*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Onnittelut taas kaikille vauvan syliin saaneille! :flower:

Kysymys teille, jotka vielä odottelevat; aiotteko ottaa sen influenssarokotteen, jos vauva ei synny ennen rokotteen tarjoamista? Meillä asia on todennäköisesti ajankohtainen ensi viikon maanantaina, jolloin olisi seuraava neuvolakäynti. Enkä osaa päättää kumpi olisi pienempi paha...

Kiitokset muuten kaikille, jotka ovat laittaneet synnytystarinoita ja vinkkejä, kaikki on innolla luettu =)

Vähän alkaa jo kypsyttämään tämä odottelu, puuttuu vain kiikkutuoli ja kaappikello niin voisin kiikkua ja kuunnella kellon tikitystä :kieh: . Tiedetään, aika kuluisi nopeammin kun tekisi jotain, mutta vähiin on tekemiset jääneet viime päivinä. Kissatkin lähinnä syövät ja nukkuvat, on tainnut tarttua meikäläisestä tai toisinpäin :ashamed: ...mutta ei tätä enää kauaa kestäkään, pari hassua viikkoa korkeintaan eli eiköhän tästä selvitä ;) Kunhan vaavi ei kovin isoksi kerkiä...

Mukavaa odottelua/ vauva-arkea kaikille :heart:

Piki ja pikkuinen 39+3
 
Sikainfluenssa rokotteesta: Meillä ei ole neuvolassa edes puhuttu koko influessasta. On pitäny monta kertaa kysyä, mutta aina on jäänyt. Jossain kai sanottiin, että 4vko synnytyksen jälkeen olisi vielä samassa riskiryhmässä, kuin odottavat. En osaa yhtään sanoa, mitä meinaan tehdä, toisaalta en haluaisi ottaa, mutta toisaalta sairaus voi olla hengenvaarallinen raskaana oleville, juuri niiden jälkitautien takia. Huomenna on kyllä neuvola että ehkä silloin voisi yrittää muistaa kysyä :)

Täällä samanlainen olo vieläkin, ei mitään tuntemuksia, että olisi tulossa. Eikä oikein saa mitään aikaseksi kotonakaan. No maksimissaan 3vko ja nyytti on sylissä :D Jossain vaiheessa oli selkeästi sellainen olo, että tämä tulee täältä ennen LA.ta mutta nyt taas tuntuu ettei ole tulossa ollenkaan :) Onneksi se ei kuitenkaan ole mahdollista.

Alley ja Vilpertti 39+0
 
Sikainfluenssarokotteesta: Synnyttäneet kuuluvat 4 viikon ajan samaan riskiryhmään kuin raskaana olevat, näin mulle ainakin kerrottiin. Olen kahden vaiheilla otanko itselle ja vauvalle, jos/kun mahdollisuus tulee. Juttelin neuvolassa tästä ja terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että Suomessa ei otettaisi käyttöön rokotetta, jonka vaikutuksista ei oltaisi varmoja. Uskon myös näin, vaikkakin rokotetta ei ole paljon ehditty testaamaan. Luulen, että jos vauva saa taudin, niin syytän itseäni enemmän rokottamatta jättämisestä kuin jos itse rokotteesta tulisi oireita/komplikaatioita.

Oma olo on kummallinen. Viluttaa ja ällöttää, ihan kuin ennen menkkoja. Päätäkin särkee. Maha on kireä ja raskas. Jospa nämä enteilisivät synnytystä, eivätkä jonkun vatsaflunssan tuloa.

Jossain vaiheessa taisin surra, ettei "jokojoko"-kyselyitä ole tullut. No, nyt lähipiirin asenne alkaa olla ärsyttävä, ihan kuin raskaudessa olisi vikaa tai olisi minun syyni, ettei vauva synny. :ashamed:
 
Moikka!
Kiitoksia ihanista vauvakuvista :) uskomatonta että kohta itselläkin taas pieni!

Kävin tänään neuvolassa ja sain hyviä uutisia, vauva oli laskeutunut viikossa melkein 2cm ja kiinnittynyt! Viime viikolla sanoi ettei vält edes laskeudu enempää tai kiinnity uudelleen synnyttäjällä enne h-hetkeä. On kyllä muutamana iltana supistellut mojovasti, kiitos sen kivan ässän, suosittelen kaikille jotka haluavat kipeitä supistuksia :)
Aika jännä kyllä, että vielä hetki sitten toivoi koko ajan että pääsis tosi toimiin ja nyt kun sanotaan et minä hetkenä hyvänsä ei enää niin paljon odotakkaan.. Aika kipeitä nimittäin olleet jo noikin supparit ja sitten se tunne kun vauva punkee alaspäin. Sanoinkin miehelle että mielummin mennään sitten liian aikaisin kuin myöhään että saan tarvittaessa lääkitystä..

Nii juu sitä rokotteesta.
täällä ei kuulemma ole edes vielä ja neuvolassa oli aika ristiriitainen suhtautuminen siihen, Ei oikein osaa sanoa juuta eikä jaata sen ottamiseen, siinä viimesimmässä tiedotteessa minkä olivat saaneet ei puhuttu synnyttäneistä mitään, vaan raskaana olevat kuuluis riskiryhmään. Toisaalta helpottavaa kun ei ole edes saatavilla, niin ei tarvitse miettiä. En varmaankaan olis ottanut raskaana ollessa, ehkä synnytyksen jälkeen.

Tsemppiä kaikille odottajille!
Ja kiitokset teille jotka käyvät kertomassa kuinka vauvojen kanssa sujuu!

TanjaKK 39+0
 
Onnea taas vauvoista ja tsemppiä vielä vauvaa odottaville

Maidontuoksuita arkea täällä vietetään:

Sikainfluenssarokotteesta: mulla olis pitänyt olla keskiviikkona rokotus (jos vauva olis ollut mahassa), soittelin neuvolaan että mites nyt kun vauva on jo maailmassa niin eipä ollut heilläkään tarkkaa tietoa kuuluuko juuri synnyttäneet riskiryhmään. Lupasivat soittaa mulle kunhan asia selviää. Mutta joka tapauksessa rokotus siirtyy ensi viikkoon sillä rokotetta ei tänne päin ole vielä saatu. Mietityttää silti vielä se rokote, otanko vai enkö ja jos otan niin meneekö se rokote myös vauvaan maidon mukana?

Täälläkin tuskaillaan imetyksen kanssa, maitoa kyllä tulee mutta paljon... siis liikaa :eek: mulla on nytkin 3dl omaa maitoa pumpattuna kaapissa. Tissit on tosi kipeät kun sitä maitoa on siellä niin paljon, en saa millään pumpattua sitä sieltä pois... Pitää miettiä jos vaikka alkaisin luovuttaa tätä maitoa.
 
Tulen nyt ilmoittamaan että meille syntyi poika 12.10. klo 14:57. Painoa 3140g ja pituutta 47cm. Synnytys oli nopea ja helppo. Ponnistusvaihe kesti 17 minuuttia. Kotiin tultiin sunnuntaina ja opetellaan vauva-arkea. Jouduimme olemaan sairaalassa pukkuisen keltaisuuden takia hieman pidempään, mutta onneksi se saatiin hoidettua valohoidolla pois.
Kaikki on siis nyt hyvin ja aika menee ihmetellessä pienen liikkeitä jne. :)
 
Paljon on tullut taas synnytyskertomuksia, kiitos niistä ja tietysti iki ihania ja suloisia vaaveleiden kuvia :heart: :heart: Voi kun pian saisi jo oman nyytinkin kainaloon :)

Piki80 kyselit possurokotteesta. Rokotteita aletaan rokottaa vasta ensi viikon alussa (ainakin Helsingissä) ja vuorossa ovat ensin hoitohenkilökunta. En usko että kukaan meistä välttämättä edes ehtii saada rokotetta.. Omassa neuvolassa suhtauduttiin hieman varauksella rokotteen ottoon, koska laskettu aika näin lähellä. Jos minulle sitä nyt tarjottaisi en ottaisi, koska aikas pieni mahdollisuus on että sen nyt saisi kun ei ole työelämäs koulus yms ja pikkuisen kanssa sitten varmasti kotona suurimmaksi osaksi. Vieraille olen jo nyt sanonut, että flunssassa on turha tulla kyläilemään nyt ja vauvan synnyttyä ja käsidesi on kovassa käytössä jos johonkin lähden.. Koko possuflunssa ja rokote ja lääkkeet ovat niin uusi asia että eihän niitä ole varmasti kunnolla keritty tutkimaan, mutta toisaalta ei rokotetta varmasti tarjottaisi jos olisi aiheuttanut vakavaia haittoja? Tiedä nyt tuota kuinka pitäisi menetellä?? :/

Tänne ei kummempia. Flunssa vaivaa edelleen hieman, mutta parempaan päin ollaan menossa ja ainakin mahassa tuntuu olevan kaikki hyvin kun niin kovasti jumppaillaan =) Tänään on ollut taas melko paljon kivuttomia supistuksia, saakohan nuo tuolla kohdunsuulla mitään aikaan, toivotaan.. :)

Santtu 38+4
 
Päivää mammat!

Talvicille ja Hollannikkaille paljon onnea uudesta tulokkaasta :heart: :heart:

Kiitos taas synnytyskertomuksista, ihana että jaksatte jakaa!

Paapelo kyseli vauvaantuneiden kerhoa, oliko niin että sitten, kun suurinosa saanut pikkuisen siirrytään uudelle palstalle? Olin sitten vauvautunut siihen mennessä tai en minusta olisi ihana että palstaa vaihdettaisiin kuun vaiheessa niinkuin aina on tehty. Ehkä olisi selkeintä ja näin voitaisiin tehdä vielä palsta niille jotka odottaa?

Tänää oli viimeinen ultra. Kaikki ok, vauva kasvaa hyvin, vettä on tarpeeksi ja istukka toimii. Painoksi arvioivat 3379 g. Sanoivat että minillä on superpitkät jalat, naurahti että varmaankin isäänsä tullut. Muuten tänne kuuluu samaa kuin ennenkin. Illalla saadaan suppareita, mutta ne lopahtaa edelleen kunhan nukahdan, aamulla olo taas ihan normaali. Vähän on tullut enemmän väsy, haluaisi vaan olla kotona, eikä jaksaisi juurikaan lähteä mihinkään. Outo olo, yleensä kun menen kokoajan. Voisi vaikka ennustella synnytystä tai jotain... :D

Pikkis ja mini 39+3
 
Moi,

täältäkin vähän synnytyskertomusta.

Eli tiistaina 13.10. lähdettiin Taysiin käynnisteleen (tai oikeastaan kypsytteleen) synnytystä, kun kokoarvio oli jo edellisenä perjantaina 4.2/4.3kg. Viikkoja siis kasassa tuolloin 38+5. Päivän aikana annettiin suun kautta 3 Cytoteciä eikä juuri mitään tuntemuksia tullut. Vähän iltaa kohden pieniä supisteluita, mutta en mitenkään aatellut että nää nyt vois olla sitä.

Sitten kuitenkin klo 23.30 meni vedet. Kunnon poksahdus kuului :) Sitten alkoikin supistukset koveneen selvästi ja synnytyssaliin siirryttiin 00.15 ja olin 4cm auki. Ihan hyvin kyllä pärjäsi vielä tovin synnytyssalissa ilman kaasua ja sitten ilokaasulla.

Mies ehti mukaan tässä vaiheessa ja sitten pyysinkin jo epiduraalia. Ehdottivat kohdunkaulanpuudutetta ensin ja otinkin sen, mutta mitään hyötyä ei ollut. Tsekkasivat tilanteen ja olin jo 8cm auki. Ihan käsittämätöntä niin lyhyeen aikaan ja kuitenkin siedettäviin kipuihin nähden. Tässä vaiheessa olin kyllä jo aika kipeä, epiduraali ei sitten enää kerinnyt, ja spinaalia odottelu oli tuskaa. Sitten n. klo 02.00 iski autuus! Aivan käsittämätön puudute se spinaali, ei mitään kipuja, ei edes paineentunnetta, minkä muista epiduraalista ja kätilö ronkki paikkoja useaan otteeseen enkä ees huomannu.

Sitten alkoi odottelu, koska vauva ei ollut laskeutunut. Odoteltiin n. 1,5 tuntia ja välillä vähän koeponnistelin josko vauvaa saatais alemmas. Liikkui kyllä, muttei jäänyt alemmaksi. Koko ajan jännitti, että koska puudutus lakkaa, kun muistelin vaan esikon ponnistusvaiheen kauheutta.

Pikkuhiljaa puudutus laimenikin, ja supistukset alkoi vähän tuntuun, muttei mitenkään pahasti. Alhaalla ei kuitenkaan edelleenkään ollut tuntoa, joten kaikki esikon aikaiset muistot venymisen tunteesta jne. olivat poissa. Ja supistustunteesta oli se hyöty että tiesin milloin ponnistaa. Sitten homma etenikin nopeasti ja 14 minuutin ponnistuksen jälkeen oli vauveli pihalla. Eli aivan täydellin puudute!

Kävi ilmi että tämäkin versio tuli naama edellä, eli ilmeisesti mun lantiossa joku ne aina kääntää. Repesin siis kyllä taas jonkun verran ja tikkejä tuli sekä sisälle että välilihaan ja peräpukamat on aika ikävät. Samoin kohdun supistumisessa synnytyksen jälkeen oli ongelmia ja sain jos jonkinmoista lääkettä, mitkä sitten auttoivat. Nyt jo kuitenkin on ihan ok olo jaksamisen ja istumisen jne. suhteen!

Kaiken kaikkiaan siis todella hyvä kokemus, olin mukana hommassa koko ajan, ja kivut siedettäviä. Ainoa pahempi hetki oli juuri ennen spinaalia. Vauvan mitat olivat siis 4130g, 53cm ja py 36.5cm, eli ei nyt jättivauva muttei pieninkään. Synnytyksen kesto 4,5 tuntia. Kotiin päästiin perjantaina ja tosin hyvin on kaikki mennyt.

Huh, tulipas romaani..

Tosin hyvin on kaikki tähän asti mennyt. On se vaan niin paljon helpompaa toisen lapsen kohdalla, kun vähän tietää mitä tää homma on. Huono omatunto vaan soimaa, kun koko ajan tuntuu, että esikon seuraa vieressä murheellisena/mustasukkaisena kun vauvalle lepertelee eikä oma kunto ihan vielä anna samalla lailla mahdollisuutta touhuta hänen kanssaan. Mutta eiköhän tää tästä ala lutviutuun..

Tsemppiä kaikille odottajille, enää ei kauaa tarvi kärvistellä!

LinneB ja heppu 1vko
 
Moikka mammat,

Pikkis - tasmalleen sama fiilis taalla. Tosin olin ulkona lorvimassa aamusella kaks tuntia kaverin mukulan kanssa joten siksko vasyttaa? Ihan veto pois! Ja viikkoja siis samat kuin sulla :)

Mun lekuri sanoi mulle maanantaina kun paikat ei vielakaan ole auenneet eika mitaan oireita olluit (paitsi etta neito on alhaalla edelleenkin), etta han on lahossa konferenssiin ens keskiviikkona etta jos sita ennen voisit yrittaa synnnyttaa :) Ehdotti saunaa hankin (turkkilainen laakari) ja lisaksi seksia ja paljon hedelmia?? Sanoi myos etta jos ehdottomasti hanet haluan synnytykseen mukaan, niin sitten maanantaina kontrollikaynnilla kalvot puhki ja menoks. Sanoin ei kiitos, kai siina sitten kay kuka vaan kolleegansa - mina menen luomuna niin pitkalle kun voin eika lapsi olis sillon kuin vasta 2 paivaa yliaikanen eli ei mitaan.

Mutta eilen illalla pistin klo 21.30-23.00 valilla ylakerran siivoten janyt ollaan varattu sauna. Ja kotiin tullessa sitten viela se kolmas S niin jo on kumma jos ei oma lekuri kerkea synnytykseeni :)

Muuten, mita suomessa sanovat ensisynnyttajijen vesisynnyttamisesta? Mun lekuri ei suosittele kun on kuulemma aina riskinsa.. ois kiva kuulla miten koto-Suomessa?
 
:flower: :flower: Onnea vauvauutisista! :heart: :heart:

Alkaa muillakin olla hyviä merkkejä ilmassa! Kyllä me pian päästään tosi toimiin. Meikäläisen maha on nyt parissa päivässä valahtanut ihan alas, aivan outoa kun on tissien alla tyhjää tilaa eikä masu ala heti siitä. Supistuksia tulee jatkuvasti, muttei kuitenkaan kivuliaita. Voi että kun alkais jotakin tapahtumaan!

Ihania kuvia taas näytillä! :heart: :heart:

kärsimätön heketsi + poikavaavi 38+5
 
Onnittelut taas vauvautuneille =) =) :flower: :flower:

Poksujille onnittelut :flower:

Ihania kuvia ootte laitelleet =) Tahdon kanssa jo oman nyytin!!!!

Itun Emo vesi synnytyksestä jutteli. Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin täällä ei kai juuri missään sairaalassa saa synnyttää veteen. Ymmärtääkseni pelkäävät, että lapsi hörppää vettä keuhkoihin tai tulee muita komplikaatioita ja tulehdusriski on kai korkeampi. Korjatkaa viisaammat jos olen ihan hakoteillä.

pinkkimieli ja pallopää
 
Paljon onnea vauvoista :flower:

Tänne kuuluu samaa ku aikasemminki eli kiitettävästi supistelee muttei niin että lähtöä harkitsis vaikka mies onki soittamassa mummoa paikalle monta kertaa päivässä kun huomaa että supistaa, kyselee että oikeesti noin kipeää käykö? Ilme kuulemma on tuskainen.. Ja kyllähän ne sattuu!

Mietityttäny ku selkä ollut nyt jokusen aikaa kipeänä (selässä alhaalla pullistumia ja kalkkeutumia) et kuin se kestää kun en halua jumittautua sänkyyn niinkuin kävi kolmosen aikaan. Selältään synnyttäminen ei ole mun juttu ollenkaan tuntuu ettei niin saa voimaa ponnistukseen ollenkaan.

Vielä en kyllä haluisikaan luopua masusta jos tosiaan pieni vauva tulossa (ultralla viime viikolla arvio syntymäpainosta 3200g). Sais rauhassa painoa kerryttää lisää. Vaikkei tuo niin pieni oikeasti ole mutta itsestä tuntuu kun muistaa kuopuksen koon, neiti painoi 3345g kuin hentonen hän oli, pelkkää luuta ja nahkaa suunnilleen. Taitaa vielä profiilikuvassa olla kuva hänestä muutaman minuutin ikäisenä.

Ylihuomenna olis neuvola taas, saas nähdä mitä th vaihteeksi valittaa mulle.. Ma sit pääsee äippäpolille näkemään kuin napavirtaukset toimii ja onko Nuppu kasvanu tarpeeksi.

Mutta nukkumatti kutsuu peiton alle. Öitä!

Sade-74 & Nuppu 38+3
 
Yötä kaikille!

Täällä valvotaan menkkajuilimisten ja suppareiden takia. Supistuksissa ei tosin ole minkäänlaista säännöllisyyttä, joten tuskin on vielä tosikyseessä. Kyllä sitä kroppa harjoittelee tulevia yösyöttöjä kun monta yötä mennyt niin huonoilla unilla :LOL:

Vesisynnytyksestä: Ainakin Tammisaaressa ja Helsingissä Kätilöopiston Haikaranpesäsässä voi synnyttää veteen, muista paikoista en tiedä.

Jos nyt menis taas kokeilemaan unta..

Santtu 38+5
 
Huomenia ja onnea taas uusista vauvoista :flower: Listahan ei nyt ole ajantasalla mutta hurjan paljon pikkuisia on nyt kyllä syntynyt.

Rokotteesta: Mulle ei ole edes mainittu koko rokotetta neuvolassa? En ole kyllä kysellytkään. Neuvolan täti kävi eilen meillä kotikäynnillä eikä mitään puhetta rokotteesta ollut.
Tyton paino oli jo hieman noussut ja mä sain tikit pois:) Haava on parantunut hienosti ja itseasiassa harrastimme sitä mukavaa s:ää aamulla miehen kanssa :D Eihän vielä mikään kiire olis ollut mutta tuntuu mukavalta olla jo suht ennallaan raskauden jäljiltä.
Tyttö on tänään tasan viikon vanha ja hienosti on mennyt. Olemme saaneet kiinni hänen ruokailu- ja unirytmistään ja saadaan itsekin ihan hienosti nukuttua.

Naistenklinikalla ei ainakaan voi synnyttää ammeeseen, siellä on yksi amme kivunlievitystarkoituksessa vaan. Tiedän kyllä yhden henkilön joka on aikeissa mennä synnyttämään oman ammeen kanssa. Tällaisesta kuulin.
 
:heart: :flower: Hirmuisesti onnea kaikille vauvautuneille!! :flower: :heart:

Täällä vielä ollaan yhtenä kappaleena... :whistle:
Kovasti on supistellut,mutta vain härnäten... :whistle:

Jaksuja kaikille masukkaille vielä loppumetreille! :hug: :hug:

emuliinu ja pieni 39+1 :heart:
 
Hyvää huomenta!

Täällä saatu aamianen vuoteeseen ja synttärionnitteluja satelee jatkuvasti puhelimeen... :D Kiva tietää, että ihmiset sentään muistavat minutkin :D

Nukuin tosi levottomasti viimeyönä...näin niin häiriintyneitä unia lapsistani, että oksat pois...ne on niitä menettämisen pelko unia...
Eli älkää ensimmäistään odottavat ja esikoisen saaneet pelästykö unianne, jos ne ovat tosi pelottavia...ne on ne hormoonit.

Esikoisesta näin unta, että olimme jossain merellä ja poika putosi haita kuhisevaan veteen...poika upposi ja minä hyppäsin sekaan repien pojan hain suusta ja mätkin kyseistä haita turpiin minkä ehdin...poika sitten selvisi parilla naarmulla tuossa unessa...

Nyt näin unta, että meidät oli kaapattu lasten kanssa ja minun piti valita, kumpi lapsista kuolee...mahdoton valinta, mutta minun piti se tehdä...en tiedä kumman sitten valitsin (alitajunta sentään sen verran antaa armoa ), mutta sitten minulle sanottiin, että minun pitää itse ampua valitsemani lapsi... :eek: :ashamed: :x :'( :'(
Siis aivan sairasta...heräsin aivan litimärkänä hiestä ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja piti valvoa kyllä jonkun aikaa, että uskalsin mennä takaisin nukkumaan.

Mutta onneksi nuo on vain unia...

Mutta kylläpä oli ihana herätä aamulla kahvin tuoksuun ja siihen että kumpikin nassukoistani voi hyvin =)

Eipä minulla muuta...kunhan turisen :D

paapelo+poju+Tyty-I 3vk 2pv
 
Onnea Paapelolle synttärien johdosta :flower: :flower:

Täällä tyttö valvoi aamulla 5-7, onneks saatiin vielä molemmat nukkua sen jälkeen kun mies heräs pojan kanssa. Ja eilen illalla taisteli unta vastaan eikä olis millään rauhoittunut, nukahti sitten lopulta rinnalle.

Suloiset vaavit Akulla ja Paapelolla, olikohan joku muukin laittanut kuvia..

Onnea vaavin saaneille :heart:

Inka ja Maisa 2vko 5pvä :heart:
 

Yhteistyössä