Lapsettomuuspuolelta 2008 alkuvuodesta plussanneet

Raitis, mä pelkään hysteerisesti kaikkia tulehduksia ja senkin takia höylääminen tuntuu aika hurjalta.. Eli aika vähälle on jäänyt, tosin kauaa ei voi enää olla höyläämättä. Vai onko jolla kulla suositella jotain iho-ystävällisempää menetelmää näissä puutarhahommissa :ashamed: ?

Syömisistä vielä, jostain syystä nyt aloin panikoimaan sitäkin kun pari viikkoa sitten olimme yötä paikassa, jossa oli kissa. Silloin en asiaa sen kummemmin ajatellut, en vain kauheesti sitä silitellyt ja pesin ja desinfioin käsiä melko usein. Nyt jotenkin iski pelko, että mitä jos olenkin saanut sen toksoplasmoosi tartunnan. Mulla on ollut aamuisin vähän flunssainen olo, joka voi olla oire tuosta tartunnastakin. PItääköhän ne mua neuvolassa ihan hulluna jos pyydän päästä siihen vasta-aine kokeeseen, jolla tuo asia tarkistetaan.. Meillä on kyllä lapsuudenkodissa ollut kissoja, joten luulisi että jos se kovin helposti tarttuu, niin olisin sen kyllä silloin saanut.

Vaaleaa lihaan olen syönyt ihan normaalisti, punaista en oikeastaan muuta kuin jauhelihan muodossa. Ja makkaraa olen myös syönyt, mitä en aiemmin juurikaan harrastanut. Mutta pihviä ei kyllä tee mieli. Samoi kuin Katilla, myös täällä ruoka maistuu vähän liiankin hyvin, ja makeaan tulee myös silloin tällöin himo, vaikka mielestäni syön aika monipuolisesti... Mistä lie johtuu.

Mites teidän miehet on muuten ottaneet odotuksen alkuvaiheen. Meillä meni kauheen kivasti alkuun, mutta nyt ukko on viime viikot käyttäytynyt melko oudosti ja loukkaantuu ja suutahtaa kamalan helposti. Tiedä sitten liittyykö tähän, vai onko muuten vaan pinna kireällä. Itseä se vaan hamittaa, kun en haluaisi ajatella mitään negatiivista, mutta sitten itsekin suutahdan, kun ilmapiiri on välillä niin kireä.

Huoh, tälläistä hysteriaa siis täällä tänään.

Leppoisaa lauantai-iltaa kaikille! :wave:
 
Toi sikiötorvi näyttää hauskalta kapistukselta =) Sama juttu täällä puutarhanhoidon kanssa. Olen myös yrittänyt muka vetää vatsaa sisään, onnettomin tuloksin=) Pakkohan sitä bikinirajaa on yrittää siistiä vaikkei juuri mitään näkisikään :LOL: Kun nyt olen suunnilleen puolivälissä niin miten sitä loppuvaiheessa selviää kengän nauhoista saati edellä mainitusta toimenpiteestä =) Mies kiusasikin minua jo sanomalla, että hommaa minulle sitten tarralenkkarit, heh.

Mulla on sitten himo salmiakkiin, tuliseen sellaiseen. Tottakai kun sitä ei saa paljoa syödä. Ainahan kaikkea kiellettyä tekee mieli.

Mä söin yhtenä päivänä picnicin porkkanaleivoksen joka oli muuten taivaallista. Tajusin syödessäni, että hitto tässähän oli ehkä tuorejuustoa päällä :eek: No sinne meni oli mitä oli. Ei kait se listeria nyt noin pienestä määrästä voi tulla. Ja oletteko ajatelleet, että kaikessa mikä on light/sokeriton on yleensä makeutusaineita, esim. light cokis, sokerittomat pastillit jne. Ja niitähän piti myös välttää, huh! Ja mä rakastan lohta ja kun sitäkään ei saa joka viikko syödä. Kaikenmaailman rajoituksia, huoh!

mukavaa lauantai-iltaa :wave:
 
Huomenta sunnuntaihin!

Täällä harjoitellaan jo aamuheräämisiä vauva-aikaa ajatellen! Heh.. No ei sentään..
Uni ei vain tullut enää silmään toisen yöllisen pissakäynnin jälkeen. Pyörittyäni tunnin sängyssä ja käytyäni taas kerran eri kastejuhlavaihtoehdot läpi, tulin siihen tulokseen, että ylös vaan. *mitä, eikö nyt jo ole kiire suunnitella kastejuhlaa*
Tosin huomenaamulla kun pitää töihin herätä niin tähän aikaan on taas tietenkin ihan armoton väsy..


Tuon sikiötorven voi helposti korvata kotoisammalla versiolla eli talouspaperirullan hylsyllä. Ei tosin liene heikkohermoisten hommaa millään torviversiolla. Sen verran vaikeaa voi olla saada äänet kuuluviin kotikonstein.

Ruokajuttuja täältäkin.. Mä juon ainoastaan light-juomia, rasvatonta maitoa, muutamia mehuja (tosi harvoin) ja vettä. Kaikki A:lla alkavat makeutusaineet on sallittujen listalla ja luotan siihen, että ne on mun kohdalla parempi vaihtoehto kuin jatkuva sokerin mättäminen.
Sen sijaan mun ruokapaheeksi on tullut maksamakkara! Tosin tässäkin asiassa luotan siihen, että maksamakkarassa on niin vähän maksaa ja kun sitäkin syö vähän alle rajoitusten niin ei voi pahasti mennä metsään.

Graavi- ja kylmäsavulohet olen kyllä suosiolla kättänyt väliin. Juhannuksena teki vähän mieli mutta varsinkin kesällä riski niiden pilaantumiseen on niin iso, että ajatuskin alkoi ällöttää kun sitä mietti.


Kala ja grillimakkara ei laske yhtään. Ja yllätyksenä, että puurot ei nyt maistu vaikka yleensä söisin niitä aina kun mahdollista. Ruisleipää, paistettua riisiä kiinalaisesta ja kaikkea pientä naposteltavaa menisi.

Paino on noussut ihan tarkalleen 5kg ja nyt siis rv 22+2. Kriisiä meinaa välillä pukata painon vuoksi mutta toisinaan pystyn ajatella järkevästi, että näillä viikoillahan se paino nousee ja en mä ainakaan syömällä ole sitä nostanut. Ja välillä sitten itken, että miksi söin eilen jätskin ja varmaan aiheutan itselleni raskausdiabeteksen ja vauva joutuu sitten kärsiä mun heikosta itsekurista.. No, normaalia kai tämä on, että mennään vähän laidasta laitaan.

Vau-kirja kertoi, että vauva alkaa näillä main kuulla pikkuhiljaa entistä paremmin. Päätinkin, että vien sen Tammerfesteille Yön keikalle parin viikon päästä. Verdin Requiemin neiti on jo ollut kuuntelemassa, joten kevyempääkin tavaraa on syytä tarjoilla..
 
Huomenta. Söpö massukka Gerillä!

Täällä ei ole vielä massu liiemmin puutarhahommien tiellä, mutta inhoan yli kaiken tuota höyläämistä. Mulle tulee aina jossain vaiheessa kauhea kasa punaisia näppyjä höylättyihin kohtiin, ja sehän se vasta kaunista onkin. :headwall: Mutta pakko se on silloin tällöin höyläillä, kun en halua käyttää nyt epilaattoriakaan jolla yleensä hommat hoidan. Puutarha ei siis ole yhtä vehreässä kunnossa kuin yleensä, vai pitäisikö sanoa toistepäin. :LOL:

Enni, tuosta toksoplasmasta ja kissoista. Meillä on kaksi kissaa, nukkuvat meidän sängyssä ym. Ainoastaan en putsaa nyt heidän hiekkalaatikkoaan, ja varon paijailemasta mikäli käyneet siellä hiljattain. Sisäkissathan harvemmin ovat edes kantajia, ja kaikenlisäksi kissathan ovat todella siistejä, pesevät itsensä useamman kerran päivässä. En siis olisi sinuna huolissaan. Täällä taisi olla muitakin kissanomistajia, ainakin Kuunkulta?

Kati, mullekin maistuu mausteinen ruoka. Kiinalainen on ihan herkkua, voisin elää sillä... Intialaista en tosin vieläkään oikein pysty kuvitella syöväni. Olo on täällä parantunut. Loppuviikosta olen taas halaillut pönttöä, mutta hyviä päiviä on välissä!
 
Voi hitsi noiden kiellettyjen ruoka-aineiden tms. kanssa! Ihan tyytyväisenä äsken söin sokerittomia lakritsipastilleja, kun yhtäkkiä tuli ahaa-elämys, että mitähän makeutusainetta niissä on käytetty. No, sehän oli tietty sakariinia ja sorbitolia, joista ainakin 1. mainittu on kielettyjen listalla. Voi prkl! Tiedän kyllä, ettei pienen pienestä määrästä varmaan mitään haittaa ole ja noi on vaan suosituksia, mutta silti ottaa päähän. Alkaa jotenkin ote nyt jo herpaatumaan - pakko tsempata. Ai niin, ja söin kans korvasienikastiketta kalan kanssa tällä viikolla ja hyvin upposi. :|
 
Sunnuntai iltoja kaikille,

Ruoka on näköjään ollut nyt listalla päällimmäisenä joten pakko sinne kuitata omat sapuskat listaan mukaan. Lämmin ruoka ei meinaa upota vieläkään, ainoat mitkä menee lämpimänä on kans tuliset ja maustetut itämaiset ruuat. Olen pariin otteeseen joutunu ajelemaan 80km kiinalaiseen päästäkseni. Rukalla meinas tulla vierotusoireita kun muut ei tykänny mausteista eikä niitä sen kummemmin mukana ollutkaan. Vesimelooni pitää vielä sinnikkäästi paikkansa ykkös naposteluherkkuna. Ja juustonaksut.... just vetäsin puolipussillista yhteen kyytiin ja nyt morkkis kolkuttaa kurkunpäässä kun tuli paha olo.
Ihme kun aiemmin mulle on maistunut kasvikset ihan hullun lailla niin nyt niitä ei saa alas millään, mikä lienee moiseen syynä.

Sit omaan napaan kans, mulla on ollut nyt jo niistä isoiista vuodoista lähtien pientä vuotoa. Ei kipuja ja muutama tippa päivässä ja aamulla hyytymiä. Ja olen huomannu et aina sillon niitä tulee enemmän kun ukko kiukuttelee, minä kun en kestä yhtään kiukuttelua vaan sit räjähdän itekkin et pitää patansa kiinni ja mölyt mahassa. Nykyään tuntuu et asuu tosiaan uhmaikäisen kakaran kanssa, hyvää harjoittelua...tulevaan. Mut jotenkin otan nyt kaikki enemmän itseeni ja pienikin marina ahdistaa.
Nyt olen yrittäny olla kiinnittämättä huomiota sen kiukkuiluun ja häivyn aina ulos kun se alottaa marinan. Psyykkaan iteäni pysymään rauhallisena kävelyllä. tosi rasittavaa kun lenkillä pitää käydä pahimmassa tapauksessa heti kun pääsee takas kotiin niin uudestaan. Ajattelin et jos vuoto ei ala nyt loppumaan pikkuhiljaa niin muutan mökille pariksi viikoksi ja katson rauhoittuuko tilanne. Muutenkin nythän pitäis jo hormoonien tasapainottua ja mielen, mutta mulla vasta nyt on alkanu enemmän itkut tulemaan herkemmin.
Tuossa kattelin jonkun englantilaisen sarjan ja siinä nainen synnytti keskosen ja se ei selvinnytkään ja mä vollotin sohvalla ja itku ei meinannu loppua millään. Onneks ukko sillon tajus pitää päänsä kiinni.

Mä ajattelin kans nyt alkaa etsimään vakuutusyhtiötä, todella haluan sellaisen vakuutuksen joka korvaa myös korvikeruuat jos niitä tarvitaan. ja tietty täys hoitokorvaus myös lääkkeistä. Myös kaikki leikkaukset ym pitää kuulua korvauksen piiriin.
Mulla ei ole omista rokotuksista mitään hajua enään, olen asunutkin niin monessa paikassa et ei taida ees selvitä mistään arkistoistakaan rokotuksia. Taitaa olla menny vanhaksi jo kaikki, edes sillon kun muutin espanjaan en ottanu mitään uusinta rokotuksia enkä uusia. ja siitäkin on jo herttinen sentään.......9vuotta.

Niin tuli mieleen et kun olen neg. veriryhmältäni niin nää vuodothan voi olla kohtalokkaita mulle... pitää soittaa neuvolaan.

hyviä illanjatkoja kaikille
tiltalitti ja viuhti 14+5
 
HUOmenia vaan kaikille :attn:

Ruokakeskusteluun: Mun ei oo tehny mitää mieli pitkään aikaan. Ei sitte yhtää mitää. Ei oo edes nälkä, mut sitte jos jättää välipalan syömättä niin tulee tosi huono olo. Mä oon nyt sitte syöny sellasia pieniä annoksia päivässä ja arvakkaas onko paino taas lähteny laskusuuntaan. :( Ei se saisi nyt laskea vaikka lihava oonki...
Mun teki täs mieli sipsiä ja dippiä sekä irtokarkkeja, ja kävin niitä kaupasta hakemas, enkä oo edes avannu niitä pusseja!!!! :eek: maailmankirjat on sekasin viekää mut hoitoon. Ei siis tee mieli yhtikäs mitää... höh.

KISSAkeskustelusta:
Mulle tuli jostain mieleen, oon lukenu, että se toksoplasmoosi elää siinä kissassa, eli siis kissa on kantajana todella lyhyen ajan, oliko se jooku 2-3 viikkoa, ja jos se kissa ei siihen kuole, se tulee immuuniksi ja ei enää levittäisi sitä.
Ku muistaa vain ettei nuole kissan tassuja ja syö samaa ruokaa (hiiriä!) kuin se ja vähä sitä laatikkoa välttää niin ei kai se tartu. Mä ainaski oon kissoja helliny. Meidän pentu sai siitä muuten nimensä, sen nimeksi tuli Tokso (plasma) jälkimmäinen on sen sukunimi :p heheheee...

Mieheen menee vieläkin hermot. On se vähä jo tajunnu mutta.... Eilen matkin sitä koko päivän, niin se sano että lopeta se marina, ei jaksa kuunnella. Sitte sanoin että mä oon matkinu sua koko päivän niin se aiva kauhistui. Sanoi että kamalaa kuunneltavaa ja että hän ei enää noin tee. Kiva.

( . )
Eilen vietettiin koko päivä synnärillä supistusten kourissa. Onneksi loppui ja sain kuitenkin lähteä kotiin. Estolääkitys nyt alotettiin siihen ja "touhuaminen" saa nyt luvan loppua totesi lääkäri. Se meinas kyllä että verilätyis ja mustasmakkaras ei oo muuta ku rasvaa ja suolaa ku hemoglobiinista oli puhe. Sitte vain keskusteltiin siitä kumpi on parempaa maultaan :LOL:
Oli kerrankin todella mukava lääkäri. Jaksoi selittää ja selvittää. Ultrasikin kauan ja saatiin uusi painoarvio poijista. Nyt ne on noin. 550g painavia. Ihqu! Lääkäriä nauratti ku se laitto sen laitteen vattan päälle niin ensimmäisenä näky kaks persettä pystys haarat leviällä palleja tuuletellen! Sano että nämä on ehdottomasti poikia, tytöt ei kuulemma noin riettaita ole. :LOL: :LOL: :LOL: Kuulemma toinen vastas jo viikkoja 24+2 mutta la ei nyt muuttunu. "
Sairasloma jatkui nyt kaks viikkoa eteenpäin.

KYSYMYS: Mitä tarkottaa kelan sivulla, sairaspäivärahahommis seuraava:

"Päivärahaa maksetaan 16-67-vuotiaalle hakijalle, jos hän ei sairautensa vuoksi kykene tekemään työtä ja on ollut työssä kolmen kuukauden aikana ennen työkyvyttömäksi tuloaan"

Eli tarkottaako se, että mun olis pitänyu olla 3kk töissä yhtäjaksoisesti että saisin ansiosidonnaisen päivärahan vai riittääkö 3viikkoa? Ei ymmärrä. Koska luultavasti mun sairasloma jatkuu synnytykseen asti ja mä en kyl pärjää 300e kuukausituloilla... VOI VITUN VITTU!


Aargh....

T. Ulpis 23+1
 
Heippa!

Kiitos vakuutuskommenteistanne. Aletaan puuhaamaan toden teolla tarjouksia eri yhtiöiltä ja vertailemaan.

Enni, onnea onnea hyvistä ultrakuulumisista :heart: Ihanaa, että teidän pikkuisilla kaikki on hyvin ja raskaus etenee hienosti. Nyt sitä pystyy jo nauttimaankin ainaisen huolen sijaan. Tuosta toksoplasmasta neuvoisin myös olemaan murehtimatta liikaa. En millään voi uskoa, että olisi tarttunut kuvailemallasi tavalla, JOS niin huono tuuri olisi, että kyseisellä kisulilla tautia olisi.
Kyselit Enni myös miehen suhtautumisesta. Meillä hieman samansuuntaista. Mies on kyllä ihan innoissaan ja auttaa ja hoitaa asioita täysillä, mutta se alkuraskauden loputon pinna (mikä herätti silloin suurta ihmetystä, sillä mieheni on varsin äkkipikainen) on lyhentynyt huomattavasti. Mulla itsellä on sen sijaan niin hurjan rauhallinen ja seesteinen olo, että kaipa tämäkin menee jotenkin tasapainossa näin. Onhan siinä ymmärrettävästi kaikenlaista murhetta varmaan tulevasta mukana myös miehellä.

Ulpikselle lepoa ja toipumista! En osaa valitettavasti nauvoa tuossa päiväraha-asiassa, mutta eiköhän se soittamalla selviä. Jos sattuu saamaan puhelimen päähän sellaisen henkilön, joka osaa vastata (nimim. kokemusta Kelan sähellyksistä riittää).

Mukavaa viikon alkua kaikille!

Miru, Papu&Nuppu rv 15+0
 
Moi kaikille!

Nyt on palailtu lomalta Suomesta. Ihanaa oli nähdä sukulaisia ja kavereita, eikä se viikon vesisade ja parit raekuurot haitannu paljon :) Tuli vaan oltua enempi sisätiloissa. Sain lahjaksi vauvalle vaatteita ja shoppailin alennuksista ihania retrovaatteita, niitä ei täälläpäin ole näkynyt, ihan erilaista muotia vauvoille.

Onko täällä muita jotka saa kärsiä liian alhaisista verenpaineista?
Mul on aina tähän asti ollut hyvät, kun on mitattu niin 120/60, mut nyt oli tuolla viikon tosi alhaiset, en tie johtuko erilaisesta säästä vai mistä?
Meinasin pyörtyäkin, tuli sellainen heikotuskohtaus, kaikki vaan pyöri ympälillä ja silmissä ihan sumeni. Paineet oli koko ajan sellaset n. 95/65 ja lepopulssi oli aika korkea 106. Silloinkun tuli tuo heikotuskohtaus tai mikälie niin pulssi oli kauhean nopeana ja naamaltanikin menin kuulemma ihan sinipunaiseksi ja hiki vaan puski otsalta. Pelästytti kovasti tuollainen ja meinattiin mennä lääkäriin, mut se meni sitten ohi. Täytyy tuosta kuitenkin omalle gynelle nyt tällä viikolla mainita.

Täällä on tullut paljon tekstiä ja hyviä ultrakuulumisia on ollu.

Kiva kuulla että Miruliinilla, on se hematooma hävinnyt. Löllykällä ja Annulilla myös kivoja ultrakuulumisia.

Kiva kuulla myös Ennistä, Marista ja Maijasta!
Maija-mamma, Joo paljastat sitten asuinpaikkasi, kun on sen aika :) Onhan nää systeemit joka maassa aina vähän erilaiset. Aina on niitä hyviä ja huonoja puolia. Tää terveydenhoito sujuu mun mielestä täällä paremmin kuin Suomessa, olen ollut tosi tyytyväinen kaikkeen. Tää on siis mun mielipide.

Kiva kuulla, että Ulpiksella menee paremmin. Paljon olet jo ostellut. Kyllähän tuollainen summa kertaheitolla pistää pään pyörryksiin, kun kaikkea tarvii tuplasti :) Tsemppiä lepäilyyn!

Raitis, Joko on hääkolttu tiedossa? Miehen serkulla oli häissä raskaana ollessa sellainen kiva puku, että oli sivussa sellaiset nyörit ja sai säädettyä sen puvun mahan kasvun mukaan.

Muoks* Jotainhan mä vielä uhohdin...syömisistä kun oli puhetta. Miksi salmiakkia ja lakritsia ei sais syödä? Mullakun on hirvee himo niihin.

Enni, kyseli noista lennoista. Mähän tässä just lentelin viikoilla 20-21.
Jos sulla ois tuo lento viikolla 14 niin kai se käy päinsä. Paras aika lentämiseen ois keskimmäisellä kolmanneksella. Ensimmäisellä ja vikalla sitä ei suositella. Mut virallisestihan saa lentää ihan koko ajan, paitti sit ihan loppuraskaudessa tarvii lääkäriltä luvan. En nyt muista mistä viikosta alkaen tartti tuon lääkärin luvan...voithan sä kysäistä vielä lääkäriltä mitä on mieltä.
Mun lääkäri oli aika nihkeesti päästämässä mua lentämään ja varoitteli niistä säteilyistä. Siellä korkeudessahan on altiistuneempi säteilylle.


Mukavaa viikkoa kaikille!

T: Kuunkulta ja pikkuahmatti rv 21+2,
 
Hei kaikki urheat odottajat!

Olipa urakka lukea läpi kaikki yli viikon aikana tulleet tekstit =) Paljon kivoja uutisia oli tullut. Onko Marlin vuodot rauhoittunut? Toivottavasti Ulpis on saanut asiat miehen kanssa järjestymään! Varmasti tosi rankkaa kun mies heittäytyy hankalaksi tässä vaiheessa. Teillä on varmaan aikaisemminkin ollut rankkaa kun olette olleet hoidoissa niin kauan. Raskaus pitkien hoitojen jälkeen voi olla tavallaan kriisi. Eräälle pariskunnalle plussaaminen pitkien hoitojen jälkeen oli niin iso kriisi että päättivät erota raskausaikana. Välit meni niin huonoiksi että hävittivät kaikki pakkasessa olleet alkiotkin. Loppujen lopuksi selvisivät kuitenkin kriisistä ja palasivat yhteen vielä ennen kuin lapsi syntyi. Kaikenlaista siis voi tapahtua eikä ole itsestään selvää että "onni ja autuus" alkaa kun raskaus vihdoin alkaa.

(.) Mulla on ollut ekstrajännittävä viime viikko. Juhannuksena vatsakivut paheni taas entisestään. Kipukohtaukset oli ihan hirveitä, tuntui että joku repeää sisältä. Sinnittelin kuitenkin kipujen kanssa viikonlopun yli kotona. Pelkäsin koko viikonlopun että joudun leikkaukseen ja tulee keskenmeno. Maanantaiaamuna mentiin äitipolin päivystykseen. Minut otettiin osastolle jossa päätettiin seurata tilannetta. Panadolit ei enää auttanut kipuihin joten sain Ketorinia. Tiistaina sitten päätettiin että minut leikataan ja katsotaan mikä mahassa aiheuttaa kipuja. Suunnitelma oli että aloitetaan tähystyksellä ja tarvittaessa siirrytään avoleikkaukseen. Lääkäri rauhoitteli että keskenmenon riski on vähäinen. Sanoi että vuosittain leikataan muutama raskaana oleva eikä koskaan ole tullut keskenmenoa. Lääkäri varoitti että munasarja saatetaan joutua poistamaan jos se on kiertynyt tms. Siinä vaiheessa ajattelin että ihan sama vaikka munasarja menis kunhan vauva pysyy hengissä ja kivut helpottaa.

Keskiviikkona sitten leikattiin. Siinä vaiheessa kun sain esilääkkeet, iski hirveä paniikki. Onneksi leikkaussalin henkilökunta rauhoitteli minua eikä salissa joutunut odottamaan kauaa nukutusta. Seuraava muistikuva on heräämöstä ja ensimmäiset sanat tais olla "Miten minun vauva voi?" Kerrottiin että kaikki on hyvin. Jonkin ajan päästä heräämönhoitaja kuunteli sydänäänet ja vauvan sydän löi tasaisesti :heart:. Siinä vaiheessa tuli itku.

Tähystysleikkauksella onneksi selvittiin. Oikeasta munasarjasta oli löytynyt kaksi kappaletta kiinnikkeitä ja alamahalta pari senttinen endometrioosipesäke. Endometrioosia mulla ei oo koskaan todettu joten se oli yllätys. Kivut jäi leikkauspöydälle. Kotiuduin perjantaina. Tällä hetkellä vaivaa vain leikkaushaavojen kivut mutta hyvin vähän nekään enää. Mulla on vielä kaks viikkoa sairauslomaa ja sitten olisi tarkoitus päästä takaisin töihin. Päätin että nyt kaikki vaikeudet on voitettu ja alan nauttia tästä raskaudesta. Eihän enää voi tapahtua mitään pahaa?

Tiiti 18+0
 
Voi hurja Tiiti, mitä olet käynyt läpi. Mahtavaa, että kaikki meni hyvin ja nyt sekä sinä, että vauva voitte hyvin. Voin vain kuvitella kauhusi ennen leikkausta ja tietysti herättyäsi..mua itkettää jo ajatuskin siitä pelosta. Hyvä päätös, että vaikeudet on nyt voitettu - ei kertakaikkiaan tämän enempää voi tulla vastoinkäymisiä. Nyt lepäilet ja toivut rauhassa ja hemmottelet vauvaasi omalla kivuttomalla ja rentoutuneella itselläsi. Ja kohtapa alat varmasti tuntea liikkeetkin oikein kunnolla kun kipuilu rauhoittuu =)

Hyvää vointia :wave:
 
Onpas Tiltalitilla ollut tosiaankin jännät ajat! Mutta pääasia että kaikki on hyvin, ja kivut poissa!
Kuunkulta, itse käsin ajoittain matalista verenpaineista. Tänään neuvolassa olivat 104/68 ja joskus ovat olleet vielä alhaisempiakin. Otettiin paineet ennen sydänäänten kuuntelua, jota aina jännitän, ja neuvolan täti vielä sanoi että otetaan uudelleen kohta ,mikäli paineet sen takia ovat pompsahtaneet ylös. :D Nyt raskauden aikana paineet ovat olleet aiemmin sellaista 112/70. Muutenhan matalista paineista ei oikeastaan haittaa ole yleensä, mutta huimaus varsinkin äkkiä ylösnoustessa saattaa vaivata. Itseäni auttaa yleensä syöminen ja juominen huimaukseen, joka korostuu verensokerin ollessa alhainen.
Ainiin salmiakki ja lakritsi kohottaa verenpainetta ja on huomattu aiheuttavan ennenaikaisia synnytyksiä, minkä takia niitä ei suositella suurina määrinä. Matalilla paineilla ei taida olla niin vaaralista, mutta välttelen silti.

Minunkin mieheni on varsin äkkipikainen tapaus, mutta pinna ollut yleensä huomattavasti pidempi. Ei tosin aina, ja kunnon riitoja ollaan myös kehitelty. Itse en voi todeta valitettavasti Miruliinin tavoin olevani seesteinen kovinkaan usein. Tiedän olevani todella ikävä miehelle välillä, ja varmasti päivittäin pyytelen anteeksi käytöstäni. Miestä helpotti, kun luki vau-kirjasta joidenkin naisten käytöksen muuttuvan lähes tulkoon vieraaksi raskauden aikana, ilahtuneena totesi lauseen olevan kuin meidän elämästä. :LOL: Nyt ehkä kiukkuiluni helpottanut, pahimmillaan se oli 24h pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa.

muoks. Kati, tuskin tosiaan noin pienistä määristä haittaa on. Alat olla vaan hieman tarkempi. Hassua, että sorruit korvasienikastiketta syömään, se on senverta harvinaista herkkua ainakin täälläpäin. Siinäkin ne mahdolliset myrkkyjäämät on tosi pieniä, että tuskinpa tarttee huolehtia.
 
Kati, en usko tosiaan että pienestä määrästä pastilleja on mitään haittaa. Mä olen itseasiassa kanssa alussa syönyt pastilleja pahoinvointiin. Silloin ei oltu vielä oltu neuvolassa ja netissä olevasta Espoon kaupungin listasta puuttuu tuo makeutusaine kohta, tai sitten se oli multa mennyt ohi! Olen myös syönyt xylitol-purkkaa joskus, ja äsken kun vilkaisin niin siinähän on muutakin makeutusainetta kuin xylitolia! Eli kurkusta voi näköjään vahingossakin pistää alas mitä vaan. Yritän nyt kuitenkin pitää kohtuuden mielessä ja olen sitä mieltä että pienistä määristä ei haittaa ole.

Kiitos Kuunkulta lento-kommenteista. Samoin olin itsekin ymmärtänyt asian, ja olin ihan tyytyväinen kun ihan alussa laskeskelin, että alun riskiviikot olisivat takanapäin. Nyt kuitenkin mietityttää, kun kätilö sanoi, että istukka joutuu koville laskujen ja nousujen paineen vaihtelujen takia! Tällaisesta en ole aiemmin kuullutkaan. Ja toisena mietityttää, että onko riskit kaksosraskaudessa jotenkin suuremmat??

Tiiti, voi että on tosiaan ollut hurjat paikat. Vedet tuli silmiin, kun mietin miten jännittävää on mahtanut olla. Ihanaa, että kaikki meni hyvin ja pääset kivuista eroon! Nyt vaan lepoa ja rentoa olo, hemmottelet itseäsi ja vauvaa kaikin mahdollisin keinoin! :hug:

Miru, mulla on ollut vähemmän mielialanvaihteluja kuin ennen raskautta ja ehkä siitäkin johtuen mun on vaikea ymmärtää toista, joka ei ole yhtä tasapainoisena!

Ulpis kyseli äitiysrahoista. Uskoisin, että tarkoittaa että pitää olla ollut yhtäjaksoisesti töissä tuon tietyn ajan, että sen saa.

Selailin myös itse eilen neuvolasta saatua vihkosta, ja mietin, että saako monikkoraskauksissa useamman äitiyspakkauksen, ja onko sen kannattavaa? Vai onko pakkaus vaan tuhdimpi, vai miten menee?

Huoh, nyt täytyy yrittää motivoitua töiden tekoon. Mutta oikein hyvää viikon alkua kaikille!
 
HuhHuh! Tiitillä , onkin ollut tosi hurja kokemus! :eek: Onneks nykyään pystytään leikkaamaan vaikka ois raskaana. Sulla on sitten varmaan ollutkin sitä endometrioosia, ei ole vaan huomattu. Se meinaan joillakin saattaa oikeen riehaantua raskaudenaikana. Ei mikään ihme, että sulla on ollut noita kamalia kipuja! Onneksi pääsit tuolla tähystyksellä ja selvisitte vauvan kanssa hyvin. Ja hyvä, että ne kivut jäi sinne leikkauspöydälle. Nyt voit nauttia kivuttomasta raskaudesta :heart: Pikaista toipumista! Miehen serkulta leikattiin kanssa raskauden aikana sellainen iso myooma pois kohdusta, se ois ollut vaarallinen raskauden etenemiselle ja leikattiin jossain viikolla 8 ja kaikki meni hyvin ja nyt terve tyttövauva. Kyllä ne lääkärit tekee nykyään ihmeitä.

Enni, Tuollaisesta en ole kanssa kuullutkaan, et istukka joutuu koville lentäessä. No onhan siinä kyllä tosiaan aikamoiset ne paineenvaihtelut. Kyllä mä huomasin, et varsinkin siinä laskun ja nousun aikana vauva alkoi kovastikin hyppiä ja potkia, että varmaan tunsi sen kanssa jotenkin tai sit kun olin ite vaan niin jännittyny. Kyllähän se kannattaa kaikki riskit miettiä huolella. Jotkut sanoo, ettei suostu lentämään ollenkaan raskauden aikana ja jotkut lentää huoletta. Mun gyne ei ois päästänyt kovin pitkälle lennolle, et toi 1.5 tuntia oli just sopiva. Mut kun mun gyne oli sitä mieltä, että kun on keinohedelmöityksellä saatu raskaus, niin se on riskiraskaus?! Olihan mulla alussa se kaksosraskaus, mut ei enää. Kaksosraskaushan on kyllä riskiraskaus, mut toisaalta jos ei mitään muita ongelmia ole vuotoja sun muita, niin ei siinä pitäis olla mitään estettä lennolle, kun oma vointi ja vauvojen vointi on hyvä.

Voisinkohan mää sit tuota lakritsia ja salmiakkia syödä kohtuudella, kun jos se nostaa tuota verenpainetta niin sehän ois sit vaan hyvä, kun mulla on liian alhaiset? Kun tekee niin mieli... :p
Vai lisääkö se sitten jotenkin supistuksia tai jotain, kun siinä on tuo ennenaikaisen synnytyksen vaara? En ole oikeen mitään tietoa löytänyt...
 
En sitten kovin kauaa malttanut olla poissa täältä. Jostain syystä pyörii muut asiat kuin työnteko päällimmäisenä.. ;)

Miltähän lääkäriltä mä voisin sitä lentämisasiaa kysyä, kun neuvolasta vaan kehotti soittamaan sairaalaan tai lapsettomuusklinikalle... En nyt oikein tiedä mihin numeroon siellä sairaalassakaan soittaisin ja lapsettomuusklinikka on kesätauolla... Voi hemmetti, kun en tajunnut tätä aiemmin selvittää! Hotellitkin on varattu, osaa ei ole veloitettu, mutta aika pian ne pitäis perua jos sen meinaa tehdä! :eek:
 
No nyt löysin tietoa tuosta säteilystä, kun mun gyne puhui jostain kosmisesta säteilystä.
Oli siis aivan turhaa pelottelua koko juttu.

http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/ymparisto/fi_FI/ymparisto17/

Tämä löytyi vielä:

http://www.finavia.fi/finavia_tiedote?id=5940
 
Tässä on kanssa asiallista tietoa matkustamisesta raskaudenaikana:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2003/4_2003/matkailla_voi_raskaanakin/

Lentämisestä sanottiin tuossa:

Lentäminen
Erityisongelma on lentämisen mahdollinen synnytyksen käynnistymistä edistävä vaikutus raskauden loppuvaiheessa, minkä vuoksi lentoyhtiöt vaativat raskauden 28.-36. viikolta lähtien lääkärintodistuksen kansainvälisille lennoille haluavilta odottavilta äideiltä. Finnair sallii lentämisen lyhyillä lennoilla normaaliraskauden aikana 38. raskausviikkoon asti. Lennonaikaisesta matkustamon ilmanpaineen lievästä alenemisesta ei ole haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle.


Tuon mukaan siis ilmanpaineen aleneminen ei pitäisi olla myöskään mikään ongelma...
 
Huh mitä menoa Tiitillä!! Mua tietenkin kiinnostaa, että millainen anestesia sulla oli? Oliko mitään puhetta, että millä nukutettiin?

Ennille pikainen kommentti noihin äitiyspakkauksiin suoraan Kelan sivuilta:

Jos perhe saa samalla kertaa useampia lapsia, äitiysavustusta korotetaan niin, että toisesta lapsesta saa kaksi, kolmannesta kolme jne. äitiysavustusta. Kaksosista saa siis yhteensä kolme pakkausta tai 420 euroa (ensimmäisestä lapsesta 140 euroa ja toisesta 2 x 140 euroa). Kolmosille äitiysavustus on kuusi äitiyspakkausta tai 840 euroa (140 euroa + 2 x 140 euroa + 3 x 140 euroa). Monikkoperhe voi itse valita, minkälaisen äitiyspakkausten ja rahan yhdistelmän se valitsee.
 
hei,

lento asiaa, kaveri teko lentoemon hommia ihan alkuraskaudesta alkaen ja ja ahtautu vielä viimeisilläänkin joillekkin lennoille. tais vika lento olla pariviikkoa ennen laskettua aikaa. Oli kiireinen tuuraus keikka, tosin vaan tukholmalennolla.
Muutenkin se mimmi oli kova menijä synnytyspäivään asti, silloinkaan ei olis meinannu malttaa jättää lenkkiä menemättä.
Mun sisko lensi suomeen synnyttämään granilta ja se tais olla viikolla 35 tai 34.

huomena on ultra ja samalla ne verikokeet seerumiseulontaan. Ultrassa nyt yrittävät katsoa mistä tiputtelu johtuu. Tokkopa täällä mitään tolkkua saavat, yritän mankua lähetteen tayssiin. En ihan luota tämän kylän puoskareihin :| ei ole viel vakuuttanut mua toimillaan.
tiitille voimia toipumiseen. ja muillekkin onnellista odotusta.

moip
 
pikaiset kuulumiset ultrasta,

viuhtilla kaikki ok, vauhtia oli taas sen verran että mittoja ei saatu kunnolla, hätäinen mitta kun viuhti oli kyyryssä 72,1mm suorana olis enemmän.
Onneksi heltis lähete tayssiin ja huomena pääsee varaamaan sinne ajan, helppottaa kun pääsee osaaviin käsiin, saa oikeat mitat ja varmasti asian osaavaa lääkäripalvelua.

aurinkoista päivää kaikille
 
Hei ystävät rakkaat.
Nyt joudun teille kertomaan surulliset uutiset. Menin taas viime torstaina sairaalaan vuodon takia ja kaikki oli vielä hyvin. Minut otettiin kuitenkin sairaalaan sisään. Perjantaina oli toisen pienen rakkaan sydän kuitenkin pysähtynyt. Supistukset ja oksentelu alkoivat. Vielä odoteltiin ja toivottiin ettei se toinen veisi toista. Sunnuntai illalla toiselle rukoillessani sain varman aavistuksen että toinenkin pikkuinen on lähtenyt taivaanisän luokse ja kaikki oli kuitenkin hyvin.
Maanantaina ei ollut enää elonmerkkejä ja aloitettiin tyhjennys. Annettiin pillerit, jotka aloittivat supistukset. Kipu oli jotain kamalaa, mutta onneksi kätilö auttoi minua kipupiikeillä ja lämpimillä kaurapusseilla. Neljän tunnin päästä olin synnyttänyt ne pienet pojat.
Oli kuvitellut ettei tässä vaiheessa olisi mitään ihmismuotoon liittyvää havaittavissa.
Näin kuitenkin pienen pienet varpaat ja he näyttivät aivan pieniltä vauvoilta.
Tyhjennyksen jälkeen menin kaavintaan, jonka jälkeen huilasin sairaalassa seuraavaan päivään saakka.
Eilen illalla sateen alkaessa tunsin kuin minulle olisi puhuttu yläkerrasta ja sanottu, että kaikki on hyvin.
Nukuin kullan kainalossa kotona viime yön ja nyt on jo parempi olla.
Tänään aloitan painonvartijat ja pääsen taas kohta liikkumaan niinkuin ennen.
Syksyn kesäloman suunnittelut on aloitettu ja jatkosta emme ole vielä täysin varmoja. Saattaa olla että käytämme pakkasesta alkiot pois, mutta jos siihen päädymme niin siirrämme vain yhden.
Varmoja olemme adoptiosta, mutta nyt nautimme yhteisistä hetkistä ja siitä että pääsemme taas liikkumaan joka paikkaan.
Ai niin kätilö kysyi, soitanko mieheni tueksi synnytyksen ajaksi, mutta en halunnut hänen näkevän minun kärsivän, kun ei kuitenkaan siitä mitään elävää synny.

Kuukauden päästä on jälkitarkastus, johon mennessä on ruuminavaus raportit jo tulleet ja keskenmenon syyt toivottavasti selvinneet.

Suuri kiitos teille kaikille tuesta ja toivon kaikille kaikkea hyvää.
Onnellisia odotuksen hetkiä, nauttikaa niistä :heart:
Halaus kaikille :hug:

Marli
keskenmeno rv.13 :saint: :saint:
 
Kiva, että tiltaltti sait hyviä ultrakuulumisia ja viuhti voi hienosti! Nyt vielä kun mitat varmistuu taysissa, saat rauhan ja pääset nauttimaan hieman levollisemmin mielin.

Enni, varmasti lentämisestä ei ole mitään vaaraa. Kiellettyähä se olisi, jos näin olisi. Ymmärrän silti pelon ja huolen, enkä itse nyt enää tässä vaiheessa varaisi matkaa, jossa lentää pitää, mutten myöskään peruisi jo aiemmin varattua reissua. Toisaalta hirmuinen matkakuume, tahtoisi jonnekin rannalle köllöttelemään :p
Ja vielä tuohon miehen ja omaan mielialavaihteluun. Mulla ihan sama juttu, että normaali hyvin ailahtelevainen mielenlaatuni on raskauden myötä tasaantunut selvästi. Luulenpa, että osasyy ailahteluihini oli nimenomaan lapsettomuus ja suru siitä. Toisaalta olen ollut aina sitä ennenkin melkoinen hormonipeikko. Joo, ja mua myös ärsyttää välillä miehen meuhkaaminen - tekisi mieli kysyä, oletko sinä ehkä raskaana, kun noin hermoheikko olet..mutta olen jättänyt kysymättä ihan vain sovun nimissä.

Raitis sulle vastailikin jo noista avustuksista - meillä jo ekalla nauvolakäynnillä selvitettiin nämä asiat, vaikka tosin aika paljon meni silloin ohi, kun tuntui vielä niin kaukaiselta. Jos noista pakkauksista ottaa kaksi tavarana ja yhden rahana, saa siitä 140? muihin hankintoihin (mikä riittääkin ruhtinaallisesti kun kaikkea saa ostaa tuplamäärä :LOL: ).

Annuli, sulta on pitänyt kysyä, onko miehen lapsi kovin innoissaan tulevasta sisaruksestaan? Meillä miehen tyttö on mennyt aika sekaisin ja on niin onnellinen kun hänestä tulee isosisko. Koulukin alkaa syksyllä ja muutenkin vähän isompaa tyttöä ollaan. Toki realieetit voivat sitten hypähtää silmille, kun vielä kaksi naperoa viemässä isin ja mun huomiota. Tähän asti kun viikonloput ja yhteiset lomat ovat olleet aika sellaista laatuaikaa hänen kanssaan, paljon ollaan yhdessä touhuttu ja leikitty. Mutta hyvässä iässä tuo kuitenkin jo alkaa olla ja ymmärtää asioita.

Mukavaa päivää! Saisi se aurinko tulla esiin epämääräisen sumupilven takaa.
 
Voi Marli :'( :'( :'( Itken täällä ihan vuolaana ja niin pahoillani puolestanne. Voi luoja miten julmaa..en osaa sanoa nyt mitään. Voimia sinulle rakas ystävä - en pysty edes kuvittelemaan miltä sinusta tuntuu :'( :'( :'(
 

Yhteistyössä