Liittyisitkö jäseneksi puolueeseen? Oletko jäsen?

  • Viestiketjun aloittaja Saima.
  • Ensimmäinen viesti
Non compos mentis
Olen jäsen. Mikä leima siitä nyt tulisi? Pääsin mm. Sarasvuolle töihin, vaikka mun CV:ssa oli maininta jopa työskentelystä puolueessa, joka on jotain hieman muuta kuin kapitalismin hurmosta. Ja yleensähän ihmisen ei tartte puoluetaustoistaan mitään kellekään kertoa, jos ei halua.
 
"Vieras"
Olen kuulunut, eronnut ja harkitsen liittymistä uudelleen. Kyllähän jotkut kokevat sen hyvinkin leimaavana, eivätkä voi ymmärtää etteivät kaikki jäsenet allekirjoita ihan kaikkia puolueensa kantoja.

Tietenkin eduskuntatyössä puoluekuri on edellytys erityisesti hallitustyölle, mutta pelkkä puolueeseen kuuluminen ei Suomessa poista sananvapautta. Ajattelen, että puolueeseen kuuluminen on henkistä (ja vähäisessä mittakaavassa myös taloudellista) tukea kyseiselle puolueelle. Silloin voi ajatella, että haluaa tukea puolueen tekemää työtä, eli on pääpiirteittäin samaa mieltä riittävän monesta merkityksellisestä asiasta.

Itse näkisin että lähestulkoon kaikissa puolueissa on mukana yksilöitä, joiden mielipiteistä löydän samaistuttavaa. Joidenkin puolueisen perusarvot ovat kuitenkin jokseenkin ristiriidassa omieni kanssa, joten niiden jäseniksi en voisi hakeutua.
 

Yhteistyössä