Lokakuun -08 kullannuput

Silleri
Jos pikkuisen valittelen, on vähän kurja olo... kahden suursyömärin jälkeen meillä on nyt huonosti syövä pikku suppusuu, joka ei yleensä huoli tissiä kuin rintakumin kanssa. Turaa syömisensä kanssa kyllä jatkuvasti. Laitoksella en ensin tajunnutkaan, ettei tosiaan ota kunnolla maitoa, lähdettiin sieltä vähän "alipainoisina", mutta siinä vaiheessa oli alkanut jotenkuten jo syömään. Nyt kun terkkari kävi, oli paino noussut 3 päivässä vain 40g! Melkein huolestuttaa, vaikka kuinka vakuuttelen itselleni, että syö nyt rintakumilla hyvin ja usein ja pissii ja kakkaa kuitenkin säännöllisesti. Mutta äidit aina huolehtii... :|

Vatsanpurutkin vähän vaivaavat, röyhtäilee ja paukuttelee aika lailla ja kiemurtelee kupliansa. Öisin menee yleensä pari tuntia röyhtäyttelyihin pelkästään. Ja väsyttää edelleen synnytyksen jälkeen kamalasti, vaikka siitä on jo viikko. Toisin kuin Emilynillä, on olo aivan ankea ja voimaton ja alakuloinen. Onneksi on isyysloma ja mies tekee ahkerasti kotihommia, mutta hänkin on jostain syystä vähän ärtynyt, liekö vähillä unilla sitten vai mikä stressaa. Esikoinen kiukuttelee joka asiasta ja poika uhmaa aika lailla. Ja vauva on kuitenkin niin ihana ja suloinen, tosi sievä ja kiprujensa välissä rauhallinen. Ei ollenkaan samanlainen jatkuva karjuja kuin edellinen, mitä kammosin jo etukäteen.

Kävin toissapäivänä kävelemässä huimasti korttelin ympäri, tahti oli yhtä rauhallinen kuin loppuraskaudessa. :D Kyllähän se sinänsä piristi, mutta selkää alkoi särkeä ja keuhkoja painostaa ja oli ihan loppuunajettu olo kun sisään pääsi. Eli ei ole kunto ihan kohdillaan. Liekö hemppari valahtanut alas vai vain väsymystä vai hormonaalista vai mitä, mutta ahdistaa jo ajatella aikaa kun miehen loma loppuu reilun viikon päästä.

Ei se elämä pelkkää ahdinkoa ole, mutta piti nyt vähän valittaa. Ei viitsi koko ajan miehellekään narista tai siskolle soitella kun sitten se on vain sellaista vikinää. Onneksi tänne voi vähän purkaa mieltä. Mutta se on ainakin pohjattoman siistiä, että maha on pois eikä siellä enää kukaan myllää ja potki! Eikä vaivaa enää iskias, ei selkä samalla lailla eikä krampit.
 
Silleri Huomasin itse nyt synnytyksen jälkeen miten väsynyt, puhki ja poikki olinkin raskausaikana. Kaikki vaivat ja väsymys jäi synnärille joten puhkun niin tarmoa että tätä tekisi mieli vaan huudella ympäriinsä :) Hormonithan sitten vaihtelevat jokaisella, varmaan niilläkin on kohdallani joku osuutensa kun olo tosiaan oli heti synnytyksen jälkeen niin energinen. Viime viikko tulikin "hilluttua" liikaa tässä kotioloissakin joten alkuviikosta oli pakko pitää itseään vähän pakkolevossakin eli vaihteeksi vaan löhötä sohvalla - aluksi se tuntui ahdistavalta kun siinä oli raskausaikana tullut niin paljon maattua. Mutta illat nautin lepäillen, kun päivisin tulee melko paljon touhuiltua.

Tänään käytiinkin ekaa kertaa vaunulenkillä ja aika rauhallisesti tuli käveltyä, jonkun verran kuitenkin otti nivusiin. Sitten jomotti kun tuli kotiin mutta onneksi jomotus loppui melko pian kun kävi istumaan ja lepäämään.

Meillä mies pitääkin isyyslomaansa vasta joskus kuun puolen välin paikkeilla, itse kun olin etukäteen sitä mieltä että se menee hukkaan jos heti synnytyksen jälkeen olisi jäänyt - eri juttu tietysti jos oma vointi olisi ollut sellainen että apua tarvitsee.

Nyt paistamaan iltapalaleipiä.. :wave:
 
Meidänkin poikasen riesana vatsavaivat. Ovat nyt vähän pahentuneet tässä viime päivinä. Mutta yöt kuitenkin nukkuu tosi hienosti ( onneksi ), kunhan vaan saa ensin unen päästä kiinni. Viime yönä taisi mennä kahteen asti ennen kuin päästiin nukkumaan. Onneksi on itsellä kuitenkin mahdollisuus nukkua myös pitkälle aamupäivään, niin ei kerry niin paljoa univelkaa.
Poika on ollut syntymästä saakka kova kakkaamaan, mutta nyt on selvästi huomannut, että sekään ei tule enää niin helposti ja sitten huudetaan. Sitä vaan tuntee itsensä niin avuttomaksi, kun toista sattuu, eikä oikein voi tehdä muuta kuin pitää hyvänä ja jutella. :/ No kai se jossain vaiheessa helpottaa.

Mulla kun ei ole tästä imetyksestä pahemmin kokemusta, niin pitää kysyä, että aiheuttaako mun syömiset vauvalle vatsavaivoja? Ja onko jotain tiettyä mitä kannattaa välttää?

Mä olen myös rintakumin kanssa imettänyt, kun ei nuo rinnat kestä imetystä. Imuotteen pitäisi olla hyvä, eikä rinnan päät mene rikki imetyksestä tai mitään, mutta se vaan sattuu tai tuntuu inhottavalle. Rintakumi helpottaa joten sen kanssa mennään.

Ulkoilemaan lähdin pojan kanssa jo samana päivänä, kun sairaalasta kotiuduttiin. Käveltiin tuohon lähikauppaan ja takaisin. Nyt olen jo tehnyt pidempiäkin kävelylenkkejä pojan kanssa.

Paino on pojalla lähtenyt myös hyvin nousuun. Eilen neuvolassa oli paino jo 4040g (syntymäpaino 3860g ). Ainakin tietää, että vauva saa maitoa riittävästi :)
Tänään poika on jo 2 viikkoa. Aika on mennyt niin nopeasti. Tuossa yksi päivä pojan kanssa istuin sohvalla ja mietin, että kun olisi voinut vaan jäädä siihen hetkeen :heart: Aika menee niin nopeasti ja kun vain osaisi nauttia joka hetkestä,,,
 
Silleri
zizilisko kyseli imetyksestä, jotkut väittävät, ettei pienet vauvat saa allergiaoireita äidinmaidosta, mutta meillä ainakin pojalla oli niin paha maitoallergia, että lakkasi huutamasta vatsaansa vasta kun jätin itse kaiken maitoproteiinin ruokavaliostani pois. Ja lisäksi kaasua muodostavat ruuat kuten kaalin, sipulin, paprikan, herneet, omenan, sienet ja mitäs vielä... ja ehdottomasti keinotekoiset makeutusaineet, aspartaami ja sorbitoli olivat kaikkein pahimmat huutojen aiheuttajat. Ei siis mitään kevytjugurtteja eikä varsinkaan light-limsoja. Juu ja suklaa, siis kaakao aiheuttaa yleensä myös vatsanpuruja vauvoille.

Mutta suositellaan, ettei omin päin rajoittaisi ruokavaliotaan, että saisi välttämättömät ravintoaineet. Itse tällä hetkellä kokeilen, huutaako meidän neiti maitoa (ihan omin päin...). Suklaansyöntiä rajoitan myös.

Kannattaa kokeilla, auttaisivatko Rela-tipat vatsavaivoihin. Niitä saa apteekista ja voi ihan huoletta antaa pienelle vauvalle. D-vitamiini voi myös kipristellä, meidän lapsille on sopinut Jekovit paremmin.
 
Kiitos pinkwawe noista ilmaa aiheuttavista ruoka-aineista :hug: Mein neiti on kans alkanu vähän vatsaansa itkee. Ei kyl kovasti vielä ainakaan, mut jos pystyis vähän edes ennalta ehkäsee jättämällä noita pois. Ainakaa tota light juttua en tienny, et kiitsa :) Ja kaipa tota suklaan syöntiäki vois rajottaa.... muutenki :p Sanoin juur isännälle et mein vauva saa varmaa kaakaon makusta rintamaitoo ku äippä vetelee suklaata minkä ehtii :LOL:
Liina ja vavva 8pv
 
Ilmavaivoja tosiaan tulee äidin nauttimista ruoka-aineistakin, listaa tuossa jo tulikin. Esikoisen aikaan jätin sipulin ja ruisleivän pois koska ne pistivät vauvan tosiaan paukkumaan :whistle: Meidän neitikin on nyt välillä paukutellut joten täytyy tarkastella tarvittaessa omaakin ruokavaliota jos ilmavaivat pahemmaksi alkavat mennä.

Ja täälläkin valvotaan miten sattuu. Eilen käväistiin illalla kaverin synttäreillä ja itse olin 3h poissa, josta vauva kerkesi sitten viimeset pari tuntia olla tädin sylissä osittain hereillä. Oli ollut 2h hereillä ennen lähtöäni ja syönyt tosi paljon, lypsin 50ml maitoa pulloon kun luulin että se riittäisi illaksi. Eikä mitä, neiti oli sen heti hörpännyt ja nälkä oli jo kun tulin kotiin.. esikoinen muistaakseni söi paljon pienempiä annoksia vastasyntyneenä mutta nytpä tiedän että saa jättää maitoa jemmaan runsaasti jos välillä jossain käy :) Neiti sitten vielä tissitteli, pissaili ja kakkaili puolentoista tunnin ajan, sitten tulikin mies sopivasti kotiin pitsat kainalossa ja valvottiin vielä tovi katsellen BBtä nauhalta :whistle:

Tänään ei neiti olekaan jaksanut muuta kuin syömään herätä ja yökin meni kahdella lyhyellä syötöllä.

E ja neiti 10vrk
 
Kiitos Silleri infosta!!!
Mä olen juurikin light colaa vetänyt lähes päivittäin :ashamed: Ja suklaatakin on jonkun verran kulunut. Monena päivänä käynyt niin, että illalla on huomannut, että on viimeksi syönyt aamupalan. Cola sitten näköjään pitänyt pystyssä.
Nyt kyllä loppui nuo light juomat ja muutenkin pitää vähän tarkkailla myös omaa ruokavaliota.
 
Tosi kaunis nimi on kyllä Naurukohtaus teidän pienellä =)

Meidän ninnillä on nyt toista päivää kamalat masuvaivat :( Eilisiltana huuto oli aivan kamalaa, mutta onneksi saatiin kaikki nukuttua yö kuitenkin suhteellisen hyvin. Ninni nukahti aina syötön jälkeen tunniksi, ja sitten heräsi taas huutamaan. En unensekaisessa tilassa tajunnut yöllä huudon johtuvan ilmavaivoista. Tänään sitten sama meno on jatkunut, huuto alkaa aivan ykskaks ja loppuukin yhtä nopeasti. Vaippaan tulee "pieruja" muttei kunnon kakkaa. Aloin jo puolenpäivän maissa pohtimaan jospa pitäis tolla korvikkeella kokeilla että helpottaako vauvan masu. Pari tuntia sitten jouduin sydän itkien antaen vauvalle Nania ja tämäkö veteli sitä ensin 60ml, ja puolen tunnin perästä 50ml. Nyt alkaa olemaan rauhallisempi...

Olen kyllä alusta asti koittanut pitää oman ruokavalioni sen mukaisena että mahdollisilta ilmavaivoilta säästyttäisiin, mutta mistä sen koskaan tietää. Vauvat on kuitenkin niin yksilöitä että on aivan mahdollista että myös tuon listan ulkopuolelle jäävät saattavat aiheuttaa masuvaivoja.

Hieman olo on pettynyt kun esikoisen kanssa imetys meni niin sanotusti reisille ja olin päättänyt että nyt teen kaiken "oikein" Noh, mielummin niin että petyn imetyksen suhteen ja vauva voi paremmin. Enkä aio imettämistä lopettaa, kunhan vauvan masu on parempi katson tilannetta uudelleen. Täytyy tarkastaa vielä noita syömisiä...

Kati ja Ninni (huomenna 2vko)
 
Katiapatia muistelisin että jos vaikka maito aiheuttaa vauvalle masuvaivoja, niin voi mennä viikkojakin että äidin ruokavalio näkyy vauvan masussa. Meillä on tänään taas tullut kipristeleviä paukkuja joten ajattelin, että tässä voi olla pakko pistää oma ruokavalio 100% tarkaksi eli kaikki suklaa yms pois jos se vaan vauvan masua helpottaa.

Tänään kokeilin ekaa kertaa kantoliinaa, tuota trikoista hug-a-bubia ja voin vaan kehua - jos jollakin ei ole kannattaa hankkia! :) Luin sidontaohjeita kantoliinakanavalta ja mietin, että miten himpskatissa vauvan siihen värkkään. Joten improvisoin ja tein sellaisen sidonna a la Emilyn eli masurepun ja jonkun kehtoristi.. ristikehto.. no mikä lie, yhdistelmän. Ja hyvin ipana meni kyydissä päivälenkin ajan. Aluksi pitkän liinan kanssa meinasi iskeä epätoivo että miten se vauva oikein kyytiin istuu.. Tarkoitus kun olisi että esikoista voisi lykkiä rattaassa lenkillä ja vauva liinassa. Sisälläkin kokeilin liinaa ja erinomaisesti saa kyllä kädet vapaaksi jos tarttee vaikka laitella ruokaa (kuoria perunoita yms..) ja vauva kaipaa juuri sillä hetkellä syliä, niin liina on pelastus! Tykkäsin kyllä hirveästi ja aionkin ostaa vielä jonkun toisen trikoisen liinan tuohon kaveriksi, kun vauva kerkesi tähän jo puklata :whistle:

Esikoisella oli käytössä Ergon kantoreppu mutta se on ihan totta, mitä ihmiset ovat liinasta sanoneet että se on ergonomisempi - ei tullut tästä hartiat kipeäksi eikä edes tuntunut siltä että kantaisi jotain. Meinasin alunperin jos ostaisin tuon ergon taas jotta sen saisi mukamas nopeammin joskus päälle, mutta eipä tuossa liinaan laittamisessakaan montaa minuuttia kestä ja tosi hyvin jaksaa kantaa vauvaa siinä. Hirveä liinailu innostus iski :D

Tosi nopeasti on aika mennyt, Väiski täyttää tiistaina jo 2 viikkoa! Kohta täytyykin alkaa niitä nimiäisjuhlia suunnitella ihan todenteolla.. lähinnä kutsut pistää postiin ja päivämäärä päättää.
 
Mä olen alkanut haaveilemaan tuosta kantoliinasta. Mä en vaan saa aikaseks tutustua valikoimaan ja tekniikoihin. Kun sais aikaseks vähän surffailla ja tutustua noihin. Muistelen jostain aiemmasta ketjusta että ne ois aika hintavia.. Voisko niitä tehä ite....??

Voih, nimiäiset... kun keksis nimen... Ja sitäpaitsi, meillä on puolet tästä talosta remontissa eli meillä on siis käytössä keittiö ja kaksi makkaria... Tänne ei paljon kutsuta vieraita. Pohdinkin aiemmin että pidetään nimiäiset vähän niinkuin kummijuhlina. Kutsutaan vaan kummit tutustumaan kummilapseensa. Ja jokainen kummipariskunta eri päivänä jotta kukaan ei jäisi vauvaan tutustumisessa paitsioon. Sukulaiset täällä ramppaa muutenkin jatkuvasti niin niitä ei tartte kyllä erikseen kutsua.
 
moi

emilyn mulla kans huggis ja on aivan ihana, tänäänkin oli pakko laittaa vauva siihen et sain aamujutut tehtyä ja on tosi kätevä, sidonnankin opin nopeesti, vaikka mulla aikaisemmin ollut vain rengasliinoja..voin siis myös lämpöisesti suositella...

mun pitäis kans alkaa noita ristiäisiä miettiin, kutsukortit odottaa tekemistä ja pitäis miettiä tarjottavia ja et mistä tilais..meillä on ristiäiset vasta 16.11 joten aikaa onneksi on..eikö ne pidä olla muuten 2 kk sisällä vauvan syntymästä..meillä just sitä ennen kun muru synty 25.9 :whistle:

mut nyt tekee ruokaa ja hakee esikoinen eskarista

pw ja muru
 
Hyvää huomenta! Takana erittäin huonosti nukuttu yö |O
Poikanen huusi melkein koko yön vatsaansa. Aina välillä nukkui hetken aikaa. Aamulla sitten kakkasikin 3 vaipallista ja nyt näyttää uni maistuvan. Mulla oli myös itselläni eilen illalla vatsa sekaisin ja kipeä, mutta en ymmärrä mistä se voisi johtua, kun en tietääkseni mitään ihmeempää ole syönyt. Muutenkin meni aamu vähän poskelleen. Esikoinen nukkui pommiin ja keskimmäiselle unohdin antaa lääkkeen, joten saas nähdä miten on koulupäivä sujunut.

Minäkin olen täällä kotona muutamia kertoja kantoliinaa jo kokeillut. Mutta en mä kyllä kamalasti pysty siltikään tekemään mitään kotihommia, vaikka kädet jää vapaaksi. Vauva on niin iso möykky siinä edessä. Luulen että näin alkuun tulee käytettyä lähinnä kauppakeskuksissa shoppailu reissuilla. Ehkä tämäkin on vaan tottumiskysymys.

Nimeä mietitään meillä joka päivä. On niin erilainen maku mulla ja miehellä nimien suhteen, että varmaan joudutaan tyytymään johonkin sopunimeen, joka ei ole kummankaan suosikki, mutta menettelee. Ärsyttävää. Miksi mä en vaan voisi yksin päättää tästä asiasta,,, :xmas: :whistle: ;)
Pinkwawe - Nimi pitää ilmoittaa maistraattiin 2 kuukauden kuluttua syntymästä. Kaste taas ei sinällään liity mitenkään nimen antamiseen, että sen voi kyllä suorittaa milloin vain myöhemminkin. Tapana kai kuitenkin on, että ristiäiset pidetään 2 kuukauden sisällä ja kastava pappi toimittaa paperit eteenpäin.

 
zizilisko aivan, no onneksi meillä on nuo 2 kk:n sisällä niin pappi varmaankin hoitaa paperit sit eteenpäin...hassua et tää on meidän neljäs ja en ees muistanut varmasti et oliko tuo 2 kk se raja, eli sumussa kai olen aina elellyt nää ekat kuukaudet =) aina

nimi asiasta , mä olin miettinyt nimeä valmiiksi jo ennen pojan syntymää ja tokaisin vaan sen miehelle yhtenä päivänä et miten on käykö, ja ei se onneksi vastaan laittanut, toista nimeä vähän epäröi mut kai se senkin kelpuutti... =)
 
Katiapatia uutena esim. pikkuruun liinat maksaa jotain neljäkymppiä, hug a bub n. 85e. Itse olen ostanut sen käytettynä muutamalla kympillä ja samoin muita liinoja bongailen parhaillaan huutonetistä kohtuuhintaan.
 
Heippa!!!
on mennyt aika pikku neidin kanssa niin siivillä että en ole muka tänne kerennyt :ashamed:
Meillä on lähtenyt arki rullaamaan oikein mukavasti...vaavi on ollut hirmu kiltti ja antanut isin ja äidin nukkua kohtuu hyvin...ainakin vielä :D
onnistuin laittamaan kuvan meidän prinsessasta tuonne profiiliin...oon niin amatööri tietokoneen kanssa että toi on jo mulle paljon näin ihan ominpäin :LOL:
Ainakin nimistä täällä keskustelette...meillä oli tytön nimi jo "päätettynä" varmaan sillon kun raskaustesti näytti plussaa =) ja tuossa eilen mies sitten sanoi että kyllähän tuo lapsi on ihan nimen näköinen...eli suostumus se kai oli :D
Jos vauva olis ollut poika, nimen kanssa olis ollut enemmän vaikeuksia...tuntu että niitä kivoja pojan nimiä on kamalan vähän... :/
Nopeesti nää asiat menee eteenpäin kun isyystunnustuksesta tuli jo paperi perjantaina postissa ja tänään seurakunnlta postia...
Ootteko jo päättäneet ristiäisten ajankohtaa??
Saunomisestakun mulla on noi tikit välilihan leikkaus haavassa niin kuin pian saa mennä saunaan?? tekis niin mieli saunoa!!
Jaha...meidän neiti kaipaa ruokaa =)
tuun taas paremmin lukemaan mitä täällä on jutusteltu :D
Cristiina ja vaavi 1vko ja 1pvä :heart:
 

Yhteistyössä