Lapsi ei ole saanut eskarikavereilta kutsuja synttäreille :(

  • Viestiketjun aloittaja "Suru"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28233282]Olen täysin samaa mieltä! Itse olin hyvin tarkka siitä, että meidän lapset kutsuivat ainakin ne joilta itse oli kutsun saanut.[/QUOTE]

Aika mahdoton yhtälö vaan joskus. Kuopus on eskarissa ja kavereita kutsui synttäreille 2. Sitä en tiedä onko näiden tyttöjen omat juhlut ollut milloin tai onko ne vasta tulossa, mutta monella oma lähisuku on sen verran iso, että ymmärrän hyvin, jos niitä tarhakavereita ei vastavuoroisesti kutsuta. Tytön ja hänen tarhakavereidensa kanssa on sovittu myös synttäreiden ulkopuolella leikkiaikaa, joten mielestäni, joku synttärikutsun poisjääminen ei maata kaada.

Poikani on jo koulussa ja on könynnyt kohtapuoliin kymmenet synttärit läpi. Meillä poika sai pitää yösynttärit ja kyllä minä kehtasin rajata kutsuttavat 5 lapseen. Seuraavana päivänä olivat juhlimassa muut ystävät ja lähisukulaiset. Siitä tulee jo aika iso poppoo kasaan. Olkoonkin sitten huonotapaista, mutta kyseessä on kuitenkin syntymäpäivät eikä sen "isommat" juhlat. Meillä nämä on kuitenkin pääsääntöisesti tapana juhlia suht pienesti ja jos kaikki vastavuoroisesti kutsutaan niin vierasmäärä kohoaa helposti yli 25henkilöön..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28234688]Niin eli jos mut kutsutaan niin munkin pitää kutsua. Mutta kun mä en pidä mitään juhlia, 10 vuotta sitten viimeksi pitänyt. Eli mä en siis saa mennä kenenkään muunkaan juhliin :([/QUOTE]

"Perinteisten KÄYTÖSTAPOJEN mukaisesti kutsutaan vastavuoroisesti. Eli rautalangasta vääntäen: mikäli sinut kutsutaan juhliin, tulee sinunkin kutsua kyseinen henkilö vastavuoroisesti omiin vastaaviin juhliisi."

JOS pidät juhlat, kutsut sinne sen kuka on kutsunut sinut vastaavanlaisiin juhliin....
 
"vieras"
[QUOTE="una";28234795]Mä ymmärrän ja komppaan sua 100% .tää palsta nyt vaan on täynnä pöljiä jotka eivät osaa käyttäytyä minkäänlaisissa sosiaalisissa tilanteissa. (Se ei oo niiden syy,että ne on pöljiä, ne vaan on syntynyt/kasvatettu niin ;) )[/QUOTE]

No joo, vähän ihmettelen, kun rautalangasta pitää vääntää!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28234839]"Perinteisten KÄYTÖSTAPOJEN mukaisesti kutsutaan vastavuoroisesti. Eli rautalangasta vääntäen: mikäli sinut kutsutaan juhliin, tulee sinunkin kutsua kyseinen henkilö vastavuoroisesti omiin vastaaviin juhliisi."

JOS pidät juhlat, kutsut sinne sen kuka on kutsunut sinut vastaavanlaisiin juhliin....[/QUOTE]

Entä jos mä haluan pitää pienet synttärit vaan parhaiden kavereiden kesken ja joku toinen on pitänyt 50 ihmisen synttärit ja kutsunut mut myös? Häät haluan pitää ihan pienet, en todellakaan halua kutsua serkkuani ketä näen noin kerran 5 vuodessa vaikka hän kutsuikin minut omiin häihinsä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28234849]Entä jos mä haluan pitää pienet synttärit vaan parhaiden kavereiden kesken ja joku toinen on pitänyt 50 ihmisen synttärit ja kutsunut mut myös? Häät haluan pitää ihan pienet, en todellakaan halua kutsua serkkuani ketä näen noin kerran 5 vuodessa vaikka hän kutsuikin minut omiin häihinsä.[/QUOTE]

No se on sitten vain törkeää!
 
vaikeeta
Mitä jos lapsi on niin sosiaalinen ja suosittu, että kutsuja lappaa liikaakin eikä ole vara kestitä kaikkia eskarikavereita, naapureita ja sukukaisia? Pitääkö olla menemättä synttäreille kokonaan?
 
"vieras"
Onko ap vastannut siihen, että ovatko ne muut tytöt pitäneet kaverisynttäreitä? Siis tietääkö, että vain hänen tyttönsä ei ole kutsua saanut?

Ei ainakaan meillä ole pidetty kaverisynttäreitä ennen ekaa luokaa, eikä mielestäni niitä sen takia kuulu järjestää, että on saanut kutsun joltain päiväkotikaverilta. Sen ymmärrän, että jos juhlat pidetään, on törkeää jättää yksi kutsumatta.
 
Jos nyt oikeasti se suurin murhe on että lapsi tulisi hyväksytyksi ryhmässä ja saisi kavereita, niin ehkä tämä ei ole äidiltä ihan paras asenne:

[QUOTE="a p";28232468]

Olisivat sit jättäneet tulematta mun lapsen synttäreille jos kerran eivät heidän puolelta edes yritä saada tyttöjä tutustumaan toisiinsa!! :(

Oli sukulaisjuhlatkin niin olis riittänyt sitten ne synttärit![/QUOTE]

Miten olis vaikka: olipa kiva, että tulivat juhliimme. koska kaveritilanne ei vielä kuitenkaan eskarissa muuttunut huomattavasti parempaan, koitanpa keksiä jotain muuta kivaa johon voisimme kutsua tytölle kaverin mukaan. otanpa yhteyttä näiden muiden tyttöjen vanhempiin ja juttelen asiasta heidän kanssaan.
 
"Enna"
Meidän tyttö on päiväkodissa suosittu ja saa paljon kutsuja päiväkotikavereiden synttäreille, sellaistenkin joiden kanssa hän ei kauheasti leiki. Tytöllä on päiväkodin ulkopuolella tosi paljon hyviä kavereita, ja pelkästään kutsumalla kaikki hyvät kaverit (hyvät päiväkotikaverit mukaan luettuna) synttäreille vieraita tulisi jo 12. Jos tähän pitäisi ottaa mukaan ne muutkin vähemmän hyvät kaverit päiväkodista, jotka ovat kuitenkin kutsuneet tyttöni synttäreilleen, vieraita tulisi jo lähemmäs 20! Näin suurta vierasmäärää 3-6-vuotiaita lapsia en kyllä pysty meille ottamaan. Pitää siis ilmeisesti alkaa kieltää tyttöäni menemästä kenenkään muun synttäreille kuin omien hyvien kavereidensa, kunnioittaen pyhää vastavuoroisuuden periaatetta.
 
"vieras"
[QUOTE="Enna";28235112]Meidän tyttö on päiväkodissa suosittu ja saa paljon kutsuja päiväkotikavereiden synttäreille, sellaistenkin joiden kanssa hän ei kauheasti leiki. Tytöllä on päiväkodin ulkopuolella tosi paljon hyviä kavereita, ja pelkästään kutsumalla kaikki hyvät kaverit (hyvät päiväkotikaverit mukaan luettuna) synttäreille vieraita tulisi jo 12. Jos tähän pitäisi ottaa mukaan ne muutkin vähemmän hyvät kaverit päiväkodista, jotka ovat kuitenkin kutsuneet tyttöni synttäreilleen, vieraita tulisi jo lähemmäs 20! Näin suurta vierasmäärää 3-6-vuotiaita lapsia en kyllä pysty meille ottamaan. Pitää siis ilmeisesti alkaa kieltää tyttöäni menemästä kenenkään muun synttäreille kuin omien hyvien kavereidensa, kunnioittaen pyhää vastavuoroisuuden periaatetta.[/QUOTE]

Totta! Sitten sinun lapsesi ei mene myöskään niiden muiden synttäreille.
 
jokoko
[QUOTE="vieras";28235126]Totta! Sitten sinun lapsesi ei mene myöskään niiden muiden synttäreille.[/QUOTE]

Tää on nyt jo melkoisen älytöntä. Sitten täällä joku äiti tilittäisi, että "suosittu tyttö ei suostunut tulemaan meidän ujon lapsemme synttäreille"...Kohteliastahan se on mennä toisen synttäreille!
 
"mama"
tytölle taasen tulee synttärikutsuja aina vähän päästä. Suurinta osaa lapsista en ole edes tuntenut ja matkaa on saattanut olla jopa 15km, joten en ole aina edes vienyt. Meillä ei vietetty kaverisynttäreitä, juhlittiin nyt eskarivuonna vielä sukulaislasten kanssa. Sovittiin että koululaisena sitten juhlitaan kavereidenkin kanssa. Tärkeäähän se on, että otetaan joukkoon ilman muuta, mutta minusta on hurjaa myös se, että näinkin pienet lapsukaiset lähettelee kutsuja synttäreilleen eikä vanhemmat pidä mitään yhteyttä...
 
"Enna"
[QUOTE="vieras";28235126]Totta! Sitten sinun lapsesi ei mene myöskään niiden muiden synttäreille.[/QUOTE]Niin, miten mä selitän lapselleni että hän ei saa mennä mutta pikkusisarus saa. Vai pitääkö kieltää pikkusisarustakin menemästä, vaikka kutsujoista osa on hänen hyviä kavereitaan.
 
"Enna"
Hei te viisaammat, olkaa hyvät ja kertokaa nyt miten ratkaisen tuon tilanteen. [QUOTE="Enna";28235195]Niin, miten mä selitän lapselleni että hän ei saa mennä mutta pikkusisarus saa. Vai pitääkö kieltää pikkusisarustakin menemästä, vaikka kutsujoista osa on hänen hyviä kavereitaan.[/QUOTE]
 
"vieras"
[QUOTE="Enna";28235367]Hei te viisaammat, olkaa hyvät ja kertokaa nyt miten ratkaisen tuon tilanteen.[/QUOTE]

No totta kai päästät sen lapsen synttäreille ja kutsutte itse ketä haluatte. Älä kuuntele tätä yhtä hullua, joka väittää, että ei saa mennä. Se on varmaan karannut jostain 50-luvulta. En ole ikinä edes kuullut tuollaisesta "periaatteesta".
 
"vieras"
[QUOTE="Enna";28235195]Niin, miten mä selitän lapselleni että hän ei saa mennä mutta pikkusisarus saa. Vai pitääkö kieltää pikkusisarustakin menemästä, vaikka kutsujoista osa on hänen hyviä kavereitaan.[/QUOTE]

Jaa..minä en sitä osaa sanoa, miten selität lapsellesi tuollaisen tilanteen. Mistäs sen voisin tietää, kun meillä ei tuollaista tilannetta synny. Mutta kokeileppa vaikka "mennään niiden lasten syntymäpäiville, jotka sinäkin olet kutsunut omillesi".
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28235588]No totta kai päästät sen lapsen synttäreille ja kutsutte itse ketä haluatte. Älä kuuntele tätä yhtä hullua, joka väittää, että ei saa mennä. Se on varmaan karannut jostain 50-luvulta. En ole ikinä edes kuullut tuollaisesta "periaatteesta".[/QUOTE]

Niin, ehkäpä ne käytöstavat on tulleet sitten sieltä 50-luvulta tälläiselle 80-luvulla syntyneelle!
 
"hmmm"
[QUOTE="a p";28232468]No NELJÄSSÄ tytössä ei varmasti nyt niin paljon muistamista ole! Eriasia jos ryhmässä olis vaikka 10 tyttöä niin sillon ymmärtäisin että kaikkia ei kutsuta.

Olisivat sit jättäneet tulematta mun lapsen synttäreille jos kerran eivät heidän puolelta edes yritä saada tyttöjä tutustumaan toisiinsa!! :(

Oli sukulaisjuhlatkin niin olis riittänyt sitten ne synttärit![/QUOTE]

höh. kurjaa jos tuntuu että lastasi syrjitään, mutta jos he eivät olisi tulleet synttäreille, lastasi olisi sitten harmittanut se, (tai sinua).

Minusta on kiva jos lapsen synttäreille tulee kavereita ja saa kutsua kaikki vaikka kutsuja ei vastavuoroisesti tulisi ja toisaalta lapsi saa käydä toisten synttäreillä vaikka lapsi ei aina pääsisi meille synttäreille.
 
"blondi"
No haukkukaapa minutkin nyt.

Eräs lapsi kutsui meidän molemmat lapsen synttäreilleen, no meiltä ei päässyt kuin toinen osallistumaan sillä toinen oli ollut juuri kuumeessa joten en uskaltanut laittaa juhliin.
Molemmilta laitettiin kyllä synttärisankarille lahjat.

Kun meidän lapsien synttärit tuli kutsuttiin tämä vastaavasti molempien juhliin jonne tulikin :)

Vaan seuraavana vuonna tämä kyseinen lapsi ei kutsunut enään kuin meidän tämä toisen lapsen juhliin joka oli siis edellisvuonnakin.

Olisikohan minun nyt pitänyt vastavuoroisena äitinä vinkumaan tälle meidän toisellekin lapselle kutsua juhliin ja vedota siihen että hän ei ole koskaan ollut teidän lapsen juhlissa kun oli viimevuonna kipeänä ja nyt hänelle tuli paha mieli.
 
?????
Meidän ekaluokkalainen halusi parhaat kaverit, pienet synttärit - kutsui vaan 5. Olisiko pitänyt äidin kohteliaisuuden nimissä kutsua vieraammatkin jouden synttäreille poika oli kutsuttu? Mun mielestä ei, koska sitten synttäreiden luonne olisi muuttunut. Eihän nykyään häihinkään kutsuta kuon ne kenen kanssa oikeesti ollaan tekemisissä ja mielellään ilman lapsia...
 
Eskarinopenakin ollut
Musta tässä nyt unohdetaan se, että kyllä ne eskarilaiset osaa siellä keskenään keskustella ja tehdä toisille tiettäväksi sen, millaiset synttärit itse kukin pitää. eli kyllä kavereille kerrotaan, jos on aikomus pitää kaverisynttärit, ja jos siin kohden huomaa olevansa ainoa, joka ei kutsua saa, niin kyllä se tuntuu pahalta ja on minusta tätä yhtä kohtaan väärin. Yksi mahtuu aina mukaan. Kyllä minusta lapsen kanssa olisi hyvä keskustella, ketä hän aikoo kutsua synttäreille ja että miltä hänestä itsestään tuntuisi, jos kaikki muut kutsuttaisiin ja hänet itsensä jätettäisiin pois. Eri asia tietysti, jos joku oikeasti kiusaa, eihän kukaan kiusaajaansa halua synttäreilleen. Kyllä minä ainakin haluaisin, että minun lapseni synttäreiltä ei yhtä jätetä pois.
 
Ihan oikeastikko te kutsutte aina vastavuoroisesti samanlaisiin juhliin? Eli jos itse haluaa häät, joissa on pelkät ystävät, en voi niitä pitää, koska on itse ollut n40 häissä ja kaikki heidät perheineen on vastavuoroisesti kutsuttava?
 

Yhteistyössä