Lista sovittavista huoltajuusasioista?

Moi!
Huomasin närkästyväni, kun tuleva ex-mieheni jätti eräänä päivänä lapset viemättä päiväkotiin ja piti ylimääräisen kotipäivän ilmoittamatta minulle asiasta etukäteen. Huomasin että olisi hyvä jos olisi sovittu "pelisäännöt" eli mitä toinen voi tehdä ilmoittamatta toiselle ja mitä ei voi tehdä ilman toisen lupaa. Löytyisikö mistään jotain listaa tällaisista sovittavista asioista, kun kaikkea ei etukäteen voi tulla ajatelleeksi? Ei meidän varmaan lastenvalvojaa tarttis vaivata tällaisilla yksityiskohdilla, mutta olisi hyvä että olisimme keskenämme me sopineet.

Vielä parempi olisi jos jossain olisi jotain tilastoa tai mielipidekyselyä siitä miten eronneet yleensä ovat sopineet tai hoitavat nämä asiat, kun tässä eroprosessin alkuvaiheessa sitä suhtautuu kaikkeen kohtuuttoman negatiivisesti ja olisi hyvä tietää miten nämä asiat "yleensä" sovitaan.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
tietysti minä
En osaa kysymykseesi, mutta vaikutat harvinaisen fiksulta eronneelta. Siis kun tätä palstaa lukee, niin tosta olis joku toinen jo vetänyt kilarit ja vaatinut yksinhuoltajuutta. :)
 
"vieras"
Sehän siinä eroamisessa onkin vaikeaa, kun pitää antaa se päätäntävalta sille toisellekin vanhemmalle ilman että se enää kuuluu sinulle (kun ei se vahingoita lapsia tms).
 
[QUOTE="vieras";28311517]Sehän siinä eroamisessa onkin vaikeaa, kun pitää antaa se päätäntävalta sille toisellekin vanhemmalle ilman että se enää kuuluu sinulle (kun ei se vahingoita lapsia tms).[/QUOTE]

Joo, vaikealta tuntuu se kohta, kun toinen tekee jonkun asian eri tavalla kuin olisi itse tehnyt, vaikkei lakeja olekaan rikottu. Tuntuu hankalalta, kun kasvatus lähtee eri raiteille kuin mitä olisi itse seurannut.
 
"vieras"
eli mitä toinen voi tehdä ilmoittamatta toiselle ja mitä ei voi tehdä ilman toisen lupaa
Kannattaa lähteä siitä, että kumpikin saa omassa kodissaan ja omalla ajallaan tehdä niin kuin haluaa, kunhan lapsilla on asiat hyvin. Joka asiaa ei tarvitse toiselle raportoida saati kysyä lupaa, sehän olisi tosi stressaavaa. Sun täytyy vain luottaa siihen, että toinen osaa tehdä hyviä ratkaisuja kysymättä ensin sulta, ja vaikka toinen tekisi eri tavalla kuin sinä, se toinen tapa on ihan yhtä hyvä ja oikea.

Jos tuollaista listaa lähtisi tekemään, siitä tulisi ihan loputtoman pitkä ja siihen keksisi aina lisättäviä asioita.
 
Alkuperäinen vastaa: Kyse ei varsinaisesti ollut "exän päivästä" vaan päivästä jolloin exän piti viedä lapset päiväkotiin ja minun piti hakea. Emmekä ole vielä eronneet. Arvasin että joku tuohtuu että kehtasen närkästyä tällaisesta asiasta ja sanoinkin että tässä vaiheessa sitä helposti suhtautuu kaikkeen liian negatiivisesti, mutta arvelisin että itse olisin ilmoittanut miehelle etukäteen vaikka tekstarilla että pidämme huomenna kotipäivän. Tämä ei nyt tietenkään ole asia johon tarvitaan toisen lupa, mutta mielestäni etukäteen informointi olisi ollut paikallaan. No, taisin ylireagoida...
 
"vieras"
Kuten edelläkin mainittiin, vaikutat fiksulta kun mietit näitä.

Närkästyksesi oli minun mielestäni ylireagointia, ja kuten edelleen muutkin sanoivat, täytyy antaa päätäntävalta pois omista käsistä, vaikka se kuinka ottaisi koville. Fiksuna ihmisenä sinun kannattaisi listojen sijaan keskittyä omien tuntemuksiesi läpikäyntiin ja ns. hallintaan saantiin. Voimia sinne eron keskelle ja muista, että lasten etu ei ole aina äidin etu...
 
"Heluna"
periaatteessa ylireagoit, mistä se johtuu? haluaisitko mieheltäsi enemmän arvostusta? oletko mustasukkainen siitä että hän viettä ävapaa päivää lasten kanssa eikä sinun?


Mun ex kyllä ilmoittaa että jos hänellä on keskellä viikkoo vapaapäivä ja silloin oletus on että hän pitää lapsen kotona,näin on tähän asti tehnyt. Tosin mä voin katto ohänen lukkarinsa netistä ni ei kyllä tule yllätyksenä :D
 
Itse olen myös vastikään paininut näiden asioiden parissa. Tavallaan ymmärrän sunkin pointin mutta tuo teillä käynyt juttu ei minusta olisi vaatinut informointia sulle. Mitä olisit tehnyt/sanonut jos olisit kotipäivästä tiennyt? Aiheuttiko erilainen jarjestely sulle jotain harmia tms? Ihan hyvällä kysyn, olen itsekin melko hallitseva ja haluan tietää missä mennään ja kärkkäästi kritisoin exän tapaa hoitaa asioita mutta pikkuhiljaa pitää alkaa irrottaa otetta ja antaa tilaa toisen (lopulta) alkaa ajatella itse asioita....
 
Blue
Jos hän kuitenkin ilmoitti sulle että lapset eivät olekaan päikyssä ennen kuin olit päikyn kahvassa kiinni niin asia on ok.

Älä ala mitään listoja tekemään ilmoitettavista asioista tms koska oikeasti se mitä sun tuleva ex tekee lapsien kanssa ei kuulu sulle pätkääkään. Ainoat asiat mitä voi kirjoittaa ylös ovat että lapset hoidetaan hyvin ja toista vanhempaa kunnioitetaan. Niillä pärjää normaalit ihmiset.
 
Mielestäni kyllä vanhemmalla on oikeus tietää missä hänen lapsensa ovat. Ei ehkä tässä tapauksessa, kun he ovat jossain kodin ja päiväkodin välillä, mutta eikö minulle kuulu pätkääkään esim. se, jos mies vie heidät omalla viikollaan vaikka ulkomaille? On varmasti jotain asioita, joihin täytyy kysyä toisen lupa tai ainakin informoida etukäteen.

Ja vastaukseksi sulle, joka kyselit, miksi ylireagoin. Oli siinä varmaan osittain mustasukkaisuutta lapsista mukana, mikä ei tietenkään ole mikään järkevä syy närkästyä. Minunhan pitäisi olla vaan iloinen, että heillä on hauskaa... Mutta tässä vaiheessa sitä on vaan niin herkkä kaikelle. Ennen kaikkea koin, että mies oli ikään kuin rikkonut jotain sopimusta. Että sopimus oli, että hän vie lapset päiväkotiin ja minä haen. Tietysti kun päiväkoti jäi väliin jonkun lapsille kivan vuoksi, niin ei siitä olisi pitänyt vetää hernettä nenään. Olen varmaan hieman kontrollifriikki...
 

Yhteistyössä