Löytyykö karppauksen/laihdutuksen aloittajia?

Alkuperäinen kirjoittaja Iiruhiiru:
Mitäs lisukkeita te nautitte purkista? Minä napsin kalamaksaöljyä, kalsiumia, magnesiumia ja c-vitamiinia.
Mä otan purkista monivitamiini-kivennäistabun ja iltaisin magnesiumia. Olen miettinyt josko pitäis aloittaa myös kalsium sekä d- vitamiini, meinaan normaalisti olen juonut tosi paljon maitoa (½-1½litraa/pv). Nyt maitoa menee vain loraus per kahvikuppi.
 
Olen karppaillut enemmän ja vähemmän parisen vuotta vaihtelevalla menestyksellä, mikä tarkoittaa sitä, että ajoittain jätän puuhan kokonaan ja taas palaan asiaan... Voin vhh-auokavaliolla mainiosti, mutta jotenkin ruokavalio jää yksipuoliseksi ja koen sen aika työlääksi. Nyt olen kuitenkin ollut aktiivikarppaaja juhannuksesta lähtien. Taas alkaa ilmetä tökkimisen piirteitä. Tän ketjun huomasin vasta. Nyt kaipaan tsemppiä ja tuke jatkaakseni vhh:lla.
 
Iloisena ilmoittelen, että raskaustesti näytti tänään positiivista:heart:
Pitää nyt miettiä, että kuinka karppi olen. En nyt ainakaan kokonaan luovu, mutta ketoosi saa odottaa. Sokeri, peruna ja valkoiset jauhot pysyvät ainakin poissa ja purkista ajattelin ruveta ottamaan raskausmultitabsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anni Vadelma:
Iloisena ilmoittelen, että raskaustesti näytti tänään positiivista:heart:
Pitää nyt miettiä, että kuinka karppi olen. En nyt ainakaan kokonaan luovu, mutta ketoosi saa odottaa. Sokeri, peruna ja valkoiset jauhot pysyvät ainakin poissa ja purkista ajattelin ruveta ottamaan raskausmultitabsia.
Oikein paljon onnea :flower: .
Mikäli et vielä ole tuonne eksynyt, siellä kuulemma muitakin raskauden aikana karppaavia: http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=26
 
Kiitos hermoheikko!

Kävin vähän "vakoilemassa" tuolla mainitsemallasi sivustolla. Pitäisi ruveta lueskelemaan ketjuja läpi.

Ajattelin kokeilla väsätä noita karppisämpylöitä, mutta mistä lähden etsimään psylliumia, ihanko tavallisesta kaupasta? Ei ole tullut aikaisemmin vastaan missään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iiruhiiru:
:flower: :flower: :flower: Pakko tulla onnittelemaan Anni Vadelmaa, onpa ihana uutinen!!! :flower: :flower: :flower:
Kiitos Iiruhiiru! Mukava saada täällä onnitteluja, kun en vielä uskalla oikein kenellekään kertoa.

Karppisämpylät ovat uunissa, mutta tuli mieleeni, että onko se psyllium ihan ok aine, kun on raskaana?
 
ONNEA, Anni Vadelma!!! :flower:

Tiukalla karppilinjalla mennään.

Torstaina vietiin muksut hoitoon ja ajeltiin miehen kanssa Hämeenlinnaan. Oltiin yö Sokos Hotelissa ja illalla käveltiin n. 5 km kaupungilla. Ensin hotellilta keskustaan, lenkki siellä, syömässä, Wetterhoffin rannassa ravintolalaivalla, hotellille, takaisin keskustan kautta hotellille, siellä lisää vaatetta päälle ja rantaa pitkin ravintolalaivalle ja taas keskustan kautta hotellille. Päivällä ennen lähtöä tein jauhelihapihvejä ja keitettyä kukkakaalia sekä kanttarellikastiketta. Hämeenlinnassa käytiin jossain paikallisessa kebabissa ja otin kebabin salaatilla ja muutaman siiderin.

Perjantaina aamulla hotellin aamupala: juusto-kasvismunakasta, savulohta ja 2 cocktail-piirakkaa :ashamed: ja lisäksi kalkkunaleikettä, juustoa, salaattia, kurkkua, ja vesimelonia sekä teetä ilman makeutusta. Koko päivä käveltiin Valkeakoskella asuntomessuilla, 4,5 tuntia koko ajan liikkeessä ja jalkojen päällä. Poistulomatkalla käytiin Tuuloksen ABC:lla syömässä ja otin seisovasta pöydästä höyrytettyjä kasviksia ja makkara-stroganofia. Sekä reilusti salaattia. Illalla saunaa ja pari sidukkaa.

Eilen olin siskolle ja miehelleen kuskina Mäntässä, olivat tutun häissä. Kävin itse Vilppulassa kaverin luona sen aikaa lojumassa. Muuten reissu meni hyvin, mutta nyt on pirullinen alaselkäjumi taas päällä! Just kun olis ollu vauhti päällä ja himottais lenkille lähtee... Eilinen ruokapuoli: aamulla pekonia ja munia ja mukillinen kahvia, lounaaksi siskon miehen kokkailuita: 2 paistettua munaa ja n. 10 cm pätkä HK:n sinistä voissa paistettuna, ketsuppia päälle. Kylässä sitten lihamureketta ja keitettyä kukkakaalia sekä reilusti salaattia (jäävuori, paprika ja viinirypäle) sekä raejuustoa. Kahvin kanssa mutakakkua kermavaahdolla ja pari kourallista popcorneja. Yöllä kävin siskon miehineen pois sieltä häistä ja siellä pyysivät yöpalalle, joten aamuyön herkkuhetki ennen kotimatkaa: savulohta, lihapullia, salaattia (jäävuori, tomaatti, punasipuli, feta) ja pieni siivu paahtopaistia.

Jäin siskon luo yöksi, siinä oltiin puoli 4 aikaan aamuyöstä ja kotiin olisi ajanut vielä yli 30 min pimeässä, ilman seuraa ja maantietä ilman katuvaloja (lukuunottamatta n. 4 km matkaa keskustan halki), joten en halunnut riskeerata ja jäin sinne yöksi. Tänään siis olen kärsinyt helvetillistä alaselkäkipua, ei anna kumartua lainkaan, istumaan käyminen ja ylös nouseminen sattuu aivan sairaasti. Otin 2 tunnin päiväunet Sirdaludin voimalla ja kävin äsken n. kilometrin HYYYYVIN rauhallisella kävelyllä viemässä pari kirjettä postilaatikolle, 2,5-vuotias neiti oli mukana. Aamupalalla pelkkä kahvi (juon aina mustana), lounaaksi salaattia ja kebablihaa (jääsalaattia, lehtisalaattia, tomaatti ja n. 5 cm pätkä kurkkua, päälle ruskistettuna pannulla Korv Görans kebablihaa puoli pussillista, saman valmistajan kebabkastiketta n. 3 rkl ja fetajuustoa). Päivälliseksi tein TAIVAALLISTA kasvissosekeittoa, laitan reseptinkin tähän. :p Meillä mies ei ottanut kuin vähän, kun ei tykkää parsakaalista, mutta jopa kasviksia periaatteessa vastustava 5-vuotias otti lisää ja pikkuneiti söi lautasen tyhjäksi ja kiitteli kuin oli hyvvää! =) Nyt saunan lämmitykseen ja kipulääkedoupissa sänkyyn. Kesäloma loppui nyt, huominen on vielä vapaa mutta vien lapset hoitoon ja toivon että saan itseni työkuntoon tiistaiksi.

Juustoinen kasvissosekeitto

1 kg pakastealtaan kasviksia
1 paketti Koskenlaskija sulatejuusto
2 dl kermaa
ripaus suolaa, mustapippuria


Laita n. kilo pakastealtaan kasviksia kattilaan ja vettä päälle. Mä laitoin 450 g pussin parsakaalia ja 450 g pussin kukkakaali-parsakaali-porkkana, mutta oman maun mukaan. Varmasti mun makuun tulisi pelkästään parsakaalistakin, mies tykkäisi varmaan kukkakaali-porkkana-versiosta. Ensi kerran ajattelin laittaa 2 pss noita kukkis-parsa-porkkana-sekoituksia, saa vähän värikkäämmän. Keitä kasvikset kypsäksi ja kaada suurin osa vedestä pois (jätä n. 1 dl keitinvettä ). Soseuta sauvasekoittimella ihan hienoksi muussiksi.
Lisäää paketti Koskenlaskija sulatejuustoa (itse tein Voimakas-mausta) siivuina ja soseuta sekaan. Lopuksi n. 1,5-2 dl kermaa ja ripaus suolaa ja mustapippuria. Kiehautetaan ja VALMIS! :p
 
Pakko laittaa vielä toinenkin resepti.

Kesäkurpitsalasagne ja tavis-versio muulle perheelle

Mä oon tehny omalla reseptillä soveltaen "puolivalmisteesta". Karppiversio ja muun perheen versio syntyy samalla sotkulla... :D

Tarvitset:
n. 700-1000 g jauhelihaa
2 isoa sipulia
Voita paistamiseen
1 tetra Pirkka-tomaattimurskaa
1 pussi Kotigastronomin juustokastiketta ( http://www.maustemekka.net/cat/product_ ... .php?p=142 )
0,5 l purkki kermaa
Pakkaus Knorrin Lasagne-aineksia
Juustoa
1 iso tai 2 pientä kesäkurpitsaa

Ruskistan jauhelihan ja kuutioidut sipulit voissa ISOSSA paistokasarissa. Lisään joukkoon Lasagne-aineksista sen kastikepussin ja ohjeessa kerrotun määrän nestettä (sekoitussuhteella n. 1-1,5 dl kermaa ja loput vettä, en laita siis maitoa) sekä Pirkka-tomaattimurskan.

Teen toisessa kattilassa tuon juustokastikkeen ohjeen mukaan eli kermaa, vettä ja kastikeaineksia sekä lisään joukkoon juustoa n. 1 dl (Edamia, pizzajuustoa, aurajuustoa mitä milloinkin) ja vähän mustapippuria rouhittuna.

Siivutan kesäkurpitsat siten että niistä tulee mahdollisimman laakeita siivuja. Helpoin on kun vetää ohuen siivun koko pituudelta ja kääntää kurpitsan leikkuulautaa vasten leikattu pinta alas ja sitten siivutta pystyasennossa hedelmäveitsellä lopun kurpitsan. Mä teen AINA kuorineen, on enemmän makua.

Sitten 2 uunivuokaa, toiseen mätkitään noita kesäkurpitsasiivuja ja toiseen Lasagne-aineksista niitä lasagnelevyjä. Järjestys siis tuttu kaikille lasasen tekijöille: jauhelihakastike, juustokastike, levyt, jauhelihakastike, juustokastike, levyt. Ja pinnalle aina kastikkeet. Kurpitsaversion aloitan laittamalla alimmaksi kurpitsaa. Päälle juustoraastetta, vuuat uuniin ja eiku syömään! Meillä isi ja poika syö pelkkää tavis-pastaversiota, tyttärelle vedetään 50-50 suhteessa molempia ja itse syön pelkkää kurpitsaista.

IHAN HELVETIN HYVÄÄ ja tuo kurpitsainen versio paranee vaan lämmittäessä eli on esim. seuraavana tai "ylihuomenna" vielä mahtavampaa kuin tuoreeltaan.
 
Tänään oli eka työpäivä loman jälkeen. Aamulla menin vasta 15 yli kymmeneen eli ehdin tekaista pekonia ja munia aamupalaksi. Kahvikin jäi juomatta kun oli niin kiire... No, ehkä tähän joku rutiini tulee.

Lounaaksi mussutin edellä olevalla ohjeella tehtyä kesäkurpitsalasagnea ja kävin hengailemassa kaupungilla. Lounaalle pääsin vasta 15:00 mutta toisaalta aamupalan söin vasta puoli 10 maissa eikä siis ollut vielä yhtään nälkä lonaalle lähtiessä. Nyt tein iltapalaksi karppisämpylöitä ja vetäisin juuri kaksi reiluilla täytteillä: juustoa, metukkaa, salaattia ja kurkkua ja kyytipojaksi Laihduttajan Unelma-teetä jossa 1 makeutustabletti ja ruokalusikallinen kookosöljyä. :p Mä en muistanutkaan että nuo sämpylät on NOIN hyviä!! Keitin teetä ison pannullisen ja loput isken jääkaappiin ja juon jääteenä huomenna.
 
Kiitos onnnitteluista ja resepteistä Sanna!
Mä olen keikkunut vähän ala- ja hyväkarppauksen välimaastossa. En halua kokonaan lopettaa, mutta en halua kuormittaa kroppaani sen enempää, kun se on varmaan ihmeissään tästä raskaudestakin.

Me syötiin tälläistä helppoa ja nopeaa ruoka tässä yksi päivä:

1 grillattu broileri
pussi Aura-juustomurua
purkki kermaa (Mä käytin 15% ruokakermaa, kun sitä vielä oli jääkaapissa, mutta kunnon karppi varmaan laittaa kunnon kermaa :)


Irrottele lihat broilerista, tee sopivan kokoisia paloja, laita ne uunivuokaan. Kaada päälle
Aura-muru ja kerma. Laita uuniin 200 asteeseen. Tarkkaa aikaa en osaa sanoa, noin 20 min. varmaan, siten että juusto sulaa ja saa väriä. Miehelle tarjosin riisin kanssa, itselleni höyrytetyn parsakaalin kanssa ja salaattia lisäksi. Meillä ainakin tyhjenee vuoka nopeasti ja jokainen osaa laittaa tätä. Ja voisihan sinne vuokaan heittää mukaan parsaakaalta, kirsikkatomaattia, kesakurpitsaa yms.

 
Mä päätin tänään kokeilla pitkästä aikaa liikuntaa. Roudasin mun stepperin autotallista telkkarin ääreen ja Ex Listiä katsoessani poljin sillä. Ei ihan huono suoritus mielestäni, siihen nähden että en viimeiseen vuoteen ole harrastanut käytännössä MITÄÄN liikuntaa...

1700 askellusta, 32:30 minuuttia ja 237 poltettua kaloria stepperin laskurin mukaan.

Tämän päivän sapuskat:

aamulla pekoni-munamössöä ja iso mukillinen teetä kookosöljyllä.
"lounas" kello 15:00 työpaikan naapurikahvilassa: salaatti jossa jäävuorisalaatti, kurkku, broileripaloja, raejuustoa ja 1 keitetty muna sekä tomaattinen kasvissosekeitto. :p
iltapala: karppisämpylä jossa välissä 4 siivua metukkaa, 3 siivua juustoa, 2 isoa salaatinlehteä ja tuorekurkkua. 2 lasillista (0,33 l) jääteetä eli tuosta Laihduttajan Unelmasta jäähdytettyä teetä jossa pari makeutusainetablettia.

Nyt vielä hetki töitä koneella ja sitten petiin. Hienosti alkoi mun liikunta ja sain uutta intoa kun huomasin miten hyvin jaksoin tehdä! Kunpa se Zumba tulisi pian!
 
Heipparallaa, hengissä ollaan! :wave: Nämä ihanat kesäpäivät ovat kuluneet pääasiassa pihalla, joten konellekaan en oo ehtinyt.

Laihdutuksessa on ollut vähän takapakkia, mutta onneksi aina on maanantai. :D Eli tänään taas uudella innolla eteenpäin.

Eli "tiukka" Atkinsaloitus on takana, eikä se tepsinyt samalla tavalla kuin ennen. Painoa tippui vain parisen kiloa, mutta onhan sekin jotain. Viime viikolla söin "normaalisti karpaten", ja kokeilin myös tota Sannan kesäkurpitsalasagnea pikkuisen muuteltuna. Hyvin uppos koko perheelle. Tein juustokastikkeen kookosmaitoon (eli kookosmaitoa ja juustoraastetta) ja sitten jauhelihakastikkeen tein tomaattimurska-paprika-sipuli-valkosipulisalsaan, oli herkullista. Sunnuntaina tuli syötyä laivan seisovassa pöydässä, eikä siitä sitten sen enempää... :ashamed:

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
 
Mä lueskelin tuossa viikonloppuna kannesta kanteen muutamia viime viikkoina tulleita lehtiä kun flunssaa potiessa ei ollut muuhun jaksamista ja pakko oli kopsata pari juttua teillekin! Nämä on referoituja versioita, ihan koko artikkeleita en jaksanut kirjoittaa. Ilokseni huomasin, miten karppiin suuntaan nämä ns. virallisetkin suositukset on menossa!

Eka juttu on Annasta ja se on kirjoitettu enemmän painonhallinnan näkökulmasta. Toinen juttu on Meidän Perhe-lehdestä ja on enemmän koko perheen ruokailuita käsittävä juttu.

Täältä palaa!

ANNA, 6.8.2009, "Pitävät linjat"

Yksi jos toinenkin suunnittelee nyt dieettiä. Useimmille olisi kuitenkin parasta muuttaa ruokailutottumuksiaan pikkuhiljaa. Pienillä muutoksilla pääset helposti alkuun ruokavalion järkevässä korjausliikkeessä. Tärkeänä apuna ovat sesongin tuoreet hedelmät, marjat ja vihannekset.

Kunnon aamiainen on säännöllisen ruokarytmin keskeinen perusta. Aamun aloittaminen terveellisellä aamupalalla vaikuttaa ruokailurytmiin positiivisesti koko päivän. Päivän muilla aterioilla on silloin helpompi syödä terveellisesti ja impulsiivinen napostelu vähenee. Älä unohda syödä proteiinia myös aamiaisella!

Patoihin, keittoihin ja uuniruokiin saat ihanasti makua, muhevuutta, kuitua ja vitamiinia kotimaisilla juureksilla. Niitä kannattaa nyt syödä niin paljon kuin mahdollista. Perunoita laihduttaja syö säästellen niiden hiilihydraattipitoisuuden vuoksi.

Nopeat hiilihydraatit, kuten vaaleat leivät, riisimurot, sokeri, makeat leivonnaiset ja juomat pistävät verensokerin vuoristorataan. Teet itsellesi ja vyötäröllesi ison palveluksen kun vaihdat vaalean tummaan. Lisää leivonnaisiin myös siemeniä, pähkinöitä, juuresraasteita ja hedelmiä tai marjoja.

Riittävä määrä proteiinia ruokavaliossa edistää lihasten palautumista liikuntasuorituksen jälkeen. Se helpottaa myös painonhallintaa, sillä proteiini pitää nälkää tehokkaasti loitolla.

Olemme oppineet välttämään rasvaa ja varomaan myös piilorasvoja ja transrasvoja. Terveellinen ruokavalio ei kuitenkaan ole sama asia kuin rasvaton ruokavalio. Riittävä pehmeän rasvan saanti ja välttämättömät rasvahapot ovat yksi hyvinvointia edistävän ruokavalion kulmakivi. Syö rasvaista kalaa muutaman kerran viikossa, niin saat samalla tärkeää D-vitamiinia. Nauti avokadosta, siemenistä ja pähkinöistä. Esim. cashew-pähkinät ja paahdetut auringonkukan siemenet ovat ihania salaatin maustajia. Lorauta reilusti rypsiöljyä salaatille. Sekoita itse levite öljystä, voista, vedestä ja mieluisista yrteistä.

Asiantuntijana artikkelissa toimi laillistettu ravitsemusterapeutti Susanna Schildt Kuntoutus Peurungasta.





Meidän Perhe, elokuu 2009, "Syömällä superperheeksi"

Onko olo kurja ja voimaton, vaikket ole sairas? Taisteletko jatkuvaa makeanhimoa vastaan? Ahdistaa ja hermostuttaa? Entä lapset, hyppivätkö sinille? Nuokkuvat koulussa mutta illalla uni ei tule? Pysähdypä miettimään, millaisella polttoaineella perheenne yrittää kulkea. Kunnon ruoka tukee fyysistä ja psyykkistä jaksamista. Syöminen ei ole vain energian tankkausta, vaan vaikuttaa monin tavoin elintoimintoihimme: aivoihin, hormonitoimintaan ja jopa sairauksille altistavien geenien ilmenemiseen. Kaikki, mitä ihmiskeho kaipaa, löytyy luonnosta, muistuttaa ravitsemusterapeutti Marja Ruuti. Teollinen prosessi vain usein muuttaa ja köyhentää ravintokoostumusta, eivätkä lisätyt synteettiset vitamiinit korvaa satoja hukattuja ravintoaineita. Parasta olisi syödä mahdollisimman aitoa ruokaa: käsittelemätöntä täysjyväviljaa ja rasvoja alkuperäisessä muodossaan.

Harvardin yliopiston ravitsemustieteilijät päivittivät viime vuonna ravintopyramidinsa, johon eivät ole vaikuttaneet ulkopuoliset tekijät kuten maataloustuottajat ja teollisuus - joilla yleensä on ollut edustus suosituksia muotoiltaessa. Harvardin mallissa juuri viljat, siis hiilihydraatit ja rasva on sijoiteltu uusiksi. Ruokavalion levein perusta koostuu kolmesta palikasta: täysjyväviljatuotteista, kasviksista, hedelmistä ja marjoista sekä hyvistä rasvoista ja öljyistä. Keskikerrokseen kuuluvat proteiininlähteet: kala, kana, kananmunat sekä pähkinät, siemenet, pavut ja tofu ja sitten tulevat maitotuotteet: juusto, maito ja jugurtti. Pitkälle jalostetut viljat, valkoinen riisi, pasta ja leipä on eroteltu pyramidin huipulle, missä ovat pieninä määrinä nautittavat muutkin pahistuotteet: punainen liha, voi, sokeripitoiset juomat, karkit ja suola.

Kehoituksella välttää kaikkea rasvaa on ollut kääntöpuolensa. Vähärasvaisista tuotteista monet saattavat olla hyvinkin sokerisia. Samalla kaikki eivät saa riittävästi hermoston ja aivojen toiminnalle välttämättömiä rasvahappoja. Rasvaisesta kalasta ja kalaöljystä saatavien Omega 3-rasvahappojen saanti ei ole ollut koskaan niin vähäistä kuin nyt. Rasvahappotasapainon häiriintyminen voikin olla osasyy monien aivoperäisten ongelmien yleisyyteen: masennukseen, aggressiivisuuteen, jopa autismiin ja Alzheimerin tautiin.

Masennukseen liittyy usein myös B12-vitamiinin ja folaatin puute. Folaattia saa täysjyväviljoista, kasviksista - etenkin vihreistä vihanneksista ja pavuista - hedelmistä ja marjoista. Henkisestä jaksamisesta huolehtivan äidin kannattaa siis syödä paitsi kalaa tai pellavaöljyä, myös ruisleipää ja tummalehtisiä vihanneksia kuten parsakaalia ja pinaattia, joissa on hyvin rautaa.

Epämääräinen väsymys tai vireystilan heilahtelu voi johtua liiasta nopeiden hiilihydraattien saannista. Hitaat hiilihydraatit taas antavat pitkäkestoista energiaa niin lapsille kuin aikuisille.
Moniin muropaketteihin ilmestynyt GI-arvo tarkoittaa glykeemistä indeksiä. Se kertoo, miten nopeasti ruoka kohottaa verensokeria. Sokerin, perunan, valkoisia vehnäjauhoja sisältävien elintarvikkeiden, maissin ja valkoisen riisin GI on suuri. Aamiainen, joka luovuttaa energiaa hitaasti ja pitää verensokerin tasaisena parantaa tutkitusti koululaisten muistia ja tarkkaavaisuutta. Murojen valmistusprosessissa viljan koostumus muuttuu usein niin, että GI voi olla jopa korkeampi kuin sokerin! Harvardin viisaat luokittelevat huonoihin hiilareihin myös perunan. Suomessa ravitsemusneuvottelukunta suosii yhä pottua osana ateriaa, eikä Marja Ruutikaan sitä täysin tyrmää. Se vain pitäisi tarjota kuorineen, jotta tärkeät kivennäisaineet, kuten kalium, säilyisivät.

Valkoisia jauhoja ja sokereita välttävä ruokavalio voi parantaa unen laatua ja vähentää levottomien jalkojen oireilua. Pitkän linjan unitutkija, Markku Partinen kertoo usein ohjaavansa unihäiriöpotilaan ravitsemusterapeutin pakeille terveen unirytmin löytämiseksi - ja tukeutuvansa itse Harvardin pyramidiin. Mehujen, limsojen ja karkin kulutus on kasvanut ja sokerin saantimme ylittää suositukset reilusti. Suklaapatukka tai karkkipussi antaa aivoille nopean sokeripotkun, mutta pian väsyttää taas. Joidenkin ihmisten aivokemia on erityisen herkkä sokerin ja valkoisten jauhojen vaikutukselle. Himot ja riippuvuudet ovat kehon tapa viestiä epätasapainosta. Makuaisti tuppaa tottumaan sokeriin ja keinotekoisiin makeutus- ja aromiaineisiin, mutta tottumuksesta voi irtautua.

Hyvä ateria voi olla myös nopea. Broilerinfileestä, jauhelihasta tai pakastekalasta saa helposti kelpo ruokaa kasvislisukkeen kanssa. Puolivalmisteista on apua.
- Useimpien olisi tarpeen lisätä ruokavalioonsa kasviksia ja sen voi aloittaa vaikka pakastevihanneksista. Niissäkin on riittävästi ravintoaineita. Ne eivät tosin maistu miltään, joten ruuanlaitossa kannattaa käyttää reilusti mausteita, yrttejä ja öljyjä.
Jos keittiöön ei mahdu kuin yksi pullo öljyä, se saa olla kuumennuksen kestävää rypsiöljyä tai oliiviöljyä. Muuten hyviä ovat vaikkapa auringonkukka- tai pellavaöljyt. Kalan sopii olla rasvaista, eikä pähkinöiden tai vaikkapa avokadon rasvaisuutta tarvitse pelätä. Haitallisia transrasvoja on joissakin karkeissa, leivonnaisissa ja pikaruuissa mutta suomalaisissa pöytämargariineissa ei enää. Ruuti pitää teollisia kasvirasvoja silti ongelmallisena.
- Vaikka margariinia ylistetään kolesterolin alentamisen nimissä, olen täydellisen vakuuttunut siitä, että rasvat pitää syödä luonnollisessa muodossa.
Leivän päälle Ruuti suosittelee juustoviipaletta, pavuista, rahkasta tai raejuustosta tehtyjä levitteitä tai kevytvoita, joka sekoitetaan voista, kylmäpuristetusta kasviöljystä ja vedestä.


Ruokavaliota voi hilata terveellisemmäksi pikkuhiljaa. Rohkaisevaa on, ettei tuloksia tarvitse odotella vuosia.
- Aivovaikutus tulee nopeasti. Jo yhden päivän hyvästä syömisestä voi tulla hyvä olo, kuukaudessa on jo ihan eri ihminen. Kehon koostumus muuttuu, ylimääräiset rasvat alkavat hävitä, veri kiertää paremmin ja suolen limakalvot uudistuvat.

Lähteet artikkeliin: www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/
Michael von Straten & Barbara Griggs: Superruokia
Jill Fullerton-Smith: Totuus ruuasta
 
Vitsi mulla on paska olo! Oon nyt sunnuntaista saakka maannu kotona flussassa ja kuumeessa ja tuntuu et tää pahenee vaan koko ajan. Ensin alkoi kurkkukipu, sitten pientä nuhaa, pientä lämpöä ja nyt mulla vuotaa nokka kun seula, sekä kirkasta vesinuhaa että paksua limaa, yskittää ja kuume sahaa, välillä palelee ja sitten taas hiottaa. MUR!! Huominen olis vielä saikkua ja sitten perjantaiksi töihin. Pakko on mennä, ei auta.

Mutta ruokapuoli on ollu varsin hallussa, harmittaa vaan että liikunta on nyt ihan nollassa just kun ehdin saada kimmokkeen alkaa liikkua. No, Zumbaa odottelen edelleen postista saapuvaksi mutta tuo stepperi olis sillä aikaa ollu aika jees.

Tän päivän saldo sapuskapuolessa...

Aamulla: iso muki teetä kookoksella ja 2 karppisämpylää sekä partaäijäjugua mustikoilla
Lounas: tonnikala-fetasalaatti (jäävuori, kurkku, tomaatti, purkki tonnikalaa paloina öljyssä ja muutama feta-kuutio).
3 mukia teetä (Laihduttajan unelmaa ja Mansikka-Rooibosta) sekä litra vettä ja toinen mokoma jääteetä.

Eilen pupelsin noita sämpylöitä, lounaaksi meni karppisämpylää jossa sisässä juustosiivuja ja jauhelihapihvi sekä kanttarellikastiketta. Oli muuten melkoisen taivaallista! :p

Vaakaan en ole mennyt nyt pariin päivään, 78,8 näytti tuossa olisko ollu maanantaiaamuna.
 
Paino jumii tai itseasiassa on vähän noussu tuosta. Aamupaino 79,8 tänään. Menkat lopuillaan, toivottavasti johtuu niistä ja hujahtaa pian vähän alaspäin. Pikkuhiljaa alkaa olo korjaantua, josko ensi viikolla pääsisi taas liikkumaan.

Tein tänään ihan sairaan hyviä pihvejä. Lehtipihvejä jauhelihasta. Muksutkin mutusti ihan tajuttomat annokset =) Muksuille ja miehelle kyytipojaksi ranskanpottuja ja itselleni keitettyjä kasviksia, päälle kermaista pippurikastiketta. NAM!

Mies on nyt vuorostaan kuumeessa. Illalla ajattelin kattoa jonku leffan ja ottaa pari sidukkaa.
 
Mä kuulun siihen kerhoon mutta sinne on jotenkin hankala mennä. :ashamed: Mä tykkään enemmän ihan perinteisesti foorumi-mallista.

Paino aamulla 78,7 kg - tiukka karppilinja jatkuu ja olo on hyvä! Käytännössä siis -2,1 kg kuukaudessa.
 
:wave: ..mä täs koitan palailla ruotuun, menny muuton aikaan iha pipariks. Tai no ei ihan - en vaan enää osaa syödä monia "puhtaimpia hiilareita" :LOL: Mutta nyt tein ison saavin jauhelihakiusausta, niin on syömistä koko ajaks.
 
Väsymakkara täällä hei! Viimeiset pari viikkoa ollu ihan kamalaa. Liikkunu en ole yhtään mutta syömiset pääasiassa hallussa. Mitä nyt viikonloppu meni miehen siskon herkkupatojen ääressä ja perjantai jo meni läskiksi. Mutta tänään taas partista, lohta ja kukkakaalia napaan. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja glaudia:
Moi!
Vieläkö mahtuis mukaan?ruokalistaltani poistuvat tuotteet mm.peruna, riisi, vehnä, sokeri ja muutenkin hiilareita tarkkailen..
Mulla alkoi karppaus jo 15. kesäkuuta, nyt on takana 17 kg ja jatkan kunnes saan 20 kg täyteen. Olen tehnyt aivan kuin Glaudia, ja sokerin kanssa varsinkin on ollut extratiukka ote. Sokeriton.fi -palvelu on pelastanut naminälän silloin tällöin - kyllä namiakin VOI OPPIA syömää kohtuudella - ja kun syö sokeritonta on GI rasite huomattavasti pienempi. Tästä olen itse elävä esimerkki!
 

Yhteistyössä