LIGHT-tuotteet

  • Viestiketjun aloittaja Miksei
  • Ensimmäinen viesti
Miksei
...Niin, siis noista...

Tietääkö kukaan miksi light-tuotteet ovat kiellettyjä raskauden aikana?
Mitä haittaa näistä voi olla sikiölle?

Tiedän hyvin, että neuvolassa kielletään käyttämästä näitä, mutta miksi? Olen varmaankin hölmönä ottanut kamalia riskejä, mutta olen syönyt light-tuotteita raskauden aikana kuten ennenkin, eli siis hyvinkin paljon... Taitaa mennä 1,5l pullo kolaa päivittäin, käytän myös hermesetasta kahvissa, satunnaisesti menee aski sokerittomia namusia. Makeutusaineita siis kaikissa.

Mutta... Miksi? Miksi? Miksi? Miksi? Miksi ei saisi?

Jos kukaan tietää, niin kyllä kiinnostaa. Olen netistäkin etsinyt tietoa, että miksi nämä eivät muutenkaan ole ylipäänsä aikuisille terveellisiä, mutta enpä ole löytänyt tietoa. Miksi elintarvikkeissa sanotaa "sisältää fenyylialaniinin lähteen"? Mitä tämä tarkoittaa? Mitä haittaa?

Tiedän, että ylisuurina määrinä voi aihettaa vatsavaivoja, ripulia yms...

Mutta... Onko jotain kovinkin vakavaa miksi ei saisi? Siis miksi?

-MIKSI?
 
Fenyylialaniini
"sisältää fenyylialaniinin lähteen" mainitaan siksi että on olemassa ihmisiä, joilla on perimästään johtuen geenin puutos, jota tarvitaan johonkin proteiiniin (entsyymiin) joka on vastuussa tuosta fenyylialaniinin hajottamisesta (tai muusta kemiallisesta reaktiosta mikä sen "käsittelyssä" tarvitaan) ja olen ymmärtänyt että mikäli fenyylialaniini ei elimistöstä poistu, se voi olla tosi paha juttu...

Tämän enempää en osaa auttaa, mutta ainakin meidän neuvolan ruokavalio-ohjeissa kielletään vain pari makeutusainetta, mutta sallittujakin sill listalla on mainittu.
 
+-+-+
Niin, siis aspartaami ja asesulfaami K ovat sallittuja makeutusaineita. Suurin osa esim. rasvattomista jugurteista ym. on makeutettu noilla. Sitten on niitä s-alkuisia makeutusaineita, jotka on harvinaisempia, joita ei siis saisi raskauden aikana käyttää. Syytä en osaa sanoa... Kai niissä jotain pahaa on. :)
 
huom.
Tuo s-alkuiset ei ole kovin hyvä muistisääntö, koska uutena makeutusaineena on tullut SUKRALOOSI, joka on ihan turvallinen, ja sitä on mm. light-cokiksessa.

Kiellettyjä ovat siis em. sakariini ja syklamaatti, joista sakariinia on ainakin fanta freessä ja joissain lidln juomissa. Pitää vaan olla tarkkana! Aiheesta on useampia ketjuja ollut aikaisemmin.
 
vhh
Makeutusaneet ovat olleet niin vähän aikaa markkinoilla, ettei oikeasti vielä tiedetä niiden kaikkia vaikutuksia. Varsinkin, jos niille altistuu sikiöajasta lähtien seuraavat kymmenet vuodet.

Vaikka neuvolassa "luvataankin" syödä näitä tiettyjä makeutusaineita miltei rajattomasti, olen itse pysytellyt niistä erossa. Hiilihydraattitietoista elämäntapaa noudattavana makeankaipuu, on myös näin raskausaikana, pysynyt vähäisenä. Silloin harvoin kun kaipaan makeaa, nautin mielummin aidosta luonnontuotteesta kuin keinotekosista makeutusaineista.
 
Milla Maqia
Alkuperäinen kirjoittaja Miksei:
...Niin, siis noista...

Tietääkö kukaan miksi light-tuotteet ovat kiellettyjä raskauden aikana?
Mitä haittaa näistä voi olla sikiölle?

Tiedän hyvin, että neuvolassa kielletään käyttämästä näitä, mutta miksi? Olen varmaankin hölmönä ottanut kamalia riskejä, mutta olen syönyt light-tuotteita raskauden aikana kuten ennenkin, eli siis hyvinkin paljon... Taitaa mennä 1,5l pullo kolaa päivittäin, käytän myös hermesetasta kahvissa, satunnaisesti menee aski sokerittomia namusia. Makeutusaineita siis kaikissa.

Mutta... Miksi? Miksi? Miksi? Miksi? Miksi ei saisi?

Jos kukaan tietää, niin kyllä kiinnostaa. Olen netistäkin etsinyt tietoa, että miksi nämä eivät muutenkaan ole ylipäänsä aikuisille terveellisiä, mutta enpä ole löytänyt tietoa. Miksi elintarvikkeissa sanotaa "sisältää fenyylialaniinin lähteen"? Mitä tämä tarkoittaa? Mitä haittaa?

Tiedän, että ylisuurina määrinä voi aihettaa vatsavaivoja, ripulia yms...

Mutta... Onko jotain kovinkin vakavaa miksi ei saisi? Siis miksi?

-MIKSI?
Hermesetasissa taitaa olla sakariinia. Joten sitä ei kannata enää käyttää.
 
sivullinen...
Verkkoklinikan sivuilta napattua:
"Makeutusaineista sakariinia ja syklamaattia ei suositella raskaana oleville. Ne ovat suurina määrinä aiheuttaneet koe-eläimille kasvaimia."
 
sivullinen...
Ja googlettamalla löytyi jonkun Mikko Saaren blogi, jossa hän kirjoitti näin:
"Aihetta netistä penkovat saattavat löytää tiensä Joseph Mercolan sivuille, joilla argumentoidaan sukraloosia (joka tunnetaan myös markkinanimellä Splenda) vastaan. Sivun mukaan se aiheuttaa mm. raskauden keskeytymistä, raskauden pitenemistä ja sikiön kasvun hidastumista."
 
liuku.
Juu itse käytän hyvin rajoitetusti makeutusaineita, vaikka en ole edes raskaana. Ne on keinotekosia ja maistuukin myrkylle. Itselle tulee usein aspartaamista allerginen reaktio, tulee kurkku kipeäksi. Erän sukulaiseni opiskeli joskus jotain ravitsemukseen liittyvää, kun olin aivan pieni lapsi, ja jo silloin minulle iskostettiin päähän että aspartaami aiheuttaa syöpää.
 
Purkka.
Mites tää xylitol purkka jota kovinkin paljon suositellaan ja jota paraikaa mussutan...

"AINEKSET: makeutusaineet (ksylitoli 33%, sorbitoli, mannitoli, aspartaami)..."

Ei enää purkkaa vai, vaikka jatkuvasti näen muutkin odottajat jauhamassa tätä... :eek:
 
riippuu mitä haluaa/ei halua
Purkalle: niin, odottajat (ja muutkin) jauhaa purkkaa tietysti siksi, ettei hampaat reikiintyisi - ainakaan niin nopeasti kuin ilman happohyökkäystä keskeyttävää purkkaa. Tee päätöksesi sen mukaan, mitä enemmän haluat tai kumpaa enemmän haluat vältellä: 50-vuotiaana tekarit ja vielä 30 vuotta elämää edessä tai kuolla 50-vuotiaana omat hampaat suussa. Näin siis kärjistetysti - joidenkin elimistö kestää näitä myrkkyjä paremmin kuin toisten elimistöt - eihän kaikki sairastu keuhkosyöpäänkään tai keuhkoahtaumatautiin, vaikka polttavat paljon monta kymmentä vuotta. Joillakin sitten elimistö on herkempi ja kuolema napsahtaa kohdalle jo kymmenen vuoden humputtelun jälkeen.
 
Sokerihiiri
Moi,

olin äippäpolilla ns. sokerivuorokausikäyrällä, koska neuvolan rasitustestissä kaksi poikkeavaa arvoa. Siellä oli oikein erikseen ravitsemusterapeutin sessio, jossa hän yhdessä sisätautilääkärin kanssa kävi läpi ravitsemussuosituksia, ja kovasti molemmat hehkuttivat light-tuotteita; kuulemma kaikki, mikä vaihdettavissa on, pitäisi vaihtaa kevyttuotteisiin.

Meitä oli samalla "vastaanotolla" kolme rask.diabetespotilasta, joista yksi oli tosi tarkan oloinen syömistensä suhteen, ja kovasti kritisoi kevyttuotteiden suosittelua, vedoten just niiden epäterveellisyyteen, epämuodostumariskeihin, siihen ettei ole tutkittu jne. Sisätautilääkäri ja r-terapeutti olivat kuitenkin vankasti sitä mieltä, että turvallisia ovat, tietysti kohtuudella käytettynä. Esim. leipomiseen kehotettiin käyttämään just Hermesetasta (ja sitä toista C:llä alkavaa), kaikista limuista, juustoista ja jugurteista kevytvaihtoehdot jne.

En ota kantaa itse asiaan kun en ole alan ammattilainen, mutta näin siis sanottiin äippäpolilla. Olen kohtuudella kevyttuotteita raskauden aikana käyttänyt, lähinnä noita limuja tulee juotua vanhasta tottumuksesta ja nyt olen sitten ihan tuosta suosituksesta johtuen raskauden aikana aloittanut kevytjugurtit, kun jotain makeaakin tekee välillä mieli...
 
Hermesetas
Ainakin jauhemuodossa olevaa Hermesetasta saa käyttää. Laitan sitä usein marjarahkaan, mutta en nyt jaksa kipittää keittiöön tarkistamaan mitä se sisälsi. Ei siis ainakaan sakariinia tai syklamaattia.

Syöpää aiheuttaa moni juttu. Tärkeintä on kai syödä monipuolisesti ja välttää tupakkatuotteita sekä tyydyttymättömiä rasvahappoja ja suolaa. Ne ovat kaikki vaikuttamassa sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaan, minkä sairauksiin moni meistäkin kuolee ennemmin kuin syöpään.
 
tota noin
Mulla kun on näitä ylikiloja, niin kysyin neuvolassa noista makeutusaineista... Terkka kierteli ja kaarteli asiaa... Sitten kysyin että kumpi on parempi keinomakea vai sokeri. Niin terkka sanoi, että sokeri. Silti mehun makeutan aspartaamilla. Sopat ja leivonnaiset teen sokerilla...
 
hmmmm
Itse syön ruokaa, joka on mahdollisimman puhdasta, yksinkertaista. Ei marinoimattomia lihoja, ei limonadeja yms vaan sellaista minkä tuoteselosteen osaa tavata ilman sanakirjaa. Leipää, jota itsekin voi leipoa. Ruokaa, jota voi itsekin periaatteessa kasvattaa.

Jos sokeria pitää välttää, niin miksi ei kierrä sitä kokonaan? Moni hedelmä riittää makeutensa puolesta makeuttamaan esim puuron (banaani, appelsiinin mehu). Teen ja kahvin (sen mitä sitä nauttii) oppii nopeasti juomaan ilman sokeria. Vesi ja tuoremehut ovat parempia janojuomia kuin limsat jne.
 
Ninnaaa
Alkuperäinen kirjoittaja Hermesetas:
Ainakin jauhemuodossa olevaa Hermesetasta saa käyttää. Laitan sitä usein marjarahkaan, mutta en nyt jaksa kipittää keittiöön tarkistamaan mitä se sisälsi. Ei siis ainakaan sakariinia tai syklamaattia.

Syöpää aiheuttaa moni juttu. Tärkeintä on kai syödä monipuolisesti ja välttää tupakkatuotteita sekä tyydyttymättömiä rasvahappoja ja suolaa. Ne ovat kaikki vaikuttamassa sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaan, minkä sairauksiin moni meistäkin kuolee ennemmin kuin syöpään.
Sydän-ja verisuonitaudit tulevat yleensä myöhemmällä iällä, sen sijaan syöpä voi tulla nuorenakin.

 
netistä napattua
Canderel-rakeita ja -jauheita ja Pirkka Makeutuspuristeita voi käyttää hiukan enemmän kuin Hermesetas-tuotteita. Canderel-rakeet ja -jauheet ovat aspartaamia kuten on myös Pirkka Makeutuspuriste. Hermesetas Gold -rakeet on tehty aspartaamista ja asesulfaamista. Perinteinen Hermesetas Original-rakeet ovat sakariinia ja Hermesetas-jauhe on tehty sakariinin ja syklamaatin yhdisteestä. Hermesetas Gold-neste sisältää puolestaan sakariinia ja syklamaattia.

 
kvg
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fenyylialaniini

Fenyylialaniiniin liittyvät sairaudet
Fenyyliketonuria on perinnöllinen tauti, jossa elimistö ei kykene käsittelemään fenyylialaniinia PAH:ta katalysoivan entsyymin puutteen vuoksi. Veren korkea fenyylialaniinipitoisuus vahingoittaa aivojen kehitystä lapsilla, mikä johtaa kehitysvammaisuuteen. Aspartaamin hajotessa elimistössä vapautuu fenyylialaniinia, minkä takia sillä makeutetut elintarvikkeet tulee varustaa varoituksella ”sisältää fenyylialaniinin lähteen".
 
täh??
Alkuperäinen kirjoittaja hmmmm:
Itse syön ruokaa, joka on mahdollisimman puhdasta, yksinkertaista. Ei marinoimattomia lihoja, ei limonadeja yms vaan sellaista minkä tuoteselosteen osaa tavata ilman sanakirjaa. Leipää, jota itsekin voi leipoa. Ruokaa, jota voi itsekin periaatteessa kasvattaa.

Jos sokeria pitää välttää, niin miksi ei kierrä sitä kokonaan? Moni hedelmä riittää makeutensa puolesta makeuttamaan esim puuron (banaani, appelsiinin mehu). Teen ja kahvin (sen mitä sitä nauttii) oppii nopeasti juomaan ilman sokeria. Vesi ja tuoremehut ovat parempia janojuomia kuin limsat jne.
Eli tuon perusteella syöt marinoituja lihoja.. ne ova täynnä säilöntäaineita!
 
Aeijae
Jos kumppanini olisi raskaana, tekisin kaikkeni, että hän pysyisi erossa light-tuotteista, alkoholista, tupakasta, liioista eläinrasvoista, margariineista, liiasta suolasta ja liiasta makeasta, sekä kosmetiikasta.

Kosmetiikan sisältämien kemikaalien on todettu aiheuttavat muutoksia geeneissä ja kromosomeissa.
http://www.chem-tox.com/pregnancy/pregcosm.htm
sekä motherlove.com/faq_productstoavoid.php

Onnea odotukseen!
 
IlkkaV
kannattaa pysyä kaukana noista keinomakeuttajista, vaikka ei olisi raskaana. esim. aspartaamista tulee aika merkittäviä määriä formaldehydiä muiden myrkkyjen lisäksi.
 

Yhteistyössä