Lokakuun -08 kullannuput

Meillä on käytössä 50/56 cm vaatteet.

Ristiäiset me saatiin 9.11. Sopivasti isänpäivä :heart: Kotona kastetaan. Ite en kuulu kirkkoon, mut isäntä kuuluu ni kastetaan. Nimiki on jo päätetty ajat sitte.

liina ja pimpula 11pv :heart:
 
Huomenia :wave:

kantoliinoista Ostin esikoiselle sellaisen trikooliinan(en muista merkkiä) ja pelasti arjen kyllä täysin ku esikoinen oli niin vaikee.Nyt olen kääntänyt koko kämpän ylösalaisin enkä löydä sitä mistään |O Olis kiva lähteä uloskin ilman vaunuja.Maa on sen kai niellyt kun en mistään löydä :kieh: Maksoi muistaakseni 60e.

vaatteista Meillä menee nyt 62-68cm,riippuen vaatteesta.Eilen ostin Saralle uuden toppapuvun kun äp:n puku on niin iso vielä ja meillä ei muita ole niin joutuu aina ulos mentäessä pukemaan niin pirusti niin halusin ostaa toppiksen niin ei tarvi niin paljon pukea.Se on kokoa 62 että saa nähä kuin kauan menee.Eipä tuo maksanu ku reilu 30e,ihan perus Tutan puku.Ei tulis mieleenkään tuonikäselle ostaa mitään reimatecciä tms. :snotty:

Muuten meille kuuluu todella hyvää,yöt nukutaan edelleen hyvin ja muutenkin tyttö on rauhallinen tapaus.On tullut jotenkin katkeria tunteita mieleen kun muistaa miten esikoisen vauva-aika meni ja nyt kun näkee mitä se olis voinut olla :|
Ristiäiset meni hyvin,tarjottavana oli kaksi voileipäkakkua ja mansikkakakku sekä keksejä ja tietysti juotavat.Ihan yksikertasen simppeli.Esikoinen pääsi kuivaamaan siskonsa pään kasteen yhteydessä :heart: Muuten käyttäytyi hyvin,mitä nyt kirmaili vähän ympäri kappelia ja myöhemmin kävi kaatamassa kastemaljan pitkin lattioita :ashamed: Meni sitten mummilleen yöksi lauantaina ja sunnuntaina isälleen ja tulee vasta tänään takasin.Ollu ihan piristävää ´lomaa´.
Ihania lahjoja saatiin;kaksi pienenpientä timanttisormusta,kultainen sydänriipus,vaatteita,vauvakirja,valokuva-albumi,soittorasia ja rahaa.Todella tyytyväinen olin.

Perjantaina olis sitten jälkitarkastus.Pyydän samalla reseptin Rotavirus-rokotteeseen.Esikoiselle en harmikseni ottanut :| Johan tuo Sara täyttääkin kohta jo 2kk :eek: :eek: :eek: Herranjestas miten nopeasti aika menee :eek:

Mun maito on ihan loppu :'( Rinnat tuntuu täysiltä mutta kun pumppaa niin juur mitään ei tule :'( Mielestäni olen ihan säännöllliseti pumpannut mutta en tiedä sitten mistä johtuu.Yrutän nyt vielä imettää tai pumpata vieläkin useammin,josko vielä lähti herumaan.

Nyt siivomaan :wave:

-Laura ja Sara 7vkoa1pvää-
 
Moi

meillä käytetään 56-60 cm vaatteita,nuo 56 on passeleita juuri nyt....

mietin kans totta rota rokotetta ja taidan kuitenkin ottaa sen, harmittaa jos tulis rota ja en ois sitä ottanutkaan..pitää pyytää resepti kun vauvalla on eka neuvolalääkäri...

Naurukohtaus musta tuntuu kans välillä kun pumppaan maitoa et eihän täältä tuu juuri mitään mut luulen et en saa pumpulla tulemaan samalla tavalla kun vauva imee...on jotenkin sellaista keinotekoista tuo pumppaus... =)

meidän 2 v on sit jättänyt päiväunet pois ja voi juku et on illalla väsy..nukkuis varmaan jos menisin viereen vahtimaan mut en malta kun jos oon saanut vauvan just nukkumaan niin on niin ihana hetken aikaa istua ja juoda vaikka kuppi cappucinoa :p ...nytkin huutelee tuolta "äiti"..

mutta nyt valmistelee kun iltapäivällä tulee vieraita..

pw ja muru (kohta 3 vkoa)
 
Voi itku :'( Tultii neuvolasta ja neidin paino oli laskenu viikosta 70g... Terkka ehdotti lisämaitoa :ashamed: En millään haluais niiden pullojen kans alkaa pelaa, mut pakko se kai sit on :ashamed: Harmittaa...
Terkka sano, että anna 50ml tai yli rinnan jälkeen. Jos se menee kaikki, tarvetta on. Onko muilla kokemusta tämmösestä?
Ajattelin et jos kuitenkaa en ihan joka syötöllä... Neiti kun tuppaa syömään ihan jatkuvasti, etenki illalla. En tiä, ku en oo joutunu ennen lisämaidon kans touhuu... Vinkkejä saa antaa :wave:

Liina ja pimpula 12pv
 
Liina81

Sanoisin taas sen perinteisen että jos vauva vaikuttaa tyytyväiseltä, kakkaa ja pissaa ja on paljon rinnalla, niin paino todennäköisesti lähtee nousuun vielä.. Itse toki päätöksen teet, mutta itse en yhden punnituksen perusteella lähtisi lisämaitoa antamaan. Ja tuosta että rinnan jälkeen - meilläkin vauva saattaa syödä syödessään vaikka tunnin aikana neljään eri kertaan. Jos antaisin heti rinnan jälkeen korviketta, kyllähän se varmaan sitä joisi koska pitää taukoa rintaruokinnasta ja hetken levättyään syö rintaa taas lisää.. Tuosta lisämaidon annosta kun melko varmasti päätyy siihen että sitä menee sitten vaan enemmän ja enemmän ja ehkä koko imetys tyssää..

Ja kun sanoit että vauva syö jatkuvasti niin taitaa just tankata parhaillaan jotta maitoa rupee lisää tulemaan.

Oliko paino muuten laskenut ihan grammoina vai painokäyrällä? Mietin, kun esikoisesta paino laski ja terkka sanoi että paino on laskenut - se oli kuitenkin grammoinan noussut mutta kasvoi miinuskäyrällä omaa käyräänsä, joten terkka puhui painon laskemisesta.. omituista.

Kantoliina on täällä tosiaan arkea pelastanut. Vauva kun tuppaa heräämään just sillon kun on alkamassa jotain kokkaamaan tai itse syömään. Liinaan kun pistää, tuhisee siinä tosi tyytyväisenä. Voi minua hölmöä kun en esikoisen aikaan jo liinaa hankkinut, olisi säästynyt paljolta :)
 
Emilyn paino oli laskenu grammoina viikossa 70g. Eli 200g alle lähtöpainon ollaan vielä, ja paino oli lähteny jo kerran nousuun. Mut nyt sit taas laskuun. En mä tiä kuin kauan se sitä tankkausta harrastaa ku se on ihan koko ajan ollu tätä jatkuvaa syömistä ja silti paino laskenu noissa grammoissa. Käyriä ei edes nyt pahemmin katteltu.
Annoin nyt viiden aikaa molemmat rinnat ja sit ton 50ml nania, en antanu enempää ku en vielä uskaltanu. Ja neiti ekan kerran oli tyytyväinen syömisen jälkeen :eek: Kun tähän asti hän ei oo kertaakaan jääny tyytyväisenä hereille syömisen jälkeen. Nyt oli tyytyväisenä hereillä syömisen jälkeen ja sitte nukahti itsekseen, ilman tuttia :eek: , ja nukku 3 tuntia! Mikä on mun mielestä ihan uskomatonta.
En tosiaa aio antaa joka imetyksen jälkeen lisämaitoa. Ettei vaan ala vähenee ku tosiaa haluan imettää. Mut jos nyt pari kertaa päivässä ja katon mitä tapahtuu ku maanantaina mennään uudellee punnitukselle. Näin nyt ajattelin...
Kiitos kuitenki vastaamisesta :hug:
Kauheen hiljasta muuten täälläki on... misäs kaikki on :wave:
 
Liina81

Tuli tuosta tyytyväisenä hereille jäämisestä mieleen, tässä kun vertailee itse vauvaa esikoisen vauva-aikaan niin jännästi muistuu mieleen päivittäin Väiskistä, että millanen esikoinen oli. Esim. esikoinen alkoi jo synnärillä protestoida sitä, jos imetyksen jälkeen siirsi omaan sänkyyn nukkumaan.. heti iski kiukku ja ähinä ja puhina. Väiski nukkui nämä ekat kaksi viikkoa ihan tyytyväisenä sängyssä mutta nyt on alkanut sekin protestoida! Eli käytännössä on ollut tosiaan kantoliinalle käyttöä. Kantoliinassa kun lenkkeillään, nukkuu ihan hiljaa ja tyytyväisenä. Vaunuissa välillä kuuluu ähinää ja puhinaa, itkuakin. Siihen tosin pätee se sama minkä huomasin esikoisellakin - makuullaan ollessa rupeaa vauvalla massussa vääntämään, kantoliinassa kun on pystymmässä niin ei kierrä mahassa. Voi kun olis esikoisen kanssa jo ollut tuo liina käytössä niin olisi monet kitinät jäänyt väliin. Tulee nyt ihan hölmö olo ettei sillon sitä tajunnut niin että olisi liinan hankkinut, mutta toisaalta kun oli vain yksi lapsi kerkesi sylitellä kädet varattuinakin eri lailla kun nyt.

Pikkasen välillä kuitenkin huijaan Väiskiä ja imetän sängyllä makuullaan, niin että pääsen siitä helposti livohkaan kun vauva nukahtaa :whistle:
 
Moii!!

En oo joutanu kovin kirjotteleen ku kaiken moista hässäkkää täällä kotona.
Poika kasvaa silmissä, ja nyt eile se itku vattanväänteitä muutaman tunnin sillain että viien minutin rauhottunut ja taas vieenminutin päästä jatku itku.. |O Pistin sitten pojan vattalleen viltin päälle lattialle ja joha alko pierut paukkua!! Ja sitte mies otti vauvan syliin ja käveleskeli ympäri kämppää ja hyssytteli ni pikkanen nukahti siihen ja kannettii sitte pinnasänkyyn se.
Nukku yön melko hyvin! Ajattelin että tänään käyn pikkumiehen kanssa kunnon lenkin! Tässä vähän jäänyt lyhyiksi lenkkeily ajoiksi nämä meidän lenkit.
Saatiin eilen mahtava tarjous!! Miehen serkkupoika on eronnut ja haluaa muuttaa omakotitalostaan poijes jonka on täysin remontoinut ja iso piha jne, ehotti että halutaanko siihen vuokralle 600?/kk + vesi ja sähkö. Ei olis ees pahakaan.. Se vain että se on Kemissä.
:$ Mutta eipä se mittää vaikka onki.. Jos sieltä löytyy työpaikka ni sinne siis. Sovittii että piettää meile varalla sitä jouluun asti. Voi kiesus ois ihanaa asua omakotitalossa! :D Saa kuulema pihanki laittaa ittesä näköseksi jos tahtoo. Ja ois pojalaki tillaa leikkiä!

Eilen oli 1kk: neuvola!

Paino: 4480g
Pituus: 53.2 cm
Pipo: 37.3 cm

Ja: (KAksi viikkoa sitten mitat olivat:

3640g ja 51cm ja pipo 36cm.



- Korvike ruokinta. Rela-tipat vaihdetaan Cuplatoneihin, ja Jekovittejä annetaan minimissään 3 tippaa per päivä. (Ei kuulema vaikuta korvikkeesta saatuun määrään, paitsi jos lapsi saa yli 1,5 L päivässä korviketta!). Syö hieman liikaa ikäisekseen. 100ml syötöllä, syö 2-3 h välein.
Joskus 160ml öisin jos on nukkunut 3-4 h. Seuraa helistimen ääntä kun sitä heiluttaa ja liikuttaa puolelta toiselle poika kääntää sitä mukaa päätään ja katse hakee helistintä.
Heijasteet ovat hyvät. Pientä hävikkiä havaittavissa, mutta se kuuluu asiaan, nehän lähtevät 3kk iässä pois. Kuten mm. kävely heijaste, jota neuvolassa tutkitaan.
Muuten terve, iloinen ja suloinen poika. Kakanväri on "melkein" merkittävissä värisgaalaan väreihin :p (tuo oli vain heitto, kun sonta on ollut jos minkä väristä).
Poika on päivä päivältä enempi hereillä. Seuraa ahkerasti ääniä ja värikkäitä kuvia jos niitä liikuttelee. Silmät ovat siniset, ja väri vaalenee entisestään koko ajan.
Suussa hieman sammasta, käskettiin antaa pakaste puolukka joka puristetaan mehuksi lusikkaan ja lusikasta sitte vanupuikolla puolukka nestettä ja pyöritellä kieli sillä vanupuikolla.
Vettäkin voi hieman antaa jos haluaa. (tosin meidän poika otti vain yhen imaisun tuttipullosta vettä!).

Jaah..mitäs tänne muuta? Eipä erikoisempia..Joulua odotellessa.
Itse tosin kärsin pari päivää jostain ihmeen kivusta oikeanpuolen kylkilyiden vierestä tuntu että ahistaa ja ei saa hekeä. Tämä tuli aina ku oli syöny!! Sitte oksennus lensi kaaressa ja olo helpotti. yöks..
Mutta nyt nukkumaan! ku poikaki nukkuu.




 
Emilyn taidampa iteki hommata sellasen kantoliinan =) Kaikki sitä kovin kehuvat. Ja saa sit tosiaan kädet vapaaks. Yllättävän hankalaa oliki yks päivä ripustella pyykkejä yhdellä kädellä :D
Neiti nukku yön aika hyvin. Ei ainaka vielä tullu vattavaivaa siitä lisämaidosta. Annoin illal viiden mais sen 30ml ja sit yhdeksän mais annoin 60ml rinnan jälkeen. Annoin kyl sit viel rintaa ennen ku nukahti yöunille kymmenen aikaa. Ajattelin tänää tehdä samanlai, mut nostan pikkasen tota viiden annosta. Useemmin en nyt ala sitä antaa, jos vaik näil saatais ees vähän paino nousuu.

Liina ja pimpula13pv
 
Liina Etkö sä vois pumpata omaa maitoa siihen pulloon?Vai onko sulla prostesti sitä itse pulloa vastaan vai sitä että joudut antaa korviketta?Eikös se nyt ole aika sama saako sen oman maidon pullosta vai rinnasta? :whistle: Ja tämän viestin ei missään nimessä ole tarkoitus olla veemäinen,yleistä ihmetystä vaan :ashamed:
 
Syököhän meidänkin vauva liikaa ikäisekseen, kun sillon kun olin muutaman tunnin pois ja syöttänyt vauvan ennen lähtöä unten maille, herättyään hörppäsi heti sen 50ml rintamaitoa :whistle: Korvikkeen ja rintamaidon syöntimäärät vissiin saattavat vaihdella? Mutta muistaakseni esikoinen tosiaan tuli täyteen jo vähemmistäkin milleistä.. ja vauvalla oli nälkä vielä tuon 50ml jälkeen ja ikää reilu viikko :eek:
 
No empäs ole pitkään aikaan ehtinyt kirjoitella mitään.
Täällä kaikki ihan hyvin. Poika nukkuu edelleen yöt hyvin syö kerran yössä tai ei sitäkään. Ilta huutoa oli vähän mutta nyt on parina iltana laitettu poika mahalleen nukkumaan ja käännetty sitten kun on nukahtanut kunnolla niin kyljelleen. Ja nukahtaminen käy nyt muutamassa minutissa kun aiemmin saattoi illalla huutaa tunninkin. Yksin en tohdi kyllä vielä tuota jättää mahalleen nukkumaan
Meillä on edelleen kaikki vaatteet liian isoja eli vaatteet on kokoa 56-62cm ja pitkät hihat ja lahkeet niissä on ensi viikolla olisi neuvola niin näkee miten on kasvettu. mutta kyllä tuota pyöreyttä on ihan selvästi tullut. Joten ilmeisesti saa tarpeeksi maitoa.
Tuo toinen pikkuisäntä eli meidän 2,5v on osoittanut nyt hiukan kiukuttelen merkkejä kun mies lähti töihin mutta ihan siedettävissä määrin ja välillä käy kyllä silittelemässä vauvaa ja sanomassa että "ei mittään hättää" kun toinen huutaa :D jotenkin niin hellyttävän näköistä.

pumppernikkeli ja niilo 3vko
 
No mulla ei ainakaa vielä ole pumppua, et täytyypä hommata.
Käsin en saa kyllä pumpattua nii paljoo. Ja kyl mua enemmä surettaa koko pullon käyttö. Ku kyllä neiti joka tapaukses saa rintamaitoa, edelleen sen kahden tunnin välein. Kun en sitä korviketta anna ku sen pari kertaa rinnan lisäks sillonkin. Koitan ainaki aluks näin...
Kauheeta stressiä en viittis toisaalta täst nyt ottaa, ku neiti kuitenki saa sitä rintamaitoo. Mut ei musta kauhee kivaa sekään et paino lähteny laskuun ku ikää tulee 2 viikkoo...
 
Silleri
"Hauskaa" kuulla, että muillakin on syömisongelmia... :ashamed: No, siis tarkoitan, että jotenkin helpotti heti vähän mieltä kun kuuli, että ei meidän vauva ole ainoa, jolla paino-ongelmia on. Meillä oli nimittäin tänään neuvola ja vaikka minusta kohtuullisen hyvin syödään, oli painoa tullut viikossa vain 100g, kuulemma aivan liian vähän. Syntymäpainosta kun vielä puuttuu 200g. Lääkärikin käväisi tarkistamassa vauvan, ei näyttäisi olevan mitään ongelmia, yhdessä terkkarin kanssa sitten ihailivat meidän "syömisnäytöstä", siis sitä, kuinka neitokainen alkaa tohottaa ja raivota kun yrittää tunkea tissiä suuhun. Vääntää itseään kaarelle, tuhisee niin että nenä menee ihan tukkoon, viskoo päätään puolelta toiselle ja viuhtoo, rääkyy ja raivoaa... oli siinä tädit ihmeissään. Niinpä sitten näiden mahdottomien rintaraivareiden ja huonon painonnousun takia lähdin neuvolasta rintapumppu kainalossa, onneksi sain sieltä lainaan, ja ohjeet ruokkia päivisin 2,5-3h välein. Yöllä onneksi sentään on "lupa" nukkua ne yhdet 5-6h unet, mitkä on kahdesti vrk:ssa äidin iloksi löytyneet pienempien torkkujen lisäksi.

Kyllä siinä itku pääsi kun kotiin ehti! Kahden suursyömärin jälkeen sitten tällainen turasyömäri! :( Vaikka pieniä ne on vielä nämä murheet. Nyt sitten pumppasin iltapäivällä, oikein kauhistuin kuinka vähäiseltä näytti maitomäärä kun muistelin pojan aikaisia. Ja kun oli n. 3h mennyt neuvolasta, herättelin nuoren neidon ja työnsin pullon suuhun. Ja kuten olin arvellutkin, kyllä pullo kelpasi tälle laiskimukselle. Ensin söi 30ml ja meinasi jatkaa tyytyväisenä unia, mutta herättelin vielä pari kertaa, kunnes oli n. 80ml mennyt. Sitten pulautti vähän, mitä ei yleensä tee, eli täynnä ilmeisesti oli ja vähän huojeni mieli maidon riittävyyden suhteen. Nyt sitten kunhan saan isommat lapset nukkumaan, pumppaan uudestaan ja pullotan ne tyttäreen, yöllä sitten aion jaksaa raivot tissillä ettei tarvitse ruveta yöllä pumppaamaan ja lämmittelemään maitoja ja pesemään pulloja.

Mutta voi onnetonta että tähän joutui ryhtymään! Miksei voi vauva vaan syödä tissistä ihan ihmisiksi? Mikä ihme siinä voi olla! Nyt sitten pumpataan ja keitellään ja pestään ja mittaillaan ja mietitään... :( Ja mieli pitäisi pystyä pitämään tyynenä kuin kesäinen aamu, koska ahdistuminen vähentää maidontuotantoa: noidankehä, joka selittää, miksi maito alkaa usein oikeastikin vähetä kun kuvittelee sen vähentyneen. Pitäisi vaan rennosti ajatella sitä, kuinka hyvin sitä maitoa tuleekaan...

Jaksamisia Liinalle. Samassa veneessä vähän soudellaan ikäänkuin... :hug:
 
Liina ja Silleri, kohtalotoverit... :hug:

Painomurheita on täälläkin. Viime viikolla kun meillä oli keskiviikkona eka neuvola, oli tytön paino noussut kuudessa päivässä vaan 8 grammaa!!!Eli kun syntymäpaino oli 3230, sairaalasta lähtöpaino oli 3212 ja tuolloin neuvolassa oli 3220g! Itku tuli, kun luulin että neito syö hyvin ja kasvaa, eikä sitten ollut kasvanutkaan. Saatiin sitten ohjeet syöttää edelleen väh 3 tunnin välein. Neiti syö ite tai siis vaatii ruokaa ite vaihtelevin välein, joskus jopa tunnin välein, joskus kahen, joskus ehtii se kolmisen tuntia kulua eikä ole vielä ruokaa vaatinut niin sitten herätellään... Yleensä juuri öisin pitää herätellä, ja kyllä on äiti ja isikin väsynyt kun unet on maks 2 tunnin pätkissä, kun syöttöön ja vaipanvaihtoon yms kuluu oma aikansa. Tällä viikolla oli sitten kontrolli, ja paino oli nyt 3355g eli noussut 135g 6 päivässä. Viime viikon terkkarin mukaan "hyvä" painonnousu ois 20 g/vrk, eli nyt oli siis noussut sen 22g/vrk, eli aattelin että onpas nyt noussut hyvin. Mitä vielä, tää tän viikon uus terkka oli sitä mieltä, että viikossa pitäs nousta vähintään sen 200g! Mikään ei riitä.... |O No, edelleen ohjeina ruokkia väh 3 tunnin välein ja tarvittaessa pitää antaa lisämaitoa. Tyttö on syöttöjen välillä tyytyväinen, nukkuu hyvin, on päivittäin tyytyväisenä hereillä, ei kiukuttele ja pissaa tulee lähes joka vaippaan ja kakkaakin pari kertaa vuorokaudessa plus "pierujäljet", niin en oo antanut vielä lisämaitoa. Eilen ja tänään on ollut tosi tiheesti tissillä, vois sanoo että iltapäivästä iltaan koko ajan, välissä vaan ½-tunnin taukoja. Tilaakohan nyt sitä maitoa? Eilen illalla tissit tuntu taas tosi täysiltä ja pakkautuneilta, mitä ei oo ollut sitten sairaalasta tulon, mutta tänään taas syönyt tissit ilmeisesti tyhjiksi, ainakin tuntuvat "lötköiltä". Toisaalta aina sieltä tissistä maitoa tulee ja rintakumi täyttyy kun tyttö syö, että ei kai ne oikeesti ihan tyhjät ole, vaikka tiheesti nyt tissillä ollut. Pitäs pumpata, että sais maidon tulon lisääntymään, mutta en oo uskaltanut kun tuntuu että sitten tyttö joutuu syömään tyhjää tissiä jos oon sen pulloon just pumpannut. ......Vaikeeta!!!!! Mua niin stressaa tää maitoasia ja pelko sen loppumisesta ja sit toi että EI OLLA VIELÄKÄÄN PÄÄSTY RINTAKUMISTA EROON, että mieti välillä tuleeko tästä mitään....Oisko kellään neuvoja ton rintakumin suhteen, oon kyllä yrittänyt kouluttaa tyttöä siitä eroon tarjoomalla aina välillä paljasta rintaa, ja hetken imee mutta sitten alkaa Sillerin kuvaamat ah niin tutut rintaraivarit, pään viskominen ja huuto tissillä, niin pakko palauttaa kumi paikoilleen. Sen avulla sitten syö kyllä tyytyväisenä...
En ois uskonut että tämmöstä stressaamista ton syömisen kanssa, haluis vaan imettää sillon kun vauvalla on nälkä vauvantahtiin mutta kauheeta kellon seuraamista nyt tää elämä....Onneksi en kuitenkaan ole yksin asian kanssa, vaikka tietysti kurjaa kun muutkin joutuu samasta kärsimään. Ja kun vielä pitäs yrittää olla stressaamatta, että maitoa tulis, miten tässä oot stressaamatta.... :ashamed:
Halit ja tsempit Liina ja Silleri ja muut kohtalotoverit...

Kirppiina ja Muru 19 vrk
 
Kiva ku löyty kohtalotovereita!
Ihme ettei mulle annettu pumppua lainaan... Täytyy kysästä.
Mein neiti kyl syö tissiä hyvin et siit oon onnellinen. Ja pullostaki on nyt ottanu ne pari kertaa ku oon antanu ihan hyvin, ei hylji sitä. Odotan kovin maanantaita, et pääsee kattoo kuin paljo on tullu painoa.
Oli se tosiaa aika kurjan kuulosta ku terkka sano et paino laskenu viikossa. Ku jotenki ajatteli et tottakai se nousee ku neiti syö niin usein. Ei tosiaan tullu mieleen et se nyt ois laskenu...
Mut niinku mieski sano, et onneks on kuitenki tollasia lisämaitoja. Mitä sitte, mitä muut ajattelee, mä kuitenki imetän vuorakaudes sen n. 8 kertaa. Aion olla ylpee siitä enkä stressata sitä paria lisämaito kertaa =) Ja voi olla et ku tää täst lähtee nousuun ni päästää koko lisämaidosta eroon =)

Liina ja pimpula 2 viikkoa :heart:
 
Syömisongelmista ja painon kyttäämisestä muistan tuon esikoisen ajalta kun käytiin alussa painokontrollissa ja neuvolatäti alkoi kysellä, että ovatko minun rintani tyhjät, onkohan rintamaitoni laihaa ja ehdotti myös että voisin antaa korvikettakin. Sitten luin imetystukilistan sivuilta juttuja ja pitkin googlea muutoinkin imetyksestä enkä lähtenyt korviketta antamaan, alussa mentiin kasvussa -10 käyrällä mutta loppujen lopulta pompattiin sinne +10 käyrälle. Eli mulle jäi neuvolasta sellainen negatiivinen tunne siltä osin, että siellä kytätään hirveästi sitä painoa eikä vauvaa kokonaisvaltaisesti ollenkaan.. esim. Kirppiinankin vauva pissailee ja kakkailee ja on tyytyväinen, mutta sitten se painon kyttäys neuvolassa.. huoh.. muistan oman ahdistuksen tunteen esikoisen ajalta kun alussa hätäännyin ja ihmettelin, että miksi korviketta pitäisi antaa kun rinnastakin tulee maitoa?? Sitä ihmettelen myös että miksi sitä neuvotaan pumppaamaan pulloon kun vauva kuitenkin omaan tahtiaan syö sitä rinnasta..? Hmm.. mun mielestä noitten neuvoloitten imetysohjeet on kyllä niin epämääräisiä ja ei-imetysmyönteisiä että..

Meilläkin on nyt tehotankkailtu rintaa enemmän, eilen illalla vauva söi sopivasti BBn aikaan parisen tuntia rintaa, joten yö menikin kivasti kun heräsi aamusyötölle vasta joskus aamuyöstä :D

Pumppaamisesta vielä, että pumppaamallahan aika harva tuntuu kovin paljoa saavan irti.. itsekin lypsin käsin vaivaiset 30ml eilen ennen kauppaan lähtöä, pumpulla en saa sen paremmin irti. Ajattelin kuitenkin bongailla jos löytäisin sähkökäyttöisen rintapumpun jostain vaikka vähän käytettynä, kokeilla sitä.. nuo käsikäyttöiset eivät ole mielestäni sen helpompia kuin käsin lypsäminen, joka on jopa mielestäni vähän helpompaa kun ranne ei siinä puudu.
 
Moi

oon vähän samoilla linjoilla ton Emilyn kanssa noista neuvolan ohjeista ja painon kyttäämisitä, mulla kaikki kolem edellistä aina kasvanut ns hyvin sillä omalla käyrällä ja kukaan ei oon onneksi korvikkeita tuputtanut(meillä tietty ollut noita allergioitakin)...mun mielestä kaikki on hyvin niinkauan kun vauva pissaa hyvin ja on kuitenkin tyytyväinen...tietty jos paino alkaa laskea selvästi niin sit asia on toine..ja kaikkein tärkein ois et muistais itse luottaa että kyllä sitä maitoa tulee,eikä ottaa stressiä lisää...en tiedä onko kukaan kokeillut sitä imetysteetä, joka kai lisää maidontuotantoa, en tiedä auttaako vai miten, ois kiva kuulla kokemuksia...

Kirppiina ootko kokeillut imettää vauvaa ilman kumia niin että otat hänet rinnalle vähän niinkuin puoli nukkuvana?...joskus noihin raivareihin =) voi auttaa se kun vauva on vielä puolinukuksissa.....

meillä oli aamulla itkuaamu kunnes äiti vasta tajusi että toinen on niin herkkis ettei voi sietää märkää vaippaa, mulla oli aamulla kestis ja vaihtoväli venyi ja toinen kitisi vähän väliä kunnes päätin vaihtaa vaipan ja johan auttoi =) ...meillä poika tankkaa maitoa välillä tosi usein, ja varmaan voi tehdä jo sekin vatsavaivaa mut kun tuntuu et mikään muu ei lohduta sillä hetkellä...suklaata on yrittänyt välttää mut ihan pakko tänään saada, jos ees vähän, oon ihan koukussa nyt raskauden jälkeen siihen... =) ..toivottavasti ei pieni saa vatsaväänteitä siitä....

kuinka usein teillä on neuvola..me käytiin kotikäynnin jälkeen puolentoista viikon ikäisenä ja seuraava on vasta 3 vkon:n päästä..mietin vaan noita paino juttuja kun ei meillä täällä ainakaan tuon tiheämmin seurata..tietty varmaan jos eka käynnillä paino ei ois noussu tarpeeksi niin sit ois ollu varmaan joku kontrolli..

mut nyt muihin hommiin ja hyvää viikonloppua...

pw ja muru 3 vko:a :heart:
 
Joo, en mäkään noita neuvolan käyriä nii tuijottais. Mut onko se sit oikeesti ihan ok et neidin paino lähtee 2 viikkosena ihan oikeissa grammoissa laskuun vaikka on jo kerran nousuun lähteny...? Ja silti syödään koko aika, eikä syöttöväli ole yölläkään ku nukkuu koskaan yli 2-3h? Ja rinnalla ollaa kuirenki väh. 20-30 min? Miten se paino voi sit näillä syötöillä laskea jos muka tarpeeksi saa?
 
Moikka!
Pikästä aikaa taas ehtii hiukan kirjotella... Jotenki tuntuu, että nää päivät menee kuin siivillä eikä ehdi tekemään kuitenkaan yhtään mitään.
Meillä on ollut myös pojan painon nousun kanssa hiukan ongelmaa ja sen takia ollaan käyty tiheämmin puntarilla. Lisäksi viime vkl tuli vietettyä lastenosastolla kun poju oksenteli kaiken ulos mitä söi.
Nyt alkaa kaikki olemaan taas normaalisti ja paino nousee hyvin. Ensi viikolla on vielä neuvolakäynti joka nyt ilmeisesti on se 1kk neuvola.

Onko kukaan harkinnut/ottanut vauvalle sitä rotavirus rokotetta?

Jos muuten joku on vielä kiinnostunu niistä äp pakkauksen kestovaipoista niin voin ne myydä pois. Kerran olen ne pessyt. Pitänee kokeilla sitte vähän vanhempana noita kestoja kun nyt ei minulla riitä energia ollenkaan asiaan tutustumiseen...

Nanna + poju kohta 1kk
 
moi

nanna mä oon miettinyt sitä rotaa ja vieläkään en oo oikein varma asiasta..oishan se hyvä mut kauhean kallis ja sit kun mäkin noita kestoja käyttelen niin pitäis olla kai ?? niitä sitten käyttämättä ainakin pari viikkoa ?kai ?...mä oon käyttänyt nanna kans noita kestoja ekaa kertaa(huom meidän neljännellä vasta =) ) ja olen nyt ihan tyytyväinen et päätin kokeilla, niistä ei pesuista ym .ole musta kauheasti vaivaa, suosittelen kokeilemaan jos yhtään asia kiinnostaa..mäkin oon tälläinen osakestoilija , esim. ulkoillessa, kyläillessä ja yöllä oon laittanut vielä kertiksen....

Liina vaikee sanoa mut ma teillä tais olla kontrolli, tuuhan sit kertoo miten painon kanssa käynyt, musta tuo yksi punnitus ei oo kauhean merkittävä, mut tää on mun mielipide..joskus saattaa esim olla pituutta tullut sen verran reilummin et paino taasen jäänyt vähemmälle...meillä käynyt ainakin näin...luota vaan itseesi ja kyllä se vauva viestittää jos tarvii enemmän maitoa ...ootko käynyt imetystukiryhmän sivuilla, oiskohan siellä mitään vinkkejä?

pw ja muru 3vkoa ja rapiat päälle....
 
PW Joo maanantaina meil on neuvola, odotanki sitä kovasti et näkee onko muutosta. Ku en kuitenkaa oo antanu sitä lisämaitoo niinku se terkka käski et joka syötön jälkee :eek:
Eilenki imettelin oikeestaa koko hela päivän ja annoin lisämaitoo sit vaan yhden kerran, illal seitsemän jälkeen, molempien rintojen jälkeen, ja kas neiti veti 80ml vaik oli tosiaan saanu ne mol. rinnatki juur. Eikä puklannu tms vaikka joi niinki paljon. Seuraavaks söi sit vast 2,5 tunnin jälkeen ja olin siitäki tosi tyytyväinen :heart: Yö kyl meni syödessä 1,5-2 tunnin välein... :/
Kiitos muuten kommentoinnista :hug: Tuntuu et ite ei tiä yhtää miten toimis. Kaikkialta tulee erilaisia neuvoja :p Kävinki tuolla imetystuen sivuilla, mut en ainaka viel löytäny mitää uutta sieltä. Niin jo toiminki et imetän kyl ihan niin usein ku neiti vaatii, et maitoo tulis sit hyvin. Ja oon sitä jo 2 viikkoo tehny ja silti se paino meno noin...
Ei meidänkää neuvolas käytäis näin usein, ellei se paino olis tosiaa laskenu. Käsitin et ma mennään vaan ihan punnituksille...

Liina ja pimpula 15pv :heart:
 
Heippa!
Täällä ilmavaivat vähän hellittäneet. Tosi ihanaa :)
Muutenkin tuntuu, että vähän on alkanut jonkun näköistä rytmiä löytämään tuo poikanen. Ei enää syö niin usein, vaan pitää ihan kunnon 3-4 tunnin välit ja tankkaa kerralla sitten enemmän. Aika kauan hereilläkin jaksaa jo olla syönnin jälkeen ennen kuin nukahtaa.
Yöt menee myös tosi hienosti meidän vieressä. Nukahtaa puolen yön jälkeen ja nukutaan aamu yhdeksään saakka. Pari kolme kertaa syö yön aikana, mutta ne menee molemmilla silleen puoli unessa, ettei häiritse yöunia :)
Olen nyt jonkun aikaa imettänyt ilman rintakumia ja toivottavasti pystyn näin jatkamaankin. Välillä sattuu aika paljon rintoihin ja välillä taas helpottaa.

Päivät vaan kuluu ihan siivillä, niin ettei huomaakaan. Eilen pääsin vauvan kanssa alakertaan vasta joskus neljän jälkeen, vaikka oltiin yhdeksän jälkeen jo herätty :whistle:
Eikä aika edes käynyt pitkäksi, kun oli koko ajan jotain tekemistä.
Ristiäisiä päätettiin viettää vasta joskus tammikuussa. Tulisi muuten niin lähekkäin keskimmäisen synttäreiden ja joulun kanssa, että en edes jaksa alkaa aikaisemmin miettimään. Jos nyt edes se nimi saataisiin mietittyä ennen kuin poika on sen 2 kk. Joka päivä yritän markkinoida miehelle yhtä kivaa nimeä. Jospa se lopulta murtuisi painostuksen alla :kieh:
 
Moikka!
ajattelinpas minäkin vähän kirjoitella tänne kun poika on päikkäreillä.
Vauva-arki alkanut oikein kivasti. On se jotenkin niin erilaista toisen lapsen kanssa, osaa ottaa asiat vähän rennommin...
Poika on kova syömään, mutta onneksi rintamaitoa riittää. Vatsanpuruja oli parina iltana, nyt taas ei ole ollut. Ensivkolla pitäisi aloittaa d-vitamiini.....saas nähdä millaiset kipristelyt niistä saadaan. Esikoisen maha ei meinannut millään tottua niihin vauvana, jouduttiin pitämään taukoakin d-tipan annossa. Toivottavasti ei ole kakkonen niin herkkämahainen... Millaisia kokemuksia teillä on? ja mitä d-vit. annatte? Meillä on Jekovit odottamassa.
Yöt menee ihan ok. Eka pätkän nukkuu n.4h ja sen jälkeen herää tiiviimmin 1-2h välein syömään. Kiva että edes yksi pitempi pätkä.
Päivällä jaksaa olla yllättävän pitkiä pätkiä hereillä ja seurustella. Viihtyy myös itsekseen aika hyvin, katselee paljon.
Mites paljon te ulkoilette vauvan kanssa? Nukutatteko jo ulkona päikkärit?
Me käydään n. 1h kävelylenkeillä, unet jatkuu sit sisällä.

mammatuu ja leevi 12vrk
 
tevehdys kaikille :wave:

Jospa nyt vihdoin saisin kirjotettua tänne. Ollaan oltu kotona jo 2 viikkoa mut msuta tuntuu ettei beibe anna ollenkaan aikaa mulle tehä mitään ylimäärästä. Korkeintaan oon jaksanu nukkua. tai sit jos beibe oiski nukkumassa niin koko ajan on vieraita tai pittää ite joutaa syömään tai suihkuun tai millon mitäki. ainakaan ei käy aika pitkäksi!

Meillä on alkanu meneen ihan hyvin kans kotona. Sillon ku sairaalasta tultiin niin beibe oli tosi levoton pari päivää mut sitte rauhottu hieman. Kunnes alko vatsavaivat.
Nyt meillä menee käytännössä niin että se tekee heräämistä jonku puol tuntia. alottaa siis unissaan sen venkuloinnin,kiehnäämisen,pieremisen ja kitisemisen, sit se herää ja alkaa huutamaan. Mennään vaihtaan vaippa,ja sit äkkiä rinnalle. Siinä se syö ja murisee ja vääntelee samalla ku vääntää ilemisesti koko ajan, sit röyhtästään, ja sit syödään lisää,ja röyhtästään. sit mennäänki vaihtaan vaippa ku se ei siedä ollenkaan märkää kestovaippaa. Sit pittääki taas saada tissiä, ja sit taas vaihdetaan vaippa. On itkemättä ja suht rauhallinen korkeintaan jonku puol tuntia, ja sit pittää saada taas tissiä ja sit se ehkä nukahtaa ja parin tunnin päästä tämä sama alkaa uudestaan.
Mulla meinaa usko ja toivo loppua välillä. tulee niin huono omatunto ja syyllinen olo, miksei mun lapsi ole tyytyväinen ja iloinen?
Vai ovatko ne ees vielä tässä iässä?
oon koittanu antaa cuplatonia 2lla tipalla, aina ku annan ekan ruuan heräämisen jälkeen,muutenhan tuo vetäs varmaan jonku cuplaton överit. Ite oon koittanu karsia omasta ruokavaliosta pois sipulin,ruisleivän,kuplivat juomat,kahvin,suklaat,maitotuotteet,kaalit,paprikan ja mitähän vielä, meinaa siksiki usko ja toivo loppua, ku oon kasvissyöjä muutenki niin meinaa untua et mitä tässä uskaltaa syödä....
Beibe ei suostu olemaan mahallaan ollenkaan,joten ei voi kaasujen ulos tulemsita helpottaa silleenkään, pierujumppaa oon koittanu sen kans harrastaa ja tuntuu et ehkä se jonkin verran auttaa mut ei selkeestikkään tarpeeksi.
Yöllä me nukutaan n.2,5-3 tunnin pätkissä, mut niitten välillä valvotaan sit tunnista pariin tuntiin ja kyllä meikä on ainaki aika väsyny.

Mut pakkohan se on vaan uskoa et jossai vaiheessa ne loppuu ja beibeki on valveilla ollessaan joskus viel tyytyväinen.

Lisämaitoa en oo antanu, vaik sitäki oon kyl miettiny et tuleekohan mulla tarpeeksi itellä. Kotineuvolan käynnillä oli kyl painoa tullu viikossa n.200g joten sinällänsä hyvälle vaikutti, mut mun rinnat on niin pehmeen tuntoset et oon siksi miettiny et onkohan siel ees mitään. Kyl sieltä valuu aina ku beibe toisesta syö, mut en sit tiiä... Pumppaamaan en oo ees alkanu, menis varmaan viimenenki usko maidon tulemisesta ku en usko et sillä saa samalla tavalla maitoa tulemaan ku vauvan syödessä. sairaalassa ku pumppasin niin tuli korkeintaan 25ml kerralla ja siitä jo jäi niin paha mieli.
Enkä tahtos alkaa siihen pullomeininkiin ollenkaan, vaikka pakko n ollu seki myöntää itelle etten koskaan pääse mihinkään ellen joskus pumppaa ja jätä beibeä miehelle, tuo ku tosiaan syö päivisin vähintään 2 tunnin välein ja koskaan ei voi tietää millon on se 2 tunnin ja millon sit taas vaan tunnin väli.

Huoh ku tulee valitusta vaikka oikeesti mulla on kaikesta huolimatta ihan hyväki mieli.

Kantoliinan mieki kävin ostamassa mutten oo vielä voinu sitä juurikaan käyttää, just tän beiben rytmin takia, muuten se ois sitä et saa 5minsan välein olla ottamassa sitä sieltä posi ja laittamassa takasin ja sitte jos ite tahtoo mennä nukkumaan jossain välissä niin se kyl herää jos alan sitä sieltä nostamaan. Toivottavasti saan sen kunnolla joskus viel käyttöön,sen kerran ku oon kotona siinä kantanu niin on se kyl ollu tosi hyvän tuntonen. suosittelen vaikka omat kokemukset onki viel hieman karvaita.

Kestoista: siinäki koin karvaan pettymyksen tullesssani sairaalasta kotiin, kaikki ne vaipat mitkä olin ite tehny oli liian pieniä. ja harsot ei pysyny kiinni ja argh kaikki meni pieleen.
Sit pari päivää myöhemmin ku olin hieman rauhottunut alotin uudestaan, ja nyt meil kestoillaan päivisin, vaikka se onki yhtä vaipanvaihtoa koko ajan, mut silti ajatus niitten käytöstä tuntuu paremmalle ja beiben ihoki on pysyny tosi hyvänä. Ja oon antanu niitä ilmakylpyjä pariki kertaa päivässä, ja saanu pissat ja kakat päälle kyl monta kertaa :LOL: , mut eipä se oo vaarallista.

Mulla loppu jälkivuoto heti ku tulin sairaalasta kotiin. Tikitkään ei juurikaan haittaa, ei niitä tosin tullukkaan ku 4, mut silti. kovasti miehen kans ootellaan et lähtisivät jo pois, tekis mieli päästä kosketus etäisyydelle :D

Hormoonit kyl jyllää välillä miten sattuu, huomaan olevani mustasukkanen miehelle ku sen ei tartte imettää, saa nukkua paremmin ja vihanenki välillä ku se ei puuhastele beiben kans yhtä paljon ku minä ja ku se pääsee ulos ku haluaa yms. Ite oon ihan kiinni tossa lapsessa, ja toki sekin on mun oma päätös mut silti, jonkunhan sen kanssa on oltava.. sit taas välillä oon ihan et voi rakas ku sua niin rakastan... Mut kaippa nääki on ihan normaaleja tunteita.

Ulkona ollaan käyty kerran päivässä paitsi sillon ku sataa vettä ku meil ei oo sadesuojaa vaunuihin, ja seki on kyl yhtä säätämistä, eka pitä saada syödä sata kertaa ja sitte täysillä ulos ja sitte meittiä koko ajan et kuinka kauas sitä nyt uskaltaa mennä ettei se herää kesken lenkin huutamaan...

mut nyt se herääki tuolla, alko ähkiminen ja vatsan kipristelyn valittaminen kuulumaan vaunuista, sinne siis ja tissi esille :LOL:

mukavaa viikonloppua!

poppari ja beibe 3vk
 

Yhteistyössä