Lapsi ei ole KTL: n tai neuvolan omaisuutta!

Pitää ensin korostaa sitä, että en arvostele kenenkään ratkaisuja rokotusten suhteen. Mutta ihmettelen sitä, kun aika ajoin täällä käydään kiivasta keskusteluja rokotuksien puolesta ja niitä vastaan. Rokotusten antamisesta/antamatta jättämisestä tai niiden antamisen aikataulusta ei koskaan saa päättää kukaan muu kuin lapsen vanhemmat, ei KTL tai neuvolatädit.

Meillä ei annettu calmetointia ja ensimmäinen rokotus vasta 8 kk: n iässä, seuraava taas 1,5 -v. Ja MPR: ää ei anneta todellakaan lainkaan. Tämän ohjelman olemme mieheni kanssa itse päättäneet (kirjallisuuteen tutustuttuamme) ja olemme sen synnärillä ja neuvolassa ilmoittaneet. Meiltä on yritetty penätä perusteluja tms, mutta tiedämme oikeutemme emmekä ole tästä kenellekään tilivelvollisia. Minusta asian voi siis päättää ihan rauhassa asiaan tutustuttuaan ja toimia sen mukaisesti. Neuvola voi vain ja ainoastaan kunnioittaa vanhempien päätöstä.
 
kaura
Liinu: minusta tuo on erittäin fiksua. Tottahan sitä saa itse päättää mitä antaa rokottaa ja milloin, varsinkin kun on asiaan tutustunut ja ottanut selvää.
Itse en anna rokottaa ollenkaan, mutta mielestäni se on vain ja ainoastaan minun ja mieheni päätös. Jokainen päättää itse. On ikävää, että saa nälvintää osakseen, jos päättää jotain muuta mitä neuvola määrää tehtäväksi.
 
Uskomatonta
Liinu: onko sinun mielestä oikein päättää lapsen puolesta, että rokotetaanko vai ei, ja sitten kenties jonkun kamalan taudin saatuaan vammautuu kun ette ole rokottaneet?? Tai naisen odottaessa lasta hän sairastuu vihurirokkoon ja sikiö vammautuu todella pahasti kun raskaana oleva nainen ei ole saanut rokotusta??? Kyllä minä olisin ainakin omille vanhemmilleni ollut todella vihainen jos minua ei olsi rokotettu!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 00:28 Uskomatonta kirjoitti:
Liinu: onko sinun mielestä oikein päättää lapsen puolesta, että rokotetaanko vai ei, ja sitten kenties jonkun kamalan taudin saatuaan vammautuu kun ette ole rokottaneet?? Tai naisen odottaessa lasta hän sairastuu vihurirokkoon ja sikiö vammautuu todella pahasti kun raskaana oleva nainen ei ole saanut rokotusta??? Kyllä minä olisin ainakin omille vanhemmilleni ollut todella vihainen jos minua ei olsi rokotettu!
Otapa sinäkin asioista selvää ennen kuin kommentoit.

Meillä onneksi neuvolatäti alkuhämmennyksen jälkeen kuitenkin totesi vain, että vanhemmathan sen päättää ja sanoi, että jos tulen toisiin aatoksiin niin rokottaa voi myöhemminkin. Näillä näkyminen en ole tulossa :) :flower:
 
voisitko itse perustella sen asian, että jos poikasi sairastuu sikotautiin niin mikä kumma rokottamattomuudessa pelastaa hänen lapsentekokyynsä???? Tai tyttäresi rakaana ollessan sairastaa vihururokon, tuurilla ja pyhällähengelläkö hänen lapsensa ei kuuroudu???
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2006 klo 10:56 niin kirjoitti:
voisitko itse perustella sen asian, että jos poikasi sairastuu sikotautiin niin mikä kumma rokottamattomuudessa pelastaa hänen lapsentekokyynsä???? Tai tyttäresi rakaana ollessan sairastaa vihururokon, tuurilla ja pyhällähengelläkö hänen lapsensa ei kuuroudu???
Ensinnäkin, sikotauti ei aiheuta lapsettomuutta. Sen jälkitautina VOI tulla kivestulehdus, joka hoitamattomana voi aiheuttaa lapsettomuutta. Epäilen, että nykyaikana tuo kivestulehdus tulisi hoidettua.

Lisäksi; tyttö voisi halutessaan ottaa vihurirokko-rokotteen erikseen, aikuisena jopa, jos epäilee saavansa sen juuri raskausaikana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2006 klo 10:56 niin kirjoitti:
voisitko itse perustella sen asian, että jos poikasi sairastuu sikotautiin niin mikä kumma rokottamattomuudessa pelastaa hänen lapsentekokyynsä???? Tai tyttäresi rakaana ollessan sairastaa vihururokon, tuurilla ja pyhällähengelläkö hänen lapsensa ei kuuroudu???
Mun isäni sairastui armeijassa ollessaan sikotautiin rokotteesta ja sai kivestulehduksen. Hän sai silti loppujen lopuksi kaksi lasta. :) Ei siitä aina tule hedelmättömyyttä.

Nuo tärkeät rokotteet voi jokainen käydä ottamassa sitten aikuisena, jos katsoo tarpeelliseksi.
 
kaura
uskomatonta: Eikö sekin ole lapsen puolesta päättämistä, jos rokotuttaa omat lapsensa. Jos ei rokota, jättää lapselleen mahdollisuuden aikanaan päättää itse ottaako rokotteet vai ei. Vauva kun ei vielä osaa itse päättää.. Lasta koskevat päätökset kuuluvat aika kauan vanhemmille. Mihinköhän tämä maailma menisi, jos esim. kaikki uhmaikäiset lapset saisivat päättää itse mitä haluavat.
Riskit on myös rokotteissa, myös rokotteesta voi saada itse taudin, kuten vieras edellä kirjoittaa. Mitä sitten sanot lapsellesi, jos hän vammautuu rokotteesta?
 
Mulle tulee mieleen vain yksi kysymys...

MPR sisältää kolme eri rokotetta. Kysynkin MIKSI!?! pitää tyttö rokottaa sikotautia vastaan???? (itse olen moisen potenut) Ja miksi puolestaan poika vihurirokkoa?????

Ja jos nyt sitten vain laumaimmuniteetin takia pitää rokottaa, niin eikö olis järkevämpää sitten tehdä kahta eri rokotetta toista tytöille ja toista pojille.

Siis kaikista parashan olisi rokottaa kaikki rokotteet erikseen, eikä ympätä kaikkea yhteen.

Jos yhtään ajattelee pikkulasta ja hänen immuniteettiään, niin voi vaan kuvitella minkälaiseen stressitilaan hän joutuu, kun kolme pöpöä iskee yhtäaikaa. Onko ihme, että tulee kaikenlaisia haittavaikutuksia?

Mutta yhteiskuntahan haluaa "säästää" ja lääkeyhtiöt haluavat tehdä voittoa. Siksi suomessakin joutuu itse kustantamaan jos haluaa rokotukset erikseen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Onneksi teitä ei ole kovin paljon kuitenkaan. Häviää se viimeinenkin laumsuoja muuten ja ensimmäisenä teidän lapsethan siitä sitten kärsivät.
Ei ole MITÄÄN todisteita siitä, että epidemiatilanteissa VAIN ROKOTTAMATTOMAT lapset saavat tartunnan. Tutkipa asiaa, törmäät tähän tosiasiaan.
 
Lpm
Samaan olen törmännyt rokotusasioista lukiessani kuin sandriina. Tartunnat menevät aikalailla fifty-fifty, joskus rokotettujen, joskus rokotettujen eduksi, mutta erot ovat olemattomia. Niin että rokottamattomat eivät sairastu sen suuremmalla todennäköisyydellä johonkin tautiin kuin rokotetutkaan. Sen sijaan säästyvät haittavaikutuksilta ja yleiselta immuniteetin heikkenemiseltä.

Huvittavaa seurata tuon iänikuisen selityksen toistumista, että entä jos poika saa sikotaudin niin tulee hedelmättömäksi. Eihän sikotauti hedelmättömyyttä aiheuta, kuten ylläkin todetaan. On rokotusten puolustajien puolustelut todella hakusessa, kun eivät tämän vertaa tiedä!
 
Mahtaakohan aiheen aloittaja nähdä tätä..
Mitkä olivat syyt rokotteiden antamiseen 8kk iässä? Meillä vauva nyt 5kk, ja emme vielä ole halunneet rokottaa.
Tietääkö kukaan muuten mikä tehdas valmistaa rokotteet? Ois kiva tietää saako rokotteita yksittäin/pienemmissä erissä.
 
Yleensä kaikissa julkaisuissa pyydetään kääntymään rokotusasioissa neuvolan puoleen. No itse halusin tietää, mitä tauteja vastaan nuo ekat rokotukset oli. Terkka vastasi "ööh nyt en muista, pitääpä tarkistaa siitä etiketistä". Tuli kyllä karmea fiilis, kun senhän se pitäisi tietää. Pojulle on nyt annettu ohjeistuksen mukaiset + yksi influenssarokotus, mutta vahvistusrokotus jäi ottamatta. Ekasta rokotteesta nousi kuume ja poika oli pahoinvoiva muutaman päivän. Lääkäri tokaisi, ettei voi johtua rokotteesa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vadelma71:
Yleensä kaikissa julkaisuissa pyydetään kääntymään rokotusasioissa neuvolan puoleen. No itse halusin tietää, mitä tauteja vastaan nuo ekat rokotukset oli. Terkka vastasi "ööh nyt en muista, pitääpä tarkistaa siitä etiketistä". Tuli kyllä karmea fiilis, kun senhän se pitäisi tietää. Pojulle on nyt annettu ohjeistuksen mukaiset + yksi influenssarokotus, mutta vahvistusrokotus jäi ottamatta. Ekasta rokotteesta nousi kuume ja poika oli pahoinvoiva muutaman päivän. Lääkäri tokaisi, ettei voi johtua rokotteesa.
ei paljonkaan tiedä,sen olen nähnyt vuosien varrella.Käy sivulla www.rokotusinfo.fi ,sieltä löytyy paljon tietoa.Voit myös tilata esitteen jossa kerrotaan mitä aineita rokotukset sisältävät,sitähän neuvolassa ei kerrota.Lääkärit vähättelevät haittavaikutuksa,sehän on selvää!
 
Rokotussuositukset tulevat lääkintöhallituksesta ja terv hoitajat neuvolassa toteuttavat annettuja ohjeita ( eivät siis esitä, eivätkä voi, omaa kantaansa)
Lääkärit eivät niinkään vähättele haittavaikutuksia vaan eivät uskalla ottaa niihin virallisesti kantaa.
Vanhempien pitää, siis pitää, käyttää omaa maalaisjärkeään ja päättää mihin kaikkiin rokotuksiin lapsensa vie. Oireita/ seurauksia voi tulla niin rokotuksista kuin sairastuessakin.
Itselläni neljä lasta on saanut vain ne perinteiset Polio- ja jäykkäkouristusrokotteet ja ovat ihan terveitä nuoria.
Nyt on yläasteella uudet " rokotustuulet" menossa eli sukupuolitauteja vastaan, mutta olemme nuorten kanssa päättäneet olla ottamatta niitä. Ihan liian usea nuori sairastui esim. Norjassa rokotusten haittavaikutuksiin, jotka olivat pahempia kuin esim Klämydia rokottamatta jääneelle.
Kukaan ei julkista tietoja siitä kuinka moni sairastuu ilman rokotteita ja kuinka moni rokotteilla??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unforgiven:
Alkuperäinen kirjoittaja Vadelma71:
Yleensä kaikissa julkaisuissa pyydetään kääntymään rokotusasioissa neuvolan puoleen. No itse halusin tietää, mitä tauteja vastaan nuo ekat rokotukset oli. Terkka vastasi "ööh nyt en muista, pitääpä tarkistaa siitä etiketistä". Tuli kyllä karmea fiilis, kun senhän se pitäisi tietää. Pojulle on nyt annettu ohjeistuksen mukaiset + yksi influenssarokotus, mutta vahvistusrokotus jäi ottamatta. Ekasta rokotteesta nousi kuume ja poika oli pahoinvoiva muutaman päivän. Lääkäri tokaisi, ettei voi johtua rokotteesa.
ei paljonkaan tiedä,sen olen nähnyt vuosien varrella.Käy sivulla www.rokotusinfo.fi ,sieltä löytyy paljon tietoa.Voit myös tilata esitteen jossa kerrotaan mitä aineita rokotukset sisältävät,sitähän neuvolassa ei kerrota.Lääkärit vähättelevät haittavaikutuksa,sehän on selvää!
Järkkyä ... :$ Siis ettei terkka ole tiennyt mitä lapsiin pistää :eek:
Lastenenuvolaharjottelun aikana miun ohjaaja laitto miut opettelemaan ulkoa mitä niissä rokotteissa on ja hyvä niin :D

Ja kommentti tuohon miksi yhdistelmärokotteet on kehitetty niin yksi syy ainakin on, että juuri ne haittavaikutukset saataisiin minimiin ;) Mitä vähemmän lapsia pistellään, sitä vähemmän haittavaikutuksia.

Muuhun keskusteluun totean vaan, että mie en kertakaikkiaan uskalla olla rokottamatta lastani :| Rotarokote on jo aloitettu, yksi annos saamatta. Vesirokkorokotetta harkitsen ja HPV- rokotteen otan aivan varmasti pojalleni murrosiässä, jos tutkimukset ovat osoittaneet sen myös pojille hyödylliseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unforgiven:
[
ei paljonkaan tiedä,sen olen nähnyt vuosien varrella.Käy sivulla www.rokotusinfo.fi ,sieltä löytyy paljon tietoa.Voit myös tilata esitteen jossa kerrotaan mitä aineita rokotukset sisältävät,sitähän neuvolassa ei kerrota.Lääkärit vähättelevät haittavaikutuksa,sehän on selvää!
Aikamoista sillisalaattia oli tuolla tieto. Todella kriittisesti pitää nuita lukea ja olla hyvä englannin kielen taitokin ymmärtääkseen tekstit, koska näytti olevan paljon linkkejä englannin kielisille sivuille. Erityisen epäilevästi suhtautuisin myös toimittajien, joilla ei lääketieteellistä koulutusta, kirjoittamiin juttuihin.
Varmaan sieltä löytyy ihan asiallistakin tietoa asioista, jos jaksaa kahlata pientä pränttiä... |O .. ehkä joskus jaksankin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vadelma71:
Yleensä kaikissa julkaisuissa pyydetään kääntymään rokotusasioissa neuvolan puoleen. No itse halusin tietää, mitä tauteja vastaan nuo ekat rokotukset oli. Terkka vastasi "ööh nyt en muista, pitääpä tarkistaa siitä etiketistä". Tuli kyllä karmea fiilis, kun senhän se pitäisi tietää. Pojulle on nyt annettu ohjeistuksen mukaiset + yksi influenssarokotus, mutta vahvistusrokotus jäi ottamatta. Ekasta rokotteesta nousi kuume ja poika oli pahoinvoiva muutaman päivän. Lääkäri tokaisi, ettei voi johtua rokotteesa.
Luepa tuolta " minkä ikäiselle ensimmäinen rokotus" siellä mainitaan mitä rokotteet sisältävät."TERVEELLISIÄ AINEITA VAI MITÄ" :( :(
 
Kehitysmaissa kymmenettuhannet lapset kuolevat tauteihin jotka olisivat estettävissä jos vanhemmilla olisi varaa rokotteisiin.

Suomalaisilla ilmeisesti menee liian hyvin koska joidenkin täytyy saada olla Erilaisia, vaikka sitten lapsen henki menisi. Ei voi käsittää tuollaista pelleilyä oman lapsen terveyden kustannuksella :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja paulchen:
Kehitysmaissa kymmenettuhannet lapset kuolevat tauteihin jotka olisivat estettävissä jos vanhemmilla olisi varaa rokotteisiin.

Suomalaisilla ilmeisesti menee liian hyvin koska joidenkin täytyy saada olla Erilaisia, vaikka sitten lapsen henki menisi. Ei voi käsittää tuollaista pelleilyä oman lapsen terveyden kustannuksella :eek:
Samaa mieltä. Eikä se vielä mitään, jos pelleilisivätkin vaan oman lapsensa terveydellä, mutta jos tämä rokottamattajättämisvillitys (mikä sana!) yleistyy, niin yleisestikin rokotesuoja laskee -> epidemian vaara kasvaa ja koska rokotteet eivät takaa turvaa rokotetuillekaan niin myös meidän lapsemme ovat vaarassa. aika itsekästä mun mielestä luottaa siihen, että muut rokotuttaa lapsensa, jolloin mun lapset on turvassa vaikkei niitä rokotettaiskaan. Mä en ainakaan kehtais :/
 

Yhteistyössä