*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä vauvautuneet Marras-Joulukuussa `09* (Nimenhuuto!!!)

Chilitin: Kovasti tsemppiä! Toivotaan, että arki alkaisi pian näyttämään valoisammalta. Ja koita kuitenkin pitää huolta omasta hyvinvoinnistasi syömällä hyvin.

Pakko vähän hehkuttaa, että meillä on ollut täällä supertyytyväinen pikkumies tänään! Ei yhtään itkua eikä masuvaivoja! Niin ihanaa! Tällaistako vauva-arki parhaimmillaan on? :heart:
 
Kiitoksia kaikille tsempeistä, eiköhän tämä tästä taas.
Meidän rakaskin on nukkunut jo reilun 7 tunnin unet yhteen putkeen and still counting :heart:
Piristää kummasti kun saa nukkua itsekkin kauemmin kuin 2-3 tuntia kerrallaan.

Vaikka pojan masua väänsikin illalla niin onneksi nukahti kuitenkin hyvin sittenkun oltiin saatu jumppailtua. Samalla kun leffaa katselin niin tuli pumppailtua pojan jalkoja :D

Ja hei, mä sainkin eilen kukkasia :flower: :eek: Sellaisia oon viimeksi saanut joskus 3 vuotta sitten.
 
Huh, eilen oli oikee päivä... Esikoinen päätti tunkea sitten nenäänsä jotain, eikä suostunut kertomaan että mitä. Ja tietenkin mulla oli silloin kala uunissa ja perunat hellalla... Lähdettiin sitten terveyskeskukseen ja se lääkäri ei saanut muuta aikaseksi kun jumalattoman verenvuodon pojan nenästä kun väänsi ja käänsi niillä pihdeillä. Loppujen lopuksi kun mäki aloin jo hermostumaan niin saimme lähetteen Tyksiin korvapolille. Tyksissä saivat sen sitten pois sieltä nenästä. Niin ja tk lekuri sanoi nenässä olevan harmaa metallinpala, todellisuudessa sieltä tuli musta muovi/kumi pallo :D
 
Chilittimelle tsemppiä ja jaksamista arkeen. Eiköhän se siitä paremmaksi muutu :hug:

Ulpu: Meillä on samatyyppinen rytmi täällä. Yöt nukutaan hienosti, mutta päivisin vain pieniä pätkiä. Ei ole vinkkejä rytmin muuttamiseen täälläkään :)

Olen kyllä päässyt näitä omia juttuja tekemään, kun tyttö on alkanut viihtymään sitterissä yksinään (Olen samassa huoneessa kuitenkin) tai niin että otan sitterin mukaan esim keittiöön kun teen ruokaa. Saan siivottuakin tällälailla, kun pieni viihdyttää itse itseään :D Tosin eilen nukkui pitkästä aikaa yhden syötön yli kun oli hoidossa mummillaan sillä aikaa kun kävin kampaajalla. Ja nyt nukahti päikkäreille tuohon viereen. Saa nähdä koska herää, yleensä viimeistään seuraavaan syöttöön eli tuossa tunnin päästä ellei puklu ala kiusaamaan masussa. Täälläkin kyllä toivotaan että tulisi yhdet pidemmät päikkärit ohjelmaan, kun tuntuu että illat on helpompia kun päivällä on nukuttu kunnolla.

Alley ja "ninni" 6vko
 
Tsemppiä Chilitin ja muutkin joilla nyt rankkaa!! :hug:

Meillä oli eilen pitkästä aikaa neuvola.. Kaikki oli muuten kunnossa, mutta paino ei ollut lisääntynyt tarpeeksi.. Tähän asti kasvanut hienosti omalla käyrällään pelkällä rintamaidolla, mutta nyt tuli takapakkia :'( Tarkastuksen hoiti opiskelija, joka toivotti tervetulleeksi syöttöpunnituksiin vaikka parin viikon päästä (seuraava neuvolakäynti vasta kk:n kuluttua!!). Kuitenkin törmäsin sitten pois lähtiessä omaan terkkaan, joka tylysti vaan totesi ettei semmosiin ole aikaa ja että korvikkeet kehiin.. Mä en siis YHTÄÄN tykkää tosta tantasta, nyt vielä vähemmän!!

Mä oon nyt tänään vielä menossa lähellä kokoontuvaan Imetystukiryhmään ja toivon että sieltä saatais vinkkejä/apua tähän tilanteeseen.. Oon kyllä huomannutkin että varsinkin iltasin tissit tuntuu tosi tyhjiltä, mutta tähän asti maito kuitenkin riittänyt. Oon yrittänyt syödä ja juoda (myös kotikaljaa, nam) hyvin, eikä siis korviketta olla annettu koskaan eli ei maidon väheneminen voi siitäkään johtua.. Ilmeisesti rintakumit (joita oon nyt melkein joka syötöllä käyttänyt) on aiheuttanut tän.. Eli ote taitaa olla vähän pielessä.. Imeminen ei ilman kumeja oikein onnistu vaikka oonki ahkerasti tarjonnu rintaa myös ilman.. Pelkään siis vaan että jos ruvetaan antaa korviketta niin maidon tulo loppuu kokonaan. Täytyy vaan silti sitkeesti antaa tissiäkin ja toisaalta tärkeintä on että poika saa tarpeeksi ruokaa ja kasvaa!!! Hassua on että on ollut tosi tyytyväinen eikä ikinä oo syömisen jälkeen kitissy nälkää tms.. No katotaan kuinka käy. Ainakin oon ihan oikeesti tehny kaikkeni tän imetyksen eteen..

Meillä oli myös riistiäiset sunnuntaina ja poika sai nimekseen Oskari. :heart: Tilaisuus oli tosi kiva ja Oskari käyttäyty tosi nätisti! Vähän protestoi kun pää kastu, mutta muuten oli ihan hiljaa :D Vieraita meillä oli n.40.

Nyt lähetään moikkaamaan mun työkavereita!
 
moikka,

ja kovasti tsemppiä kaikille babybluesin/masennukset kourissa oleville!

Itelläkin selvästi välillä huonompia hetkiä kun tuntuu ettei aika riitä esikolle ja toisaalta vauvalle ja seinät kaatuu päälle, mutta onneksi mies aina muistuttaa kotonaolon ja lasten positiivisista puolista.. Ihanasti mies jaksaa näitä mielialanvaihteluita!

Minä olen ohjeista poiketen nukuttanut poitsun mahaltaan yölläkin vaikka vähän pelottaakin. Poikaa vaan nukahtaa ja nukkuu loistavasti, joten en haluaisi tilannetta muuttaa. Esikkoa en ikinä nukuttanut mahallaan. Nyt ollaan vielä reissussa ja nukutaan kaikki samassa huoneessa joten ei esikkokaan häiriinny toisesta. Poika nukkuu n. 21-08 kahdella syötöllä ja päikkäritkin on nyt menneet esikon kanssa samaan rytmiin. Toivotaan että jatkuu näin!

Kakkaamisestakin olitte puhuneet. Meillä näyttää muuttuneen kakkailut "kerran viikossa niskakakat" tyyppisiksi. Rintamaidolla tosiaan voi tuo väli olla aika pitkäkin kun on niin sulavaa tavaraa..

Mullakin takana jälkitarkastus ja kaikki hyvin. Ainoastaan jokin ihme kova peräpukama jäänyt, joka pitäisi poistattaa. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa. Kuparikierukkaa olen ajatellut ehkäisyksi ja kun se laitetaan niin tuo pukamakin poistettaisiin.

Pojan 6 vko mitat olivat 6440g ja 59,5 cm. Eli ihmekös että vaatteet jäävät pieniksi. Olen ajatellut täysimettää 6kk, kuten esikkoakin jos hyvältä tuntuu. On vaan niin kätevää tuo imetys. Tosin pulloon tarkoitus totuttaa paremmin kuin esikko. Onko ohjeet muuttuneet kun muistelin että kiinteitä suositellaan aloitettavan vasta 4kk iässä?

Meilläkin oli ristiäiset 29.11. ja kaikki meni hienosti! Nimeä en viitsi heittää ainakaan vielä näin julkisesti :)

Nyt käy kutsu..

LinneB ja poitsu 7vko

 
Moi!

Joku (sori, en muista nikkiäsi/nikkejänne) valitteli päiväunien lyhyyttä. Meillä edelleen nukutaan se 45min-1h. Eilen iltapäivällä kävi vahinko ja nukkui yli 2h! :eek: No, yö olikin sitten katkonaisempi ja syöttöjen jälkeen ei meinannut nukahtaa! Ja klo 4.20 alkaen herättiin tunnin välein klo 9.30 asti, jolloin heräsimme kunnolla. VÄSYTTÄÄ! |O

Sama ongelma vaivaa muakin kuin Paulahia eli nukahtaminen syötön jälkeen on vaikeaa. Mies simahtaa samoin kuin Paulahin mieskin alle 5 minuutissa... :kieh: Jos tällainen hulabaloo jatkuu, niin alan passittaa miestä hoitamaan jonkun yösyötön! Esikkokin huutelee välillä öisin, niin kyllä heräillä saa ja univelkaa kertyy. Viikonloppuna oli unelmayö, jolloin Milja nukkui klo 22-7 syömättä kertaakaan! Kyllä sen yön jälkeen oli pirteä olo!

Milja kakkaa noin kolmen päivän välein. Esikko aloitti jo aikaisin aikoinaan sen 1kakka viikossa rytmin. Saa nähdä tuleeko tälle neidille sama rytmi.

Soseita ajattelin aloittaa siinä 4kk ikäisenä, jos ei käskyä tule aloittaa aikaisemmin.

Mahallaan nukkuu tosiaan meidän neiti päivällä....paitsi tänään. Tänään on huutanut suoraa huutoa, jos laittaa mahalleen. Mikäköhän neitiä vaivaa, kun viime yökin meni ihan reisille? |O |O |O

Jaahas, molemmat tytöt on pitkällään. Nyt äkkiä sohvalle maastoutumaan! :D
 
Meillä on perjantaisen rotavirusrokotteen jälkeen ollut normaalia enemmän itkuisuutta ja yöuni on ollut kortilla. Eilen ei myöskään nukkunut päikkäreitä kuin hetken sylissä ja se tietysti lisäsi kiukkuisuutta. Ruokahalun kanssa on myös ollut ongelmia, raivoaa pullolla eikä suostu syömään kovin paljoa. Tänään tosin on saatu uppoamaan jo normimääriä, mutta vähän hankalasti kyllä. Huh, tähän kun lisää mun unettomuuden niin on aika väsynyt tämä äiti. Aamupäivällä kävin vaunulenkillä ja siitä asti on poika nukkunut ulkona, eli reilu neljä tuntia. Ehkä nuo pitkät päikkärit vähän paikkaavat tilannetta...
 
Silona: Ootko kokeillut pumppaamista maitomäärän lisäämiseksi? Sehän on toimiva konsti. Mäkin imetän rintakumeilla ja jännitän myön maitomäärän vähenemistä. Oon pumppaillut pari kertaa joka päivä ja juonut imetysteetä (sitäkin kannattaa kokeilla). Jos vauvasi on kuitenkin tyytyväinen rintamaidolla, niin tuskin nälkäiseksi jää? Meilläkin paino nousee just ja just minimimäärän ja pituus taas huitelee ihan yläkäyrillä.
 
Minäkin ehdin nyt ilmoittautumaan mukaan. Mihin tämä aika oikein menee??? Koneelle ei ehdi enää ollenkaan ja jos joskus ehtii, niin se kuluu sähköpostin lukemiseen. Nyt on "helppo" ilta luvassa, kun isi lähti esikoisen kanssa Joulujuhlaan ja minä jäin vain vauvan kanssa kotiin. Meidän neiti kasvaa kovasti, aamulla neuvolassa pituutta oli 63cm ja painoa 5800. Rotamömmö saatiin myös ja hirveä huutohan siitä tuli, kun se oli niin pahaa, yäk.

No nyt Nelli heräileekin tuolla pikku uniltaan, joten äidin täytyy taas rientää. Yritän kuitenkin ennättää tänne aina välillä moikkaamaan teitäkin.

Riinuska ja Nelli
 
2kk neuvola oli aamulla. Ihan hyvin tyttönen kasvaa pelkällä tissillä. Paino oli 4486g (2995g), pituus 57,7cm(50cm) ja pipo 37,8cm(34cm). Suluissa siis syntymäarvot. Aikas tarkkaan mittaa terkkari millin tarkkuudella :) On mulla tosi kiva nauvolatäti kyllä. Silonan neukkatäti ei kuulosta ihan niin kivalta... Aika hassua, että jos harjottelija jo sanoi että syöttöpunnituksiin kannattaa tulla niin aika tökeröä sanoa että ei oo aikaa. Sinuna en lähtis saman tien antamaan korviketta ainakaan vielä ettei maitomäärä sit vähene.

Talvicci: Onpa tosi hienoa kun jaksat pitää yllä meidän lokamammojen sivua. Toi kasvujuttu ekalla sivullakin on ihan mahtava! KIITOS! Voit tohon mun kohtaan pistää 6vk painoksi 4085g ja pipo 36,7 ja vielä väliin 2vk mitat 3242g, 52,5cm ja 34,8cm.

Ainiin, rota-rokote saatiin kans tänään. Silja tykkäs kovasti :) Toisaalta tuntuu et mitä tahnsa sinne suuhun pistää ni maistuu hyvältä =) Puolukkaaki kun oon sammaksen takia antanu ni kovin maiskuttelee vaikka silmät menee väkisin kiinni kun on kirpeää :LOL: Toivottavasti ei tosta rokotteesta nyt tuu mitään kummempia oireita. La nimittäin on miehen konsertti ja sit mennään turkuun vähän viettämään mun synttäreitä :) Hassua muuten, et ei omat synttärit tunnu enää miltään verrattuna vauvelin kaikkiin 2kk ja 3kk synttäreihin :) No, toivoin synttärilahjaksi 45min hierontaa, sitä siis sunnuntaina luvassa, jes.

Silja on myöskin sellainen joka ei päikkäreistä perusta. Viime yönä ei kyllä perustanu yöunistakaan... 3 tuntia tuli nukuttua...Aamulla olis kyllä nukkunu, mut oli neuvola ni pakko herätä. En tajua miksi tyttö ei suostunu nukkumaan yöllä. Ei ole koskaan aikasemmin ollu tollasta. Olisi vaan jutellu ja naureskellu yöllä. Ja syöny. Meillä on alkanu ihan järjetön nyrkin syöminen ja sit kun se nyrkki välillä jotenki katoaa suusta niin sit alkaa kitinä. Hassun näköstä kun tyttö imee ihan hurmoksessa omaa nyrkkiä :) No, onneksi sit neuvolan jälkeen päästiin nukkumaan ja nukuttiin molemmat 11.30-16 yhdellä minisyötöllä :) Siksi siis oon jotenkin pystyssä. Mut tosiaan, päiväunet on meillä max 15min. Ei vaan nuku. Joku päivä vielä katon kellosta et paljonko tyttö vuorokaudessa nukkuu. Oon ihan varma ettei kovinkaan montaa tuntia. Vaunuissa nukkuu kyllä ihan ok. Ostettiinkin nyt itkuhälytin niin saadaan ulos nukkumaan. Sitä odotellessa...

Himpsuli: Hyvä ku esikon nenä saatiin puhtaaksi :) Eipä taida enää uudestaan nenään tunkea mitään.

Pakko mennä tiskaamaan ennenku ukkeli tulee töistä... Onneksi aika pienet tiskit. Toivottavasti Silja viihtyis nyt hetken. On muutaman minuutin päiväunilla :)

Hemari ja Silja ylihuomenna 2kk
 
hemari
Hih kiitos :D
Huvin vuoks tuonne tommostaki listaa väänsin, kattoo nyt mitä siitä tulee...
Sinne saa toki ilmotella tietoja jos niitä sinne haluaa :)

Paulah
Meinasinki jo vinkata tuosta sakeuttajasta ku töissä joillekki vanhuksille sitä käytettiin mutta Marsupilami kerkeski jo huikata :D

Kakkaa meillä on joka vaipassa...Ihme kyllä muutaman kerran vain on saanu aikaseks vääntää semmoset kakat että sitä on ollu vähän muuallaki ku vaipassa

Soseita en oo kerenny ajatella edes vielä... Nyt nuo ajatukset on lähinnä yöunissa.
Eiköhän niitä alotella sitten joskus 4kk iässä,vai millon lie niitä yleensä alotellaan...?
Oon ajatellu että olis kiva jos vois imettää mahollisimman pitkään...

Nukkumisesta öisin...
Meillä nukutaan miten sattuu...
Välissä poika nukkuu hyvin,herää vain tissille ja muuten nukkuu vain...
Ja sitten toisinaan menee niin että alkuyön nukkuu hyvin, sitten herää siinä kolmen neljän maissa ja sitten ollaanki hereillä jonnekki kuuteen asti tai niinku tänä aamuna niin puoli kaheksaan asti ja huudetaan :headwall:
Arvaatte varmaan että meinaa olla aika väsyny tämä mamma :(
Monesti nukahtaa yöllä syömisen päätteeks, sitten ku yrittää nostaa sen vierestä pois, röyhtäyttää ja laittaa omaan sänkyyn niin sitten ollaanki niin hereillä...
Oon koittanu jättää viereenki nukkumaan mut ei sekään oikeen onnistu...
En enää tiiä mitä tuohon keksis :ashamed:

Ristiäiset on 20.päivä ja pitäs niitäki varten kaikkee tehä ja hommata.
Äiti ja sisko onneks lupas hoitaa kakut, mulla ei niin energia riittäskään...
Muutenki tuntuu että olis vaan helpompi siirtää koko ristiäiset vaikka tammikuulle |O

Poitsu löys kätensä pari viikkoo sitten ja siitä asti on ollu kiva luputtaa välissä :D
En muista missä vaiheessa tuo poitsu alko tuolleen pyörimään ku väkkärä mut vaippaa vaihtaessa kääntyy monesti aina kyljelleen ja käet ja jalat huispaa ku mitkäki :D
Niin ja ku poitsulle sanoo että haluatko tissiä niin se vastaa oikeen et höö... :D :heart:

Jonkinlaisen leikkimaton/jumppamaton tms. hankkimista ollaan mietitty, millasia teijän vauvoilla on?

*Talvicci ja Uuno 7vko*
(Palasin tuttuun ja turvalliseen Uunoon ku PikkuMurikka on niin pitkä kirjottaa :LOL: )
 
Hei pitkästä aikaa!

Ei yksinkertaisesti aika riitä koneella olemiseen. Tämäkin on nyt yöunista pois mutta olkoon.

KAkkaamisesta: meillä neiti kakkaa 1-2 kertaa päivässä.

Soseista: tarkotus olis täysimettää mahdollisimman pitkään, eli ainakin 4 kk:n ikään mielummin alotan soseet vasta 6 kk:n ikäsenä. Mä en myös ymmärrä miksi neuvola kehoittaa hyvin kasvaville lapsille alottaan soseet aikasin, sehän on vaan osoitus että rintamaito riittää hyvin.
Meillä edellinen oli tosi monelle ruoka-aineelle allerginen ja nyt toivon että tyttö olis toista maata. Hyvin varovasti kuitenkin kiinteät alotellaan. Viikonloppuna tytöllä jo posket ja leuka punoitti, en kyllä keksinyt että olisin mitään outoa syönnyt, ehkä vaan kylmät ilmat ( -6 °) teki punoitukset. Olen noiden allergioiden suhteen hieman ylivarovainen, pojan kanssa meni 3 kk ennen kuin hoksattiin mistä yöitkut ym oireet johtui. Neuvolan ohjeet oli vaan että anna korviketta kun on levoton öisin, eikä ihottumaan otettu mitään kantaa. Onneksi sitten löydettiin hyvä yksityinen lääkäri joka ymmärsi asiasta ja saatiin pojan ruokavalio kuntoon.

Mutta nyt painun pehkuihin että jaksan sitten aamusta nousta.

Peppi ja tyttö
 
Meilläkin nyrkkiä imetään hurmoksessa, mut ei silja kyllä vielä ole käsiään löytäny. Välillä se nyrkki nimittäin katoaa ihmeellisesti :D Ja kyljelleen käännytään jo ihan hienosti, varsinki vaippaa vaihtaessa niin että saa äiti vähän vastusta lisää.

Meillä on leikkimattona Sambiasta tuotu ihan perus tilkkutäkki. Eli ei mitään missä olis vinkuvia tai rapisevia kohtia. Mut lelukaari kankittiin niin kyllä tyttö viihtyy siinä ihan hyvin kun katselee ja hosuu pään yläpuolella olevia leluja.
 
Tervehdys taas pitkästä aikaa. Kirjoittelin jo kuulumisia tuossa yksi päivä, mutta katosi koko pitkä teksti bittiavaruuteen, enkä millään jaksanut alkaa alusta, joten koitetaan nyt uudestaan.

Johan on Talvicci muokannut meille hienon sivun.

Pumppaamisesta: Pakko kommentoida asiaa, kun itse poden stressiä pumppaamisen suhteen. Mulla ei heru millään pumpulle, olen koittanut juoda, syödä, katsella vauvaa samalla, pitää syöttötaukoa yms. mikään ei auta. Perjantaina kokeilin syöttöjen välissä muutamaan otteeseen pumpata ja päivän saldo oli 20ml. Että osaa olla turhauttavaa, millään ei haluaisi antaa korviketta, mutta olisi kuitenkin kiva joskus päästä jonnekin. Onko jollain kokemusta samanlaisesta?

Nimistä: Ihania nimiä ovat lokakuiset saaneet. Jännä juttu, meillekin olisi tullut Iina, jos meille olisi tyttö tullut. Taisi olla jo kaksi Iinaa kastettu. Itseäni miellytti kovasti myös nimet Mea ja Niia. Meille esikoinen on Nooa, joten hieman on samantapaisia nimiä. Meidän pojan ristiäiset on nyt lauantaina, tänään sain viimein nauhat kastemekkoon ommeltua. Esikoisella oli tummansiniset nauhat ja tämä kuopus saa nyt vihreät nauhat. Kastemekko on minun vanhani eli siis 34 vuotta vanha mekko.
Nimeksi pojalle tulee Eemi Ilmari. Toinen nimi tulee suvusta ja ensimmäinen nimi on valittu pitkän harkinnan jälkeen.

Rytmistä: Meillä ei vielä selvää rytmiä ole. Vauvantahtisesti imetän silloin kun tuntuu, että poika on ruokaa vailla. Yöt nukutaan todella hienosti, parina viimeisenä yönä poika nukkui 7 tuntia putkeen. Itsekin saa siis kivasti nukuttua.

Soseista: Täälläkin olisi tarkoitus täysimettää 5-6kk ikäiseksi asti. Puolivuotiaana annan sitten iltaisin velliä pullosta ja pikkuhiljaa soseita lisäten. Esikoiselle aloitettiin tuon ikäisenä velli ja siitä lähtien on nukkunut yöt heräämättä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Seuraava neuvola on meillä maanantaina 14. päivä. Silloin päivittelen sitten uudet mitat. Myös rotarokote saadaan tuolla käynnillä. Mennään ensimmäistä kertaa uuteen neuvolaan sitten muuton, toivottavasti on sielläkin mukavat tädit. Kovasti olin tyytyväinen edelliseen neuvolaan, sikäli hieman harmi vaihtaa.

Mutta nyt se on mentävä vaipanvaihtoon, sen verran kova rutina kävi tuolta pedistä.

Palaamisiin,

Mirmi + pikkuveli 7vk3pv
 
Leikkimatto: Meillä on Babyfehnin matto, sellainen beigensävyinen. Se oli musta kaunis ja Nellakin näkyy tykkäävän siitä, oppi viime viikolla huitomalla heiluttelemaan niitä kaaressa riippuvia juttuja. Ostettiin myös hillityn sävyinen mobile, Mamas & Papas. Se on vielä virittämättä, samoin kuin pinnasänky. Kun pinnasänky otetaan käyttöön niin pikkuinen joutuu meidän huoneen ulkopuolelle nukkumaan:( Ei kauas, ihan pari metriä musta mutta kuitenkin. Meillä on tosi pieni makuuhuone.

Täällä on palattu normaaliin nukkumiseen, ihanaa:) Kerta vaan on herätty kahtena edellisenä yönä.

Neidin syömän korvikkeen määrät on kasvaneet. Neuvolan täti sanoi jokunen viikko sitten että n. 80ml olisi annos... varmaan se olisi hänenkin mukaan jo isompi mutta käytännössä menee sellainen 100-160ml, tyypillisesti 130. Saas nähdä miten taas on paino kehittynyt:D

 
Paulah: Mä kuolasin lastentarvikeliikkeessä just tuota Babyfehnin beigeä leikkimattoa. Se on aivan ihana! Olisin ehdottomasti tahtonut sen, mutta naapurista sitten tuotiin yhdellä vauvalla käytössä ollut beige/vaaleansininen leikkimatto. En sitten osannut itselleni perustella, miksi mattoja pitäisikin olla kaksi, joten beige ihanuus jäi kauppaan. :D

Perhepetiläiset: Missä vaiheessa aiotte alkaa opettamaan omassa sängyssä nukkumista? Mulla on pari tuttavaperhettä, joissa vielä parivuotiset nukkuvat vanhempien sängyssä, kun omassa pedissä nukuttaminen ei onnistu. Meillä herätään nykyään vain kerran yössä, joten sen puolesta voisin alkaa jo nukuttamaan pinniksessä. Pikkuherra vaan ei yksinkertaisesti suostu nukkumaan siellä. Ja onhan se toki ihanaa nukkua tuhisevan nyytin kanssa. Kunhan se ei jatku kaksivuotiaaksi asti. :)
 
Heippa!

Hienoja nimiä vauva ovat saaneet.

Jaksamista Chilitin ja muutkin joilla nyt rankkaa!! :hug:

Talvicci on tehnyt hienon etusivun.

Kakkaamisesta oli ollut puhetta. Neiti saattaa pitää useamman päivän taukoa, ehkä kolme neljäkin päivää, sit kakkaa useampana päivänä peräkkäin. Ei ole hänellä mitään vatsavaivoja tullut. Mut tuo on ihan normaalia tämän ikäisille.

Soseita aloitetaan varmaan maistelemaan 4-5 kuukauden iässä. Imetystä olisi tarkoitus jatkaa ainakin 4-5 ikään asti. Maitoa on nyt ainakin vielä riittänyt.
Pumppaamisesta olen saanut jonkin verran maitoa pakkaseen laitettua, vaikka olen ollut laiska pumppaamaan. Maitoa on tullut hyvin, varsinkin jos ollut taukoa toisesta rinnasta antamisesta.

Meillä yöt on sujunut edelleen hyvin. Kerran yössä herätään syömään ja melkein heti nukutaan uudestaan. Maanantai-ilta oli poikkeus, kun heräsi tunnin päästä illalla, kun oli mennyt nukkumaan. Sai vähän lisää maitoa. Touhusi kuitenkin melkein tunnin vieressä. Olin itsekin nukahtanut siihen, mut ei onneksi enää herännyt, kun nostin omaan sänkyyn. Ulkona uni maittaa hyvin. Neiti on nukkunut aamupäivällä 2-3 h unia vaunuissa ulkona. Iltapäivällä ottaa reilun tunnin unet.
Neiti tykkää olla hereillä ollessaan sitterissa ja seurata siitä mitä ympärillä tapahtuu. Sylissä ei kovin paljon tykkää olla, taitaa tulla lämmin.
Mulla on tänään jälkitarkastus.

Meillä on leikkimatto ostettuna, mut annetaan se vasta jouluna. En ole sen paremmin siihen vielä tutustunut.

Nasuli+Milla 7 vko
 
Mirmi pumppaamisesta sen verran, että ei onnistunut minullakaan. :ashamed: Oli työn ja tuskan takana että sai parikymmentä milliä pumpattua. Soitin imetystukipuhelimeen ja sieltä sain kaikenlaisia neuvoja, mutta ei auttanut. Siksi ryhdyttiin heti tokalla viikolla antamaan korviketta tarvittaessa, eli jos olen vaikka kaupassa tai käyn saunassa yms. Maitoa kyllä riittää, eli siitä ei ollut kyse. Suosittelen muillekin tuota korvikkeen antamista aina välillä, niin maistuu sitten helpommin myöhemmässä vaiheessa kun on tottunut makuun ja oppii myös juomaan pullosta.

Soseita aletaan varmasti antamaan heti kun saa. Miten on, jatkuuko oma maidontuotanto vai alkaako se vähenemään heti kun alkaa antamaan soseita?

Sitten kysymys poikavauvojen äideille: Vaihdatteko vaippaa öisin ja jos ette, niin tuleeko pissat läpi? Meillä pissit suihkuaa minne sattuu ja aina on vaatteet märkänä aamulla. Poika nukahtaa öisin aina niin nätisti syötön jälkeen niin en viitsi millään mennä vaihtamaan vaippaa ettei herää... :ashamed:

Talvicille kiitos hienosta etusivusta! Meidän tietoja voi päivittää jos ehtii:
syntymä..50 cm...3525g
1kk.......60cm....5150g
6vk.......61cm....5880g

Eli pojan hurja kasvuvauhti laantui todella paljon! =)
 
Pikaisesti neuvolakuulumisia tytön 7 vko neuvolasta:

Kasvaa tissimaidolla hyvin, vaikka onkin pikkainen kirppu moniin teidän vauveleihin verrattuna :) Nyt on 4660 g ja 54,4 cm (joo, oli millintarkka terkka!), mutta erittäin jäntevä tyttö on ja kovasti jo lähdössä liikkeelle, kun laitetaan vatsalleen ja pääkin nousee mukana ainakin melkein, kun nostetaan käsistä. Eka rota-annos saatiin. Sain myös reseptin pneumokokkirokotetta varten, annetaan pistos sitten joskus myöhemmin. Neiti kiukkusi kovasti, kun herätettiin kesken unien ensin terkan sitten vielä lääkärin tutkittavaksi. Mulla oli samalla jälkitarkastus, jossa kaikki oli ok.

Tänään meillä muuten nukutaan jopa päiväunia! :D
 
Mirmi: mullakaan ei esikon aikaan pumppaaminen onnistunut enkä ole nyt kuin pari kertaa kokeillut kun musta se on ikävää hommaakin. Nyt on tarkoitus heketsin tavoin antaa tarvittaessa korviketta. Ja nimenomaan että tottuu pulloonkin. Toki ei itse voi kovin kauaa olla pois kunnon rinnat täyttyy kipeästi. Mutta meillä on nytkin yöllä syöttöväli 6 tuntia parhaimmillaan joten sen verran voin hyvin kuvitella olevani poissakin.

Heketsi: en vaihda poitsulle vaippaa öisin samasta syystä ettei turhaan herää. Enää ei vuoda sivuista niin pahasti kuin aluksi, kun joku vinkkas mulle että kääntää pippeli alaspäin ;) Jos sojottaa muualle niin sitten falskaa vaipat.. Tosin nyt tuntuu vaipat sopivammiltakin päällekin.

Ja kiitos Talvicci hienosta etusivusta!

LinneB ja poitsu 7vko
 
Minä kans vaihdan vaipan yöllä vaan, jos vauveli töräyttää tehdä kakat. Toissayönä se tosin tapahtui kolme kertaa, niin että se niistä yöunista silloin :D Meillähän onkin tyttö, joten sikäli vastasin sivu kysymyksen - mutta tuo LinneB:n mainitsema pippelin osoitussuunta on kyllä poikien vaippailuissa tärkeä juttu!

Maitoa pakkaseen pumppaisin jos saisin viimein sen luvatun rintapumpun lainaan.. käsipelillä palaa vaan hihat ja sotkeutuu paikat :kieh: .

Kutsu kuuluu, palataan

Ai niin, kiitos Talvicci kasvukontrollista :D :flower: :flower:
Minulle(/tytölle) voi laittaa vielä lisätiedot
6vk
(5,5vk itseasiassa) 54cm 4540g

~Tiila ja tyty
 
Meillä nukutaan nyt yöllä yleensä sellanen 5-6 tunnin pätkä ilman syömistä. Mä en oo vaippaa yöllä yleensä vaihtanut, kun tyttö siihen yleensä herää ja sitten on vaikea taas saada nukkumaan. On kyllä tosi täynnä tavaraa aamulla ja nyt on peppu vähän ruvennut punoittamaan, joten ehkä pitää ryhdistäytyä tossa asiassa. Kakkaa täälläkin on yleensä melkeen joka vaipassa päivisinkin.

Meillä on nyt ilmeisesti joku rintaraivarikausi menossa. Illat menee tissille huutaessa ja rupeaa jo oma hermo olemaan kireällä ton takia. Saa nähdä onko kasvanut kuitenkin ok, kun iltaisin ei käytännössä juurikaan syö. Ihmeesti öisin ja aamuisin imetys sujuu kuitenkin normaalisti.

Ootteko muut meinannut alkaa harrastelemaan vauvojen kanssa jotain? Mä ilmottauduin baby-afrojumppaan ja vauvamuskariin. Perhekerhoon meinasin jossakin vaiheessa uskaltautua myös.
 
Harrastuksista: me ilmoittauduttiin vauvauintiin, toivottavasti mahdutaan haluamaamme ryhmään. Tammikuussa oltais aloittelemassa kun neiti on 3kk, painoraja on jo ohitettu. Harkitsen, että johonkin tanssiin tai jumppaan vielä tytön kanssa menisin mutta en ole päättänyt vielä. Muskarikin vois olla kiva kunhan ei tarvi itse laulaa!

Vaipanvaihto yöllä: meillä vaihdetaan syötön yhteydessä, ensin vaippa ja sitten ruoka. Meillä kun on nuo kestot niin ne on pakko vaihtaa, ei ole kovin pintakuivia. Välillä oon miettinyt että kumpaanhan herää, vaippaan vai nälkään. Olen harkinnut että josko myöhemmin käytettäis yöllä kertistä niin ei tarvisi turhaan herätä, etenkin jos enää ei tarvitsisi syödä yöllä. Mutta katsotaan, tällä hetkellä tietty joka tapauksessa herätään yöllä syömään.
Hyvänä puolena tässä on ainakin se, että neitosen iho on hienossa kunnossa, ei tietoakaan mistään ihottumasta tms.
 
Harrastuksista: Mekin ilmoittauduttiin vauvauintiin ja toivottavasti myös mahdutaan johonkin ryhmään. Helmikuussa aloitettaisiin. Lisäksi olen vähän ajatellut osallistua vauvajumppaan (www.kirppanat.fi). Varmaankin torstain klo 15 Kampin ryhmään 0-6 kk oltaisiin menossa, jos vaikka joku muukin täältä olisi silloin jumppaamassa. :)
 

Yhteistyössä