Lapsilisät on jo leikattu kaikkein köyhimmiltä lapsiperheiltä

  • Viestiketjun aloittaja :((
  • Ensimmäinen viesti
:((
Toimeentulotukia saavien lapsiperheiden tuista vähennetään automaattisesti lapsilisät. Suurin osa tukien menettäjistä on köyhiä yksinhuoltajaperheitä. Parikymmentä vuotta jatkunut käytäntö leikkaa lapsilisät lähes kymmenesosalta lapsiperheiltä.

Muutama viikko sitten esitettiin valtion menojen vähentämistä poistamalla lapsilisät rikkaimmilta. Keskustelussa päädyttiin periaatteeseen, jonka mukaan lisät kuuluvat kaikille perheille. Periaatteesta on kuitenkin luovuttu jo noin 20 vuotta sitten kaikkein köyhimpien lapsiperheiden kohdalla.

Toimeentulotukea saavilta lapsiperheiltä lapsilisät vähennetään toimeentulotuesta. Turun yliopiston sosiaalipolitiikan professori Susan Kuivalainen sanoo, että uudistus tuli hiipien, kun perhetukia ja lapsilisiä sekä niiden verovähennysoikeuksia uudistettiin.

- Vuodesta 1994 lapsilisä on otettu tulona huomioon toimeentulotuessa ja vähennetään tuista, Kuivalainen sanoo.

Toimeentulotukien perusosien ajatellaan kattavan päivittäiset menot. Lapsilisiä pidetään tulona, joka leikataan pois toimeentulotuesta.

Kymmenys lapsiperheistä ei saa lapsilisiä

Toimeentulotukia saavia lapsiperheitä on uusimpien tilastojen mukaan noin 50 000. Kymmenesosa suomalaisista lapsiperheistä ei siten saa lapsilisiä lainkaan. Näistä suuri osa on yksinhuoltajaperheitä.

- Yksinhuoltajien kotitalouksista joka neljäs sai toimeentulotukea viime vuonna eli me puhumme pääasiassa yksinhuoltajista ja heidän lapsistaan. Voidaan puhua kaikkein köyhimmistä, sanoo Kuivalainen.

Samaan tapaan myös yksinhuoltajien saamat elatustuet leikataan pois toimeentulotuesta. Kuivalaisen mukaan köyhimmille yksinhuoltajille pitäisi kiireesti miettiä jotain toimeentulolisää.

Kahden huoltajan lapsiperheistä vain viisi prosenttia on niin köyhiä, että sai toimeentulotukea viime vuonna.

Edes vaihtokauppa kaikkein rikkaimpien ja köyhimpien tulojen välillä ei lisäisi valtion tuloja. Jos köyhimpien lapsilisiä ei vähennettäisi perheen toimeentulotuesta, valtio menettäisi 150 miljoonaa. Toisaalta jos yli 100 000 vuodessa tienaavilta rikkailta poistettaisiin lapsilisät, valtio saisi lisätuloja vain kymmenen miljoonaa.

- Lapsilisän tehtävänä on tasata kustannuksia lapsiperheiden ja lapsettomien välillä, ei niinkään kustannuksia hyvä- ja huonotuloisten välillä, Kuivalainen sanoo.

YLE Uutiset / Helena Ala-Mettälä
 
"USKOMATONTA"
Olin järkyttynyt ja vihainen kun kuulin tuon uutisen.

Jatkuvasti korostetaan sitä, että lapsilisä on se lapselle tarkoitettu raha, johon EI MISSÄÄN TAPAULKSESSA SAA vaikuttaa VANHEMPIEN tulot. Ja nyt sitten kuulee tuollaista. En oikeastaan tiedä mitä ajatella, maailma on niin epäoikeudenmukainen. Enkä siis itse kuulu toimeentulotukea saaviin perheisiin, mutta olen harmissani heidän puolestaan
 
"USKOMATONTA"
[QUOTE="Juppi";22976109]Mitä sitten, johan ne on 20vuodessa oppineet olemaan ilmankin[/QUOTE]

Jo ajat ajat sitten lapsilisä olisi pitänyt poistaa mieluummin suurituloisilta! Mutta eihän heidän etujaan kukaan leikkaa, kun he itse päättävät asioista.
 
"tyty"
Tavallaan tuo on ihan loogista, koska toimeentulotuki on aina se viimeinen ratkaisu. Ongelma on se, että tässä yhteiskunnassa jotkut ovat pudonneet täysin toimeentulotuen varaan eli tarvitsevat sitä vuodesta toiseen. Toimeentulotuen olisi tarkoitus olla väliaikainen hätäapu. Peruspalkka kaikille!
 
"mievaan"
[QUOTE="tyty";22976180]Tavallaan tuo on ihan loogista, koska toimeentulotuki on aina se viimeinen ratkaisu. Ongelma on se, että tässä yhteiskunnassa jotkut ovat pudonneet täysin toimeentulotuen varaan eli tarvitsevat sitä vuodesta toiseen. Toimeentulotuen olisi tarkoitus olla väliaikainen hätäapu. Peruspalkka kaikille![/QUOTE]

Näinpä! Kansalaispalkka käyttöön, ja siihen lapsikorotukset. Ja jokainen työnmuru siihen päälle nostakoon ihmisen tulotasoa.
 
"USKOMATONTA"
[QUOTE="tyty";22976180]Tavallaan tuo on ihan loogista, koska toimeentulotuki on aina se viimeinen ratkaisu. Ongelma on se, että tässä yhteiskunnassa jotkut ovat pudonneet täysin toimeentulotuen varaan eli tarvitsevat sitä vuodesta toiseen. Toimeentulotuen olisi tarkoitus olla väliaikainen hätäapu. Peruspalkka kaikille![/QUOTE]

Toimeentulotukeen on e r i t t ä i n hyvät perusteet aina. Sitä ei kenellekään huvikseen makseta, eikä sen pitäisi lapsilisää viedä! Eikö toimeentulotuelle joutuneella ole oikeus laittaa niitä lapsilisiä pesämunaksi lapsen tilille????? Niin kuin suurituloisilla on oikeus tehdä summalle, jolla he eivät tee yhtään mitään. He saavat säästää onnellisina senkin rahan lapsen tulevaisuutta varten, mutta köyhällä ei ole oikeutta samaan.
 
Rollolainen
nyt vastako tämän tiedätte. vata kun joku proffa kerto ihmiset uskoo. onhan se väärin että mutenkin pienellä rahalla elävät eivät saa sitä lapsilisänsä, työssäkäyvät saavat.
 
"mimmi"
Ongelma on suurempi kuin 20-vuotta sitten, asuminen,ruoka yms.on kallistunu kauheasti viime vuosina. Tuet laahaa reilustiperässä ja köyhyys on lisääntynyt huomattavasti..09´å
 
"Hmm"
[QUOTE="mievaan";22976213]Näinpä! Kansalaispalkka käyttöön, ja siihen lapsikorotukset. Ja jokainen työnmuru siihen päälle nostakoon ihmisen tulotasoa.[/QUOTE]

Mua kiinnostaa tämä ajatus kansalaispalkasta... En ole vain ehtinyt perehtyä tähän ikinä kunnolla. Ekaa kertaa, kun joku mulle asiaa selitti, niin kuulosti todella hyvältä ajatukselta. Nyt myöhemmin olen alkanut miettiä, että miten tuo toimisi juuri lapsiperheiden kohdalla.

Siis kaikkein yksinkertaisin malli olisi se, että jokainen kansalainen saa kansalaispalkan oli sitten ikää 1kk, 1v, 10v tai 100v. Mutta tuolla mallillahan päädyttäisiin juuri siihen, että työhaluttomat tehtailisivat lapsia sarjatyönä.

Noh, sitten taas jos kansalaispalkan saamiseen olisi joku kriteeri (peruskoulu suoritettuna tms.) niin eihän se olisi enää kansalaispalkka ja sitten pitäisi kehitellä noita edellisen kirjoittajan mainitsemia lapsikorotuksia yms. jolloin koko systeemiltä putoaisi pohja pois mun mielestäni...

Mutta alkuperäiseen aiheeseen vielä haluan sanoa, että olen todella järkyttynyt tuosta uutisesta. En itse ole ikinä kuulunut toimeentulotuen piiriin, mutta kun tuon luin, niin melkein tippa tuli linssiin, koska ne on aina heikoimmat - eli lapset - jotka kaikesta kärsii.
 
Gkf
[QUOTE="USKOMATONTA";22976140]Jo ajat ajat sitten lapsilisä olisi pitänyt poistaa mieluummin suurituloisilta! Mutta eihän heidän etujaan kukaan leikkaa, kun he itse päättävät asioista.[/QUOTE]

Eli siis suurituloiset kelpaavat kyllä maksajiksi, mutta mitään he eivät saa takaisin? Yhtälailla se LAPSIlisä on rikkaankin lapselle tarkoitettu.

Pitäisi köyhänkin ymmärtää, että ei yhteiskunnan kassa ole mikään loputon kaivo josta tippuu rahaa jatkuvasti. Ikävä kyllä johonkin se raja on vedettävä. :/
 
Onko joillekin tosiaan uusi asia, että kaikki tuet vähentää toimeentulotuen osuutta? Toimeentulotuki on se viimeenen raha jota haetaan. Sitä ennen palkka, elarit ja kaikki mahdolliset Kelan tuet mihin voisi olla oikeutettu. Sitten vasta haetaan toimeentulotukia jos tulot edelleen jää alle normin.
 
tähtisimmu*
Niinhän nuo tosiaan lasketaan, lapsilisät tuloiksi, samoin elarit, jos niitä saa jostain. Lapsen elättämiseenhän sitä tukea maksetaan. Mutta hyvä, jos tämä uutinen saa jonkun rikkaamman silmät auki. Itse olen kuulunut tähän asiakaskuntaan nuorempana ja nyt taas olen sillä hilkulla. Sossusta ei saa rahaa kuin juopot ja mannet. Muille lasketaan mielivaltaisesti tuen tarve, yleensä ihan aliljäämäisenä. ELi ei tosiaan voi tulla sillä toimeen. Mutta näinhän se on aina mennyt. Tuo kansalaispalkka olisi tosiaan paljon fiksumpi ratkaisu, voisi luopua koko sossusta. Kaikille sama raha ja siihen päälle saisi tienata niin paljon kuin lystää. Nythän on niin, että jos saat toimeentulotukea, et voi siihen päälle tienata, vaan se palkka vähentää tukea aina.
 
"mimmi"
Eli siis suurituloiset kelpaavat kyllä maksajiksi, mutta mitään he eivät saa takaisin? Yhtälailla se LAPSIlisä on rikkaankin lapselle tarkoitettu.

Pitäisi köyhänkin ymmärtää, että ei yhteiskunnan kassa ole mikään loputon kaivo josta tippuu rahaa jatkuvasti. Ikävä kyllä johonkin se raja on vedettävä. :/
Ei vaan lisääntyvään köyhyyteen on tehtävä jotain. Eihän kukaan varmasti halua ehdoin tahdoin olla köyhä ja elää vaan tuilla.
 
"vieras"
Ja paljonko kuluu rahaa byrokratiaan, kun joka kuukausi lasketaan tulot ja tuet uudestaan. Sama juttu työttömyyskorvauksen kanssa, jos erehdyt ottamaan muutaman päivän duunin vastaan, niin seuraavat rahat saatkin sitten parin kuukauden päästä, kun puolet tuloista vähennetään päivärahasta ja käsittelyajat venyy.
 
Gkf
[QUOTE="mimmi";22976289]Ei vaan lisääntyvään köyhyyteen on tehtävä jotain. Eihän kukaan varmasti halua ehdoin tahdoin olla köyhä ja elää vaan tuilla.[/QUOTE]

Ei toki. Mielestäni ongelma on riistäytynyt niin käsistä, että sitä on alettava purkaa toisesta päästä. Miksi kannustetaan elämään tuilla?
 
"mievaan"
[QUOTE="Hmm";22976256]Mua kiinnostaa tämä ajatus kansalaispalkasta... En ole vain ehtinyt perehtyä tähän ikinä kunnolla. Ekaa kertaa, kun joku mulle asiaa selitti, niin kuulosti todella hyvältä ajatukselta. Nyt myöhemmin olen alkanut miettiä, että miten tuo toimisi juuri lapsiperheiden kohdalla.

Siis kaikkein yksinkertaisin malli olisi se, että jokainen kansalainen saa kansalaispalkan oli sitten ikää 1kk, 1v, 10v tai 100v. Mutta tuolla mallillahan päädyttäisiin juuri siihen, että työhaluttomat tehtailisivat lapsia sarjatyönä.

Noh, sitten taas jos kansalaispalkan saamiseen olisi joku kriteeri (peruskoulu suoritettuna tms.) niin eihän se olisi enää kansalaispalkka ja sitten pitäisi kehitellä noita edellisen kirjoittajan mainitsemia lapsikorotuksia yms. jolloin koko systeemiltä putoaisi pohja pois mun mielestäni...

Mutta alkuperäiseen aiheeseen vielä haluan sanoa, että olen todella järkyttynyt tuosta uutisesta. En itse ole ikinä kuulunut toimeentulotuen piiriin, mutta kun tuon luin, niin melkein tippa tuli linssiin, koska ne on aina heikoimmat - eli lapset - jotka kaikesta kärsii.[/QUOTE]

Minun mielestäni kansalaispalkan edellytyksenä voisi ihan hyvin pitää 18 vuoden ikää ja jonkinmoista peruskoulutusta. (pois lukien kehitysvammaiset tms.) Alle 18-vuotiaat ovat vanhempiensa elätettäviä, ja täten heistä maksettaisiin vanhemmilleen korotettua kansalaispalkkaa. Tämä ei millään tavalla pudottaisi systeemiltä pohjaa pois, koska eihän lapsi muutenkaan ole samoilla kansalaisoikeuksilla ja -velvollisuuksilla varustettu kuin aikuinen. Ei kukaan vaadi, että lapsen pitäisi äänestääkään 1-vuotiaana...
 
Gfk
Alkuperäinen kirjoittaja tähtisimmu*;22976288:
Niinhän nuo tosiaan lasketaan, lapsilisät tuloiksi, samoin elarit, jos niitä saa jostain. Lapsen elättämiseenhän sitä tukea maksetaan. Mutta hyvä, jos tämä uutinen saa jonkun rikkaamman silmät auki. Itse olen kuulunut tähän asiakaskuntaan nuorempana ja nyt taas olen sillä hilkulla. Sossusta ei saa rahaa kuin juopot ja mannet. Muille lasketaan mielivaltaisesti tuen tarve, yleensä ihan aliljäämäisenä. ELi ei tosiaan voi tulla sillä toimeen. Mutta näinhän se on aina mennyt. Tuo kansalaispalkka olisi tosiaan paljon fiksumpi ratkaisu, voisi luopua koko sossusta. Kaikille sama raha ja siihen päälle saisi tienata niin paljon kuin lystää. Nythän on niin, että jos saat toimeentulotukea, et voi siihen päälle tienata, vaan se palkka vähentää tukea aina.
No, eikös se vähän ole tarkoituskin...? Tehdä työtä, josta saa palkkaa, jotta ei tarvitse tukea? Vai olenko ihan hakoteillä?
 
"tyty"
[QUOTE="USKOMATONTA";22976220]Toimeentulotukeen on e r i t t ä i n hyvät perusteet aina. Sitä ei kenellekään huvikseen makseta, eikä sen pitäisi lapsilisää viedä! Eikö toimeentulotuelle joutuneella ole oikeus laittaa niitä lapsilisiä pesämunaksi lapsen tilille????? Niin kuin suurituloisilla on oikeus tehdä summalle, jolla he eivät tee yhtään mitään. He saavat säästää onnellisina senkin rahan lapsen tulevaisuutta varten, mutta köyhällä ei ole oikeutta samaan.[/QUOTE]

Tottakai on hyvät perusteet. En todellakaan väittänyt muuta. Tarkoitan, että yhteiskunta ei tuossa kohdin toimi kuten pitäisi, kun jotkut elävät "ikuisesti" toimeentulotuella. Pitäisi olla mahdollista rakentaa elämänsä jotenkin muuten.

Minusta koko lapsilisä on aika outo systeemi. Minusta kaikkien tukien pitäisi olla harkinnanvaraisia eli maksetaan vain tarvitseville. Älytöntä, että joku voi säästää lapselleen valtion rahoja! Mielummin näkisin lapsilisärahat sijoitettuna terveydenhuollon, koulujen, kirjastojen jne. palvelujen parantamiseen.
 
"alma"
[QUOTE="mimmi";22976289]Ei vaan lisääntyvään köyhyyteen on tehtävä jotain. Eihän kukaan varmasti halua ehdoin tahdoin olla köyhä ja elää vaan tuilla.[/QUOTE]

Ei varmasti haluakaan, mutta kyllä köyhienkin on napattava itseään niskasta kiinni. Fakta on se, ettei valtio kykene turvaamaan kaikille hyvää elintasoa vaan siihen on pyrittävä itse. Tuntuu, että porukka on täysin unohtanut oman osuutensa ja odottaa vaan lisää ja lisää rahaa tekemättä itse mitään.
 
tähtisimmu*
No, eikös se vähän ole tarkoituskin...? Tehdä työtä, josta saa palkkaa, jotta ei tarvitse tukea? Vai olenko ihan hakoteillä?
Joo, siis on totta kai näin tarkoitus. Tarkoitin vain sitä, että jos tosiaan otat jonkun ihan pienen työpätkän vastaan (jos ei siis muuta tarjolla), että saisit vähän enemmän rahaa käyttöösi (kuin sen laskennallisen huimat 1000€ mistä pitäisi maksaa kaikki vuokrat yms.) niin se ei kannata, kun heti vähennetään tuista. Mun mielestä tossa pitäis olla joku raja, paljonko saa tienata ilman että vaikuttaa tukeen, jolloin itsellään on mahdollisuus edes hieman nostaa tulotasoaan. Mutta ei kun ei, jos teet paskapalkkaista pätkätyötä, niin et voi kuin kituuttaa.
 

Yhteistyössä