Lapsi hoitoon-äiti kotona! EN käsitä...

  • Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
ihmeissään
Ähä kutti... En ehtinyt kadota vielä! ;)

Puolipäiväisen hoitopaikan saisi aivan samalla tavalla kuin nytkin, sillä kaupungilla/kunnalla olisi velvollisuus järjestää se muutaman kuukauden kuluessa hakemuksesta aivan kuin kokopäiväinen/puolipäiväinen paikka tällä hetkellä. Tämä siis siitä riippumatta onko toinen vanhemmista kotona.

Tämän päivän helsinginsanomat kävin lukemassa välissä. Siellä oli juttua päivähoidosta ja tuon artikkelin perusteella yksi kokopäiväinen hoitopaikka maksaa kaupungille Espoossa 14 000 euroa vuodessa. Samaisessa jutussa todettiin, että lakisääteiset palvelut vievät kunnilta paljon rahaa ja ylimääräisistä joudutaan tinkimään. Paljon perustellumpaa olisikin laittaa rahoja asukaspuistojen, perhekerhojen ja leikkipuistojen kehittämiseen. Joku täällä aikaisemmin puhui, että päiväkodit ovat pk-seudulla asuville vanhemmille tärkeä tukiverkko nykyään. Toki näin, mutta kyllä ne aikuiskontaktit vanhemmille jäävät aika vähäisiksi lasta viedessä ja hakiessa. Paljon enemmän äidit itsekin hyötyisivät hyvästä kerho, avoin päiväkoti ym toiminnasta, sillä siellä saisi myös itselle vertaistukea ja lapselle kavereita. Vanhemman lapsen ollessa kotona näihin tulee helpommin lähdettyäkin, sillä lapsi saa ehkä hieman surumielinkin olevan vanhemman liikkeelle. Vauvan kanssa tulee helpommin jäätyä kotiin. Päiväkotihoidolle voitaisiin siis ehkä paremmin tarjota vaihtoehtoja. Toivottavasti päättäjät vain suuntaisivat säästyvät rahat oikein.

Augustiinalle: Naureskelinkin jossakin vaiheessa eräälle tuttavalle, että meillä saattaisi olla sinun kanssa aika mielenkiintoinen keskustelu, jos kasvotusten kohdattaisiin. :D ;)

Huokauksen kirjoitusta en taida viitsiä kommentoida sen enempää, mutta totean vain, että sinun kanssa koen nyt olevani eri maata ja sellaiseksi tilanne jääköön. :whistle:

:wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave:
 
Todella tarpeellista olisi kehitellä niitä vaihtoehtoja päivähoidolle. Mutta ei suinkaan päivähoidon kustannuksella! Tätä mieltä täällä ovat todennäköisesti kaikki...?
Aloittajalla vain tuntuu olevan mieletön lain säätämisen tarve... yhden asian tiimoilta! Surullista on, että ollaan olevinaan huolissaan vuorotellen lapsista vuorotellen yhteiskunnan varoista ja sen vuoksi ollaan säätämässä lakeja, jotka nimenomaan huonontaisivat lasten ja lapsiperheiden asiaa. Ollaan tosta noin vain sitä mieltä, että puolipäiväinen hoito-oikeus tottakai säilyisi (MITEN NIIN TOTTAKAI????). No, meidän kunnassa puolipäiväiset ovat automaattisesti perhepäivähoidossa, päiväkodissa ei ole heille paikkoja. Tuttavani lapsi oli ryhmässä, jossa oli vain selkeästi häntä nuorempia ja ppoikia (hän tyttö) ei siis leikkikavereita. Tämän vuoksi muutettiin kokopäiväiseksi ja muutaman kk:n päästä pääsi päiväkotiin.
No, kai aloittaja nyt ilmoitttaa että TOTTAKAI puolipäiväpaikka pitäisi irrota myös päiväkodista...
Joo-o, eikä todellisuuuden kanssa mitään tekemistä! Äly hoi, älkää jättäkö..

Pitäisi sitten varmaan samaan syssyyn muuttaa huostaanototkin vaikka osa-aikaisiksi: ainakin viikonloput kotona, että säästyisi yhteiskunnan varoja. PALJON kalliinpaahan se laitoshoito on kuin päivähoito... Tai vielä parempi: järjestetään niille huostaanottoa tarvitseville avointa päivätoimintaa!

 
Kaneli 77
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2004 klo 10:58 juuh kirjoitti:
Kirjoitampa minäkin oman kertomukseni ihmeteltäväksi.

Tällä hetkellä kaksi vanhinta lasta 6 ja 5 vuotiaat ovat tarhassa ja itse olen kotona vauvan (3kk) kanssa. Esikoinen käy esikoulua siellä ja sen ajan 5v on myös tarhassa. ELi ovat ainakin 4h/päivä hoidossa ja riippuen siitä onko jotain ohjelmaa, esim. jumppaa, luistelua yms. ovat pidempään.

Noh, kun nämä kaksi vanhinta olivat 3 ja 4 vuotiaat tuli tarve saada hoitopaikka. Mieheni kulki eri paikkakunnalla töissä ja itse sain kanssa työpaikan joten sain lapsilleni perhepäivähoitopaikan. Siihen aikaan kammoksuin päiväkotia... "ei siellä saa ns. yksilöllistä hoitoa yms." mutta kuitenkin kävi niin että tää hoitaja oli koko ajan sairaana ja varahoito oli päiväkodissa. Suureksi hämmästyksekseni huomasin että lapseni viihtyivät erittäin hyvin ja paremminkin tarhassa kuin perhepäivähoidossa. Heistä tuli sosiaalisempia, energisiä yms. Joten tarhaan pääsy oli heille aivan täydellisen positiivinen juttu.

Ja nyt kun sain vauvan (ei ole enää työpaikkaa) kävimme lasten kanssa keskustelun päivähoidosta. Esikoiseni tietenkin menee sinne koska käy esikoulua siellä mut tää 5 vuotias oli sitä mieltä että haluaa olla siellä sen ajan kuin siskonsakin. Hän saa jäädä kotiin jos haluaa, pakoteta ei mihinkään.

Eli meidän tällainen ratkaisu ei ole siksi ettenkö jaksaisi hoitaa lapsiani, ettenkö keksisi heille virikkeitä tms. Meidän ratkaisu on tehty molempien lasten toiveiden ja tarpeiden pohjalta. Tämä ratkaisu on meille paras mahdollinen, toiselle perheelle se voisi olla painajainen!!!
Näissä aisoissa kannattaakin aina muistaa että jokainen varmasti tekee ratkaisut lapsen parasta ajatellen ja perheen sisälläkin on varmasti keskusteltu lapsen yksilöllisestä tarpeesta.

Mun mielestä on aivan oikeutettua pitää järjestelmä niin kuin se nytkin on, eli kaikilla on mahdollisuus päivähoitoon ja spekulaatiot kuka maksaa kenenkin hoidon on aika turhauttavaa! Esimerkiksi me (itselläni on alin vanhempainraha) niin kuitenkin maksamme ylimmän maksun mukaan (miehen tulot on niin kohtuulliset). Että en usko että yksikään perhe vie lapsiaan tarhaan vain sen takia että sosiaalitoimisto maksaa päivähoidosta tulevan maksun.

Rouva presidenttimme sanoihin on helppo yhtyä: "Mielestäni päivähoidon oikeutta ei tulisi rajata että vain työssäkäyvien vanhempien lapsilla olisi oikeus siihen. En usko että suomessa yksikään äiti veisi lapsia hoitoon sen vuoksi ettei itse ole kiinnostunut lastensa kasvattamisesta. Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa oman tilanteensa mukaan ja jokaisen lapsen tarpeen ja toiveiden mukaan."

Että en koe olevani huonopi äiti kuin kukaan sellainen jolla lapset on kouluikään saakka kotona.
Tää on meidän ratkaisu ja pääasia on että lapsilla on kaikki hyvin.

Mä en oikeesti ymmärrä sellaisia kommentteja et mä en ikinä voisi viedä lapsia hoitoon jos itse olen kotona!!! So what, jos siihen ei koeta olevan tarvetta lasten puolelta se on täydellinen ratkaisu heille mutta tuomitseminen on täysin tyhmää. Jokainen perhe ja jokainen lapsi myös perheen sisällä on erilainen ja ratkaisut tulisi tehdä yksilöpohjalta!

Tiedän että kritiikkiä saan ja olen saanutkin mutta minä olen onnellinen siitä kun näen lapseni onnellisina ja tasapainoisina ihmisinä.

Että näin meillä. Näissä asioissa ei oikeesti ole vain yhtä ja oikeaa ratkaisua joten noi kommentit en voi tajuta miten.... Itse en ikinä voisi...yms. ovat aika itsekeskeisiä.

Hyvää syksynjatkoa kaikille äideille riippumatta siitä ovatko lapsesi hoidossa vai eivät! =)
Meillä sama tilanne kuin teillä........................KIITOS!!!!! :flower: :flower:
 
haatpi
mulla tyttö on 7,5h tarhassa ja itte kotona vauvan kanssa.kyse ei ole siitä ettenkö jaksais, vaan siitä että tyttöni tykkää.en mä sinne väkisin vie lastani.Onpas keskustelun aihe....jospas joku ei kehtaa viedä isompaa lastaan tarhaan kun heti on muut äidit kyttäämässä,kyllä kateuttakin löytyy :p :p :p :p
 
äeppä-73
Ymmärrän hyvin, jos joku perhe haluaa tai tarvitsee laittaa lapsen tai lapset hoitoon kun äiti vauvan kanssa kotona.
Itse en laittaisi hoitoon, mielestäni koti on lapselle paras paikka, mutta ymmärrän sen että toiset lapset haluavat hoitoon, kavereita ja tekemistä. :) Sitä päitsi voihan olla niin että äidin on laitettava lapset hoitoon jo oman jaksamisenkin takia, parasta kai on kumminkin että äiti on kunnossa ja jaksaa hoitaa lapsiaan, vaikka välillä olisivatkin hoidossa.
 

Yhteistyössä