestä! Se on uskomaton tunne!

Minustakin oli tosi hienoa silloin kun pääsi ensimmäistä kertaa äitiyspoliklinikalle ja sai äitiyskortin. On niin ihanaa olla äitiyshuollon asiakas eikä tarvi enää käydä naistentautienpolilla! Sain eilen kaverilta äitiysvaatteita lainaan ja ostin kirpparilta pari äitiyspaitaa. Kaikki vaatteet omassa kaapissa alkaa olla pieniä. Maha on kivasti turvoksissa :/ Nooh, ehkäpä turvotus helpottaa kunhan jossain vaiheessa pääsee liikkumaan taas kunnolla.
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista Marica ja Tiltalitti!
Rohkeasti uskallat Raitis tulla julkisesti lapsettomuuden kanssa esille, hieno juttu! =)

Kävin eilen terkkarin määräämissä veri-ja pisunäytteissä. Virtsanäytteestä löytyi jotain bakteeria, pitää käydä antamassa uusi näyte huomenissa. Postissa tuli tänään ajat nt-ja rakenneultriin. Veriseulan olisi voinut ottaa jo eilenkin, mutta en tiedä haluanko sitä ollenkaan. Mites muut ovat tehneet tai aikoneet tehdä? Tiedän miten ikävää olisi jos seulasta tulisikin väärä hälytys... Ja en halua myöskään otattaa lapsivesipunktiota, joten siinä olisi sitten huolissaan koko raskauden. Tällaiselta ainakin nyt tuntuu, tiedä sitten muuttuuko mieli.
 
Annuli, mulle sanoi lääkäri ettei veriseulaa kannata ivf:n jälkeen ottaa kun hoidossa käytetyt hormoonit vaikuttaa tuloksiin niin että tulee paljon vääriä tuloksia. Eli veriseulaan en ainakaan mene. Niskapoimu-ultra on edelleen mietinnässä.
 
Raitis, Vautsi! Olen ylpeä sun puolesta, kun noin rohkeasti uskalsit julkisesti puhua lapsettomuudesta :flower: Ja mieskin oli rohkeasti mukana! :flower:
Hienosti tehty!
Mä olen aina ihaillut ihmisiä, jotka uskaltaa mennä julkisuuteen lapsettomuuden kanssa.
Meidänkin klinikalla haettiin silloin pareja TV-dokumenttiin lapsettomuushoidoista, että ne ois sitten ollut kameratiimin kanssa joka hoitovaiheessa mukana. Meillä meni heti pupu pöksyyn :LOL:
 
huomenia,

Seulonnoista, minä ainakin haluan mennä tarkistamaan kaikki mahdolliset joista voi nähdä poikkeavuudet, siis jos niskaturvotus antaa aihetta. olen tyskennellyt vaikeasti vammaisten laitoksessa enkä voi sitä kohtaloa antaa omalle lapselle, se on oikeasti todella karmiva näky katsella voikeasti vammaisia lapsia jotka on sidottu sänkyihinsä että ne pysyy suorana kun muuten ne olis kourisuneessa tilassa sykkyrällä sängyn pohjalla tajuamatta ympärillä olevasta maailmasta mitään. Se ei minun mielestäni ole sen tuskan arvoista jota asia läpi lapsen elämän kestää. Huom. tämä vain ja vain yksin minun mielipiteeni, en odota että muut yhtyvät tähän, jokainen tekee omat valintansa elämän aikana ja kunnioitan niitä. Mutta kaikki eivät varmasti ole päässyt näkemään sitä kurjuutta laitoksissa, ikävä kyllä minä olen. En tiedä mikä olis mielipiteeni jollen olisi asian kanssa ollut tekemisissä.

varusteista, jumalaton määrä vaunumerkkejä :| kuin ihmeessä noista osaa valita ne oikeat.
renkaat kun pitäis olla isot jotta lumessa pääsee eteenpäin, niiden pitää olla kevyet nostaa ja mahtua auton takapoksiin jne.... :p voi tätä tuskaa.. ja vielä niiden tulis olla suht kohtuu hintaiset, lähes tonni vaunuista on vähän liikaa.
Mulle on kans tarjottu kaikkee mahdollista kun kavereilla on lapsia on jos minkä kokoista. Yritän nyt vielä toppuutella niiden intoa jakaa tavaroitaan :LOL: näin keväällä kun on siivous into vielä kaikilla niin kamaa alkais tulemaan vaik kuin paljon.

7+2
 
Raitis, hieno juttu että olette uskaltaneet avautua vaikeesta aiheesta ja aamulehdestä myös teidän jutun lukasin kun miehen sisko siitä soitteli, et siel on juttu lapsettomuudesta. HIENOA! :flower:

Hankinnoista ja seuloista täällä keskusteltu, itse en ole hankkinu kun pinnasängyn ja senkin van siksi et kaveri sai sen nurkista pois kulkemasta. Varastoon se meillä meni. Tää on jotenkin vaan niin vaikeaa uskoa et meille tulee vauva, vatsa kasvaa, ehkä liikkeitä olen hieman tuntenu, mutta koko ajan on se pelko jos jotain tapahtuu. Niin kuin joku aikaisemmin jo kirjoitti ei kai tämä tästä laannu ennen kun on nyytti maailmassa ja sitten alkaa ne muut pelot. No täytyy vaan toivoa ja uskoa et kaikki menee hyvin. Mutta on tämä jotenkin erillaista odotusta, kun 2 aikaisemman kanssa (2 tyttöä luomuna edellisestä liitosta) sitä ei vaan ole niin täysillä tässä nauttimassa ja miehestä olen huomannu saman asian kyllä sekin on jotenkin varuillaan. Tulipas nyt sekavaa sepostusta, mutta luulen et ymmärtänette. Aurinkoista päivänjatkoa teille kaikille !

Mari ja asukki 18+3
 
Kiitos taas kaikille onniteluista ja tervetulotoivotuksista :heart:

Raitis, ihan mielettömän upea temppu, juuri noin tekisin itsekin jos pokkaa piisaisi. Vaan kun olen ujonsorttinen... :ashamed: Vain avoimesti asiasta puhumalla tabut häipyvät lapsettomuuden ympäriltä ja ihmiset alkavat huomata, että hei noitahan on ja lapsettomuus ei ole mikään häpeä! Siis kiitos!

Oi että ihan kateiluttaa te jotka olette jo ostaneet vauvanvatteita ja muita tilpehöörejä =) Itse tyydyn vielä vaan kaukaa ihailemaan, en oikein uskalla mennä edes lähelle (tää on nyt taas tätä taikauskoa... ihan kuin niistä vaatteista tarttuisi joku onnettomuus, hihi). Sitä suojaa itseään tällä tavalla vielä taatusti pitkään, ettei sitten tipahda korkealta jos jotain sattuu.

Olipa hyvä kuulla, että muillekin on samoja tunteita "iloisen odotuksen" suhteen. Ajattelin, että höperöhän mä olen, kun en nyt osaa olla täysillä onnellinen. Kai ne on ne samat suojamekanismit jotka estävät vauvanvaatteiden hiplailun, jotka sitten demppaavat tuota iloakin.

tiiti-, osasiko se lääkärisi sanoa yhtään taremmin miten ne väärät hälyt sinne käytetyistä hormoneista tulevat? Se tuntuu otekin hassulta! Tai enhän mä tiedä mitä niissä seuloissa testataan, mutta miten hormonit voivat niissä vaikuttaa? kiinnostaisi kovasti tämä asia, sillä ikää on sen verran jo, että tekisi mieli kaikkiin testeihin tunkea.

(.) Oireettomasti mennään eteenpäin, mitä nyt rinnat on kasvaneet ja hiukan väsyttää. Väsy voi tosin johtua myös yökukkumisestani, joten ehkäpä se ei olekaan oire :p Tavallaan sitä siis toivoisi kaikki-oireet-tänne-heti-nyt, otta voisi tuntea olevansa raskaana. Mutta sitten toisaalta...hm...ei se posliiniystävän kaulailukaan kauehan hauskaa olisi. Mut jos vaikka vaan vähän saisi pahoinvointia, sillain sopivasti. Se olis nyt sitten tilauksessa. Ja nippailuja myös, kiitos! Lähettää saa pikapostissa :D Alkuraskauden ultraan muuten menen 19.5., toivottavasti silloin voitaisiin jo nähdä syke tai sykkeet, kaksi vekkuliahan mulle siirrettiin!

Aurinkoista kevätpäivää myös täältä kaikille :flower:

Maija-mamma 4+6 (tällä tietoa la 8.1.)
 
Maija-mamma, en kysellyt asiasta sen tarkemmin kun en ole kuitenkaan niin innoissani mihinkään seulaan menossa. Neuvolassa terveydenhoitaja vain sanoi ettei hänen muistaakseen veriseulaa kannata ottaa ivf alkuisilta raskauksilta ja kehotti varmistamaan asian lääkäriltä. Lääkäri sitten sanoi ettei seulaa kannata ottaa. Luin tuolta Syksyn hedelmättömyyshoidoista plussanneiden-ketjusta että jollekin oli sanottu että ivf:n jälkeen hcg-arvo on korkeampi kuin normaalisti (mutta en siis tiedä onko tämä faktaa). Seulassahan mitataan hcg:n ja jonkin istukan valkuaisaineen suhdetta. Kannattaa varmaan kysyä asiaa omalta hoitavalta lääkäriltä. :)

Minun mahaa ja rintoja kutittaa! :/ Ostin apteekista tuollaista rasvaista perusrasvaa mutta se on inhottavaa kun imeytyy niin hitaasti. Osaisko joku suositella jotain hyvää rasvaa?

Miekään en ole uskaltanut vielä tehdä mitään hankintoja. Olen kyllä käynyt hiplailemassa vauvan vaatteita. Suurin osa vaatteista on niin sukupuolisidonnaisia ettei niitä voi ostaa kun ei tiedä kumpi tulee. Tosin luulen ettei minun paljon tarvi vaatteita edes ostaa kun saan niitä varmasti kavereilta ja sukulaisilta, mutta jotain pientä ja ihanaa on pakko saada :D Vaunut aioin myös ostaa uutena, tosin niiden ostaminen ei ole vielä ajankohtaista. Muutaman viikon jos vielä malttais ja sitten vois alkaa hössöttään vauvan tarvikkeiden kans :whistle:
 
Noista seulonnoista vielä:

En tiennytkään et IVF vois vaikuttaa siihen. Mulla ei muutenkaan voida tehdä sitä veriseulaa, koska mulla on alussa ollut kaksosraskaus. Siellä on vieläkin se toinen tyhjä sikiöpussi. Mutta gyne sanoi, että se saattaa vieläkin vaikuttaa niihin arvoihin. Kaksosraskauksissahan tuota veriseulaa ei voida tehdä, vaan pitäisi tehdä suoraan lapsivesipunktio kummastakin erikseen.
Me ei haluta tuohon lapsivesipunktioon. Mun mahan lähellekään ei kukaan saa tulla tökkimään millään neuloilla :eek:
Me ei muutenkaan missään tapauksessa pystyttäis tekemään aborttia.
Otetaan lapsi vastaan sellaisena kuin on. Tietty jos jossain myöhemmissä ultrissa, vaikka siinä 4 D ultrassa jos havaitaan joku vamma, niin pystyis varautumaan siihen.
Mutta ihmisiä ne on ne vammaisetkin ja vammoja on hyvin erilaisia, sitä harvoin pystytään näkemään miten vakava vamma on kyseessä. Mun mieskin on ollut tekemisissä vammaisten lasten kanssa ja sanoi, että oli erittäin kasvattava elämänkokemus. Tuttavapiirissä on yksi down-poika, rankkaa on vanhemmilla, mutta lapsi antaa myös paljon rakkautta, hän on ihana ihminen. Jos mietinkin et hänet ois tapettu, eikä häntä ois olemassa niin puistattaa ajatuskin.
En itse kyllä pystyis aborttiin mistään hinnasta, niin vaikeasti alulle saatu raskaus ja kaikki ja sit menisin raskauden keskeyttämään...ei ei.
Mun oma äitikin aina sanoi, että sitten vasta ihminen on valmis äidiksi, jos on valmis rakastamaan myös vammaista lasta. Aina se riski on olemassa ja sen riskin tietoisesti ottaa kun on raskaana. Jokainen tietysti toivoo tervettä lasta, mutta siitä kun ei ole valitettavasti mitään takuita olemassa.
 
Mähän siis näin teidät Raitis väestöliitolla silloin kun olitte kuvauksissa! Menitte Varilan huoneeseen kameroiden kanssa. Siinä mä istuin Tarjan huoneen edessä, vaalea nainen. Mies ei ollut sillä kerralla mukana. Ajattelin silloin mielessäni, että onpa hyvä, että noin tärkeästä asiasta tehdään dokumentti. Kerroin vielä myöhemmin miehelleni, että klinikalla kuvattiin yhtä pariskuntaa. Mielestäni tv:stä saisi tulla enemmän ohjelmia tästä aiheesta. Kuitenkin lapsettomuushoidot yleistyy koko ajan.

Oli kyllä hyvä idea ostaa nyt alesta talvikuteita pikkuiselle. Enhän mä edes tiedä mitä kaikkea se tarvitsee :) Toppapuvut taitaa ainakin olla normaalisti aika kalliita. Täytyypä alkaa katsella niitä sillä silmällä.
 
Tiiti mä käytän säännöllisesti rasvaukseen aqualan L:ää. Kasvoihin sekä kroppaan. Aluksi se voi tuntua aika rasvaiselta ennenkuin nahka siihen tottuu. Ja ainahan sitä voi laittaa vähempi niin imeytyy paremmin. Se 400g pumppupullo on itseasiassa kelakorvauksen piirissä, maksaa vaan about 8e kelakorvauksen jälkeen. Puolet siitä mitä normaalisti. Mä pyydän siihen nykyään aina reseptin, säästää pitkän pennin. Mä olen nyt ottanut tavaksi rasvata aina suihkun jälkeen rinnat ja pyöristyneen masun. Kaverini kertoi, että sillä voi mahdollisesti vähentää tulevia raskausarpia. Mulle tulee niitä joka tapauksessa ihan varmasti kun vatsanahka nyt jo ihan pinkeäksi venynyt=) Mutta aivan sama, pääasia, että vaavilla on kaikki hyvin =)
 

Yhteistyössä