Lihavuuden rinnastamisesta alkoholismiin, huumeriippuvuuteen, tupakointiin ja anoreksiaan - syitä siihen miksi vertaaminen ontuu

  • Viestiketjun aloittaja harmaana tällä kertaa
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja seli seli on turhaa:
Alkuperäinen kirjoittaja let's face it:
Te jotka väitätte, että lihavuuden syynä on useimmiten sairaus, millä selitätte sen, että lihavuus on lisääntynyt räjähdysmäisesti viimeisten 50 vuoden aikana ja nimenomaan sitä mukaa kun ihmisten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt (mm. autoilun lisääntymisen ja ruumillisen työn vähentymisen myötä ), sekä pikaruokapaikkojen määrä, ravintoloiden annoskokoot, ihmisten energiansaanti yleisesti jne. kasvaneet?

Kannattaisikohan teidän lihavat ihan rehellisesti nyt katsahtaa peiliin ja lopettaa ne iänikuiset selittelyt, jotka tekevät teistä vain entistä naurettavampia. Minustakin on huvittavaa miten ylensyönti on alettu luokitella "sairaudeksi". Mistään sairaudestahan siinä ei ole kyse, jos ihminen lappaa tavaraa mahaansa järjettömiä määriä. Kyse on pelkästä itsekontrollin puutteesta.
Totta. Kaikenlaisia seliseli-selityksiä ja tutkimuksia tulee koko ajan lisää. Ihminen EI kuitenkaan ole muuttunut aivokemialtaan, fyysisiltä ominaisuuksiltaan, biologialtaan tai geeneiltään juuri yhtään muutaman vuosikymmenen aikana, jolloin lihavuusongelma on kuitenkin lisääntynyt räjähdysmäisesti.

On ihan sama mikä lihavuuden selitys on, koska kuitenkin aina päädytään samaan simppeliin johtopäätökseen, että jos ihminen lihoo, hän syö enemmän kuin kuluttaa. Sen kummempaa tähtitiedettä tai mystiikkaa siinä ei ole takana.
AAMEN!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ehkä lihavuutta ei voi ihan huumeriippuvuuteen rinnastaa, mutta on lihavuuskin fyyfisesti vaikuttava asia. Jos on tottunut syömään epäterveellisesti eikä harrasta liikuntaa, se vaatii melkosta asennoitumista että saa kroppansa himoamaan terveellisiä ruokia ja liikunnan harrastamista. Minä uskon, että nämä asiat lähtevät pitkälti jo kotoa. Vaikkakaan omassa lapsuudessani ei ole sen enempää syöty terveellisesti kuin harrastettu liikuntaa, ne asiat olen opetellut itse eli aikuisiälläkin sen voi oppia.

Raskausajan lihomisia taas en katso ylipainon syyksi, sillä raskaana ei liho muuta kuin ne raskausajan kilot jotka normaalisti lähtevät pois sitten raskausajan jälkeen ilman sen suurempia temppuja.. Mutta jos raskaana syö kahden edestä, niin varmasti saa sitkeää rasvaakin kehoonsa kasvatettua.

Jostain syystä lihomista on alettu pitää luonnollisena ilmiönä vaikka se on kaikkea muuta. Ja faktahan on, että ihminen lihoo kun syö enemmän mitä kuluttaa ja ylensyöminen tuntuu olevan ongelma kaltaisissamme yhteiskunnissa joissa ruokaa on tarjolla enemmänkin mitä elimistö tarvitsee..
Tosi hyvä kirjoitus tämäkin.

:flower:
 
Viivi
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Itselläni on selkeästi addiktiluonne. Aiemmin poltin tupakkaa ja nautin alkoholia toisinaan enemmän ku tarpeeksi. Nyt olen savuton ja alkoa käytän todella harvoin, mutta olen ylipainoinen..
Rinnastan nämä asiat osittain.
Mä olen myöskin sokeririippuvainen ja totaalinen lopettaminen aiheutti myös ihan fyysisiä oireita, vapinaa yms. joten on myös fyysinen asia ei pelkästään psyykkinen ja olen myös lukenut tästä aiheesta jonkin verran ja en ole ihan ainoa laatuani. Oman kokemukseni perusteella mitä olen seurannut painon kanssa kamppailevia ihmisiä niin todella usein taustalla on masennusta tai muita psyykkisiä oireita.

Ja kun verrataan ylipainoisen kamppailua omaa addiktiotaan vastaan muihin riippuvuuksiin niin muut tupakat, viinat, huumeet voi lopettaa kokonaan mutta syömistä ei voi lopettaa kokonaan koskaan.

En sitä kiellä etteikö monilla syy olisi elämäntavoissa mutta mun mielestä se on enemmän tän ajan vika että painoa kertyy helposti. Aiemmin piti liikkua paljon ihan vaan saadakseen sen leivän pöytään ja ruokaa oli vähemmän tarjolla kun nykyään monet tekevät istumatyötä ja energiarikasta ravintoa tyrkytetään ovista ja ikkunoista. Nyt pitäisi olla erikseen aikaa lähteä lenkille kun se liikunta aiemmin tuli työn ohessa. Nykyään pitää siis olla todella kiinnotunut ulkonäöstään ja terveydestään ja panostaa asiaan jotta pysyisi kunnossa kun se aiemmin tuli luonnostaan ilman erillistä panostamista.
 

Yhteistyössä