Lestadiolaiset

  • Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti
vl kans
Alkuperäinen kirjoittaja järki hoi:
Eikö se just ole sitä turhamaisuutta, joka on syntiä?
Jumalasta?
Kannattaako alkaa pilkkua viilaamaan? Siis siinä mikä luetaan turhamaisuudeksi ja mikä ei. Pitäsköhän alkaa ihan listaa väsäämään. Meneepä elämä vaikeaksi. Jos "järki hoi" haluaa tehdä noin niin antaa järki hoin tehä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
että miksi sen permanentin saa ottaa mutta väriä ei?? permanentti on hiuksille isompi muutos kuin esim värjäys? jos ei siis värjää vaikka vihreiksi. miksi saa olla kaulakorut ja käsikorut mutta ei korvakoruja (vaikka nappikorviksia niin ei tarvitse tehdä lävistystä)?? jos saisin rakentavan vastauksen :)
huhuuuu!
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
että miksi sen permanentin saa ottaa mutta väriä ei?? permanentti on hiuksille isompi muutos kuin esim värjäys? jos ei siis värjää vaikka vihreiksi. miksi saa olla kaulakorut ja käsikorut mutta ei korvakoruja (vaikka nappikorviksia niin ei tarvitse tehdä lävistystä)?? jos saisin rakentavan vastauksen :)
huhuuuu!
itse olen vl mutta täytyy myöntää etten edes tiedä miks se on noin.. tuonhon olen vain tyytynyt.. jos sua oikeesti kiinnostaa niin kannattaa kysyä suoraan srk:lta jospa ne osais siellä vastata sulle..
 
annellinen tyttö
Alkuperäinen kirjoittaja hilikki:
Miksi te jotka olette kovin kiinnostuneita ettette voi kysellä mustana? Voisi laitta yv:nä vastausta :)
Hyvin vastattu.
Ne jotka täälä kyselee tuntemattomina ni on raukkamaisia. Haukutaan haukkumisen ilosta.

 
tv
Alkuperäinen kirjoittaja annellinen tyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja hilikki:
Miksi te jotka olette kovin kiinnostuneita ettette voi kysellä mustana? Voisi laitta yv:nä vastausta :)
Hyvin vastattu.
Ne jotka täälä kyselee tuntemattomina ni on raukkamaisia. Haukutaan haukkumisen ilosta.
Ei kai kysyminen ole haukkumista?
Itse kysyin tuota koulu-tv:n ja opetusfilmien katsomista, kun 70-luvulla ei luokan lestadiolaiset koskaan niitä katsoneet. Mutta kukaan ei ole ketjussa vielä vastannut kysymykseeni. Olisin vain halunnut tietää, vieläkö näin toimitaan nykyäänkin. Enkä todellakaan tarkoittanut ketään haukkua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja annellinen tyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja hilikki:
Miksi te jotka olette kovin kiinnostuneita ettette voi kysellä mustana? Voisi laitta yv:nä vastausta :)
Hyvin vastattu.
Ne jotka täälä kyselee tuntemattomina ni on raukkamaisia. Haukutaan haukkumisen ilosta.
Kyseleminen ei mielestäni ole haukkumista. Taidat nyt vähän ylireagoida?
Monet haluavat vain tietoa uusista, heitä kiinnostavista asioista ja sehän lievittää juuri ennakkoluuloja.
 
vanh.lestadiolainen minäkin
Ite oon kaikki hiihdot ja muutkin videot koulussa kahtonu. Sehän kuuluu opetusohjelmaan, jota koulussa tehdään. En usko, että oisivat luokasta poistuneet siksi aikaa.
Ja toiseks vanhollislestadiolaiset ei oo kovin innokkaita vastailemaan näin yleisesti, koska aina on niitä pilkun viilaajia, jotka haluavat ymmärtää väärin joka sanasta.
Jos täälä on joku joka oikeasti haluaa tietää näistä asioista ni kysykää y-viestinä näiltä henkilöiltä, jotka on oikein oikealla nimimerkillä täälä. He varmati osaavat vastata.
 
vieras vl
kyllä me ainaskin opetusfilmit on katsottu tunneilla koulussa... mutta teatteri retkille ei lähdetty eikä tanssitunneille osallistuttu....
ja jos muuten vaan tunnilla joku filmi katsottiin menimme esim kirjastoon
 
tv
Alkuperäinen kirjoittaja vanh.lestadiolainen minäkin:
Ite oon kaikki hiihdot ja muutkin videot koulussa kahtonu. Sehän kuuluu opetusohjelmaan, jota koulussa tehdään. En usko, että oisivat luokasta poistuneet siksi aikaa.
70-luvulla ainakin Pudasjärvellä ja Ranualla näin kävi.
 
vieras vl
ehkä ennen kun televisio on ollut harvinaisempi eikä opetusohjelmia ole ollutolemassakaan niin siihen on suhtauduttu jyrkemmin... ei mitään sieltä tulevaa ole katsottu... mutta nykyäänhän se on todella tarpeellinen opetuskäytössä... joten jotain siis suvaitaan....
 
tv
Alkuperäinen kirjoittaja vieras vl:
ehkä ennen kun televisio on ollut harvinaisempi eikä opetusohjelmia ole ollutolemassakaan niin siihen on suhtauduttu jyrkemmin... ei mitään sieltä tulevaa ole katsottu... mutta nykyäänhän se on todella tarpeellinen opetuskäytössä... joten jotain siis suvaitaan....
Ok, kiitos ja kumarrus :)
 
vieras vl
tiedän että tässäkin lähikoululla tulee lappu aina kotiin jos järjestetään jokin retki teatteriin tai jos koululle tulee esiintymään joku.... vanhemmat ottevat itse yhteyttä opettajaan jos eivät halua lapsensa siihen osallistuvan
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut:
Varsinais-suomessa Oripään lentokentäl lähel on raivattu puita lestadiolaisjuhlien järjestämisen vuoksi. Tietoa juhlista? Järjestetään vissiin 2009.
onko turussa päi????
siellä muistaakseen 2009 vanhoillislestadiolaisten suviseurat!
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja Cartel:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta sellainen askarruttaa vielä, että uskovatko lestadiolaiset, että vain he voivat päästä taivaaseen?
sillä jos uskovat, niin kuin olen kuullut, niin sehän ei ole raamatullista.
Sanoihan Jeesuskin, että yhtä hyvin kreikkalaiset sekä heprealaiset, ympärileikatut/ympärileikkaámattomat voivat periä Jumalan valtakunnan kuin Juutalisetkin, sillä pelastus on yksin uskosta Jeesukseen.


Tähän pakko sanoa, että vl:t elävät niin kuin raamattu opettaa ja ne jotka elävät raamatun opetuksen mukaan pääsevät taivaaseen. Jo pelkkä meikkaaminen on raamatun opetuksen vastaista. Miksi ei voisi olla vanhoillislestadiolainen jos kuitenkin elää ja uskoo niin kuin Jeesus opettaa?

Synnitöntä ihmistä ei ole, mutta synnit voi/saa uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, jos haluaa elää Jeesuksen opetuksessa ja päästä taivaaseen.

Mikään ei ole kiellettyä, asioita ei vaan haluta tehdä.
Tuossa edellä joku kyseli et miksei hyväksytä esim. nuoren meikkaamista niin siksi, koska jos nuori haluaa olla kuitenkin uskomassa ni se on raamatun vastaista meikata. Ei hän minun mielestä ole uskomassa jos ei elä niin kuin raamattu opettaa.

Aikaa sekavaa näin väsyneenä, mut ehkä jotain irtoaa...

Missä kohtaa Raamattua mielestäsi kielletään meikkaaminen? Eikö siellä kuitenkin puhuta itsensä koristelusta jotakin ja vanhoollislestadiolaiset saavat käyttää koruja- paitsi lävistyksiä ja korvakoruja.

Sanot, ettei ole mitään kiellettyä, asioita ei vain haluta tehdä. Kyllä mulla on paljon vl-tuttavia/kavereita/sukulaisia, jotka nimenomaan haluaisivat esim. meikata, katsoa leffoja (katsovatkin salaa), käydä baareissa (osa, ei kaikki), ja paljon muuta. He eivät kuitenkaan uskalla tehdä niin peläten joutuvansa silmätikuksi ja osa tekee näitä salaa. Tosi hyvä juttu muuten, mutta Jumala näkee ne salatkin. Jos omatunto sanelee, mitä saa tehdä, miksi toiset vl:t puuttuvat niihin sitten niin hanakasti? Onko hyvä omatunto sitä, että tehdään ns. syntiä salassa? Tuttava vanh.lest. hankki television. Hänen vl-ystävänsä alkoivat puhua, että hän on kieltänyt uskonsa ja hän jäi kaveripiirin ulkopuolelle.

Jos joku ei mielestäsi ole uskomassa, kun ei elä niinkuin raamattu opettaa, (esimerkkinä mainitsemasi meikkaus), niin raamattuhan neuvoo meitä elämään tuomitsematta? Esim. toisen uskoa. Raamatussa on paljon asioita, jotka vanh. lestadiaolaiset ovat poimineet sieltä ja haluavat niitä noudattaa. Paljon on "itse keksittyjä" syntejä, kuten tv ja meikkaus.. Ja osa tärkeistä raamatun kohdista on unohdettu tyystin..
jos kavereistasi osa "vl" käy baareissa tai katsoo salaa leffoja....kieltävät uskon jo teoilla!!!!!!!!ei niitä tikuilla tökitä jos joku tietäs vaan rakkaudella juteltais josko se ymmärtäis että väärillä teillä kulkee...ei me tuomita ihmisiä vaan jumala katsoo ketkä taivaaseen pääsee ja ketkä ei kun kuolema koittaa!!!!!

 
Mulla ois yks kysymys vl liittyen. Tässä ketjussa mainittiin, että vl piirissä on myös sellasia ihmisiä, jotka on vaan ulkosesti jäänyt liikkeen piiriin, mutta on kadottaneet oikeen sydämen uskon. Aatteleeko vl, että on mahdollista, että myös muiden kristityjen liikkeiden sisällä voi olla niitä ihmisiä, jotka sydämessään on toisaalta "oikeesti uskomassa" - henk. kohtasesti yrittää parhaansa mukaan elää raamatun ohjeiden mukaan?
Luhtalemmikki kiittää vastauksesta :flower:
 
vl-minäki
Henkilökohtaisesti ajattelen tuosta luhtalemmikin kysymästä asiasta jotta yksin Jumala tietää ketkä ovat oikeita uskovaisia ja ketkä pääsevät taivaaseen ja ketkä eivät. Ei ole ihmisen tehtävä tuomita muita ihmisiä kadotukseen. Olen siis itsekin vanhoillislestadiolainen.

En osaa sanoa muiden liikkeiden sisällä olevista ihmisistä että onko heillä sydämen usko ja pääsevätkö taivaaseen.. mutta enpä tiedä myöskään sitä, että onko tässä liikkeessä kaikilla sydämen uskoa.. Nämä ovat vaikeita asioita pohtia.. Pääasiahan on kuitenkin se, että se usko tuo turvaa ja että siinä on hyvä olla. Tämä usko on ainakin minun kohdalleni hyvä.

Näihin tietää vastauksen kai yksin Jumala. Tosin Raamatusta voi yrittää näitä asioita selvitellä, kaikille Raamatun kohdatkaan ei kuitenkaan aukene... Niinhän sitä sanotaan että tarvitaan Pyhä Henki, jotta Raamattua osaisi tulkita oikein.
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Minun tuntemani vl-ihminen teki vaikka mitä ilkeyttä, mutta sai kaiken aina iltaisin rukoilemalla anteeksi jumalalta. Tämä nainen terrorisoi perhettään, jotka eivät olleet lessuja. Haukkui lapsiaan pakanoiksi, paskoiksi. Kiroili. Huoritteli poikiensa tyttö ystäviä ym. kivaa. Mutta jumala antoi tälle kaiken anteeksi. Niin oli puhtoinen uskovan sydän taas.
ei niitä syntejä saa pelkällä rokuolimisella takas!jumalalta voi rukoilla voimia että jaksaisi kertoa jollekkin uskovaiselle mitä on tullut tehtyä ja se TOINEN saarnaa synnit anteeksi!ei niitä tekoja saa kuin pyytämällä anteeksi;)
 
vieras vl
miksei tietenkin vois ollakkin... mutta kun uskoon ei tulla eikä siinä pysytä ilman matkaystäviä, siis toisia uskovaisia jotka anteeksiantoa saarnaavat ja ovat tukemassa... eli siis jos joku tekee parannuksen kyllä haluaa liittyä tähän joukkoon
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja tv:
Alkuperäinen kirjoittaja annellinen tyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja hilikki:
Miksi te jotka olette kovin kiinnostuneita ettette voi kysellä mustana? Voisi laitta yv:nä vastausta :)
Hyvin vastattu.
Ne jotka täälä kyselee tuntemattomina ni on raukkamaisia. Haukutaan haukkumisen ilosta.
Ei kai kysyminen ole haukkumista?
Itse kysyin tuota koulu-tv:n ja opetusfilmien katsomista, kun 70-luvulla ei luokan lestadiolaiset koskaan niitä katsoneet. Mutta kukaan ei ole ketjussa vielä vastannut kysymykseeni. Olisin vain halunnut tietää, vieläkö näin toimitaan nykyäänkin. Enkä todellakaan tarkoittanut ketään haukkua.
jos on opetusvideo niin voi katsoa mutta jos joku mikä ei opetukseen liity(jota kylläkin harvemmin koulussa on) niin silloin katsomme ettei se ole lapselle TARPEEN katsoa.
 
vieras vl
itse ainakin haluan olla onnellinen ja tehdä muutkin onnelliseksi... elää ihan tavallista elämää luottaen että jumala itää huolen ja antaa vastoinkäymisiäkin tarpeen tullen...
 

Yhteistyössä