Lapsiperheet joilla on siistiä kotona, vinkkejä ja apua järjestyksen pitoon kaipaisin

Perheeseemme kuuluu kolme lasta (koululainen, eskarilainen ja taapero). Kaipailisin vinkkejä kuinka pitää koti siistinä ja puhtaana. Kuinka paljon ja kuinka usein te
siivoatte, joilla on aina siistiä ja puhdasta kotona? Lisäksi kaipailisin vinkkejä järjestyksen pitoon. Meillä imuroidaan kerran, pari viikossa ja joka toinen viikko mopataan lattiat ja tällöin pyyhimme myös pölyt ja koko ajan tuntuu että koti on sotkuinen. Eli nyt vinkkejä kehiin, jotta tähän sotkuun saisin järjestystä.
 
"Varpuli"
Lapset siivoavat muualla talossa olevat leikkinsä heti leikin päätyttyä, mutta omissa huoneissaan leikit saa olla kauemmin esillä. Joka tavaralle on oma paikkansa, eli legot omissa laatikoissaan, pehmolelut yhdessä säkissä vaatehuoneessa, ja sieltä vaihtelevat aina esillä olevia pehmoleluja, pallot yhdessä laatikossa jne. Koskaan en kävele talossa tyhjin käsin, vaan aina vien jotain tavaraa oikealle paikalleen. jne.

Eihän missään perheessä voi olla koko ajan tip top, eli vähän epäjärjestystä pitää vain opetella sietämään. Kerran viikossa imurointi, mikäli kaikki viettävät päivänsä hoidossa, koulussa ja töissä, mutta loma-aikoina imurointi useammin, tarpeen mukaan.
 
"xyz"
Vähemmän tavaraa - enemmän lattiapinta-alaa. Lisäksi turha tavara kaappeihin piiloon pois hyllyjen ja tasojen ja muiden päältä. Näin luodaan siistinnäköistä.

Lisäksi mä saan jotain ihme tyydytystä siitä että vien tavaraa pois roskiin (kierrätykseen jne), pyrin vähemmän on enemmän ajattelutapaan.
 
"aliina"
Mä teen kaikki asiat niin, ettei mitään sotkua oikeastaan pääse edes tapahtumaan. :D Eli kun teen ruokaa, pyyhin kaikki roiskeet heti pöydiltä, huuhtelen heti kaikki astiat, joita olen käyttänyt jne. Ja tavallaan ohimennen teen koko ajan jotakin pientä. Meillä imuroidaan päivittäin.

Mä itse olen päätynyt siihen ratkaisuun, että pidän kodin puhtaana ennen kaikkea. Pieni sekaisuus ei haittaa (lapsen lelut lattioilla) kuhan joka ainoa lelu ei ole hujan hajan. :) Ja meillä lapsi on osallistunut siivoamiseen niin kauan, kun on puhetta ymmärtänyt, tällä hetkellä uhmaiästä huolimatta lapsi auttaa kovasti siivoamisessa ja vaikka noin pieni onkin, niin hänestä on jo apua.
 
fjfgjh
Meillä laitetaan aika ajoin varastoon tai pois ylimääräisiä leluja. Joka päivä lapsi levittää lelujaan ympäri taloa ja kun meillä on 2 kerroksinen talo ja lapsi 3,5v ei halua leikkiä yksin ylhäällä huoneessaan, niin lelut ovat sitten siinä olkkari/ruokahuoneessa sen aikaa kun niillä leikkii, sitten kun mennään nukkumaan, niin raahataan taas lelut ylös hänen huoneeseensa. Muuten pidän yllä joka päivä pientä järjestystä, laitan astiat heti tiskikoneeseen, pyyhin pölyjä, jos jossain näkyy liikaa. Meillä imuroidaan kerran viikossa ja mopataan kun lattia sitä vaatii. Vessan kanssa olen aika vauhko ja siivoan sen päivittäin, mutta ei se mua haittaa, pikkuhomma. Tavarat laitan paikoilleen, enkä anna lojua pitkin poikin....näin ainakin meillä on aina suht siistiä.
 
Liika tavara pois ja loput lajitellaan selkeästi. Esim lelut on helppo siivota, kun kaikille on oma laatikkonsa. Meillä esim. lajiteltu näin: Legot, palikat, junarata, pikkueläimet, autot ja junat + niiden kuljettajat. Yksi laatikko sekailaisille leuille. Lastenkin helppo itse siivota, kun kaikelle on paikkansa.

Astiat heti käytön jälkeen koneeseen/tiskaten ja pöydät pyyhkien.

Lapset voi laittaa pyyhkimään pölyjä ja isomman kouluikäisen vaikka tyhjentämään tiskaria.

Ei meilläkään kaikki ole aina tip top, mutta äkkiä saa kyllä siistiä, kun vaan keräilee lelut lattialta.
 
"Jeera"
Kyllä minustakin paras tapa pitää paikat siistinä on siivota "koko ajan", eli aina kun näkee epäjärjestystä tai sotkua niin siivoaa sen heti pois, ihan ohimennen. Astiat heti tiskikoneeseen, ruokapöytä pyyhitään heti, tavarat aina käytön jälkeen omalle paikalleen jne.
Kannattaa myös tottua ajatukseen että teillä on elämää ja se saa näkyä. Ei ison perheen kanssa pysty pitämään samaa siisteystasoa kuin kahden aikuisen tai yksinäisen ihmisen asunnossa.
 
jgvbm
pölyjen suhteen kannnattaa tarkastaa ilmastointikanavat.

asuttiin pari vuotta kerrostalossa , jossa tuli jatkuvasti pölyä ja pikku hiekkaa lattialle. kun asia lakoi oikeasti harmittää enmemmän, imurroida piti joka päivä ja pölyt pyyhkiä myös, eikä sekään riittänyt. lopulta käytiin kaikki ilmastointi aukot läpi ja se määrä paskaa mitä niistä tuli oli kuvottavaa. pölyä ja hiekkaa, mahdollisesti myäs naapureiden asunnoista (yhteiset kun on ne kanavat siellä rakenteissa ja aina tuli ruoan hajut vessaan, vaatehuoneeseen ja keitttiöön näistä aukoista). homma helpotti lopulta vasta kun muutettiin pois.

meillä tosin yksi lapsi vain ja kaksi kissaa. kohta 3kk asunut tässä ja tänään minä imuroin ensimmäisen kerran (mies on useamman)
 
Mep
Eteinen on aika ratkaiseva tekijä myös. Onko tarpeeksi säilytystilaa esim. kengille? Ikeasta saa hyvin pieneenkin tilaan kenkälaatikostoja jotka siistii heti eteisen. Tarpeeksi ripustustilaa vaatteille?

On helpompi siivota eikä kompastu levällään oleviin kamoihin.
 
ollaan karsittu aikas paljon tavaraa, nyt muutettiin isompaan kotiin että on pojalla oma huone mihin levittää lelunsa, iltasin sitte siivotaan ne.. yleensäki tässä on se että kun ottaa jonku tavaran ja kun ei enää käytetä niin laitetaan takas paikoilleen tms. astiat tiskialtaaseen eikä lojumaan mihinkään.. joka ilta myös siivoon leikin jäljet olohuoneesta johon helposti vieläki kulkeutuu leikit pojalla :)
 

Yhteistyössä