Lestadiolaiset

  • Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti
kiitos vastauksesta vl-minäkin. Itse ajattelen myös niin, että yksin Jumala näkee jokaisen ihmisen sydämeen. Tuli vaan mieleen, että mulla on myös kokemusta tosta vl piirissä käytettävästä "syntien anteeksi julistamisjutusta" uskovien kesken vaikka itse enemmen löydän "hengellisenkotini" ev.lut kirkon sisällä ns. 3.herätyksen liikkeiden piiristä. Henk.koht uskon ja toivon, että samaan taivaaseen ollaan matkalla :wave:

Kaunista viikonloppua kaikille toivottaen,
luhtalemmikki
 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja tv:
Alkuperäinen kirjoittaja annellinen tyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja hilikki:
Miksi te jotka olette kovin kiinnostuneita ettette voi kysellä mustana? Voisi laitta yv:nä vastausta :)
Hyvin vastattu.
Ne jotka täälä kyselee tuntemattomina ni on raukkamaisia. Haukutaan haukkumisen ilosta.
Ei kai kysyminen ole haukkumista?
Itse kysyin tuota koulu-tv:n ja opetusfilmien katsomista, kun 70-luvulla ei luokan lestadiolaiset koskaan niitä katsoneet. Mutta kukaan ei ole ketjussa vielä vastannut kysymykseeni. Olisin vain halunnut tietää, vieläkö näin toimitaan nykyäänkin. Enkä todellakaan tarkoittanut ketään haukkua.
jos on opetusvideo niin voi katsoa mutta jos joku mikä ei opetukseen liity(jota kylläkin harvemmin koulussa on) niin silloin katsomme ettei se ole lapselle TARPEEN katsoa.
no ei kai joku koulun näyttämä filmi niin haitaksi lapselle voi olla. ennemmin se lapsi kärsii siitä ettei saa osallistua filmin katsomiseen niinkuin kaikki muutkin, ja voi pahoittaa mielensä. lapsi voi kokea itsensä erilaiseksi tai joutua silmätikuksi. puhun kokemuksella, sillä itsekin ex-vl :/
 
säälivä
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja tv:
Alkuperäinen kirjoittaja annellinen tyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja hilikki:
Miksi te jotka olette kovin kiinnostuneita ettette voi kysellä mustana? Voisi laitta yv:nä vastausta :)
Hyvin vastattu.
Ne jotka täälä kyselee tuntemattomina ni on raukkamaisia. Haukutaan haukkumisen ilosta.
Ei kai kysyminen ole haukkumista?
Itse kysyin tuota koulu-tv:n ja opetusfilmien katsomista, kun 70-luvulla ei luokan lestadiolaiset koskaan niitä katsoneet. Mutta kukaan ei ole ketjussa vielä vastannut kysymykseeni. Olisin vain halunnut tietää, vieläkö näin toimitaan nykyäänkin. Enkä todellakaan tarkoittanut ketään haukkua.
jos on opetusvideo niin voi katsoa mutta jos joku mikä ei opetukseen liity(jota kylläkin harvemmin koulussa on) niin silloin katsomme ettei se ole lapselle TARPEEN katsoa.
no ei kai joku koulun näyttämä filmi niin haitaksi lapselle voi olla. ennemmin se lapsi kärsii siitä ettei saa osallistua filmin katsomiseen niinkuin kaikki muutkin, ja voi pahoittaa mielensä. lapsi voi kokea itsensä erilaiseksi tai joutua silmätikuksi. puhun kokemuksella, sillä itsekin ex-vl :/
peesi tähän viimeiseen, sääliksi kävi koulussa niitä lestadiolaislapsia, jotka eivät saaneet katsoa edes niitä koulussa näytettäviä tylsääkin tylsempiä ohjelmia :(

muutenkin olivat erittäin "kaapissa kasvaneita"

 
vieras vl
meitä oli useampi vl samalla luokalla ja koulussakin aika paljon, joten ei jouduttu silmätikuiksi... paremminkin niin että jos joskus joku filmi katsottiin (esim englanninkielin piirretty, enkun tunnilla) niin luokkakaverit ihmetteli etteihän me sitä ois saatu katsoa...
meillä oli hauskaa aina kun muut katto jotain tylsää filmiä, askarreltiin tai jotain muuta...
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tulipa mieleen, kun tätä ketjua luin, että onko vl:llille maan päälinen elämä ikään kuin sivuseikka, kunhan elää niin että pääsee taivaaseen?
ei se ole sivuseikka miten me täällä elämme.koska silloin emme pääsisi taivaankotiin kun aika jättää.mutta meille elämä ei ole RAJOITUKSIA vaan ite ainakin jos järellä ajattelee on säästynyt MONELTA pahalta kun on uskovainen!ei koeta että alkoholin käyttö olisi meiltä "yksi ilo pois" vaan näemme ne monet hyvät puolet jotka siitä saa kun ei käytä alkoholia.alkoholi-ongelmat,ryyppyreissut joista ei muista ees mitään...
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja säälivä:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja tv:
Alkuperäinen kirjoittaja annellinen tyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja hilikki:
Miksi te jotka olette kovin kiinnostuneita ettette voi kysellä mustana? Voisi laitta yv:nä vastausta :)
Hyvin vastattu.
Ne jotka täälä kyselee tuntemattomina ni on raukkamaisia. Haukutaan haukkumisen ilosta.
Ei kai kysyminen ole haukkumista?
Itse kysyin tuota koulu-tv:n ja opetusfilmien katsomista, kun 70-luvulla ei luokan lestadiolaiset koskaan niitä katsoneet. Mutta kukaan ei ole ketjussa vielä vastannut kysymykseeni. Olisin vain halunnut tietää, vieläkö näin toimitaan nykyäänkin. Enkä todellakaan tarkoittanut ketään haukkua.
jos on opetusvideo niin voi katsoa mutta jos joku mikä ei opetukseen liity(jota kylläkin harvemmin koulussa on) niin silloin katsomme ettei se ole lapselle TARPEEN katsoa.
no ei kai joku koulun näyttämä filmi niin haitaksi lapselle voi olla. ennemmin se lapsi kärsii siitä ettei saa osallistua filmin katsomiseen niinkuin kaikki muutkin, ja voi pahoittaa mielensä. lapsi voi kokea itsensä erilaiseksi tai joutua silmätikuksi. puhun kokemuksella, sillä itsekin ex-vl :/
peesi tähän viimeiseen, sääliksi kävi koulussa niitä lestadiolaislapsia, jotka eivät saaneet katsoa edes niitä koulussa näytettäviä tylsääkin tylsempiä ohjelmia :(

muutenkin olivat erittäin "kaapissa kasvaneita"
kyllä minä olin helpottunut kun EI TARVINNU katsoa niitä lukuisia elokuvia joita koulussa näytettiin vaan saatiin omat tehtävät joita tehtiin.ja siinä sivussa rupateltiin ja piettiin hauskaa:)mut harmi jos itse koit ne huonona:(

 
vieras vl
yhdyn tuohon että monelta on säästytty kun ei käytetä alkoholia... elämä on huomattavasti turvallisempaa... eikä tarvitse miettiä missä nuoret iltaisin kulkevat ja mitä tekevät, heillä on niin paljon ystäviä ja menoja keskenään.... milloin ollaan kenenkin kotona palaamassa jotain tai seuroissa jossakin lähipaikkakunnalla...
 
vl
mutta jos joku haluaa tietää enempi uskostamme niin suosittelen puhumaan kasvotusten vl-ihmisen kans tai mustana kysymään jolloin voi vastata y-viesteillä kun AINA tulee väärinkäsityksiä täällä josta AINA joku alkaa pilkkua viiltata tmv!:( ei olla siksi kauheen innokkaita täällä jutteleen uskosta!
 
justiina
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tulipa mieleen, kun tätä ketjua luin, että onko vl:llille maan päälinen elämä ikään kuin sivuseikka, kunhan elää niin että pääsee taivaaseen?
ei se ole sivuseikka miten me täällä elämme.koska silloin emme pääsisi taivaankotiin kun aika jättää.mutta meille elämä ei ole RAJOITUKSIA vaan ite ainakin jos järellä ajattelee on säästynyt MONELTA pahalta kun on uskovainen!ei koeta että alkoholin käyttö olisi meiltä "yksi ilo pois" vaan näemme ne monet hyvät puolet jotka siitä saa kun ei käytä alkoholia.alkoholi-ongelmat,ryyppyreissut joista ei muista ees mitään...
eikö teitä ota päähän että muut ihmiset pääsevät taivaaseen vaikka tekevät sellaisia juttuja, mitkä te luette synniksi? :) anteeksi saa kaiken ja milloin tahansa, sehän noissa uskonnoissa onkin juuri niin huvittavaa.

henkilökohtaisesti en sinne taivaaseen edes halua, siellä tuntuu olevan niin nipoa porukkaa :whistle:
 
Es.Les.
...esikoislestadiolainen. Olen ammatiltani tarjoilija, käyn silloin tällöin sunnuntaisin seuroissa, meikkaan joka päivä, hiukseni ovat lyhyet ja blondatut, pesen pyykkini pesukoneessa joka ei ole päältätäytettävä, juon alkoholia silloin ku huvittaa, poltan tupakkaa säännöllisesti, kiroilen silloin kun kiroiluttaa, katson telkkaria joka sijaitsee olohuoneessa tv-tasolla, ikkunoissani roikkuu marimekon unikkoverhot, olen kyllä naimisissa mutta sitä ennen olen ollut kerran jopa kihloissa! ja asunut avoliitossa, harrastan urheilua, enkä kulje hameessa joka päivä, on jopa korvat rei´jät, silti voin mennä seuroihin eikä kukaan katso sen ihmeellisemmin! Meitä on niin joka lähtöön, toiset haluavat olla tiukempia, toisille riittää vähempi korostaminen että MINÄ olen lestadiolainen. Kaikki hyväksytään sellaisina kun ovat, jokainenhan vastaa itsestään viimeisellä tuomiolla! ;)
 
vieras vl
ei me ny niin nipoja olla... tavallisia kuolevaisia...
uskomme että vain puhtaalla omallatunnolla pääsee taivaaseen...
tämä on se ainoa oikea usko.... emme toki halua halveksua muita...
 
ei vl
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa.....:
Juu, ja lestadiolaiset ovat mitä karseimpia työtovereita. Palvovat pomoa kuiin jumalaa ja jumalan sna on laki, siis kaikissa asioissa. Sori, toivottavasti täältä löytyy erilaisia, mutta useamman näkemäni koekmuksella näin totean! Esim. lessu työnantaja: "lapsen sairaus ei saa olla este työlle!" ja työkaveri: "elämä pitää järjestellä työn sanelemien ehtojen mukaisesti.." (esim.vapaata ei saa pyytää, jos on menoja vaan pitää kytätä mahd. vapaapäivää..)

Ja monet lestadoilais äidit pitävät meitä ev.lut. äitejä silminnähden huonompina, näin vaikkapa seurakunnan kerhoissa on havaittavissa..
No enpä tiedä tästä, on enemmän ihmisestä kiinni minkälainen on kuin uskosta. Olen saanut tutustua mm. lestadiolaisiin, muslimeihin, jehovan todistajiin, mormoneihin, katolisiin ja ihan mukavia ihmisiä löytyy, uskontokunnasta riippumatta.
 
luokkakavereita muistellen
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Alkuperäinen kirjoittaja lastad.:
Luoja loi meidät tämännäköisiksi, siltä haluamme myös näyttää.
Helpompi olla ilman tv:tä, koska sieltä ei paljon tule sopivaa ohjelmaa,saatika tarpeellista.
Entäs tämä netti sitten? Täältähän löytyy kaikki maailman pahuudet ja synnit.
Netti on niin uusi, ettei Lars Leevi ehtinyt kieltää sitä :D Sori.

Se on mielestäni kummallista, että korvakorut ja hiustenvärjäys ei ole suotavaa, mutta joka toisella lestaadiolaistytöllä oli, ainakin 90 luvulla, permanentti.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras vl:
yhdyn tuohon että monelta on säästytty kun ei käytetä alkoholia... elämä on huomattavasti turvallisempaa... eikä tarvitse miettiä missä nuoret iltaisin kulkevat ja mitä tekevät, heillä on niin paljon ystäviä ja menoja keskenään.... milloin ollaan kenenkin kotona palaamassa jotain tai seuroissa jossakin lähipaikkakunnalla...
Kyllä minun tuntemani uskovat nuoret juopottelivat kaupungilla siinä missä muutkin.

 
Kylläpä kyllä
Ihmeellistä anelua, ja pään silittelyä tämä ketju. Anteeksi, kun tässä nyt kyselen arvon uskovat, jos pliis vastaisitte ystävällisesti minulle. Kiitos vastauksesta!
Tässä se nähdään, ettei uskovien kanssa voi keskustella asioiden oikeilla nimillä, ettei ne vaan vedä hernettä taivaalliseen pyhään nenäänsä. Lämpimän sonnan tekee lestadiolainenkin. Uskokoon kukakin mihin tahtoo, vaikka saunavastaan. Tavallisia ihmisiä kaikki ollaan, eikä uskovainen ole sen parempi ihminen kuin kukaan muukaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja kristitty:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikään ei ole kiellettyä, asioita ei vaan haluta tehdä.
Tuossa edellä joku kyseli et miksei hyväksytä esim. nuoren meikkaamista niin siksi, koska jos nuori haluaa olla kuitenkin uskomassa ni se on raamatun vastaista meikata. Ei hän minun mielestä ole uskomassa jos ei elä niin kuin raamattu opettaa.

Aikaa sekavaa näin väsyneenä, mut ehkä jotain irtoaa...
Meikkaaminen ei ole kyllä Raamatun vastaista!
Missä kohtaa siellä niin lukee?


"Turha koreilu"
No, tuo turha koreilu voinen hyvin tarkoittaa sitäkin, ettei tarvitsisi koreilla uusilla muotivaatteilla, jotka vanh.lest. on usein vimpan päälle. On saapasta ja tiukkaa farkkua, viimesen muodin päälle. Koruja on muuten, paitsi ei korvissa, eikös sekin ole jonninjoutavaa koreilua? Tämä on mun mielestä kaksoismoraaliasia, että osaa raamatun kohdista noudatetaan, osaa ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja terve ajattelutapa kunniaan:
Nyt on vanhoillislestadiolaisista jauhettu p:tä jo tarpeeks. Eiköhän anneta niitten olla ihan omassa rauhassa ja aleta elämään kukin omaa elämää. Jos ei oo muuta tekemistä ni menkää hoitamaan lapsianne ku ootta niin paljon parempia ku teillä ei oo ku se yks tai kaks lasta. Näyttää teidänki elämästä puuttuvan elämisen ilo ku pitää täälä roikkua haukkumassa toisia.
Ihan ap. oli kiinnostuneen oloinen uskostanne. Onko se p.jauhantaa, jos tosi asioista puhuu niiden oikeilla nimillä? Vai tulisiko ongelmat lakaista maton alle? Näin meillä vl kodissa tehtiin. Päällisin puolin kaikki oli kunnossa, muuten kyllä ei.

Ei meistä kukaan varmasti ole parempi, onko yksi, kaksi tai viisi lasta. Kaikilla ei ole oikeutta saada lapsia ollenkaan. Nekin on ihan yhtä hyviä ihmisiä.

Se, jos puhuu uskonnosta yleisluonnollisesti, ei suinkaan tarkoita, ettei uskovaiset ihmiset saisi olla rauhassa :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoijaa.....:
Juu, ja lestadiolaiset ovat mitä karseimpia työtovereita. Palvovat pomoa kuiin jumalaa ja jumalan sna on laki, siis kaikissa asioissa. Sori, toivottavasti täältä löytyy erilaisia, mutta useamman näkemäni koekmuksella näin totean! Esim. lessu työnantaja: "lapsen sairaus ei saa olla este työlle!" ja työkaveri: "elämä pitää järjestellä työn sanelemien ehtojen mukaisesti.." (esim.vapaata ei saa pyytää, jos on menoja vaan pitää kytätä mahd. vapaapäivää..)

Ja monet lestadoilais äidit pitävät meitä ev.lut. äitejä silminnähden huonompina, näin vaikkapa seurakunnan kerhoissa on havaittavissa..
Vl esimiehestä ei ole kokemusta, mutta työkavereina vl:t on olleet ihan normaaleja ihmisiä, mukavia, ahkeria ja rehellisiä. Ei itsellä ole huonoja kokemuksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vl kans:
Alkuperäinen kirjoittaja järki hoi:
Eikö se just ole sitä turhamaisuutta, joka on syntiä?
Jumalasta?
Kannattaako alkaa pilkkua viilaamaan? Siis siinä mikä luetaan turhamaisuudeksi ja mikä ei. Pitäsköhän alkaa ihan listaa väsäämään. Meneepä elämä vaikeaksi. Jos "järki hoi" haluaa tehdä noin niin antaa järki hoin tehä.
Aina monesti, kun kysyi lessuna jotain, mihin joku les. ei osannut vastata, sanottiin, että älä mieti järjellä, kun usko ei ole järjen asia. Että siis, jos järki sanoo hoi, älä mieti sitä. Mutta kun ei mennyt hoin mukaan (ei saanut mennä), mietti vielä enemmän.

Pilkkuakin on joskus tarpeen viilata. kyllä olisi mukavaa perusteluja kuulla, jos niitä on, pilkun viilamisellekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja Cartel:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta sellainen askarruttaa vielä, että uskovatko lestadiolaiset, että vain he voivat päästä taivaaseen?
sillä jos uskovat, niin kuin olen kuullut, niin sehän ei ole raamatullista.
Sanoihan Jeesuskin, että yhtä hyvin kreikkalaiset sekä heprealaiset, ympärileikatut/ympärileikkaámattomat voivat periä Jumalan valtakunnan kuin Juutalisetkin, sillä pelastus on yksin uskosta Jeesukseen.


Tähän pakko sanoa, että vl:t elävät niin kuin raamattu opettaa ja ne jotka elävät raamatun opetuksen mukaan pääsevät taivaaseen. Jo pelkkä meikkaaminen on raamatun opetuksen vastaista. Miksi ei voisi olla vanhoillislestadiolainen jos kuitenkin elää ja uskoo niin kuin Jeesus opettaa?

Synnitöntä ihmistä ei ole, mutta synnit voi/saa uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, jos haluaa elää Jeesuksen opetuksessa ja päästä taivaaseen.

Mikään ei ole kiellettyä, asioita ei vaan haluta tehdä.
Tuossa edellä joku kyseli et miksei hyväksytä esim. nuoren meikkaamista niin siksi, koska jos nuori haluaa olla kuitenkin uskomassa ni se on raamatun vastaista meikata. Ei hän minun mielestä ole uskomassa jos ei elä niin kuin raamattu opettaa.

Aikaa sekavaa näin väsyneenä, mut ehkä jotain irtoaa...

Missä kohtaa Raamattua mielestäsi kielletään meikkaaminen? Eikö siellä kuitenkin puhuta itsensä koristelusta jotakin ja vanhoollislestadiolaiset saavat käyttää koruja- paitsi lävistyksiä ja korvakoruja.

Sanot, ettei ole mitään kiellettyä, asioita ei vain haluta tehdä. Kyllä mulla on paljon vl-tuttavia/kavereita/sukulaisia, jotka nimenomaan haluaisivat esim. meikata, katsoa leffoja (katsovatkin salaa), käydä baareissa (osa, ei kaikki), ja paljon muuta. He eivät kuitenkaan uskalla tehdä niin peläten joutuvansa silmätikuksi ja osa tekee näitä salaa. Tosi hyvä juttu muuten, mutta Jumala näkee ne salatkin. Jos omatunto sanelee, mitä saa tehdä, miksi toiset vl:t puuttuvat niihin sitten niin hanakasti? Onko hyvä omatunto sitä, että tehdään ns. syntiä salassa? Tuttava vanh.lest. hankki television. Hänen vl-ystävänsä alkoivat puhua, että hän on kieltänyt uskonsa ja hän jäi kaveripiirin ulkopuolelle.

Jos joku ei mielestäsi ole uskomassa, kun ei elä niinkuin raamattu opettaa, (esimerkkinä mainitsemasi meikkaus), niin raamattuhan neuvoo meitä elämään tuomitsematta? Esim. toisen uskoa. Raamatussa on paljon asioita, jotka vanh. lestadiaolaiset ovat poimineet sieltä ja haluavat niitä noudattaa. Paljon on "itse keksittyjä" syntejä, kuten tv ja meikkaus.. Ja osa tärkeistä raamatun kohdista on unohdettu tyystin..
jos kavereistasi osa "vl" käy baareissa tai katsoo salaa leffoja....kieltävät uskon jo teoilla!!!!!!!!ei niitä tikuilla tökitä jos joku tietäs vaan rakkaudella juteltais josko se ymmärtäis että väärillä teillä kulkee...ei me tuomita ihmisiä vaan jumala katsoo ketkä taivaaseen pääsee ja ketkä ei kun kuolema koittaa!!!!!
Joo ei mulle tarvitse huutaa, kuulen ihan normaali puhetta =) .

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että täälläpäin, missä minä asun, ja joka paikassa, missä ole asunut, tuomitaan, "tökitään tikulla" jnet.

Kahden viimeisen rivisi kanssa olen samaa mieltä.
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja Kivarri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras vl:
yhdyn tuohon että monelta on säästytty kun ei käytetä alkoholia... elämä on huomattavasti turvallisempaa... eikä tarvitse miettiä missä nuoret iltaisin kulkevat ja mitä tekevät, heillä on niin paljon ystäviä ja menoja keskenään.... milloin ollaan kenenkin kotona palaamassa jotain tai seuroissa jossakin lähipaikkakunnalla...
Kyllä minun tuntemani uskovat nuoret juopottelivat kaupungilla siinä missä muutkin.
tästä me vl:t kuulemmekin PALJON että mitä ne semmoset lessut on jotka ryyppää....HARMI; mutta ne ovatkin kieltäneet uskon jo teoilla:( se siinä onkin ettei he silloin olekkaan enää vl jos käyvät ryyppäämässä....
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja Cartel:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja Cartel:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta sellainen askarruttaa vielä, että uskovatko lestadiolaiset, että vain he voivat päästä taivaaseen?
sillä jos uskovat, niin kuin olen kuullut, niin sehän ei ole raamatullista.
Sanoihan Jeesuskin, että yhtä hyvin kreikkalaiset sekä heprealaiset, ympärileikatut/ympärileikkaámattomat voivat periä Jumalan valtakunnan kuin Juutalisetkin, sillä pelastus on yksin uskosta Jeesukseen.


Tähän pakko sanoa, että vl:t elävät niin kuin raamattu opettaa ja ne jotka elävät raamatun opetuksen mukaan pääsevät taivaaseen. Jo pelkkä meikkaaminen on raamatun opetuksen vastaista. Miksi ei voisi olla vanhoillislestadiolainen jos kuitenkin elää ja uskoo niin kuin Jeesus opettaa?

Synnitöntä ihmistä ei ole, mutta synnit voi/saa uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, jos haluaa elää Jeesuksen opetuksessa ja päästä taivaaseen.

Mikään ei ole kiellettyä, asioita ei vaan haluta tehdä.
Tuossa edellä joku kyseli et miksei hyväksytä esim. nuoren meikkaamista niin siksi, koska jos nuori haluaa olla kuitenkin uskomassa ni se on raamatun vastaista meikata. Ei hän minun mielestä ole uskomassa jos ei elä niin kuin raamattu opettaa.

Aikaa sekavaa näin väsyneenä, mut ehkä jotain irtoaa...

Missä kohtaa Raamattua mielestäsi kielletään meikkaaminen? Eikö siellä kuitenkin puhuta itsensä koristelusta jotakin ja vanhoollislestadiolaiset saavat käyttää koruja- paitsi lävistyksiä ja korvakoruja.

Sanot, ettei ole mitään kiellettyä, asioita ei vain haluta tehdä. Kyllä mulla on paljon vl-tuttavia/kavereita/sukulaisia, jotka nimenomaan haluaisivat esim. meikata, katsoa leffoja (katsovatkin salaa), käydä baareissa (osa, ei kaikki), ja paljon muuta. He eivät kuitenkaan uskalla tehdä niin peläten joutuvansa silmätikuksi ja osa tekee näitä salaa. Tosi hyvä juttu muuten, mutta Jumala näkee ne salatkin. Jos omatunto sanelee, mitä saa tehdä, miksi toiset vl:t puuttuvat niihin sitten niin hanakasti? Onko hyvä omatunto sitä, että tehdään ns. syntiä salassa? Tuttava vanh.lest. hankki television. Hänen vl-ystävänsä alkoivat puhua, että hän on kieltänyt uskonsa ja hän jäi kaveripiirin ulkopuolelle.

Jos joku ei mielestäsi ole uskomassa, kun ei elä niinkuin raamattu opettaa, (esimerkkinä mainitsemasi meikkaus), niin raamattuhan neuvoo meitä elämään tuomitsematta? Esim. toisen uskoa. Raamatussa on paljon asioita, jotka vanh. lestadiaolaiset ovat poimineet sieltä ja haluavat niitä noudattaa. Paljon on "itse keksittyjä" syntejä, kuten tv ja meikkaus.. Ja osa tärkeistä raamatun kohdista on unohdettu tyystin..
jos kavereistasi osa "vl" käy baareissa tai katsoo salaa leffoja....kieltävät uskon jo teoilla!!!!!!!!ei niitä tikuilla tökitä jos joku tietäs vaan rakkaudella juteltais josko se ymmärtäis että väärillä teillä kulkee...ei me tuomita ihmisiä vaan jumala katsoo ketkä taivaaseen pääsee ja ketkä ei kun kuolema koittaa!!!!!
Joo ei mulle tarvitse huutaa, kuulen ihan normaali puhetta =) .

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että täälläpäin, missä minä asun, ja joka paikassa, missä ole asunut, tuomitaan, "tökitään tikulla" jnet.

Kahden viimeisen rivisi kanssa olen samaa mieltä.
anteeksi jos luit huutomerkit huutamiseksi mutta tarkoitin ne huomioimiseksi:)että huomaat etteä korostan vain sitä asiaa:)
 
sari
hauska uskomus tuokin kun kysyy "miten saa lapset tottelemaan" : D minun tuntemani lestaperheissä on ihan ääripäiden "kauhukakaroita" kuten joissakin "tavis"perheissäkin. Ei ole uskonnosta kiinni miten hyvin lapset on kasvatettu, jep.
Ja tuntemani lestadiolaisrouva on monet kerrat valittanut kun miehensä ei millään tavalla osallistu lastenhoitoon, vain tekemiseen ja alulle laittoon.
Ja minu kokemus on myös, valitettavasti, että ovat herkästi tuomitsemassa muita, katsovat nenänvartta pitkin ja arvostelevat pitkin kyliä. Kuten niin kovin monet "taviksetkin".
Että ihmisiä tässä kaikki ollaan erilaisiia, uskonnosta riippumatta.
 
mammaMIA
:LOL:

:D no jopas taas..

ihana että vanhoillislestadiolaisuudesta ollaan kiinnostuneita! mutta tiedättehän että mitä tulee kun monta emäntää maustaa yhtä soppaa.. ;)

se, mitä v.lestadiolaisuudesta sanotaan, pitää paikkansa.mutta se, kuka sanoo olevansa v.lestadiolainen, ei välttämättä pidä paikkaansa!

vaikka perhe olisikin vl, ei nuori/aikuinen ole välttämättä säilyttänyt henk.koht. uskoaan vaan teoillaan sen kiletänyt. eli vl EI ryyppää, käy baareissa, meikkaa, piilottele telkkaria.. Hän, joka sen tekee, on uskonsa teoilla kieltänyt!

:D mutta yv:t toimii.. ;)
 
vieras

Vanhoillislestadiolaisuus eronneen näkökulmasta
Rauhanyhdistys vallankäyttäjänä ja mielipiteen muokkaajana
Taustaa

Lestadiolainen herätys sai alkunsa Lars Levi Laestadiuksen (1800-1861) kokemana hengellisenä kääntymyksenä Pohjois-Ruotsissa Kaaresuvannossa 1840-luvun puolivälissä. Liike levisi nopeasti lähialueille. Laestadiuksen kuoleman jälkeen liikkeen kannattajia löytyi Ruotsista, Suomesta, Norjasta ja Yhdysvalloista. Laestadius pyrki parantamaan pohjoisen kansan elinoloja koulutuksen ja raittiusliikkeen avulla. Hänen saarnansa olivat tunnetilaltaan voimakkaita ja hän pyrki puhumaan jokaiselle "sieluntilan" mukaista sanaa.

Lestadiolaisuus oli 1800-luvulla järjestäytymätöntä, mikä aiheutti huolta etenkin luterilaisen kirkon ja valtiovallan taholta. Vuosisadan loppupuoliskolla liikkeelle oli ominaista nopea ja voimakas laajeneminen. Vuosisadan vaihteeseen mennessä herätys oli levinnyt koko Suomeen. Voimakkainta kannatus oli erityisesti Lapissa, Koillismaalla ja eri puolilla Pohjanmaata. Paikallisia rauhanyhdistyksiä alettiin perustaa 1880-luvun lopulla.


Liikkeeseen kuulumattomat ihmiset kummastelivat alkuvaiheen laestadiolaisuudessa erityisesti liikutuksia kirkossa ja vallitsevasta käsityksestä poikkeavaa opillisuutta, erityisesti seurakuntaopetusta. Eräät johtavat kirkonmiehet pitivät laestadiolaisuutta jopa lahkona eli ei-kristillisenä kirkkokuntana. Opillisia erimielisyyksiä esiintyi lestadiolaisuudessa jo 1800-luvun lopulla. Liikkeestä eronneita ryhmiä kutsuttiin yleisesti "eriseuroiksi".

Suuri hajaannus lestadiolaisuudessa tapahtui 1800-1900 luvun taitteessa. Liike jakaantui uuteenheräykseen, esikoislaestadiolaisuuteen ja vanhoillislaestadiolaisuuteen. Vanhoillislestadiolaiset perustivat Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen (SRK) vuonna 1914. Liikkeessä muodostui vähitellen muut ulos sulkeva seurakuntakäsitys. Tämän käsityksen mukaan iänkaikkinen pelastus on mahdollista vain liikkeen sisällä. Vuonna 2000 vanhoillislestadiolaisia arvioitiin olevan lähes satatuhatta. Vuosituhannen vaihteessa pystyttiin erottamaan 17 lestadiolaista ryhmää, joista kuitenkin viidellä on huomattavampaa merkitystä (Talonen 2000).

Alusta lähtien lestadiolaisuuden piirissä on ollut runsaasti maallikkosaarnaajia. Alkuvaiheessa myös pappeja lestadiolaistui mukaan liikkeeseen. Vanhoillislestadiolaisuus on nykyäänkin maallikkojohtoinen herätysliike. Julistavat sanankäyttäjät ovat suurimmaksi osaksi maallikkosaarnaajia, mutta mukana on myös luterilaisen kirkon pappeja. "Saarnamiehiä" liikkeellä on yhteensä useita satoja (800 ?), mutta alle tuhat henkilöä.
Opillisia käsityksiä ja opittuja asenteita

Lestadiolaisten uskonnäkemyksen mukaan jokainen "elävä kristitty" toimii "hengellisenä pappina". Tämän näkemyksen mukaan jokaisella liikkeen opetuksen mukaisesti uskovalla on mahdollisuus päästää (antaa anteeksi) toisten ihmisten syntejä. Erityisesti liikkeen alkuvaiheessa tämä mahdollisti lestadiolaisuskon nopean leviämisen, sillä kaikilla ammattiin ja sukupuoleen katsomatta oli mahdollisuus levittää sanomaa. Maallikkojohtoinen yhteisö opetti poikkeavasti ja käytti sielunhoidollisia keinoja omalla tavallaan, mikä herätti närää erityisesti kirkon viranhaltijoiden piirissä. Lestadiolaisuudella on ollut positiivisiakin vaikutuksia tavallisen rahvaan itsetunnon ja -tietoisuuden kannalta.

Vanhoillislestadiolaisten käsityksen mukaan pelastuminen on mahdollista vain samalla tavalla uskovien eli "Jumalan valtakunnan" kautta. Yhteisöllä on heidän mukaansa "avainten valta"eli valta päästää ihminen synneistä tai sitoa synteihin. Seuroissa kuulee nykyäänkin julistettavan syntejä anteeksi "Jeesuksen nimessä ja veressä". Ulkopuolisestä tämä piirre saarnoissa saattaa tuntua korostuneelta.

Lestadiolaisen liikkeen alkuvaiheessa naisilla oli, ehkä yllättäen, aktiivisempi rooli saarnaajana. Herätyksen perustaja Lars L. Laestadius suhtautui naisiin yllättävän positiivisesti. Muun muassa Oulussa toimi naissaarnaaja vuoden 1880 molemmin puolin. Nykyään vanhoillislaestadiolaisuudessa nainen ei voi toimia "sananpalvelijana". Naisella liikkeessä on ennen kaikkea arvojen säilyttäjän rooli. Naista arvostetaan erityisesti äitinä, lasten huoltajana ja synnyttäjänä. Nykyaikana naisia toimii liikkeen piirissä kuitenkin vaihtelevissa ammateissa, ei pelkkinä kotiäiteinä. Rauhanyhdistysten ja SRK:n toimintaa sävyttää tietty patriarkaalisuus. SRK:n johtohenkilöt ja Rauhanyhdistysten puheenjohtajat ovat miehiä.

Laestadiolaiset tuntevat usein olevansa vähemmistössä arvomaailman ja käyttäytymisen osalta. Erilaisuuden kokeminen on usein vaikea asia, mutta uskovan osa on olla "vieras tälle maailmalle". Laestadiolaiset eivät hyväksy esimerkiksi alkoholin käyttöä ja esiaviollista seksiä. Laestadiolaisessa kodissa ei katsella televisiota tai turmelevia videoita, eikä kuunnella "maailmallista" musiikkia. Oikeaoppinen lestadiolainen perhe ei harrasta syntyvyyden säännöstelyä. Asian vuoksi liikkeestä on toisinaan eronnut perheitä tai yksityisiä henkilöitä. Homoseksuaalisuutta ei hyväksytä, vaikka liikkeessä varmasti on ja on ollut homoja. Abortti on ehdottomasti pannassa. Hyvin oppinutkin lestadiolainen lääkärimies saattaa sanoa, että abortti ei ole missään olosuhteissa suotavaa. Lestadiolaisten asennoituminen lisääntymisbiologiaan ja seksuaalisuuteen on usein vanhanaikaista ja lapsellista. Kaksinaismoralismi kukoistaa lestadiolaisten piirissä: maailman pahuus kauhistuttaa, mutta oman liikkeen epäkohdat lakaistaan maton alle.
Rauhanyhdistysten harjoittama vallankäyttö

Lestadiolaisuus oli alkuaikoina ennen kaikkea kansanliike ja raittiusliike. Lestadiolaisuudesta kehittyi vähitellen eksklusiivinen eli poissulkeva herätysliike. Liike levisi voimakkaasti paitsi tavallisten kansamiesten ja -naisten , myös maallikkosaarnaajien välityksellä. Seurat olivat ja ovat yhä keskeinen toimintamuoto lestadiolaisuudessa. Etenkin vanhoillislestadiolaisuus toimii vielä nykyäänkin poissulkevasti. Tämän ovat saaneet kokea etenkin ne henkilöt, jotka ovat epäilleet liikkeen opetuksia. Rauhanyhdistysten johtokunnat ja heidän kannattajansa toimivat erimielisyyksissä tuomareina. Opetuksia kyseenalaistavaa henkilöä voidaan rangaista erottamalla liikkeestä kokonaan. Väärällä tavalla käyttäytyvä ja liikkeen opetuksia ymmärtävä ihminen voidaan myös "sitoa synteihin".

Sidottu henkilö on ollut eri mieltä tai ymmärtänyt liikkeen opetuksia väärin. Sitominen on hänelle voimassa niin kauan kuin hän tekee "parannuksen" kyseisestä synnistä. Etenkin kaikkein oikeaoppisimmin uskovat eivät pidä "sidottua" taivaskelpoisena. Mielestäni tämä on julma ja epäoikeudenmukainen rangaistus sosiaaliselle ihmiselle.

Vanhoillislaestadiolaisen liikkeen kehityksestä vastuussa on ollut Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys (SRK). Sen johtomiehet ovat määritelleet liikkeen suuntaviivat suhteessa muuhun yhteiskuntaaan. SRK toimii selvästi saarnamiesten keskusorganisaationa. Sen toiminta on hyvin järjestäytynyttä. Osoituksena tehokkaasta organisaatiosta voidaan pitää joka vuosi kesällä järjestettäviä SRK:n suviseuroja. Niihin kokoontuu jopa yli 70 000 sanankuulijaa.
Elämä yhteisöstä lähtemisen jälkeen

Liikkeen jättäneen näkökulmasta vanhoillislestadiolaisuus on vanhanaikainen, poissulkeva uskonnollinen yhteisö. Liikkeen jättämistä harkitseva tietää eroamisen tuovan epäluuloja rauhanyhdistyksen uskovaisten taholta. Häntä ei ehkä kohdella yhtä rakkaasti kuin ollessaan liikkeessä sisällä. Jos lähtevä aikoo keskustella eroamisesta, hän saa luultavasti vakiovastauksia. Eroava on "joutunut syntiin" tai hänen "sieluntila on väärä". Katuvat ja siten liikkeeseen palaavat otetaan mielihyvin takaisin.

"Luopujaa" kartellaan erityisesti niiden rauhanyhdistysten jäsenten toimesta, jotka haluavat säilyttää ulkoisesti hyveellisen julkisivun. Toisaalta liikkeen jättänyt henkilö saattaa itse hakeutua aktiivisesti ei-laestadiolaisten seuraan. Vahvasti rauhanyhdistyksen opetuksen mukaisesti uskovat ajattelevat vain liikkeeseen kuuluvien pelastuvan. Erityisesti liikkeen ulkopuolella oleva aikuinen ei voi pelastua, ellei hän tee "parannusta". Liikkeen jättänyt saattaa yhä ajatella rauhanyhdistysten uskovaisten olevan ainoa oikea joukko, jonka mukana voi pelastua.

Vanhoillislaestadiolaisen liikkeessä olin mukana kiinteästi tai vähemmän kiinteästi noin puolet elämästäni kolmekymppiseksi asti. Luopuminen liikkeen opetuksista on tapahtunut vähitellen. Liikkeestä ulkona olen ollut noin kaksi ja puoli vuotta. Alkuaikoina kun "eroprosessi " oli kesken sain helpotusta aatteellisen etsintääni luterilaisen kirkon jumalanpalveluksista. Tällä hetkellä ajattelen asioita maallisesti tai maallistuneesti. Monessa asiassa tunnen humanistisen ajattelutavan sopivan minulle. Lahkojen jäsenille ja lahkoista eronneille kuuluvat minun puolestani kaikki ihmisoikeudet.

"Visakoivu"
Kirjallisuutta

Ihonen, Markku 1998. Myyttiset mielikuvat eli lestadiolaisuus ja saamelaisuus valtakulttuurin marginaaleina. Ilmestynyt Kaltio 2/1998 (s. 46-48). Artikkeli internetissä.

Ihonen, Markku 2001. Vaikenevat naiset. Keskustelua naisen paikasta 1800-luvun laestadiolaisuudessa. Ilmestynyt Historiallinen Aikakauskirja 3/2001, s. 276-292. Artikkeli internetissä.

Leivo, Seppo 2000. Lars Levi Laestadius, Pohjoiskalotin herättäjä. Suomen teologinen instituutti, luento 16.2.2000, internetissä www.teolinst.fi/luennot/sl000216.html.

Lohi, Seppo1997. Pohjolan kristillisyys. Lestadiolaisuuden leviäminen Suomessa 1870-1899. Väitöskirja 784 s. Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys ry, Oulu.

Talonen, Jouko 2000. Lestadiolaisuuden hajaannukset. Luentosarja lestadiolaisuudesta 8.3.2000. internetissä www.teolinst.fi/luennot/jt000308.html

 

Yhteistyössä