Listatkaa tähän ekologisia siivous- ja pyykkiniksejä!! :)

  • Viestiketjun aloittaja "hajuherne"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
Käytän etikkaa huuhteluaineen sijasta. Toimii, pehmentää pyykkiä. Soodalla kiillotan väliin tiskipöydän ja termospullot (siis jos pinttyneet sisältä) .
En itse niin mieti noita ekologian kannalta, etikka on vaan halvempaa ja tuo sooda toimii paremmin kuin tiskiaine.
Soodalla pesen myös kädet jos haisevat jollekin esim sipulille.
 
"Kata81"
Etikalla lähtee kalkkisaostumat hanoista. Pesupähkinät olivat aktiivisessa käytössä vauva-aikana 3 lapsen kohdalla, mutta sitten kyllästyin valkoisen pyykin harmaantumiseen ja siihen,ettei pyykki tuoksunut mielestäni raikkaalta (paitsi jos pystyi ulkona kuivaamaan). Tahroihin ei tehoa eli tahranpoistoon oli sappisaippua käytössä. Nyt käytössä ecover nestemäisenä (huuhtoutuu pyykistä pulveria paremmin). Soodaa ja etikkaa käytän myös viemäreiden puhdistamiseen. Soodan olen ostanut 500g purkissa, niin tulee edulliseksi, täällä esim k supermarket myy...
 
"Hömelö"
Sitruunamehulla poistan vessasta kalkkijäämiä. Ostin hyvän ikkunarätin ja nyt oon jo monta vuotta pessy ikkunat sillä ja pelkällä vedellä. Ei tarvitse edes kuivata eikä jää rantuja. Helppoo ja nopeeta.
 
"jokunen"
Puoli desiä etikkaa huuhteluaineen sijasta pyykkikoneeseen, ja hyvä tulee, etenkin kestovaippapyykistä. Myös mahd kissanpissavahingot kannattaa pestä etikan ja käsitiskiaineen sekoituksella, niin pissan haju ei houkuttele uudelleen ruikkaamaan. Etikkavettä kannattaa laskea aika ajoin myös kahvinkeittimen läpi, niin lähtee kalkkitahrat sieltäkin.

Pyykinpesuaineena Lumme on hyvä, se lienee ekologisin markettiaineista eikä sisällä zeoliittia. Kiiltävät pinnat hinkataan Universal Stonella, niin ikään turvallinen ratkaisu lapsiperheessä.
 
"noh"
Mä en ole mikään ituhippi ekoilija. Mutta yksi hyvä kokemus soodasta on. Muutama vuosi sitte auton lattiamatolle hajos maitopurkki. ei maitoa menny kuin ehkä 2dl, mutta se HAJU voi luoja mikä oksennuksen haju jäi. Levitin 1 tai 2 pientä purkillista soodaa siihen alueelle johon maito oli kaatunu+kuivunu. Annoin vaikuttaa yön yli (illasta aamuun) ja imuroin sitte auton aaumulla. Ja hajut hävis.
 
"vieras."
[QUOTE="VIERAILIJANA";29428801]Jos soodalla saa tiskipöydän kiiltäväksi, nii rippotteletteko sitä tiskipöydälle ja pyyhitte? Vaiteettekö jonku vesi-soodaseoksen?[/QUOTE]

KAstelen pöydän ripottelen soodaan, annan vaikuttaa ja harjaan viel tiskiharjalla. Sit vaan pyyhkii luutulla.
 
vier
Pese vaatteet vasta kun ne ovat aidosti likaiset, tuuleta vähän käytetyt vaatteet ulkona ja ovat kuin puhtaat taas. Älä valuta hanaa turhaan siivotessa ja eritoten tiskatessa. Osta vähän kuluttavat pesukoneet ja käytä kuivuria harkiten. Kesäisin kuivaa pyykit ulkona ja talvella petivaatteet pakkaseen tuulettumaan.

Älä hysterisoi siivouksen kanssa ja fairy sopii pesuaineeksi lähes kaikkeen. Unohda pesupähkinät ja muut hömpötykset, käytä maalaisjärkeä siivotessa, näin säästät luontoa parhaiten.
 

Yhteistyössä