LAPSETTOMUUSPUOLEN ODOTTAJAT

Ai täällä oli tällainenkin pino! Aloitin uuden syksyllä lapsettomuushoidoista plussaavat pinon ja ihmettelin kun ei ole käynyt flaksi... lisäksi kirjoittelen tuolla yli 35-vuotiaiden palstalla. Olen siis uusi kasvo täällä. Elämäni ensimmäinen plussa tuli ja nyt on ilmeisesti sitten 4 rv + 6 meneillään. 1. IVF:n 2. PAS antoi plussan ja nyt sitten jännittelen miten tässä päästään eteenpäin. 40% keskenmenotodennäköisyys vähän hirvittää iän vuoksi. Vointi on mainio, ei muita oireita paitsi nälkä koko ajan. Syöty on mutta yritän pitää rajaa etten ahmi liikaa!

Saara ja Inkku
 
Tervetuloa uudet minunkin puolesta... Hiljaista on... tulee itsekin sorruttua siihen, että käy vain lukaisemassa mitä muille kuuluu. Kai sitä ei sitten itselle niin paljon tapahdu, että olisi kirjoittamiseen asti asiaa...

Olen edelleen sairaslomalla. Maanantaina kävin äippäpolilla ja lääkäri jatkoi neljällä viikolla, jolloin taas kontrollikäynti. Olin täysin orientoitunut jo meneen takaisin töihin, joten tää tuli vähän yllätyksenä. No, joudun minä siellä kuitenkin välillä käymään, koska sijaista ei vielä ole palkattu ja tietyt asiat on vaan pakko hoitaa...

Tuntuuko teillä muilla alamahassa jotain kipuilua? Varsinkin kun kyykistelee tai taipuu eteenpäin ja nousee ylös. Kai se kuuluu asiaan, en tiedä... Lisäksi on alkanut varsinkin öiseen aikaan sormet puutumaan. Omituista pistelyä ja tuntuu, että sormet on myös päivällä jotenkin jäykät ja hieman kipeät ja niissä on koko ajan se puutumisen tunne. Hiuksia pestessäkin tuntee, kuinka sormenpäitä pistelee.. Mistähän moinen johtuu vai onkohan mulla sitten niskat ja hartiat niin jumissa, että johtuis sieltä...?

Milloinkahan Sannasta kuullaan...? :wave:

Sienna 25+2
 
SaaraX oli eilen avannut toisen pinon syksyn hoitojen plussaajille ja siellä tuntuu olevan alkutaipaleella olevia enemmän, joten taidan mennä mukaan. Tässä pinossa porukka on niin paljon pidemmällä, että asia on toisenlaista. Hyviä vointeja teille pidemmällä olevat.
lutuliini 4+6
 
ilmoitellaan tännekin vaikken niin aktiivisesti ole täällä kirjoitellut kun enempi olen tuolla marrasmammoissa ollut. viikko sitten21.10 sunnuntaina pieni prinssi syntyi meille paino3300g ja pituutta 49cm. perjantaina kotiuduttiin ja nyt sit opetellaan tätä vauva arkea.
petriina ja "oskari" poika
 
Hei , Tulen tänne pinoon välillä kurkkimaan. Olen enemmän kirjoitellut kesäkuun hoitojen pinossa.
Lähinnä silmiin pisti tuo Siennan sormien puutumisvaiva. Minulla on ollut nyt parin viikon ajan vastaavanlaista. Pahentunut hieman. Ensin öisin ja nyt myös päivisin. Tiistaina ultra ja lääkäri äitipolilla naistenklinikalla joten ajattelin kysyä asiaa sieltä. Kerron sitten jos jotain selitystä löytyy.
Samalla haluan onnitella isosti kaikkia jo synnyttäneitä ja toivon todella ihania hetkiä teille pikku prinssien ja prinsessoiden kanssa! :flower:

Roosa ja kaksospojat 24+1
 
Keiju07
Tyttö syntyi rv 40+1 eli keskiviikkona 24.10! Mittaa pikkuisella 3040 g ja 48 cm.

Pääsin sittenkin lähtemään tuon vuorokauden jatkuneen eikös jookos -pohdiskelun jälkeen Kättärille, kun supparit rupesivat tulemaan 3-5 min tiheydellä. Yöllä kotona vietin aikaa suihkussa ja Kättärillä oltiin yhdeltä yöllä. Masentavaa oli, että siinä vaiheessa olin vasta sentin auki, mutta koska ei ollut ruuhkaa, niin saatiin jäädä ja päästiin suoraan synnytyssaliin Haikaranpesään. Siinä sitten otettiin käyrää ja kulutettiin aikaa suihkussa, jyväpussia hyödyntäen, selkää hieroen jne. Aika hitaasti tuntui etenevän, aamulla olin kahdeksan aikaan auki vasta kaksi senttiä. Kivunlievitystä ei tässä vaiheessa vielä edes ehdotettu, jotta jotain jäisi myöhempäänkin tarpeeseen. Siinä aamulla supparit sitten hiipuivat, mutta en saanut unta. Oksentelin noin tunnin välein ja taas istuin suihkussa. Yhdentoista aikaan kätilö totesi, että mun pitäisi saada todellakin nukutuksi, jotta jaksaisin koitoksen loppuun asti. Kokeiltiin kipupiikkejä (Tramalin ja Petidin), joista kumpikaan ei valitettavasti auttanut supistuksiin. Supistukset kuitenkin tihenivät ja kätilö teki päätöksen kalvojen puhkaisusta klo 14 tilanteen jouduttamiseksi. Lapsivettä tuli ihan älytön määrä ja sainkin heti ilokaasun pyytämättä käteen, koska arvelivat, että nyt alkaa tapahtua. No niin alkoikin. Älyttömän kipeitä ja tiheitä supistuksia; nyt ymmärsin, miksi aiemmin ei oltu mitään lääkkeellistä kivunlievitystä vielä tarjottu. Sanottiin, että saisin epiduraalin aikaisintaan kolmen maissa, jotta ei tulisi liian pian kipupiikkien jälkeen. Siinä sitten hengittelin kaasua ja annoin kivun viedä. Aika lyhyen ajan kuluttua alkoi yhtäkkiä ponnistuttamaan kesken supistuksen. Sanoin miehelle, että paina sitä nappia. Kätilö tuli paikalle, mutta ei oikein uskonut, sanoi, ettei tarvitse taistella ponnistamisen tunnetta vastaan. Vasta kun toistamiseen sanoin, että ponnistuttaa ihan älyttömästi, kätilö teki sisätutkimuksen ja totesi, että täällähän ollaan ihan auki. Eli avauduin siis reilussa tunnissa 3 sentistä kymmeneen. Minä tässä vaiheessa aloin pyytämään epiduraalia :whistle: , johon kätilö naurahti, että aika myöhäistä on, nyt pitää alkaa oikeasti ponnistamaan. Vartin puskemisen jälkeen syntyi 9 pisteen tyttö, joka alkoi heti itkemään. Ponnistaminen oli loppujen lopuksi suhteellisen helppoa, meni nopeasti ohi, kun voimakkaat supistukset auttoivat. Sain muutaman tikin häpyhuuliin ja muutenkin voin heti tosi hyvin.

Eli tosi kivasti meni minulla tuo synnytys. Vaikka alku olikin hidasta ja oksentelu tuskastuttavaa, niin tuo loppu meni niin nopesti, että jäi tosi positiivinen mieli synnytyksestä. Kätilöt olivat kaikki todella mukavia persoonia; kolme kertaa kerkesi tosiaan työvuorokin vaihtua synnytyksen aikana.

No tuossapa tota stooria nyt kerrakseen. Tuli varmaan romaani :D .

Onnea myös petriinalle! Ja tervetuloa kaikille uusille!

Keiju ja tyttö 5 päivän iässä :heart:
 
Heissan vaan kaikille pitkästä aikaa.

Neiti syntyi 23.10 klo 9.13. Painoa syntymä hetkellä oli 2720g ja pituutta NOIN 46cm. Kätilö ei oikeen saanut mitattua, kun vauva oli niin kippurassa.. Hetkeksi vauva meni lämpökaappiin lämmittelemään kun mua parsittiin kokoon.

Istukka vähän hajos ja joutuivat sitä pikkasen rönkkimään ja sain pussin verta. Kätilö, nukutuslääkäri ja lääkäri olivat kaikki eri mieltä vuodon määrästä. Kätilön mielestä 700ml, lääkärin 1500ml ja nukutuslääkärin 1700ml että ota sitte tostaki selvää :D

Tehtiin pystyviilto vanhan arven takia ja tikit sain pois maanantaina enne ku lähdetiin kotiin.

Vauva oli pari ekaa pvää uninen ja kellertävä, mut ei joutunut silti kaappiin.. Siitä hän sitte pikku hiljaa alko reipastuu ja syömään, mut paino laski 2480g sunnuntaihin mennessä..

Maito nousi vasta la kunnolla ja ihmettelen suunnattomasti, miksi ei annettu vauvalle ruokaa pullosta riittävästä, muiden vauvat kyllä sai, mutta hän ei. Outoa.. Noh, su alkoin neiti syömään kunnolla ja ma oliki paino sitte noussu 2538grammaan ja päästiin kotiin.

Eka yö kotona vähän jännitti, et miten menee. Ei suostunu vauva nukkuu omassa sängyssä ja lopulta otin viereen ja meni hyvin yö. Aina välillä syötiin ja sit taas nukuttiin.

Huomenna mennään neuvolaan välipunnitukseen, et nähdään että paino varmasti alkanu nousee, mut tolla syönnillä ei pitäsi olla mitään epäselvyyksiä. Neiti vetää 2-3h välein kunnon satsit ruokaa. Ja on myös hirmu kiltti, ei turhia huutele, harvemmin huutaa edes. Örisee jne ja on tosi virkee kyllä mut hän on kiltti tyttö eikä viitsi huutaa =)

Teidän juttujanne en vielä ehtinyt lukemaan, ajattelin nyt tulla kertomaan kuulumisia, kun neiti nukkuu ja itselläkin on jo virkeempi olo.

Sanna ja Nipsu-neiti 7pvä :heart:
 
Tervetuloa uudet! Ja iiiiisot onnittelut plussaamisista ja vauvoista! :heart: Täällä on ehtinyt tapahtua vaikka mitä minun poissaollessani.. On palstailut jäänyt hieman vähemmälle ja sitä mukaa myös karsiutunut aktiivinen oleminen siellä sun täällä =)

Meillä vauva-arki sujuu vallan mainiosti.. Mutta tuntuu vähän hömelöltä tähän ketjuun kirjoitella aiheesta. Olisiko toisaalla vientiä? Synnyttäneisiin tms. pino hoidoista vauvansa saaneille? Voisi sitten tästä siirtyä sinne vai kuinka?

Päivittelen listan tällä reissulla :D

pietu- ja poika 2½kk :heart:
 
Keiju07
Onnittelut Sannalle! :flower:

Meidän neiti oli syntyessään tosi pikkuinen, 3040 g. Hurjalta kuulostaa siis Nipsu-neidin pienuus. Siis, olihan tuo tietenkin arvattavissa, että pieni tapaus noilla viikoilla tulee, mutta vaikea kuvitella. Tuo omakin tuntuu ihan rääpäleeltä eikä oikein mitkään vaatteet vielä istu. Teltan kokoisia ovat suurin osa. :heart:

 
Nyt on sitten pienipäinen ihana tyttövauvani jo täällä kotona perhettään ilostuttamassa. Tytön mitat 2790g, 47cm ja nuppi 32cm.
Synnytys siis rv 39+3 (22.10) ja itsestään lähti supistusten myötä käyntiin. Synnytyksen kesto 7h 45 min, josta ponnistusvaihe kokonaista 2 min. Eikä pahoja traumoja jäänyt. Miellyttävämpää oli synnytys kuin raskaus. :) Tosin olisi kivaa jo vihdoin päästä istumaan. :) Muuten vauva ja äiti voivat oikein hyvin. =)
 
Keiju07
Onnittelut Nasulle tälläkin puolella, juuri laitoin onnitteluja sinulle myös lokakuisissa! Kiva kuulla, että teilläkin on kaikki hyvin.
En nyt muista, millainen hoitotausta sinulla oli; omalla kohdallani pohdin, josko siinä olisikin jotain paikkansa pitävyyttä, että ivf-vauvat syntyvät keskimäärin pienempinä. Meidän neiti oli syntyessään vain 48 cm ja 3040 g, vaikka itse olen ollut neljä senttiä pidempi ja jonkin verran painavampi, myös mies on ollut huomattavasti isompi vauva. Ja pitkiä ihmisiä ollaan edelleenkin...

Sannalle piti vielä kirjoittaa, että liity ihmeessä Vauvat 0-12 kk puolella lokavauvoihin. Siellä kirjoittelee joukko äitejä, jotka olivat jo mukana lokamassuissa, mutta mukaan sopii varmasti.

Pietu ehdotteli omaa palstaa meille lapsellisille lapsettomille. Itse en tiedä, riittääkö aika ja kirjoitusinto kovin moneen pinoon. Toisaalta olisi kiva jakaa kokemuksia ihmisten kanssa, joilla on samanlainen tausta. Tosin tuolla lokavauvoissakin on muutama äiti, joilla on hoitotaustaa...

Mutta ei siellä tule pohdittua sellaisia asioita, joita on nyt tässä tullut mieleen. Esim. mitä aiotte tehdä ehkäisyn kanssa, kun se on ajankohtaista? Itse mietin, että jätänkö kokonaan väliin ja otan sen riskin, että voin olla hyvinkin pian uudestaan raskaana, jos luonto suo. Tuntuisi tympeältä käyttää ehkäisyä, kun on ollut vaikeuksia tulla raskaaksi... No joo, siinä siis vain yksi esimerkki aiheista, joita "tavalliset äidit" eivät välttämättä joudu kauheasti pohdiskelemaan.

Keiju ja peikkotyttäreni 11 päivää :heart:
 
ONNEA uusille vauvoille ja vanhemmille! :flower: :flower:
Pietu, Keiju07 ja kumppanit
Perustin jo jokinaika sitten vauvat 0-12kk palstalle pinon "Lapselliset lapsettomat". Pino on ollut hiljainen, mutta lisää eloa sinne vaan nyt!

Terkuin Anni ja tyttö 4kk :heart: :heart:
 
Hirmuisesti onnea kaikille "poksahtaneille"! :flower:

On se varmaan ihanaa, kun on odotusurakka jo ohi. Olen tässä ajatellut, kun oli jo niin vaikeaa tulla raskaaksi ja mulla ainakin on ollut vielä vaikeampaa olla raskaana, että millainenhan se synnytys sitten on....?

Taas perjantai-lauantain makasin sängyssä, kamala päänsärky, oksentelua koko ajan ja verenpaineet luokkaa 150-160/90-99. Onneksi alkoi noi paineet laskemaan sunnuntaina ja taas hengissä ollaan. Varmaankin liiaksi mietin työasioita, tänään sain viimein sijaisen ja kävin neuvomassa häntä alkuun. Tosin pitää vielä jonkin kerran käydä, vaikka sairauslomalla olenkin. Huomenna ois neuvolassakäynti, toivottavasti ois vielä pissa kuitenkin puhdas, ettei ala raskausmyrkytystä pukkaaman....

Roosa70: saitko selvyyttä tuohon sormien puutumiseen? Mitä olen netistä löytänyt tietoa ja serkultani (sairaanhoitaja) niin liittyy siihen rannekanavan hermoon, joka jää jotenkin pinteeseen kun turvotusta tulee. Ois vaan kiva tietää, voiko sille tehdä jotain vai pisteleekö sormissa nyt koko loppuajan...

Sienna rv 26+5
 
Sienna74:

Mulla oli hermopinne oikeassa kädessä ja valitettavasti kesti koko loppuraskauden. Sain fysioterapialähetteen, hieronnasta oli vähän apua mutta hyvin vähän. Eipä siihen oikein auttanut kuin ravistelu ja liikuttelu, eikä sekään paljon.
Todella kiusallinen vaiva etenkin öisin. Johtuu turvotuksesta joka painaa tavallisesti rannekanavan umpeen (joskus kyynerhermon) ja siitä seuraa hermosärkyä.
Lohduttavaa on se että loppui sitten kun lapsi oli syntynyt. Joskushan vaiva voi jäädä pysyväksi, jolloin ahtaita kanavia voidaan leikata.
Toivotaan että menisi ohitse sinulta pian.
 
Keijulle oikein paljon onnea :flower: :heart:

Mä kävin tänään tonne lapsettomat lapselliset ketjuun kirjoittaa ja kun saan aikaseks niin voisin sinne lokakuisiinkiin kirjoitella, tosin ehkä toi oma marrasmasu-pino on kuitenki tutumpi ja tulee sellanen tonne synytyneet puolellekin tehtyy ja sinne kirjoiteltuu kun on tuttuja immeiset siellä.

Neidin kanssa on menny hyvin, alkaa tahtoa ja ääntä löytyy. Syön usein ja kasvaa kovaa vauhtia. Parissa välipunnituksessa ollaan oltu ja viime pe oli painoa jo 2700g eli 20g vähemmän ku sytymäpaino et kyl se siittä sitte. Pullosta joutuu välillä antaa lisää kun ei vaan kerkee maito nousee sitä tahtii ku neiti välillä söis..

On hän vaan niin ihana ja suloinen, vaikka välillä ei heti tiedäkään mistä hirvee kiukku johtuu.

Sanna ja neiti 2 vkoa
 
Sienna, anteeksi kun vastaus kesti. Olen saanut saman vastauksen kuin Anni tuohon sormien puutumiseen. Itselläni vaiva on vain pahentunut. En huomaa näkyvää turvotusta käsissä, mutta ilm. sitä sitten on.
Ainoa lohtu siis on että vaiva toivottavasti katoaa synnytyksen jälkeen :)
Roosa ja pojat 25+3
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna-78:
[
Mä kävin tänään tonne lapsettomat lapselliset ketjuun kirjoittaa ja kun saan aikaseks niin voisin sinne lokakuisiinkiin kirjoitella, tosin ehkä toi oma marrasmasu-pino on kuitenki tutumpi ja tulee sellanen tonne synytyneet puolellekin tehtyy ja sinne kirjoiteltuu kun on tuttuja immeiset siellä.
Joo, no toihan on tietenkin paras vaihtoehto, jos olet jo marrasmasuihin kirjoitellut. Siellä kuitenkin tuttuja mammoja. Kohdataan siis jatkossa täällä tai Annin perustamassa pinossa. Täytyy itsekin käydä siellä kirjautumassa.

 
Keiju07 Joo onhan se kivempi "tuttujen" kanssa kirjoitella niin tehtiin tonne vauvat 0-12kk niin marraskuisille oma pino. Tosin hiljaista siellä vielä, muutamille syntyny vauva lokakuussa mut kyl se suurimmalla osalla se synnytys on vasta nyt marraskuussa.

Kauheen äkkii menny kyl aika. Musta me just vasta alettiin IVF ja nyt onki jo toi vauva tossa tuhisemassa.

Mut jospa aamupalaa söis kun neiti nukkuu.
 
Olipas työn ja tuskan takana löytää tämä pino.

Arvelin ilmoitella, etten enää mahda päivittää tuota listaa. Nytkin pääsi unohtumaan ihan totaalisesti. Oisko joku halukas jatkamaan? Mikäli on niin etusivun listan voi kopioida ja aloittaa uuden pinon kokonaan. En pane pahakseni.

Katsotaan, jos minä ehdin johonkin suuntaan kirjoittelemaan. Omassa foorumissa on jo aika paljon työtä =)
 

Yhteistyössä