*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Lokakuussa* *72 nyyttinsä saanutta ja 23 vielä kasvattaa masuaan!* (Vauvautuneet laittakaa tietonne yv:nä!!!)

Aku
Ja isosti ONNEA KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE! :heart: :flower: Teitähän alkaa olla jo hirmuisesti =)

Anelielle pikaista toipumista sinne!

Pinkkilmielelle onnea rouviintumisesta,nauttikaahan päivästä!

Omaa napaa sen verran että juuri kotiuduin neuvolasta ja tässä tän päivän saldo;

Viikot 38+2
Paineet 111/68
Painonmuutos 300g/vko
Pissa ok
Turvotus +-
Sf 30 (pudonnut viime kerrasta 3cm,mutta eri mittaaja...)
Tyyppii viihtyy hyvin Rt:ssä
Liikkeet +
Sykkeet 130-140
On kuulemma niin alhaalla ja kiinni kun voi olla ilman että putoaa pihalle =)
Jospa tästä itsekin kohtapuoliin pääsisi vauvanhakureissulle.Vaikka olo on kyllä edelleen liitoskipuja lukuunottamatta liiankin hyvä.Ei supistuksen supistusta :kieh: Esikkohan syntyi 39+3,eli reilun viikon päästä tästä...Noh,eipä auta muuta kun odotella. :kieh:

Nyt lähen hakemaan esikon kotiin ja sit ruuan laittoon.Voikaa hyvin!

-Aku
 
:flower: :flower: Isot onnittelut kaikille vauvautuneille!!!! :flower: :flower:

Tippa linssissä lueskelen teidän juttuja. Toivottavasti pian on meidän muidenkin vuoro saada pikkuinen nyytti kainaloon! :heart:

Nyt kun alkaa viimeiset viikot olemaan käsillä, olo on jotenkin hirveen levoton ja herkkä. Meillä on remppa vieläkin kesken, joka hieman kiristää hermoja. Kaiken kukkuraksi mies lähtee huomenna loppuviikoksi työreissulle, joten oloa ei ainakaan helpota tieto yksinjäämisestä rempan keskelle. Ehkäpä lähden mukaan, niin ei tarvi yksin odotella...

heketsi + poikavaavi 36+4 (vieläkin odotellaan täysiaikaisuutta...)

Vielä Pinkkimielelle onnea suureen päivään! :flower:
 
Ja hurja tahti vauvauutisten suhteen jatkuu :D

:heart: :heart: Lämpimät onnittelut nyyteistä Silonalle, Shakille, Snelielle ja Heinähatulle :heart: :heart:

Mikäs Missahin tilanne, joko pääsit matkaan?

Ihana synntys Mutilaisellakin, kiitos tarinasta=)

Empsulle tsemppiä ja toivotaan että painajaiset eivät jatkuisi, oletko jutellut peloistasi neuvolassa?

Täällä ei kummempaa oman navan alla, vaatehuone odottaa järjestäjäänsä joten tekemistä piisaa mukavasti ja illalla ystävän kanssa uimaan joten rentoutustakin tälle päivälle luvassa =)

Nyt ruokailun pariin :wave:

äitsy ja Lauri 38+3 :heart:
 
Onnittelut anelielle pojasta ja heinähatulle tytöstä! :flower: :heart:

pinkkikselle onnittelut hääpäivästä! :flower:

Lumiset huomenet täältä päin :wave:
Täällä alko aamuyöstä satamaan lunta taas ja koko ajan sataa lisää :)



*Talvicci ja Uuno rv.39+5* :heart:
(np-ultran mukaan la olis muuten ollu lauantaina 3.10 ja rakenneultran mukaan perjantaina 2.10)
 
Oih ihanaa, lisää vauvaja taas :heart: Onnittelut tasapuolisesti kaikille tuoreille äideille :heart:
Edelleen odottelen täysiaikaisuutta että voi alkaa riehumaan :p
Syyslomaviikolle varattu jo pyykkitupa, käyn pesemässä matot - ja toivon tietty että auttaisi myös synnytyksen käynnistymistä kerrankin ennen laskettua :D

Neuvolassa käyty tänään ja äiti ja poika voi hyvin.. Painoa tullut 2 viikossa huimat 100g ja ukkeli on oikeinpäin..

Kateeksi käy Talvicin pihaa, saisi tulla tänne eteläänkin lunta ja pakkasta, ei tarvitsisi tuolla kurassa talsia eteenpäin! Mä niin vihaan tällaisiä vesikelejä :(

chilitin ja poju 36+3
 
joo siis onhan sinne vielä ikuisuus ^^ :LOL: Mä en enää tän mahan kanssa suostu näkemään marraskuuta! Vaikka eipä noita kahta nuorempaa jääräpäätäkään saanut millään ulos ennen laskettua vaikka kaikkeni tein, kai se sit niin on ettei siinä kauheasti poppaskonstit auta jos vauva ei ole valmis vielä päivänvaloa näkemään.. :saint:
 
Onnea kaikille uuden perheenjäsenelle saaneille, ainakin Silonalle, Shakille, Anelielle ja Heinähatulle!

Pinkkimielelle onnittelut rouviintumisen johdosta, viettäkää ihana päivä!

Mukava lukea muiden synnytyksistä, ovat kuitenkin kaikki niin erilaisia ja yksilöllisiä.
Suurin osa on tainut synnyttää nopeasti ja ihan alakautta.
Täällä kun on sektio takana, niin kovasti toivon, että tämä tulisi nyt alakautta.
Olisi sitten siitäkin kokemusta. Mutta kovasti näyttää samaa kaavaa menevän kuin esikoisenkin raskaus ja synnytyksen käynnistymisen odotus.

Tervetuloa uusille kirjoittajille! Itselleni on ollut ainakin suuri tuki, kun on saanut käydä lukemassa muiden kokemuksia ja ajatuksia, vaikka olenkin välillä vähän huono kommentoija.

Täällä on kanssa aamuinen neuvola takana:
viikot 40+3
R/R 129/89
Paino oli vähän laskenut, tosin eri vaaka nyt (painoa tullut yhteensä 9,3kg)
Turvotus +
Pissa ok
RT
Syke 145

Vauva edelleenkin varsin ylhäällä, ei laskeutunut eikä kiinnittynyt.

Seuraava neuvola ensi viikon maanantaina ja perjantaina olisi tarkoitus varata ensi viikoksi
Kättäriltä ya-kontrolli, jos ei täällä ennen sitä mitään tapahdu.

Paapelo osaa muuten varmasti sanoa, että saakos Kättärin nykyohjeiden mukaan syysvauvan viedä heti ulkoilemaan?

Mukavaa alkavaa viikkoa odottaville ja pienten perheenjäsenten kanssa arkea aloitteleville!!

Mirmi rv 40+3

 
Onnittelut kaikille viikonlopun aikana nyyttinsä saaneille! :flower: Ihanaa, kun vauvoja tulee noin nopeaan tahtiin - ehkä se tarkoittaa sitä, että omakin vuoro joskus koittaa :) Toivoisin kyllä kovasti, että se tapahtuisi lokakuussa... ehkä käyn huomenna ostamassa sitä vattuteetä ja tietty kaikki muutkin kotikonstit pitää ottaa käyttöön.

Käytiin synnärillä tutustumassa, valitettavasti vierailu jäi aika pikaiseksi, kun oli hiukkasen ruuhkaa, eikä kätilöllä ollut oikein aikaa. Lisäksi porukka oli tosi iso, joten kysymyksiä ei oikein kukaan uskaltanut esittää. Muuten jäi kyllä ihan positiivinen kuva.

Omaan napaan ei mitään ihmeitä - supistelee jonkin verran ja viime yön sain nauttia iki-ihanista sukkapuikkokivuista :kieh:

Ulpu & Papu 36+6 :heart:
 
Mitäs tuo vattutee tekikään?
Mulla on menny ihan ohi vaikka siitä on paljon täällä puhuttu... :whistle:
Mistä sitä saa ja onko se kallista?

Mä oon tässä alkanu miettimään että jos alkais "häätämään" tuota Uunoa ulos :LOL:
Siivousta ja koiran kanssa ulkoilua enempi niin jos ei tarttis ainakaan käynnistykseen asti mennä...
 
Talvicci täällä ihan samat häätöaikeet mielessä! :LOL:

Vihdoinkin tuli äitiysrahapäätökset! Olen niin superpositiivisesti yllättynyt rahan määrästä, kun en summaa osannut etukäteen aavistella. Kyllä täällä Suomessa on mahtavat systeemit. Ausseissa sai vain kertaluontoisen korvauksen ennen vauvan syntymää, joka oli noin 2600 euroa. Sillä rahalla suurin osa mammoista pystyi olemaan kotona vain pari kuukautta.
 
Onnea uusille lokavauvoille :heart: Ihana lukea teidän synnytyskertomuksia :)

Onnea pinkkimieli rouviintumisen johdosta! Vietä oikein ihana päivä yhdessä siippasi kanssa :heart:

Omaan napaan ei juuri mitään uutta. Selkää jomotti koko yön ja jomottaa edelleen, sekä vauva työntää päätään kovasti alaspäin. Jospa se päivä taas tästä lähtis käyntiin...Heräsin vasta tunti sitten :ashamed: Enpä muista milloin viimeksi olen puoleen päivään asti lojunut sängyssä, mutta en vaan saanut itteäni aiemmin ylös. Mikä lie energiavaje iski...

Flora + L-poika rv39+5
 
Onnea vauvautuneille, kaikille tasapuolisesti! Teitä oli taas niin monta... Ihanaa! :) Onneksi kaikille on mennyt synnytys suht koht hyvin. Anelielle toki tsemppiä synnytyksestä palautumiseen, toivotaan, ettei mitään pysyvää jää...

Pinkkimielelle hyvää rouviintumispäivää! Onnea teille vielä hirmuisesti! :heart:

Täällä erittäin hyvin nukuttu yö takana. Nyt oikeastaan jo monta yötä saanut nukkua hyvin. Kerran heräsin siihen, että on pahoinvointia ja närästää, mutta meni onneksi aika pian ohi... Nyt oisin kyllä niin valmis lähtemään synnyttämään, kun flunssa alkaa olla voitettu, monta hyvin nukuttua yötä takana ja muutenkin oikein hyvä ja pirteä olo!
Vauvan pääkin on nyt laskeutunu tuosta virtsarakon päältä pois (tai lähteny muotoutumaan, mistä kätilö puhu), kun vessassa ei tarvii käydä kun ihan muutaman kerran per yö... aikaisemmin kun se oli koko ajan ramppaamista.

Jokos teillä muilla on alkaneet isoäidit, tädit, sedät jne soittelemaan ja laittelemaan viestiä, "jokojoko"? Meillä äiti alotti jo lokakuun eka päivä "joko supistelee, etkö lähe jo", eilen soitti taas saman puhelun... Nyt vielä kyllä onneks naurattaa, mutta mitenhän on kun laskettuaika lähenee, jaksaakohan enää ees hymyilyttää. Varsinkin, kun oma olo on niin malttamaton... Muutamien puolituttujen kyselyt kyllä ärsyttää jo nyt...

DsariaL ja Möykky 38+4
 
Talvicci ymmärsin paapelon jutuista, että vattutee jotenkin edistäisi synnytyksen käynnistymistä. En tiedä sen enempää, mutta luotan paapelon asiantuntemukseen tässä(kin) asiassa! Löytyisikö googlaamalla jotain?
 
DsariaL: kyllä ovat alkaneet soittelemaan. Eilen ei enää naurattanut kun sekä mun äiti että miehen äiti soittivat ihan peräkkäin ja sama kysymys kummallakin: onko mitään tuntemuksia? Päätettiin miehen kanssa että ilmotetaan isovanhemmille vasta kun vauva on maailmassa. Ei aleta raportoimaan supistuksien alkamisia kun sittenhän ne ois siellä ihan hiilenä jos ei parissa tunnissa ala vauva syntymään.
 
Tuosta vattuteestä: se mielestäni vahvisti kohdun lihaksia (sai aikaan kovempia supistuksia, joka edistää sitten synnytystä). Ja se saattaa auttaa synnytyksen käynnistymisessä, sen takia sitä ei suositeltu käytettäväksi ennen täysiaikaisuutta (tai jotain sinnepäin)

Flora: meillä äiti vakuutteli miehen laittamaan sille jotain viestiä, kun ollaan lähdössä/lehdetty laitokselle. Mutta saapi kyllä nähä, millaisen viestin sitä ukkonen saa siinä tilanteessa aikaiseksi, että liekö siitä mitään selvää saa :D
 
Eikös sen vattuteen pitäny ainaki vahvistaa kohtulihaksia ja jotenki saada helpotettua/nopeutettua synnytystä? Täällä myös yksi joka aikoo alkaa nautimaan sitä :wave: , huomenna kun tulee täysaikaseks ni voi alkaa miettimään millä saisi jotain aikaiseksi tässä kropassa. Viime viikolla kun lääkäri tutki neuvolassa ni olin vielä tiukasti kiinni ja muutenkin kaikki ihan kuin alkuraskaudessa. Vois jotain alkaa pikkuhiljaa tapahtumaan :D

Pinkkimielelle mukavaa hääpäivää :flower:

Mutilaiselle kiitos synnärikertomuksesta. Kovin helpolta kuulosti teidänkin synnytys.
 
Onnea taas kerran vauvansa saaneille!!! :flower:

Anelie Hyvä että synnytys oli kuitenkin positiivinen kokemus kaikesta tosta sählingistä huolimatta. Toivottavasti "paranet" pian ja pääset nauttimaan vauva-arjesta :heart:

Mutilaisella olikin tosi nopea toimitus! :eek: Ehkä itekin toivoisin jotain tollasta vaik sitten ei kivunlievitystä saiskaan. Niin miten nopee sulla se eka synnytys sitten olikaan?? Mulla esikko tuli suht nopsaan ja on kans sanottu ettei tällä kertaa sit kannata ihan liian kauaa ootella kotona. Sikäli toivon et pitäs mullakin paikkansa se että seuraava(t) tulee nopeempaa.

pinkkimielelle onnittelut!! :heart: Sä oletkin sitten ihan kohta rouva!! :) (mikäli muistan oikeen et klo 15 se tapahtuu)

Mä oon tänään ollut ihan yliväsynyt!! Aamulla esikko heräs 7.30 ja mä jouduin tosiaan taisteleen et saisin itteni ylös. Siinä hän puoli tuntia yritti mua hoputtaa et "ylös, ylös!! Puuloo, puuloo (=puuroo) !!!" Mut selitäppä nyt tollaselle vajaa 2-veelle et äiti ei nyt jaksa vielä nousta. Muutenkin oon sit ärähdelly ihan mitättömistä hälle, mut kun oon vaan ihan kuollut. Onnkes huomenna saa vapaapäivän kun mummu tulee esikkoa hoitaan.
Nyt nukkuu päikkäreitä ja mä taidan itekin tästä oikasta sohvalle!!
 
Moikka!!

Onnittelut kaikille, jotka pääsevät jo aloittelemaan vauvantuoksuista arkea! :heart: Ja Anelielle toivottelen nopeata toipumista, aika hurjalta kuulosti tuo synnytyksen loppu.

Limatulpasta joku kyseli. Esikoisen synnytyksessä tuli vaaleanpunainen klöntti salissa, tällä kertaa huomasin täysin kirkkaan n. peukalonpään kokoisen limaklöntin synnytystä edeltävänä aamupäivänä. Silloin en ajatellut sen olevan mitään kummempaa, hieman kyllä toivoin että olisko tää nyt sitä.... :) Jännä jälkeenpäin ajatella, että kohdunsuu on tosissaan sen päivän aikana avautunut viiteen senttiin eikä sitä huomannut mistään. Mitään veriviiruja ei siinä limassa ollut, eikä sitä tullut sen jälkeen enää ollenkaan. Lapsivedet meni yhdeltä yöllä, sen seassa taas oli vähän kirkasta limaa. Ja samalla kun vedet alkoi lorista, tuli "kakkahätä" josta tiesin että nyt täytyy kyllä lähteä ja nopeesti. :D Synnytystä edeltävänä päivänä oli myös jännä levoton olo, mutta senkin tulkitsin vaan malttamattomuudeksi saada käärö syliin. :)

Esikoisen reaktiota oli myös kyselty. Meillähän on kaksivuotias isoveli kotona ja hänellä on kyllä tuo jo alkanut uhmäikä pahentunut vauvan tultua. Varsinkin, kun äiti hoitaa vauvaa, täytyy koko ajan tehdä kiellettyjä asioita. Olen ottanut kyllä esikoisen vauvan hoitoihin mukaan ja hyvin hän jo osaakin putsata oman napansa ja silmät. :D Noin muuten meneekin ihan hyvin, mutta imetykset tuntuu olevan pojalle aika rankkoja kun vauva on kirjaimellisesti kiinni äidissä. :( Siinäkin olen yrittänyt samalla lukea esikoiselle kirjaa tai muuten leikkiä hänen kanssaan. Varmaan arki helpottaa kun päästään kunnolla rutiineihin kiinni, eli siis ulkoilemaan ja lähellä olevaan perhekerhoon. Ulos en ole vielä uskaltautunut, kun on ollut niin myrskyisiä kelejä ja muutenkin täytyy aloitella lyhyistä ajoista kerrallaan. Viime viikon mies oli vielä kotona ja vei esikoista ulos sun muuta, nyt täytyisi sitten pistää vähän luovuutta kehiin että saa pidettyä molemmat lapset tyytyväisinä.

Pojan syntymästä on tänään viikko ja maito maistuu hänelle varsin hyvin. On parina päivänä onnistunut syömään masunsa kipeäksi ja sitä on sitten huudellut parhaimmillaan aamukolmeen asti. Huomenna olisi meillä bilirubiinikontrolli kättärillä, jännä nähdä paljon paino on noussut tuolla syömisellä. :) Tutti on ollut pakko antaa jo, sen verran kovat on imuhalut pojalla. Kasvoihin on tullut jo somasti vauvanpyöreyttä, täytyy nyt ottaa paljon kuvia kun nuo pienet tuppaa kasvamaan niiin nopeasti.

Pikki ja poika 1 viikko (tai rv 39+0, hih)
 
Oikein paljon onnea kaikille vauvansa jo saaneille :flower:

DsariaL: Mä olen nyt jo viikon verran saanut kuunnella: joko?, eikö vieläkään?, vieläkö yhtenä kappaleena? jne kysymyksiä. Mulla kaikki kolme lasta syntyneet ennen laskettua aikaa ja itse ja kaikki muutkin odotti, että tämäkin syntyisi hyvissä ajoin.. mutta ei, niin ei :/

ON: Viime yönä supisteli useamman tunnin 5-10 min välein ja niin napakasti, että mietin jo sairaalaan lähtöä. Joskus aamu yöstä rupesi sitten rauhottumaan ja sain vähän nukuttuakin. Tänään sitten bongattu limatulppaa muutamaan otteeseen ja supistellutkin harvakseltaan pitkin päivää. Jospa jotain alkaisi viimein tapahtumaan!

Mansikkakakku ja pikkuinen rv 39+4 :heart:
 
Ohhoh! Onpas ollut vauvaantumista liikkeellä! Eilen vielä oli 13 vauvaa, nyt jo 17!! KIMPPAONNITTELUT!!! Ja kiitos synnytystarinoista :) Anelielle tsempit toipumiseen.

Täällä oli surkeesti niukuttu yö. Ei mitään erityistä syytä, jostain syystä vaan en nukkunut... Aamulla oli neuvola. Tällä kertaa oli eri terkkari ku normaalisti ja pelästytti kyllä oikein kunnolla kun ei meinannu sydänääniä kuulla! Eilen illalla vauveli vielä möyri mahassa oikein kunnolla, niin ajattelin että ei voi käydä näin... Oli kyllä kauhun hetkiä kun sitä anturia pyöriteltiin mahan päällä. Ajattelin jo että näinköhän tää nyt sitten päättyy. Kaikki valmiina ja 9 kk odotettu hartaasti ja innolla.HUH! Onneksi ne äänet sitten sieltä löytyi. Mieskin myönsi, että oli hetken jo ollut aika peloissaan. Tuota en halua enää kokea... Ihan tuli just mieleen se Vauva-lehden kohtukuolema-juttu. Ei sellaista halua kenellekään, ihan kamalaa. Ei tämän aamuinen neuvolakäynti siis ainakaan helpottanut huolia masuvauvasta. Oon vaan entistä huolestuneempi :| Syntys jo tai musta tulee ihan vainoharhainen :)

Talvicci: Ihana lumikuva! Mä en kyllä henkilökohtaisesti ihan vielä haluais lunta, mutta kaunistahan se on :) Turussa kun lumi on usein jopa jäänyt tulematta, heh. Viime talvi oli kyllä kunnollinen...Mitenhän nyt täällä hesassa, varmaan aika sama ilmasto ku turussa, että ei lunta paljoakaan näy, vaan on sitten sitä ihanaa loskaa.

Niin tosiaan, sitä joku toinenkin kysyi, että minkähän ikäisen vauvan kanssa saa jo mennä ulos? Tai että onko siinä edes mitään rajoituksia?

Nyt sämpylöitä vääntämään.

hemari ja möhkö 39+5
 

Yhteistyössä